Het grote gelijk van George W. Bush BOEKEN In de voetsporen van Voskuil en Vogels Luns en Marx verenigd in De Gids Hoe twee bejaarc heren wraak nemiï Voormalige tekstschrijver neemt president in bescherming Wat vliegt daar? Mensje van Keulen levert keurige middel] Rini Ferdinaixj Tomas ABUll" HDC 144 ZATERDAG 15 MAART 2OO3 „Bush is geen lichtgewicht. Hij is alleen een ander soort zwaargewicht" Dat zegt David Frum, die tot februari 2002 een jaar lang een van de tekstschrijvers van de president was, in het boek waar in hij terugblikt op twaalf maanden Wit te Huis, Air Force One en, uiteraard, elf september. non-fictie recensie James McConigal The Right Man. The surprise presidency of George W. Bush' door David Frum. Uitgeverij Random House (importeur Van Ditmar). Prijs: 33.20. Frum is een journalist aan de rechter zijde van het politieke spectrum in de VS, die eerder uit die hoek ook lof kreeg toegezwaaid voor een boek dat is ge schreven vanuit het hart van de Ameri kaanse conservatieve beweging. Zijn herinneringen aan zijn periode in het Witte Huis zullen dezelfde soort lof oogsten. Zijn boek valt in drie delen uiteen. Het is een - aantrekkelijk - persoonlijk ver slag van iemand die terecht komt in de wondere wereld van POTUS, het acro niem voor President of the United Sta tes. Het is ook een afserveren van Bill en Hillary Clinton en al die andere ver foeilijke Democraten, die de Ameri kaanse belastingbetaler bestelen en de nationale defensie verwaarlozen. Maar Frum heeft vooral een apologie en ver dediging geschreven van George Bush, de juiste man op de juiste plaats (van daar de titel) in een tijd dat Amerika aan alle kanten wordt bedreigd. David Frum schreef, naar analogie van de as Berlijn-Rome-Tokyo uit de Twee de Wereldoorlog, voor Bush de zinsne de 'As van het Kwaad', doelend op Irak- Teheran-Pyongyang. Bush sprak deze woorden op 29 januari 2002, in zijn State of the Union toespraak tot het Congres. De familie Frum was zo trots op deze vondst, dat mevrouw Frum familie en vrienden onmiddellijk per e-mail liet weten wie deze briljante quote had ge schreven. Natuurlijk kwam dat e-mail- tje in handen van journalisten, een be roepsgroep die Frum cum suis ook al niet beschouwen als vrienden van het echte - conservatieve - Amerika. Frum is in verschillende media behoorlijk op de hak genomen, zie onder andere www.satirewire.com: Libië, Syrië en China eisen de 'As van het Net Zo Slecht' op. Frum steunt zijn president door dik en dun en poogt alle kritiek te weerleggen op Bush' intellectuele vemiogens, zijn luiheid (lange vakanties in Texas zijn werkvakanties), zijn mislukte pogingen de economie te stimuleren (Democrati sche meerderheden in het Congres sa boteren de meest redelijke plannen). En dat Bush niet milieu-minded is, klopt evenmin (dat Kyoto-verdrag deugt niet, andere landen houden ach er ook niet aan, bovendien is Bush' ranch in Texas héél milieuvriendelijk gebouwd). Toch is hij niet helemaal onkritisch. Hij meent dat de Bush Administration in de eerste dagen na de aanslagen in New York wel wat daadkrachtiger had kunnen zijn. Dat Bush uit veiligheids overwegingen 48 uur lang per vliegtuig de hele VS doorkruiste uit angst voor een aanslag op de president en pas daarna naar Washington terugkeerde, vindt Frum een misser van de eerste orde. Maar daarna is de president, die in de verkiezingscampagne had laten door schemeren het buitenland het liefst te willen afschaffen, naar de mening van Frum ijzersterk teruggekomen. Bush en zijn team gaan het terrorisme aanpak ken en het Midden-Oosten herschikken en dat is hoog tijd ook, meent Frum. Tegelijkertijd bewondert hij Bush om de wijze waarop hij het Amerikaans buitenlands beleid heeft omgebogen: weg van China, meer georiënteerd op het Rusland van Poetin. Ook hiermee wil Frum maar zeggen dat kritiek, op wat kleine puntjes na, op deze Ameri kaanse president niet alleen ongewenst is in oorlogstijd, maar ook volstrekt on gefundeerd. Frums boek is interessant vanwege zijn