KUNST CULTUUR 'Ik denk steeds vaker dat ik God ben' Een patsertje is het wel, deze 'Jaz' alius Meeuwis: 't mag wel ietsje meer zijn Kostuums opera's in uitverkoop Momenten van Geluk: gebakken lucht R7 WOMAN ac 1 FEBRUARI 2003 Oude wijn in nieuw boek van Maarten Biesheuvel '/Cino Domenico :street Boy »t theater rk - Kevin Richardson i acteerpad op. Het Jig lid van de Backstreet •eft de rol op zich geno- n Billy Flynn in de musi- ühicago'. De productie is jaren met veel succes te Broadway. :ert Shakira uitverkocht De kaartjes voor het op- van de Colombiaanse geres Shakira op dins- april in Ahoy" Rotterdam ^stermorgen binnen artier verkocht. Het is t eerst dat de immens ire ster in Nederland op- Een tweede optreden in ind zit er niet in. Het lema biedt daarvoor imte, aldus concertor- or Mojo. omineerden Poëzieprijs dam - De jury van de ëzieprijs heeft de namen gemaakt van de vijf s die dit jaar in aanmer- men voor de onder- ng van 25.000 euro. De bbers zijn Robert Anker i bundel 'De broekbe demens, Arjen Duinker isschien vier vergelijkin- ïtrid Lampe met 'De me- n Lara', Tonnus Ooster- ït "Wij zagen ons in een jroep mensen verande- Alfred Schaffer met gasten'. De jury ver- daarnaast de bundel witte kamer' van Gerrit naar. Hij is niet genomi- imdat de prijs hem kor- zeven jaar geleden al srd toegekend. De win- ardt 2 mei bekend ge- I schenkt iekcollectie um - De brancheorgani- lor de entertainmentin- de NVPI, heeft haar uit- le platen- en cd-collectie dragen aan het Neder- nstituut voor Beeld en In het Nationaal Mu- Dot dat door Beeld en wordt beheerd brengen naatschappijen steeds ;mplaar onder van nieu- lamen die zij in Neder - de handel brengen. Het ran de grootste muziek jes in Europa en omvat an 630.000 geluidsdra- e NVPI-collectie bestaat toeren singles, elpees, ren platen en 162 cd's. Er inieke exemplaren tus- bijvoorbeeld Willy Der lis Davids, Lou Bandy, mblers en Teddy Schol- n uitgebreide collectie van de Zangeres Zonder behoort ook tot de col- ine Warwick |t in Carré idam - Ze stond er voor tst op 2 mei 1983 en jaar later beklimt Dion- rwick opnieuw het podi- ii theater Carré in Am- in. Op 5 maart geeft de caanse zangeres daar een t samen met haar orkest leiding van Jim Vukovich. ck scoorde de afgelopen ecennia veel hits, waar- 'Do you know the way to se?', 'Anyone who had a n 'I'll never fall in love In haar carrière kreeg ze am my awards. door Henk Aalbers leiden - Het nieuwe boek van Maarten Biesheuvel, 'Eva's keus', is weliswaar vuistdik, maar bevat louter eerder gepubliceerde ver halen. De schrijver schrijft nog maar weinig. „Ik kan nog wel ver halen verzinnen, maar als ik ze opschrijf, vind ik ze niet meer zo goed." De obligate openingsvraag 'Hoe gaat het met u' dringt zich op wanneer je eindelijk in de gele genheid bent met schrijver Maarten Biesheuvel te spreken. De vraag wordt düs gesteld. „Ik heb een reader's block", ant woordt hij, na enige aarzeling, met een geheimzinnige, brede lach om z'n mond. Ook dét nog! Alsof zijn writer's block nog niet voldoende is. „Ik kan niet le zen", zegt hij nadrukkelijk Zijn vrouw Eva, nuchter: „Dat heb je al zeker twaalf jaar, hoor." De schrijver, wijzend op de ko lossale, propvolle boekenkast in zijn knusse Leidse woning: „Ik heb hier 1600 boeken, mis schien heb ik er veertig van gele zen." Eva weer: „Waarom staan ze er dan?" Maarten: „Voor de snob." „Ik pak een boek uit de boeken kast en als ik erin wil lezen, inte resseert het me niet. Nabokov niet, de negentiende eeuwse Russen niet." Eva: „Het is geen desinteresse. Volgens mij heeft het met con centratie te