KUNST CULTUUR Olga Pasiecznik is ster in vrolijke productie Pril werk staat niet in schaduw van Mozarts echte oper J? Vrolijke ellende in 'De potvis' Schrijven is schrappei Stormloop op drie nieuwe musea in Den Haag Leids deel van 'Onbekende Moza$ begint bekend 0( Tony Overwater kent geen muzikale grenzen Polanski wint Britse filmprijs Toneelschuur gaat open Radiohead op TorhoutAVerchter Traditioneel carnaval maandag 24 februari 20: Nicole Kidman won een award voor haar rol in The Hours'. Foto: AP londen - 'The Pianist', de film van Roman Polanski over een jonge Poolse muzikant die pro beert te overleven tijdens de holocaust, heeft de prijs voor beste film gekregen van de Brit se filmacademie. Polanski werd tevens onderscheiden als beste regisseur. De vier acteerprijzen werden toegekend aan acteurs die ook zijn genomineerd voor een Oscar. Nicole Kidman won een 'Bafta' voor haar rol in The Hours' en Daniel Day-Lewis voor zijn rol in Gangs of New York'. De Bafta's voor beste bij rollen gingen naar Christopher Walken voor 'Catch Me If you Can' en Catherine Zeta-Jones voor 'Chicago'. 'The Lord of the Rings: the Two Towers' werd driemaal onderscheiden voor minder in het oog springende categorieën als visuele effecten en kostuums. haarlem - De nieuwe Toneel schuur in Haarlem gaat woens dag 26 februari open voor het publiek. Het gebouw is ontwor pen door striptekenaar Joost Swarte in samenwerking met Mecanoo Architecten uit Delft. De bouw heeft bijna 13 miljoen £uro gekost. Het pand beschikt over een grote theaterzaal met 245 plaatsen, een kleine thea terzaal (115 plaatsen), een grote filmzaal (110 plaatsen) en een kleine filmzaal (75 plaatsen). Verder zijn er een foyer, een ca fé, uitgebreide technische voor zieningen en kantoren. theater recensie Aad van der Ven Voorstelling: 'La finta semplice' van Mozart door de Kameropera van Warschau o.l.v. Zbigniew Graca. Regie: Ryszard Peryt Gezien: 22/2. Koninklijke Schouwburg. Den Haag 'La finta semplice' vormde za terdag in Den Haag de opening van het tot 7 maart durende fes tival 'De onbekende MozartIn 1991 werd dit werk voor het laatst door een Nederlands ge zelschap, Opera Forum, opge voerd. En het duurt waarschijn lijk lang voordat we het weer te horen krijgen, want 'De geveins de eenvoud' behoort tot het handjevol werken van Mozart dat bijna niemand serieus neemt De componist was twaalf toen hij deze opera - wellicht met as sistentie van zijn vader Leopold - schreef. Menig Mozart-vorser heeft kritiek op de sjabloonach- tige opzet van deze opera buffa. In dit genre en ook in dit geval gaat het om jonge geliefden die worden gehinderd door een las tige oude zeurpiet, waama de oude baas - die zelf meestal wel van een groen blaadje houdt - om de tuin wordt geleid en voor gek wordt gezet. In 'La finta se mplice', gebaseerd op Goldoni, zijn er zelfs twee van die verve lende kerels. Degenen die kritiek hebben op de muziek van de twaalfjarige componist - durven ze wel - doelen vooral op de stijfheid van de ensembles en de middelma tige kwaliteit van enkele aria's. Maar er zijn ook aria's die dui delijk boven de rest uitstijgen, vooral die van Rosina, de be langrijkste vrouwenrol. En laat de Kameropera van Warschau voor die rol nu net de prachtige sopraan Olga Pasiecznik. glans rijke winnares van enkele inter nationale concoursen, in huis hebben. Zij is de ster in een vro lijke productie, die in haar onge compliceerdheid iets van de sfeer van een groep reizende ko medianten heeft. Hier zit geen regisseur achter, die van dubbe le bodems, vervreemding en an dere listigheden houdt. Dat het commedia dell'arte-ele ment wordt benadrukt - met be schilderde gezichten en malle kostuums - is begrijpelijk. He laas overdrijven de Polen dat. De