KUNST CULTUUR Opera zoals Mozart het bedoeld heeft 'Muzikale archeoloog' Daniël Lohues zoekt de grenzen Een heel eerbiedig portret van Jacky Kennedy Tege cello i moei te dani Grote LondeS exposr Titiai Vier Zuid-Hollandse theaters organiseren festival 'De onbekende Mozart' dinsdag l8 FEBRUARI De zussen uit de film 'Zus Zo'. Publiciteitsfoto 'Zus Zo' weer in roulatie Hilversum - De film 'Zus Zo', vorige week genomineerd voor een Oscar, gaat weer in roula tie. RCV Film Distribution laat weten dat de film vanaf don derdag opnieuw zal draaien. De film is te bekijken in bioscopen in Amsterdam, Rotterdam. Utrecht, Groningen, Nijmegen en Eindhoven. De film ging in mei in première. Film over opgravingen alphen aan den run - In het kader van de kunstmanifestatie 'Met andere ogen' wordt don derdag om 20.00 uur in het Al- phense Centrum Beeldende Kunst (CBK) een film vertoond over de opgravingen in het stadshart. Filmmakers Marjon Boekschoten en Leen van 't Hof hebben met grote regelmaat opnamen gemaakt van de ver richtingen van de archeologen. 'Met andere ogen' belicht het culturele erfgoed van Alphen aan den Rijn. Toneelstuk over vuurwerkramp enschede - Slachtoffers van de vuurwerkramp in Enschede gaan op uitnodiging van het plaatselijke Vestzaktheater een script schrijven voor een thea terstuk. De uitvoering gaat over de nasleep van de vuur werkramp. De slachtoffers wordt gevraagd een script aan te leveren. Mensen mogen ook hun eigen verhaal vertellen. Aan de hand van alle ingezon den ervaringen wordt een defi nitief script gemaakt. Het Vest zaktheater wil het theaterstuk door professionele acteurs la ten uitvoeren. Voor de bijrollen willen de initiatiefnemers slachtoffers van de vuur werkramp inschakelen. Christie's veilt collectie Gutmann Amsterdam - De veilinghuizen van Christie's in Amsterdam en Londen verkopen dit voorjaar schilderijen en andere kunst voorwerpen uit de collectie Gutmann. Deze zogenoemde 'oorlogskunst' werd in septem ber door de Nederlandse over heid teruggegeven aan de erven van de Gutmanns. Bij de terug gave liet de toen 84-jarige Lili Gutmann, kind van in concen tratiekampen omgekomen ou ders, weten niet alles kwijt te kunnen in haar huis in Floren ce. De Amsterdamse veiling is op 13 mei. Kunstbladen in elkaar geschoven haarlem - De drie kunsttijd schriften Origine, Kunstblad en het Veilingtijdschrift zijn door uitgeverij Art Interim in elkaar geschoven. Het gaat nu verder onder de naam Kunstblad Ori gine. Reden voor de fusie zijn de verslechterde economische omstandigheden, waardoor ook de tijdschriftenmarkt zwaar on der druk staat. muziek recensie Susanne Lammers Voorstelling: 'The First Lady' door Lort Spee en Herman van Veen Met Lon Spee, Gaëtane Bouchez en Saskia van Basten Batenburg. Gezien: 17/2, Leidse Schouwburg. Toen mijn moeder stierf, vertelt Lori Spee als het doek op gaat, vond ik tij dens het opruimen een tijdschrift met Jackie op de cover en een brief aan mij erin. Zo begint 'The First Lady', een Engelstalige anderhalfpersoons-musi- cal over Jacqueline Bouvier Kennedy Onassis, bedacht door Lori Spee en Herman van Veen, en dat is geen slecht begin. Het suggereert in een notendop de invloed en de impact die deze moderne sprookjesprinses heeft gehad; het verhaal in ons hoofd is al Waar. Lori Spee hoeft het alleen nog maar te vertellen. Maar zo zit 'The First Lady' niet in el kaar. Spee wil de achterkant, en dat is een vrouw die doodziek is. De gla- mour-pruik