KUNST CULTUUR 'Mayday' van Rogie Company mooi en gewaagd 'Platenmaatschappijen vinden ons te eigenwijs' Toneelschuur officieus o Eurokoor: bruisend en swingend Timberlake naar Ahoy' Simply Red naar Rotterdam Theatermakers Parijs staken Eerste selectie Libris Prijs Dans op de vuilnisbelt van het menselijk bestaan in het Leidse LAKtheater Kopna Kopna uit Roelofarendsveen doet zijn eigen ding Nederlandse schrijvers gaan opnieuw naar Zuid-Afrika 'Eten m$ vrienden' moeite waf woensdag 26 FEBRUARI Justin Tlmberlake. Foto: Reuters delft - De Amerikaanse zanger Justin Timberlake geeft 20 mei een concert in Rotterdam Ahoy'. Hij bezoekt Nederland in het kader van zijn 'Justified Tour 2003'. Timberlake werd bekend door de band NSYNC, waarmee hij diverse hits scoor de, en als ex-vriendje van Brit ney Spears. Inmiddels is hij aan een succesvolle solocarrière be gonnen die tot dusver hits als 'Cry me a river' en 'Like I love you' opleverden. Van zijn al bum 'Justified' gingen in Ne derland al 60.000 exemplaren over de toonbank. De kaartver koop voor het concert in Ahoy' begint zaterdag om 10.00 uur. Rotterdam - Na drie jaar keert Simply Red terug in de Rotter damse Ahoy". Op 11 mei is daar een optreden van de groep van Mick Hucknall. De achttien jaar oude formatie heeft een nieuw album ('Home') en een single ('Sunrise') gemaakt. De plaatjes komen volgende maand in de winkel. parus - De meeste theaters in Parijs zijn gisteren gesloten ge bleven als gevolg van een sta king. De theatermakers verzet ten zich tegen plannen van de regering om te korten op de werkloosheidsuitkering van kunstenaars en muzikanten. Volgens de organisatoren van de staking namen meer dan 30.000 mensen uit de sector deel aan een protestmanifesta tie voor de Nationale Opera. De politie schatte het aantal deel nemers aan de betoging op 8.500. bergen - J. Bemlef (Verbroken zwijgen), Hella S. Haase (Sleu teloog), Abdelkader Benali (De langverwachte), en Marek van der Jagt (Gstaad 95-98) zijn drie van de 26 schrijvers die kans maken op de Libris Literatuur Prijs 2003. In totaal waren er dit jaar 154 inzendingen waaruit de jury een eerste selectie maakte. Op 7 april maken zij bekend welke zes namen offici eel worden genomineerd. De winnaar van de prijs (50.000 eu ro) wordt op 7 mei bekend ge maakt. dans recensie Rinus van der Heijden Voorstelling: 'Mayday' door Rogie Company. Choreografie: Piet Rogie. Live muziek: Greg Smith. Gezien: 21/2. Lantaren/Venster Rotterdam (première) Te zien: 12 en 13/3, LAKtheater, Leiden. 3/5, Parktheater. Alphen a/d Rijn. Volgde Piet Rogie in 'Tragic Torso' het spoor van de beeld houwkunst, in zijn nieuwste choreografie 'Mayday' betoont hij zich een verhalenverteller. Maar ook en vooral psycholoog, want terwijl hij zijn negen dan sers met hun lichamen het ver haal laat vertellen van mensen die een nacht doorbrengen in een feestruimte, weeft hij daar doorheen hoe de feestgangers zo'n nacht beleven. Piet Rogie heeft gekozen voor plastische beelden, indrukken die geen twijfels nalaten. Vier vrouwen en vijf mannen bewe gen zich in en rond een hut op palen. Aan het begin van 'May day' zakt een man er onderste boven uit en begint een tweege sprek met een stem uit een luidspreker. Later blijkt het componist/musicus Greg Smith te zijn, die de muziek van 'Mayday' live brengt op het po dium en een wezenlijke bijdra ge levert aan sfeer en uitvoering van de choreografie. Uit die zelfde hut dalen vrouwen af, op weg naar een feest dat uiteinde lijk eindigt op de vuilnisbelt van het menselijk bestaan. De vijf mannen in 'Mayday' zijn aanvankelijk gekleed in zwarte jurken met een soort