maken." Maarten:.Alleen Kafka gaat nog wel een beetje, want die is zo geestig. Ik moet altijd erg hard lachen bij Kafka." Eva, lachend: „Als enige in Ne derland." En dan het writer's block Zijn trouwe fans weten dat Biesheu vel weinig meer schrijft. Zijn vo rige, goed ontvangen bundel 'De geschiedenis van Pa', vorig jaar verschenen, was dun en be vatte bovendien veel vroeger ge schreven verhalen. Zijn nieuw ste boek telt weliswaar 720 blad zijden, maar het is een verza melbundel met louter eerder ge publiceerd werk, samengesteld door zijn vrouw Eva en daarom 'Eva's keus' getiteld. „Ik denk niet dat ik nog veel zal schrijven", zegt de schrijver. „Ik heb nog wél vijf, zes verhalen in mijn hoofd, maar ik ben te lui om ze op te schrijven." Eva: „Nee, dat geloof ik niet Maarten. Het is geen luiheid." De schrijver: „En er liggen een stuk of twintig verhalen klaar, waar ik nog over loop na te den ken. Maar ze zijn niet goed, niet zo goed als de verhalen in 'In de bovenkooi' en andere vroegere bundels." Maarten Biesheuvel: „Ik heb nog wél vijf, zes verhalen in mijn hoofd, maar ik ben te lui om ze op te schrijven." Foto: CPD/Cees Zorn ,Nee, dat geloof ik niet Maarten. Het is geen luiheid." Mogelijke verklaring voor zijn writer's block is volgens de schrijver een medicijnvergifti ging die hij twee en een half jaar geleden opliep. De vergiftiging was het gevolg van het feit dat hij zijn bloed niet meer liet on derzoeken. Eva: „Hij kon het niet zo goed vinden met die meisjes van het laboratorium. Ze begrepen hem niet." Het medicijn lithium, dat hij ge bruikte tegen stemmingswisse lingen, zat (onopgemerkt) in veel te hoge concentraties in zijn bloed. „Tot het haast dode lijk was. Dat heeft denk ik mijn hersenen aangetast, zodanig dat ik nog wel verhalen kan verzin nen, maar ze niet meer goed kan opschrijven." Of dat erg is? „Nee hoor, ik vind het helemaal niet erg. Er zijn 3.400 bladzijden van mij in druk verschenen. En ook nog aardig, geestig proza. Het straalt veel liefde uit." Een goede dag heeft voor de schrijver, die het liefst thuis is in zijn huis in Leiden, de volgende componenten: „Sigaren roken op de bank, veel water drinken - tien liter - wandelen met de hond, een kwartiertje liggen op de bank, Eva helpen, bijvoor beeld met het tillen van zware dingen en een biertje drinken. Eentje maar hoor, niet een hele krat." Televisie kijkt hij niet. „En de krant lees ik nooit." Dat hij toch weet heeft van de oorlogsdrei ging in Irak komt doordat Eva hem af en toe wat vertelt. Gedo seerd. Want de schrijver moet beschermd worden tegen al te veel indrukken, zegt zijn echtge note. Biesheuvel verlaat zijn woonplaats Leiden nooit. „Mijn avonturen beleef ik hier op de bank." Hij wijst op een ingelijste, sterk uitvergrote krantenfoto van een schip in nood op een ruwe zee. „Daar vanaf springen en dan je zelf zwemmend in veiligheid brengen", mijmert hij. De foto siert ook het omslag van zijn bundel In de bovenkooi. „Ik zou nog graag op een schip werken als steward of als purser, maar dat kan niet meer, want ik ben ooit door de Scheepvaartinspec tie krankzinnig verklaard. Ze hebben mijn monsterboekje af genomen en bepaald dat ik nooit meer een monsterboekje krijg." Wat zijn geestelijke gezondheid betreft: de schrijver is de medi cijnen aan het afbouwen. „Hij neemt nu alleen nog antipsy- chotica, valium en een middel om goed te slapen", zegt Eva, die het medicijnregime voert. „Ik vind dat het de laatste tijd beter met hem gaat." Maarten: „Maar ik denk de laat ste tijd wel weer steeds vaker dat ik God ben." En dat God zijn is geen pretje, zegt hij. Want