M si KUNST CULTUUR t 'Nederlanders schilderen wat ze zien' Veelbelovend begin jubilerend cabaretfestival 'Het wereldraadsel wordt niet opgelost' Sacha Bulthuis bero Kidman speelt Virginia Woolf Lou Reed in Carré Rolling Stones naar China Fries debuut Ronald Giphart Heijne debuteert met 'Van Gogh' Belcanto zoekt pianist Jackass-sterren bij filmpremière —'Kli A.F.TH. baart nulde deel van cyclus Ben Affleck superheld Eén en toch apart', kijk- en leesboek over de kunst van Vlaanderen en Nederland Vlaamse 'JoC vult musicap Van den Enk Nicole Kidman. Foto: AP Photo/Ian West londen - Nicole Kidman arri veerde gisteren in Londen voor de première van 'The Hours'. In deze film speelt de beroemde actrice de rol van Virginia Woolf, die haar boek 'Mrs. Dal- loway' aan het schrijven is. Te gelijkertijd bereidt Laura Brown (Julianne Moore) de verjaardag van haar echtgenoot voor, maar wordt te zeer in beslag geno men door het lezen van dit boek. En organiseert Clarissa Vaughn (Meryl Streep) een feestje voor haar vriend Ri chard, een beroemde schrijver die op sterven ligt. Het boek van Woolf vormt de verbinden de schakel tussen de drie vrou wen. Amsterdam - Lou Reed brengt zaterdag 24 mei in het Amster damse Carré het werk van Ed gar Allan Poe (1809-1849) tot le ven. Hij doet dat in tekst en muziek. Tijdens het concert zijn enkele nooit eerder live ge speelde nummers te verwach ten. Lou Reed was drie jaar ge leden voor het laatst in ons land. peking - Nu de officiële toe stemming van het ministerie van Cultuur er ligt, mogen de Rolling Stones in april twee concerten in China geven. De optredens maken deel uit van de '40 Licks'-tournee. Nog maar heel weinig westerse rockbands hebben ooit op een Chinees podium gestaan. De autoritei ten vonden dergelijke muziek maar niets voor het volk. De ministeriële toestemming wordt alom gezien als een te ken van versoepeling op het ge bied van kunst en cultuur. Leeuwarden - Schrijver Ronald Giphart debuteert in het Fries. Op 19 maart presenteert hij in Leeuwarden de Friese vertaling 'Der is gjin dêr, dêre' van zijn verhaal 'Er is geen daar, daar'. Uitgever Steven Sterk, zelf Fries van geboorte, heeft het idee zelf aan de schrijver voorgesteld. De uitgave verschijnt, naast een luxe-editie, tevens in paper back. Na een jaar zal het boek in het Nederlands worden uit gebracht. Amsterdam - Schrijver Bas Heijne maakt op 6 maart zijn debuut als toneelauteur. Hij doet dat met het stuk "Van Gogh' dat wordt uitgevoerd door Het Toneel Speelt. Heijne ziet het als een pleidooi om an ders naar Van Gogh te kijken: niet als naar een man die zich zelf ten onrechte als mislukt be schouwde, maar als naar een man die met zijn werk een enorme erfenis heeft achterge laten. De regie is in handen van Johan Simons en Leonard Frank. De acteurs zijn onder anderen Daniël Boissevain, Hans Croiset, Aus Greidanus jr., Betty Schuurman en Chris Nietvelt. voorschoten - De Voorscho- tense operettevereniging Bel canto zoekt een amateurpianist om het koor en de solisten te begeleiden bij de concerten. Er wordt elke dinsdagavond gere peteerd in het gebouw van drumfanfare Laurentius. Ook is Belcanto op zoek naar nieuwe stemmen. Meer informatie op www.vov-belcanto.nl of tel. 071-5618271. Amsterdam - De acteurs John ny Knoxville, Bam Margera en Jefif Tremaine zijn donderdag in Amsterdam bij de première van hun film 'Jackass The Movie' De film naar de gelijknamige tv- serie zal daarna in meer dan vijftig Nederlandse bioscopen te zien zijn. 