'Levenden zijn doden in de maak' BOEKENWEEK Want wie rouwt denkt niet en wie denkt rouwt niet Met denderende het verdriet te lijf HDC144 DINSDAG 11 MAART 2003 Leven en dood 111 de letteren BOEKENWEEK 2003 - 12 T/M 22 MAART Leven en dood is het thema van de Boekenweek die vanavond met het traditionele Boekenbal van start gaat. En dat zullen we de ko mende tien dagen weten! Geen boekwinkel of bibliotheek of er komt wel een schrijver zijn laatste werk signeren. Wat valt er voor de doorsnee lezer te halen? Veel. ledereen die in de Boekenweek voor n,n euro aan Nederlandstalige boeken besteedt, ontvangt gratis het in een recordoplage van 780.000 exemplaren gedrukte Boekenweekgeschenk 'Gala' van Ronald Giphart. Met dit geschenk in de hand kunt u komende zaterdag bovendien gratis met de trein. Daarnaast leverden de auteurs Kristien Hemmerechts, Bert Keizer, Nico ter Linden en Boudewijn Büch een bijdrage aan het vierdelige Boekenweekessay dat in één cassette van zes euro verkrijgbaar is. Motto: vier visies op de dood. Het thema van de Boekenweek resulteert elk voorjaar in vrachtla dingen voor de gelegenheid gemaakte boeken. Verspreid over deze pagina vindt u daar een kleine selectie uit. Om u verder op weg te helpen start deze krant morgen een tiendelige serie waarin redac teuren zich uitspreken over het boek uit de wereldliteratuur met de, jawel, onsterfelijkste sterfscène. Smullen van iemand anders dood - tot en met 22 maart hoeft u zich er nou eens niet voor te generen. Leren en dood in de letteren BOEKENWEEK 2003 - 12 T/M 22 MA Requiemkunstenaar A.F.Th. van der Heijden over de dood door Peter van Vlerken Na de omvangrijke 'Movo Tapes' ver schijnt rond de Boekenweek van A.F.Th, van der Heijden 'Uitdorsten', een klein, intiem requiem voor zijn in 1999 overle den moeder. Het wordt samen met 'De sandwich' en 'Asbestemming' opgeno men in de bundel 'De requiems'. Requiemkunstenaar. Mooi woord. Adri van der Heijden - A.F.Th. voor zijn le zers - heeft het niet eerder over hem horen zeggen. Het bevalt hem. „Als je het niet beperkt tot mijn boeken die de ondertitel 'requiem' hebben, maar be dekt op heel mijn werk. In het hoofd stuk 'Onvolmaakte levenden, volmaak te doden' van De Movo Tapes staan he le bespiegelingen over de dood. De titel zegt het al: levenden zijn doden in de maak." De plaats van de doden onder de le venden heeft hem altijd gefascineerd, zegt hij. „We hebben het steeds over de wereldbevolking en dan bedoelen we strikt de levenden. Net even dood en je hoort er al niet meer bij. Dat ligt voor mij anders. De wereldbevolking bestaat uit de mensen die nu leven plus alles wat ooit geleefd heeft. De doden zijn er ooit geweest, dus zijn ze er op een of andere manier nóg." Ziet hij het als zijn opdracht de doden te bezingen? Wil hij ze behouden door over hen te schrijven? „Mensen die bij leven iets hebben voorgesteld, krijgen een standbeeld, al is het maar op een groen uitgeslagen paard met duiven- drek over zich heen. Maar gewone mensen, die hun hele leven hun best hebben gedaan, die ook bemind heb ben en bemind zijn geweest, krijgen na hun dood een grafsteen en dat is het dan. Mijn moeder was een eenvoudige vrouw, die heel toegewijd in het leven heeft gestaan en zichzelf heeft wegge cijferd. Als ik het niet doe, krijgt ze nooit haar requiem. Ik zie het niet als mijn eerste taak als schrijver, maar ik vind het wel een heel belangrijke taak." Asbestemming kan, worden gelezen als een verzoening met zijn vader. Hoe be schrijft Van der Heijden de relatie met zijn moeder? „Het requiem voor mijn vader telde 300 bladzijden of daarom trent. Met hem had ik een probleem uit te vechten. Daar heb je papier voor no dig. Mijn moeder was zo'n schat. Hoe veel pagina's heb je nodig om weer te geven dat iemand gewoon een lief mens was?" Het worden er veertig, niet meer. „Ik heb me beperkt