De illusie van integratie BOEKEN De grote onbekende achter de Deltawerken lp de scheidslijn tussen normaal en gek DeMille piekt opnieuw in Vietnam-thriller Dichters gaan dood met grappen te lijf Herman Franke schrijft ambitieuze opvolger van De verbeelding HDC 144 ZATERDAG 8 MAART 2003 TOP 10 FICTIE rhomas Rosenboom, man. do, 18,95 Boudewijn Büch, im van Eberwein. beiderspers, 15,95 AF.Th., De Movo Ta- do, 34,90 John Grisham, De iruna, 19,95 ludith Koelemeijer, twijgen van Maria Za- in, 17,50 lenning Mankell, tmermoord. !US, 24,90 Gabriel Garcia Mar- Leven om het te ver- inhoff, 24,50 van Aken, Ise dageraad, etheus, 15,00 loudewijn Büch, (jeine blonde dood. leiderspers, 15,95 Jonathan Safran Foer, s verlicht. /Anthos, 19,90 lieuwe alombejubelde ing boom is gesitueerd in oningse scheepsbouw egin vorige eeuw, ken- voor lezers bepaald bezwaar. Ook nieuw: gende literaire thriller et Scandinavische fe- ,lee in Henning Mankell. Ie goedkope versie van Akens historische ro- en de heruitgegeven over de dood van zijn - niet vermeende - ekentoptien wordt we- ure samengesteld op ba- ieei n verkoopcijfers van 3 epeum Boekhandel en Vries Boeken in Haar- oekhandel Kooyker in inn i, Plantage Boekhandel ma in Hilversum, e S andel Los in Bussum /jjk ïkhandel De Ark in Al- thriller recensie Arno Ruitenbeek 'Missie Saigon' door Nelson DeMille. Uitgeverij The House of Books. Prijs: €18,50. Nelson DeMille piekte vorig jaar met Krachtmeting. Zijn nieuwste, Missie Saigon, zou de titel 'thriller van het jaar' ook wel mogen krijgen, al zitten we pas in maart. Meestal bekreun ik me over de dikke pillen die met name Amerikaanse auteurs afschei den. Eerlijk gezegd had ik er een hard hoofd in of DeMille me 728 pagina's lang zou kun nen boeien, niet in de laatste plaats omdat Missie Saigon de zoveelste roman over Viet nam dreigde te worden. Maar alles kwam op zijn pootjes terecht. DeMille houdt de spanning er in, een topprestatie. En de dia logen en monologues interieurs zijn, on danks het trieste decor van een door oorlo gen geteisterd land en volk, vaak zeer hu moristisch. Missie Saigon is bovendien een hernieuwde kennismaking met de hoofdpersoon uit De Generaalsdochter (verfilmd met John Tra volta). Deze luitenant van de geheime dienst van het VS-leger Paul Brenner is net gepen sioneerd, maar krijgt van zijn baas toch een nieuwe opdracht (met toekomstperspectief, lijkt het). Brenner moet in Vietnam een vij and van vroeger^ een Noord-Vietnamese militair, opsporen. Deze mister Vinh was destijds ooggetuige van de moord op een Amerikaanse luitenant, gepleegd door een Amerikaanse kapitein. Een verslag van de moord raakt ten slotte in handen van Bren- ners dienst. Zelf heeft Brenner veel vraagtekens bij het hoe en waarom van zijn missie. Toch gaat hij, als toerist/veteraan. Bepaald niet toeval lig, zo zal later blijken, krijgt hij gezelschap van en een verhouding met Susan Weber, die in Vietnam zogenaamd werkt voor een Aziatisch-Amerikaanse onderneming. Een uiterst gevaarlijke dame, waartegen Brenner het ondanks al zijn levenservaring dreigt af te leggen. De terugkeer van Brenner naar de gebieden waar hij als broekie een bloedige strijd uitvocht met 'Charlie' levert een inte ressant en soms ontroerend reisverhaal op. gemerkt via een achterdeur ver dwijnen. Het meest geslaagd in deze bio grafie zijn de beelden die Keu- ning zo nu en dan geeft van maatschappelijke achtergron den. Zo gaat hij nader in op de vakantiekolonies en de 'missie huizen' van vlak voor de oorlog, bedoeld voor jongens uit arme of ontwrichte gezinnen. En wist u dat castratie een halve eeuw geleden tot een van de mogelijk heden behoorde om 'gekte' uit te roeien? Keuning heeft ontdekt dat Arends aan het begin van de jaren vijftig met een arts sprak over deze manier om 'de seksu aliteit letterlijk weg te snijden'. Op zo'n moment heeft de bio graaf zich verdienstelijk gemaakt en is het boek