KUNST CULTUUR 'Romeinse munt was een soort krant' Duivelse schoonheid in Groninger Musei 1 BRONNEN VAN INSPIRATIE O'Toole wil liever een gewone Oscar 'Soepeler gedrag inzake 'oorlogskunst' donderdag 30 januari j Boy Edgarprijs voor Overwater Amsterdam - Contrabassist, componist en bandleider Tony Overwater heeft gisteravond, in het BIM-huis in Amsterdam, de Boy Edgarprijs uitgereikt gekre gen. De Boy Edgarprijs is de be langrijkste prijs voor jazz en ge- improviseerde muziek in Ne derland. Overwater trad gister avond op met zijn eigen kwar tet. Orient Express. Joshua Samson en popzangeres Anouk. Prijs voor Iraanse cineaste Rotterdam De Iraanse cineas te Manijeh Hekmat heeft gister avond tijdens het Internationa le Film Festival in Rotterdam de Amnesty International - DOEN Award gekregen voor de film Vrouwengevangenis'. De men- senrechtenprijs is 5000 euro groot. De rolprent toont het harde leven in een vrouwenge vangenis in Iran. maar wil met een het leven in dit land in de laatste twee decennia schetsen. De 40-jarige Hekmat begon als scriptgirl en was de afgelopen tien jaar producente van vijf Iraanse speelfilms. Vrouwen gevangenis' is haar debuut als regisseur. Hoewel haar films soms verboden worden, werkt en woont Hekmat gewoon in Iran. Nicci French het best verkocht Amsterdam - 'De bewoonde wereld' van Nicci French was met 218.249 exemplaren het best verkochte boek over het af gelopen jaar in ons land. Don na Tartt volgt op de tweede plaats met 'De kleine vriend'. Pim Fortuyn staat op de derde plaats met 'De puinhopen van acht jaar Paars'. Beide boeken werden tussen de 150.000 en 200.000 keer verkocht. Meer dan 100.000 boeken verkochten John Grisham, Jean M. Auel en Youp van 't Hek (met 'Het plat te land'). Ook J.K. Rowling ver kocht van twee 'Harry Potters' èlk meer dan 100.000 boeken en Nicci French haalde er ook meer dan 100.000 met 'Bezeten van mij'. Goed verkopende Ne derlandse auteurs waren verder onder anderen Baantjer, De Winter (meer dan 75.000) en in iets mindere mate Haasse (meer dan 50.000). DJ Tiësto in Gelredome arnhem - DJ Tiësto heeft een wereldprimeur. Hij is degene die voor het eerst in de geschie denis als dj een een solo-stadi- onconcert geeft. De onlangs tot werelds beste dj uitgeroepen Tiësto geeft zijn concert zater dag 10 mei in het Gelredome in Arnhem. De acht uur durende set gaat gepaard met een grote Show waarbij de modernste technieken op het gebied van licht, geluid, laser en video ge bruikt worden. Voor 'Tiësto in Concert' zijn 25.000 kaarten be schikbaar. De voorverkoop be gint aanstaande zaterdag. Penningkabinet exposeert geld uit de tijd van keizer Trajanus door Rody van der Pols leiden - Kort van stof waren ze niet, die Romeinse keizers. 'Aan imperator caesar Nerva Trajanus, de beste, de verhevene, overwin naar van de Germanen, Daders en Parthen, opperpriester, met de bevoegdheden van een volkstri buun, voor de zesde maal consul, vader des vaderlands'. En dat is nog maar een van de vele loftui tingen die te lezen valt op de munten die in Het Koninklijk Pen ningkabinet te zien zijn. Aurei, denarii en sesterti, ze maken alle maal deel uit van Voor tempel en kroeg - Romeins geld uit de keizertijd'. Het is niet voor het eerst dat het Penningkabinet aandacht be steedt aan de Romeinse valuta. 