naast de trots over alles wat hij heeft geschapen ('oceanen, vissen, dildo's') leeft er een groot schuldgevoel in hem. „Er wordt gemarteld, oorlog gevoerd. Mensen beledigen elkaar, er zijn misverstanden. Nee, dat bevalt me allemaal niets." Eva, over de bundel 'Eva's keus': „We zijn samen in de tuin gaan zitten. Ik zocht uit en Maarten bepaalde of het goed was. Hij was het er altijd mee eens." Maarten, over Eva's criteria: „Ze heeft niet de rare verhalen uitge kozen. Wel de gewone, autobio grafische verhalen. En ze moes ten liefde uitstralen en geestig zijn. Er staat maar één raar ver haal in, 'De angstkunstenaar', maar dat ben ik zelf, dus dat is eigenlijk ook weer niet raar." 'Eva's keus' telt 720 bladzijden. De schrijver houdt niet van dik ke boeken. Geef hem maar een handzame dundruk. „Die kun je handig samen met de aambei- enzalf in je weekendtas stop pen." Uitdagend zegt hij dat hij 'Eva's keus' niet in zijn boekenkast zet. „Moet ik dan 'Tod in Venedig' van Thomas Mann wegdoen? Nee hoor!" Eva: „Je hebt me beloofd dat je utrecht - Een borduurwerkje wordt vastgezet op een creatie van Vivienne Westwood, een van de ontwerpen uit de modetentoonstelling 'WOMAN' in het Centraal Museum in Utrecht. Hedendaagse mo deontwerpers als Viktor en Rolf, Ann Demeule- meester en Vivienne Westwood laten in hun ont werpen het toppunt van vrouwelijkheid en verlei delijkheid zien. Gisteren werd de tentoonstelling geopend door Vivienne Westwood. Foto: ANP/Juan Vrijdag muziek recensie Rody van der Pols rt: Guus Meeuwis. Gezien: 31/1, Stadsgehoorzaal, Leiden. tijd gold hij als de ultieme eer van het studentikoze gevoel: Guus Meeuwis. ikelijke deuntjes en tek- net een hoog meeblèrge- maakten de rechtenstu- uit Nijmegen halverwege iren negentig geliefd bij fa-I fppstviprpnii NpHpr- land. Een studentenfeest was geen studentenfeest wanneer 'Het is een nacht' niet minimaal één keer had geklonken. Maar die Guus is verleden tijd. In plaats van de vrolijke feest neus die rechtstreeks uit een af levering van de Lullo's weggelo pen lijkt te zijn, tonen de door Leiden verspreide aankondigin gen een serieuze dertiger met een modieus kapsel en een be dachtzame blik. Want, zo blijkt, Guus heeft de kroegen en feest tenten verwisseld voor schouw burgen en theaters. En - getuige 7iin onlangs vprsrhpnpn snlnrri - de gelikte deuntjes verruild voor ingetogen luisterliedjes. Daarvan klinken er een flink aantal tijdens het optreden in de Stadsgehoorzaal. En even wen nen is dat wel, deze nieuwe Meeuwis. Maar, het moet ge zegd worden, op sommige mo menten weet hij absoluut de juiste snaar te raken. Tijdens 'Eerste lief bijvoorbeeld, waarin op ingetogen, melancholieke wijze wordt teruggeblikt op een jeugdliefde. Ook het nummer 'Centraal Station', afkomstig van de eerste cd, klinkt mooi met slprhts rip snhprp hppplpiriino van een accordeon. Toch valt er nog het nodige te verbeteren. Te vaak blijft het in het plichtmatige steken. Dat zit hem in de soms wat saaie pre sentatie, maar ligt ook zeker aan de teksten. „Ik wil je, blijf bij me, hou van me, ga nooit meer weg" (uit 'Ik wil je') of „Mooi, ze is mooier dan mooi, ze is beeld en beeldschoon, ze is hoe ze is" (uit 'Mooi') - het mag natuurlijk allemaal wel, maar voor iemand die te kennen heeft gegeven tot een soort Boudewijn de Groot uit te willen groeien, mag het al- JsnialKüübiuBuiifk muziek recensie Richard Stekelenburg Concert: Jay-Z The Roc-a-Fella Family. Gezien: 30/1, HMH, Amsterdam. 