tot dagboek aantekeningen uit de tijd dat het slech ter met haar ging en van de dag dat ze stierf. Die heb ik aaneengeregen met losse observaties en kleine impressies. Toen had ik er alles over gezegd wat er over te zeggen viel." Is Van der Heijden als schrijver schat plichtig aan zijn moeder? Hij vindt van wel. „Ze heeft altijd aangemoedigd dat ik schreef. Op school had ze een keer de eerste prijs in een opstelwedstrijd gewonnen, een tandenborstel en een tube tandpasta, maar die moest ze van haar vader meteen weggooien. Witte tanden, dat vond hij iets voor homo's. Na de eerste klas werd ze van de huis houdschool gehaald. Ze moest thuis het huishouden doen en haai- jongste broertje opvoeden. Mijn grootmoeder was gezond, maar kon zich goed ziek houden." In Uitdorsten rekent Van der Heijden tevens af met zijn familie. „Een oom en een tante hadden mijn moeder aangevallen omdat zij familiegehei men zou hebben prijsgegeven die ik heb gebruikt in Asbestemming. Ze wa ren te laf om naar mij te komen. Mijn moeder, die altijd heel discreet is ge weest, kon niets terugzeggen vanwege haar ziekte. Familieleden hebben nooit willen geloven dat mijn vader een enorme gezinsterreur uitoefende. Voor hen was hij de vriendelijke Pietje. We zijn wel eens puur om het geweld - hij stond met messen te zwaaien, had de gaskraan opengedraaid en de ruiten ingetrapt - halsoverkop naar mijn oom en tante in Son en Breugel gefietst en hebben daar een weekend overnacht tot hij was afgekoeld. Maar die mensen A.F.Th.: „Het valt me eerlijk gezegd mee dat ik niet méér tob over de dood." Foto: GPD/Klaas Koppe hebben dat verdrongen. Zij zeggen: dat zijn allemaal verzinsels van Adri. Die wil het dramatischer doen overkomen dan nodig is. Ik heb het allemaal opge schreven. Dat doe je niet zomaar. Ik heb het gedaan om zelf verder te kun nen leven." Hij heeft letterlijk zijn vader willen ver moorden, vertelt hij. „De trap afduwen, Boeken over de dood - Verhalen en sprookjes op de grens van leven en dood verzameld door Bert Voorhoeve uit het werk van o.a. de ge broeders Grimm en Hans Christan An dersen. Uitgave Christofoor. Prijs: €24,90. - Het lied van Orpheus, verschillende schrijvers laten hun licht schijnen over Orpheus die zijn geliefde Euridice terug wilde halen uit de dood. Samenstelling Rudi van der Paardt. Uitgave De Bezige Bij. Prijs: €25,00. - Het Tibetaanse dodenboek, klassieke tekst in verschillende (nieuwe) vertalin gen en met verschillende interpretaties en inleidingen. Uitgave: o.a. Altamira. Prijs: €17,50. - Levend begraven. Jan Bondeson be schrijft de gruwelijke geschiedenis van een van onze diepste angsten. Uitgave: Becht. Prijs: €25,90. - De vergankelijkheid. Midas Dekkers beschrijft de schoonheid van verval. Uit gave Contact. Prijs: €18,11. - Doodsberichten. Pauline de Bok be zocht als vrijwilliger in de hulpverlening vijf stervende mensen. Citaat: „Een vreemdeling is de dood niet meer, maar als vriend kan ik hem ook niet beschou wen." Uitgave Meulenhoff. Prijs: €19,95. - Het Boek Van Violet En Dood van Ge rard Reve uit 1996, dat volgens de Volks schrijver alle andere boeken overbodig zou maken. Getuige de vele boeken over de dood die daarna verschenen zijn, heeft dat dat dus niet gedaan. Citaat: „Lang leve de dood." Uitgave De Bezige Bij. Prijs: €18,50. of met een ijzeren staaf de hersens in slaan. Fantasieën te over. Ik zou de straf met opgeheven hoofd hebben ge dragen. Als requiemschrijver neem ik er geen genoegen mee iemand alleen maar op een sokkel te hijsen en toe te juichen. In een requiem zit ook woede. Maar in 'Asbestemming' is er het con trapunt dat ik mijn vader uiteindelijk mijn liefde durf te verklaren, op een verkapte manier weliswaar, maar toch..." Vreest Van der Heijden niet zijn eigen voortijdige dood, bijvoorbeeld door eet- of drankzucht of overmatige ar beid? .Anders dan