beulskap- pen op het hoofd. Even later zien ze eruit als eigentijdse hip pies, die de jacht openen op het vrouwvolk. Een prachtige choreografische vondst is om naarmate het feest vordert, heel geleidelijk bizarre beelden in te bouwen. Een half- blote man, die wederom onder steboven uit de hut hangt, lijkt wel heel erg op slachtvee. Een vrouw die zich op het podium verkleedt en daarbij telkens met haar halfhoge hakken omslaat, lijkt de onervarenheid van jon ge feestgangers aan te duiden. En de gedeclameerde teksten, onder meer van Lou Reed - uit diens opus magnum 'Berlin' - Harold Pinter en Henri Mi- chaux, slaan wiggen en rust pauzes in de bewegingstaal waarvoor Rogie koos. Geheel volgens verwachting draait 'Mayday' uit op een hel, met stroboscopisch licht, mani puleren met een revolver, agressie en tenslotte een vuil container, die vanuit de hut op een liggende danseres wordt uitgestort. Greg Smith heeft dan al met zijn hoofd tegen de muur staan bonken, neemt door Rody van der Pols roelofarendsveen - De Grote Prijs van Nederland liepen ze af gelopen december op een haartje na mis. Tweede werden ze. Toch prees de jury Kopna Kopna als 'meest vernieuwende band' van het hele stel. En zo blijkt de span nendste muziek van het moment niet uit een grote stad als Rotter dam of Amsterdam te komen, maar uit Roelofarendsveen. En een beetje trots zijn ze daar wel op, in de veenstreek. „Afge lopen week kregen we nog alle maal een fles wijn van de burge meester", vertelt slagwerker Bo Koek geamuseerd. „Trouwens, tijdens die Grote Prijs-finale is onze bassist, Matthijs Felix, ook nog uitgeroepen tot 'beste mu zikant'." Lachend: „Daar mag hij zich nu dus een jaar lang voor op de borst kloppen. Een tijdlang was het relatief rus tig rond Kopna Kopna. En niet zonder reden: de vijf muzikan ten hadden van alles te doen. Zoals het afronden van het con servatorium, een opleiding die bijna alle bandleden volgen. En ook namen allerlei nevenactivi teiten veel tijd in beslag. „Zelf heb ik bijvoorbeeld een paar maanden als muzikant meege werkt aan de theaterproductie 'Carmen' zegt Rik Elstgeest. „En zo steken we allemaal tijd in een aantal projectjes." Maar de komende periode zal Kopna Kopna zeker weer van zich laten horen. Te beginnen met een 'lente-tournee', die op 1 maart in de Melkweg zijn aftrap beleeft, gevolgd door een tour nee met theatergezelschap Jong Hollandia tijdens de zomer maanden. En dan verschijnt in augustus ook nog eens een nieuwe cd, die geheel in eigen beheer wordt uitgegeven. Niet dat de platenmaatschappij en geen interesse hadden. Want De spannendste muziek van het moment komt niet uit de grote stad maar van Kopna Kopna uit Roelofarendsveen. Foto: Taco van der Eb sinds het winnen van de Haar lemse Rob Acda Award in 1998 geldt Kopna Kopna al als dé gro te muzikale belofte. Maar on danks de vele gesprekken met afgezanten van de platenindu strie die sindsdien zijn gevoerd, is er nog geen serieuze deal ge sloten. „Platenmaatschappijen vinden ons vaak te eigenwijs", zegt Bo. „We doen het graag al lemaal zelf. En dat is inmiddels ook wel onze kracht geworden." „Bovendien", vult Rik hem aan, „is het tegenwoordig bijna een beetje ouderwets om nog op een platenmaatschappij af te stappen. Zeker met de komst van het internet is het heel een voudig geworden om met het publiek te communiceren." En een eigen publiek heeft Kop na Kopna inmiddels wel ver worven. Want ondanks de jeug dige leeftijd van de bandleden - gemiddeld rond de 23 - gaat de geschiedenis van Kopna Kopna een heel eind terug. Die begint in feite wanneer de neven Rik Elsgeest (zang, trompet en per