KUNST CULTUUR Muziekhuis zoekt oplossing Q-bus 'Leiden wellicht medeschuldig aan problemen bij Muziekhui Vitaal Nederlands Studenten Kamerkoor Latijns-Amerikaanse melancholi 'De dood en het meisje' maakt weinig emoties los Grappig samenga^ van spel en muzie,, Protest van Belafonte Expositie Lakenhal begint morgen Recordjaar voor Schouwburg Decca-contract voor Janine Jansen Nieuwe directeur Penningkabinet Howard wint 'Gaudeamus' Drukke Museumnacht maandag 3 MAART 200 door Jan Rijsdam leiden - De fractie van Groen links in Leiden wil van het ge meentebestuur weten of het zelf niet mede-verantwoordelijk is voor de financiële problemen waarin het Muziekhuis aan de Uiterstegracht verkeert. De frac tieleden Jan Laurier en Gerard van Hees vragen het college van burgemeester en wethouders of het klopt, dat naast een achter stand in de betaling van de huur door het Muziekhuis er ook een aanzienlijke achterstand is in de betaling van in het vooruitzicht gestelde subsidies. Groenlinks zegt zich ook be zorgd te maken over de verscha ling van het cultuuraanbod in Leiden. De Stichting Muziekhuis liet vorige week weten de huur overeenkomst met de gemeente voor de Q-bus te beëindigen. „Dat betekent dat één van de podia in Leiden gaat sluiten." De fractie van Groenlinks zegt, het culturele veld overziend, heel somber te worden. „Het LVC draait niet optimaal. De 'X' is de huur van het podium in het Leidse Volkshuis opgezegd. Nieuwe besluiten rond de ver- hum van de Stadsgehoorzaal beperken de mogelijkheden van podiumoptredens van amateur gezelschappen. Het College heeft aangekondigd de Kunst uitleen op te heffen. De toe komst van het Centrum voor Beeldende Kunst (CBK) is onze ker en huurders van het Kunst centrum Haagweg 4 verkeren in grote onzekerheid en kleine al ternatieve podia, zoals in de Koppenhinksteeg en de Boer- haavelaan, dreigen als gevolg van nieuwbouwplannen defini tief te verdwijnen." Groenlinks meent dat burge meester en wethouders zich te weinig gelegen laten liggen aan het culturele klimaat in de stad en wil weten wat het als huur baas van Q-bus heeft gedaan heeft om een oplossing vinden voor de problemen. De fractie wil ook weten of andere gebrui kers, zoals de Streekmuziek- school Leiden, als gei het opzeggen van het 1 tract door de stichting huis in problemen dr komen. Laurier en V; vragen verder in of er, daadwerkelijk de deur nog niet-commerciële Leiden voorhanden popconcerten te organi; Harry Belafonte. Foto: EPA den haag - De Amerikaanse zanger Harry Belafonte heeft zijn show vrijdagavond in het Haagse Congresgebouw afge sloten met een statement tegen een oorlog in Irak. „Ik hou van mijn land, van al het goede dat het heeft voortgebracht. Maar denk niet dat alle Amerikanen voor oorlog zijn. Misschien zijn we te snel vergeten hoe bijvoor beeld Hiroshima en Nagasaki te lijden hebben gehad." Belafon te zei het diep te betreuren dat zijn land waarschijnlijk voorop zal lopen in een oorlog die 'niet meer te vermijden' lijkt. Hij ver liet het podium uiteindelijk met zijn vingers in het V-teken. leiden - De tentoonstelling "Vervolging en bescherming, jo den in Leiden en omgeving van 1933-1945', in Stedelijk Muse um De Lakenhal, gaat pas mor gen open. Oorspronkelijk zou de tentoonstelling afgelopen zaterdag zijn begonnen maar wegens ziekte van een van de medewerkers slaagde men er niet in de ruimte op tijd in te richten. leiden - De Leidse Schouwburg heeft het afgelopen jaar een be zoekersrecord geboekt. Bijna 85.000 mensen vonden in 2002 de weg naar het theater aan de Oude Vest. Door een intensieve programmering, waaronder de kerstserie van Herman van Veen, werden 17.000 kaarten meer verkocht dan in het voor afgaande jaar. Met een bezet tingsgraad van rond de tachtig procent behoort het Leidse the ater tot de best bezochten van het land. londen - De Britse platenmaat schappij Decca heeft een exclu sief contract gesloten met de 25-jarige