'Het enige wat ze doen is ram melen met hun gouden kettin gen.' In de documentaire 'Hip Hop Hope' van regisseur Darrell Wilks over de Newyorkse under- ground-rapscene na de aanslag op het WTC klinkt ongezouten kritiek op de collega rappers met het grote geld. Waar is het bewustzijn? Waar is de betrok kenheid? Daar ging het toch over in de hiphop?' De kritiek gold zeker niet in de laatste plaats de in Brooklyn ge boren Jay-Z, naast een van de meest succesvolle rappers van dit moment ook eigenaar van ondermeer het eigen platenlabel Roc-a-Fella Records en een ei gen kledinglijn. Geschatte waar de van het imperium: driehon derd miljoen dollar. Niet slecht toch, voor een gewezen straat schoffie uit een zwarte achter standswijk, die tien jaar geleden nog als onbeduidend drugsdea- lertje zijn geld verdiende? 'The Jaz' gaf voor het eerst in zijn car rière een concert in Amsterdam, in een uitverkochte Heineken Music Hall vol korte rokjes, op- gepushte boezems en - bij de heren - héél véél gouden hals versierselen. Wat die kritiek van zijn under- ground-collega's betreft: van al te veel sociale betrokkenheid heeft de 33-jarige Jay-Z het nooit moeten hebben. Hij is niet een man met doorwrochten maatschappelijke visies. Jay-Z is meer van het materiële, zeg maar. Daar werkt hij trouwens hard voor, met sinds 1996 één album per jaar als resultaat. Een patsertj e is het wel, deze 'Jaz'. Een enorme vuurwerkknal en een rij omhoog spuitende vlammen geven aan dat de on- jüUbfa Jay-Z. Foto: Lex van Rossen York het podium gaat betreden. Hij wordt daarin bijgestaan door rappende leden van zijn eigen Roc-a-Fella-familie. Een beetje als de Kwik, Kwek en Kwak van de Newyorkse rap nemen ze in de 70 minuten die volgen het re pertoire van Jay-Z door. Gelukkig is ook enige ruimte voor het 'oudere' werk, waaron der dat van 'Reasonable doubt', het destijds indrukwekkende debuutalbum met virtuoos ge rapte heel persoonlijke teksten over zijn leven in drugsscene. Die teksten werden gaandeweg holler, de productie van de pla ten steeds gladder en allengs is Jay-Z steeds meer verworden tot mainstream-fig amsterdam/gpd - De Neder landse Opera houdt opruiming. Vierduizend kostuums uit de magazijnen worden volgende week zaterdag verkocht in het Amsterdamse Muziektheater. „Omdat het magazijn te vol wordt", verklaart Robby Duive- man, directeur kostuums, kap en grime van het Muziektheater. „Een bewerkelijke klus", zegt hij, want alle kostuums, schoe nen en hoeden worden van een prijsje voorzien, variërend van 1 tot 100 euro. „De prijsverschil len zitten hem in de kwaliteit en het materiaal. Sommige kos tuums hangen hier al sinds 1973. Die zijn er natuurlijk niet mooier op geworden en dus gaan die weg tegen de laagste prijzen. Maar echt mooi zijn de baljurken uit 'La Traviatia', dat zijn dan ook de duurste." Naast kleding uit oude voorstel lingen als 'Orfeo' uit 1973 en 'Madama Butterfly' uit 1974, gaan er ook kostuums weg uit meer recente producties, zoals 'Carmen', 'Lulu' en de pas nog spectaculair geënsceneerde voorstelling 'De Neus' van Sjostakovitsj. Dus komen er ook heel wat uniformen te koop. Als alles weg is, heeft De Neder landse Opera 200 meter lengte aan kostuumrekken vrij. „We verwachten zeker belangstelling voor wat fleurig is en wat glimt. Maar er zijn ook zwerverskos tuums. Kleding die echt lelijk moest zijn, vies en met gaten. Wie dat allemaal koopt? Het is binnenkort carnaval. Maar we rekenen zeker ook op de belang stelling van toneelscholen, ver enigingen en verhuurbedrijven. Het is gewoon leuk voor ieder een. Zelfs om gewoon even te komen kijken." het in de boekenkast zet." Ook van 'Verzamelde Werken' moet Biesheuvel niets hebben. „In mijn testament staat: géén 'Verzameld