Radio 1 te traag bij grote calamiteiten
MEDIA
Gedichten van Gerrit Kouwenaar barsten van emotie
Bouwvakker verkent homowere
Videoklachten stromen binnen
Ruziënde Brard wint
't van andere real-life
Hoofdrolspeler
van Siska stopt
RTL 4 blikt
terug op Idols
Amsterdamse
bigband in
TROS Sesjun
'Strengere straf
voor overtreden
uitzendregels'
Nieuwszender wil één centrale studio
hamburg - De hoofdrolspeler
in de Duitse misdaadserie Sis
ka, die in Nederland uitgezon
den wordt door de TROS, stopt
ermee. Dit heeft de Duitse pu
blieke omroep ZDF aan de
krant Bild gezegd. Peter Kremer
(45) heeft vijf jaar in de serie ge
speeld, maar wil zich nu volle
dig richten op het theater. Siska
was de opvolger van de beken
de commissaris Derrick. ZDF
wil ondanks het vertrek van
Kremer doorgaan met de serie.
Hilversum - RTL 4 zendt zater
dag een extra aflevering uit van
Idols. In Idols, the complete
story wordt teruggeblikt op de
talentenjacht die negentien we
ken heeft geduurd. Daarnaast is
te zien wat Jamai sinds zijn
overwinning allemaal heeft
meemaakt.
laren - De concertbigband van
het Conservatorium van Am
sterdam treedt donderdag op in
jazzcafé Nick Vollebregt in La
ren. Het concert is te beluisteren
in het radioprogramma Sesjun
van de TROS om elf uur op Ra
dio 4. In 2001 en 2002 trad de
bigband op tijdens het North
Sea Jazz Festival. De bigband
staat onder leiding van Justin di
Cicioccio, het hoofd van de jaz-
zafdeling van de Manhattan
School of Music in New York.
Met deze vakopleiding heeft het
Conservatorium van Amster
dam een vast samenwerkings
verband sinds eind jaren negen
tig-
hilversum/anp - Voor omroe
pen die volwassenenfilms te
vroeg uitzenden, zouden ingrij
pender sancties moeten komen.
Öe omroepen zouden de boetes
die nu worden opgelegd, kun
nen beschouwen als afkoop
sommen. Dit zegt het Commis
sariaat voor de Media in een
evaluatie van het Nicam, het in
stituut dat toeziet op de classifi
catie van films.
Bij sancties denkt het commis
sariaat aan het afnemen van het
•Nicam-lidmaatschap of uitein
delijk zelfs intrekken van de
zendmachtiging. Nu nog staan
er alleen boetes op overtreding
van de afspraken. Omroepen
zouden zo'n boete kunnen be
schouwen als afkoopsom voor
de overtreding, aldus een
woordvoerder van het commis
sariaat.
Het station Yorin kreeg in mei
een boete toen ze de oorlogsfilm
Saving Private Ryan vanaf negen
uur 's avonds uitzond, in plaats
van tien uur, het tijdstip dat is
afgesproken voor films die ge
schikt zijn voor 16 jaar en ouder.
Yorin moest ruim 22.000 euro
betalen.
DINSDAG 11 MAART 2OO3
Boeiende documentaire over poëzie van een Vijftiger
Hilversum - „Het hele huis is vervuld van iets
dat er niet meer is. Dat is een rare tegenstel
ling", zegt dichter Gerrit Kouwenaar (1923) in
de documentaire Totaal witte kamer van Fro-
do Terpstra en Martha Bakker.
In deze film, in feite de visuele opening van de
Boekenweek met het thema Styx, leven en
dood in de letteren, is de kijker getuige van de
totstandkoming van de gelijknamige dicht
bundel, die gedeeltelijk draait om het overlij
den van zijn echtgenote Paula.
Kouwenaar is altijd wars geweest van te per
soonlijke, emotioneel getinte poëzie. „Op
emoties als zodanig heb ik niets tegen, ook
niet op poëzie die emoties behelst of weet op
te roepen", zei Gerrit Kouwenaar eens in een
interview.