'Jakass the Movie' was vorig jaar een kaskraker in de Verenigde Staten en Canada. theater recensie Wijnand Zeilstra Voorstelling: Eerste voorronde van het 25e Leids Cabaretfestival Gezien: 10/2, Leidse Schouwburg. Voor getalssymboliek zijn we allemaal toch een beetje gevoe lig. Van de 25ste editie van het Leids Cabaretfestival verwacht je merkwaardig genoeg iets ex tra's. Of die wens in vervulling gaat, valt nog te bezien. Na de eerste voorronde kan al wel ge zegd worden dat de voorteke nen gunstig zijn. De eerste vijf optredens zijn zonder uitzon dering van een behoorlijk tot mo in P 5UI0 :hte goed niveau. Over elke afzon derlijke festivalbijdrage is dui delijk merkbaar nagedacht. De verscheidenheid is groot en de soorten cabaret zijn zeer divers: zowel groepswerk als (wederom relatief veel) solisten, zowel tekstcabaret als een liedjespro gramma en zelfs een vleugje stand up comedy. Voor een stevig begin zorgen de heren van 'Schering en Inslag'. Visuele grappen worden afge wisseld met korte sketches en bijna ouderwets-cabareteske liedjes met dito pianobegelei ding. Met zo'n bijdrage is iede- door Theo Hakkert Amsterdam - Menigmaal in de afgelopen jaren gebruikte schrij ver AF.Th. van der Heijden de lunch 'in de eenzaamheid van het schrijfkot'. Maar gisteren stonden tarbot, gepofte aubergine en ge glaceerde tranches rundvlees op het menu en kon Van der Heijden proosten met zestig gasten in het Amstel Hotel. Zijn uitgever bij Ouerido, Lidewijde Paris, stond te glunderen: „Het boek is er!" Zeven jaar geleden rondde Van der Heijden (51) zijn vorige ro mancyclus, 'De Tandeloze Tijd', af. Voorlopig weltever staan. Hij heeft inmiddels een vervolgdeel aangekondigd. En achterin het boek 'De Movo Tapes', dat hij gisteren ten doop hield, kondigt hij nog twaalf boeken aan. Acht daar van vormen samen met het nieuwe boek de cyclus Homo Duplex. 'De Movo Tapes' is deel 0 van de serie, omdat dit preluderen de boek ontstond terwijl de schrijver werkte aan de delen 1 en 2. Het 'voorafje' telt al 712 bladzijden. Noem het ambiti eus, noem het gekkenwerk, noem het megalomaan; zo zit A.F.Th. - zijn achternaam heeft hij afgelegd - nu eenmaal in el kaar. Het was of hij zich in zijn re festivalorganisatie gewoon blij. Of het kanshebbers zijn, weet nog niemand. Maar ieder een zal beamen dat ze voor een vlot half-uurtje zorgen. En er gaat nu eenmaal niets boven goed getimed en geestig uitge werkt ensemblewerk. Na deze uitbundigheid valt het solowerk van Wietske Loebis (met muzikale begeleiding van Arnoud Breitbarth) in het niet. Ze zingt liedjes en vertelt wat over mislukte versierpogingen. Hoewel haar bijdrage eigenlijk zorgvuldig in elkaar zit, slaat het nauwelijks aan bij het pu bliek. Dat moet je helaas in alle nuchterheid constateren. Als je het uiterst welwillende festival- publiek niet weet in te palmen, dan loopt de wedstrijd meestal slecht voor je af. Ook een eenling met een pia nist (Marcel Harmsen) is Miel Verstappen. Zijn troef is nu juist dat hij met lichte en alle daagse grapjes het publiek wel met gemak op zijn hand weet te krijgen. Waarom Miel wel en Wietske niet, behoort tot die ongrijpbare theaterwetten die