KUNST CULTUUR Een eenling, iemand met een droom Mariss Jansons nog niet voor Concertgebouworkest Edisons Anouk en Borsato The Gents: maar niet zorgvuldij bruisend Van Tetrode in Rijksmuseum Nick Cave in Amsterdam Geen 'Bal der geweigerden' Marokko centraal in Nieuwe Kerk Workshops en masterclasses op Rapenburg Muziekdagen Hollands" kunst ui de Kaap i1 Maastricl! Schokkend, ontroerend of beide? I Foto: ANP/Koen Suyk Amsterdam - Dit beeldje van Hercules van Willem van Tetro de staat nu in het Rijksmuseum in Amsterdam. Daar is tot en met 25 mei de tentoonstelling gespierd brons te zien over Van Tetrode (ongeveer 1525-1580), een van de meest getalenteerde beeldhouwers uit de vaderland se kunstgeschiedenis. Ongeveer veertig beeldjes geven voor het eerst een overzicht van het werk van de Delftenaar. Ken merkend voor zijn werk zijn de vaak overweldigende spiermas sa's en atletische houdingen. Amsterdam - Nick Cave and the Bad Seeds geven op 2 juni een concert in de Heineken Music Hall in Amsterdam. Het gaat om het enige Benelux-optreden om het nieuwe album van Nick Cave, Nocturama, te promoten. Amsterdam - Het grote succes van het 'Bal der Geweigerden' dat Vorig jaar in Paradiso werd gehouden als tegenhanger van het Boekenbal, heeft het initia tiefin ieder geval op korte ter mijn de das om gedaan. Voor diegenen die geen kaartje heb ben weten te bemachtigen voor heti'Walhallabal' waarmee de Boekenweek 2003 op 11 maart wordt geopend, zit er dit jaar niets anders op dan 'thuis zit- ten'kniezen'. Het 'Bal der Ge weigerden', aanvankelijk ge tamboereerd als jaarlijks terug kerend evenement, was voor de organisatoren 'op het laatst een hoop gedoe' zodat men er dit jaar maar van afziet. De organi satoren achten de kans groot dat er volgend jaar weer wel eeiT 'Bal der Geweigerden' wordt gehouden. Amsterdam - De kunst van Ma rokko staat centraal tijdens de wintertento onstelling in de Nieuwe Kerk in Amsterdam in december 2004. De Marok kaanse minister van cultuur M. El Ashari heeft vorige week in Rabat een intentieverklaring ge tekend met de Stichting De Nieuwe Kerk. De expositie is het begin van de herdenking van vierhonderd jaar relaties tussen Marokko en Nederland in 2005. Voor de tentoonstelling worden topstukken uit Marok kaanse musea in Rabat, Mek- nesi, Fez en Marrakesh naar Amsterdam overgevlogen. amsterdam/anp - Marco Borsa- to en Anouk hebben gisteren in de Heineken Music Hall in Am sterdam de meest prestigieuze prijzen gekregen tijdens het jaarlijkse Edison Music Awards- gala. Anouk werd onderschei den als beste zangeres natio naal. Marco Borsato nam een Edison in ontvangst als beste zanger nationaal. Tijdens de 44ste editie van het gala kreeg Rene Froger een Edi son voor zijn volledige oeuvre. Mark Knopfler, die eerst succes ses vierde als zanger en gitarist van de Britse popgroep Dire Straits en in de afgelopen jaren een eveneens succesvolle solo carrière opbouwde, kreeg de oeuvreprijs in de categorie inter nationaal. Blof kreeg wegens het album Blauwe ruis de onderscheiding voor beste groep nationaal. Ve nice ontving het beeldje voor beste groep internationaal voor de cd Welcome to the rest of your life. Norah Jones viel we gens haar album Come away with me in de prijzen als beste zangeres internationaal. Robbie Williams kreeg een Edison als beste zanger internationaal. In totaal werden er in zestien categorieënEdisons uitgedeeld. I, tj leiden - Jonge, talentvolle musi ci krijgen de kans een workshop of masterclass te volgen tijdens de Rapenburg