KUNST CULTUUR 4 'Gelukkige mensen niet interessant om naar te 'Sluiting kunstuitleen is ordinaire bezuingingsrom Een toon als een vallend herfstblad Betoverend kitschparadijs Geheimzinnige spelle 1 Nieuwe komedie van Frank Houtappels beleeft première in Leiden donderdag 20 februai Pechtolds besluit maakt veel kritiek los Foto: EPA Photo/Jens Kalaene J.R. doet een boekje open berlijn - In Duitsland kunnen ze er niet genoeg van krijgen: 'Dallas'. En vooral niet van ac teur Larry Hagman in zijn rol als de meedogenloze J.R. Giste ren presenteerde de Texaan tij dens een persconferentie in Berlijn zijn autobiografie Hello Darlin'. In dit boek gunt Hag man de lezer een kijkje achter de schermen van de op twee langst lopende serie ooit. Ro mances, ruzies en extravagant gedrag komen allemaal aan bod. Daarnaast beschrijft de ac teur zijn eigen - gewonnen strijd - met drugs en alcohol. Kunstschatten De Medici den haag/anp - Kunstschatten en andere kostbaarheden die door het roemruchte Italiaanse Huis De Medici zijn verzameld, zijn van 4 maart tot en met 27 april te zien in het Haags Histo risch Museum. Vazen van ame thist, kunstig bewerkte schel pen en zeemonsters in zilver en goud, de De Medici vonden het allemaal prachtig. Diverse Itali aanse musea lenen de stukken nu uit. De De Medici speelden vooral een grote rol in het Flo rence van de late middeleeu wen. De X zoekt vrijwilligers leiden - Cultureel centrum De X is op zoek naar vrijwilligers. De X is gevestigd in het Leidse Volkshuis en biedt een podium aan wereldmuziek, jazz, cros sover en poëzie. In samenwer king met andere podia worden festivals als Grenzeloos en Cul tuur op Drift georganiseerd. Be langstellenden kunnen meer informatie krijgen op tel. 071- 5123568. STAA krijgt nieuwe voorzitter alphen aan den run - De Stichting Alphense Ateliers (STAA) heeft een nieuwe voor zitter Jan van Zoest. Hij volgt Leo Peys op die om gezond heidsredenen de voorzittersha mer neerlegt. Van Zoest was tot 1994 actief in de gemeentepoli tiek en is nu voorzitter van de commissie bezwaarschriften van de gemeente Alphen aan den Rijn. STAA behartigt de be langen van beeldend kunste naars uit de Alphense regio en heeft een eigen galerie in het Centrum Beeldende Kunst. door Rody van der Pols leiden - Een 'ordinaire bezuinigingsronde'. Dat is het opheffen van de kunstuitleen van het Leidse Centrum Beeldende Kunst (CBK) volgens Loes van Campen, directeur van de kunstuitleen in Alphen aan den Rijn. „En het is een schande dat cultuurwethouder Alexan der Pechtold dat met allerlei drogredenen aan het publiek probeert te verkopen." De belangrijkste 'drogreden' waarop Van Campen doelt, is Pechtolds argument dat de kunstuitleen in Leiden er nooit in is geslaagd om alle lagen van de bevolking - lees: alle in komensgroepen - te bereiken. Uit een postco de-onderzoek blijkt volgens de wethouder dat de abonnees van de kunstuitleen voornamelijk in de beter bemiddelde wijken zitten. „Maar het idee dat mensen met een hoog inkomen meer van kunst weten dan mensen met min der geld is hopeloos achterhaald. Dat was vroeger misschien zo, maar dat gaat nu echt niet meer op. Waar de abonnees zitten, mag nooit een argument zijn om de kunstuitleen te sluiten." Ook bestrijdt Van Campen Pechtolds bewering dat Leiden in cultureel opzicht al zoveel te bie den heeft dat een kunstuitleen niet nodig zou zijn. „Ik woon zelf in Leiden en kan uit erva ring zeggen dat het alleen maar minder wordt allemaal. Een paar goede musea en daar blijft het bij. Het is gewoon een ordinaire bezuini gingsronde, niets meer, niets minder. Weder om vormen kunst en cultuur de sluitpost van de begroting." Dat het niet mogelijk zou zijn om een goed lo pende kunstuitleen in een plaats als Leiden te draaien, kan Van Campen zich dan ook niet voorstellen. Haar eigen kunstuitleen in Alphen aan den Rijn, toch een kleinere gemeente, kan met zo'n 1450 abonnement bijna kostendek kend draaien. Ter vergelijking: in Leiden lukt dit met zo'n 1500 abonnementen bij lange na niet. „Een belangrijk verschil is misschien dat