het boeiendst. Helaas zijn lang niet alle hoofd stukken even waardevol. In de laatste honderd pagina's had Keuning mogen snoeien. Nu laat hij verschillende collega schrijvers hetzelfde vertellen over Arends' laatste jaar. Daarin staat met name de omgang bin nen de literaire grachtengordel centraal. Jan Arends had op dat moment al zijn beste verhaal ge schreven: Keefman. Het maakt nu deel uit van Vrijgezel op ka mers, een nieuwe en uitgebreide versie van het Verzameld Werk. En hierin lees je nog steeds dat Arends niet alleen in Keefman, maar in al zijn verhalen en ge dichten op een zeer indringende manier de scheidslijn tussen 'normaal' en 'gek' doorbrak - een verdienste die hem uitein delijk niet verder bracht. Dót is de kem van zijn bestaan ge weest. Keuning concludeert dan ook in zijn weinig vrolijk ma kende biografie het volgende: 'Arends' leven stond in het te ken van het tekort, dat hij omto verde tot de bloem van zijn poë zie. Een zieke, bloem.' Je hoort het wel vaker. De verloe dering van stadswijken zou je te gen kunnen gaan door een socia le injectie. Door midden in die wijken dure appartementen te bouwen voor mensen met een bovenmodaal inkomen. In 'Wolfs- tonen', zijn nieuwe ambitieuze roman, laat Herman Franke zien welke rampzalige gevolgen dat voor beide partijen heeft. roman recensie Wim Vogel 'Wolfstonen' door Herman Franke. Uitgeverij Podium. Prijs: €25,00. Zijn roman rekent af met het idealisme van de opbouwwer ker, van progressieve ambtena ren en politici. De 'volkse men sen' die Franke beschrijft zijn van een beschamende onbe schoftheid. De intellectuelen, die óf graag willen integreren, óf het liefst met niemand iets te maken willen hebben, vertonen een niet minder beschamende naïviteit, waarbij komt dat zij zich vooral vermoeien door ein deloos rondjes te lopen over de platgetreden paden van het 'Moderne Relationele Leven'. De twee werelden zijn geschei den, blijven dat en zeker na de dramatische en absurdistische ontwikkelingen ons voorgescho teld in Wolfstonen, schrijf ik 'so ciale integratie' voorlopig nog maar even met kleine letters. In zijn cultuurpessimisme lijkt Franke (in 1998 winnaar van de AKO Literatuurprijs met de ro man De verbeelding) schatplich tig aan Willem Frederik Her mans. Beiden menen dat onze beschaving niet meer is dan een viiesje dat 'maar al te graag als een shirtje over het hoofd' wordt uitgetrokken. Van wat je dan te zien krijgt, word je niet vrolijk. De sloebers (allochtonen, André Hazes-fans, nietsnutten, werklo zen, hellevegen en ander getei sem) worden, zoals dat tegen woordig heet, gedemoniseerd. Met de nieuwkomers (een geë mancipeerde journaliste, een wetenschapper, een psycho loog, een violist, een bejaard echtpaar met een ingewikkeld oorlogsverleden, een vertaalster en een secretaresse) gebeurt precies hetzelfde. Alleen: door dat de tolerantie van de laatsten groter is, voel je al in de Ouver ture van deze vuistdikke roman aan wie de burgeroorlog gaat winnen. Franke beschrijft deze confron tatie met een wisselend vertel perspectief vanuit de nieuwko mers. Dat wekt sympathie voor hen: je kent hun verleden, wordt uitvoerig geïnformeerd over hun emoties, hun wensen en frustra ties. Hun ergernissen over de roddels van de buren, over het voortdurende burengerucht, over de argwaan en pesterijen waarmee ze te maken krijgen, neem je gemakkelijk over. Maar helemaal eendimensionaal is Franke gelukkig ook niet. Als intermediair tussen 'oud en nieuw" plaatst hij twee jonge kinderen. Met hun nog net niet vergiftigde oorspronkelijkheid weten ze de harde opinies en de angst en de dreiging waar deze roman zo zwanger van gaat te relativeren. En ze zijn hard no dig om de lezer niet helemaal te laten omkomen in dit moeras van menselijk onvermogen. Wolfstonen zijn tonen die op de een of andere wijze niet klinken. Bij een snaarinstrument kun je ze met een wolfsdoder op de snaar verhelpen. Dit (on)muzi- kale begrip werkt hier als een al lesomvattende metafoor voor het menselijk onvermogen ook maar iets van iemand anders te begrijpen. De mens deugt niet, is in staat 'vieze intellectuelen' uit te roken, bejaarden te verne deren, te grijpen en te graaien waar hij kan en dat alles met geen andere motivering dan het armzalige: 'Ja maar, hun zijn be gonnen.' Wolfstonen hakt er als bood schap dus wel in. Als roman, als kunstwerk, vind ik het minder geslaagd. Heden en verleden van de nieuwkomers worden veel te uitvoerig geanalyseerd zonder dat die analyses ergens toe leiden. Wat dat betreft had de roman moeiteloos een paar honderd pagina's dikker kun nen zijn, maar heel veel dunner zou ook makkelijk kunnen. Wel bewijst Franke opnieuw dat hij graag en met veel plezier schrijft. En gelukkig, dat laatste kan hij. Neem nu zijn beschrij ving van de nieuwbouw: 'Anders dan de overbuurvrouw geloofde hij wel in bezielde ma terie en hij dacht aan een harem vol oude wijven met verdorde schaamlippen waar een jong stralend meisje werd binnenge bracht: haar billen glommen als goud, op haar borsten schitter den zilverkleurige sieraden, tus sen haar benen gloorde een vochtige hemel en haar liefdes- zuchten klonken als engelenge zang. De oude vrouwen maak ten krabbend, schoppend en bijtend een wrak van haar.' Wolfstonen moet maar snel worden verfilmd. De film zal be ter zijn dan het boek. DE LEESTAFEL door Martin Hendriksma In de rubriek De Leestafel wordt wekelijks een ander genre boe ken behandeld. Deze week de re cente oogst poëzie. De Boekenweek over Leven en dood in de letteren heeft waar schijnlijk geen Nederlandse dichter onberoerd gelaten. Im mers, nergens wordt zoveel over ons verscheiden gepiekerd als juist in de poëzie. Of, zoals Dichter des vaderlands Gerrit Komri het in zijn nieuwe bloem lezing Lang leve de dood (Bezi ge Bij, €7,50) kernachtig als al tijd formuleert: 'Als ze toevallig niet hun eigen dood tarten of opvrijen meldt zich de dood van anderen wel. Dichters zijn de monopolisten van de lijkzang, het uitvaartlied en het in memo- riam.' In het gros van de ruim honderd door Komrij geselecteerde ge dichten heerst begrijpelijkerwijs de sfeer van beklemming, ver driet en rouw. Gerhardts De ge storvene met het klassieke 'Ze ven maal om de aarde te gaan' dat zo menige rouwadvertentie opsiert, is wat dat betreft type rend. Wie binnenkort een gelief de heeft te betreuren of vast de eigen dood op poëtisch verant woorde wijze wil begeleiden heeft hier een ruime keus. Gelukkig zet Komrij bepaald niet alleen de traanklieren in werking. Juist de gedichten waarop met de dood een luchtig spel wordt gespeeld verrassen. Zoals Die-hard van Ingmar Hey- tze: 'Hij stierf in het harnas 11 was me dat lachen bij de cre matie'. Al even geestig en relati verend is het hierbij afgedrukte Veel is het niet van dichter/caba- retier Jeroen van Merwijk. Jean-Pierre Rawie bundelde zijn mooiste rouwgedichten tot de verzorgde uitgave Wij volgen een voor een hetzelfde pad (Bert Bakker, €15,00). Rawie staat vooral stil bij de nutteloos heid van het leven, waarin hij opnieuw zijn voorliefde voor het sonnet etaleert. Zelfs bij een schimmig onderwerp als de dood blinkt Rawie uit in klare taal en schuwt hier en daar de zelfspot niet. Zoals in Summa wanneer hij zelf ten grave wordt gedragen: 'De mannen van het uitvaartwezen schroeven het deksel op de kist. Zo kwam het einde ook voor deze principe loze moralist' Genoeg over de dood. Rudy Kousbroek verzamelde in Die rentalen en andere gedichten (Augustus, €16,50) het werk dat hij de afgelopen dertien jaar voor NRC Handelsblad schreef. Hij is daar onder meer een vaste gast van de kinderpagina, wat de lichte, ongekunstelde toon in deze bundel verklaart. Heel mooi is bijvoorbeeld Nietsver moedend: 'Daarnet passeerde je het huis Waar je later komt te wonen Waar je elke steen zult kennen En elke kleur en elk geluid, Waar