KUNST CULTUUR De Lakenhal slaat een zwarte bladzijde open ONNEN 'Hoe beter je een mens kenthoe minder fascinerend hij VAN INSPIRATIE Joden in Leiden R7 Expositie over het lot van de joden in Leiden en omgeving In maart bij Kooyker: Kooyker Hans Hof Ensemble blijft steken in karikatuur Irish Unplugged: voor liefhebbers met zitvlees Thomas Rosenboom schreef psychologische roman over de obsessie van een scheepsbouwer zaterdag 1 maart 2oo3 h Jones. Foto: AP orah Jones immer 1 isterdam - De verkoop van t in maart 2002 verschenen buutalbum 'Come away with i' van Norah Jones is explo- f gestegen na de prijzenregen i vijf Grammy Awards vorig ekend. In een week tijd gin- 1120.000 exemplaren over de inbank. Het verkooprecord tekent dat de Amerikaanse ïgeres en pianiste volgende ek op de eerste plaats van de derlandse albumlijsten zal te vinden. Dat geldt ook or de Verenigde Staten waar de afgelopen week ruim 0.000 exemplaren van haar kroonde langspeler zijn ver- cht. (advertentie) Frans Blom geeft een lezing over zijn vertaling van de autobiografie van Constantijn Huygens lijn leven verteld aan mijn kinderen'. )o. 6 maart, aanvang: 19.30 uur. vp. reserveren tel (071)5160510. BOEKENWEEK 2003 Thomas Rosenboom wordt geïnterviewd door Onno Blom v zijn nieuwe roman De nieuwe man Ifo. 12 maart, aanvang: 20.00 uur. Entree 5 euro ,v.p. reserveren tel. (071)5160503. door Ad van Kaam leiden - Midden in de tentoon stelling hangt aan de muur een print op doek met daarop een lijst van 270 namen. Zo op het eerste gezicht zijn dat willekeuri ge namen, die van Esther Klein, Arthur van Kam, Sientje Koots, Harry Poons, Barend de Vries, Jet je Bobbe, Lia Konijn en Mannes Tromp. Ze hebben ogenschijnlijk ook niets met elkaar van doen, ze zijn hier niet geboren, ze zijn alle maal van elders naar Leiden en omgeving getrokken. Maar dan valt het oog op de tijd en de plaats van overlijden. Zonder uit zondering is dat 1942 of 1943 en als het Sobibor niet is dan is het wel Auschwitz of Mauthausen. Zwaar rust dan de doem op hun gemeenschappelijke verleden - ze zijn joods van afkomst, ze zijn al lemaal vergast. Op een totaal van 6 miljoen slachtoffers die in de vernieti gingskampen van de nazi's zijn omgebracht, valt zo'n getal van 270 Leidse joden in het niet, al gaat het hier natuurlijk wél stuk voor stuk om unieke en onver vangbare mensenlevens. Kijk naar die volledige lijst van na men, geprojecteerd op een bin nenmuur van De Lakenhal, denk aan de mensen daarachter en je wordt weer eens hardhan dig met je neus op de feiten ge drukt over de afschuwelijke om vang, impact en gevolgen van de Holocaust. Ook al is de Tweede Wereldoorlog intussen van een andere eeuw en lijkt die soms zo ver weg. Toch is het, op 17 maart 2003, pas zestig jaar geleden dat bij razzia's in Leiden en omgeving een grote groep van 165 joden werd opgepakt en afgevoerd naar bestemmingen waar ze nooit meer van terugkeerden. Vanaf vandaag tot en met 18 mei herdenkt De Lakenhal die inwoners met een tentoonstel ling getiteld Vervolging en be scherming joden in Leiden en omgeving van 1933 - 1945. Want, dat is ook een aspect van de tentoonstelling, niet iedereen was dat vreselijke lot beschoren. Dankzij de niet geringe inspan ning van het plaatselijke verzet bleef de helft van de gemeen schap deportatie bespaard. Lan delijk gezien sprong Leiden er, samen met een vergelijkbare grote stad als Enschede, wat dat betreft nog goed uit Voor zover je in deze over goed kunt spre ken Het is voor de eerste keer dat het Stedelijk Museum de focus richt