grappigheid ligt er wel erg dik bovenop. Bij elk woord hoort wel een gebaar. En de re citatieven zijn toch al zo lang. Daar had het mes in gemogen. Om de prachtige Olga Pasiecz nik heen bewegen zich de ande re, minder opvallende, maar ze ker adequaat zingende Poolse solisten. Ronduit briljant is het kleine orkest, met zijn virtuoze, lenige strijkers, waarover de Ka meropera van Warschau be schikt. Dirigent Zbigniew Graca weet van aanpakken, maar mist ook weinig kansen de muziek sierlijk te laten klinken. Als dat zo doorgaat valt er in de komen de twee weken voor Mozart-lief- hebbers in de randstad nog veel te genieten. Pianist Stanislaw Drzewiecki, slechts vijftien jaar oud, speelt krachtig en goed gearticuleerd. Foto: Eric Taal muziek recensie Susanne Lammers Familieconcert: De Onbekende Mozart: Stanislaw Drzewiecki (pl het Kamerorkest van de Muziekacademie Gdansk o.l.v. Janusz Pij Gehoord: 23/2, Schouwburg, Leiden. >0 Onbekend kun je 'Eine kleine Nachtmusik' en d|0 symfonie onmogelijk noemen, maar gezien de van het merendeel van het publiek zou het familiedO waarmee het Leidse deel van het Festival 'De Onbt Mozart' opent, toch een kennismaking met onlJ5 werk kunnen zijn. Ook in een ander opzicht is dit een jeugdig koffieci Niet alleen de pianist is jong - Stanislaw Drzewi#5 vijftien jaar - ook het Kamerorkest van de Muziek mie uit Gdansk is studentikoos jong. De serenade voor strijkers 'Eine kleine Nachtmusik mee wordt begonnen, klinkt daarom verrassend: Men speelt strak en snel, benadrukt met kleine i sche accenten de intimiteit van het stuk en de zaï laat de muziek niet dansen. Als het niet zo ge|2 neerd klonk, zou je dit orkest verlegen noemen. In het pianoconcert in A (KV 414) blijkt Stanisia 0 wiecki vervolgens ook duidelijk in staat het orkest zijlijn te duwen. Hij speelt krachtig, dwingend, ga ticuleerd. Het is niet geheel fouüoos, maar hij mi muziek. Vooral de warme en elegische toon in het deel treft hij mooi en zeker. Het kamerorkest imponeert vooral in de Sinfonia 550) en de bijdrage van de blazers heeft daar nie mee te maken. Door hen wint de klank aan krat gen de dynamische contrasten meer kleur en d< lingen en variaties meer zeggingskracht. De stijfi dwijnt, het dansante en lieflijke krijgt wat meer ru 1 muziek recensie Susanne Lammers Voorstelling: 'Apollo et Hyacinthus' van Mozart door de Kameropera van Warschau o.l.v. Dariusz Waszak. Regie Ryszard Peryt Gezien: 23/2, Leidse Schouwburg. Als Apollo verliefd op je wordt, loopt het slecht met je af. De helft van Ovidius' Metamorpho- sen is gevuld met de onveran derlijk ongelukkig verlopende liefdes van deze god en eentje daarvan ligt aan de basis van 'Apollo et Hyacinthus'. Mozart schreef dit 'intermezzo in twee bedrijven' op elfjarige leeftijd en de eerste uitvoering vond plaats op een jongens school. De zwaar homo-eroti sche vertelling van Ovidius is af gezwakt: in plaats van met de jongen zal Apollo zich verbin den met Hyacinthus' zuster. Maar gelukkig wordt in de versie van de Warschause Kameropera de oorspronkelijke liefdesver binding tussen twee heren wel hevig gesuggereerd. Zo wérkt het althans in deze authentiek ogende barokenscenering. Het helpt nogal dat Hyacinthus gezongen wordt door de fantas tisch zingende en waanzinnig gemaniëreerd spelende manne lijke sopraan Piotr Wojtasiewicz. Zijn stem is buitengewoon krachtig en stevig, en daarbij adembenemend zuiver en hoog. Hij zingt de centrale aria in dit werk, 'Saepe terrent Numina', over de grilligheid van de goden, en maakt met een breed uitge sponnen extase de bijzondere relatie tussen deze mens en de ze god volstrekt aannemelijk. Wojtasiewicz is eigenlijk de be langrijkste reden om dit werk aan de vergetelheid te ontruk ken, want verder is 'Apollo et