„Maar waar ik wel iets op tegen heb, is een
poëzie waarin woorden niet meer dan de ver
voermiddelen van emoties zijn, met nadruk op
vervoermiddelen. In een gedicht wordt niet
iets vervoerd, maar iets gemaakt, wat dan
ook"
om die grote levensvragen maar om hel -
menieven met een ander mens, een soof
tweede ik"
De Vijftigers op een foto uit 1949. Van Links naar rechts Bert Schierbeek, Gerrit Kouwenaar, Jan Elburg en Lucebert. Foto: GPD
Maar juist de worsteling met die emoties,
voortkomend uit een diep en zwaar rouwpro
ces, staat centraal in Totaal witte kamer. Dat
maakt de documentaire ook méér dan een wat
abstracte film over een dichter. De boeiende
documentaire vernoemd naar de slaapkamer
van Kouwenaar en zijn vrouw in hun huis in
Frankrijk, toont juist de 'gevoelskant' van een
schrijver wiens 'angst voor de grote gevoelens'
altijd sterk aanwezig is geweest. „Ik wil dat
mijn gedichten barsten van emotie. Maar wel
op een afgekoelde manier. Een gedicht moet
een ontroerend ding zijn."
Zelf geeft hij in een gesprek met een redacteur
van de uitgeverij toe dat hij veel moeite had
met het persoonlijke in de bundel.Al die gro
te gevoelens zijn er, maar als je vraagt: hoe is
het nu, zeg ik zeer ongezellig. Het gaat niet
Vulkaantjes
In de film draagt Kouwenaar een aantal
dichten voor. Schrijfster Anna Enquist bJ
schrijft zijn gedichten als 'van een steen
ge, granieten kracht', als 'kleine vulkaan
van emotie'.
En recensent Kees Fens meent dat „iets
persoonlijk is niet altijd sentimenteel ho
zijn. In het werk van Kouwenaar valt no
makkelijke snik." Kouwenaar zelf, droog
„Tegenwoordig is alles gericht op troosi
moet je niet naar een dichter gaan, maa
de dominee."
Monique Brandt
Het uur van de wolf, Totaal witte karna
genavond, NPS, Nederland 3,20.33 uur
door Nico Postma
Hilversum - Bij grote calamitei
ten maakt Radio 1 zijn naam als
nieuwszender niet waar. Bij ge
beurtenissen met een grote im
pact, breaking news, duurt het te
lang voordat de zender ingrijpt
en de nieuwshonger van de luis
teraars stilt. Deze zelfkritiek leid
de tot de instelling van een werk
groep onder leiding van zender
coördinator Jan Westerhof die de
oorzaken onderzoekt en oplossin
gen bedenkt Volgens Westerhof
is de versnipperde studiohuisves
ting de oorzaak van de soms tra
ge nieuwsvoorziening.
Voor de eventuele oorlog in Irak
ligt het draaiboek klaar. „Dat
wordt breaking news, maar valt
best te plannen. Het wordt pas
problematisch bij calamiteiten
die je vantevoren niet ziet aan
komen", zegt hoofdredacteur
Henk van Hoom van NOS Ra
dio.
Een recent voorbeeld van een
grote onverwachte nieuwsge
beurtenis is de gifwolk die on
langs ontsnapte in het Rijn
mondgebied, waarbij het een
paar uur duurde voordat duide
lijk was hoe gevaarlijk de situatie
was. Van Hoom herinnert zich
ook het Amerikaanse vliegtuig
dat kort na 11 september neer
stortte in New York.
„Er bestond twijfel over de vraag
of het weer een aanslag was. In
Hilversum komt dan een over-
legcircuit per telefoon op gang,
waarbij er veel heen en weer
wordt gepraat. Omroepen staan
op zo'n moment voor de vraag
of het gesprek met een studio-
gast nog wel zin heeft, omdat de
gast voor een heel ander onder
werp komt. Het is moeilijk om
de situatie goed in te schatten,
omdat die iedere minuut kan
veranderen. Het klinkt zo simpel
om een praatprogramma te la
ten onderbreken door het Radio
1 Journaal en als we weer wat te
melden hebben, komen we
weer in de uitzending. Maar het
is lastiger dan het lijkt, want de
programma's van Radio 1 wor
den gemaakt vanuit negen ver
schillende studio's en 's zomers
soms zelfs vanaf een locatie in
het land. Dat maakt het werken
heel omslachtig, want het duurt
lang voordat je elkaar te pakken
krijgt en op de hoogte hebt ge
bracht. Daar gaat kostbare tijd
mee verloren. De wil is er wel bij
de omroepen, daar ligt het niet
aan. Iedereen is het erover eens
dat Radio 1 het belangrijkste
door Susanne van Velzen
Hilversum - De AVRO is de af
gelopen dagen overspoeld met
sms-jes, e-mailtjes en kaarten
van mensen die problemen
hebben met het opnemen van
televisieprogramma's op video.