op de oorlogsjaren en di recteur Jetteke Bol ten spreekt met recht over het invullen van Kinderen voor het Centraal Israëlisch Wees- en Doorgangshuis aan de RoodenburgerstraatFoto: De Lakenhal BOEKENWEEK 2003 lans van Maanen (auteur van de 'Encyclopedie van Misvattingenvertelt over misvattingen over de dood )o. 20 maart, aanvang: 19.30 uur. vp. reserveren: tel. (071)5160510. Breestraat 93, Leiden Guus en Mineke van der Wijk op de dag van huwelijk. Twaalf dagen later werden ze gedeporteerd. Foto: De Lakenhal een lacune. „Toen ik hier in 1990 in dit mooie museum kwam en constateerde dat de Tweede Wereldoorlog en dit on derwerp van de joodse gemeen schap in Leiden en omgeving onderbelicht was gebleven, nam ik me voor hier verandering in te brengen. Ik vind het de taak van een gemeentelijk museum om ook de minder mooie aspec ten van de stad onder de aan dacht te brengen. Het is natuur lijk een zwarte bladzijde in de geschiedenis. Er waren collobo- rateurs, verraders, NSB'ers. Ook hier. Maar het is een periode die je daarom niet zomaar kunt ver donkeremanen." Dat het desondanks nog dertien jaar heeft geduurd eer het nu eindelijk zover is, heeft volgens Bolten verschillende redenen. „De zorgvuldigheid waarmee je dit onderwerp moet behande len. De ingetogenheid waarmee je het wilt brengen. Het onder zoek. De politie-archieven uit die tijd die sinds kort openbaar zijn gemaakt. Het materiaal dat je nodig hebt." „Ik kwam in contact met Leo nard Kasteleyn, kunsthistoricus die al jaren werkt aan de ge schiedenis van het Joodse Wees huis aan de Roodenburger straat. Met hem was ik er snel uit. Het moet nu gebeuren, bij de 60-jarige herdenking. Hij is gastcurator. Werkt samen met Ingrid Moerman van het muse um. Het is haar afscheidsten- toonstelling. Daarnaast is er een projectgroep met mensen van de synagoge, met vrijwilligers. Die al die archieven hebben ge licht. Er komt veel voor kijken, geloof me. En dan de kosten. Die zijn niet gering. Het is gelukt dankzij de steun van de ge meente en het project 'Verhalen van zeven Hollandse steden'. Als museum alleen kun je die bedragen onmogelijk zelf op hoesten." De expositie bevat een aantal elementen. De geschiedenis van de joodse gemeenschap in Lei den en omgeving, de synagoge, het weeshuis, de begraafplaats, de vervolging, de deporatie, de bescherming en de wederop bouw na de oorlog. Er zijn oude prenten en stadsgezichten van de hand van Jacob Timmerman die onder meer de synagoge te kende op het Levendaal, er is een inleidende film en er zijn veel foto's. Vertederende, maar evengoed aangrijpende prenten. Zoals het prille geluk van een pas getrouwd stel. Dat twaalf dagen na hun huwelijk werd af gevoerd naar het vernietigings kamp Auschwitz. Om nooit meer terug te keren naar Leiden. Behalve de lijst met namen en de persoonlijke verhalen van zes overlevenden daaromheen - te beluisteren via audio - staat in de tentoonstelling het 18-jarige meisje Lotte Adler centraal. Ze vluchtte voor de nazi's uit Frankfurt am Main naar Leiden en belandde daar in het Cen traal Israëlitisch Wees- en Door gangshuis. Bij de razzia in 1943 pakten de Duitsers haar, haar zusje Henny Henriëtte en alle andere 56 kinderen op. Via het doorgangskamp Westerbork eindigde dit jonge leven op 26 maart in Sobibor. Haar koffer is als stille getuige in De Lakenhal. „Naast een boekje met het ver haal over de joodse gemeen schap in Leiden is er, speciaal voor het onderwijs, een apart verhaal over Lotte Adler. Het is misschien niet zo'n grote ten toonstelling maar in