KUNST CULTUUR Film van Menno Meyjes toont Hitier als mislukt kunstenaaii Het botst, het klopt, het knettert en het ruikt De duivel waart rond op het toneel Tosca met veel nuances Poezie in kamer, treil 5ai en dierentu ra dinsdag 28 januari 2oo3 Peter O'Toole. Foto: AP Ere-Oscar voor Peter O'Toole ios angeles - De Ierse acteur Peter O'Toole krijgt een ere-Os- car voor al zijn werk. Het is de eerste Oscar voor de nu 70-jari- g.e acteur die wel zeven keer is genomineerd voor beste hoofd rol maar de onderscheiding nooit kreeg. OToole werd voor het eerst genomineerd voor zijn rol van Britse officier in Law rence of Arabia' in 1963. Ook voor zijn spel in 'Becket' (1964), The Lion in Winter' (1968), Goodbye Mr Chips' (1969), 'The Riding Class' (1973) en 'The Stunt Man' (1981) kreeg O'Toole een nominatie. Eerder kregen onder meer Charlie Chaplin, Bob Hope, Federico Fellini en Sidney Poitier een ere-Oscar. O'Toole krijgt het beeldje overhandigd op de 75e Oscar-ceremonie, 23 maart in Hollywood. Van Vliet haalt 700.000 euro op scheveningen - Cabaretier Paul van Vliet heeft 700.000 euro ten bate van Unicef opgehaald met zijn eerste theatertournee. Van Vliet is al ruim tien jaar Unicef- ambassadeur. Gisteravond sloot hij zijn eerste tournee in het kader van Unicef officieel af in het Circustheater in Scheve ningen. Hij heeft 48 pro-deo- shows gedaan en toonde zich na afloop blij verrast door de opbrengst. „Ik had gehoopt dat het een groot bedrag zou zijn, maar dit had ik niet verwacht." Al het geld gaat, na aftrek van enkele kosten, naar een onder wijsproject voor kinderen in Bangladesh. Eminem in Amsterdam Arena Amsterdam - De rapper Emi nem treedt woensdag 18 juni op in de Arena. De omstreden zanger bezoekt Amsterdam in het kader van zijn 'Anger Mana gement Tour'. De kaartverkoop voor het concert begint zater dag 8 februari. Jeugdkorps voor Taptoe Delft rijnsburg - DVS Katwijk, Flora band RijnsburgAdesta Musica Sassenheim en Excelsior Delft hebben een tijdelijk jeugdkorps gevormd dat gaat meedoen aan de Taptoe Delft op 5 en 6 sep tember. De afzonderlijke jeugd afdelingen zijn de afgelopen periode druk bezig geweest zich het repertoire eigen te maken. Afgelopen zaterdag vond de eerste gezamenlijke repetitie plaats. Het korps bestaat uit meer dan honderd jongens en meisjes in de leeftijd van acht tot zestien jaar. Foto- en videowedstrijd lisse - 'Het oog op de Kleurige Kust', de foto- en videowed- strijd die vier seizoenen beslaat, gaat zijn laatste kwartaal in. In zendingen met het thema "Win ter in de Streek' kunnen nog tot en met 31 maart worden inge stuurd. De prijswinnaars voor de herfstfoto's worden begin ja nuari bekendgemaakt. De wed strijd is een initiatief van de stichting Duin- en Bollenstreek Hou het Bloeiend, die wil bena drukken dat de Duin- en Bol lenstreek het hele jaar door prachtig is. Deelname aan de wedstrijd is open voor iedereen, van amateur tot professional Bij alle VW-kantoren in de streek en via de website www- .kleurige-kunst.nl zijn deelna meformulieren te verkrijgen. De prijs voor de beste inzen ding is een digitale camera. Pocketweek krijgt vervolg Amsterdam - De eerste Natio nale Pocketweek krijgt zeker een vervolg in 2004. De actie was zo succesvol dat de oplage met minimaal 50 procent werd vergroot tot 375.000 pockets. Tijdens de actieweek, die werd gehouden van 11 tot en met 26 januari, konden consumenten drie pockets voor de prijs van twee kopen. Aan de actieweken deden ongeveer achthonderd boekhandels mee. Speciaal voor de week verschenen drie uitgaven in pocketvorm. 