Het AVRO mediaprogramma
Antenne 2 riep begin deze
maand luisteraars op om hun
ongenoegen over de mislukte
video-opnamen kenbaar te
maken. Met deze actie, getiteld
Videovenijn, wil de redactie
van het radioprogramma de
omroepen aansporen om zorg
vuldiger om te gaan met het
zogeheten pdc-systeem.
Pdc zou het de kijker makkelijk
moeten maken om een pro
gramma op te nemen. Via een
signaaltje dat door de eindregie
van het NOB in Hilversum met
een programma wordt meege
stuurd springen de videorecor
ders automatisch aan en uit.
Volgens presentator Roeland
van Zeijst van Antenne 2 gaat
het bij programma's die vroe
ger of later beginnen dan in de
schema's vermeld staat, nog
wel eens mis.
„De signalen worden dan te
vroeg of te laat doorgestuurd,
waardoor bijvoorbeeld de ont
knoping van een film niet op
de band staat. Ook komt het
voor dat het eindsignaal per
ongeluk niet meegezonden
wordt. Je videorecorder blijft
dan maar doorlopen. De opna
men die je daarna had gepro
grammeerd mislukken dan
omdat je band vol is."
Henk Kuperus van het NOB er
kent dat pdc nooit goed ge
werkt heeft. „Die mensen kla
gen terecht De publieke om
roepen moesten het systeem
van de Nederlandse overheid
invoeren maar er is nooit geld
voor beschikbaar gesteld. De
computer die de pdc-codes
verstuurd is een hele oude, die
regelmatig weigert of codes te
vroeg of te laat verstuurd. Sinds
de reorganisatie bij het NOB
vorig jaar moeten we het met
de helft minder mensen doen
bij eindregie en die lukt het niet
altijd om alles goed te doen.
Het pdc-systeem moet abso
luut verbeterd worden." Vol
gens Kuperus gaat de nieuwe
manager van de afdeling daar
werk van maken. Roeland van
Zeijst wil de actie tot eind
maart door laten lopen.
Top 10 meest bekeken programma's
1.
Idols uitslag
RTL 4
4.961
2.
Idols
RTL 4
4.689
3.
Journaal (zo, 20u)
NOS
3.479
4.
Idols Backstage
Yorin
3.045
5.
Studio sport (zo,19u)
NOS
2.908
6.
Baantjer
RTL 4
2.405
7.
Goede tijden slechte tijden
RTL 4
2.266
8.
André van Duin op zijn best
RTL 4
2.249
9.
Amstel Cup, kwartfinale
SBS 6
2.175
10.
Kassa
VARA
2.004
Top 10 meest bekeken kinderprogramma's
1. Jeugdjournaal (do) NOS
2. Klokhuis NPS
3. Bentebent en Katjaka VPRO
4. Genante verhalen VPRO
5. Erwtje VPRO
6. Grabbit the rabbit VPRO
7. Keepvogel VPRO
8. Jean Jacques is aangespeeld VPRO
9. Achtertuin van Jan Wolkers VPRO
10. Sesamstraat NPS
Marktaandelen in
315
288
239
231
229
213
213
208
207
203
Nederland 1
12,1
(12,6)
-
Nederland 2
14,4
(19,0)
-
Nederland 3
8,1
(7,1)
RTL 4
19,5
(17,4)
RTL 5
4,2
(4,2)
Yorin
6,6
(6,1)
SBS 6
11,5
(9,2)
NET 5
5,1
(5,3)
-
V8
3,0
(3,1)
-
Veronica
0,4
(0,3)
De weekcijfers zijn afkomstig van de afdeling Kijk- en Luister
onderzoek van de Publieke Omroep. Het aantal kijkers x 1000.
De lijst met meest bekeken kinderprogramma's bestaat uit kij
kers van 3 tot en met 12 jaar.Tussen haakjes staan de marktaan
delen van vorige week.
door Jan van Stipriaan Luïscius
Hilversum - Ranzigheid, afzei
ken. Het zijn van die woorden
die je de laatste tijd wel vaker
hoort. Hoe meer ranzigheid en
narigheid, hoe beter de kijkcij
fers. Patty Brard bewijst dat nu
ook met haar nieuwe real-life
programma Patty's Posse, dat
sinds donderdag door Yorin
wordt uitgezonden.