je op basis van mijn postuur zou vermoeden, ben ik geen grote eter. Drank is natuurlijk wel een probleem. Het valt me eerlijk gezegd mee dat ik niet méér tob over de dood. Ik leid een zittend bestaan en ik wil geen uur minder zitten schrijven dan ik doe. Dat komt mij toe. Maar dat er niet iets meer ambitie in mij is om daar wat gezonds tegenover te stellen, baart mij wel eens zorgen. Dat ik de oogst aan pagina's na zeven uur schrijven niet beloon met een frisse wandeling in het Vondelpark, maar denk de kunstmatige ontspanning van een borrel nodig te hebben. Creatieve opbouw moet bij mij blijkbaar gepaard gaan met lichamelijke afbraak. Dat neemt niet weg dat ik hoop dat mij ge noeg tijd gegund is om mijn literaire projecten af te maken." Het graf van dichter J.C. Bloem in Paaslo. Foto: GPD/Frans Paalman Giphart bedient publiek op Bert Keizers opmerkelijke visies op de dood novelle recensie Jaap Goedegebuure 'Gala' door Ronald Giphart. Uitgave Stichting Collectieve Propaganda voor het Nederlandse Boek, Van 12 t/m 22 maart gratis bij aankoop van €11,11 aan boeken. Hoe feestelijk kan de dood zijn? Bijzonder feestelijk, wanneer je denkt aan de carnavaleske ma nier waarop in Mexico Allerzie len wordt gevierd. Ergerniswek kend feestelijk zelfs, gelet op het protserige vertoon waarmee vandaag de dag politieke een dagsvliegen, criminelen, zelfver klaarde kunstenaars en uitbaters van disco's onder luid applaus naar begraafplaats of crematori um worden vervoerd. Er is zelfs al een 'uitvaartwinkel' die clowns in dienst heeft om zo nodig de stemming tijdens de laatste gang op te peppen. Het vieren van de dood heeft al tijd iets dubbels. Aan de ene kant voelen de naaste omstan ders zich bijna moreel verplicht de overledene nog eenmaal te eren, wat nu eenmaal met enig ritueel vertoon gepaard dient te gaan. Aan de andere kant is er de huiver voor de dood die zich moet ontladen, is het niet in een huilbui dan wel in een hilari sche lach. Dit jaar staat de boekenweek in het teken staat van de dood. Ter gelegenheid daarvan mocht Ro nald Giphart een novelle schrij ven die niet toevallig Gala heet. Hij laat daarin zien dat het ver driet om een overledene de on bedwingbare behoefte aan een denderend feest kan oproepen. Aan het woord is de jonge actri ce Meija die treurt om het ver lies van haar minnaar Pane. Haar probleem is vooral dat ze niet te opzichtig mag rouwen, gegeven het feit dat de man niet alleen haar impresario was, maar ook nog gehuwd met een andere vrouw. Zelf heeft ze naast haar minnaar een vaste vriend, Fraser geheten. Voor waar een situatie die uit de hand moet lopen. Aldus geschiedt. Drie weken na de tragedie vindt er een groots feest plaats in het Utrechtse Tivoli. Het was oor spronkelijk georganiseerd ter gelegenheid van het 15-jarigebe- staan van het door Pane geleide bemiddelingsbureau, maar de vreugde om dat derde lustrum wordt verdrongen door de wens de overleden directeur te eren. Meija is van de partij, samen met Fraser, dit in weerwil van de omstandigheid dat hij zich die ochtends op pijnlijke wijze heeft laten steriliseren (eigenlijk een overlijdensgeval in het klein). Hoewel ze zich heeft voorgeno men niets opvallends te doen of te zeggen, valt ze meteen bij binnenkomst door de mand en uit haar rol. Panes weduwe laat haar hardhandig blijken van het overspel op de hoogte te zijn. Dat Giphart aan zijn gala bij voorbaat een literair tintje heeft willen geven, kan blijken uit de samenstelling van het gezel- Ronald Giphart. Foto: GPD/Phil Nijhuis schap dat hij ten tonele Naast allerlei figuren w I hij ons bezweert dat ze aan zijn verbeelding zi sproten, treffen we ook teerde feestgangers als Fi Jonge, Jan Mulder en Jule der aan. De laatste twee zelfs een potje ruziemak! jazzlegende Charlie Pari1 inzet. Ronald Giphart is niet dii auteur bij wie je terecl voor diepe