je de bomen zult zien groeien Door de ramen in de zomer, Waar je je kinderen zult krijgen En zult waken aan hun ziekbed Dat zal daar alle maal gebeuren, Je fietste er langs en herkende het niet.' Veel is het niet Je wordt geboren, je staat pp Leert lopen, groeit als kool Je propt je vol met zoute drop Dan vijftien jaar naar school Veel is het niet Dan naar de universiteit Daarna een dikke baan Je krijgt een vrouw, die raak je kwijt Ze bieden je iets dikkers aan Veel is het niet Je komt steeds hogerop Ze weten wie je bent Je krijgt een dikke kop Dan word je impotent Veel is het niet Dan word je ziek met een dieet Je krijgt een afscheidsfeest Dan ga je dood En iedereen vergeet dat jij er bent geweest Veel is het niet 1 Arends herdacht met biografie en verzameld werk biografie recensie Jacob Moerman voor de winter. Het leven van Jan i'door Nico Keuning. 'Jan Arends, g|tcl op kamers'. Uitgeverij De Bezige Prijs: resp. €22,50 en €32,50. sté de titel Angst voor de schreef Nico Keuning jiografie van Jan Arends, de belangrijkste cultfi- uit de Nederlandse lette- [ij voert de lezers mee naar avond in 1974, toen met een sprong uit zijn :n eind aan zijn leven 'Tegenover de plek hij is neergekomen staat kolwassen boom als stille n|e. Een boom als een van edichten.' jn dood is over het leven en van Jan Arends veel gezegd fechreven. Hij leefde vooral als de schrijver van het Keefman, dat werd ver en bewerkt voor toneel. :eeg hij een prominente leeld in De laatste deur •n Brouwers, een studie tlfmoord binnen de Ne- Istalige literatuur. Hierin Brouwers duidelijk dat alle schrijvende zelf- Jlenaars hun besluit vooraf aangekondigd. De con- is vooral op toepassing op >t (Jven van Jan Arends. Een voor zijn dood schreef nejs aan Rudy Kousbroek: nb cwil is praten met een an- at lukt niet. Je kunt inder- net zo goed van het dak i gien.' ghven van Jan Arends be- ïit één lange opsomming lislukkingen, teleurstellin- depressies. Hij kwam in hjter wereld als een 'onge- verbleef van zijn dertien- ^zijn achttiende in een in- jj t, leidde een grillig leven raalf ambachten en der- s 0 ïgelukken en bracht meer er jaar door in psychiatri- irichtingen. En als schrij- dichter kwam hij er tij- ijn leven niet echt aan te e roem van Arends steeg ladwerkelijk nadat hij er ld aan had gemaakt, sclioet op veel momenten el. senvoudig zijn geweest 1. JJico Keuning om zijn bio- of te schrijven, omdat Jan een warrig spoor heeft ;en langs allerlei adressen ychiatrische instellingen. nc|s schoenmaker, copywri- Jan Arends en de locatie van zijn laatste sprong. Foto's uit besproken boek ter, ijscoverkoper, hotelportier of broodbezorger. En het liefst was hij huisknecht bij 'rijke or dinaire wijven' - het masochis me kende bij Arends vaak geen grenzen. Kun je als biograaf vat krijgen op zo'n 'onderwerp'? Het lijkt een onmogelijke opgave, en Keuning is in zijn opzet dan ook maar gedeeltelijk geslaagd. Met name over zijn masochistische trekjes blijven veel vragen onbe antwoord. "Vernedering ervoer hij als seksuele bevrediging', laat Keuning weten over de rol van Arends als dociele huisknecht. Kwam hij tijdens een 'normale' relatie dan niet aan zijn trekken? Arends had als twintiger een verhouding met een vrouw, maar daarover krijgen we in de ze biografie helaas bitter weinig te weten. Waarom hield die ver houding op te bestaan? Keuning moet het antwoord schuldig blijven en laat de vrouw onop- Johan van Veen, waterstaatsingenieur, verdient meer dan een beeldje biografie recensie Hans Hoogendijk 'Meester van de zee' door Willem van der Ham. Uitgeverij Balans Prijs: €22,50. Het heeft Johan van Veen, wa terstaatsingenieur, geboren in 1893 en overleden in 1959, ei genlijk nooit echt meegezeten. Hij had al heel vaak gewaar schuwd voor de geweldige risi co's van een catastrofale over stroming in Zeeland en Zuid- Holland, maar er werd niet naar hem geluisterd. Op 1 februari 1953 