cussie) en Bo Koek (slagwerk) en klasgenoot William Bakker (toet sen) in het voorjaar van 1990 de Hotdogs oprichten. Enkele jaren later wordt de band uitgebreid met Matthijs Felix (bas) en John van Oostrum (gitaar), waarna het vijftal besluit om de band- naam in Kopna Kopna te veran deren. „Op dat moment wisten we nog niet of we in het Engels of het Nederlands zouden gaan zin gen. Daarom wilden we graag een bandnaam die niets bete kende, in geen enkele taal", zegt Bo. Dat 'kopna' in het Tsje chisch zoiets als 'schoppen' be tekent, daar kwamen de bandle den pas onlangs achter. Bo, la chend: „Het had een stuk slech ter gekund." Je zou inderdaad kunnen stellen dat de muziek van Kopna Kop na zich 'schopsgewijs' voorbe- weegt. Onverwachter wendin gen, harde montagecuts en vir tuoze slagwerkvariaties maken dat je als luisteraar voortdurend op het puntje van je stoel blijft In Leiden en de regio bestaat grote belangstelling voor profes sionele en amateuristische kunstbeoefening. Heilig Vuur volgt stad- en regiogenoten die musiceren, zingen, dansen, toneel spelen, fotograferen of op andere wijze actief zijn. Vandaag: Het Eurokoor. Het Eurokoor is niet zomaar een koor, geen doorsneekoor, geen koor van - met alle respect - dertien in een dozijn. Dim- phine Koppes uit Alphen aan den Rijn, hartstochtelijk lid en verantwoordelijk voor de pr, legt uit waarom. Allereerst is daar de filosofie, de gedachte achter het koor. „Het Eurokoor is een gemengd koor dat popu laire muziek maakt Muziek uit de afgelopen vijftig jaar. Het koor zetelt in Leiden, ook al ko men onze leden overal uit de regio. Eens in de anderhalfjaar gaan we naar een ander land om daar met andere mensen te zingen. In de vorm van een scratch-concert We hopen dan dat de mensen daar zo enthou siast raken, dat ze ook een koor gaan vormen. Zingen verbroe dert enorm, de eenwording van Europa, dat is het idee. Het is ook de droom van dirigent Pe ter Kavelaar om ooit met één groot Eurokoor, dat bestaat uit mensen uit allerlei landen, te zingen op de trappen van het Europarlement in Brussel." Die mooie gedachte van een wording brengt het koor ook steevast aan het begin van elk optreden ten gehore. Dan klinkt het 'Ihave a dream', de droom van Martin Luther King op mu ziek gezet Het betekent zeker niet dat het Eurokoor zijn heil alleen buiten de landsgrenzen zoekt „Nee hoor, er wordt ge noeg opgetreden in Nederland. Op de Floriade en in de Keu kenhof hebben we gezongen. Met de bigband van Frits Lan- desbergen op 5 meL We ston den in het atrium van het Haagse stadhuis naast een le vende kerststaL En nu zijn we weer gevraagd voor een optre den met de Leidse Lakenfees- ten. Veel verschillende optre dens. Dat houdt het leuk, we willen niet steeds hetzelfde." „We hebben een enquête ge houden onder onze leden, daar kwam uit dat men gemiddeld zo'n vijf keer per jaar wil optre den. Nou, dan streven we daar ook naar. Maar mocht het op treden met de Lakenfeesten toevallig het zesde optreden zijn, dan laten we dat heus niet lopen hoor." Het Eurokoor: „Plezier voor het publiek en plezier voor de mensen van het koor." Publiciteitsfoto Omdat de leden zoveel van zin gen houden, of het nu een op treden is of de vaste repetitie avond in het Visser 't Hooft Ly ceum. Want daar wordt flink geschaafd aan de prestaties van het koor. „We repeteren als dat kan met onze repetitor, Irma Galias op piano. Handig zo'n repetitor. Die zet de noten neer waar wij houvast aan hebben. Onze dirigent heeft dan de han den vrij en kan opletten wat er eventueel aan schort Een keer in de maand repeteren we sa men met de band. Er komt vre selijk veel bij