en verrassei! richten aangaande lev dood. Hij staat eerder voort een smeuïg verhaal die reden zal hij ook wel CPNB rijn ingehuurd. laatste betreft kunnen rijn: hij levert zijn opdi vers de waar die ze van h( wachten. Tussen al het feestgedruii gekeuvel van het zorgelo stenaarsvolkje valt er af toch wel eens een ged: 1 over leven en dood op gen. Zo is Meija van men een tachtigjarige met ee leven achter zich het ha stuk rustiger en blijm 1 kan neerleggen dan een j 1 in de bloei van het leven 1 varing leert dat dit clic beperkte geldigheid heeft j ge grijsaard krijgt van li staan nooit genoeg. Da i gen tonen talloze dertij 1 veertigers dat ze de kui> het sterven tot in de pi beheersen. i Voor Meija's opinie dat i elk overlijden vooral i hebben om onszelf vu meer te zeggen. Rouw v ziel aan, en daarom snal chaam, gedreven door h behoudsinstinct, emaa parasiet zo gauw moge zich af te schudden. VI Gipharts hoofdpersoon j vraagt waarom mense met verbeten opgew overgeven aan modieuze teiten rondom dood, bi en herdenken, past er m antwoord: omdat hun 1 onbeschermde zielen er j gen bestand zijn. Ze heb! gala nodig om ervoor te dat'hun gal niet overloo mand verkiest bitter va ook Meija en Giphart nie essay interview Ernst Jan Rozendaal 'Koud liggen' door Bert Keizer. Boekenweekessay. Los verkrijgbaar voor €1,95. In een cassette met de essays van Boudewijn Büch, Kristien Hemmerechts en Nico ter Linden voor €6,00. Bert Keizer begrijpt wel dat hem in het kader van de Boekenweek is gevraagd een essay te schrijven over de dood. Als arts in een verpleeghuis heeft hij dage lijks met sterfgevallen te maken en als filosoof en schrijver weet hij daar be- hartenswaardige dingen over te formu leren. Lees Het refrein is Hein (1994) of Alles wordt niets (2002). Koud liggen heet het essay dat Keizer speciaal voor de Boekenweek heeft geschreven. Met essays van Boudewijn Büch, Kristien Hemmerechts en Nico ter Linden is het gebundeld onder de titel Vier visies op de dood. Elk van de vier essays is ook los verkrijgbaar. In rijn uiterst helder geformuleerde op stel ontzenuwt Keizer de ene na de an dere fabel over de dood. Dat de mens een ziel heeft die na de dood het li chaam verlaat en doorleeft. „De ziel zit in het lichaam als de stemming in het feestje, en als de stemming eruit is gaat u niet buiten kijken waar hij gebleven is. Toch is dat precies wat mensen al eeuwen doen, met die gedroomde li chaamloze ziel, en ze komen nog terug met verhalen ook." Dat de mens zijn dood voelt aankomen en een laatste teken achterlaat. ,Als ie mand onrustig is, riet men een doods strijd, terwijl de zieke voornamelijk heel erg nodig moet plassen of niet goed kan hoesten." Dat mensen elkaar na de dood terugzien. ,Als je je een leven na de dood in alle duidelijkheid gaat voor stellen, raak je al gauw verstrikt in zulke afschuwelijke of mallotige verwikkelin gen, dat je je aardse leven ineens als prettig overzichtelijk gaat ervaren." De sleutelzin in Koud liggen is wellicht: „Want wie rouwt denkt niet en wie denkt rouwt niet." Het vraaggesprek is nog niet begonnen of Keizer citeert de ze zin. „Er zijn mensen die zeggen dat de filosofie troostend werkt. Dan moet je denken aan het werk van Levinas. Ik heb daar niets mee. Veel mensen vin den het woord rationeel een synoniem van koud, emotieloos, of mentaal gede priveerd. Ik beschouw het als een geu zennaam. Het staat voor een bepaalde vorm van geestelijke moed." Er is inderdaad een zekere moed voor nodig de redeneringen van Keizer in Koud liggen te volgen. Wat hij beweert, is niet wereldschokkend, het rijn alleen Bert Keizer: Foto: Klaas Koppe dingen die we liever niet horen. Keizer stelt rijn lezers niet op hun gemak. „El ke dag word ik geconfronteerd met ta ferelen aan het sterfbed. Dan gaan dé clichés je opvallen. Uitspraken als: 'Ze zag het aankomen.' Of een