Hyacinthus' een opera die niet in de schaduw van Mozarts ech te opera's kan staan. Het libretto is tamelijk suf en de aria's be staan uit eindeloze herhalingen zonder noemenswaardige varia ties, meerstemmige samenzang is mondjesmaat en nog niet heel overtuigend, een erg pril werk, kortom. Dan komt het dus extra op stemmen en enscenering aan. Naast Wojtasiewicz kan eigenlijk alleen Justyna Stepien als Melia, de zuster van Hyacinthus, zich staande houden. Zij is de enige vrouw in het gezelschap en zij klinkt vol, rond en gemakkelijk, als een krokus die juicht in de zon, vooral in de vrolijke en geestige aria 'Laetari, iocari', waarin ze haar komend huwe lijksgeluk bezingt. De twee countertenoren zijn be duidend zwakker. Piotr Olech is een stijve Apollo en Piotr Ly- kowski als de schurk Zephyrus leunt wel erg op zijn repelsteel- tjes-achtige rolopvatting. Ko ning Oebalus (Andrzej Jaworski) komt even op dreef aan het sterfbed van Hyacinthus, maar in zijn aria 'Ut navis in aequore' is zijn stem echt te weinig wendbaar om loopjes mooi le gato te kunnen zingen. rien 23.1 Ondanks die tekortkdja111 was deze 'Apollo et Hya een operaatje dat Moz^ste ten niet graag gemistEind hebben, al was het ma; smakelijke neo-roi waarin het stuk won voerd. De bliksemende f ten die de toom van verbeelden, en vooral j dadige tombe waarop en dus witgeschminkte, |a thus prijkt, omringd dc|' seling opschietende zijn onvergetelijk. muziek recensie Ken Vos Concert: Tony Overwater Groep met rietblazer Maarten Ornstein en drummer Wim Kegel. Gezien: 22/2, Hot House. De Burcht Leiden. Contrabassist Tony Overwater, vorige maand nog in Amster dam gelauwerd met de belang rijkste jazzprijs, de Boy Edgar- prijs, bevindt zich met zijn groep in een overgangsfase. Door de jury van de prijs werd Overwater geprezen om zijn veelzijdigheid en muzikale bas- spel en die eigenschappen kwa men er zaterdagavond goed uit Op het programma stond een mengelmoes van stukken af komstig van vroegere projecten en nieuwere nummers, groten deels geïnspireerd op het be- kende dixielandrepertoire. Maarten Ornstein lijkt zich op de klarinet meer op zijn gemak te voelen dan op de tenorsaxo foon, aangezien zijn speelwijze •bp het laatste instrument - me lodieus, licht en met het accent op het hogere bereik - de laatste tijd meer heeft van klarinetspel. Omsteins lichtvoetige improvi saties, luchtig de melodie om spelend, doen nog het meest denken aan die van blazers als Lee Konitz en Wame Marsh die met hun typisch lange fraserin gen in de traditie van Tristano telkens nieuwe melodieën lijken te creëren. Ornstein heeft met de subtiele Wim Kegel en de on berispelijk intonerende Overwa ter ideale partners. Standards als 'Sweet Georgia Brown' of 'What's New' waren pas aan het eind te herkennen als het thema eindelijk tevoorschijn kwam. De geraffineerde, kamermuziek achtige benadering van het trio met telkens wisselende interac ties tussen de leden maakt een originele behandeling van be kend materiaal mogelijk. Het eveneens in het dixielandkader opgenomen 'St James Infir mary' krijgt een vrij ongekun stelde benadering die naar de traditie verwijst zonder in cli chés te vervallen. Een iets te af standelijke interpretatie krijgt David Murray's spiritualachtige 'Flowers for Albert' dat uiteraard aan Albert Ayier gewijd is. Ook in de tweede set, waarin de mu sici iets energieker voor de dag kwamen, was het aansprekende nieuwe stuk 'New Cows' opge nomen waarin de complexe rit miek een ontspannen swing meekreeg van slagwerker KegeL De Tony Overwater Groep lijkt creatief gezien nauwelijks muzi kale grenzen te kennen, hoewel de originele bandering puur in het jazzidioom wordt uitge werkt. Het zal vooral interessant zijn te horen wat het resultaat is