Muziekdagen. Zes achtereenvolgende zaterda gen, te beginnen op 8 maart, staan topdocenten van het Ko ninklijk Conservatorium in Den Haag en de Muziekschool Lei den klaar de musici een zetje in de rug te geven. De Rapenburg Muziekdagen zijn een initiatief van de Mu ziekschool Leiden en de Facul teit der Kunsten, een samenwer kingsverband tussen de Univer siteit Leiden, het Koninklijk Conservatorium en de Konink lijke Academie van Beeldende Kunsten in Den Haag. Het eve nement staat open voor studen ten van de Leidse universiteit, leerlingen van de muziekschool en musici tussen de tien en der tig jaar die op hoog niveau mu siceren en minimaal vijf jaar les hebben. Tijdens de gratis workshop krij gen de deelnemers inzicht in hun muzikale niveau. In de masterclass geven de docenten aanwijzingen over de manier waarop de jongeren hun spel of zang kunnen verbeteren. Ook krijgen de deelnemers carrière adviezen. Ten slotte bieden de Rapenburg Muziekdagen een podium waarop de musici het geleerde in de praktijk kunnen brengen door met andere deel nemers een uitvoering te geven. Geïnteresseerden kunnen zich aanmelden via het formulier dat te vinden is op de internetsites www.muziekschoolleiden.nl of www. kunstenenwetenschap- pen.nl. vrijdag 7 maart 2003 in muziek recensie Susanne Lammers Concert: Generations door Vocaal Ensemble The Gents o.l.v. Peter Dijkstra, Gehoord: 6/3, Stadsgehoorzaal, Leiden. Een mannenkoor, maar dan een van de nieuwe generatie. The Gents zijn niet alleen jong en fris, maar ook klein en wendbaar. De bezetting (vier countertenoren, vier tenoren, drie baritons en drie bassen) is minimaal, maar ook opti maal. Dit mannenkoor heeft een transparante en homoge ne klank, waarin elke stem groep toch voluit tot zijn recht komt. Zorgvuldige frasering en articulatie, effectief en sub tiel spel met dynamiek en na tuurlijk haarzuiver zingen; de Gents kunnen het allemaal. En desondanks wringt er toch iets bij hun concert 'Genera tions': hun repertoire-keuze. 'Generations' omvat vijf eeu wen muziekgeschiedenis, van Engelse hofmuziek tot zeer jong hedendaags en pop, maar blijft au fond een beetje saai. Afgezien van het werk van de in 1983 geboren Marijn Simons en de Japanner Toru Takemitsu, zingen The Gents alleen Angelsaksische muziek, en misschien ligt daar de bron van het kwaad. Het 'Ave Maria' van de zes- tiende-eeuwse Engelse hof- componist Robert Parsons brengt pas opluchting bij de oplossing in het laatste 'Amen' en zijn 'Credo, Quod Redemptor Meus Vivit' klinkt 'i: weliswaar iets eleganter, ma toch nog steeds weinig mt slepend. The Gents overtuig in het blokje oude Engels vooral met de hondsmoeili legato-loopjes en interessai ritmiek van William Corny 'Ave Maria Mater Dei' en n het klein en simpel gehoud 'Ave Verum Corpus' van Vi liam Byrd. Het werk van F rabosco en Tallis is voo knap en moeilijk, maar I paald minder mooi. Van een heel ander kalil zijn de traditionele Enge volksliedjes - die zingen niet om indruk te maki maar om te plezieren. HeI krijgen lyriek en harmoi a volop de ruimte. Bovendi zingt dirigent Peter Dijksl! een mooie solo in het oprei 1 sentimentele Londonderry e Na de pauze is het braaf dapper gezongen 'City of i Soul', opus 18 van Marijn mons even afzien. Hij lei I' nogal zwaar op het vocabul van Benjamin Britten, m mist diens inventiviteit. 