KUNST CULTUUR Opzwepend, lief en melancholisch Muzikanten staken: Broadway zonder musicals 'Handelsreiziger' blijkt wel te ontroeren Briefwisseling van Simon Vestdijk ontdekt 'Joris en de draak' betovert Pianist Ian Gaukroger benadei Chopin met grote nuchterheid Leidse Stripdag in teken van Franka Museum va Oudheden middag die door Ans Bouwmans new york - Een groep school kinderen was helemaal uit Texas gekomen, had auto's gewassen en koekjes gebakken om de en tree voor 'The Lion King' en Joop van den Ende's '42nd Street' te betalen. En toen gin gen die musicals niet door. Het was dit weekend maar een van de vele zielige verhalen op Broadway, het theaterdisctrict van New York, waar achttien theaters op slot gingen omdat de muzikanten staken. „Ik kom helemaal uit Georgia, en nu is er geen show. Ik kan het niet geloven", zuchtte een arts. Het wemelde van de teleur gestelde toeristen, met duur be taalde kaartjes voor populaire musicals als 'Hairspray' of 'Chi cago', die niet langer toegang bleken te bieden tot de fantasie wereld van glans en glitter, maar slechts op terugbetaling. De lief hebbers stonden voor dichte deuren en zagen protestmarsen van musici en hun collega's voor de theaters. Ze moesten uitwijken naar toneelstukken, theaterproducties buiten Broad way of die ene musical - 'Caba ret' - die niet getroffen was door de staking. De vakbond die de belangen van 325 musici op Broadway behartigt, kon het niet eens wor den met theateruitbaters over het minimum aantal musici dat voor een musical ingehuurd moet worden. De theaters had den gedacht de opvoeringen ge woon door te laten gaan met 'ingeblikte' muziek, maar ver volgens bleek dat de vakbonden weigerden de staking te breken. Alle voorstellingen werden afge last, en het is onduidelijk wan neer de musicals weer van start kunnen. Er zit weinig schot in de onderhandelingen. De toeristenindustrie maakt zich zorgen over het effect van de staking, vooral als deze lang aanhoudt. Dit is niet het beeld dat de stad die nog steeds op krabbelt van de dreun op 11 september 2001 wil uitdragen. Burgemeester Bloomberg heeft de partijen opgeroepen hun ge schil snel bij te leggen. Het is de eerste keer sinds 1975 dat Broadway wordt getroffen door een muzikantenstaking; destijds duurde die drie weken. Het arbeidsdispuut draait offici eel om het minimum aantal muzikanten per voorstelling, maar eigenlijk gaat het om het bestaansrecht van 'levende' mu- Adam Faith. Archieffoto: William Conran Zanger Adam Faith overleden londen - De zanger Adam Faith, eind jaren vijftig samen met Cliff Richard het Britse ant woord op Elvis Presley, is zater dag op 62-jarige leeftijd overle den aan de gevolgen van een hartaanval. Faith, in 1940 in Londen geboren als Terry Nel- hams, zong in een skifflebandje toen de makers van een mu ziekprogramma van de BBC hem ontdekten. Als Adam Faith scoorde hij vanaf het eind van de jaren vijftig tot de komst van de Beatles tal van hits, waaron der "What do you want' en 'Poor me', die beide de eerste plaats in de Britse hitlijst be reikten. Prijs voor film tegen wapenbezit los angeles - Een documentai re die kritisch verhaalt over het wapenbezit en het buitenspori ge gebruik van vuurwapens in de Verenigde Staten heeft de prijs van het Amerikaanse Schrijversgilde (WGA) voor het bëste script gewonnen. Het WGA verleende Michael Moore de prijs voor zijn documentaire 'Bowling for Columbine'. Het gilde heeft in zijn 55-jarig be staan nooit eerder de film- scriptprijs aan een documentai re gegeven. Veel van de juryle den van het gilde zitten ook in de jury die gaat over de Acade my filmprijzen of de Oscars. Brecker speelt met jazzstudenten den haag - De beroemde tenor saxofonist Michael