Idols: eendagsvlieg of een megahit? MEDIA Eerst was er het huis, toen de tuin' 'Ik sta ook op de planken' Prins vliegt over rampgebied 1953 J-akkoord: lance werk metten in werk eer.vie delen Ferdi Bolland: 'Ik vind dat er weinig veelzijdige stemmen tussen zitten' a ri 2 HOC 648 zaterdag ii februari 2003 >am/anp - De publieke pn gaan hun grote aantal i contractanten terug- Dat is afgesproken in de CAO die gisteren is afge- Ven is om de losse con- pm te zetten in vaste ba- jfor de bonden was het mtal freelancers en jaar- -en een zwaar punt in de indelingen. Ónderhan- Voormeulen: „Bij vier h vint: (te omroepen heeft 40 van de werknemers een Toch contract. Het streven is mc maximum eind dit jaar de opocent ligt." den vinden het nergens binatidig dat zoveel krachten n Modijke basis werken, soms ig achter elkaar. De vak- -Wït en omroepen gaan in oktober peilen hoeveel •10; 4werknemers een vaste is i;bben gekregen. Als het 3 tal niet wordt gehaald, 3. de instanties in januari voructies. Er komt een bo- medewerkers die na 23, 2jtal tijdelijke contracten 30, 3 fikaar worden ontslagen, iiidt: 4>eeld twee maanden sa- twee jaarcontracten, .ziect) biedt de bijna 7000 ge) efaiers bij de publieke om- O verder 3 procent meer Wit b>ver een periode van vijf- anden plus een eenmali- ering van 0,75 procent jaarsalaris. iderhandelingen waren rig jaar vastgelopen. Na- bonden een ultimatum gesteld en dreigden met derbrekingen bij de ra- :elevisie, zijn de gesprek- »r op gang gekomen, uwe CAO loopt vijftien jn: van 1 oktober 2002 december 2003. De vak- i^den moeten zich nog St finrlorhinrlolinncrpci 11 ;vanL De7 f' St onderhandelingsresul- ipreken. witte an Vaten OVCT - - g2Lc Yorin begint 7 april met delige serie Edele delen, mensen naakt vertellen in borsten, billen en ge- L Duielen. n' uitvoerend producent Elarari van Eyeworks fg2Thet "geen ranzi8 Pro" vraag is of de winnaar van Idols een lang leven beschoren is. Dat wordt een grote opgave voor de producers Fluitsma en Van Thijn, zij moeten met een reper toire komen dat niet alleen de 12- tot 16-jarigen aantrekt. "Rob: „Ik moet eerlijk zeggen dat ik vind dat lim het minste talent heeft! Hij ziet er leuk uit, maar qua zang vind hem ontzettend saai. Sommige nummers zingt hij wel goed, maar andere weer helemaal niet. De kandidaten zitten in een ontzettend popu lair programma, maar ik vind dat hen duidelijk moet worden gemaakt dat ze er nog lang niet zijn. Dit is het begin, eigenlijk hebben ze nog niks gepresteerd. Sommige mensen krijgen nu al trekjes, ze gaan geloven dat ze helemaal te gek zijn." Rossana Lima, glamourstyiiste „Ik denk dat het in Nederland zo'n vaart niet zal lopen met een nieuwe idool. We zijn daar toch te nuchter voor met zijn allen, dus als er een ster voortkomt uit Idols zal dat van het kaliber K- otic zijn. De enige kandidaat die volgens mij echt de juiste uit straling heeft, is Jim. Hij past in het concept van het program ma. Het charisma dat bijvoor beeld Marco Borsato heeft, dat hebben de kandidaten nu nog niet. Maar wat niet is, kan nog komen. De kleding die de kandi daten nu dragen, vind ik heel modisch. Allemaal volgens de laatste trends, maar er ontbreekt persoonlijkheid. Het is heel ge likt, het is niet mijn ding. Maar als er straks een winnaar bekend is, krijgt diegene vast een stijl uit voort die bij hem of haar past. Dat moet zich vormen." Henny Huisman: „Ik ben niet sik keneurig." Foto: Govert de Roos VARA-presentator Herman Stok (rechts staand tussen John Lennon en George Harrison) met de idolen van de jaren zestig The Beatles.Foto: GPD/NAA Gerard Joling, zanger „Er zitten zeker een grote talen ten tussen bij Idols. Jim gaat het worden, die jongen is helemaal populair. Meiden gillen, er wordt over hem geschreven in de bladen. Als je dat hebt, ik heb het ook meegemaakt, dan zit je goed. En hij is natuurlijk pas vijftien jaar, dus nog helemaal te vormen. Natuurlijk is zijn stem nog