zo'n festival pas echt spannend maken. Verstappen heeft overi gens eerder aan het Leids Caba retfestival deelgenomen. Of hij dit jaar tot de finale zal door dringen, is nog maar zeer de vraag. Daarvoor is het soortelijk gewicht van zijn grapjes te twij felachtig. De gemoedelijke sfeer die hij met zijn bijdrage creëert, spreekt echter in zijn voordeel. Luchtig is ook de bijdrage van Dorine Wiersma. Ze is duidelijk minder gepolijst dan haar con currenten. Misschien moet je zelfs toegeven dat haar pro gramma nier en daar nog een beetje stroef loopt. Maar on danks dat, Dorine is een enig toespraak alvast wilde indek ken tegen kritiek van collega schrijvers die vinden dat enige bescheidenheid past „De Ne derlandse literatuur zou een wereldliteratuur kunnen zijn als Nederlandse schrijvers eens wat minder op elkaar gingen letten. Nederlandse schrijvers denken hun collega's altijd hun maat te moeten opleggen. Bin nen de kortste keren hebben ze het over 'mooi klein schrijven', over 'de taal tot op het bot uit benen' en 'er staat geen woord te veel in'. Ze zijn allemaal groot geschapen, dat wel, maar dan heb ik het voor de veran dering over hun tenen. In 'De Movo Tapes' introdu ceert A.F.Th. zijn nieuwe hel den, Tibbelt Satink, bijge naamd Movo, een afkorting voor 'moeilijke voeten', en QX- Q-8. Achter deze code gaat een godheid schuil die zijn echte naam, Apollo, heeft verkocht aan de NASA. QX-Q-8 heeft in de loop der eeuwen talloze ma len ingegrepen in de menselij ke geschiedenis, die hij ziet als een vermaaksindustrie voor de goden. Maar dat is slechts een van de vele verhaallijnen, want A.F.Th. reikt hoog en diep. Zo hoog en diep dat de vraag of hij ergens in de cyclus het wereld raadsel op gaat lossen niet eens onlogisch klonk. „Ik kan u ge rust stellen: het wereldraadsel wordt niet opgelost" 'De Movo Tapes' ligt donder dag in de boekwinkel. los angeles - Jennifer Lopez vergezelde gisteren haar vriend Ben Affleck tijdens de wereldpremière van zijn nieuwe film 'Daredevil' in Los Angeles. In de film speelt Affleck een man die blind wordt door blootstel ling aan radioactief materiaal. Tegelijkertijd neemt de gevoeligheid van zijn overige zintuigen alleen maar toe. Geholpen door zijn nieuwe vermogens bestrijdt hij als een acrobatische vechtsportsuperheld de crimi naliteit in de stad. Foto: AP/Chris Pizzello mens, van wie je onmiddellijk aanneemt dat het waar is wat ze zingt, namelijk dat ze ge woon zichzelf is. Het is een liedjesprogramma met een paar verbindende teksten. Geestige liedjes over haar strijd om het behalen van het rijbewijs of de bijna zakelijke avances van een geslaagde dertiger, van wie ze uiteindelijk niets moet hebben. Typisch zo'n kandidaat, die je heel graag nog een keer wilt zien. Brengt ze dan exact het zelfde, dan zou haar bijdrage mogelijk kunnen tegenvallen. Vooralsnog lijkt ze met haar au thentieke bijdrage hogjrid kunnen gaan gooien. Geldt dat ook voor def' Limburgse Alex AgneiC' het enthousiasme var tot criterium kiest, d« ee goed. Hij jongleert atic stem. Zijn verhalen ojggi'1 westerns tot en met hi aar van de tram lardeert h an van vocale kreten. Dj ïrv> mentswaarde daarvan en t meer hoog. Bij een e jn ei herhaling kan echter d rs ii digheid van zijn kunst1 aa nadeel werken. »a-v( Kansloos of kansrijk - hjerg< de afhankelijk van de i