gaat af, een tengere gestal te met ultra-kort haar vat haar leven samen voor haar kleindochter, laat zien hoe Jacqueline Kennedy was als ze niet in de schijnwerpers stond. Spee gaat met deze voorstelling naar het Festival van Edinburgh en deze ex tra avond in Leiden is vooral bedoeld voor vrienden en relaties. En dat maakt 'The First Lady' nog meer tot een intieme voorstelling, waarin de vriendelijke humor de wrange feiten niet verdoezelt, maar wel verzacht. Spee en Van Veen zien Jackie als een sterke vrouw, maar desalniettemin slachtoffer van haar opvoeding en om geving. Een rokkenjagende vader en een hyperambitieuze moeder vorm den haar tot de perfecte echtgenote van John F. Kennedy. Van rancune of spijt is geen sprake: deze vrouw vindt dat ze ondanks alles toch de koningin van het circus is geweest, spreekt vol liefde over al die mensen die niet be paald zachtzinnig met haar omgegaan zijn, en dat maakt dat 'The First Lady' uiteindelijk een voorstelling in schatti ge pasteltinten is, ook al is de vormge ving nog zo nadrukkelijk zwart-wit met een enkel fel-rood accentje, dat onge twijfeld de passie verbeeldt. De scherpe kantjes zitten met name in de muziek. Spee heeft mooie liedjes geschreven en daarin zegt ze bedui dend meer dan ze in het verhaal zelf prijs geeft. Soms gaat het mis, zoals in 'Only time will teil', dat sterk doet den ken aan Doris Day's 'Que sera', en in het nikserige 'Twisting in the White House', dat het moet hebben van de aanstekelijke dans die Gaëtane Bou chez daarbij laat zien. Maar heel ont hullend is het liedje over haar moeder, een gezongen telefoon-monoloog, waarin alle illusies opgesomd en tege lijk onderuit gehaald worden, en sterk zijn 'They can't make me, they can't break me' over Jackie's rol in de Ken nedy-clan en het quasi-kinderliedje over de wanhoop van weer een miskraam. Door Spee's liedjes wordt het gelukkig net iets meer dan een licht-psychoiogiserend, maar toch wel heel eerbiedig portret van The First La dy. door Theo de With leiden - Mozart is meer dan die 'Die Zauberflöte'. De componist heeft meer dan twintig toneel werken op zijn naam staan. Toch worden er in de Nederlandse the aters meestal niet meer dan vier of vijf opera's van hem uitge voerd. Voor vier theaters in de Haags-Leidse regio was dat aan leiding de handen ineen te slaan en een festival over de onbeken de Mozart te organiseren. „De belangstelling voor opera moet zo nu en dan geprikkeld worden", zegt Bart van Mossel, directeur van de Leidse Schouwburg. „Vroeger hoorde opera bij de opvoeding. Mijn ouders gingen eens in de zoveel tijd naar de opera. Die traditie met opera, ballet en klassieke muziek is er niet meer. Als men sen tegenwoordig naar opera gaan, is dat vooral naar het ijze ren repertoire. Men komt op de bekende namen af." Van Mossel en zijn drie collega's van theaters in Den Haag, Zoe- termeer en Delft willen voorko men dat verzadiging ontstaat en het publiek steeds verder afkalft. Ze denken de oplossing voor dit probleem in Polen te hebben gevonden. Theaterproducent Zdzislaw Supierz nam het viertal anderhalf jaar geleden mee naar de Warschau Kamer Opera. In een bescheiden theater in de Poolse hoofdstad heeft het ge zelschap 58 opera's op het pro gramma staan, waaronder het complete opera-oeuvre van Mo zart, Monteverdi en Rossini. „Ja, dat is ongelooflijk", zegt Su pierz met Oost-Europese tong val. „Ze brengen opera zoals dat in de tijd van Mozart ook ge