In de categorie real-life scoort
het programma waarin Brard,
samen met haar 15 jaar jongere
vriend René en haar 19-jarige
dochter Priscilla centraal staan,
veruit het hoogst 846.000 kij
kers.
Patty's Posse volgt het, op zijn
zachtst gezegd, nogal merk
waardige leven van de 'familie
Brard'. We zien de kettingroken-
de, tierende en schreeuwende
René - overigens kan ma daar
ook wat van - en dochterlief die
met Patty een verstandhouding
heeft opgebouwd alsof het de
allerbeste vriendinnen zijn van
elkaar. Het levert knetterende,
weinig verhullende televisie
beelden op. Goed voor de kijk
cijfers bijgevolg, aldus bereke
ningen van de dienst Kijk- en
Luisteronderzoek (KLO) Publie
ke Omroep.
De beelden van de min of meer
brave familie Pfaff (AVRO) doen
het bij de kijkers aanzienlijk
slechter. De ins en outs van de
ze Belgische ex-voetbalfamilie
met Jean-Marie in de hoofdrol
zijn vergelijkbaar met een door
snee familie. En dat heeft zich
vertaald naar de kijkcijfers: ge
middeld niet meer dan 585.000.
Patty Brard Foto: HMG
Sinds twee weken is bij SBS 6
The Adams Family te zien. Met
Patrica Paay en Adam Curry in
de hoofdrollen. Weinig schok
kende beelden, weinig onder
houdend en eveneens nogal
vergelijkbaar met een gewoon
(rijk) gezin. The Adams Family
trekt niet meer dan 524.000 kij
kers.
The Osbomes tenslotte is in no
vember en december door Yorin
uitgezonden. Qua sfeer verge
lijkbaar met Patty's Posse (een
Amerikaans huishouden van Jan
Steen), maar met niet meer kij
kers dan gemiddeld 205.000. Op
MTV trekt The Osbournes niet
meer dan 52.000 kijkers. Waar
schijnlijk omdat het te ver van
ons bed is.
nieuws als eerste moet bren
gen."
Naast Van Hoom bestaat de
werkgroep uit EO-directeur An-
dries Knevel, mediadirecteur
Ton Verlind van de KRO en pro
grammaleider Rob Heukels van
de NPS.
Westerhof is voorzitter van de
werkgroep en tevens de initia
tiefnemer van de discussie over
de snelheid van de nieuwszen
der. „Het gaat heel goed met
Radio 1, maar het kan beter. Te
levisie zendt steeds vaker over
dag uit en is een grote concur
rent bij calamiteiten. Steeds va
ker besteedt de televisie aan
dacht aan breaking news en
daarom zijn we niet altijd de
eerste. Wij moeten de snelheid
van radio beter uitbuiten", zegt
Westerhof.
Het probleem doet zich vooral
voor in de daluren. Westerhof
„De eindredacteur van het
nieuws moet contact krijgen
met zijn collega van de omroep
die op dat moment uitzendt. Sa
men moeten ze een oplossing
bedenken en beslissen op welk
moment de uitzending wordt
onderbroken. Dat er op negen
verschillende locaties wordt uit
gezonden is ingewikkeld. Je ziet
elkaar niet en je kent de draai
boeken van elkaar niet. De afge
lopen jaren hebben we heel veel
tijd besteed aan het ontwikkelen
van protocollen en het verbete
ren van de overlegstructuren,
maar we blijven tegen blokkades
oplopen. Ik weet nog maar één
oplossing en dat is dat we vanaf
één locatie moeten gaan uitzen
den. Dat heb ik ook voorgesteld
in een notitie aan de Raad van
Bestuur."
Volgend jaar verhuizen alle
NOS-programma's naar het Vi
deocentrum op het Media Park.
Van Hoom stelt voor een extra
ruimte te creëren voor de pre
sentatoren van de omroepen.
Wat hem betreft blijven de re
dacties gewoon gehuisvest bij
de verschillende omroepen, net
zoals nu het geval is bij het actu
aliteitenprogramma Twee Van
daag."
