KUNST CULTUUR Gevelsteen op studentenhuis Nicolaas Beets Feestelijk concert veertigjarige Rijntamboers Rechttoe rechta; met vijftien 'Girl Leiderdorps Kamerorkest speelt koor volkomen weg Grote belangstelling voor ode aan overleden schrijvers CA^' 0C8I I Doordesemd van de doi De goaltjesdief van Snip Snap Hajo Bruins in 'Mamma Mia' amsterdam - ActeUT Hajo Bruins, vooral bekend van To neelgroep Amsterdam, is na de zomer te zien in de musical 'Mamma Mia'. Producent Joop van den Ende heeft Bruins we ten te strikken als tegenspeler van Simone Kleinsma. Een mu- sicalrol voor een acteur van het 'serieuze toneel' is opmerkelijk in Nederland, omdat het musi calgenre in die kringen vaak niet voor vol wordt aangezien. 'Mamma Mia' is gebaseerd op de hits van Abba. Excuses regisseur op première utrecht - Het gebeurt zelden of nooit dat een regisseur op de première van zijn voorstelling verontschuldigingen aan het publiek aanbiedt. Dirk Tanghe deed dat vrijdag in de Utrechtse Stadsschouwburg na de pauze van De Mensenhater, nadat veel bezoekers waren weggelo pen. Tanghe excuseerde zich met: „We zitten nog midden in het creatieve proces. maandag 17 maart 20(3 P.C. Hooft krijgt eerbetoon in nabijheid van zijn zoekgeraakte botten noordwijk/amsterdam - Ook al zijn veel Nederlandse schrijvers jaren dood, toch leven de mees ten nog voort in de gedachten van hun lezers. Dat bleek giste ren wel uit de grote belangstel ling voor de 'Ode aan de doden', een herdenking van overleden schrijvers en dichters op be graafplaatsen in het land. Be zoekers konden een kijkje ne men bij graven van hun favorie te auteurs in het kader van de Boekenweek. In deze regio concentreerde de 'Ode aan de doden' zich in Noordwijk. Op de begraafplaats aan de Oude Zeeweg werd een bezoek gebracht aan het graf van schrijver Albert Verweij. Ook de graven van Maria Dermout en Jan Kloos werden bezocht. \,\V\ '*o'\ V V V Schrijfster Hella Haasse staat voor het monument ter nagedachtenis aan P.C. Hooft. Foto: ANP/Juan Vrijdag Op begraafplaats Zorgvlied in geveer driehonderd mensen Amsterdam grepen gisteren on- hun kans om het graf van hun geliefde auteur te bezoeken. Op Zorgvlied liggen dertig Neder landse schrijvers, onder wie An nie M.G. Schmidt, Herman Heij- ermans, Ischa Meyer, Renate Rubinstein en Arthur van Schendel. E. Jansen en E. Schmitz uit Am sterdam namen de hele middag de tijd om de graven eens rustig te bekijken. Vooral de grafste nen van Annie M.G. Schmidt en Renate Rubinstein maakten in druk op hen. „Ik houd van kerk hoven", legde Schmitz haar komst uit. „Ik ga regelmatig naar begraafplaatsen om graven van bekende mensen te ontdek ken." Schrijfster Hella Haase onthulde gisteren in de Nieuwe Kerk in Amsterdam een monument door Theo de With vervolg van voorpagina leiden - Het winkelende publiek loopt er achteloos aan voorbij. Een enkeling werpt een begerige blik naar binnen bij juwelier Feije Brinks. Pas als een stoet negen- tiende-eeuws uitgedoste figuren halt houdt op dit deel van de Leidse Breestraat, valt op dat er iets staat te gebeuren dat niet past in het zaterdagse patroon van passeren en consumeren. Bo ven de met goud gevulde etalage wordt een gevelsteen onthuld. Ter nagedachtenis aan de schrij ver Nicolaas Beets (1814-1903). De schrijver werd in Haarlem geboren, maar bracht zijn stu dententijd in Leiden door. „Eerst aan de Beestenmarkt", weet neerlandicus dr. Peter van Zonneveld. „Maar daar werd hij gek van het geblaat van de scha pen en dus verhuisde hij naar de Bree straat Op deze plek schreef hij het grootste ge deelte van de 'Camera Ob- scura', een li terair monu ment van de eerste orde. Dit is dus een historische plek." In het ge bouw van de letterenfaculteit wordt later in de middag het eerste exemplaar van de catalogus 'De Beetscol- lectie te Leiden' ten doop ge houden. Een stoet negentiende-eeuws uitgedoste figuren luistert de onthulling op van de gevelsteen ter nagedachtenis aan Nicolaas