'De magie is er nog helemaal' Nieuwe technieken, nieuwe vergezichten KUNST CULTUUR Mystery Land naar Haarlemmermeer Nürnberger g Verhandlungen Giphart ergert zich aan christelijke boekhandels Schrijver Adriaan van der Veen D/Phil Nijhuis scoupe voor nreizigers m - Dominee Gremdaat, ego van Paul Haenen, jsteren op NS-station m de eerste leescoupé id. Dit is het antwoord NS op toenemende h jn van reizigers over het in de trein. Meer dan de !gt zich te storen aan :htige gesprekken van genoten. Ruim driekwart reizigers geeft aan in de ïstig te willen lezen. De 13 lupés worden in april bij fan proef ingezet op de en Amsterdam-Vlissin- Nijmegen-Den Helder. Ier Stan hage dood De Amerikaanse filmer hage (70) is in een zie ls in Canada overleden, e werd bekend door Jérimentele manier van ■Vanaf 1952 maakte hij Ti totaal meer dan drie- 1. Zijn belangrijkste ft zijn "The Art of Vision' eStar Man', beide uit ji 1986 kreeg Brakhage |te onderscheiding van erican Film Institute hankelijke film- en vi esten. i dreigt voor (tie vervalser say gek De complete kunstcol- I n meestervervalser Jansen wordt binnen- ;ad 'ast van de Franse over- gm< nietigd. Volgens Jansen far gen daarmee ook een veehonderd waardevol- dei ntieke kunstwerken iard 1 te gaan. Hij wil dat de j mdse regering deze ori- lukken probeert te red- grt "ge week heeft het Hof blo Katie in Parijs het hoger isch Verworpen dat Jansen getekend. De Nederlan- |e g d eind 2001 wegens op- v fraude en vervalsing eeld tot vijf jaar cel i n vier jaar voorwaarde- vendien werd zijn col- m 1140 stukken officieel •queerd. ibrandt in en geveild Uil lenveUt iet uit 1 Veilinghuis Sotheby's veilt op 10 juli een 1634 van Rem- Het doek zal naar ïg negen miljoen euro gen. Het gaat om het dat het Rembrandt Re- Project eind januari in ibrandthuis in Amster- herontdekte Rem- presenteerde. Het is vol- theby's voor het eerst 173 dat er een zelfportret !C1J n Leiden geboren schil ler de hamer komt. Het jnu nog in handen van ticulier. ih cln ra Zuid blijft djstricht trouw ip ner icht - Het Limburgse ee iap Opera Zuid blijft in ha cht. De toekomst was ijm omdat de huidige re- ?n J iimte per 1 april moet /en laken voor de bouw van clic el. De gemeente en eeft !uid hebben nu over- tming bereikt over ves- Da an het gezelschap in de rti Malpertuis. De kerk ku eschikt gemaakt voor e p ïruimtes, kostuumate- ■corwerkplaatsen en dat n. Opera Zuid kan hier- haar activiteiten op één v! ïcentreren. r v nak kfoto's tn verkeerd am - De Rotterdamse 'nse iteraadsfractie Christen- Sew IP verzet zich tegen de •uz' to's in de Kunsthal op 01 toonstelling over Play- 01 Dgrafie van 22 maart tot 29 juni. In een brief aan ege vraagt de fractie de ieö' to's te verwijderen. Aan- r te voor het verzet is een J° jing voor de opening "tentoonstelling met de foto van een blote De fractie vraagt of het ook vindt dat een derge- eelding op een uitnodi- itrijd is met de goede an fatsoen. dinsdag 11 MAART 2003 R7 door Lieke de Kwant hoofddorp - Het voormalige Floriadeterrein in de Haarlem mermeer wordt de vaste stand plaats van Mystery Land, het grootste dancefestival van Ne derland. Dat zijn het organise rende ID&T en de gemeente Haarlemmermeer overeengeko men. De enige voorwaarde die de gemeente stelt, is dat de eer ste editie van het festival binnen de gemeentegrenzen, op 23 au gustus, probleemloos verloopt. Begin februari werd al bekend dat de festivalorganisatie het oog had laten vallen op het ter rein rond Big Spotters Hill. De gemeente wilde toen echter niet beloven dat Mystery Land, dat negen jaar een zwervend be staan heeft