beurde. Met eerbied en profes sionaliteit. Er wordt ook nauwe- Mozarts pantomimespel 'Pantalone e Colombina' beleeft op het festival zijn Nederlandse première. Het is zondag 2 maart te zien in de Leidse Schouwburg. Publiciteitsfoto lijks meer gerepeteerd. Ze heb ben die opera's gewoon paraat. Als er ergens ter wereld iemand uitvalt in een opera van Mozart, wordt er even naar Warschau gebeld en die sturen dan ie mand die de rol kan overne men." Ook Bart van Mossel was onder de indruk van de prestaties van de Warschau Kamer Opera. „Ik zag het meteen voor me in de Leidse Schouwburg. Die heeft precies de juiste maat Het is na tuurlijk een zaal van driehon derd jaar oud en dus passend bij de tijd van Mozart. We kunnen hier een opera ensceneren zoals het vroeger moet zijn geweest Je zit er met je neus bovenop." Door het Poolse gezelschap in vier theaters tegelijkertijd te pro grammeren en financiële onder steuning door het Fonds 1818, bleek het initiatief haalbaar. Het festival 'De onbekende Mozart' opent zaterdag in de Koninklijke Schouwburg van Den Haag met de opera 'La Finta Semplice'. Een dag later is de Leidse Schouwburg aan de beurt met 's ochtends een pianoconcert van de 15-jarige Stanislaw Drzewiec- ki. Net als Mozart een wonder kind, want twee jaar geleden versloeg hij alle concurrenten op het Eurovisie Pianoconcours als jongste winnaar ooit. Hij speelde al in de Camegie Hall in New York en laat zondag zijn virtuositeit in Leiden horen. Het verschil met Wolfgang Ama- deus Mozart is dat die behalve uitvoerend musicus op jeugdige leeftijd ook al componist was. Neem de opera 'Apollo et Hya- cynthus' die zondagavond in de Leidse Schouwburg wordt opge voerd. Hij schreef dit werk op 11-jarige leeftijd. „Een kleine, maar interessante opera", be schrijft Supierz. Vooral de bezet ting is in zijn ogen ongekend. „Er doen twee countertenors en een mannelijke sopraan aan mee. In de tijd van Mozart wa ren dat dus castraten. Op de he le wereld zijn nu nog maar een stuk of vijf professioneel zingen de mannelijke sopranen. Onge- castreerd trouwens." Een ander opmerkelijk toneel werk van Mozart is het panto mimespel 'Pantalone e Colom bina'. Het beleeft op het festival zijn Nederlandse première. Bart van Mossel trakteert zijn thea terbezoekers zondag 2 maart op „dit cadeautje voor alle leeftij den". Hij heeft de pantomime in Polen gezien in een achttiende- eeuws paleis. „Het was alsof ik in een tijdmachine stapte. Vier spelers beelden de muziek van Mozart op een heel luchtige ma nier uit Ik denk dat het voor kinderen erg leuk is." Ook de twee laatste voorstellin gen zijn met name op kinderen gericht. Ze zijn van Nederlandse makelij. Frank Groothof speelt woensdag 5 maart 'De Tover fluit'. Hij heeft de laatste jaren veel opera's voor kinderen toe gankelijk gemakt. Zijn popula riteit dankzij 'Sesamstraat' heeft daarbij een belangrijke rol ge speeld. Van Mossel erkent dat 'Die Zauberflöte' niet bepaald een onbekende Mozart is. „Voor volwassenen dan. Voor kinde ren is die hele Mozart über haupt één grote onbekende." Het Mozartfestival wordt vrijdag 7 maart afgesloten met 'Bas de Sax' van Filmorkest Max Tak. In een hilarisch verhaal worden de musici tot wanhoop gedreven, omdat onder meer de bassaxo foon is kwijt geraakt. De uit Polen gehaalde opera's vormen echter de hoofdmoot van het festival. Supierz: „Om dat we vier heel verschillende theaters hebben - twee klassieke en twee moderne - kunnen we op maat