ge' vanavond die hopelijk de teit van de eerste v evenaart of zelfs, vanfere! jubileum, overtreft. ■r theater recensie Ton Verbeeten Toneelgroep De Appel speelt 'Beroerd'. Tekst en regie: Gerardjan Rijnders Toneelbeeld Mare Waming. Gezien: 8/2, museum Beelden aan Zee, Scheveningen Nog te zien: aldaar t/m 29/3. Handen in de zakken van de jas, schouders opgetrokken, el lebogen tegen het lijf gedrukt. Zo dwaalt Lot door de open ruimte van het Scheveningse museum Beelden aan zee. Soms rust haar blik even op een van de liggende beelden. Regis seur Gerardjan Rijnders heeft in deze ruimte zijn tentoonstelling 'De mannen van Gerardjan Rijnders' ingericht. Tientallen beelden van mannen die alle op de grond liggen: omgelegde mannen. Soms streelt Lots hand even een van de mannen, meestal glijdt haar blik, over de beelden heen, naar de verte. En daarmee keert ze in zichzelf. Het is heel spannend met haar mee te kijken, haar verte in. Sacha Bulthuis oogt breekbaar. Totdat ze begint te spreken. Ze laat de woordenstroom haast achteloos vloeien, maakt wat terloopse opmerkingen over wat ze ziet; van die aarzelende, met een tikkeltje cynisme uitge sproken, clichés over kunst die je op gang moeten brengen als je naar een tentoonstelling kijkt: 'goed getroffen', 'het glanst mooi'. Het is duidelijk dat ze niet rondloopt om naar de beelden te kijken. Het kijken zet haar gedachten in gang. Ge dachten die een associatieve woordenstroom oproepen waarmee ze de toeschouwers beroert. Dat is wat een groot to neelspeler met je dotfwe roeren. Dat is wat SaJ nic huis, een groot actria 1 ze doet. Ze woelt in je gjvan en vooral in je gevoeleijP 7M je geraffineerd op het ijde s been. Om je dan onvei| bpr je strot te grijpen met efv0' gende tekst over hetpd* met de dood. "ij! Fel, maar zonder ste#en fing, haalt ze uit over ndi over de angst van man 'src vrouwen, over de tainP' angst achter bravoureaa^ stoppen. OndertussetP Aus Greidanus van o aor heer, keurig in kosttr£ overjas, die zich na eeifL w sprek gewillig laat w d. f Lot gaat voort met ha nbt loog over mannen, oi wen, over kinderen, ov ven, over verlies, het v ff( haar zoon. De situat enige keren herhaald: 611 nadert haar, ze voeren gesprek en telkens laa v?r door haar wegsturen, f^in laat hij zich dat aanlei zij zich tegen hem aan\ ar I Gerardjan Rijnders scM°é tekst 'Beroerd' voor Sa e huis. Je mag die titel o 1 Gj wijze interpreteren. I f1 d geleden werd de act 'dij een hersenbloeding lü& en daarnaar verwijst i G£ het gevecht met de d( te der twijfel. Maar de e" veelduidiger, drijft we] •)a'1 feitelijke, raakt aan |nai van verwarring en n an! beeld op van het leve»1156 vrouw die dankzij hat M flectie het laatste wojfla Althans, haar laatste! Ook in 'Beroerd', heeftUM het laatste woord. 1 woorden van Sacha f 'J blijven je bij. P dt leiden - Hoe Vlaams is James Ensor? Hoe Nederlands is Vincent van Gogh? En wat hebben ze met elkaar gemeen? Geen eenvoudige vra gen. Zeker niet als je ze voor vijf eeuwen beeldende kunst en archi tectuur, taal en literatuur wilt beantwoorden. Toch zette Ludo Behey- dt, bijzonder hoogleraar aan de Leidse universiteit, zich aan dit waag stuk van formaat. 