'Het Jongensmeisje' van Joost Zwa german, 'Hannibal' van Tho mas Harris en "Vrienden voor het Leven' van Maeve Binchy. rotterdam/anp - Een film die Adolf Hitler als onzeker, gefrustreerd man netje toont. Het beeld stond de Ne derlandse scenarist Menno Meyjes steeds duidelijker voor ogen naarmate hij meer las over het tamelijk onder belichte kunstenaarsverleden van de Duitse dictator. Het resulteerde in de film 'Max', die een beeld schetst van de tweestrijd waarin Hitier na de Eer ste Wereldoorlog verkeerde: moest hij proberen zijn middelmatige schilder talent uit te buiten, of toch zijn gave als demagoog? De film beleefde gister avond op het Filmfestival Rotterdam zijn Europese première. De 48-jarige Menno Meyjes is, samen met Paul Verhoeven en Jan de Bont, een van de weinige Nederlanders die heeft weten door te dringen tot het ge sloten bolwerk Hollywood. Op zijn negentiende vertrok Meyjes op goed geluk naar Amerika, waar hij tien jaar onder de armoedegrens leefde voor dat een ontmoeting met Steven Spiel berg zijn grote doorbraak betekende. De regisseur vroeg hem een script te schrijven voor zijn droomproject 'The color purple': het leverde Meyjes met een een Oscarnominatie op. Hiema schreef de Nederlander nog de scena rio's voor onder meer 'Indiana Jones and the last crusade' en 'The siege'. Max' is zijn regiedebuut. De Duitse dictator was volgens de filmmaker geen groot leider, hij wist alleen hoe hij mensen kon overtuigen met zijn woorden. „Hitier twijfelde lange tijd tussen schilderen of politiek: voor een carrière in de kunst moest hij zichzelf echter blootgeven, iets dat hij niet durfde en niet kon. Dus koos hij voor de weg van de minste weerstand: de weg van de demagogie. De film toont ook hoe Hitier al in zijn jonge jaren een uitgewerkte visie had ontwikkeld op het Derde Rijk. Zo toont de jonge schilder het titelperso- nage Max, een joodse kunsthandelaar, schetsen van uniformen, autobanen en gebouwen die hij als Führer alle maal zou verwezenlijken. „Hitier be schouwde zijn leiderschap ook als een kunstwerk", denkt Meyjes. „Net als een schilder stelde hij zijn eigen we reld samen en bepaalde wat er wel en wat er niet in thuis hoorde." Het onderliggende thema van de film is volgens de regisseur angst, een on derwerp dat de link naar de wereld anno 2003 erg logisch maakt. „Je mag het eigenlijk niet zeggen, maar het le ven is zwaar: als het even tegen zit, worden mensen eenvoudig door het leven vermorzeld. Het is gemakkelijk Rlen fei Openingstentoonstelling Van Abbe maakt gretig om dan te vluchten in mythes- gjst Duitse volk was toen heel bevatiijee voor de mythe van de slechte jodei ron( Dat vluchtgedrag is volgens Meyje ,0IT afgelopen halve eeuw niet verand „Natuurlijk is het voor meneer Bij jrh meneer Bush nog steeds makkei .j^j, om over het kwaad van Saddam 1 ,ecj( sein te prediken dan over de bint ?etr; landse problemen als gezondhi uni zorg of veiligheid.strj 'Max' is vanaf 1 mei in de Nederl |en se bioscopen te zien. dee door Rob Schoonen eindhoven - De openingsten- toonstelling 'Over Wij/About We', in het vernieuwde Van Abbe Museum, is meteen al drukbe zocht. Dat is niet zo vreemd, want het publiek heeft zeven jaar moeten wachten op het tonen van de collectie in eigen huis. Re cente aankopen zijn nauwelijks te zien geweest in Eindhoven en voor presentaties van klassieke