programmeren. Elk theater krijgt dat wat het best bij hem past." Van Mossel: „Die kleine opera's zijn in de Leidse Schouwburg het meest op hun plaats. In de tijd van Mozart werd opera ook op dit formaat gebracht. Ze moesten het niet hebben van grote decors of in gewikkelde regie-opvattingen. Het is zo puur, zo tintelend. Ik denk dat het voor veel mensen een openbaring zal zijn." Het plan is om voortaan elke twee jaar een dergelijk festival te organiseren. De volgende keer zou een andere componist cen traal kunnen staan of de rol van Shakespeare in het opera-reper toire. „Thema's genoeg", denkt Bart van Mossel. „De theaters zullen niet meteen vol zitten. Zo'n project heeft een lange adem nodig." Festival 'De onbekende Mo zart', 22/2 t/m 7/3, Leidse Schouwburg, Theater De Veste, Stadstheater Zoetermeer en Koninklijke Schouwburg. Meer informatie: www.mozartfesti- val.nl. Alle opera's worden bo- ventiteld. door Martin Groenewold emmen - Ruim tienduizend ki lometer van het Drentse Erica, maar toch in een landschap dat aan thuis deed denken, nam Daniël Lohues zijn Drentstalige blues-cd 'Ja Boeh' op. „De Mississippi-delta lijkt sterk op de Veenkoloniën", vindt Lohues. "Alleen de schaal wijkt natuurlijk nogal af." 'Ja Boeh' is de plaat die Daniël Lohues (32) altijd al wilde ma ken. Door zijn goedlopende carrière met Skik kwam het er alleen nooit zo van. Het pauze- jaar van de band grijpt Lohues met beide handen aan om zijn plannen te verwezenlijken. „Nee, ik ben niet zat van Skik", zegt Lohues stellig in een café in het centrum van Emmen. „Maar er zijn nog zo veel ande re dingen die ik graag wil doen. Ik vond het benauwend om te merken dat ik plotseling vast zat aan het beeld dat mensen van mij hebben. Da's niet fijn, zeker niet voor een scheppend muzikant. Een liedjesschnjver moet niet vastzitten in een be paald stramien." Lohues nam 'Ja Boeh' op in Baton Rouge, de hoofdstad van Louisiana. In slechts vijf avon den stond alles erop. „Super snel", zegt Lohues. „Maar goed, dat was ook het idee van deze plaat. Ik wilde snel kno pen doorhakken. Gewoon doen, hupsakee! Als tegenhan ger van hoe het tegenwoordig gaat. Het aparte van blues is dat het heel sfeer-afhankelijk is. En juist daardoor is de plaat mooier geworden dan ik had gedacht." De cd staat vol ouderwetse, rauw rockende blues, scheu rende gitaren, swingende pia nopartijen en stuwende Ham- mond-orgels. „Ik was al eerder naar de Verenigde Staten ge weest om een studio te boeken en geschikte muzikanten te zoeken", zegt Lohues. „Toen ik die jongens eenmaal duidelijk had gemaakt dat ik blues wilde spelen zoals hun opa's dat ooit deden, was alles voor elkaar. Ze waren erg relaxed en von den het wel tof dat zo n white dude uit Europa met hen wou spelen." Het is toeval dat de bluesplaat verschijnt op een moment dat Lohues pas weer vrijgezel is. „Veel teksten gaan over mis lukte relaties, ja", zegt Lohues. „Maar ze spelen niet allemaal in het nu. Ik heb natuurlijk er varingen gespaard vanaf het moment dat ik voor het eerst met vrouwen te maken kreeg." Een beetje bluesliefhebber zal op 'Ja Boeh' de invloed van Muddy Waters, BB King en vooral Willy Dixon terughoren. Lohues: „Ik beschouw mezelf als een soort muzikale archeo loog, die met een tandenbor stel en een zeefje door de mu ziekgeschiedenis spit. En ik hou nou eenmaal van extre men. Thuis draai ik Beethoven en Mozart, maar daar moet zo nu en dan een scheurende sli- de-gitaar tegenover