de geschie denis van het museum en in het licht van de historie wél een hele De omslag van het boekje 'Joden in Leiden en omgeving 1933-1945'. Foto: De Lakenhal belangrijke. Ook voor de jeugd. Dit hoofdstuk in de geschiede nis mogen we nimmer vergeten. Dit mag nooit meer gebeuren." Vervolging en bescherming jo den in Leiden en omgeving 1933 - 1945 - t/m 18 mei. De Lakenhal, Oude Singel, Leiden. Lezingen en synagogebezoek op 16/03,27/04 en 4 mei. leiden - Vanaf het begin van de 18e eeuw wo nen er joden in Leiden. In 1723 wordt een huis ingericht als synagoge en er komt een begraaf plaats. De joodse gemeenschap, voornamelijk afkomstig uit landen als Portugal en Spanje, groeit sneL De gemeente probeert zonder echt streng daarin te zijn, de toevloed aan banden te leggen, voornamelijk uit concurrentie-over- wegingen voor de middenstand. De begraaf plaats verhuist naar Katwijk. Een nieuwe syna goge komt op de Garenmarkt. In de 19e eeuw wonen er enige honderden jo den in Leiden én omgeving. Meer dan 600 zijn het er nooit geweest. Het Centraal Israëlitisch Wees- en Doorgangshuis wordt in 1890 ge sticht Vanaf 1929 is het gevestigd in de Roo denburgerstraat. Het pand kan maximaal 58 kinderen herbergen. Als de nazi's aan de macht komen, biedt Lei den onderdak aan enkele honderden joden, In maart 1943 pakken de Duitsers en NSB-recher- cheurs van de Leidse politie 165 joden op bij razzia's. In Sobibor komen voor zover bekend in totaal 177 joden uit Leiden en omgeving om, in Auschwitz 79, in Theresienstadt 2, in Mau thausen 1 en in Neuengamme 1. Tien anderen komen om in Nederlandse kampen. Na de oorlog blijken slechts 113 van de 264 le den van de joodse gemeenschap in leven. In 1977 ondergaat de synagoge een grote opknap beurt. In 1984 gaat het Joods Studiecentrum van start. theater recensie Maarten Baanders foorstelling: 'Bureau' door Hans Hof Ensemble. Gezien: 28/2 LAKtheater Leiden. Aldaar nog te zien: 1/3. t toneel staat vol bureaus en ten met een massa ordners, nters en faxen doen onafge- iken hun werk en er is altijd leen telefoon te horen, oral die ordners moeten een ite paniek veroorzaken bij de kantoorwerkers onder het pu bliek. Een voorstelling van het Hans Hof Ensemble over het sleurrijke leven op kantoor wekt grote verwachtingen. Het thema leent zich prachtig voor de spit se dansstijl en absurde humor van de groep. Toch blijft 'Bureau' achter bij eerder werk van het Hans Hof Ensemble. Natuurlijk zitten er veel komische elementen in en kan de hectische Hans-Hof-pa- niek hoog oplopen in scènes waarin wild gewerkt, gegooid, gesjouwd, gezwaaid en gevoch ten wordt met ordners. De intriges tussen slaapverwek kende werkers, manipulerende secretaresses en de autoritaire directeur zijn herkenbaar. Maar de voorstelling komt niet verder dan een karikaturale weergave van het kantoorleven. Wat ontbreekt is een inkijk in de persoonlijke tragiek die achter de rituelen van een kantoor schuil kan gaan. Juist dit ele ment maakte eerder werk van het Hans Hof Ensemble zo sterk en gaf er een ziel, een mysterie aan. Er bleef iets te raden over. De razende drukte, het eten, ge wichtig doen, sjans zoeken en de wedijver in het kantoor blij ven allemaal binnen de grenzen van wat je van zo'n karikatuur kunt verwachten. De manipula ties met de ordners en het ge- klim langs de wanden en op ver diepingen blijven niet boeien, vooral niet omdat de bewegin gen de scherpte, timing en spanningsboog missen waarin de groep vaak zo meesterlijk naar voren komt. Vermakelijke vondsten zijn er zeker, maar