Brecker komt zaterdag 22 maart naar Den Haag voor een concert met studenten van het Koninklijk Conservatorium. Hij speelt die avond met de bigband van de opleiding en met twee combo's in het atrium van het stadhuis. Het is niet voor het eerst dat Brecker aan het Haags conser vatorium werkt In 1998 was hij drie dagen lang gastdocent. Brecker is vooral bekend van de groep The Brecker Brothers, die hij met zijn broer Randy vorm de. Verder speelde hij met grote namen als Steely Dan, Frank Si natra en Frank Zappa. theater recensie Wijnand Zeilstra Voorstelling: 'Dood van een Handelsreiziger' van Arthur Miller door Het Nationale Toneel. Spel: Jules Croiset, Vincent Croiset, Niels Croiset e.a. Regie: Hans Croiset Gezien: 8/3, Leidse Schouwburg. Willy Loman - de naam van de hoofdpersoon uit de klassieker van Arthur Miller - is een soort mijlpaal in de theatergeschie denis van de afgelopen eeuw. Dat men het stuk met een zeke re frequentie op het repertoire neemt, is dan ook volstrekt lo gisch. De droevige tegenhanger van het maakbare succes vol gens dp American Dream is een moderne tragedie die aan zeg gingskracht nog niets heeft in geboet. Bij een stuk met een dergelijk omvangrijke opvoe ringsgeschiedenis moet de titel rolvertolker het tegen illustere voorgangers opnemen. Een nieuwe uitvoering staat daarom per definitie onder druk. De recente versie van Het Na tionale Toneel is na de landelij ke première over het algemeen slecht ontvangen. De geplande voorstellingen moeten echter toch gewQon doorgaan. Wat zou dat eigenlijk met acteurs doen? Na juichende kritieken zie je een voorstelling nog wel eens extra vleugels krijgen. Wat er in het tegenovergestelde ge val gebeurt, is waarschijnlijk heel divers. In dit geval moet het de theatermakers onderling beslist hebben gesterkt. Mis schien heeft de familieband - niet die van het stuk maar van de werkelijkheid - daartoe bij gedragen. De rollen van Wüly Loman en zijn beide zonen worden hier namelijk vertolkt door Jules Croiset en zijn eigen zonen Niels en Vincent Croiset. Broer/Oom Hans tekent voor de regie. Hoe het ook zij, in middels blijkt deze voorstelling van het Nationale Toneel wel degelijk een zaal te kunnen ont roeren. Alle negatieve geluiden hebben deze versie kennelijk gelouterd. De droomwereld waarin Willy Loman leeft, belet hem steeds meer in de werkelijkheid te functioneren. Het gebrek aan zakelijk succes wenst hij niet onder ogen te zien, hoewel zijn financiële problemen en zijn verslechterende geestelijke en lichamelijke conditie hem ei genlijk daartoe nopen. Ook zijn zonen kunnen niet bogen op de carrière die hij - mede ter com pensatie van zijn eigen falen - op hen had geprojecteerd. Loman is laf, opportunistisch en nog veel meer. Maar in al zijn zwakheid is hij bovenal toch vooral ook tragisch. Dat aspect met die mengeling van sympathie en antipathie komt bij Jules Croisets Loman goed tot zijn recht. Zoals hij daar al orerend over dat podium rond- sjokt, doet dat ontroerend aan. Verder is deze productie mooi op het snijvlak tussen droom en werkelijkheid gemonteerd. En de melancholieke klanken van de klarinettist die ook maar door de voorstelling ronddoolt, versterken de trieste sfeer van de niet gerealiseerde droom. Dat alles roept een samenhan gend beeld op dat je toch echt niet slecht kunt noemen. leiden - Voor Henk Kuijpers was het werken geblazen. Drie rijen dik stonden de liefhebbers van zijn strip Franka afgelopen zaterdag voor een handtekening. Speciaal ter gelegenheid van de Leidse Stripdag waren er miniposters van zijn rondborstige heldin gedrukt. De gelimi teerde posters blikken alvast vooruit op het achttiende Franka album, dat aan het eind van het jaar verschijnt. Ook