Werk'. Dat vind ik zo pretentieus. Als schrijver ben ik niet pretentieus, wel is violist." In een reactie op de verbazing die hij met deze opmerking zaait: „Ik ben geen goed violist, maar wel een met pretenties. Af en toe speel ik nog een volks wijsje of zo." Eva: „Nee Maarten, dat doe je op de piano. Viool is al lang ge leden hoor." Maarten, onzeker: „O ja." Of hij nog iets kwijt wil, tot slot? Ja. „Ik vind het Nieuwe Testa ment een mythe of een fabel, maar d'r staat één heel waar ding in: Heb uw naaste lief. Met Nabokov zeg ik: je moet liefde uitstralen. Wat je terugkrijgt, moetje aan het lot overlaten." Maarten Biesheuvel, 'Eva's keus'. Meulenhoff, 720 blz, 35,00 euro. goedbeschouwd niet echt heel veel stof meer doet opwaaien. Buiten kijf staat Jay-Z's kwalitei ten als MC. Hij weet de zaal als geen ander te bespelen. Maar helaas lijdt de show teveel aan een oud-hiphop-kwaaltje: iede re drie minuten wordt het op treden stilgelegd voor: een slokje drinken, een stukje de zaal in kijken, een vragenrondje 'hoe is het met jullie?' en andere losse mededelingen waar niemand op zit te wachten. Het haalt de vaart uit de avond voor zover er ooit enige vaart inkomt Als Jay- Z uiteindelijk echt van het podi um stapt blijken de vuurwerk- fontijnen tóch het spectaculairst theater recensie Susanne Lammers Voorstelling: Momenten van Geluk van Alan Ayckboum. Regie: Berend Boudewijn. Spel: Pleuni Touw, Vera Mann, Angela Schijf e.a. Gezien: 31/1, Leidse Schouwburg. Nog te zien: 4/2, aldaar. Het is met een hoop stukken van de veelgeprezen Engelse komedieschrijver Alan Ayck boum als met chips. Als het doek valt, of de zak leeg is, vraag je je af waarom je er tel kens weer intrapt. Ook Momen ten van Geluk is zo'n geval van gebakken lucht. De plot is dun, het thema uitgekauwd en de personages niet meer dan type tjes. Het enige creatieve zit in het spel met de chronologie en het grappige décor. Beide draaien de boel door elkaar. Uitgangspunt is de verjaardag van Laura Schaafsma - door Pleuni Touw gespeeld als een sjieke heks met een scherpe tong - die gevierd wordt met man en kinderen in het door de familie gefrenquenteerde res taurant. Daardoorheen toont Ayckboum, met vooruit- en te rugblikken, het failliet van hun familieleven en hun relaties. De oudste zoon, een onbeduiden de vreemdganger, en zijn tutti ge vrouwtje zijn net weer even tjes bij elkaar, de jongste, ma ma's lieveling, presenteert zijn vriendinnetje, dat nogal uit de toon valt in dit omhooggevallen aannemersmilieu, en de ouders hebben elkaar ook al heel lang niets meer te vertellen. Voor het uiteenvallen van dit gezelschap neemt Ayckboum de tijd. Het demasqué van elk personage komt mmutieus aan bod, we krijgen Öjn of haar zwakke plekken in extenso voorgeschoteld, maar niemand wekt ook maar iets van sympa thie of desnoods empathie. De jongens zijn bleke schimmen, hun meisjes ongeloofwaardig. Vera Mann speelt het huppel kutje met één toontje, om dan aan het eind plotseling een an der mens te worden, en Angela Schijfs plattelandsaccent en ge wild monsterlijke uitdossingen werken maar eventjes. Rik van Uffelen speelt de vader ade quaat, maar weinig opzienba rend. Alleen Pleuni Touw weet haar kreng bezienswaardig te maken, met een mooie dosis cynisme en welgemikt venijn. Het ergerlijkst aan Momenten van Geluk is echter de onder stroom van zogenaamde le venswijsheden (het is niet alles goud wat er blinkt, en: drank maakt meer kapot dan je lief is). Die maken het gemakzuchtige verhaaltje goedkoper dan je ÉfeÉlUüÜi

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 2003 | | pagina 19