geleid, de komende jaren zou mogen terugkeren. „Dat is nog steeds niet op pa pier gezet", vertelt Sander Groet van ID&T. „Maar ze heeft nu heel duidelijk de intentie uitge sproken dat ze met ons verder wil en daar vertrouwen we op." Ook over de huurprijs van het Floriadeterrein, die ID&T aan vankelijk te hoog vond, zijn de partijen het nu eens. De ge meente maakt de prijs afhanke lijk van het aantal bezoekers. „Als er inderdaad 40.000 men sen komen, zoals we verwach ten, dan betalen we het bedrag dat de gemeente oorspronkelijk vroeg. Als het aantal bezoekers tegenvalt, betalen we minder. Dat maakt het risico voor ons aanvaardbaar", aldus Groet. Be dragen wil hij niet noemen. Een woordvoerster van de ge meente bevestigt deze lezing. Er kunnen nu vergunningen wor den aangevraagd. „Omwonen den krijgen binnenkort een brief waarin wordt uitgelegd wat er gaat gebeuren en dat zij eventu eel bezwaar kunnen maken." ID&T gaat intussen door met de organisatie van het festival, dat dit jaar groter van opzet zal zijn dan in 2002. Er komen tien tot twaalf podia in plaats van ne gen. „Op die podia staan de top- dj's van Nederland en de we reld", zegt Groet. Namen wil hij pas over een paar maanden noemen. De kaartverkoop be gint op 29 maart. utrecht/gpd - Schrijver Ronald Giphart ergert zich aan de christelijke boekhandels die weige ren het door hem geschreven boekenweekge schenk 'Gala' aan klanten mee te geven. Volgens het Christelijk Lektuurkontakt zet Giphart in zijn boek aan tot overspel en ook de Bond tegen Vloeken heeft problemen met het Boekenweekgeschenk. Giphart vindt de kritiek hypocriet. „Die christelijke boekhandels hadden sowieso het boekenweekgeschenk niet uitge deeld. Dus het is heel stoer te roepen dat je een boek niet gaat weggeven als je het toch al niet zou weggeven", zegt de schrijver. Giphart: „Ik vind het behoorlijk lachwekkend dat er mensen zijn die boeken vlooien op het ge bruik van het woordje 'Jezus' of het woordje 'godverdomme'. Diezelfde mensen hadden zich bijvoorbeeld ook kunnen bezighouden met het schrijven van brieven naar regimes waar mensen gemarteld worden. Of ze hadden iets kunnen doen aan de naderende oorlog of de honger in de wereld." Giphart noemt het 'lachwekkend en ook stui tend' dat er mensen zijn 'die de oren van God spelen'. „Stel nou dat de schepper er problemen mee zou hebben dat iemand in een boek de naam van Jezus noemt, dan lijkt me dat een pro bleem tussen dat personage, de schrijver en God zelf. Zelfbenoemde oren van God die hier rond lopen vind ik bespottelijk." The Bangles zijn weer terug met album en tournee overleden door Sandra Put Amsterdam - Na jaren van succes besloten The Bangles eind jaren tachtig te stoppen. Maar toen de dames onlangs hun instrumenten weer eens oppakten, was de ma gie plotseling weer daar. Een nieuw album is het gevolg en er komt meer. In de afgelopen jaren hebben The Bangles elkaar slechts een aantal keren gesproken. Dikke vriendinnen zijn ze nooit ge weest, dus regelmatig bij elkaar op de koffie komen, deden ze niet. Tot ze een tijd geleden de instrumenten oppakten en het muzikaal gezien weer helemaal klikte. Het gevolg is een nieuw album, na veertien jaar. „Nu willen we kijken of we het on mogelijke mogelijk kunnen ma ken", grinnikt bandlid Debbi Peterson. Haar drie collega's lachen mee. „Inderdaad", beaamt Susanna Hoffs. „We willen weer gaan functioneren als een echte band. We gaan door waar we in de jaren tachtig zijn gebleven. Of dat lukt, moeten we nog zien. We vinden het waanzinnig dat we nu al op de radio worden ge draaid." Het heeft in totaal zo'n