doorkijkjes in het dagelijks leven van de politieke en beleidsmachinerie van het Witte Huis, inclusief de PR-aspecten er van. In zijn verdediging van Bush slaat hij door, maar dat is tegelijkertijd óók George W. Bush tijdens een recente toespraak waarin hij zijn landgenoten voorbereidt op een oorlog met Irak. Foto: AP heel aardig: zo denken de Amerikaanse machthebbers van nu allemaal. Daar kunnen Europeanen maar beter een goed inzicht in hebben. literair tijdschrift recensie Francoise Ledeboer Ten gravel', herdenkingsnummer van De Gids. Uitgeverij Meulenhoff. Prijs: 7.75- Tijdens de Boekenweek wordt voor het eerst extra aandacht besteed aan literaire tijdschrif ten. De Stichting CPNB en het Nederlands Literair Productie- en Vertalingenfonds, verzochten De Gids als eerste een speciaal nummer te wijden aan het the ma van de Boekenweek. Dat was niet voor niets: het tijd schrift bestaat al sinds 1837 en is daarmee het oudste van ons land. De redactie realiseerde on der de titel Ten grave! een uitga ve die voorbeeldige reclame voor het genre is geworden: zo'n dertig auteurs leverden een gro te variatie aan 'grafredes' die le zen als een trein. Willem Oltmans nagelt wijlen Joseph Luns aan de paal in zijn terugblik op de machinaties waarmee de voormalige secreta ris-generaal van de NAVO zich in 1979 schoon waste over zijn verzwegen lidmaatschap van de NSB tussen 1934 en 1936. Toen eerdere geruchten duidelijker dan ooit werden bevestigd, spoedde hij zich in paniek in zijn dienstauto (een Rolls-Roy ce) naar het huis van zijn broer Huib. Diens weduwe Adele kwam Oltmans in 2000 zelf ver slag doen van wat er toen werd besproken. 'Zij getuigde dat Jo seph zijn broer op 7 maart 1979 kwam smeken het land en volk van Nederland met een nieuwe leugen op te zadelen en akkoord te gaan met het verspreiden van een nieuw fabeltje, namelijk dat Huib zijn broer Joseph zonder diens voorkennis NSB-lid zou hebben gemaakt', schrijft Olt mans. A.J. Dunning houdt een amu sant, maar streng betoog 'Bij het TOP-10 FICTIE 1(1) Thomas Rosenboom, De nieuwe man. Querido, 18,95 2. (2) Boudewijn Büch, Het geheim van Eberwëln. De Arbeiderspers, 15,95" 3. (3) A.F.Th., De Movo Tapes. Querido, 34,904.(SJ-TTudlth Koelemeijer, Het zwijgen van Maria Zachea. Plataan, 17,50 5. (4) John Grisham, De claim. A.W.Bruna, 19,95 6. (-) Katherine Kerr, Elfenkracht, dl 3. Luitingh/Sijthoff, 22,50 7. (-) Nicci French, Bezeten van mij. Ambo/Anthos, 12,00 8. (-) Tessa de Loo, De tweeling. De Arbeiderspers, 12,50 9. (7) Gabriel Garcia Marquez, Leven om het te vertellen. Meulenhoff, 24,50 10. (9) Boudewijn Büch, De kleine blonde dood. De Arbeiderspers, 15,95 De boekentoptien wordt weke lijks samengesteld op basis van verkoopcijfers van Athenaeum Boekhandel en H. de Vries Boe- ken in Haarlem, Boekhandel Kooyker in Leiden, Plantage Boekhandel Harkema in Hilver sum, Boekhandel Los in Bus- sum en Boekhandel De Ark in Almere. grafmonument voor de onbe kende roker'. Rokers: overslaan! U bent geen held, maar een suk kel, een loser op een sokkel. Drinkers, lees vooral de grafrede van Dorinde van Oort voor kri mischrijver Patricia Highsmith! Toen Van Oort haar in 1985 's ochtends om tien uur met René Appel kwam interviewen in een Amsterdams hotel, was de bar tot haar teleurstelling nog niet open. Fotograaf Erik, echtge noot van Van Oort, haalde daar op snel een sixpack pilsjes bij de dichtstbijzijnde supermarkt: het interview liep vervolgens prima, maar pas na afloop kwam ze werkelijk los toen ze eindelijk aan haar eerste whisky van de dag kon beginnen. Highsmith (1921-1995) mag postuum be paald niet mopperen over de leeftijd die ze ondanks haar drankgebruik bereikte. Architect ir. J. Duiker (1890- 1935), met zijn Sanatorium Zon nestraal in Hilversum als be langrijkste voorbeeld van zijn grote betekenis, krijgt een bij zonder eerbetoon in de bijdrage van Wiek Röling. Monika van Paemel is schrijnend actueel met haar 'Lijkrede voor de on bekende soldaat', terwijl Arnold Heertje er in zijn rede voor Karl Marx in welgekozen bewoordin gen op wijst dat zijn voorspellin gen over de ineenstorting van het kapitalisme hoe dan ook al tijd zullen terugkeren in het pu blieke debat. In dit themanummer is de bij drage van Arnon Grimberg de enige dissonant. 