topstukken moeten we nog ver der terug in de tijd. Het publiek toont zich dus gre tig om zo'n driehonderd moder ne en eigentijdse werken uit de verzameling van het Van Abbe te zien. De tentoonstelling 'Over Wij/About We' is de eerste in een reeks wisselende presenta ties waarbij steeds andere as pecten van die inmiddels uit drieduizend werken bestaande verzameling worden getoond. Al lopend door de oudbouw schieten beelden van weleer zonder enige moeite door het hoofd: werken van Stella, Byars, Kounellis, Richter... Ze zijn vaak onlosmakelijk met bepaalde ruimtes verbonden. Maar waar in de erezaal van de oudbouw de geest van Jannis Kounellis rondwaarde, daar druppelt nu zwarte inkt in glazen trechters. Het monumentale werk van Re becca Hom, 'The moon, the child and the river of anarchy', is voor het eerst sinds tien jaar weer te zien en heeft terecht een bepalende plek gekregen in deze presentatie. Hom heeft een nare jeugdherinnering getransfor meerd tot een kunstwerk dat hoopvol stemt. De school banken (ondersteboven) aan het plafond zorgen al voor de nodi ge spanning, maar er is bovenal sprake van een gesloten systeem waar de vloeistof steeds maar weer wordt opgepompt en ver volgens in de trechters druppelt; kostbare energie - levensadem zo je wilt - die nooit verloren gaat. Dat iets verderop, aan de ach terkant van die zaalwand, Kou nellis toch nog nadrukkelijk aanwezig is met 'Senza titolo' uit 1980, overigens in goed ge zelschap van de 'Igloo Nero' van Mario Merz, en vroege werken van zowel Donald Judd en Carl Andre, maakt deze as van de oudbouw tot een entree waar je even stil van wordt. Langs de zeer recente aankoop van Andre - een prachtige reeks driehoekige blokken in alumini um - die een gevecht aangaat met het denderende lichtgeweld van Dan Flavin, en via de mo numentale trappenhal naar de nieuwbouw waar je buitelt over de stoelen en de tafel van Tony Gragg, om tot stilstand te ko men bij 'Painting on the bull fight' van René Daniëls, van wie op meer plekken werk te zien is. De trap op, om te ontdekken dat het daar gepresenteerde werk van Cobra-schilders het best kan worden bekeken vanaf de andere trap - zo'n tien meter verderop. De heerlijk piepende en krakende machine van Jean Tingely is een prima opmaat voor een reeks zalen waarin een deel van de fameuze El Lissitz- ky-verzameling is onderge bracht, tezamen met andere constructivisten en werken van De Stijl-aanhangers. En dan is er die installatie van Douglas Gordon. Hij heeft het aangedurfd als eerste de Cahen- toren aan te pakken en dat is hem wonderwel gelukt. De ge hele toren heeft hij op bepaalde plekken voorzien van zinnen, steeds met een nadrukkelijke punt erachter. Het zijn stellin gen, vragen of quasi achteloze zinsneden die prikkelen, de wenkbrauwen doen fronsen of de lachspieren aan het werk zet ten. En dan verrast Cahen je weer met een volgend, klein en sym pathiek kabinet, waar de recente kunstgeschiedenis je omarmt. Een vroege Armando, broeder lijk en in alle opzichten logisch naast een Henk Peeters en een fraaie Schoonhoven. Daar te genover een evenzeer museale, als vertrouwde omgeving met Lucio Fontana en het immer in drukwekkende blauw van Yves Klein. De trap af en naar de Dommel- zijde van het museum, waar on- 'der meer Tombeaux' van Jan Vercruysse, met die energieke, blauwe stoeltjes aanwezig is, naast de altijd frustrerende let- tersculptuur van Harald Klingel- höller en het niets ontziende 'Plaster surrogates' van