wij geen gemeentelijke instelling zijn. Dat heeft twee consequenties: we zijn niet verplicht om kunstwerken van lokale kunstenaars te kopen. Daardoor kunnen we een breder aanbod ver werven, met meer uitstraling. Daarnaast kun nen we onze eigen tarieven vaststellen. We proberen onze tarieven zo af te stemmen dat we kostendekkend draaien. Misschien moet de kunstuitleen in Leiden ook meer vrijheden krijgen." Ook in de Leidse kunstkringen is met veront waardiging op het besluit van Pechtold gerea geerd. Kunstenares Astrid Beumer heeft in middels een brandbrief naar de verstuurd. Daarin waarschuwt ze c dwijnen van de kunstuitleen een 'i holling van het Leidse cultuurklin volg heeft'. Niet alleen 'ontneemt u 0 kans om een breed georiënteerde col levende kunstenaars op te bouwen! bewaren voor het nageslacht", de wethouder. Maar ook verdwijnt een belangrijke inkomstenbron naars. „Willen kunstenaars straks nog wel! werken", zo besluit ze haar negen p lende epistel, „wordt Leiden een s cultuurarm? Geen fijn vooruitzicht." Rotterdam - Het lijkt op het eerste gezicht een doorsnee achtertuin. Maar wie even de tijd neemt, ziet dat het hier om een betove rend kitschparadijs van glinsterende kraal tjes en pailletten gaat. De Amerikaanse kun stenares Liza Lou vervaardigde het kunst stukje voor de tentoonstelling Shine, die momenteel in het Rotterdamse Boijmans van Beuningen te zien is. Voor de tentoon stelling vroeg het museum aan een kleine twintigtal binnen- en buitenlandse kunste naars om hun wensdromen en toekomstvi sioenen vorm te geven. De expositie is nog tot en met 21 april te zien. Publiciteitsfoto's. theater recensie Maarten Baanders Voorstelling: 'De onverwachte gast' door De Timdeler. Regie: Ronald van Brandwijk. Gezien: 19/2 Leidse Schouwburg. Richard Warwick was geen aar dige man. Hij maakte menigeen het leven zuur. Iedereen in huis en ook velen daarbuiten zouden reden genoeg hebben hem te vermoorden. De verwarring is dan ook groot als hij dood in zijn stoel wordt aangetroffen, met een kogel door zijn hoofd. Agatha Christie werkt deze situ atie meesterlijk uit in 'De onver wachte gast'. Warwick houdt er een obsessieve hobby op na: als het donker is, schiet hij vanuit de huiskamer op katten in de tuin. Dus als er eens een pis toolschot klinkt, kijkt niemand daarvan op. Maar als helemaal aan het begin de onverwachte gast voor hulp na een ongeluk het huis betreedt, weet het pu bliek nog niet wat voor mensen huize Warwick bevolken. Me vrouw Warwick staat met een pistool in de hand en de onver wachte gast helpt haar de nodi ge rookgordijnen op te werpen om iedere verdenking van haar af te wenden. De spelers van De Timdeler roe pen precies de tintelende en hu moristische spanning op die dit spitse stuk zijn spirit geeft. De gast, gespeeld door Anthon van der Meijden, is een goedmoedi ge man die de indruk wekt het wel leuk te vinden detective te spelen en zo de afloop te beïn vloeden. En tegenover hem heeft mevrouw Warwick (Auke Krispijn) precies de i serveerdheid die nod te laten denken dat daan heeft. Hoe meer personages betreden, des te Lngt wordt het werk van d inspecteur (mooi e speeld door Jeannet en haar poëtisch 1 brigadier (Jacqueline voort). De Timdeler noeg talent in huis kleurrijk gezelschap ai leden, bedienden en vriend de revue te 1; ren. Ze zijn aardig entj maar gedragen ziel maal een beetje ven leggen de spelers sul spel. Vooral Miss F van Splunter-Theil) e Angell (Jolanda maken de indruk gel spelletjes te spelen 1 van Wijk als de gehi van mevrouw Wai wel heel geschikte I Aandoenlijk is het spt tin van der Meijden inl de minder begaafde] Warwick en hij wee echt een schrijnend gj roepen als het er e ziet dat hij de dader it De Timdeler heeft r houdend spel een z spannende voorsfl maakt. Het publiek! baar mee aan het p de dader was, gemot de taart die met het woord gewonnen kor De avond kreeg nog lijk staartje. Auke R B deze avond schitterd van de ontrouwe 1 werd wegens 25 jaat maatschap vereerd u veren speld en een o( u v muziek recensie Lidy van der Spek Concert Camerata