'De Nederland se literatuur kent vele gezwellen maar hij die vandaag verlost zal gaan worden is uniek in zijn hardnekkigheid', schrijft Grim berg over Guus Luijters. Flauw, overbodig en in dit eerste Boe kenweek-nummer voor een breed publiek Nederlands oud ste literaire tijdschrift onwaar- dig. De zon schijnt, de natuur staat op ontbotten - hoogste tijd voor de wandelschoenen. Bij uitgeverij Tirion is net een volledig herziene ver sie van de 'Dieren en plantengids voor onderweg' (€16,90) verschenen die met kleine fotootjes en beschrijvinkjes adequaat alles beschrijft watje in de vrije natuur kunt tegenkomen. Planten, bomen, insecten, vogels, vissen, noem maar op. Nadeel: door de nagestreefde volledig heid is de gids er niet lichter op geworden wat zich ongetwijfeld tij dens het wandelen doet voelen in rug- of binnenzak. Had de uitgever om wat gewicht te sparen bijvoorbeeld de zeevissen niet weg kunnen laten? Of zouden sommige fanatici de gids zelfs in hun zwembroek meenemen? Op de foto's de kleine zwaardschede, de nachtpauwoog en de slechtvalk. Foto's uit besproken boek roman recensie Jaap Goedegebuure 'Strikt* door Minke Douwesz. Uitgeverij GA van Oorschot. Prijs: €35,00. In den beginne was er J.J. Vos kuil, schepper van een immens autobiografisch oeuvre. Deze Voskuil, die zich in Bij nader in zien en Het Bureau Maarten Ko ning noemde, had een vriendin, Frida Vogels. Nadat ze dankzij Voskuils werk grote bekendheid had verworven onder de naam Henriëtte, nam ook zij de pen op en schiep de autobiografi sche trilogie De harde kern. Vos kuil en Vogels hadden een ge meenschappelijke vriend over wie zij beiden met regelmaat schreven. Deze Bert Weijde bleek bij zijn dood een lijvig au tobiografisch manuscript te hebben nagelaten, dat dankzij de bemoeienissen van Frida Vo gels werd geopenbaard. Zo kwam een literaire drieëenheid tot vervulling. De boeken van Voskuil en Vo gels maakten opgang. Aange moedigd door de succesvolle verbreiding van de autobiografi sche boodschap besloot de fir ma Van Oorschot nog maar eens een dundrukwerk van bij belse omvang het licht te doen zien. Heel ferm en kordaat dient het zich aan als Strikt, een titel die klinkt naar een programma. Debutante Minke Douwesz lijkt ermee te willen aangeven dat ze zweert bij de strikte eerlijkheid die Voskuil, Vogels en Weijde tot inzet van hun memoriale ge schriften hebben gemaakt. Weliswaar hult ze zich in navol ging van haar voorgangers in de gedaante van een romanperso nage, maar het is aannemelijk dat deze Idske Wolters is ge schapen naar het beeld en de gelijkenis van Douwesz zelf. De ruim 800 bladzijden die Strikt telt, zitten zo dicht op het leven en zijn dermate gedetailleerd en feitelijk in hun verslaglegging dat je eerder denkt met een dag boek van doen te hebben dan met een verzonnen geschiede nis. De suggestie van authenticiteit wordt nog versterkt door het element van de biecht. Idske (die met haar naam herinnert aan Freuds begrip ld oftewel het Onderbewuste) bekwaamt zich tot psychoanalytica en moet daartoe zelf gedurende enige ja ren vijf keer per week op de di van plaatsnemen om zich gees telijk te laten doorlichten. Grote lappen tekst bestaan uit de con fessies die ze ten overstaan van haar zieleknijper doet. In andere passages zijn we er getuige van hoe Idske, niet altijd tot haar vreugde, de psychoana lyse mag oefenen op haar eigen patiënten. Maar het grootste deel van het boek is gereser veerd voor een omstandig relaas van leven en liefdes. We verne men hoe de hoofdpersoon van jongsaf heeft geworsteld met haar plaats in het ouderlijk ge zin, haar ambities en haar lesbi sche geaardheid, tot welke com plicaties dat alles heeft geleid en hoe naarstig, om niet te zeggen wanhopig, ze