Nederlandse violiste Janine Jansen. Het is de eerste keer dat dit label, dat Cecilia Bartoli en Riccardo Chailly tot zijn artiesten rekent, een derge lijke overeenkomst sluit met een Nederlandse musicus. In Engeland werd Janine Jansen bekend dankzij de BBC, die haar in een internationale serie met jonge talenten liet optre den. In juli van dit jaar geeft zij een concert in het kader van de befaamde BBC Proms in de Londense Royal Albert Hall. De eerste Decca-opname van Jani ne Jansen met het Royal Phil harmonic Orchestra, die in april verschijnt, bevat muziek van onder anderen Saint-Saëns, Ravel, Tsjaikovski en Vaughan Williams. leiden - Het Koninklijk Pen ningkabinet heeft in de persoon van Kees Reichardt een nieuwe directeur. Hij vervangt Ton Wa- gemakers, die sinds 1 januari directeur is van het Nederlands Textielmuseum in Tilburg. Rei chardt, voormalig directeur van Museum Catharijneconvent in Utrecht, vervult zijn functie tot aan de fusie van het Penningka binet, het Nederlands Munt- museum en de numismatische verzamelingen van De Neder- landsche Bank. Daarnaast is hij ook nog interim-directeur van Kasteel Huis Doorn. Rotterdam - De Britse pianist Philip Howard heeft gister avond in Rotterdam de finale van het 34ste International Gaudeamus Vertolkers Con cours gewonnen. De eerste prijs bestaat uit een bedrag van 4550 euro. Een internationale vijfkoppige jury koos de 26-jari- ge Howard als beste uit ruim zeventig musici uit dertig lan den. Zaterdagavond kregen de leden van het Kaida Trio al de Speciale Prijs van 2250 euro voor de beste improvisatie. Gaudeamus is een stichting die eigentijdse muziek wil stimule- door Herman Joustra leiden - Stichting Het Muziekhuis heeft de hoop op het behoud van 0-bus nog niet opgegeven. In nauwe samenwerking met de Leidse Vereniging van Popmuzi kanten kijkt men op dit moment naar mogelijkheden om de con certzaal aan de Uiterstegracht open te houden. Ook is een hand tekeningenactie op touw gezet. Op verschillende plekken in de stad, in cafe's, theaters en platen zaken, zijn lijsten ter onderteke ning neergelegd. Onlangs zegde de stichting de huur van de zaal op bij de ge meente wegens grote financiële problemen. „Onze vaste lasten voor het hele pand bedragen 5500 euro per maand", zegt John May van Het Muziekhuis. „Dat verdien je niet zomaar te rug met een concertzaal. Het punt is dat het vorige bestuur met de gemeente is overeenge komen dat Het Muziekhuis, nog los van de huur, 25 jaar lang 70.000 gulden moest betalen. De huur voor de zaal bedraagt 20.000 euro per jaar." Omdat dat bijna evenveel is als jaarlijk se tekort van Het Muziekhuis, besloot de stichting de huur van de zaal op te zeggen. „Met pijn in het hart, maar op deze ma nier kan Het Muziekhuis niet verdergaan", zegt May. „Het verleden drukt te zwaar op de begroting." De Stichting Het Muziekhuis nam op verzoek van de gemeen te het beheer van de zaal in 1998 over van de Leidse Vereniging van Popmuzikanten, die op dat moment zware verliezen leed op de door haar georganiseerde concerten. Die schulden zijn al lang terug betaald, zegt Theun Kohlbeck, voorzitter van de ver eniging. „In totaal ging het om zo'n 30.000 gulden. De situatie nu heeft dus niks meer met de LVP te maken, maar is een erfe nis van het vorige stichtingsbe stuur en de gemeente. Er is bij voorbeeld helemaal geen huur contract Dat is toch vreemd? Ooit was ook een zogeheten klimhuurconstructie afgespro ken met de gemeente. Het eer ste jaar zou maar de helft van de berekende huurprijs betaald hoeven te worden. De jaren daama zou de huur dan steeds iets stijgen. Pas na vier jaar hoefde de volle mep te worden betaald. Uiteindelijk is de klim huurconstructie er nooit geko men en de afspraak is nooit op papier gezet." May beaamt dat. „We hebben het gevoel dat we al jarenlang door de gemeente aan het ljintje zijn gehouden. De gemeente zou het pand opknappen, de ge meente zou