veertien jaar geduurd voordat The Bang les met het nieuwe album 'Doll Revolution' kwamen. Het nieu we zilveren schijfje is een ver rassing, want niemand had ooit nog op een nieuw album gere kend. The Bangles, één van de eerste meidengroepen die in de jaren tachtig succes hadden met hits als 'Eternal flame', 'Manic monday' en 'Walk like an Egyp tian', hadden in 1989 besloten definitief uit elkaar te gaan. Zo definitief blijkt het nu, jaren la ter, ineens toch niet te zijn ge weest. „We zijn toen echt uit elkaar ge gaan met het idee dat we nooit meer samen zouden spelen", zegt Michael Steele (zang, bas, gitaar). „Ik denk dat we aan een heel lange pauze toe waren", vult Susanna Hoffs (zang, gitaar) haar aan. „Wat we uiteindelijk besloten, was om er dan maar helemaal mee te stoppen." The Bangles: „Voor veertigers is het moeilijk een platenmaatschappij te interesseren, tenzij we met jaren tachtig revival zouden komen." Pu bliciteitsfoto Michael Steele ziet het genuan ceerder. „Het enige dat we in die tijd echt wisten, was dat we ons niet lekker voelden en dat we niet verder wilden. We voel den ons ongelukkig. We waren vooral alle aandacht zat." Ze kijkt Susanna Hoffs veelbeteke nend aan, maar Vicki Peterson (zang, mandoline, gitaar) neemt het woord: „We waren altijd be zig met muziek. Ons privéleven hebben we nooit goed onder houden. Dat merkten we pas toen we ouder werden. „Voor mij was dat zeker zo", vertelt Susanna Hoffs, met haar 44 jaar de oudste van het stel. „Ik merkte dat ik toe was aan het stichten van een gezin." Hoffs trouwde met filmregisseur Jay Roach en kreeg twee kinde ren. „Ik wilde dat mijn wortels ergens kwamen te liggen. Ik wil de niet meer worden geleefd. Het gebeurt nu weer, maar toen waren we jong en naïef, nu zijn we volwassen. Ik weet dat er ook nu bepaalde dingen van ons worden verwacht. We zullen weer overal moeten opdraven. We gaan alleen nu niet meer door tot het punt dat we licha melijk en geestelijk op zijn." Debbi Peterson (zang, drums, gitaar, percussie), inmiddels moeder van een vijfjarige zoon, is het met haar eens. Michael Steele en Vicki Peterson hadden hun eigen redenen om te stop pen. „Ik vond het mooi ge weest", zegt Steele, die na het opdoeken van The Bangles lan ge tijd niets meer met de mu ziekwereld te maken wilde heb ben. The Bangles hadden het eind jaren tachtig, zoals ze het zelf zeggen, 'helemaal gehad'. The Bangles zijn niet van plan om het bij een eenmalige reünie te laten. Was het geld soms op? Susanna Hoffs schudt heftig van nee. „Dat was het zeker niet", zegt ze. „We voelden dat het tijd werd weer eens wat te gaan doen." Michael Steele vervolgt het verhaal: „We speelden in '99 weer eens met elkaar, maar dat was nog een groot aantal stap pen verwijderd voordat we seri eus dachten weer met The Ban gles te beginnen. Dat kwam pas later, toen we wat teksten en muziek hadden geschreven en ineens dachten: Wow, we heb ben een nieuw album in han den." Susanna Hoffs: „De magie die ontstaat als wij met ons vie ren onze instrumenten pakken, was er nog helemaal." Op dat moment werd bij het viertal duidelijk dat het tijd werd voor een comeback. Volgens Steele was het voor de veertigers moeilijk om een platenmaat schappij te vinden. „We kregen een aantal lucratieve aanbiedin gen, maar dan moesten we met een jaren tachtig revival komen. Precies wat we niet wilden." The Bangles besloten door hier en daar op te treden genoeg geld bij elkaar te krijgen om zelf een album te kunnen maken. 