Beets. Foto's: Mark Lamers Van Zonneveld schetst een beeld van Beets' leven, voorma lig theologiestudent van de Leidse universiteit. „Hij was geen wildebras, eerder bedacht zaam, maar als student wel ge regeld dronken." In het pand waar nu banketbak kerij Jacobs is gevestigd, ont moette hij zijn latere echtgenote Aleid van Foreest. Met haar ver trekt hij na zijn studie naar Heemstede om zich aan het do mineesambt te wijden. De lite ratuur verdwijnt daarmee naar de achtergrond. Onder de schuilnaam Hildebrand heeft hij dan al de 'Camera Obscura' ge publiceerd. Deze kritische kijk op de samenleving door de muziek recensie Lidy van der Spek Concert Drumfanfare de Rijntamboers o.l.v. Gijs Maas, m.m.v. 'de Rijntappers', 'Kunst na Arbeid' en 'Randstad Brass Adventure'. Gehoord: 15/3, 'de Eendenkooi', Zoeterwoude. Het is een drukte van belang rond 'de Eendenkooi' in Zoeterwoude. En bin nen is het al niet anders. Daar krioelt eerder een hele grote uitgelaten familie dan een hoop serieuze luisteraars. Kin dertjes draven vrolijk rond, vaders en moeders er achteraan. Terwijl de bar gesloten zou blijven, loopt de halve zaal met koffie, bier of pakjes limonade. Kleurige verlichting, bossen gele tul pen, trossen witte ballonnen. De Drumfanfare de Rijntamboers bestaat veertig jaar en dat wordt gevierd met nog dne, bevriende fanfares. René Leckie componeerde speciaal voor deze gelegenheid een stuk, de 'Ce lebration March'. Een feestelijke mars, op tamboerslijf - gehuld in een prach tig, splinternieuw uniform - geschre ven. In deze mars vallen de zachtste in strumenten, de dwarsfluiten, op. Zij krijgen de kans om helder te soleren, nét even gesteund door kleine 'plopjes' van het grote koper. Ook in 'Highland Cathedral' komen de fluiten in de schijnwerpers. Het stuk wordt gedragen door het Boléro-ritme dat op de achtergrond heel pittig door de trommels wordt aangereikt. Het rit me staat eveneens centraal in "With Swing and Beat' van Willy Houtvast. Het slagwerk speelt hier een pittige rol, en de blazers kleuren steeds mooier met elkaar in een warm en donker co- loriet. Onder leiding van Monique van den Berg krijgt de percussiesectie het hele maal voor het zeggen. 'Impression for Percussion' begint met zacht oerwoud- geroffel, dat overgaat in heldere, snelle ritmes op de 'trommels met twee stok jes'. De bekkens mogen fluisterend meedoen. Tot slot komen alle instru menten prominent aan bod in de 'Mili tary Escort' waarin nog eens twee flui tisten mogen aanschuiven. Met een contrastrijke dynamiek en een frisse koperklank nemen de feestvarkens af scheid. Tijdens het wisselen van de wacht tre den de 'Rijntappers' op, een kleine, hechte band die in vuurrode poloshirts van achter uit de zaal swingend naar voren komen en de boel kleurrijk en onsterfelijke STERFSCÈNES voor P.C. Hooft (1581-1647). Hooft is gedoopt, getrouwd en begraven in deze kerk maar er is geen spoor meer van hem te vinden. Bij een restauratie van het schip is zijn grafsteen ooit zoekgeraakt en vermoedelijk werden zijn botten toen elders in de kerk herbegraven samen met de resten van andere do den. Had hij in Frankrijk geleefd dan zouden zijn resten ongetwijfeld ter eeuwige aanbidding zijn bij gezet in het Panthéon. Maar welk eerbetoon kreeg hij tot nu toe in Nederland? Hella Haasse schoot daar gisteren na de ont hulling van de wandtekst in de Nieuwe Kerk fel over uit haar slof: „Een protserige, commerci ële straat!" ogen van een student wordt ma teloos populair. Van Zonneveld schat dat er inmiddels een mil joen exemplaren van het boek zijn verkocht. Het archief van Nicolaas Beets wordt in de bibliotheek van de Maatschappij der Nederlandse Letterkunde in Leiden bewaard. Hiervan is een inventarisatie ge maakt en die is op schrift ge steld. Bovendien is er een expo sitie uit samengesteld, die tot en met 11 mei in de Universiteits bibliotheek is te zien. De herdenkingsbijeenkomst, za terdag, had iets weg van een re- unie. Afstammelingen