voor fietsenrekken zorgen, de gemeente beloofde dat de Klussenbank uit het pand zou gaan, zodat er ruimte zou vrijkomen. Dat is allemaal niet gebeurd. En vanaf vorig jaar krijgen we geen subsidie meer omdat de jaarrekeningen niet rond waren. Die van 1999 en 2000 zijn nu klaar. Van 2001 en 2002 binnenkort. Maar we krij gen nog steeds niks. Terwijl van de subsidie salarissen betaald moeten worden. „Het is jammer dat het zo loopt juist nu het met Q-bus beter gaat. We hebben de program mering zo aangepast, dat er af en toe bekende bands staan. Hans van Polanen haalt via Mo jo de meest waanzinnige bands binnen voor bijna niets. Daar komt veel publiek op af. Q-bus had gewoon even nodig om naamsbekendheid te krijgen, zoals elke nieuwe zaal. Daar heeft de gemeente toen wij de boel overnamen geen enkele re kening mee gehouden." rotterdam/anp - De tweede editie van de Rotterdamse Muse umnacht heeft het bezoekersaantal van de vorige versie overtroffen. Ruim 10.000 belangstellenden bezochten in de nacht van zaterdag op zondag de circa 38 opengestelde musea en galeries. Vorig jaar waren er ongeveer 6000 bezoekers. Favoriet bij het publiek was de tentoon stelling 'Shine' in het Museum Boijmans van Beuningen, waar onder meer een danseres in een verlichte jurk de aandacht trok. Jon/ terdammers vertaalden er hun favoriete kunstwerk in dans, tr kunst of muziek. Een goede tweede was de expositie 'Plantje' in het Natuurmuseum. De Museumnacht is een jaarlijks terW evenement. Ook in Amsterdam en Utrecht vindt een soortgeli nacht plaats. Foto: ANP/Guido Benschop muziek recensie Lidy van der Spek Concert Nederlands Studenten Kamerkoor o.l.v. Maria van Nieukerken, m.m.v. Alfrun Schmid, sopraan en een instrumentaal ensemble. Gehoord: 1/3, Marekerk, Leiden. Expressief kleurrijk en ver schrikkelijk vitaal; zo zingt het Nederlands Studenten Kamer koor anno 2003, zoals elk jaar weer in een nieuwe formatie. Het programma nodigt daar ook toe uit, met o.a. twee com posities uit 2002 en zelfs al een schitterende uit 2003. De Mexicaan Felipe Pérez San tiago, muziekwetenschapper en alom geprezen musicus, componeerde wellicht voor het NSK muziek op een ge dicht, 'Pronto desaparecere- mos" (ras zullen wij verdwij nen), voor koor en solo. Een exotische compositie, die in gezet wordt door de geweldige sopraan Alfrun Schmid, in een voor ons onbegrijpelijke india nentaal. Haar stem is alles doordringend kleurrijk, licht vibrerend, zuiver als kristal, vol onopgesmukte dramatiek. In haar lange slingerende wel haast zuchtende zingzang laat het koor zich vallen als één blok met het woord 'Zan' (wij zijn). In golvende bewegingen, soms zwevend licht dan weer aardedonker (mannenstem men) zwermt de mens tijdelijk over de aarde, meegenomen op de 'wave' van droom en slaap. Wondermooi gezongen door het NSK onder leiding van hun bevlogen dirigent Ma ria van Nieukerken. 'Dear March Come in' en nog zes andere gedichten van de Amerikaanse Emily Dickinson werden in 2002 getoonzet door Robert Heppener, pianist en vooral componist, muzikaal opgevoed aan het Amsterdam se Sweelinck Conservatorium. Dickinsons gedichten gaan veelal over liefde, natuur en dood. SNK opent hiermee het concert, meteen stralend hel der en evocatief (en op 1 maart heel toepasselijk). 'Dear March, come in! How glad I am!' De stemmen mengen zich transparant als een zoete voorjaarswind. De sopranen hebben een schrikwekkend groot volume, dat heilig fel kan kleuren, maar net zo makkelijk kan inbinden tot een kleine te re meisjesstem. Ook valt de kracht van de alten op als zij voluit mogen soleren. Als er al wat aan te merken is op dit koor, dan is het op het bassenbestand. Van louter le venslust zingen ze met groot aplomb, maar wel te grof. In Purcell's 'Hear my prayer O Lord' overheersen de bassen zo dat de homogeniteit enig geweld wordt aangedaan. Er is moeilijk een vergelijking te trekken met Sandström's com positie uit 