'Doll Revolution' kent in totaal vijftien nummers. „Een aantal daarvan is spontaan ontstaan toen we aan het spelen waren", vertelt Vicki Peterson, „maar er zijn ook nummers uit de jaren tachtig die we nooit eerder heb ben uitgebracht. En er zijn lied jes uit projecten waarin we solo hebben gewerkt." 'Tear of your own head (It's a Doll Revolution)', de titelsong van het album, is een cover van een recente compositie van El vis Costello. De vier muzikale dames hebben het nummer ge- bangelized, zoals ze met nog een aantal nummers hebben ge daan. Het viertal lacht als wordt gevraagd wat dat betekent. „Dat is wanneer je liedjes door The Bangles laat zingen en spelen. Dan veranderen ze." 'Doll Revolution' verschijnt 17 maart in Nederland. 'Some thing that you said' is als single uitgebracht. Op 14 april treden The Bangles op in de Melkweg in Amsterdam. den haag/gpd - Journalist- schrijver Adriaan van der Veen is afgelopen vrijdag in Den Haag overleden. Hij is 86 jaar gewor den. Van der Veen schreef twin tig boeken, waarvan 'Het wilde feest' (1952) en 'In liefdesnaam' (1975) het bekendst zijn. Adriaan van der Veen werd op 16 december 1916 in Venray ge boren. Van 1938 tot 1978 was hij werkzaam in de (literaire) jour nalistiek. Zo was hij een van de oprichters van het tijdschrift Werk. Vlak voor de Tweede Wereld oorlog vertrok Van der Veen naar de Verenigde Staten. In 1946 keerde hij terug en werd redacteur letteren bij NRC Han delsblad. Zijn aanpak verschilde sterk van zijn voorgangers bij de krant. Zo waren Victor E. van Vriesland en Simon Vestdijk es sayisten, die recensies schreven alsof het studies waren. Van der Veen gedroeg zich als journalist. Later in zijn loopbaan ging rijn voorkeur uit naar verslaggeving. Hij reisde heel wat af om met 'schrijvers van betekenis' te pra ten. In 1978 ging Van der Veen met pensioen en kon hij zich geheel wijden aan het andere werk dat hij van jongs af aan had verricht: het schrijven van romans. Voor 'Het wilde feest', een roman over de joodse problematiek in de Verenigde Staten tijdens de Tweede Wereldoorlog, ontving hij de Van der Hoogtprijs. Het werk van Van der Veen is semi-autobiografisch. Recen sent Alfred Kossmann noemde hem eens de verslaggever van zijn eigen leven. „Hij vertelt, legt rekenschap af, bespiegelt. Ook wanneer je weinig weet van rijn leven, twijfel je er niet aan dat hij het heeft over ware gebeurte nissen, al zal hij naar de wil van het verhaal hebben toegevoegd, weggelaten, gestileerd." Uit kritieken is op te maken dat de gesoigneerde Haagse Van der Veen geen belangwekkend lite rator was. Zo verweet recensent Kossmann hem eens 'dames- bladproza' te schrijven. En au teur Willem Frederik Hermans boorde Van der Veen ooit finaal de grond in. Leids Kunsthistorisch Jaarboek over invloed van beelden door Rody van der Pols leiden - Vanuitje luie stoel naar exotische landen en verre conti nenten reizen. Vandaag zetje er 'Discovery Channel' of 'National Geographic' voor aan, in de ne gentiende eeuw wierp je een blik door je stereoscoop. Tien duizenden series met foto's wa ren er te koop voor dit apparaat dat de illusie van drie dimensies opwekt. Deze technische revo lutie stuwde de oplage van fo to's in de tweede helft van de negentiende eeuw richting de miljoenen. Het is een historisch voorbeeld van de massale reproductie van beelden, waaraan ruim aan dacht wordt besteed in 'Beelden in veelvoud, De vermenigvuldi ging van het beeld in de prent kunst en fotografie'. In de ruim twintig essays die dit twaalfde Leids Kunsthistorisch Jaarboek telt, worden onderwerpen als boekillustraties en devotiepren- ten, stereofoto's en postzegels behandeld. Media waarmee in de loop der eeuwen