staan." Met Skik had hij deze plaat niet kunnen maken, denkt Lohues. „Nee, anders had ik het wel ge daan. Je moet het zo zien: als je gewend bent om Italiaans te koken, en je stapt een keertje over op Thais, dan laat je de olijfolie in de kast staan. Hoe lekker olijfolie ook is." De komende tijd zal Lohues weinig tijd hebben om stil te zitten. De liedjes voor nog een soloplaat zijn al geschreven. „Dat wordt een singer-song- writer-cd, dus in m'n eentje met een gitaar. Verder ben ik met een americana-project be zig. Ericana gaat dat heten. En eind februari komen de Ameri kanen al deze kant op om live te spelen. Ik zal maar 'ns gaan informeren wat een hotelletje in de buurt van Erica kost. Want om ze nou in Amsterdam onder te brengen... Daarvoor zijn ze net even té relaxed." 'Ja Boeh', van Lohues The Louisiana BluesClub, uitge bracht door Universal. theater rece( Maarten Baani nis Voorstelling: 'Vuil CiNO Conny Janssen Danst Gt Ne' LAKtheater, Le«jqen Tie itri Een dansgroep dietyHel Octet Conjunto Ibdpro begeleidingsgroep 'a geert, krijgt er gijijd prachtig tonee!br*gey Acht cellisten op t of e ten op een verhuSer spelen muziek ^Fac Glass. Met de veru^or wegingen van hi gaan de acht daiï£ra Conny Janssen Da het toneel. Deze y ta vergroot het ge* k( snelheid juist. Hel >er heid onder een veij 'in en doet denken aar deloos bewegende 11 massa's in de film isqatsi', waar Glass ziek voor schreef. H zo bedwelmend. :ie£ Na deze schitterend 'n ture, waarin de i£ strak voor zich 1 tun volgen groepsdansi in de dansers juist j°Ha tact met elkaar heb L3 dagend en speels. 1 terieuze danseres ii de jurk en de nas ]e gerichte blikken 0 iw van de danseres (- reren dat zij een P|f een droom, een idi Bs verlangen in hui ie»- hebben. Hierin voorstelling geleid jg leurstellen. Het blij ies verlangende blitt m verrassende omsl K uit. Er is veel kwali en pele en vitale daiJ dere bewegingen I ingenieus op elkaai ten, lichte humc q; neemt de spanninse r is te gestroomlijnd 20 lijkheid krijgt iets vi stratief is de danse jm pergelukkig tussen )ei seressen zit, maar :in( andere danser we 0 wordt. Je zou ve ich dat zo'n voorval ee krijgt, maar de 01 ^jr man loopt gewooi neel af. Misschien is het n gen de zachte maa; dringende klank va 3 op te dansen. Het b u een mooi momen mi dansers roerloos ga en niets anders d ie luisteren naar dej*5t strale muziek. Daniël Lohues: „Ik vond het benauwend om te merken dat ik plotseling vast zat aan het beeld dat men sen van mij hebben." Foto: Lex van Rossen urn londen/dpa - Bij lev tiaan (ca. 1487-1576) van de belangrijks» P Ruim vier eeuwen ni brengt de Venetiaai naar nog steeds to in vervoering met zi techniek. De National Gallery eigenaar van elf doe tiaan, heeft jarei wachten om de 1 overzichtstentoon kunnen organiser gang van morgen tl seum 65 schilder' tiaan. Tiziano Vet officiële naam luidt de gerenommeerc ropese schilders 2 van Dyck, Peter Paul Rembrandt van Rij zelfportret schilderdi j van de Venetiaanseo Het zwaartepunt v toonstelling betreft jo 'vrije' werk van Titii nd heden was de disci >ve vrije werken (in tegeDor de kunstwerken io voltooid of onvolto '0( Kunsthistoricus a*'h concludeert op bas TcJ niekonderzoek dat Cht derijen zijn blijven! oN atelier. Titiaan wed ninklijke en keizerlif in het Vaticaan. Na mg. ten, landschappen sche en religieuze l hij de eerste kunstei derportretten schildi

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 2003 | | pagina 18