niet perfect, maar dat kan ook niet op die leeftijd. Maar hij heeft al les in zich om een popidool te worden. Ik vind Idols een goed programma, moet ook vreselijk lachen om de juryleden. Ik had na de Soundmixshow het geluk dat ik meteen een paar hits scoorde. Of dat de winnaar van Idols ook gaat lukken, is afwach ten. Maar zij hebben een goed team om zich heen met mensen die van wanten weten, dus de kans is groot. Ik geniet van Idols en het gaat zeker een paar grote sterren voortbrengen." Tom Engelshoven, redacteur- /recensent muziekblad Oor „Ik vond de beginfase van Idols leuker dan de fase waar we nu in zitten. Dat laagdrempelige van het begin, dat vond ik wel wat hebben. Het is natuurlijk een soort vleeskeuring, maar wij vinden het met zijn allen leuk om ernaar te kijken. Toch zit er wel talent tussen. Jim bijvoorbeeld, die heeft pre cies wat ze zoeken. Hij kan een tieneridool worden. Hij ziet er leuk uit, heeft de juiste uitstra ling en zijn stem kunnen ze in de studio wel oppiepen, zodat het ook nog goed klinkt. En die wordt dan toch verkozen boven July, een dik meisje dat heel goed kan zingen. Of zijn carrière een lang leven is beschoren, be twijfel ik. Fluitsma en Van Thijn gaan een nummer voor de win naar schrijven, maar die hebben al jaren geen hit meer gescoord. Dus dat vind ik dan gek. Het is denk ik vooral een leuk pro gramma om naar te kijken, dat is belangrijker dan wat er daar na gebeurt. Alhoewel ik zo'n conclusie niet te snel kan trek ken. Toen Marco Borsato de Soundmixshow won, verwacht te ook niemand dat hij het zou gaan maken. Dat is wel gebeurd, dus ook met Idols moeten we afwachten hoe het afloopt." Frits Spits „Ik heb niet alles gezien, wel veel. Ik moet zeggen dat ik aan genaam verrast ben over de kwaliteit van de finalisten. Ten minste, in een bepaald segment van de markt. Ik vroeg aan jury lid Henkjan Smits of Idols ook een nieuwe Bono (van U2 red.) kan voortbrengen. Hij denkt van wel. Ik denk van niet, het gaat toch meer om een tieneridool. De vraag is ook of het succes lang durig is, want dat is alleen voor de echte talenten weggelegd. Wie de winnaar is? Daar waag ik me niet aan, daarvoor ken ik de kandidaten niet goed genoeg." Eric van Stade, programmalei der SBS 6 „Wij komen binnenkort met de Gongshow, dat is een talenten jacht. Iedereen die vindt dat hij wat te bieden heeft, mag op het podium komen staan. Dat kan van alles zijn, van mop pen tappen tot een liedje zin gen. Deze show is absoluut niet de tegenhanger van Idols, het is een heel ander concept. Idols is een absolute hit, maar wij zijn niet bezig om een soortgelijk programma op de buis te bren gen. Je kunt niet alle goede pro gramma's op een zender heb ben, toch?" Lieneke van der Fluit Het hele land is in de ban van Idols. Wat vinden kenners van de mu ziek- en showbizzwereld van de finalisten? Gaat Idols wel een echte ster voortbrengen of zijn we de winnaar of winnares binnen een maand weer vergeten? En is de succesformule van Idols een houdbaar concept? Een rondvraag. Herman Stok, oud-presentator Top of Flop „Ik ben geen echte kijker naar Idols, maar ik zie af en toe flar den langskomen. Ik moet eerlijk zeggen, ik kan er geen worst van maken. Het concept wordt ont zettend uitgemolken, de ene herhaling na de andere is op tv te zien. Het duurt maar voort, de rek raakt er een beetje uit. Tussen de kandidaten, althans wat ik er van heb gezien, zit niet echt een uitzonderlijk talent. Als ik naar het Nationaal Songfesti val kijk, vind ik dat daar meer ta lent tussen zit. Er springt geen vonk over. Toen ik Rob Trip voor het eerst op de radio hoor de, wist ik het meteen: dat is 'm, hetzelfde geldt voor Wouter Bos van de PvdA Maar van de kan didaten van Idols krijg ik niet echt onderbuikgevoelens." Henny Huisman, presentator Soundmixshow „De Soundmixshow bestaat al twintig jaar en is al die tijd een succes geweest Nu is daar Idols voor in de plaats gekomen. Na