1986 van hetzelfde gebed. Hier wordt de melodie zeer behoedzaam uitgebouwd tot er een prachtig transparant stemmenweefsel ontstaat, dat gaandeweg verhevigt. Zó dy namisch gedurfd is nog niet voorgekomen, de schrille dis sonanten die subtiele verande ringen ondergaan maltraiteren als een drilboor het trommel vlies: 'God hóór ons!' Na deze schreeuw is er slechts plaats over voor ootmoed en stilte. Zeldzaam mooi verklankt in dat laatste zeer lang aange houden vragende open ak koord. Je bevroedt dat deze ijle zonnestraal beduidend beter de weg zal vinden naar het hart van de Eeuwige. jeugdtheater recensie Paulien Koopmans Voorstelling: 'Mama Pia', doorTeatro Munganga. Regie: Carlos Lagoeiro Door Claudia Maoli en Eduardo Raffanti. Gezien: 2/3, LAKtheater, Leiden. Mensen die geen aandacht krijgen verpieteren als bloemen zonder water. Om te overleven bou wen ze hun eigen universum. Alleen dan voelen ze zich beschermd tegen de boze buitenwereld. Zo iemand is Mama Pia in de gelijknamige voor stelling van 'Teatro Munganga*. Als tijdverdrijf houdt ze zichzelf bezig met haar huis: staat alles wel goed, is alles wel schoon? Het keukentje van Mama Pia bevindt zich in een decor dat lijkt op een groot uitklapbaar prentenboek. Bijna alles in de ingenieuze achterwand is plat, maar doordat de gootsteen naar buiten komt, ervaar je diepte. In deze ruimte poetst, boent, sopt en dweilt Ma ma Pia haar territorium. En als ze klaar is, begint ze gewoon weer van voren af aan. Wat het nog wanhopiger maakt, is haar smetvrees. Alles moet schoner dan schoon. Haar pogingen orde te scheppen in haar huis - en dus in haar leven - hebben iets zieligs. Maar wat kan ze andel Teatro Munganga werd in 1986 opgerij, vier theatermakers uit Brazilië. Die Latij1 rikaanse achtergrond proef je in de hele ling. Decor, muziek en spel ademen in woordenloze stuk een zuidelijke traa^. melancholie. Helaas komt de voorstelLj door niet meteen op gang. In het begin y enige onderbreking in het leven van M een vervelend zoemende vlieg, of een ko^ ge dagdroom over een mannetje gem potten en pannen dat met haar de samb^ Op een slome dag vindt Mama Pia tic bloemen een piepend vogeljong. Eerst niks weten van een vreemde in haar tuin echte 'terminator' gaat ze gewapend n zwabber het beestje te lijf. Maar de kleit kan niet vliegen en heeft hulp nodig. V ogenblik verschijnt er een barstje in he' van Mama Pia. Het beestje piept of flc geeft gehoor aan zijn wensen. Leuk is de ontwikkeling: een mopperencf Pia verandert in een zorgzaam wezen. Eif er iets belangrijker dan schrobben. Ze \- beest wormpjes, geeft hem een warm r. leert hem vliegen. En dat laatste beteken^ roepelijk het einde van een uiterst gevet haal. De vogel is aan het slot gevlogen. c theater recensie Wijnand Zeilstra Voorstelling: 'De dood en het meisje'. Tekst: Ariel Dorfman Regie: Porgy Franssen. Spel: Linda van Dijck, Peter Tuinman en Victor Löw. Gezien: 1/3 (première), Leidse Schouwburg. Is wraak gerechtvaardigd? Die vraag staat centraal in 'De dood en het meisje'. Het antwoord daarop schommelt steeds tus sen twee uitersten. Strikt juri disch is het onaanvaardbaar, puur emotioneel is het maar al te begrijpelijk. Toen dit stuk ja ren geleden voor het eerst in Nederland te zien was, maakte het nogal indruk. Nu, opnieuw op het repertoire genomen met een gerenommeerde cast, valt het bij herzien tegen. Het verhaal speelt zich af in een Latijn-Amerikaans land dat net een politieke omwenteling ach ter de rug heeft. Eén van de personages in het stuk is be noemd tot lid van een Waar heidscommissie die de gruwel daden van het vorige bewind moet onderzoeken. Zijn echtge note is slachtoffer, ze is diverse malen gefolterd en verkracht. Als haar man op een dag na au topech door een toevallige pas sant wordt thuisgebracht, meent zij in die persoon de man te herkennen die haar al die wreedheden heeft aange daan. Ze wil wraak nemen en hem tot een