kreeg hij tot zijn eigen ont steltenis gelijk. Wat had hij eraan? Goed, hij speelde vervolgens een belang rijke rol bij de uitvoering van het Deltaplan, dat was gebaseerd op zijn eigen al vele jaren eerder gemaakte voorstellen, maar voor het grote publiek bleef hij een onbekende. Na zijn dood kreeg hij wel enige erkenning, maar een echt monument kwam er niet. Hij moest het doen met een borstbeeld in een hoekje van het museum Water land Neeltje Jans en een klein beeldje in zijn geboortedorp Uithuizermeeden op het kale Groninger platteland. En nu heel Nederland weken bol heeft gestaan van de her denking van die catastrofale ramp van 1 februari 1953 is er dan eindelijk in opdracht van Rijkswaterstaat een boek over deze geniale ingenieur versche nen. Maar het boek kwam niet uit op de dag van de grote her denking, maar bijna drie weken later. Het is kenmerkend voor de wijze waarop wordt omge gaan met een van de grootste waterbouwkundigen die ons land heeft voortgebracht. Johan van Veen was een innova tieve geest en een pionier in het onderzoek naar getijdenstro- mingen. Een uitvinder en een plannenmaker. Het was Van Veen die al lang voor de Tweede Wereldoorlog jarenlang waar schuwde voor een naderende ramp in Zeeland en Zuid-Hol land. Maar zijn waarschuwingen dat bij een fikse storm grote de len van het land onder water zouden kunnen komen te staan werden stelselmatig genegeerd. Willem van der Ham in augustus 1926. Foto uit besproken boek landen door middel van dam men met elkaar zouden kunnen worden verbonden. Daardoor zou de kustlijn aanzienlijk wor den bekort en dus het gevaar voor overstromingen sterk gere duceerd. Maar nu, vijftig jaar na de ramp die hij had voorzien, krijgt hij dan eindelijk de biografie waar hij recht op heeft. Willem van der Ham, sociaal-geograaf en historicus en auteur van een werk over 200 jaar Rijkswater staat, heeft een gedegen boek geschreven over deze stugge Groninger. Er komt een beeld uit naar voren van een man die voor zijn omgeving noch voor zichzelf gemakkelijk was. Zijn huwelijk was een permanente catastrofe, afgerond met een scheiding. Op zijn werk zag hij in dat hij niet de man was om leiding te geven aan een groot apparaat. Een gedreven mens, die maar één passie had: de zee in al zijn facetten. Meester van de Zee is een prima gekozen titel voor het levensver haal van de grote onbekende achter de Deltawerken, die heel wat meer verdient dan een beeldje in Uithuizermeeden, plus een plaquette boven de schuurdeur van de boerderij van zijn ouders. Aan de vooravond van de wa tersnoodramp van 1 februari 1953 sloeg hij nog alarm. Tever geefs. Eerder had hij al een wanhopige poging gedaan de media voor zijn berekeningen te interesse ren. Hij vond geen gehoor. Else vier weigerde zijn verhaal af te drukken om geen - in de ogen van de hoofdredacteur- onnodi ge paniek te veroorzaken. Op zijn werk bij Rijkswaterstaat werd de telg uit een welvarend en invloedrijk Gronings boeren geslacht gewaardeerd om zijn vakkennis, maar de werkelijke erkenning kreeg hij niet. Het grootste deel van de top vond deze geniale ingenieur een drammer, een onruststoker. Nu was Van Veen ook geen ge makkelijk mens. Hij was vaak bot en was zoals veel gedreve nen volstrekt overtuigd van zijn gelijk. Met hetzelfde stugge doorzettingsvermogen waarmee zijn Groninger voorvaderen honderden jaren lang land had den weten te veroveren op de zee, vocht hij binnen het logge, bureaucratische apparaat van Rijkswaterstaat om ons land een veilig dijkenstelsel te geven. Hij was het brein achter wat later het Deltaplan zou worden ge noemd. Van Veen schreef al in de jaren '30 dikke rapporten waarin hij op wetenschappelijk verant woorde wijze uitlegde hoe de Zeeuwse en Zuid-Hollandse ei- Het gat in de dijk bij Ouderkerk aan de IJssel wordt snel gedicht. Foto uit besproken boek

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 2003 | | pagina 21