tuurlijk, Idols is een grote hit en dat gun ik iedereen. Ik vind het fantastisch voor de leiding van RTL 4 dat ze zo'n groot succes hebben. Ik begrijp alleen niet dat mijn eigen omroep een pro gramma maakt, dat in dezelfde vijver vist als de Soundmixshow. Om dat duidelijk te maken: een meisje dat nu in de finale van Idols staat, heeft twee jaar gele den bij mij in de finale van de Soundmixshow gestaan. Het is echt niet zo dat ik nu sikkeneu rig thuis zit Ik ben wel bang dat als ik in het voorjaar weer met de Soundmixshow kom, dat mensen het wel even gehad hebben met talentenjachten. De Soundmixshow heeft een groot aantal sterren voortgebracht. Of Idols ook zo'n lang leven be schoren is, is afwachten. Op zich is het een goed program ma, ik vond het alleen wel ver gaan datde audities van mensen zonder enig talent ook werden uitgezonden. Bij de Soundmix show heb ik er altijd voor geko zen dat niet te doen, sommige mensen moet je tegen zichzelf in bescherming nemen." Rob en Ferdi Bolland, produ cers Ferdi„De kandidaten van Idols hebben zeker talent. Wel vind ik dat er weinig veelzijdige stem men tussen zitten. Iemand kan de ene week de hemel in wor den geprezen en de week daar na door de mand vallen met een ander nummer. Daarom zie je ook dat de meeste kandidaten iedere week eenzelfde soort nummer zingen. We hebben in Nederland eerder dit soort pro gramma's gehad. We hebben de band K-otic uit Starmaker gehad en Follow that Dream. Bij alle bei deze bands zie je dat ze het niet langer dan twee jaar heb ben volgehouden. De grote Frits Sp"rts:„Verrast over kwali- Gerard Joling: Jim gaat het teit" Foto: Ton Kastermans worden." Foto: GPD en bi 6.e5 k" 37.6c; ral va Televisietuinman Rob Verlinden strijdt tegen betutteling is emijjjjg wer(j a| vjjf jaar ge|e. ^1|(jlant, maar de boom had imindig om vruchten af te wer st Rob's Tuinreizen gaat Xf?L^gavond een langgekoes- 43.b: ri forcroom van tumman en Pre" ;1 bij. !r R°b Verlinden (52) in het mg. De spraakwaterval aandachtig naar even be- [7 443 ,co"e6a's u't binnen- en 'and. Rob Verlinden: „Voor mij zijn er geen grenzen aan de vrijheid om je tuin in te richten zoals je dat wilt." Foto: HMG artin Ruesink iUM - Hij verandert in een mdraai kale randstedelij- 1 tonnetjes in weelderige 2 tuinen mét Dorische situeert pizzatuinen tus- ibantse varkensschuren £X(ept rondom gloednieuwe dertigwoningen' een )lan dat 'helemaal in het aatste' past. )-zegerlinden is sinds zijn tv- ischict in AVRO's Service Salon ;tisch<dé tuingoeroe van Neder- op zla tien jaar Eigen Huis hetl er vrijwel geen straat het ie vinden waar ergens in er Thin zijn handtekening te- vinden is. Véél groen, zoveel bloeiers, krui- 'Nedes vol potgrond en als het snoocan een vijver, ïgerndens tuinfilosofie is een- ri) he$ doe vooral alles wat je te ze&irf je dromen te laten uit- al im. „Ik vind dat de dicta- ken. An de tijdschriften wel erg sis. Voor mij zijn er geen aan de vrijheid om je 1 te richten zoals je dat s (54det is toch een plek voor je uit. (individuele beleving? idigelef en doe gewoon wat je ereikf sten deling taboe dus, want cre- /erzaiit kent geen grenzen. En n uitgi we in Rob's Tuinreizen d tuinen terug van mensen ierlari hebben (getoond). Aan tegelsid van acht historische [amrrt's van de Romeinse tuin laar zmet de Engelse land- lor detuin, schetst Verlinden jes, ircvarieerd beeld van de Eu- ;r noiE tuincultuur. eerste aflevering zien we iet kruk en gips door Ro me hobbelen. De opnamen zijn afgelopen zomer gemaakt, kort na een pijnlijk skeelerincident. De tuinman vertelt hoe meer dan tweeduizend jaar geleden de westerse tuincultuur ont stond in de drukke, rumoerige en stinkende metropool die Ro me destijds met zijn 1,3 miljoen inwoners was. Verlinden: „Eerst was er het huis, daarna de tuin. Zo is het begonnen". Alsof hij een plank vol geschie denisboeken uitpakt, verklaart Verlinden de maatschappelijke, economische en politieke con text