bekentenis dwin gen. Het gegeven als zodanig staat nog altijd garant voor een aan- muziek recensie Susanne Lammers Voorstelling: 'Pantalone e Colombina', een pantomime van WA. Mozart (KV 416d) door het Musicae Antiquae Collegium Varsoviense o.l.v. Tadeusz Karolak. Arrangement: Jerzy Dobrzanski. Met Jerzy Winnicki, Klaudia Carlos, Andrzej Kwiatkowski en Jerzy Klonowski. Gezien: 2/3, Leidse Schouwburg. grijpende confrontatie. Dat het stuk nu bij het herzien toch te genvalt, is te wijten aan een combinatie van factoren. Het is erg expliciet, er wordt heel veel uitgelegd. Zie je het stuk voor het eerst, dan valt dat minder op. Ken je de afloop, dan gaat dat storen. De nadrukkelijkheid van het gegeven wordt door het extraverte spel van de acteurs nog eens extra onderstreept. Als Linda van Dijck een slacht offer-rol moet spelen, dan is bekend van haar dat zij dat met heel veel doorleefde expressie zal doen. Dat kan ze - dat zal niemand betwisten. Maar het is nu juist de vraag, of dit stuk niet bij wat meer ingetogenheid gebaat is? Iets dergelijks geldt voor Victor Löw. Een begena digd acteur die kan uitpakken. Dat doet hij dan ook als hij los breekt nadat hij tot een beken tenis is aangezet. Hij sleurt de vrouw over de grond en scheurt daarbij haar blouse in flarden. En in zijn slotmonoloog, waarin hij zijn machtswellust over zijn voormalige slachtoffers ver heerlijkt, is er meer buitenkant dan binnenkant in zijn acteren. Aangrijpende confrontaties in 'De dood en het meisje': het slachtoffer wil de dader tot een be kentenis dwin gen. Foto: Cle mens Boon Alleen Peter Tuinman, als de enigszins laffe echtgenoot, weet goed maat te houden. In plaats van een brok in je keel te krijgen, zit je dus nuchter en onaangedaan te kijken naar een staaltje realistisch acteren dat in techniek blijft steken. Bij een dergelijk stuk is dat met acteurs van dit niveau een gemiste kans. De traverso klinkt daaJ wel verlokkend warm j verleidelijker dan de f fluit. Het kleine orkesc meestal heel onderges' lustreert de beschaafd stick op het toneel, m<" slaat het zijn vleugel^1 veegt het de vier spelec' voorgrond. Vooral in langzamer delen beré' muzikanten een brede* me klank, variëren ze s dynamiek en klinkt h1 genzeggelijk mooi. Maar 'Pantalone e Cof moet het vooral hebbed grappige samengaan en muziek. Een mooi c is het dronken voeren twee oude mannen Pi en de Capitano door Ai*J en Colombina: de wekP worden begeleid door f' rige cello-wijsje, met s?' de violen, die gaande]1 steeds volwaardiger teg_ die spelen. Ook heel ftf spanningsopbouw in ziek als Pantalone wede* lijk de koffer van Air tracht te openen. Hie het dievenpad verbeel duister aflopende lod griezelige pizzicati. Enii is de dubbelheid die dè] laat horen bij de bruj a Arlecchino en Colomjri verslagenheid van de aja nen wordt met een drip dalende toonreeks en in mineur verbeeld. Maajji verso, die de blijdschapn jonge paar bezingt, je twee oude bokken spotj Is het toeval dat de pantomime 'Pantalone e Colombine' op de zondag van carnaval gebracht wordt? Ze wordt ook wel 'Faschingspantomime' (het Weense carnaval) genoemd en Mozart, zegt de overlevering, had er zo'n lol in, dat hij zelf meemimede. Het gegeven is vrolijk en put uit de traditie van de commedia dell'arte: het ver haaltje gaat over bedriegen, beentje lichten, bij de neus en in het ootje nemen. Heel helder is de verhaallijn niet, maar de geliefden krijgen elkaar aan het eind, en dat is het belangrijkste. De vier mimespelers hebben geen zware taak. Ze moeten vooral met grote gebaren hun typetjes neerzetten, rare loopjes en sprongetjes maken en luch tig en vrolijk overkomen. De muziek is deels gereconstru eerd, en in die zin is het mis schien een beetje overdreven om dit werk met authentieke instrumenten uit te voeren, te meer daar de hoornisten veel moeite met intoneren hebben.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 2003 | | pagina 6