vrouw die ik op de hoogte stelde van het overlijden van haar moeder en die vertelde dat op dat moment het verkeer helemaal stilstond. Met de toe voeging: 'Er is toch meer tussen hemel en aarde.' Dat zijn lulthema's. Ik vind juist dat er rond een lijk veel minder tussen hemel en aarde is dan ik toch al vreesde. Dat komt door het aantal sterfbedden dat ik meemaak. Een vroedvrouw zal heel wat standaardver halen over geboortes kunnen doorprik ken." Een dode mist ons niet, wij missen een dode. Wij bestaan uit andere mensen, aldus Keizer, en het verlies van een an der ervaren we als een amputatie. We rouwen niet om de ander, we rouwen om onszelf. „Kijk hoe we de holocaust slachtoffers herdenken. Eigenlijk vin den we dat we het niet kunnen maken niet meer aan hen te denken, maar wat schiet Anne Frank daarmee op? We voelen het als een verplichting aan hen te denken, we voelen ons schuldig als we het niet doen. Als iemand uit je kennissenkring is overleden en je realiseert je dat je vrij wel nooit meer aan hem denkt, dan voel je je schuldig. Op de eerste goede dag na het overlijden van een familielid of goede vriend voel je je een verrader. 'Zo douw ik hem nog dieper het graf in', denk je dan. Dat komt omdat we al leen maar bestaan in samenhang met anderen." Hij heeft niet bewust gekozen voor het vak van arts in een verpleeghuis. Eigen lijk wilde hij huisarts worden, maar dat hij daarvoor geacht werd meer onder nemer te zijn dan arts stuitte hem te gen de borst. Een 'parkeerbaantje' in een verpleeghuis werd zodoende zijn definitieve bestemming. „Pas toen ik er zat, werd het een bewuste keuze. Ik bleek het ontzettend leuk te vinden." Maar alles heeft een keerzijde. Zoals hij vanuit zijn filosofische achtergrond de dood genadeloos observeert, zo beziet Keizer ook zijn eigen vak met het nodi ge sarcasme. „Een sarcastische blik op de geneeskunde, daar kan ik me wel in vinden. Mensen verwijten mij wel eens een cynicus te zijn. Dat vind ik vrese lijk. Cynisme is liefdeloosheid. Ik koes ter juist liefde voor mijn vak, maar ik probeer er wel analytisch naar te kij ken. En dan constateer ik dat er in de geneeskunde veel meer geklooid wordt dan de leek voor mogelijk houdt. De reacties die ik van collega's krijg op mijn verhalen zijn positief. Dat komt natuurlijk omdat alleen degenen reage ren die het leuk vinden wat ik schrijf. Degenen die niet reageren vinden mij ongetwijfeld een vervelende klootzak. Want ik neem natuurlijk wel een rönt genfoto van dat vak." Boeken over de dood - Hoe wordt je halfopen mond gedicht, verscheideD teurs herdenken de in 1997 overleden dichter Herma Coninck. Uitgave De Arbeiderspers. Prijs: €12,-. - Taal zonder mij, ook over de dood van Herman de ninck, maar nu door rijn weduwe Kristien Hemmere Citaat bij de presentatie van haar Boekenweek-essay Terminus^. „Ik denk dat het een vrolijke Boekenweek worden, want het thema is zo zwaar dat je er alleen n om kunt lachen." Uitgave Atlas. Prijs: €18,50. - Graag veel bloemen, Puck Kooij over overlijdensad tenties. Citaat: „Soms denk ik erover mijn abonneme de krant op te zeggen. Wat me weerhoudt rijn de fan berichten." Uitgave Thomas Rap. Prijs: €10,- - Het laatste gedicht, onsterfelijke poëzie uit Nederl en Vlaanderen door diverse auteurs als Ida Gerhard Jean Pierre Rawie, met een voorwoord van Elsbeth I Uitgave Podium. Prijs: €12,50. - Versteend verdriet, symbolen en gedichten op gr< nen, door J. Veld en L. van der Vliet. Citaat: „De blos pronkt schoon en valt dan af. Zoo bloeit de mensch zinkt in 't graf." Uitgave Aspekt. Prijs; €17,00. - Lexicon van laatste woorden, van Alexander de G tot Malcolm X, samenstelling Werner Fuld. Citaat v Humphrey Bogart: „Ik had na die whisky nooit op fl ni's moeten overgaan." Uitgave Bert Bakker. Prijs:i 17,50.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 2003 | | pagina 18