waarin de Romeinse tuin cultuur ontstond. „Ik heb heel veel gelezen, zo'n drie boeken per week. Nee, niet alleen tuin- boeken, eigenlijk van alles." Rob's Tuinreizen is een totaal ander programma dan Eigen Huis Tuin geworden, ook al is de manier van presenteren zeer vertrouwd. In zijn overenthousi aste en zeer nadrukkelijk gearti culeerde stijl van vertellen, gaat Verlinden dit keer vrij diep op de materie in. In de beste edu catieve traditie verschuift in elke aflevering het accent spelender wijs van inhoudelijk naar luch tig- Een ander opmerkelijk verschil met Robs vertrouwde stek EH &T is dat Rob's Tuinreizen geen gesponsord programma is. De in breedbeeld opgenomen sfeerrijke plaatjes van tuinen uit heel Europa verdragen nu een maal geen gekunstelde aan dacht voor bladblazers, mosbe strijdingsmiddelen of potgrond van sponsor X of Y. RTL heeft de acht afleveringen van het nieuwe programma vol ledig uit eigen zak betaald, zo meldde de programmaleider van de omroep trots. Al even trots zijn producent Ivo Niehe en programmamaker Verlinden, die vijf jaar heeft moeten wach ten voordat de zender tijd, ruimte en geld kon vrijmaken voor de tuinreizen. Niehe zette samen met Verlin den de puntjes op de i bij de af werking van de serie. Zo werd besloten om Rob niet de voice- over te laten verzorgen, omdat zijn stem dan wel erg nadrukke lijk aanwezig zou zijn. Een pret tige klinkende, rustige vrou wenstem zorgde voor de juiste balans. „Dat gevoel had ik zelf al een beetje en Ivo zei het ook nog eens. Ik heb gewoon een dominante stem." Plezier De telg uit een Larense tuin dersfamilie zal dus wel meer plezier hebben gehad in het uit werken van zijn droom dan bij het (mede) presenteren van het wekelijkse klus- en tuinmagazi- ne? „Nee hoor, ben je gek. Ik vind Eigen Huis Tuin net zo leuk om te doen." Probeer hem ook geen uitspraak te ontlokken dat een gespon sord programma minder verant woorde tv oplevert dan een pro ductie die uit de zenderpot wordt betaald. Je kunt geen ap pels met peren vergelijken en daarmee uit. „Rob's Tuinreizen is een cultuurhistorisch pro gramma en daar past een ge sponsorde opzet gewoon niet bij." Rob's Tuinreizen, vanafmaan- dag 3 februari, RTL 4, 21.30 uur. Hilversum - „De Philipsdam", wijst prins Willem-Alexander vanuit de helikopter. Bij deze dam, schakel in de Deltawerken, vindt de scheiding tussen zoet en zout water plaats, verduide lijkt hij. Onder de grond bevindt zich een enorm buizenstelsel, weet de prins. „Ik heb zelf in 1982 door die buizen gelopen." De reportage Nooit meer 1953!, die NOS Actueel vandaag uit zendt tijdens het rechtstreekse verslag van de officiële herden king van de watersnoodramp, toont een prins die behalve des kundig ook betrokken is. Pieter Jan Hagens vliegt met Willem- Alexander over het gebied dat vijftig jaar geleden overstroom de en over de Deltawerken die daama werden gebouwd om het water voorgoed buiten te hou- Naam: Jan Ad Adolfsen Leeftijd: 44 Programma: nieuwslezer Zenden Yorin Altijd al bij de radio willen wer ken? Nee, eigenlijk niet. Wat wel grappig is, is dat ik als kind al door het huis riep 'Radio Nieuwsdienst, verzorgd door het ANP. Iiiin Libanon.'. Later is dat weggeraakt. Hoe ben je bij de radio terechtge komen? Ik was logopedist, maar vond dat op een gegeven moment niet meer leuk. Het was voor mij te saai. Twaalf jaar geleden be sloot ik dat ik iets anders wilde gaan doen. Ik vond dat ik ge bruik moest maken van mijn sterke punt en in mijn geval is dat mijn stem. Ik heb wat open sollicitaties naar omroepen ver stuurd en werd aangenomen bij de Wereldomroep. Radio-cv? Na mijn werk bij de Wereldom roep, waar ik werkte als nieuws lezer en daama een actualitei tenprogramma presenteerde, ben ik naar het ANP gegaan. den. Ze praten met overleven den. Is de prins in de helikopter een goed verteller, in gesprek met de Kortgenenaren blijkt hij ook een uitstekend luisteraar. De verha len van