kijken. Dat maakt ons ook een apart koor, dat we samen spelen met een pop band. Bruisend en swingend" Het repertoire? Veelzijdig, van het uiterst pittige Bohemian Rhapsody tot het wat zoetere en lui swingende Bye Bye Love van The Everly Brothers. „We heb ben Phantom of the Opera net gehad. En nu zijn we bezig met Jesus Christ Superstar. Dat gaan we doen met ons eerstvolgende optreden in Rijnsburg. Het is een combinatie hè, het bete kent plezier voor het publiek en plezier voor de mensen van het koor." Toch is het niet alles goud wat blinkt, zegt Koppes. Het koor telt nu zo'n 110 leden en dat zouden er idealiter 120 moeten zijn, voor een evenwichtige ver deling van de stemmen. Waar het Eurokoor vooral behoefte aan heeft zijn mannelijke bas sen en tenoren. „Af en toe kun je de heren nog wel extra ver sterken bij een optreden, maar te veel versterken kan natuurlijk niet Waarom er een tekort aan is? Ik zou het niet precies we ten. Misschien dat mannen toch liever in een mannenkoor zingen." Meer informatie over het Eu rokoor op www.eurokoor.nL Het volgende optreden is op 19 april in Rijnsburg, om 10.45 uur in winkelcentrum De Hof- tuin en vanaf 13.30 uur bij zorgcentrum Willem van den Beigfa in Noordwijk. den haag/anp - Het Nederland se literatuurfestival 'Winter nachten' gaat dit jaar opnieuw op toemee door Zuid-Afrika. In 2002 gebeurde dat voor het eerst. Tijdens Winternachten' treden de auteurs Ellen Onjbre, Anil Ramdas, Arthur Japin, Henk van Woerden en Putu Wij- aya uit Indonesië op. Tussen 10 en 22 maart bezoekt het Nederlandse gezelschap Zuid-Afrikaanse literaire evene menten in Durban en Kaapstad. Ook verzorgen ze optredens op universiteiten en scholen. Op de bijeenkomsten lezen ook schrij vers en dichters uit Zuid-Afrika, Japan, Kenia en Somalië voor uit eigen werk. Het bezoek aan Zuid-Afrika is onderdeel van het project Win ternachten Overzee' waarin ook toemees door Indonesië, Zuid- Amerika, Suriname, Aruba en de Nederlandse Antillen zijn opge nomen. De ministeries van Bui tenlandse Zaken en Onderwijs, Cultuur en Wetenschappen steunen het project met subsi dies. Winternachten is een jaarlijks terugkerend festival met litera tuur en muziek dat wordt ge houden in Den Haag. In januari deden ruim zeventig schrijvers, dichters en artiesten uit binnen- en buitenland mee aan het eve nement dat in het teken stond van de Nederlandse identiteit. plaats achter een drun stapelt zijn elektronisch ken laag op laag richti bliek. Dit alles ter meen en glorie van de waan wordt uitgebeeld. 5 Je bent op dat punt alla geten je af te vragen waa allemaal moet, omdat je schouwer na tachtig 1 gemangeld bent door d schrijflijke hoeveelheid I beurtenissen die Piet R je af laat komen. Misschien is dat het eni 5 punt van deze mooie waagde voorstelling. zitten. Het geluid van de vijf Veenders wordt ook vaak in ver band gebracht met Belgische bands als dEUS, Millionaire en Zita Swoon. Bo begrijpt de ver gelijking, maar kan zich er niet helemaal in vinden. „In denk dat het veel eerder zo is dat wij en die Belgische muzikanten naar dezelfde Amerikaanse acts hebben geluisterd. Beek, Soul Coughing, Captain Beefheart, Frank Zappa, dat soort muzi kanten." Ongetwijfeld zal de vergelijking ook iets te maken hebben met de samenwerking tussen Kopna Kopna en Tom Pintens, gitarist- /toetsenist van de Belgische for matie Zita Swoon. Deze gere nommeerde muzikant hielp de muzikanten twee jaar geleden bij het opnemen hun eerste se- mi-professionele demo. Rik was degene die destijds het contact legde. „We speelden op een ge geven moment samen met Zita Swoon bij Leidsekade Live. Ik ben toen