als Overwater in de naaste toe komst nog meer nieuwe wen dingen weet te geven aan die platgespeelde dixielandstukken. theater recensie Wijnand Zeifctra Voorstelling: 'De potvis'. Tekst' Frank Houtappels. Regie: Ignace Comelissen. Gezien: 22/2 (première). Leidse Schouwburg Leiden Een urn met de as van een over ledene - als tastbaar restant van een heel mensenleven is het een pover geheel waar je stil van kunt worden. Stop je echter die urn in een plastic tasje van de Aldi, dan schiet je in de lach. Het is misschien minder eerbie dig, maar door die lach is de Vanitas'-gedachte zo mogelijk nog schrijnender: ijdelheid, alles is ijdelheid. Met dat tasje wordt in de tragi komedie 'De potvis' heel wat af- gezeuld. Deze vondst had van Annie M.G. Schmidt kunnen zijn. Het is echter van een nieuw, veelbelovend toneelau teur, Frank Houtappels. Het leidt tot geestige situaties die in al hun relativeringsvermogen ontwapenend zijn. Moeder, twee dochters en een buurman bekommeren zich om deze laat ste stoffelijke resten van de heer des huizes. Door al dat gedoe gaan ze ook over hun eigen be staan nadenken. 'De potvis' pre senteert deze existentiële zorgen als vrolijke ellende. Alleen de af loop van dit genoeglijke stuk doet lichtelijk geforceerd aan. Misschien wilde Houtappels iets te graag zijn stuk mooi afron den. Moeder vraagt zich af, waarom haar man vlak voor zijn dood vloekend en wel 'wat een kutle- ven!' heeft geroepen. Wat ging er fout in dat voortkabbelende bestaan? Was het dat avontuur- loze voortkabbelen zelf? Haar dochter Mia komt aan beant woording van die vragen niet toe. Zij heeft al genoeg te stellen met haar eigen verkilde relatie en met de zorgen rond haar twee puberende kinderen. Dochter Roos lijkt het beter voor elkaar te hebben. Ze is nog altijd de mooie dochter, is gehuwd met een succesvol zakenman en woont riant in verre landen. Maar al snel voel je aan dat ach ter al die schone schijn heel veel leegte schuil gaat Eigenlijk heeft de enigszins simpele buurman, de vrijgezelle Walter het niet eens zo slecht getroffen. En de ■lieg au u ARD en 1 Tage ie Si 21.0 Mal >as\ iann naga 02.3! alksf- tatoi twee dochters projectelrecki troost of hoop uiteind^ c hem. Met haar talent voor Leutc mische situaties weet leute Elzevier wel raad met drieute de soms dementerend*®^, echter verrassend held%ric;hj der. Minstens zo belaHeute Raymonde de Kuyper Phei> een pracht van een stemgeluid het gezeur |reen een dubbele laag rteutsc Theo Pont draait zijn h om voor de simpele zcJRW heid van Walter en Lizpack geeft aardig wat tegeni 17.c haar personage nog iii.1/' doen lijkt te zijn. r Zu Op spelniveau heeft de dus een behoorlijke tigheid weten te berei vendien is het pleziei" acteren gevrijwaard nadrukkelijke leukdoi humor komt voort uit iets uitvergrote, maar geloofwaardige situatie het sfeerloze decor productie is een min] zal ongetwijfeld bedoeld zijn - om kreet te gebruiken. M; well made play hooi een well made decor. brussel - De band Radiohead sluit op vrijdag 27 juni het Belgi sche popfestival Torhout/Werchter af. De groep presenteert op het festival, waar ook veel Nederlanders op af komen, haar zesde cd. Volgens de krant komen ook Counting Crows en Coldplay naar Torhout/Werchter. Venetië - Geen 'hela hola' tijdens het fameuze carnaval in Venetië, maar mannen en vrouwen in fraai car navalskostuum, met traditionele maskers, presenteerden zich dit weekeinde op het centrale San Marco- plein. Het carnaval van Venetië is gisteren begonnen en duurt de hele week. Foto: Reuters/Kai Pfaffenbach den haag/anp - De belangstel ling voor drie nieuwe musea in Den Haag overtreft alle ver wachtingen. Het Eschermuse- um, het Fotomuseum en het museum voor actuele kunst Gem kregen in de eerste maan den van hun bestaan al 53.000 bezoekers over de vloer. 