Viva Plaza Mayo', concertmeester Luis Roggero, m.m.v. Claudio Baraviera, cello, Matias Gonzalez, bandoneon en Ricardo Medina, contrabas. Gehoord: 19/2, Pieterskerk, Leiden. Voor de vier Argentijnen van het ensemble Viva Plaza Mayo' geldt het Nederlandse spreek woord 's Lands wijs, 's lands eer metterdaad. Spelen concert meester Luis Roggero, cellist Claudio Baraviera en contrabas sist Ricardo Medina in Vivaldi's Vier Jaargetijden 'gewoon' goed, niets meer en niets minder, na de pauze veranderen deze solis ten pas in gedreven, sensuele musici Ook dón worden Vier Jaargetijden' gespeeld, maar nu van Astor Piazzolla, muziek ge heel in 't Argentijnse lijf gegrift. Weemoedig tot op de bodem weent de cello in een bloedwarm coloriet. Als de eer ste violist Roggero soleert, zin dert zijn toon tot in het hoogste register, zweeft melancholiek omlaag als vallend herfstblad. In 'Winter' wordt onder de fraaie strijkersklank een laag van pi kante pizzicati van cello en con trabas getimmerd. Even zingen warme alten een heel eigen lied voordat alle strijkers als een Oostenwind over het landschap heenrazen. De Bandoneon zucht daar dwars doorheen, lief lijk met een trieste ondertoon. Ook in Lente zijn Roggero en cellist Baraviera in hun element zowel in samenspel als in solo partijen. Dat oergevoel ver warmt het hele ensemble, wat homogeen en verfijnd samen spel oplevert. De schokkerige melodie van de bandoneón danst door de Zomer, de eerste viool suizelt als een zwerm ho ningbijen omhoog naar de zon. En wordt weer naar beneden getrokken door een heftig, kleurrijk strijkend plenum. Van Vivaldi's Jaargetijden heb ben de Argentijnen toch minder kaas gegeten. Hier excelleert meer de Nederlandse sectie die bestaat uit jonge getalenteerde musici, o.a. finalisten van het prinses Christina Concours. Van de vier solisten in Vivaldi speelt Lisanne Soeterbroek het meest muzikaal. Zij luistert naar haar eigen spel en probeert steeds contact te leggen met het orkest! Heerlijk voluit, maar minder doordacht strijkt Rosa Arnold in de Lente. Merel Junge maakt be paald een mooie toon, maar is in de solopartijen te schools, te weinig inventief. Maar ook Luis Roggero die zo schitterend speelde in Piazzolla'i den komt in Winter dan virtuoos, ongi spel. Het hele ensemble la eens van z'n beste kai onze nieuwste nation lap 'Adios Nonino'. 0 dynamiek en timinj P')1 van muzikaal en ,.ftn manschap. De band e rf ter, waar toch alles 0: dit afscheidslied, ha hit betreft gepassioneen spelen, met meer wairec' nS door Theo de With leiden - In de Leidse Schouwburg gaat zaterdagavond de komedie 'De Potvis' in première. Auteur van dit nieuwe toneelstuk is de 34-jarige Frank Houtappels. Hij is in een paar jaar tijd uitgegroeid tot een van Nederlands meest succesvolle toneel- en scenario schrijvers. Zo schreef hij mee aan de tv-serie 'Hertenkamp' en de film 'Ja zuster, nee zuster'. In Al phen aan den Rijn woonde hij en kele dagen geleden een try-out bij van 'De Potvis' en hij bleek zelf ook te kunnen lachen om zijn eigen woorden. „In de zaal vergat ik gewoon dat ik het heb geschreven", vertelt hij na afloop in de foyer van het Parktheater. „De tekst is zo van de spelers geworden. En dat is ook altijd mijn bedoeling. Een schrijver moet niet zichtbaar zijn. Ik hoop dat mijn teksten zich kenmerken door de juiste woordkeuze. Goede dialogen maken personages levend. En daar gaat het om. Het publiek moet hen immers geloven." Frank Houtappels is net terug uit Berlijn. Met onder meer hoofdrolspeelster Loes Luca en regisseur Pieter Kramer was hij op het filmfestival om 'Ja zuster, nee zuster' te promoten. De film viel buiten de prijzen. De Ne derlandse humor bleef onbegre pen. „Het was ook nooit be doeld voor de internationale markt", verklaart de schrijver. „Mo 'r we zijn toch maar mooi naar Berlijn geweest. Zoiets maak je nooit meer mee. In 1994 won de jeugdige Hout appels met zijn toneelstuk 'Aan het einde van de aspergetijd' het Festival van het Ongespeelde Stuk. Hij is als acteur opgeleid aan de Amsterdamse toneel school. Maar tussen twee