kasteleinskinderen Jan en Suus de Looft, van Jan de Looft en molenaarsknecht Adri- aan Boot maken zichtbaar in druk op Willem-Alexander, die af en toe de regie van het ge sprek naar zich toetrekt. Hij brengt het gesprek van molen de Korenbloem, waar Boot mensen opving, op het café van vader De Looft, de Graaf van Buren. Dat ligt tegenover de ha ven en deed dienst als geïmpro viseerd crisiscentrum. Hoe ging het daar toe in de rampnacht?", wil de prins weten. De Kortgenenaren spreken vrij- Foto: Ton Kastermans Daar las ik het nieuws voor Sky Radio en Radio 538 en nog een aantal muziekzenders. Na wat heen en weer gehopt te hebben, werk ik nu bij Yorin FM en lees ik voice-overs voor RTL Nieuws. Naast mijn radiowerk werk ik als acteur, ik sta op dit moment op de planken met de theaterstuk ken Sonneveld en Hetze van theatergroep Toetssteen. Wat herinner je je van je aller- uit. Mensen kwamen binnen zonder kleren aan hun lijf, soms gehuld in slechts een onder broek, vertelt Suus de Looff. „Maanden later hoorde je in je hoofd nog de mensen gillen", bekent ze. De keuze van de programma makers om het rampgebied met de prins vanuit de lucht te bekij ken, heeft het grote voordeel dat in 35 minuten alles wat onder water stond letterlijk in vogel vlucht bezien en verklaard kan worden. Van Nieuwerkerk aan de IJssel, dat ternauwernood aan de ramp ontsnapte, via Ou de Tonge, Kortgene, Ouwerkerk, de Oosterscheldekering, de Phi lipsdam en de Haringvïietslui- zen naar de Maaslandkering bij Rotterdam. Een indrukwekkend waterbouwkundig werk, stelt eerste uitzending? Dat was een nachtuitzending bij de Wereldomroep, Ik weet nog dat ik ontzettend zenuwachtig was, ook omdat ik alle knoppen zelf moest bedienen. Die nacht, na de uitzending, ben ik naar huis gereden met een 'yes, I did it'-gevoel'. Wat is leuk aan radio maken? Ik ben nieuwslezer, dus ik maak niet echt radio. Ik zit toch vast aan een bepaalde structuur. Maar het leuke van radio maken is dat alles kan, het is veel spon taner en minder dwingend dan televisie. Tv is toch meer een stug, log medium. Wat voor presentator ben je? Ik ben iemand die erg hecht aan goed taalgebruik. Wat ik ook be langrijk vind, is dat een nieuws lezer weet waar hij het over heeft. En dat het nieuws wordt gepresenteerd zonder nieuws- toontjes en vakjargon. Heb je een ritueel tijdens het pre senteren? Als ik aan het lezen ben, maak ik gebaren met mijn handen of ik me tot iemand richt. Of ik ie mand iets aan het vertellen ben. Hagens vast. „Ik kan er eindeloos naar kijken", beaamt Willem- Alexander. Vervolgens neemt Hagens de prins mee naar Gelderland om over het huidig en toekomstig waterbeheer te praten. Niet van uit de lucht maar aan de oevers van de Rijn schetst Willem- Alexander het nieuwe gevaar: de rivieren die overstromen. Geef ze de ruimte, is het advies van de prins/watermananager. Bij Oos terbeek gebeurt dat door het uit graven van uiterwaarden. Maurits Sep Nooit meer 1953!, vanmiddag Ne derland 2, 15.10 uur. Herhalitig: zondagmiddag Nederland 2, 17.23 uur. Word je wel eens aan je stem herkend op straat? Mensen zeggen me wel soms dat mijn stem hen zo bekend in de oren klinkt. Maar meestal kunnen ze dat niet plaatsen. Als ik dan vertel wat voor werk ik doe, valt het kwartjp Luister je zelf veel naar de radio? Ja, vooral in de auto, waarin ik heel wat tijd doorbreng. Thuis wat minder, want ik kan niet bij voorbeeld tegelijkertijd lezen en naar de radio luisteren. Favoriete programma? Spijkers met Koppen. Favoriete presentator? Dolf Jansen, de presentator van Spijkers met Koppen, die vind ik heel leuk. Voor welk programma zou je de overstap naar televisie maken? Om het nieuws te presenteren. Dat hoeft niet per se bij RTL Nieuws te zijn, dat mag ook er gens anders zijn. Maar zo'n overstap is voor mij niet iets dringends. Lieneke van der Fluit RADIOGEZICHT

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 2003 | | pagina 33