'Het Eschermuseum, dat op 17 november vorig jaar open ging, 'is tof* nog toe het meest popu lair. Het aan het Lange Voor hout gevestigde museum ver kocht 33.000 toegangsbewijzen. Bij de opening ging men nog uit van tussen de 80.000 en 100.000 bezoekers in het eerste jaar. „Zoals het er nu uitziet, gaan we in ons eerste jaar fors over de 100.000 bezoekers heen," aldus een woordvoerster. In het Eschermuseum draait al les om het werk van de Vader landse graficus Maurits Comelis Escher. De zalen van het muse um hangen vol met zijn schet sen en tekeningen. Daarnaast biedt het Eschermuseum onder meer een 'virtual reality"-rond leiding door de wereld van Es cher en computerspellen. Het Fotomuseum en het muse um voor actuele kunst Gem trokken sinds de opening op 14 december vorig jaar ruim 50.000 bezoekers naar het gezamenlijke onderkomen in de Schamhart- Heijligers-vleugel van het Ge meentemuseum. De musea re kenden in het eerste jaar op 30.000 bezoekers. Het Fotomuseum en het muse um voor actuele kunst Gem hadden vorig jaar nog een pri meur door als eerste musea in Nederland tot 22.00 uur open te zijn voor publiek. Vooralsnog loopt het in de avonduren nog niet storm. „Men moet er nog aan wennen. Het is 's avonds meestal erg rustig", zegt een woordvoerder. De eerste tentoonstelling van het fotomuseum, 'Fotografen in Nederland. Een anthologie 1852-2002', eindigt begin maart. Op 8 maart begint een nieuwe expositie, 'Mortalis - Het beeld van de dood in de fotografie jeugdtheater recensie Paulien Koopmans Voorstelling: 'Max de reus', door Peter Zegveld. Regie: Mark Whitelaw. Gezien: 23/2, LAKtheater, Leiden. De kunst van het weglaten. Met minimale middelen blaast Peter Zegveld een sprookjeswereld le ven in. 'Max de reus' begint met gekreun en gepuf van een reus die ontwaakt uit een diepe slaap. Op een filmdoek verschijnt het silhouet van een reus. Hij woont in een berg en aan de voet daar van ligt een klein dorpje. Max gaat op reis, een knapzak bun gelend over zijn schouder. Met dreunende reuzenstappen ver dwijnt de reus van het scherm en verschijnt op het podium. Net als op het doek is de reto riek van Peter Zegveld traag en grof, zoals een echte reus be taamt En aan het geknor en ge- borrel te horen, heeft hij grote honger. Met zo'n stereotype begin werkt Peter Zegveld meteen aan een verwachtingspatroon. Deze reus rukt bomen uit de grond. Hij tilt huizen van hun fundamenten. En volgens het nieuwsbericht op tv veroorzaakt de reus de ene na de andere natuurramp. Het duurt niet lang voordat het hoge woord is gevallen. De reus snuift en zegt dat hij mensenvlees ruikt. Het jonge publiek in de zaal schrikt zich een hoedje. Maar gelukkig vertrouwt de reus hen snel toe dat hij veel meer van spinazie houdt. Behalve de beelden van de film is ook het decor sober. Er staat een tv, er hangt een lichtkoordje en een metalen kast doet dienst als bank, bed en fornuis. De eenvoud van de details is bijna volmaakt. De afzonderlijke scènes voor stuk gebaseerd rare vindingen van veld. Zo kidnapt hij e de dame in haar huis! vervolgens koestert als I in een vogelkooitje. Het kan bijna niet andi Zegveld heeft zich waai verkneukeld bij de thea gelijkheden die een re**** Maar daarin schuilt oq we vaar. adio v De voorstelling stapebvand vinding op de andere8 °PV' reus' maakt daardoor 00r lijks een spannende 0 ling door. Het stuk duf N0( lijk te lang. Dord-F Het slot waarbij Max qoo To uit zijn berg strooilnacht houdt, is niet per se h#d'o N punt van de voorstelliq Peter Zegveld had bete delijke keuze kunne» M door zich iets meer te tangei van de gouden regeL schrijven is schrappen.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 2003 | | pagina 14