'Eén en toch apart', een lijvig boekwerk van drie honderd rijkelijk geïllustreerde pagina's, is het resultaat. door Rody van der Pols In dat boek wordt de lezer in sneltreinvaart langs een half millennium aan Nederlandse en Vlaamse cultuurschatten ge voerd. In woord, maar Ook ze ker in beeld. Schilderijen, teke ningen, etsen en beeldhouw werken zijn soms paginagroot gereproduceerd. „Het boek heeft in feite twee lagen", zegt Beheydt. „Het is een lees-, maar ook zeker een kijkboek. Ook de plaatjes vormen een verhaal. Met die combinatie Ludo Beheydt: „De Vlaamse kunstenaar schildert realistisch. Kijk hoe natuurgetrouw deze Eva van Jan van Eyck is. De Italiaan idealiseert, zoals Botticelli bij deze Venus heeft gedaan." Foto: Hielco Kuipers hoop ik aansluiting te vinden bij de huidige 'zapgeneratie'." Het idee om dit boek te schrij ven kwam niet zomaar uit de lucht vallen, vertelt de Vlaamse hoogleraar die naast zijn aan stelling aan de Franstalige uni versiteit in Leuven, één dag per week lesgeeft aan de vakgroep Dutch Studies in Leiden. „Bui tenlandse studenten vragen me heel vaak: wat is er nu zo Ne derlands aan Nederlandse kunst? Waardoor is deze kunst anders dan bijvoorbeeld Itali aanse kunst? En het gekke is: er is eigenlijk geen enkel eigentijds standaardwerk dat daarop in gaat." En dus besloot Beheydt dan maar zelf naar het antwoord op zoek te gaan. Acht jaar lang beet hij zich in het onderwerp vast. En zijn slotconclusie wordt misschien nog wel het meest treffend verwoord door de paradoxale titel van het boekwerk: 'Eén en toch apart'. Want dat Vlaanderen en Neder land een culturele eenheid vor men, staat voor Beheydt buiten kijf. Vergelijk de kunst van de Nederlanden maar eens met, pak hem beet, de Italiaanse kunst. „Dat is echt een wereld van verschil", stelt de hoogle raar vast. „Zo is er in de kunst van de Nederlanden ontzettend veel aandacht voor de opper vlakte, voor het detail. Vlamin gen en Nederlanders schilderen wat ze zien, ook als dat lelijk is. De wrat op het gezicht van een oude prelaat bijvoorbeeld. Of neem het portret van de vrouw van Jan van Eyck. Dat is een beetje zurige tante, van wie je zoiets hebt: daar zou ik niet mee getrouwd willen zijn." En dat zou een Italiaan niet in zijn hoofd halen, vervolgt Be heydt. „In de Italiaanse kunst wordt de werkelijkheid altijd mooier gemaakt dan hij is. Het gaat de Italiaan niet om het de tail, maar om het geheel, dat perfect en harmonisch in even wicht moet zijn. Daarbij wor den de regels van het perspec tief, de menselijke anatomie en compositieleer keurig toege past. Neem Botticelli die de zee schildert. Dat ziet er bijna kin- Alessandro Botticelli, De geboor te van Venus, ca. i486, detail van Venus. Galleria degli Uffizi, Florence. Publiciteitsfoto derlijk uit, voortdurend dezelf de vlakjes, een bijna schema tisch voorstelling van de zee. Een Nederlander of een Vla ming zou iedere schuimkop een eigen karakter geven." Een ander belangrijk kenmerk van de kunst de Lage Landen is de 'burgelijke' onderwerpkeu ze. Beheydt: „De Nederlanden kennen al vanaf de middeleeu wen een sterk verstedelijkte cultuur, met bankiers en koop lieden die als de mecenassen, de 'beschermheren', van de kunstenaars optreden. En wat zien deze stadsbewoners graag vereeuwigd? Familieleden te midden van al hun materiële verworvenheden. Dat levert, kortom, verstilde, intieme en huiselijke tafereeltjes op, wars van grote gebaren. Dit in tegen stelling tot Italië, waar de kun stenaars in