van Beets waren ook uitgenodigd. „Onze moeder was een Beets", vertel len twee zussen uit Hilversum. Ze zijn achterkleindochters van de dominee-dichter. „Onze grootouders hebben we nooit gekend en onze moeder over leed toen ze 43 was. We weten daardoor eigenlijk weinig van Beets." Vijf jaar geleden waren ze ook van de partij. Bij die gelegenheid werd een stamboom gepresen teerd. Ze zijn nu vooral nieuws gierig naar het boek 'Jeugd in het Beetsenhuis, herinneringen van de jongste dochter van Ni colaas Beets' dat vandaag ook ten doop wordt gehouden. Het gaat om de memoires van Ada Geertruide Went-Beets, geboren in Utrecht, toen haar vader al 56 was. Haar moeder was de twee de vrouw van Beets en het zusje van de eerste echtgenote. „In totaal had hij - geloof ik - wel tien kinderen", vertelt een van de zussen. „Zo'n boekje met herinneringen is daarom erg leuk. Kan ik weer iets meer te weten komen." De Boekenweek staat dit jaar in het teken van Leven en dood in de letteren. In dat kader kozen tien redacteuren van deze krant het boek met de meest aangrij pende sterfscène. Vandaag Theo de With over het sterven in de ro man 'Zwarte ogen' van Ernst Timmer. Persoonlijk houd ik niet zo van de dood. Niets menselijks is mij vreemd. En wij - mensen - stop pen de dood toch het liefst zo ver mogelijk weg. Het zal de re den zijn waarom sterfscènes zich niet in mijn geheugen nes telen. Ik onthoud ze nooit. Dat wil niet zeggen dat ze mij niet aangrijpen of ontroeren. Op dat moment wel. Maar bij een vol gend boek heb ik de dood in het vorige boek van de harde schijf gewist. Mijn laatste boek is 'Zwarte ogen' van Ernst Timmer. En dus zijn de sterfscènes in deze ro man op dit moment degene die mij het meest zijn bijgebleven. 'Zwarte ogen' is vlak voor de Boekenweek verschenen en of het ermee te maken heeft weet ik niet, maar dit boek is doorde semd van de dood. Een grafkis tenmaker en een uitvaartmake- laar zijn twee leidende figuren in de roman. De toon is daar mee meteen gezet. In 'Zwarte ogen' zitten twee sterfscènes. Eentje in het begin en de andere vormt het slot van de roman. De eerste spreekt mij erg aan vanwege de achteloos heid. „Na het boodschappen doen trof mevrouw Ducrot haar man dood aan in zijn stoel. Tot haar eigen ontsteltenis onder ging ze deze gebeurtenis bijna als een bijkomstigheid. Ze be gon eerst haar boodschappentas leeg te halen, omdat het warm weer was en de tas bederfelijke Leven en do in de leftei (EK 2003 - 12 T waar bevatte." Heerlijk 1 Niks geen gedramatisee er is iemand dood. Dati teren we, maar daarna 1 over tot de orde van dei 0 leven draait door, om m zo'n fijn cliché te gebru z De mooiste sterfscène i ,j echt de laatste alinea va boek. Maya Undina He: een Colombiaanse jong e die ooit is geadopteerd 10 Noordwijkerhoutse boll a heeft al sinds ze hem 0[ r vijftiende leren kennen 5 nen gezet op de zwakbi t en zeven jaar jongere Li crot uit het naburige Di Het lukt haar pas jaren i hem te veroveren. Ze bi liefde met hem in een\ lijkwagens van zijn mo< drijf. Het wordt hun da wel ze zich in een twee] soonskist aan eikaars lij beren te warmen, hebty, koud. Ze besluiten de a starten, zodat de kachei p kan. Met fatale gevolge „Maya en Louis lieten i ,e niet meer los. De draak tor van de lijkwagen bli me lucht in de garage, 1 de vier zwarte ogen im v! slaap." Mooier kan het j niet. Een liefdesscène g in een sterfscène. Ookl schrijver Ernst Timmei matiek achterwege. He door niet ordinair, maj c sereen. Misschien ontl y deze sterfscène wel. heel muzikaal op stelten zetten. De fan fare 'Kunst na Arbeid' uit Koudekerk aan de Rijn neemt méér tijd in beslag dan de jubilaris, met grote meerdelige werken als 'Contrasto Grosso' van Ja cob de Haan en een medley van Russi sche melodieën. Maar laten we eerlijk zijn, ze kunnen er ook wat van. 