voorstellin gen, kennis en inzichten onder brede lagen van de bevolking zijn verspreid. Het is een onderwerp dat lang door kunsthistorici is verwaar loosd, zegt Hans Rooseboom, een van de redacteuren van het jaarboek „Voorheen lag de na druk voornamelijk op unieke kunstwerken. Een schilderij van Rembrandt, een sculptuur van Rodin, het onherhaalbare werk van een bij voorkeur groot kun stenaar. Tegenwoordig is er ge lukkig ook interesse voor prent kunst en fotografie, media die vaak een grote oplage hebben en daarmee enorme mensen massa's hebben bereikt." En dat maakt deze media ook zo interessant, stelt Rooseboom, als fotodeskundige verbonden aan het Rijksprentenkabinet in Amsterdam. „Veel van deze beelden rijn van grote invloed geweest op de verbeelding en het denken over de wereld van grote groepen mensen", zegt hij. De stereofotografie bijvoor beeld. Het principe is simpel: maak een foto van een tafereel, verplaats de camera zes centi meter - de gemiddelde afstand tussen de ogen - en schiet een tweede plaatje. Plaats de foto in een stereoscoop, een apparaat dat ervoor zorgt dat ieder oog maar een van beide foto's waar neemt, zodat de illusie van diep te ontstaat. „Een simpel princi pe, maar met een revolutionair resultaat", stelt Rooseboom. „Plotseling kon de negentiende- eeuwer zich in verre steden en exotische bestemmingen wa nen, die anders onbereikbaar voor hem waren. Een nieuwe wereld ging open." Het op grote schaal vermenig vuldigen van prenten komt in de loop van de zestiende eeuw pas goed van de grond. De toe passingen zijn legio. Zo is er een bloeiende markt voor politieke prenten ten tijde van de Spaan se overheersing. Illegaal, want vanzelfsprekend hebben ze wei nig positiefs over de bezetters te melden. Wel legaal rijn de pren ten van vorsten die regelmatig onder het volk verspreid wor den. In die tijd de enige manier om de bevolking te laten weten door wie ze eigenlijk geregeerd worden. De massamedia als middel om het politieke denken te beïn vloeden, is iets van alle tijden. In 'Beelden in Veelvoud' wordt een grappig voorbeeld gegeven van hoe dezelfde afbeelding door mensen met tegengestelde be langen wordt gebruikt. „En dat is ook een kenmerk van massa reproductie", zegt Rooseboom. De Chileense generaal Pinochet zoals hij zichzelf graag zag: als auto ritair em machtig leider van Chili. Foto: Chas Gerretsen „Dezelfde beelden worden voortdurend in een nieuwe con text geplaatst, waardoor ze de kijker telkens iets anders vertel len." Het betreft in dit geval een foto van Augusto Pinochet, de gene raal die in 1973 in Chili een staatsgreep pleegde. Als alert fo- De befaamde foto van Chas Gerretsen werd door tegenstanders ge bruikt om Pinochets kwaadaardige inborst te tonen. Publiciteitsfoto tojoumalist schoot Chas Gerret sen al enkele dagen na de staatsgreep een portret van deze nieuwe leider van Chili. Het toont Pinochet als een grimmi ge, zelfverzekerde man, ogen verscholen achter een donkere zonnebril. Het portret heeft zo veel visuele kracht, dat het zo wel door voor als tegenstanders gebruikt is. Rooseboom: „Zelf poseerde hij als het autoritaire staatshoofd dat hij wilde rijn, te genstanders stelden met deze foto rijn dictatoriale bewind aan de kaak Het demonstreert maar weer eensde macht die van een dergelijk beeld uit kan gaan." 'Beelden in Veel voud, De vermenig vuldiging van het beeld in de prent kunst en fotografie', Leids Kunsthisto risch Jaarboek deel 12, Primavera Pers, 39,90 euro. 26. November 1976 Kleine Meistersingerhalle

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 2003 | | pagina 19