opdracht van de ho ven werken. Die zien graag uit beeldingen van de grote,my thologische verhalen. Grandeur en epische taferelen, kortom." Maar dat is één kant van het verhaal, haast Beheydt zich er bij te vermelden. Want er be staan wel degelijk verschillen tussen de Noord-Nederlandse kunst en het artistieke werk van Vlaanderen. Niet voor niets koos hij als tweede deel van zijn boektitel 'en toch apart'. „De scheiding van geesten wordt in 1585 in gang gezet met de val van Antwerpen zegt Beheydt. „Vlaanderen blijft katholiek on der het Spaanse bewind. Dat uit zich in een barokke en luister rijke kunst, die in Rubens zijn ultieme vertolker vindt. De Ne derlandse Republiek kiest daar entegen voor het calvinisme, met zijn kale kerken en sobere levensinstelling. In de kunst uit zich dat in strenge schoonheid en uiterste vormbeheersing." En, om nu terug te komen op de vraag: hoe Vlaams is Ensor, hoe Nederlands is Van Gogh? „Ensor is een speler, een pot senmaker, iemand die neigt naar het visionaire en het fan tastische", stelt Beheydt. „Hij is schatplichtig aan Brueghel, Bosch en Rubens, waarmee hij zich in duidelijk in een Vlaamse traditie schaart. Van Gogh is daarentegen veel eerder een stijle, 'lijdende' calvinist, gedre ven door extreme levensernst en diepe morele bekommernis. Hij zit veel dichter tegen een Hollandse meester als Rem brandt aan. Kortom, ze zijn ver schillend, maar tegelijkertijd diep geworteld in de kunsttra ditie van de Lage Landen. Eén en toch apart." tot. leer door Hans Jacobs }urc laai Antwerpen - De Vlaan calgigant Music Hall ui (ujt pen is druk bezig om jp calgat dat Joop van 1 n buiten de randstad ach vullen. Er bestaan in Vü vergevorderde plannen snel mogelijk de mul meo en Julia' als reist», in de Nederlandse tlf brengen. 'Romeo en j4,ve Vlaanderen op dit mo^ gigantisch succes. ;n a Tot verdriet van veel 4 recteuren heeft theatuer cent Joop van den End£s e besloten om zich uit 'dj cie' terug te trekken j va volledig op de eigen rpVeni aters in ScheveniA aa Utrecht te concentrere nale theaters kunnen musicals niet missen, een kwart van het kochte kaartjes in de; gaat naar musicalliefht V&V Entertainment, hfcER van Albert Verlinde, e% \- grote musicalproduc^j geen mogelijkheid onjed, met extra musicals op L]c Het produceren van i%e duur, zeggen ze. We jong bedrijf wel gezonfo v V&V komt al met dejde 'Mag ik u de weg naarl hij vertellen' en 'Het I^u]t met Jos Brink en Liesb%en In Vlaanderen wordi Jan van Eyck, Lam Gods, luik met Eva, 1425-1432. Sint-Baafskathe- draal, Gent. Publiciteitsfoto 'Een en toch apart, Kunst en cultuur van de Nederlanden', Ludo Beheydt, Waanders Uit gevers, 62,50 euro. wikkelingen in Nedei veel aandacht gevolg^ t( Hall laat zich bij onze 2 ren graag de "VlaamseL-i den Ende' noemen. HF" werd in 1988 opgericht»* werd begonnen met h» pen van eigen theatewLu sel, Antwerpen en Ge$sat Hall ging zich bezigh<% 2c Nederlandstalige famifcsf( kels als 'De Tovenaar v^st 'Peter Pan' en kocht voor musicals als 'Cats'nje serables', 'Phantom oftve ra' en serveerde de \f0p deze spektakelstukkein. f Nederlands. >ru; Music Hall gaat met 4u> landse theaterdirecteüme ten over hun verlanftpjs bedrijf sluit niet uit dl landse artiesten in 'E: Julia' een rol gaan spek

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 2003 | | pagina 18