dat is niet genoeg om je mee te slepen in de ab surde wereld die het kantoor ei genlijk is. muziek recensie Susanne Lammers Concert: Irish Unplugged. Met Kieran Goss, Frances Black en Dave Munnelly and friends. Gehoord: 28/2, Stadsgehoorzaal, Leiden. Wat zitvlees kan geen kwaad: Irish Unplugged is een lange, lange avond. Als Kieran Goss begint, zijn we nog fris en zijn sympathieke luisterliedjes gaan er dan ook in als koek. Hij beschikt over een warme stem die de simpele, maar aansprekende liedjes recht doet. Het aardigst zijn 'Hand upon my heart' en 'Out of my head', waarvan hij vertelt dat, toen hij het op de bruiloft van vrienden zong, de gitarist van de feest band vond dat hij dat zelfs beter deed dan Kieran Goss. Maar ook de Motown-meezinger Til be there' weet hij in zijn eentje tot een overtuigend einde te bren gen. Het wordt een stoer num mer bij hem, het klinkt ge meend, zoals al zijn songs. Frances Black, zusje van Mary, die de fakkel van hem over neemt, boeit minder. Haar stem snijdt, lijkt gemaakt voor coun try western, maar ze zingt nogal langdradige ballads, waar van de inhoud door overmatig vibrato verloren gaat. Haar be kendste nummer is 'When you say nothing at all', en het is te kenend dat het vooral beroemd is in de versie die Ronan Keating opnam. Verder zingt ze vooral smartlappen, zoals All the lies', een a-capella-liedje over on recht en een tamelijk steriele versie van 'Over the rainbow". Dave Munnelly and friends bla zen dan, rijkelijk laat, eindelijk de wat gezapige sfeer aan flar den met een jolige 'American Polka'. Een accordeon, een vi ool, een handdrum en een gi taar volstaan om de vrolijke feeststemming te maken waar iedereen op zat te wachten. Munnelly maakt fusion. De ba sis vormen de Ierse dansen, maar zijn oriëntatie is breed. Hij laat de jazzy, de zigeuner- en de klezmer-invloeden er aan alle kanten uitpuilen. Na het wel zeer overdadige voorprogram ma is zijn enthousiaste musice ren balsem voor de ziel. lor Theo Hakkert Msterdam - Verrassend snel na Jblieke werken' komt Thomas isenboom (1956) met een nieu- roman. De voormalige heepswerf van Arend Apol in irdum, aan het Groningse imsterdiep vormt het decor jor een psychologische roman Ier de obsessie van scheepsbou- tr Berend Bepol voor zijn lecht. |theb wel eens ideeën voor ro- lans, maar als ze me niet echt Inspreken, dan vergeet ik ze Inzelf weer. Ik heb niks in re- ïve. Ik heb of geen ideeën of leen dat ene idee en dat houdt Ie dan voortdurend bezig. Ik niet het gevoel dat ik kan tzen. Ik ben niet iemand die leen paar blonde vriendinnen sluit maar eens een brunette I zoeken. Ik ben gewoon blij P ieder idee dat mij over- te." P vader van Thomas Rosen- nom was in zijn jonge jaren Bchtwagenchauffeur bij een »d familiebedrijf. Op een dag ïrd hij door de eigenaar apart Inomen. De man had een torstel. Als Rosenboom bereid Bs met de dochter des huizes trouwen, kon hij later het be- tijf overnemen. Hij wees het tobod af. p familieanekdote vormt de Pis voor de nieuwe roman van Thomas Rosenboom: 'De nieu we man'. „Stel je voor dat men sen wel op die basis trouwen, wat kan er dan allemaal gebeu ren?" Het begon te werken, het idee rijpte. De schrijver zocht er een geschikte tak van industrie voor. Niet een transportbedrijf, het werd een scheepswerf. Die van Berend Bepol, een kleine werf bij het gehucht Wirdum, waar Bepol de enige notabel is. Hij woont bij de werf met zijn vrouw Gaat en dochter Ilse. Of schoon de ligging aan het smalle en ondiepe Damsterdiep on gunstig is, floreert het bedrijf