op zoek is naar de grote liefde. De weg naar de Ene bepaalt de compositie van dit memoriaal. In weerwil van de voortdurende blik op het verleden blijft het tijdsverloop beperkt tot precies één jaar, het jaar dat ermee be gint dat Idske Judith ontmoet in een Amsterdamse telefooncel en eindigt met het moment dat de twee vrouwen besluiten bij el kaar in te trekken. In die twaalf maanden doet zich voor wat de erotische omgang van vandaag de dag kenmerkt: bindingsangst en angst voor zelfverlies, de vraag of er kinde ren moeten komen en zo ja hoe het dan staat met de verant woordelijkheid voor verwekking en zorg, de fataliteit van de ero tische driehoek (Judith heeft ook nog eens een vriend), en zo meer. In het hardop verwoorde getob over dit eigentijdse leed staat Minke Douwesz nog het dichtst bij Frida Vogels, maar de obses sieve drang om het allemaal waarheidsgetrouw en tegelijk zo afstandelijk mogelijk te registre ren deelt ze ook met Voskuil en Weijde, die zich op hun beurt sterk hebben laten inspireren door E. du Perron. De distantie van Douwesz' ver- tel- en schrijftrant manifesteert zich in een tamelijk formeel en af en toe zelfs stijfjes gestileerd Nederlands, waarin woorden als 'zeer', 'reeds' en 'echter' niet van de lucht zijn, ook in de weergave van de alledaagse con- versatie. Af en toe breekt daar een onverholen pathos door heen, dat in het slothoofdstuk, waarin de verwikkelingen min of meer tot een goed einde ko men, zelfs bakvisachtige allures krijgt. Met dat al is Strikt een ei genaardig, zelfs bevreemdend boek. Dat het eenvoudigweg geschre ven móest worden, valt vrij ge makkelijk in te zien. Aan de an dere kant is het onloochenbaar dat het in z'n therapeutische neiging tot verbale zelfhulp geen rekening wenst te houden met de bereidheid van het publiek dit allemaal mee te maken. Je kunt Douwesz' volledigheids- drang alleen maar begrijpen vanuit haar professioneel aan gestuurde behoefte zichzelf 'met koele obsessie' (ik leen de frase van de aan haar verwante Oscar de Wit) te observeren. Of je die volledigheid positief waardeert, hangt helemaal af van de vraag of je in Idske Wol ters een lotgenoot ziet met wie je je kunt en wilt identificeren. Zo ja, dan taal je niet naar de verdichting en verbeelding die romans en gedichten kenmer ken. Zo nee, dan heb je een pro bleem waarvoor dit boek geen oplossing biedt omdat het, zelf boordevol problemen, van het cruciale onderscheid tussen werkelijkheid en fictie geen pro bleem wenst te maken. verhalen recensie Wim Vogel 'Het andere gezicht' door Mensje van Keulen. Uitgeverij Atlas. Prijs: €16,50. Ruim dertig jaar geleden, in 1972, verscheen Allemaal tranen, de eerste verhalenbun del van Mensje van Keulen. Bleekers zomer, haar romande buut van een jaar eerder, was een groot succes en in die haus se liftte Allemaal tranen goed mee. Het waren de jaren van het ironisch realisme van Heeres- ma, Hans Plomp en Jan Don kers. Jonge auteurs keerden te rug naar de armzalige werkelijk heid van hun kleinburgerlijke antihelden die zij genadeloos analyseerden. Niet, zoals wel gedacht werd, uit misplaatste superioriteitsgevoe lens, maar wel omdat alleen kunst in staat is ons te confron teren met de werkelijkheid. Niet de politiek, niet de economie en zeker niet de godsdienst: die hebben hun eigen belangen, hun eigen fabels, sprookjes en in ieder geval hun eigen taal. Van Keulens nieuwe verhalen bundel, Het andere gezicht, sluit naadloos aan bij haar eerste ver halen. Te bezien valt of we daar blij mee moeten zijn. Natuurlijk, Van Keulen kan schrijven, heeft gevoel voor details, kan een ver haal perfect openen, maar alles bijeen zijn haar elf nieuwe ver halen toch niet veel meer dan variaties op een wel zeer bekend thema. De eenzaamheid van de kleine mens en zijn meer of minder geslaagde pogingen daarmee te leren leven. De titel belooft van alles, maar een ander gezicht, een andere visie op het mense lijk onvermogen komt uit deze nieuwe verhalen niet naar vo ren. Niettemin, een