de Katwijkse tekenaar Bert van der Meij figureerde prominent op het stripevenement. Niet alleen signeerde hij zijn 'Leidsche Nachtwacht*. Ook had hij het etiket getekend van het Leidse Peipie, het traditionele flesje bier dat tijdens iedere Leidse Stripdag wordt aangeboden. Foto: Eric Taal. ziek bij musicals. „We mensen laten weten dat muziek nodig hebben shows", zei een muzik; meedeed aan een prote op Times Square. De 1 den zijn bang dat uitbati theatershows uit kosten ringen zullen omschakele electronische muziek, wa de muzikanten overbodi den. Ook de musicalsterri weinig in de zogenaamde ele orkesten'. „We zijn ai en een machine is een ding", zei ster Harvey F van 'Hairspray'. leiden - Wie gistermiddg bezoekje wilde brengen Rijksmuseum voor Oui kon weer onverrichtei huiswaarts keren. Het m aan het Rapenburg, v 'f maanden lang de tentc ling 'Bronnen van inspiir het oude Syrië' loopt, w 3 open voor publiek. De 11 het hele pand was afg 1 voor een bijeenkomst v 1 bedrijf. „Alle kaartjes wa 1 sproken, het was een br bijeenkomst", zegt een 1 voerder van het museum Volgens de woordvoerde11 het wel vaker voor dat f1( drijf het museum r „Maar niet zo vaak hooi uit één keer per jaar." 1 die voor een museum pakweg een paar honde meter in de auto of de tre den gezeten, hadden sim pech, zegt hij. „Het ko niet anders. Maar iederB naar binnen wilde, he vrijkaartje gekregen vo11 andere dag." De expositie 'Bronnen 1 spiratie uit het oude Syrir recent wegens succes v 1 met drie weken, en is zien tot en met 30 maaB weken geleden hadden a bezoekers de tentoonstel keken. Onder de 640 stul J elf Syrische musea zijn meer een 1 miljoen ja: strijdbijl en een goud ningsmasker. Alle stukl.' men beslaan een gesel1 van een miljoen jaar gel< aan de 16de eeuw. Een de getoonde voorwerpen1 medewerkers van het I museum opgegraven. alkmaar/gpd - Er zijn 41 brie ven boven water gekomen die Simon Vestdijk in de eerste helft van de jaren zestig schreef aan een Amsterdamse studente Ne derlands. Volgens Vestdijk-bio- graaf Wïm Hazeu gaat het om een 'literaire vondst', omdat het een helder licht werpt op de tot standkoming van een aantal ro mans van Vestdijk. Hij heeft de brieven van de vrouw gekregen. Het contact tussen de auteur en de studente wier naam Hazeu nu niet wenst te onthullen, kwam tot stand op initiatief van de vrouw die toen 'halverwege de 20' was. Behalve een brief wisseling kwam het ook tot en kele ontmoetingen. De vrouw wilde voor haar studie weten hoe Vestdijk tot het schrijven van romans als 'De Schandalen', 'De redding van Fré Bolderhey' en de Victor Slingelandtrilogie was gekomen. De briefwisseling ging vooral over de personages in de boeken en speelde zich af op een kwalitatief hoog niveau af, meent Hazeu. In de eerste helft van de jaren zestig was Vestdijk op zoek naar een nieuwe relatie. Die met de schrijfster Henriëtte van Eyk was beëindigd en zijn huishoudster, Ans Koster, kon Vestdijks be hoefte aan 'vleselijke contacten' niet voldoen. Hazeu onthult dat Vestdijk in die tijd drie relaties met jonge vrouwen onderhield. Overigens is de relatie met de studente uit Amsterdam, die veertig jaar jonger was dan Vest dijk, nooit zover gekomen. Ha zeu: „Vestdijk noemde haar zijn dochter, het was een vader- dochterrelatie. Vestdijk had in die tijd nog geen kinderen." Kinderen kwamen er pas nadat Vestdijk in 1965 (de ook veel jongere) Mieke van der Hoeven had getrouwd. muziek recensie Herman Joustra Concert 'Een Wereldavond' met Bun Sani, Rabasa en Kasba. Gezien: 8/3, Stadsgehoorzaal, Leiden. Het is echt Nederlands weer, zaterdagavond. Het regent pij penstelen en het waait dat het een aard heeft. Maar binnen in de Stadsgehoorzaal waan je je in zonniger