Alan McCollum - het botst en het klopt, het knettert en het sluit prachtig op elkaar aan. Terug naar beneden, naar de Mar tv rste >rst den haag Bekende diC, trakteren treinreizigers doi i. dag op gedichten. Bezoi0 van Diergaarde Blijdorp kui m,se nauwelijks om fabels hee: 1 1 Vlaanderen klinkt zelfs poë de supermarkt. Gedichte 2003. Tweede Kamervoorzitter Weisglas opent donderda ?Pe zitting van de Tweede K met een gedicht. Een traditi voortvloeit uit de Gedichte:1 die donderdag voor de maal in Nederland en Vlaj D ren wordt gehouden. De t gemodelleerd naar de Nat Vc Poetry Day in Engeland. De officiële opening van dt J derlandse Gedichtendag !k donderdag plaats in Dierg; an! Blijdorp in Rotterdam. Va ccj locatie is gekozen omdat 'F en andere diergedichten' 'P thema is van de editie 2O0if Gedichtendag. In Blijdorp de Gedichtendagbundel ligt het' gepresenteerd. Ain van de bundel is Eva Gei ï1? De dichters die de mooist dichten van 2002 hebber schreven, ontvangen daapfi3 Gedichtendagprijzen. En dierentuinpubliek kan in dorp de 'fabelroute' lopen. In het kader van Gedichte laat de NS een speciale tre |j[ den. Vier compartimenter die trein zijn ingericht als U terscoupés'. Daarin trak dichters de reizigers op j j?1; sche voordrachten. De nif_ dende dichters zijn Gerrit rij (sinds de eerste Gedicf"3 d. 1 Jan Werk van Mondriaan (Compositie no. 11) en andere Stijl-aanhangers heeft weer een prominente plek gekregen in het vernieuwde Van Abbe Museum. Foto: GPD studio, waar de Amerikaanse kunstenaar Jason Rhoades let terlijk een omgevingskunstwerk heeft samengesteld dat beweegt, ruikt, speelt, werkt, dat kortom sterk appelleert aan het beeld dat de eigentijdse wereldburger pleegt te hebben van zijn omge ving. Het is een bijzonder com plex kunstwerk, dat de voorma lige ondernemer in de uienin- dustrie van een aantal inhoude lijke lagen heeft voorzien die verder reiken dan het jun-ele- ment welke in eerste instantie bij je opkomt. En als je dan vervolgens besluit dat het tijd worht voor zoiets als koffie, dan passeer je als vanzelf het neonwerk van 'wereldverbe teraar' John Körmeling. Zijn knipperende 'Hi, Ha'-letters be sluiten op gepaste, want con fronterende wijze een rondgang langs deze eerste presentatie in het nieuwe Van Abbemuseum. 'Over Wij/About We'. Van Ab bemuseum, Bilderdijklaan 10, Eindhoven, di t/m zo van 11-17 uur. Tot september 2003. dag in 2000 'Dichter des V lands'), Ruben van Gogh, no Wigman, Hagar P< Mustafa Stitou en Alfred fer. De reizigers ontvanger fabel van Ruben van Gogh. Cinema De Balie in Amste aas preludeert al sinds dond iaa op Gedichtendag. Da; 1 draait daar de film De G Dei, een 'dicht/vorm-filmf projectie is op een scherm, zodat het hele 1*0 plein kan meekijken. In de op de Gedichtendag zelf films vertoond van vijftien animatiefilmers die zich inspireren door werk van tijdse dichters als Ingmar ze, Mustafa Stitou, Hagarjf. ters en Ruben van Gogh. 1 er in De Balie een talkshow[r° Voorts zijn er tal van uit bibliotheken, scholen en .-. re cafés die aanhaken. Zite www.gedichtendag.nl v#rl )ri« ind oej Exorcisme en bezetenheid in het Engelse theater door Rody van der Pols leiden - Met tollende ogen, schuimbekkend en wartaal sla kend. Mensen die bezeten zijn door de duivel vormen een ge liefd onderwerp van makers van sensationele televisieprogram ma's en horrorfilms. Dat daar niets nieuw aan is, blijkt uit het proefschrift waarop Jan Frans van Dijkhuizen onlangs promo veerde aan de Leidse universi teit. 