'Euro van de Oudheid' heette de tentoonstelling waarmee het museum zo'n zeven jaar gele den vooruitliep op de introduc tie van de nieuwe Europese munten en bankbiljetten. Toen lag het zwaartepunt op de tijd van Augustus (63 voor tot 14 na Christus), de Romeinse keizer die het nieuwe geldstelsel in zijn rijk introduceerde. Dit keer wordt de klok een eeuw vooruit gezet, naar de tijd van Trajanus (53 tot 117 na Christus). „In die tijdsspanne heeft het geldstelsel zich alleen nog maar verder over Europa verbreid", schetst Karin van den Berg, me dewerker van het Penningkabi net. „Niet alleen in de steden, De Romeinse keizer Trajanus (links) gebruikte munten om zijn onderdanen op de hoogte te stellen van gebiedsuitbreiding en prestigieuze bouwprojecten, zoals hier de bouw van het Forum van Trajanus in Rome (rechts). Publiciteitsfoto's maar ook op het platteland wer den de munten intensief ge bruikt Ook in deze regio, zoals blijkt uit allerlei muntvondsten. Op de tentoonstelling laten we bijvoorbeeld Romeins geld zien dat aangetroffen is in Alphen aan den Rijn, Voorburg en het Europoort-gebied. De titel van de tentoonstelling - Voor tempel en kroeg' - heeft een zeer letterlijke uitwerking gekregen in de vormgeving. „In de ene helft van de zaal hebben we een marmeren vloer gelegd en de muren van een fraaie wandbekleding voorzien", legt Van den Berg uit. „De andere helft is wat sjofeler. Hier liggen bijvoorbeeld simpele straatte gels. Tegen deze sfeervolle ach tergrond exposeren we niet al leen de munten, maar ook ver scheidene Romeinse voorwer pen. Een 'polsbeurs' bijvoor beeld, een soort metalen arm band met daarin een opberg ruimte voor de munten. Verder zijn er allerlei speelse audiovisu ele presentaties. Zo kan de be zoeker bijvoorbeeld luisteren naar een dialoog tussen een sol daat en een kroegbaas." Niet alleen in de kroeg werd er met geld gesmeten. Ook in de tempel, bij de geldwisselaar en op de dorps- en jaarmarkten gingen de munten van hand tot hand. Evenals in de vele solda- tenkampementen, die bij de op komst van het muntgebruik een centrale rol speelden. De solda ten kregen hun soldij namelijk in munten uitgekeerd, die ze bij de lokale handelaar in het kampdorp voor goederen kon den omruilen. Dit was, in ande re woorden, een gesloten sys teem waaraan de lokale bevol king niet te pas kwam. Maar dat duurde niet lang. Het muntgebruik verspreidde zich al snel over de nabijgelegen ste den. En vandaar naar het platte land. En zo bestond er honderd jaar na de introductie van de munten door keizer Augustinus naast de traditionele ruilhandel al een levendige geldeconomie, die zich uitstrekte over het hele Romeinse rijk. Want de negen Romeinse munten, in goud, zil ver en koper uitgevoerd, waren in het hele rijk bruikbaar van de noordkust van Afrika tot aan de oevers van de Rijn. Met de opkomst van de geld economie werd ook een nieuwe criminele klasse geboren: de valsemunter. Dat die op grote schaal actief was, blijkt wel uit vondst van de vele 'bedrieger tjes'. Deze munten bestonden bijvoorbeeld uit een ijzeren kern met daaromheen een laagje zil ver. Van den Berg: „Veel van de ze bedriegertjes zijn temidden van een berg echte munten aan getroffen. Die zijn dus nooit ontdekt. Zeker als ze langer in de roulatie bleven, waren ze niet meer van echt te onderschei den. Het kleurverschil tussen de valse en echte munten ver dween dan langzaam. Tot de vaste onderdelen van el ke munt. of hij nu in Rome of el ders geslagen was. behoorde een afbeelding van de keizer. Op de keerzijde was vaak een alle gorische figuur te vinden, die een van de vele deugden van de keizer verbeelde, zoals Auquitas (rechtvaardigheid). Concordia (eenheid), Fides (trouw) of Vir tus (moed). „Daarnaast gebruik te keizer Trajanus de munten om bekendheid te geven aan ge wonnen veldslagen en prestigi euze bouwprojecten, zoals de aanleg van het Forum van Traja nus of de uitbreiding van de ha ven van Ostia", zegt Van den Berg. „In dat opzicht fungeerde de Romeinse munt ook als een soort krant" 'Voor tempel en kroeg', t/m 28 september 2003 in het Konink lijk Penningkabinet, Rapen burg 28 in Leiden. den haag/gpd - De Ierse filmac teur Peter O'Toole is weinig in genomen met de ere-Oscar die hij op 23 maart in Hollywood zou krijgen overhandigd. De ac teur, die zeven keer werd geno mineerd maar nooit het beeldje won, wil liever een Academy Award op 'de normale manier' winnen. Volgens het blad Variety heeft de nu 70-jarige acteur een brief geschreven aan de Academy of Motion Picture Arts and Scien ces, waarin hij vraagt om de ere- Oscar pas uit te reiken 'als ik tachtig ben'. „Ik ben namelijk nog steeds in de race om een gewone Oscar te winnen." Academy-president Frank Pier- son zegt in een reactie dat met de prijs O'Tooles jarenlange werk en verdiensten voor de ci nema worden gehuldigd. De president benadrukt dat O'Too le niet is afgeschreven als acteur. „De ere-Oscar moet niet be schouwd worden als prijs voor een gepensioneerde." Pierson hoopt nog steeds dat O'Toole het beeldje in maart in ontvangst wil nemen. Zo niet „dan mag hij hem komen opha len als hij tachtig is of zoveel eerder als hij dat nodig acht." zoetermeer/anp - De commissie-Ekkart, die zich met de teruggave van door de nazi's ont vreemde kunst bezighoudt, bepleit opnieuw een soepeler gedrag op dit terrein. In een giste ren uitgegeven advies gaat het over handelaren die hun bezittingen naar Duitsland zagen gaan, nadat hun bedrijven onder Duits beheer kwamen. In 2001 adviseerde de commissie al een men selijker gedrag ten opzichte van particuliere ei genaars van 'oorlogskunst' en hun erfgena men. De commissie wijst er nu opnieuw op dat juist ten gevolge van de oorlogsomstandighe den sluitende bewijzen voor eigendom en on vrijwillig verlies vaak niet voorhanden zijn. Daarom moéten in sommige gevallen duidelij ke aanwijzingen voldoende zijn voor terugga ve. Net als bij kunst van particulieren vindt de commissie bij kunst van handelaren wel dat zaken als afgehandeld moeten worden be schouwd als na de oorlog door bevoegden vonnis is gewezen. theater recensie I Wijnand Zeilstra j Voorstelling: 'Kijk mij', van Thomas van Luyn. Gezien: 29/ri Schouwburg. 'Ik zou mij ook niet moj ik u was.' Typisch Thonj Luyn, die koketteert licht-hautaine houding, ji begin van zijn progra: dan ook niet voor niets st gericht. Voorbeelden v gen voortreffelijkheid graag op. Interesse 1 ren kan hij slechts vein hij in gesprekjes duidelijk demonstreert loop van het prograi maakt de ik-gerichthei voor belangstelling vo der. Zo zegt hij een 1 op en stelt hij zich 1" hankelijk op jegens sproken vrouw. Een mooi subtiel lijntji de opbouw van zijn 1 Dat kun je ook wel van Van Luyn die op f van de inhoudelijke 5 ling altijd iets verrass petto heeft. Maar toch ii gramma 'Kijk mij' zeki beste tot nu toe. Er 2 sterker dan voorheen j grijpbaars in het gehei muleert Van Luyn som vaties van niks, waai eens een associatieve 1 kan komen die toch de nodige spanning geldt bijvoorbeeld voor li 'Een goed jaar voor 1" dat onverwachts de trekt. In een vorig prograj Thomas van Luyn in 2 den een veelheid aan j tiestijlen zien. Dit 1 mij' is in dat opzicht e minder muzikaal en x opzet Lichtelijk provo rookt hij tijdens vi" hele programma. 