Westerhof voegt hieraan toe dat
de pluriformeit juist een toege
voegde waarde is in plaats van
een nadeel. Wésterhofs voorstel
voor centrale huisvesting stuitte
echter op weerstand bij de di
recties van de publieke omroe
pen. Die willen hun achter
grondprogramma's in eigen
huis blijven maken om hun ei
gen identiteit te kunnen uitdra
gen. Westerhof „Ik vind dat het
Oorlog in Irak
Als de oorlog in Irak uit!
wordt dit breaking new
waarvoor de programm
van Radio 1 die eerste 2
zal wijken voor een mai
thonuitzending van het
Radio 1 Journaal. Onde
sen wordt bij de NOS
zamenlijke calainiteite
dactie opgericht, waan
omroepen zullen same
ken. De dag na de eerst
bombardementen volg
tafette-uitzendingen, v
zorgd door de gezamei
calamiteitenredactie.
journalistieke belang d
slag moet geven. Ik wil
mankeerde nieuws
Westerhof sluit niet uit
centrale studio goedkt
zijn, hoewel hij daar n
inzicht in heeft en ook
dat dit niet het motie
weest. Begin april
werkgroep opnieuw bij
te praten over de oplossi
KRO volgt jonge mensen in de huid van tegenpool
hilversum/mediaredactie - De
schoonheidskoningin die haar
poederkwast verwisselt met de
hooivork van een boerin, de
succesvolle yup die zijn gla-
mourleventje tijdelijk verlaat om
bij het Leger des Heils te wer
ken, de macho stratenmaker die
de 'softe' homowereld gaat ver
kennen.
In het zesdelige multimediale
programma Weekend een an
der, dat de KRO vanaf morgen
middag uitzendt, een ander
volgt de kijker vijf jonge mensen
die extreem gedrag vertonen.
Door een paar dagen in het le
ven van hun tegenpool te dui
ken worden ze aangezet tot be
zinning op hun levenshouding.
In elke aflevering van het tv-pro-
gramma Weekend een ander
staat een 'extreem geval' cen
traal. Hun vooroordelen worden
getoetst door de uitdaging aan
te gaan een paar dagen aan het
leven van hun tegenpool te
proeven. In de laatste aflevering
kijken ze terug op hun ervarin
gen.
De KRO wil met dit programma,
gemaakt door producent Eye-
works die ook de Spiritualiteits-
test én De Norm van Nederland
maakte, kijkers aansporen tot
enig nadenken. Over de dage
lijkse levensstijl en keuzes die
dikwijls onbewust worden ge
maakt, maar die heel wat gevol
gen kunnen hebben. Zo wil de
KRO mensen stimuleren de
zoektocht naar de bron van hun
waarden en normen voort te
zetten.
In de eerste aflevering wordt de
trendy visagiste Siddhartha ge
volgd, die zich een paar dagen
terugtrekt op het platteland. Het
leven van Siddhartha staat totaal
in het teken van visagie, als klei
ne meid maakte ze haar poppen
al op en later haar vriendinnen.
Ze heeft een opleiding gevolgd
tot visagiste en is dagelijks bezig
met het mooi maken van ande
ren en natuurlijk van zichzelf.
Uiterlijk speelt een grote rol in
haar leven dit in tegenstelling
tot het leven van boerin Carla.
Carla is geboren en getogen op
de boerderij waar ze nu nog
steeds woont. Samen met haar
ouders en vriend Benno bestiert
ze een melkveehouderij waar
dagelijks zo'n zeventig koeien
gemolken worden. Naast het
houden van koeien verbouwt de
familie ook gras en mais. In dit
weekend maken we mee hoe
Siddhartha zich staande houdt
in het boerenleven, hoe ze voor
dag en dauw de koeien leert
melken, de stallen schoonmaakt
en hoe het haar vergaat in de
plaatselijke disco.
t
De visagiste Siddharta (r.) samen met boerin Carla in de serie Weekend een ander. Foto: GPD/l I
In de afleveringen daarna wordt
een macho bouwvakker gefilmd,
die hoewel hij nooit rechtstreeks
homo's veroordeelt, er wel con
tinu misplaatste grappen over
maakt. Het zijn geen echte man
nen in zijn ogen. En hoe vergaat
het de succesvolle yup die een
paar dagen meedraait bij het Le
ger des Heils. Stelt hij zijn me
ning dat junks en daklozen zelf
verantwoordelijk zijn voor het
leven dat ze leiden naderhand
bij?
Op internet kunnen kijkers na
de uitzending via www.kro.nl
chatten met de hoofdpersoon.
Ook zullen op de site biogra
fieën van de hoofdpei
lezen zijn en is er mef
grondinformatie over
gramma te vinden.
Weekend een ander, w
daag, KRO j