'Devil Theatre' luidt de on heilspellende titel van het boek werk waarin hij de rol van beze tenheid en exorcisme in het En gelse theater van de zestiende en zeventiende eeuw onder zoekt. Het idee voor zijn proefschrift kreeg Van Dijkhuizen heel toe passelijk in het theater. „Een aantal jaren terug bracht ik een bezoek aan Stratford, de ge boorteplaats van Shakespeare, waar ik een stuk zag van Ben Johnson uit het begin van de ze ventiende eeuw, 'The Devil Is an Ass'. In dat stuk zit een hele grappige scène waarin iemand voorgeeft door de duivel beze ten te zijn. Op dat moment rea liseerde ik me dat het heel inte ressant zou zijn om te onder zoeken of bezetenheid in meer theaterstukken uit die periode een rol speelt. En zo ja, wat die rol dan is." Na enig speurwerk bleken er tussen 1558 en 1642 ruim dertig toneelstukken te zijn versche nen waarin bezetenheid en exorcisme een nadrukkelijke rol spelen. „Voldoende om te zeg gen: hé, hier is iets aan de hand", zegt Van Dijkhuizen. Dat 'iets aan de hand' staat duidelijk in relatie tot het jaartal dat de onderzoeker als begmdatum voor zijn inventarisatie koos, 1558. „In dat jaar bestijgt Eliza beth I de troon. Tijdens haar re geerperiode groeien bezeten heid en duiveluitdrijvingen uit tot veelbesproken en controver siële onderwerpen." Het is de tijd van godsdienstige twisten, legt Van Dijkhuizen uit „In die periode wordt het pro testantisme de officiële leer. Maar het katholicisme heeft op dat moment nog hele diepe wortels in de samenleving. Er breekt dus een overgangsperio de aan. En zo'n periode is altijd interessant: op zo'n moment gaat het rommelen en schuiven. En dat geldt zeker voor de rol van bezetenheid en het exorcis- meritueel." Het uitdrijvingsritueel speelt vanaf de middeleeuwen een we zenlijke rol in de katholieke ge loofsbeleving. „Het is een ritueel met een enorm prestige: het laat zien dat de macht van Jezus Chrisms zo groot is dat hij de duivel kan verjagen. Het is ook een heel erg 'ingeburgerd' ritu eel. Zo komt aan iedere doop ook een duiveluitdrijving te pas. Want, zo gelooft men, ieder kind komt met iets van de duivel in zich ter wereld. Wordt die niet uitgedreven, dan is je kans op een plekje in de hemel verke ken." De protestantse kerk wil echter juist de rol van de kerk als be middelaar tussen god en de mens temgbrengen. En daarin passen geen aanspraken van ka tholieke priesters op het exorcis- meritueel. „Je hebt dus ener zijds de protestanten die dit ri tueel willen terugdringen en an derzijds de katholieken die het als een propagandamiddel voor hun geloof aanwenden. Het is immers een diepgeworteld ge bruik, dat bovendien erg specta culair is. Dat levert een span ningsveld op, waarop theater makers feilloos inspringen." William Shakespeare bijvoor beeld, die het bezetenheidsmo tief onder meer verwerkte in 'King Lear'. Dat stuk verhaalt van koning Lear die zijn konink rijk aan twee van zijn dochters wegschenkt. De twee krengen keren zich echter al snel tegen hem. Beroofd van alles wat hem lief is, verlaat de oude vorst het paleis om halfnaakt en krank zinnig over de hei te zwerven. Hier loopt hij een zwerver tegen het lijf, die van de duivel beze ten is. De koning herkent zich in de man, die in werkelijkheid een opgejaagde edelman is die zijn nieuwe identiteit uit lijfbehoud en als vermomming heeft aan genomen. „Op het eerste gezicht lijkt het alsof Shakespeare hier zegt: de protestantse