'Randstad Brass Adventure' uit Den Haag lijkt het meest professioneel. Ze spelen de sterren van de hemel. En na de laatste tonen van 'Floral Dance' is het tijd voor de 'Frits Landesbergen Big Band Leiden' die uitnodigt tot danspn, drinken en vrolijk zijn tot vroeg in de morgen. theater recensie Wijnand Zeilstra Voorstelling: 'Girls wanna have fun' Gezien: 15/3, Stadgehoorzaal, Leiden. Een initiatief om te koesteren. Op het podium staan maar liefst vijftien vrouwen. Vijf van hen vormen de band, de overigen verzorgen de zang. En de be doeling van dat alles ligt in de ti tel besloten: 'Girls wanna have firn'. Het zijn geen geringe namen die zich aan dit initiatief hebben verbonden. De zusjes Monique en Suzanne van Lois Lane, Fré- derique Spigt en Manuela Kemp zijn de meest in het oog sprin gende vedetten. Maar ook de overigen hebben in de mu- ziekscène volop hun sporen ver diend, zoals bijvoorbeeld initia tiefneemster Lies Schilp, Robbie Schmitz en Inge Bonthond (Gruppo Sportivo en Herman Brood's Bombitas). Dat zangeressen en bandleden dit 'all girls' muziekspektakel in de eerste plaats als beschouwen, lijdt ge het optreden straalt rend enthousiasme ui ziek, veel bekend knalt letterlijk en fig#° zaal in. Met name def^ mers die de 'girls' als brengen, doen de Sta zaal op zijn grondvesti Ji Van Venus' van Shoe 'Bohemian Rhapso D Queen, 'Een beetje ve André Hazes tot en mi pertoire en nummenn Sound of Music' en B Het is slechts een ine de breedte van het dat in dit muziekfee gecoverd. Het optreden heeft e c het rechttoe-rechtaa e van een feestje. Met zi fessioneel talent op hr( is een ambitieuzer makkelijk haalbaar. I in de arrangementen, hebben Manuela Ken Schilp verklaard dat ti cent van de arranger "1 tachtig procent uit '1( Misschien is fifty-fifh volgende concert een muziek recensie Susanne Lammers Concert Scratch Carmina Burana van Carl Orff met het Leiderdorps Kamerorkest o.l.v Stephan Pas Gehoord: 15/3, Dorpskerk, Leiderdorp. 's Morgens om tien uur begin nen en 's middags om vijf uur laten horen tot waar je geko men bent. Het Leiderdorps Kamerorkest kon, middels een Rabobank-prijs, iets 'voor en door Leiderdorpers' organise ren, en dat werd een dagje Orff. De Carmina Burana, weer eens wat anders dan de Messiah. Zo'n zeventig zan gers uit de regio verzamelden zich in de Dorpskerk om het voor een stralende lente-dag geëigende eerste deel, getiteld 'In Primo Vere' (In de Lente), in te studeren en uit te voeren. In- en uitgeleid natuurlijk door het overbekende 'O For- tuna'. Het Leiderdorps Kamerorkest heeft duidelijk meer dan gero ken aan het werk, maar voor het koor, waarvan nadrukke lijk en waarschuwend gezegd wordt dat het geen koor is, is de muziek tamelijk vers. Stephan Pas en Jos Schohaus, die ook een solo voor zijn re kening neemt, hebben onge twijfeld hard met de zangers gewerkt, maar er zijn nog vele i-tjes die hun puntje missen. Met groot enthousiasme wordt 'Fortuna', het lot, be zongen, maar de 'Lente' wordt toch voornamelijk gekenmerkt door onzekerheid. Dat komt voor een deel door de balans: het veertigkoppige orkest speelt het koor geregeld volkomen weg: en daarbij zijn, zoals gewoonlijk, de mannen zwaar in de minderheid. Bo vendien vragen de Carmina Burana qua tempo, ritmiek en articulatie nogal wat - de mu ziek is lastiger dan je zo zou denken. Dat is niet alleen te horen, maar ook te zien aan de benauwde gezichten van de zangers. Daar speelt zich de meeste expressie af. Het LKO gaat voortvarend te werk. Zowel het exuberante imponeren als het smeuïge dansen gaat ze goed af. Het koper heeft schwung en de fluiten spelen overtuigend voor lentebriesjes. De violen zijn op hun best in de 'Tanz', waarin ze zich zi geunerachtig laten gaan. Maar rekening houden met {ie zan gers is niet hun sterkste punt. Pas in het allerlaatste stuk, de reprise van 'O Fortuna', vin den ze elkaar weer een beetje terug. Beter laat dan nooit, zullen we maar zeggen. IN MEMORIAM Om artiest te worden heb je 75 procent talent nodig en 25 pro cent geluk, was de rotsvaste overtuiging van Willy Walden. „Ik heb