toch. De zaken gaan goed en Bepol kan zich op liefdewerk voor de dorpsgemeenschap richten. En hij gaat op zoek naar een echtgenoot voor Ilse. Hij is al langer geobsedeerd door een van zijn arbeiders, de zwijgzame voorman Niesten. Als deze Nies ten nu eens met Ilse huwt, dan heeft Bepol meteen een goede opvolger. Dat huwelijk komt er, maar Be pol krijgt maar geen vat op Nies ten, die blijft zwijgen en ook geen dankbaarheid toont. En dan, juist wanneer de malaise in de scheepsbouw alle Groningse werven treft, weet Niesten een grote, Duitse order binnen te slepen, nota bene bij zijn eerste poging tot acquisitie. Bepol ver trouwt het niet en weigert Nies ten een plek op zijn werven, waarop zijn schoonzoon besluit de boot in een weiland langs de rivier te bouwen. Het meest opvallend aan de ma Thomas Rosenboom: „Ik ben niet iemand die na een paar blonde vriendinnen besluit maar eens een bru nette te zoeken." Foto: GPD/Harmen de Jong nier waarop Rosenboom dit ver haal vertelt, is dat van alle per sonages alleen Bepol aan het woord komt. „De had een kleine roman voor ogen. Weinig perso nages. Eén locatie. Heel over zichtelijk. Het moest gaan over de obsessie van die oude scheepsbouwer voor die jonge knecht. Hoe meer hij naar hem kijkt, hoe beter het is, en hoe minder Niesten in beeld komt, hoe geloofwaardiger die fascina tie wordt. Als Niesten dingen zou gaan zeggen, denk je als le zer als snel: zo bijzonder is hij ook weer niet." Rosenboom laat Niesten hooguit een enkele kreet slaken. „Niet iets wat hem typeert. Hoe beter je een mens kent, hoe minder fascinerend hij wordt." Een kalenderjaar lang werkte Thomas Rosenboom aan deze nieuwe roman, die voor zijn doen met 316 pagina's vrij dun is. Rosenboom groeide met zijn lijvige romans 'Gewassen vlees' (1994) en 'Publieke werken' (1999), die beiden met de Iibris Literatuurprijs werden be kroond, uit tot een van de meest gelezen auteurs van Nederland. Heel 2002 ging op aan 'De nieu-, we man'. ,-,Het boek hield me dag en nacht bezig." Een probleem was elke dag opnieuw de stijl van het boek te hervinden, zegt hij. Dus bleef hij lang in bed liggen. Woelen en weer wegsluimeren. Om twee uur dan toch maar op staan. Een flinke wandeling. An derhalf uur. „Uitstelgedrag." Vervolgens koffie. En dan aan het werk. Van een uur of vijf, zes tot 's avonds elf uur. Voor die ene pagina per dag. „Schrijf ik meer, dan moet ik het de vol gende dag bezuren. Onbewust zal ik me dan wel realiseren dat ik omdat ik meer gedaan heb nu minder hoef te doen. Thomas Rosenboom kan met opmerkelijke distantie zijn eigen roman analyseren. Alsof het een boek van een ander is, alsof hij niet heel 2002 er mee bezig is geweest. De finale heeft ook Ro senboom zelf verbaasd. Bepol en Niesten blijven aan het eind alleen achter, elk in hun eigen huis bij de verlaten werf. Zonder de details te verraden, kan wor den gesteld dat Bepol zichzelf vindt. „Zijn ware drijfveer in het verhaal is uiteindelijk niet die twee jonge mensen gelukkig te maken en een leven te geven, maar bij zichzelf uitkomen." Dat had Rosenboom niet van te voren bedacht, zegt hij. „Dat eind is een ingeving, voortko mend uit de logica en de psy chologie." Thomas Rosenboom - 'De nieuwe man', 18,95 euro (pb)/ 24,95 euro (geb.) Uitgeverij Querido. (advertentie) PRONKSTUKKEN UIT HET OUDE SYRIË 1 NOV 2002 - 9 MRT 2003 RIKSMUSEUM VAN OUDHEDEN. LEIDEN RESERVEER NU UW KAARTJES: 0900 - 6 600 600 0,10 P.M.) OF WWW.BRONNENVANINSPIRAT1E.NL

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 2003 | | pagina 19