oorden. Omdat de verwarming ongetwijfeld een tandje hoger is gedraaid en de lampen aan het plafond flink branden. Maar helemaal omdat drie groepen zich het vuur uit de sloffen spelen. Ze brengen warmbloedige muziek, uit uit eenlopende windstreken. On der de noemer 'Een Wereld avond'. Maar ja, exotische muziek in een Nederlandse zaal. Dat wil niet altijd vlotten. Het publiek zit het liefst in zijn luie stoel te kijken en te luisteren. Dansen? Nou nee, geen zin om voor gek te staan voor de rest van de zaal, zo denkt de gemiddelde Nederlander. Het is dan ook een moeilijk be gin voor Bun Sani, een zoge noemde kawinaband. Hoezeer het gezelschap - allemaal vrou wen en een man - ook zijn best doet, niemand die, ook maar aanstalten maakt uit zijn stoel te stappen en te dansen in het gedeelte van de zaal dat daartoe speciaal van stoelen is ontdaan. Het lijkt het zelfvertrouwen van de band niet te schaden Ze staan allemaal te lachen en swingen erop los. Dan zegt de mannelijke percussionist: „De eerste die de dansvloer opstapt, krijgt een ticket naar... Kosovo." jeugdtheater recensie Paulien Koopmans 'Joris en de draak', door Stella. Tekst en regie: Hans Boom. Door: Pascal van den Berg, Ema van den Berg, Ilse Warringa. Gezien: 9/3, LAKtheater, Leiden.) Theatergroep Stella uit Den Haag staat al sinds de oprich ting in 1990 door artistiek leider Hans Boom op het erepodium van het Nederlandse jeugdthea ter. De groep sleepte bijna iede re jeugdtheaterprijs in de wacht. 'Carmen' werd in 1991 bekroond met de prijs voor de beste jeugdtheatervoorstelling tijdens het Wereld Jeugdtheater Festival in Lyon. "Van Onder uit de Zak' kreeg datzelfde jaar de Hans Snoekprijs. In 2001 ont ving Stella voor 'Bianca en de Jager' als eerste gezelschap de nieuwe lOOOWatt-prijs. En zo zijn er meer voorstellingen met een plekje in de prijzenkast. Het is daarom jammer dat Stella de laatste jaren niet in Leiden was te zien. Dat is nu veranderd en hopelijk komt de groep vaker terug. Het gegeven van 'Joris en de draak' is uiterst simpel. Als basis dient een uitgekauwde, oude legen de. Maar door af te wijken van de gewone verhaallijn wordt het stuk zowel grappig als bij zonder fijngevoelig. 'Joris en de draak' betovert al vanaf het moment dat de spots op het toneèl aangaan. Op de opzwepende tonen van Handel verschijnen twee dienstmaag den. Ze zuchten van de stress omdat het prinsesje Katja, een lelijk en blind meisje, is ont voerd. De achttiende-eeuwse muziek roept een historisch ge voel op. Net als het decorstuk achter de dienstmeisjes, dat het rijke houtsnijwerk in het oude paleis verbeeldt. Deze nostalgie wordt soms op een leuke ma nier teniet gedaan met moder ne techniek: een kettingzaag, kogelvrijvest of de hedendaagse muziek van Whitney Houstons 'T will always love you'. Ook het verhaal is een passende mix van het oorspronkelijke sprookje met verrassend nieu we elementen. De reu: Worst, houdt prinses K' vangen op de bprstell laat haar bewaken do' walmende draak. De kc] Tess, komt op het idee prins te zoeken die ml mag trouwen als hij hel bevrijdt. Daar komen all re snuiters op af: een vi de kwast die de draak schoentjes met een mesi gouden beautycase wil v en een domme boer da door te proeven van met rattengif. Hoogtepunt van de voo is het moment dat Katj bevrijd en huilend ne| bij de dode reus. Hi steeds met liefde voor 1 zorgd. Wat moet ze dai melsnaam met Joris? En i de timing aan het einde voorstelling - waarbij K i eindelijk toch voor Joris i iets te wensen overlaat, en de draak' een bij i voorstelling die de wi> heid van de sprookje t eens aangenaam door schudt. Het duurde even, maar toen was er ook geen houden meer aan. Er werd gedanst, gedanst en gedanst in de