paar verhalen komen boven die keurige mid delmaat uit. Niemandsland is zo'n verhaal waarin een kleine roman als Bleekers zomer schuil gaat. Een jong verweesd Neder lands meisje vertrekt na haar middelbare school als au pair naar Londen. Haar gevoel los van iedereen en alles te staan, een 'leeg bestaan' te leiden en haar machteloosheid om de kansen te grijpen dié er soms liggen - al die zaken neemt ze MensjevanKci Het andere gezi natuurlijk naar Engelan Daardoor verschillen ha ringen niet echt van die huis van haar tante waai groeide. Gruwelijk is het titelverh gezicht van een mooie a tieuze vrouw raakt vern verbrand door een aui w luk. Alles wat voor ,h£ waarde is, verliest ze: ha; 1 j din, haar baan, haar heid. Alleen in een da kan ze nog nemen en ei 'Niemand kon echt zien hij plezier maakte. Dezel ziek als in het café was 1 verdovend. Ik kon gillen mand zou het horen. E kelder vol hitsige schimi tg Buiten op straat, lopen |e het Rijksmuseum, dring; e haar door wat ze defi|N kwijt geraak: 'Ik dacht vrouwenportretten van en Terborch, hun k\v heid en hun eeuwige jei ej lig daarbinnen. En ik kt j hoog naar het geboi nooit had ik het zo pratj, vonden.' ej| Nogal wat verhalen lij schreven op bestelling. w is daar weinig mis mee )t( bundels met zomer-, m reis-, fantasy- en ander jj len vinden een gewillig en ook een auteur mot tf Maar ik mis in deze bi de passie die bijvoorbr Keulens laatste roman kige zo sierde. Het zicht laat vooral zien \vq kennen. dj DE LEESTAFEL G/ are door Martin Hendriksma In de rubriek de Leestafel wordt wekelijks een ander genre boe ken behandeld. Deze week de re cente oogst thrillers. Met de Boekenweek over leven en dood kun je moeilijk om de thriller heen. Helaas dreigt het genre ten onder te gaan in het literaire geweld van Rosen boom, A.F.Th. en Giphart. Een gemiste kans van de organise rende CPNB. Juist de Neder landse thriller kan, naast de Maand van het Spannende Boek straks in juni, nog wel een twee de push-up gebruiken. Al was het maar om De mannen van de maandagochtend (Bezi ge Bij, €19,50) in het zonnetje te zetten. Het is een duo-project van Tomas Ross en Rinus Ferdi- nandusse, zo'n beetje de twee beste thrillerschrijvers van Ne derlandse bodem. Volgens de flaptekst ook grotendeels op maandagochtend geschreven, maar dat lijkt grootspraak ge zien de omvang van het boek (553 dikbedrukte bladzijden) en de recente verschijning van Ross' thriller over de kwestie Greet Hofmans. Het boek graaft terug in de tijd naar, hoe kan het anders, de Tweede Wereldoorlog. De twee hoofdpersonen keren vijftig jaar na die oorlog als oude manne tjes terug in Nederland. Ze wer den destijds beschuldigd van grootschalige diefstal, maar zijn er inmiddels achter gekomen wie de werkelijke dader is: een alom gerespecteerde en gedeco reerde landgenoot. Wijnand Al- sema en Wiebe Sybesma verzin nen een waanzinnig plan om hun onschuld aan te tonen. Ge- fundenes Fressen voor Ross en Ferdinandusse. Uitgeverij De Geus brengt het vierde deel van de lotgevallen van de negentiende-eeuwse in specteur Erast Fandorin 22,50). De thrillerreeks van de Rus Boris Akoenin heeft inmid dels wereldfaam verworven en Paul Verhoeven geïnspireerd om de filmrechten aan te kopen. „Het heeft het geheimzinnige van Sherlock Holmes, h stripachtige van Kuifje c tie van Indiana Jones", cineast op de achterflap daar is bij Akoenin niks 1 ven aan: zijn zeker voor thriller heel sensibele st tovert, ook in De doodij Achilles. Karin Slaughter (1971) 1 in 2001 met haar thrill e: Nachtschade, dat door f Washington Postvooral ge haar sterke psycholo inzicht werd uitgeroepe beste thriller van het ja: er de opvolger Zoenoff ge Bij, €18,90). Het boel delt de gebeurtenissen County nadat de dertie Jenny is gestorven dooi 1 litiekogel. Onderzoek w 1 seksueel misbruik. le\ 'jn en Op de vorige Boeken bij het portret van ing« e P han van Veen abusie naam van zijn biograa Pt der Ham, ve bi

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 2003 | | pagina 30