1 zijn werk op toneel is 0 voor hem fiscaal aftrekbi eens een onaardige ontk maar geen echt die al dat gerook rechtvi Een dergelijk gebrek aai tussen spanningsopbou» zijds en de uiteindelijke dj derzijds wreekt zich mij' is goed, maar Van L beter. IM door Mannus van der Laan Groningen - Rond 1900 waren veel kunstenaars in de ban van de femme fatale, de vamp die mannen in het ongeluk stort. Werden ze gedreven door castra tieangst, zoals Freud meende, of zochten ze gewoon een aanlei ding om naakte vrouwen te schil deren. Het Groninger Museum wijdt tot en met 4 mei een grote expositie aan het fenomeen. „De man is bezeten door de vrouw", verkondigde de Belgi sche kunstschilder Félicien Rops in de negentiende eeuw. Om er vervolgens in één adem aan toe te voegen: „De vrouw is bezeten door de duivel. Rops had een uitgesproken me ning over de andere sekse, kun je wel zeggen. De vrouw was in zijn ogen een sloerie die erop uit was de man onder de duim te krijgen. In zijn erotisch getinte werk wist hij dat op vele wijzen (advertentie) PRONKSTUKKEN UIT HET OUDE SYRIË 1 NOV 2002 - 9 MRT 2003 RDK5MUSEUM VAN OUDHEDEN. LEIDEN RESERVEER NU UW KAARTJES: 0900 - 6 600 600 0.10 P.M.) OF WWW.BRONNENVANINSPIRATIEJ4L te verbeelden, zoals in 'La tenta- tion de St. Antoine' (1878) waar op de heilige Antonius wordt verleid door een roodharige schoonheid, die verlokkend aan een kruis hangt. De verbeelding van de verleide lijke vrouw is van alle tijden, maar kreeg in de tweede helft van de negentiende eeuw vooral bij 'symbolistische' en 'deca dente' kunstenaars een gevaar lijke lading. Ze nam de gedaante aan van wat later de 'femme fa tale' is gedoopt. De opkomst van de femme fata le in de beeldende kunst stond niet op zichzelf. De vrouw mocht zich in de tweede helft van de negentiende eeuw so wieso verheugen in veel belang stelling. Voor het eerst sinds de Grieks-Romeinse tijd trad de vrouw in talrijke romans en to neelstukken op de voorgrond. Vooral tragische vrouwen als Anna Karenina, Madame Bova- ry, Hedda Gabler of Eline Vere, die elk op hun eigen wijze slachtoffer worden van de liefde. Maar 'fataal' waren deze vrou wen hooguit voor zichzelf. Typerend voor een fatale vrouw is dat ze van de ene man naar de andere vlindert. Ze misbruikt doelbewust haar seksuele aan trekkingskracht. Ze bindt man nen aan zich, zuigt hen leeg en laat ze vervolgens aan hun lot over. Veelzeggend in dit ver band is het verwante woord 'vamp', dat is afgeleid van 'vam pier'. Daarmee is ook de link ge legd met achttiende-eeuwse En gelse gothic novels (spookverha len) waarin vrouwelijke vam piers figureren. Dat nogal wat kunstenaars in de tweede helft van de negentiende eeuw een fascinatie koesterden voor zulke duivelse schoonhe den, daarover kun je de geest flink laten waaien. De belang stelling voor het duistere en het kwade zie je ook terug in de lite ratuur, bij Baudelaire bijvoor beeld. Het heeft er ongetwijfeld mee te maken dat seksualiteit in kringen van kunstenaars uit de taboesfeer begon te raken. Des tijds gingen ook wetenschap pers zich voor seksualiteit inte resseren. Freud verrichtte in Wenen zijn eerste studies, onder andere naar hysterie. Het idee vatte post dat de vrouw seksueel onverzadigbaar is. De femme fatale is het tegen beeld van moeder de vrouw en ook daarom een uitgelezen on derwerp voor vrijgevochten, an tiburgerlijke kunstenaars van het fin de siècle. Ze represen- Een schilderij van Sir Lawrence Alma-Tadema, uit 1873, te zien op de