Stadsgehoorzaal. Zoals hier, op de muziek van Rabasa. Foto: Taco van der Eb En raar maar waar, daar drup pelen de eersten de vloer op. De toon is gezet, vanaf dat mo ment wordt er schier onophou delijk gedanst. Veelal op ritmi sche patroontjes die eindeloos herhaald worden, met de zang daaroverheen die hier en daar Voor wat variaties zorgt. Op zwepend, meeslepend en hyp notiserend. Rabasa, een Kaapverdische band, verrast zonder meer. De muzikanten spelen klaaglijke muziek, die aan de Portugese fado doet denken. En ze spelen latin-achtige muziek, nu eens met Braziliaanse, dan weer met Cubaanse invloeden. Met de prachtige, warme stem van de zangeres als anker. Elke keer klinkt de band weer anders. Het is lief, vrolijk en melancholisch tegelijk. Heel afwisselend. Dan slaat ineens de verwarring toe. Zingt de zanger daar ineens 'Ja- mai, Jamai'? Hij snapt de ver warring. Hij zingt niet wat men denkt dat hij zingt. „Ik zing over een van de Kaapverdische ei landen, Maio." En dan Kasba. Dit gezelschap zorgt voor een waardige afslui ting. Ze brengen rai, niet onver sneden maar met allerlei in vloeden, van reggae tot funk. Ze vonken, knetteren, spetteren en knallen dat het een lust is. Geen wonder dat Kasba al zo veel waardering heeft in het clubcir cuit, van Paradiso tot 013. Deze muzikanten kunnen een feestje maken. En kunnen de hele tent laten dansen. muziek recensie Susanne Lammers Concert: Arcato Kwartet en Ian Gaukroger (piano) met werk van Brahms en Chopin. Gehoord: 9/3, Palace Hotel, Noordwijk aan Zee. Als muziek met een woordje wordt ingeleid, is dat meestal nogal obligaat. Maar wat pianist Ian Gaukroger zegt over Chopin is, hoe kort ook, zeer verhelderend. Hij wil Chopin niet laten horen als een zieke man die weke muziek schreef, en ook niet als een klavierleeuw die een groot publiek stormenderhand veroverde. Inderdaad laat Gaukroger de stevigheid, de kern achtigheid van Chopins muziek horen. In zijn in terpretaties is geen ruimte voor gezwijmel, hij be nadert Chopin in de eerste plaats met nuchter heid en daardoor wordt de muziek weer heel fris en bijzonder meeslepend. De eerste Nocturne uit opus 55 klinkt nog een beetje vierkant, alsof hij het dansante expres ver mijdt, maar in de tweede breekt de helderheid door, maken zijn subtiele fraseringen en fraai ge plaatste adempauzes de muziek transparant en licht. Maar met de Impromptu nr. 1 in As op. 29 vallen eigenwijsheid van componist en musicus pas echt mooi samen. Gaukroger speelt achteloze beheersing, laat zijn ritmische horen in de vervreemdende vrolijkheid eerste deel en de reprise, die het door m( lie getekende middendeel als het ware overschreeuwen. Even prachtig zijn de F; Impromptu op. 66, die Gaukroger letterl maakt, met een altijd helder uitgelichte e lijn, en het Scherzo nr. 2 in bes op. 31, hij het bitterzoete zoveel mogelijk onderi de opstandigheid vol tot klinken brengt. Ian Gaukroger speelt een klein uurtje; maar hij geeft je huiswerk mee voor e week. En dan spelen drie leden van he l Kwartet met Gaukroger als pianist nog l vierkwartet in g op. 25 van Johannes Brahr, is een tamelijk vroeg werk, Brahms was oud, en het loopt over van creativiteit, ii teit en vitaliteit. Het kwartet speelt het bouwt het rustig en trefzeker op, en laat h1 nisch verder groeien. De samenklank laat1 wensen over en de functionele dynanri hoogt de zwierigheid en suggereert veel1 in het vierde deel, het rondo alia Zingar beurt er verschrikkelijk veel en alle stei wisselingen, van humeurig tot neerslai' juist speels of stralend worden allemt 1 puntig en explosief gespeeld. Je zou bi zuchten dat het te veel van het goede is.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 2003 | | pagina 6