'Handmade Proverbs' van ll kemitsu zijn dan tenmin31 nog een fraai harmoni!1)e spel, dat los en vrij gezonga wordt. Het laatste onderdeeltje is I 3 laas ook het minst overtuig* de: bij de ballads en spiriti n wordt het saai. The Gents z gen mooi, maar steriel. liedjes worden inwisselb; Ook nu soleert Dijkstra I !l paar keer, maar zijn st blijkt zich voor dit lichtere 11 pertoire minder te len w Swingen en bruisen is er i:e echt bij. Dat durven ze pa: de toegiften, te laat dus. i tz maastricht/anp - Het Ml trichtse Bonnefantenmi ,jj um laat vanaf zondag een M lectie zien uit de Zuid-/,n kaanse Michaelis Collec w Die bestaat uit werken ,a een groot aantal Nederlan zeventiende-eeuwse kun jc naars, onder wie Albert Ci ej Frans Hals, Jacob van Rijc dael en Jan Steen. Onda n hun hoge kwaliteit zijn ,t buiten Zuid-Afrika nauwel getoond. s, De keuze van vijftig schil 0 rijen is aangevuld met 23 p onbekende etsen van Ri p] brandt. Tijdens de tento stellingen worden twee si derijen gerestaureerd, publiek kan daarbij toekijl De Zuid-Afrikaanse diarn: 1 handelaar Max MichaL bracht aan het begin van vorige eeuw de naar hemiDE noemde Michaelis Collesn bijeen. In 1914 schonk hij st| ze verzameling aan de Zi 0| Afrikaanse overheid, on j- meer om zichzelf op die i nier aan een adellijke tite helpen. In die tijd verzoenden Afrikaners van Nederlan y. afkomst zich met him oi vijanden, de Engelsen, wie zij in de boerenooi verslagen waren. De aan"' Engelse koloniale overt j geschonken collectie Ne landse schilderkunst mi de grootsheid van het cujjj rele verleden van de voo jt ten van de overwonnen b p ren tonen op een manier, a ook bij de Engelsen in h V( aanzien stond. a( Deze in de kunsthistorie wereld nauwelijks beke s( collectie geeft een overz10 van de Hollandse en Vlaai ne schilderkunst van de zei u tiende eeuw. Normaal is le te zien in het Kaapse Ti nf House Museum, maar si Kj de val van het apartheidsi jy me is dit noodlijdend y Hollandse kunst wordt i ge volgens conservator R. Vl Wegen van het Bonnefanl museum geassocieerd apartheid. Het museum k «i dan ook nauwelijks subsi I Het Maastrichtse musf maakte daarom een plan de kunstwerken te conse qj, ren en te restaureren. Tijd ve de tentoonstelling wordei Jtj Maastricht schilderijen el( Frans Hals en Willem y Aelst gerestaureerd. ey De etsen van Rembrandt nauwelijks onderzocht museum denkt dat de co tie zeker de aandacht trekken van bezoekers var ier kunstbeurs Tefaf, die r y dezelfde tijd in Maasti wordt gehouden. De colli is vanaf zondag tot 15 jui ;C( bezichtigen. ei n la; al leiden - Jezus omringd door zijn twaalf apostelen. Het Laatste Avond maal. Voor menig kunstenaar een bron van inspiratie. Dat werd vorig jaar nog eens onderstreept op de tentoonstelling 'Een plaats aan tafel' in de Regenboogkerk in Oegstgeest. Kunstenaars uit binnen- en buitenland gaven hun visie op het be roemde tafereel. Het meest opvallende en prikkelende werk was on getwijfeld dat van Raoef Mamedov. De Russische kunstenaar maakte, vrij naar een bekend werk van Leonardo da Vinei, een vijfluik waarop mensen met het syndroom van Down de rollen van de twaalf aposte len en Christus op zich nemen. Schokkend, ontroerend of beide? Do minee Henk Plomp laat er nog eens zijn gedachten over gaan in de ca talogus die nu, een jaar na de tentoonstelling, is verschenen. Zoals hij ook zijn licht laat schijnen over andere geëxposeerde doeken van kun stenaars uit China, Indonesië, Italië en Nederland. Geïnteresseerden kunnen het boekje verkrijgen door 5,50 euro (inclusief verzendkosten) over te maken op gironummer 180068 van de penningmeester van de Gereformeerde Kerk van Oegstgeest. Publiciteitsfoto amsterdam/anp - De nieuwe chef-dirigent van het Koninklijk Concertgebouworkest (KCO), Mariss Jansons, staat het ko mende seizoen nog niet voor dit orkest. Pas als de huidige chef dirigent Chailly per juni 2004 vertrekt neemt Jansons per sep tember het stokje over. KCO-directeur J. Loot vindt het jammer dat de uit Letland af komstige Jansons niet al ko mend seizoen voor het orkest staat. „Normaal verzorgt hij bij ons elk seizoen gastoptredens, maar ook dat wü hij nu niet doen. Hij wil zich zo fris moge lijk presenteren. Helaas, maar vang dit maar onder de term overgangsperikelen. Chailly wil het het komende sei zoen iets rustiger aan gaan doen ter voorbereiding van zijn nieuwe baan als Gewandhaus- kapellmeister en Generalmusik- direktor van de opera in Leipzig (per 2005). Bij het Concertge bouworkest is hij daarom ko mend seizoen in totaal elf we ken te zien. „Het is minder dan anders, maar gemiddeld ge sproken hoeft een chef-dirigent zich daarvoor niet te schamen", aldus Loot. Het orkest had de vrijkomende weken Jansons willen inzetten. Chailly zal in zijn laatste jaar Pe- troesjka en de Suite uit de Vuur vogel van Stavinsky dirigeren tijdens de kerstmatinee. Ook besluit hij de Mahler-cyclus met de Negende symfonie. De laat ste tournee van Chailly voert hem en het orkest naar Salz burg en Luzern. Tot slot diri geert hij in de maand juni Don Carlo van Verdi in een produc tie met De Nederlandse Opera. Die wordt uitgevoerd in de Sto pera. Met eredirigent Bernard H ai tink en honorair gastdirigent Har- noncourt zijn in 2003/2004 ook concerten gepland. Haitink gaat drie programma's dirigeren met werken van Haydn, Bruckner, Debussy en Mozart. Hij maakt een tournee naar Wenen, Keu len en Londen. Met Hamon- court gaat het orkest naar Brus sel en Keulen met werken van Beethoven en Haydn. Met Her- bert Blomstedt maakt het KCO sinds lange tijd weer een tour nee naar de Amerikaanse west kust. Barbara Veenman schrijft roman over 'Vergeten Farao' door Rody van der Pols capelle aan den ijssel/leiden - Het Rijksmuseum van Oudheden is sinds jaar en dag haar tweede huis en de tentoonstelling Farao's van de Zon voelde destijds als 'fa miliebezoek'. Dat is niet verwon derlijk als je bedenkt dat Barbara Veenman een meer dan vierhon derd pagina's tellende kroniek schreef over een van de meest turbulente periodes uit de Egypti sche geschiedenis. Vanaf van daag ligt Vergeten Farao, Hof- kroniek van de laatste Farao van de Zon' in de boekhandel. In de woonkamer klinken be zwerende geluiden van Philip Glass' 'Egyptische' opera Achnaton. Aan de wand hangt een ingelijst stuk papyrus met een kleurige voorstelling van een farao. Op tafel staan dadels, een lekkernij waaraan de oude Egyptenaren zich al tegoed de den. En mocht haar boek een bestseller worden, dan weet Veenman nu al waaraan ze het verdiende geld gaat besteden. „Dan koop ik een pandje aan het Rapenburg, tegenover het Rijksmuseum van Oudheden, zodat ik elke dag op de Egypti sche afdeling kan rondkijken", aldus de schrijfster uit Capelle aan den IJssel. Veenman heeft een ontembare passie voor het land aan de Nijl. En die zat er al vroeg in, vertelt ze. „Toen andere meisjes een poster van Julien Clerc, met zijn donkere krullen, aan de wand hadden hangen, had ik Toetan- chamon." Haar eerste bezoek aan het Leidse oudheidkundig museum bezorgde haar als klein meisje slapeloze nachten. „Ein delijk zou ik ze gaan zien: de mummies. Prachtig was dat. Zo'n museum dat nog naar boenwas rook. Vitrines waarvan de ramen rinkelden als