op hem afgestapt. La ter hebben we nog een aantal opnames opgestuurd, waarop hij zee kom maar naar Antwer pen." Ook bij de nieuwe cd wordt weer met hulp van Antwerpse collega's op band gezet. „We zijn momenteel aan het opne men in de Duffel, een boerderij in de buurt van Antwerpen die tot oefenruimte is verbouwd. Het is eigenlijk geen echte stu dio, maar de akoestiek is gewel dig", zegt Bo enhousiast. Ook op de nieuwe plaat wordt er weer druk op los geëxperimen teerd. Hoewel Kopna Kopna er voor wil waken dat de muzikale experimenten het luistergenot ondergraven. „We willen nog steeds een zaal vol publiek uit hun dak kunnen laten gaan", zegt Bo. „Dat is het allerbelang rijkste." Kopna Kopna speelt op 1 maart in de Melkweg in Am sterdam. Voor overige tourda ta, zie de website: www.kopna- kopna.nl theater recenstó Wijnand Zeilstra Voorstelling: 'Eten met vriend S Donald Margulies. Regie: Peti Gezien: 25/2, Leidse Schoi Soms heeft een proj ta boekje nut. Je kunt er in to's van de voorstellin den die alvast een beetSge wachtingspatroon Maar na afloop van '1 vrienden' is er zelfs warring. Er staan in grammaboekje foto's scène die we absoluut I zien hebben. En indi je de scène-indeling leest, is scène 4 'Schiei oog, 12 jaar eerder' houden. De vraag, of dat erg is, te beantwoorden, geschrapt, daar kun je] nog over speculeren. N-I waarschijnlijkheid gaat de eerste ontmoeti Debby en Tom die 1 han hebben gearrangej vrolijke bende dus, hul zal immers ongetwijfelqi spannend begonnen l stuk draait echter omfl volg waarin het huw Tom en Debby sleets is gaan vertonen, het schrappen van defc scène zelfs wel een j greep geweest. Nu zich het stuk na een luj en oppervlakkig I steeds meer verstilde Hoewel 'stuk'? 'Eten r den' is eerder een re^ deeltjes die je zelf tol heel moet samensmelt^ Het aardige van dit 5 de spiegeling van twef Terwijl Tom en Debbj punt achter gezet eni weer nieuwe geliefder den hebben, gaan I" han steeds meer aan <j teit van hun eigen i twijfelen. Dat geeft spjme in hun onderlinge conf en in htm vrijmoedige Bg£ ken met Tom of Debbi vert staaltjes acteer\ de voorstelling een n#e t ger tillen. Huub Stapel als Johan beeld kan met één# I 'Goh' een wereld van l suggereren. De hele geert met empathise! Renée Soutendijk als 2 die nerveus haar ziet afkalven. Caroliei Berg als Debby die alsfai-1 liefde puber over haaltere liefde hoog opgeeft efltw Pleijsier als Tom die ziptw doorzichtige wijze eenjOOO fer-rol aanmatigt. Da: nog dat al die relatie-ejln 1 jarenlange vriendscl beide paren behoorliond druk heeft gezet. Ook met vrienden' geen hef timmerde tragikomei' les maakt het gegevei moeite waard. Die scène mis je zelfs nieL je het programmaboek® beschouwing laat. '-Di Dit is de voorgevel van de nieuwe Toneelschuur in de Lange Begijnestraat te Haar lem. Vandaag gaat het gerenom meerde vlakke-vioertheater een try-outperiode van dik twee maanden in. De officiële ope ning heeft plaats in mei Het ge bouw met zijn speels uitziende, veelkleurige ex- en interieur is een gezamenlijk ontwerp van striptekenaar Joost Swarte en Henk Döll van architectenbu reau Mecanoo. De bouw van het theater dat wordt geflan keerd door het Concertgebouw en de hoerenbuurt in het Begij nehof heeft bijna 13 miljoen eu ro gekost Het pand beschikt over een grote theaterzaal met 245 plaatsen, een kleine theater zaal (115 plaatsen), een grote filmzaal (111 plaatsen) en een kleine filmzaal (75 plaatsen). Verder zijn er een foyer, een ca fé, uitgebreide technische voor zieningen en kantoren. Foto: ANP/Toussaint Kluiters

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 2003 | | pagina 20