rollen door heeft hij een half jaar geen werk en die tijd benut hij voor het schrijven van zijn debuut. Twee jaar later is het stuk in de theaters te zien met Olga Zui- derhoek in de hoofdrol. Het wordt enthousiast ontvangen. Het is het begin van een onstui mige carrière als tekstschrijver. „Het was jeugdige onbezonnen heid", zegt hij nu. „Zo moeilijk kan het toch niet zijn om een to neelstuk te schrijven, dacht Ue En dat was het ook niet. Ik heb nog heel lang het schrijven ge combineerd met het acteren. De laatste twee jaar was dat niet meer vol te houden. Je kunt niet overdag schrijven en 's avonds op het toneel staan. Je hebt je volledige concentratie nodig voor één van de twee. Ik sla nu alle rollen a£ Er zitten ook geen rollen bij, waarvan ik dat heel jammer vind. Ik ben liever aan het schrijven." Via het toneel raakte hij betrok ken bij het televisiewerk „Ze vroegen me een toneelbewer king van 'Aan het einde van de aspergetijd' te maken. Van het één kwam het ander. Acteurs van theatergroep Mug met de Gouden Tand hadden op basis van improvisatie zes afleverin gen van 'Hertenkamp' gemaakt Dat bleek niet te werken voor te levisie. En daarom gingen ze op zoek naar schrijvers en kwamen bij mij terecht Ik heb de meeste afleveringen samen met Joan Nederlof, de actrice die Grace Keeley speelde in de serie, ge schreven. 'Hertenkamp' werd een waanzinnig succes. Een hy pe. We hadden met het team zo'n onwijze lol met elkaar. Dat zie je gewoon terug in de serie." Met hetzelfde team werd later de serie 'TV 7' gemaakt, maar die sloeg veel minder aan bij het kijkerspubliek. Volgens Houtap pels heeft dat onder meer te maken met geldgebrek. „Op eens kon er niets meer en moest overal op worden beknibbeld. Ook dat zie je terug." De film 'Ja zuster, nee zuster' werd daarentegen meteen een publiekslieveling. Nu kan Loes Luca (Zuster Klivia) ook weinig kwaad doen bij de gemiddelde Nederlander. Met de presentatie van de huwelijksavond van Wil- lem-Alexander en Maxima in de Amsterdam Arena en het natio nale songfestival volgende week - voor beide evenementen le verde Frank Houtappels de tek sten - wordt zij door een ieder in de armen gesloten als ware zij Mies Bouwman. „Bij het schrij ven van het filmscript ben ik uit- gegaan van de liedjes van Annie Raym°nde de Kuyper, Ingeborg Elzevier en Liz Snoijink spelen de hoofdrollen in Frank Houtappels nieuwe komedie De Potvis M.G. Schmidt Daar heb ik daar toen oog voor. Annie zocht de grenzen wel op. En nu zou zo'n homoseksueje verhaallijn opeens niet kunnen? Niemand het ware het verhaal omheen gebouwd." Er kwam ook wel kritiek op 'Ja zuster, nee zuster'. Het "ou te Foto: Ben van Duin veel camp zijn, te veel homohu mor. „Onzin. In de tv-serie speelde Albert Mol destijds een supemicht. Alleen had niémand kan daar toch aanstoot aan ne men. Kinderen zien daar ge woon een vriendschap tussen twee mannen in." De schrijver vond het heerlijk om daarom voor zijn toneelstuk 'De Potvis' alles louter en alleen uit zijn dikke duim te zy^en. u nsti doo an 'm Geen bestaand mat! re® beperkingen, geen den. Houtappels ha jjw heid. „Ik heb mezelf om me heerlijk uit 1 h wist welke acteurs zcfinsi doen. Die hadden 'b zegd tegen een stui md hand. Ik heb daardoibsti echt op hun lijf kun ven." Ingeborg Elzevier n8( licht dementerende! Ni is enigszins ontredd 10 dood van haar autoi Tej genoot. Haar twa 11 I hebben evenmin h? 1 hun zijde. „Ze staar het punt van een analyseert de auteui het alweer over je s s den mijn vriendenHij denk dat iedereen ei Jmg herkent: een overle10^ een dementerende raar 1 mislukte relatie, een 1 echtgenoot. Tja, alsj 81 a somt klinkt het ind Pr< erg gelukkig. Maai «n 1 mensen zijn zelden om naar te kijken." 11101 Dok 'De Potvis' van Frai1 mi pels. Regie: Ignace1 Spel: Ingeborg El 1161 Snoijink, Raymond yor; en TTieo Pont. Te 1 21 en zaterdag 1ltse (première), 20.15 Be'( Schouwburg. Er zij,fc'1'e kaarten verkrijgt)^1- 071-5131943. Lateif Warenar, Wassenannde Stadstheater, Zoete!

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 2003 | | pagina 24