je er langs liep. En een vloer die leek mee te geven." Lachend: „Daar na kon ik nachten niet slapen omdat ik zo bang was gewor den." Binnenkort bezoekt Veenman Barbara Veenman: „De bijbel is doordrenkt mëf gebruiken en verha len die hun oorsprong in het oude Egypte vinden." Foto: Jan Fahmel in - ">r opnieuw het Rijkmuseum van Oudheden, maar nu om er haar boek te presenteren. In de ro man beschrijft ze de meest tur bulente periode uit de Egypti sche geschiedenis, in gang gezet door farao Echnaton. Boeken kasten vol zijn er geschreven over deze excentrieke farao met zijn langgerekte schedel, zijn peervormige lijf en zijn spillebe nen. Van dubieuze werkjes waarin hij met buitenaardse we zens wordt geassocieerd, tot et telijke wetenschappelijke stu dies over de religieuze revolutie die hij verkondigde: het exclu sieve geloof in de zonnegod Aton. Daartoe keerde Echnaton zelfs de complete priesterstand die in het oude Egypte de dienst uitmaakte de rug toe, om met een groep volgelingen een nieu we stad te bouwen gewijd aan de zonnecultus. Deze uittocht vormt het centrale gegeven van Vergeten Farao'. Niet alleen koos Veenman voor het verhaal Echnaton vanwege haar fascinatie voor deze figuur, het gaf haar ook de kans om pa rallellen tussen het bijbelse uit- tochtverhaal en dit stukje Egyp tische geschiedenis te laten zien. „Want ik ben ervan overtuigd dat de wortels van het joden dom, en daarmee van het chris tendom en de islam, in Egypte liggen", zegt de schrijfster, die ook theologe is. „De bijbel is doordrenkt met gebruiken en verhalen die hun oorsprong in het oude Egypte vinden." Op sommige daarvan stuitte ze per toeval. Tijdens het bekijken van vakantiefoto's van een col lega bijvoorbeeld, die in Egypte was geweest. „Ze liet me een fo to zien met een tafereel waarvan ik meteen dacht: dat is Mozes - wat trouwens bij uitstek een Egyptische naam is - in zijn bie zen mandje tussen het riet. Maar het bleek Horus te zijn, een Egyptische god die zich tus sen het riet van de Nijl verstopte voor zijn moordlustige oom." Ook het verhaal van de tiende plaag, waarin de joden het bloed van een pas geslacht lam aan de deurposten strijken, kent een Egyptische parallel. „Het is De inspiratiebron voor de roman van Barbara Veenman, Echnaton. Foto: PR in Egypte namelijk een oud ge bruik om ramen en deurposten met rode verf te bestrijken om onheil af te weren", zegt Veen man. Hoewel in de roman parallellen tussen farao Echnaton en de lei der van het joodse volk worden blootgelegd, heeft Veenman in de eerste plaats een invoelend portret van deze farao willen schetsen. „Wel heb ik gepro beerd om het zo wetenschappe lijk mogelijk te doen", zegt Veenman. Alles wat we over Echnaton en zijn tijd weten, heb ik gebruikt. Een egyptoloog heeft het hele manuscript ge controleerd. Daarnaast heb ik er wel een aantal zijfiguren 'bijge- harkt', om het wat levendiger te maken. Bovendien kon ik ze ge bruiken om een beeld van die tijd te schetsen." Inmiddels is Veenman aan een tweede Egyptische roman be gonnen. Dit maal over de vrou- ul welijke farao Hatsjepsoet, ver- antwoordelijk voor een van de welvarendste perioden uit de Egyptische geschiedenis. „Een heel interessante vrouw. En ook weer een eenling, iemand met een droom. Daar ligt mijn inte resse. Bij de excentriekelingen en de buitenbeentjes." Vergeten Farao, Hofkroniek van de laatste Farao van de Zon', Barbara M. Veenman, Uitgeverij Conserve, 24,95 eu ro.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 2003 | | pagina 16