kerk heeft gelijk, kijk maar, die man doet maar alsof hij bezeten is. Bezetenheid bestaat helemaal niet. Die man 'lijdt' aan het katholieke geloof', analyseert Van Dijkhuizen. „In dat opzicht praat hij netjes de officiële ideologie na. Aan de andere kant roept deze zwerver wel het medelijden van de toe schouwer op. Ook de koning top et) Jan Frans van Dijkhuizen: „Het uitdrijvingsritueel laat zien dat de macht van Jezus Christus zo groot is dat hij de duivel kan verjagen." Foto: Hielco Kuipers herkent zich in deze figuur. In andere woorden: hij wordt een symbool van de lijdende mens. Kortom, Shakespeare praat de officiële ideologie na, maar tege lijkertijd is hij heel subversief." Meer informatie over 'Devil Theatre - Demonie Possession and Exorcism in English Dra ma 1558-1642' is te verkrijgen via j.f.van.dijkhuizen @let.leidenuniv.nl theater recensie Aad van der Ven Voorstelling: 'Tosca' door Nationale Reisopera. Muzikale leiding: Oliver von Dohnanyi. Regie: Carlos Wagner. Kinderkoor Multiple Voices, Koor van de Nationale Reisopera en Gelders Orkest. Gezien: 24/1, Stadsschouwburg Utrecht. Nog te zien o.a 31/1 Den Haag, 22/2 Rotterdam. Er gebeurt niets extravagants in de nieuwe productie van Pucci ni's 'Tosca' bij de Nationale Reisopera. De regisseur heeft van de titelheldin geen verpleeg ster of een stewardess gemaakt. Ook is de Romeinse politiechef Scarpia geen in leer gehulde SM-beoefenaar, zoals onlangs bij de Nederlandse Opera. Toch wijkt deze enscenering op een essentieel punt af van het stereotiepe beeld dat van dit werk bestaat Dan praten we over de persoon van Floria Tos ca, zoals zij wordt uitgebeeld door Miranda van Kralingen, ge regisseerd door Carlos Wagner. Zij is genuanceerder en geloof waardiger dan we gewend zijn. De traditie wil dat Tosca in de eerste acte een lichtelijk hysteri sche, verwende diva is. In de tweede acte, wanneer zij Scarpia - hij foltert haar minnaar Cava- radossi - vermoordt, wordt zij heroïsch. Waarna zij in de laat ste acte, aanvankelijk doortas tend, later overmand door wan hoop, werkelijk 'mens' wordt. Mede dankzij haar kwaliteiten als actrice is Miranda van Kra lingen in staat eerder een gevoe lige, liefhebbende jonge dan een over het paard hysterica uit te beelden, onzekerheid is hartroereni T volgens is de moord op S werkelijk een wanhoopsda jjjl niet de vergelding van een ;aa] digde prima donna. Zo 01 yn kelt Tosca zich op een g e e waardige manier, totdat zi 10c moord pleegt door - een s on culair effect - dwars dotfe groot kerkraam te spring Klonk Miranda van Kr; Tosca maar zo overtuig zij acteert. Het lijkt er op 'ay sopraan tegen deze partij ]S{ heel niet opgewassen is. Bi aa| dat zij zich in de hoogtejq, forceren, mist de stem oetj voor deze muziek vereiste Met haar uitbeelding van compenseert zij echter vee De Scarpia van de bas-b Nanco de Vries kom je niet in een donker steegje Zijn typering is mooi vil< gewerkt. Maar ook hij ko vocaal niet uit. Het kos vaak moeite boven het Orkest uit te komen, dat leiding van Oliver von Dol met gevoel voor passie e ma de onderste steen haalt en eigenlijk een grootste attracties van dez ducties is. De tenor Frank van Aken radossi) heeft als enige ge n kele moeite met het forse me van het orkest. Zijn aria, 'Recondita armonia', tijdens de première ruw verschillig, maar naarm; sr voorstelling vorderde we overtuigender. h iev it\ ïfo

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 2003 | | pagina 16