dat geluk gehad. De re vueartiest die met Piet Muyse- laar het legendarische duo Snip Snap vormde, is vorige week donderdag op 97-jarige leeftijd overleden. Ruim drie decennia lang waren Willy Walden en Piet Muyselaar de publiekstrekkers van de re vue. Het duo stond vaak vijf maanden per jaar in Carré in Amsterdam en in alle andere schouwburgen van enig for maat. Ze speelden de zotte da mes Snip Snap, waarbij Wal den juffrouw Snip was en Muy selaar juffrouw Snap. Maar de twee waren ook de mannen die in geraffineerd op gebouwde sketches van hun vrouw de kous en de deegrol op de kop kregen, de vertellers die met hun moppen de ander tot wanhoop wisten te brengen, vrienden die met vakmanschap langs elkaar heen bleven praten. Legendarisch zijn de scènes als de wisseltruc bij de telefoon, de goochelaar met zijn domme as sistent 'uit het publiek', de cha- Willy Walden (1905-2003) os op de huwelijksdag, de man die een nippeltje aan een transi- stortje zette en de mislukte moppentapper met de legenda rische zin 'Het is niet mijn broer'. Ook beroemd werden hun lied jes als 'Snap je dat nou, juffrouw Snip?', 'Holderdebolder, we hebben een koe op zolder' en het afscheidslied 'Twee oude vrienden'. 'Als op het Leidsplein de lichtjes weer eens branden gaan' was Waldens beroemdste fied. Op muziek van Cor Steyn, zong Walden in 1943 dit verho len protest tegen de oorlog met de stem van een geslagen kleine burgerman, die op betere tijden blijft hopen. Het was het geluk dat het duo een handje hielp bij hun debuut in 1937 in het AVRO-radiopro- gramma De Bonte Dinsdag- avondtrein. Eigenlijk was voor die zeventiende maart de ast matische Louis Davids gecon tracteerd, maar die had zich ziek gemeld. Toen Walden en Muy selaar niet zo gauw wisten wat voor act ze zouden opvoeren, kwam Jacques van Tol met het voorstel voor een nummer met twee kwebbelende dames. Het duo geloofde er niet in, maar de luisteraars wel. Hun optreden werd een sensatie. Willy Walden werd op 30 maart 1905 in Amsterdam geboren als Herman Jan Jacob Kaldewaay. Hij leek nog even pastoor te wil len worden, maar maakte een carrièremove naar onder meer handelsreiziger in schrijfmachi nes. In de tussentijd trad hij ook op in het amateurcabaretgroep je 'The pretty Follies'. Als arties tennaam nam hij toen Willy Walden aan. In 1927 stapte hij definitief over naar de theater wereld waar hij op zijn pad leer meesters Louis Davids en Johan Buziau en zijn later onafschei delijke metgezel Piet Muyselaar tegenkwam. Het duo was de spil van de Snip Snap-revues, tot eind 1977 ge produceerd door René Slees- wijk. Chansonnier Muyselaar was de aangever, Walden de ko mische goaltjesdief. Walden: „Hij gooide het balletje op en ik schopte het zo in het doel. Dat vond hij de normaalste zaak van de wereld. Dat heb ik altijd ont zettend in hem bewonderd." Aan de revues werkte ook Wal dens echtgenote Aasse Rasmus sen mee. Met Rasmussen, die hij ontmoette bij de revue waar ze danste in het ensemble, ver zorgde Walden eind jaren ze ventig, beginjaren tachtig ook het immens populaire TROS-ra- dioprogramma 'Raad een lied of niet'. Omstandig prees het paar altijd hun aanwezige hond, de dalmatiër Touschka, mee een wezenlijk om van het programma ut?' Walden die met RasmP laatste jaren sleet in broek, wilde na de da Muyselaar niet meer n' in het theater. Hij was a door herinneringen ei 5 overmand te worden, september liet hij om ook verstek gaan bij d 'a tatie in Carré van een deobox met de hoogti uit de Snip Snap Re Mensen uit het 'vak' 1 sen Walden als een m f*1 een uitstekende timin André van Duin was „een van de beste sl die we in Nederland had. Hij had een uitst mimielc" Cabaretken van der Veer noemde de man van de grote 1 „Dat zie je alleen bij f mieken als Toon Hentot André van Duin. De 11 h Snip Snap stelden 1 'g voor. Maar Walden k n met zijn gezicht eert krijgen." Peter Kuijt

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 2003 | | pagina 12