expositie 'Fatale Vrouwen'. Foto: ANP teert het ultieme lustobject, dat mannen zowel aantrekt als af stoot uit angst door haar te wor den verslonden. Je kunt ook stellen dat mannen bang zijn dat ze haar toegedichte onverza digbare verlangens niet kunnen inwilligen. Freud zelf verbond de mannelijke obsessie voor de femme fatale met castratieangst. Maar voor Rops was het gewoon een voorwendsel om blote vrou wen te schilderen, zo bekende hij. Gustave Moreau, Femand Kh- nopff, Aubrey Beardsley, Jan Toorop en vele andere kunste naars die werkten in een 'deca dente' stijl - overwegend realis tisch met een romantische on dertoon, soms sterk gestileerd - waren gericht op het verleden en het exotische. Op zoek naar thema's vonden ze in de ge schiedenis, de mythologie en de bijbel talloze gevaarlijke vrou wen, die ze weergaven als ico nen van de femme fatale. Van de historische personages was Cleopatra populair, die Julius Cesar en Marcus Antonius had geslachtofferd. Maar het was vooral de Griekse mythologie die de kunstenaars tot inspiratie diende. Op 'Odys seus en Sirenen' (1910) heeft Herbert Draper Odysseus in de klassieke verleidingsscène afge beeld, vastgeketend aan de mast van zijn boot. Aan de scheeps wand rijzen drie wulpse, lelie blanke schoonheden uit het wa ter. Odysseus kijkt wanhopig naar de hemel, met ogen die zo wel verlangen als vrees verra den. Tegen zoveel verleidings kunst is hij niet bestand. Hij weet dat hij er uit lijfsbehoud niet aan mag toegeven, dus heeft hij zich door zijn beman ning laten vastbinden. Ook in de bijbel komen vrou wen voor, van wie je kunt den ken dat ze fataal zijn. Is het niet Eva zelf die Adam in het onge luk stort? Is zij niet de oorsprong van de duivel in de vrouw waar over Rops zo nadrukkelijk rept? Maar er waren ook anderen, zo als de wraakzuchtige Salomé die met een wellustige dans haar stiefvader Herodus verleidt en later op verzoek van haar moe der het hoofd van Johannes de Doper opeist. De femme fatale maakte haar glorieuze rentree op het witte doek, vooral in de Amerikaanse film noir. Gedenkwaardig is Double Indemnity (1944) van Billy Wilder. De sexy Barbara Stanwyck, met enkelketting, ver leidt daarin een verzekerings agent. Ze haalt hem vervolgens over haar echtgenoot te ver moorden, opdat ze de overlij- denspremie kan opstrijken. Tegenwoordig staan mannen en vrouwen om tal van redenen dichterbij elkaar. Veel mannen zijn nog steeds bang voor mooie, kokette vrouwen. Maar de angst wordt niet langer tot mythologische proporties opge blazen. Nog meer heel af en toe duikt er in de kunsten nog een femme fatale op, zoals Sharon Stone die in Basic Instinct van Paul Verhoeven de aandacht trekt als een ijskoude furie. Schaamteloos zet ze haar seksu ele aantrekkingskracht in als machtswapen. Tijdens een on dervraging intimideert ze haar tegenspeler Michael Douglas door hem een blik te gunnen tussen haar benen, ta geen slip draagt. De ze< losser geworden - Stone rtaa biseksueel! -, maar hie ook humor naar binnen, naa beeld van de femme fat kracht. „Wat is een femme schrijft Tom Lanoye in 'I delijke monster' (1997), y ste deel van zijn driede m mancyclus waarin hij d< schone en boosaardige Deschryver opvoert. Z woord is ontdaan van i 5^ mantisering: „Kommer nten' met de juiste boezem en lnje 'Fatale Vrouwen, 186 t/m 4 mei in het Gi Museum. Meer inform; de tentoonstelling en Ver^ venactiviteiten: 0900- of www.groninger-ïtiusj|eyer

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 2003 | | pagina 20