KUNST CULTUUR Key Bird voor 'krasse knarren' Jury jazzcompetitie heeft het niet moeilijk Nederlands Studenten Orkest is een klein wonder Zinderende blut van het Ab Baars Tribute To Bri is een feest di herkennim tig Holland Festival met Schubert en Bausch Alledaagse overpeinzingen van Limburgse troubadour Fatale vrouwen onder elkaar MAANDAG 20 JANUARI jazzterday muziek recensie Ken Vos Stad Leiden International Jazz Award Gezien: 18/1, de Waag. Leiden. De jaarlijkse jazzcompetitie van de Blues- en Jazzweek heeft de zelfde opzet als vorig jaar. Zes solisten strijden met of zonder begeleiders voor een driekoppi ge jury die vervolgens bepaalt welke drie mogen doorgaan naar de finale in Café Einstein aanstaande donderdag. De mu zikanten waren door hun con servatoria voorgeselecteerd. Dit jaar waren de niveauverschillen DEI iets groter, zodat de jury (Jan Siere, Gerard Driessen en Ge rard Wenink) het niet zo moei lijk had. Als eerste mocht de Deense pia nist Mads Söndergaard het po dium bertreden in gezelschap van zijn landgenoot Claus Kaarsgaard aan de contrabas. De pianist maakte het zich niet al te moeilijk en koos vier be kende standards die hij ondanks een goede techniek wat slordig afwerkte. Söndergaard weet har monisch goed de weg, maar rit misch ging er veel mis, ook om dat Kaarsgaard niet overtuigde qua toonvasthcid en timing. Ondanks associaties met Bill Evans en Tommy Flanagan klonk de pianist nogal plichtma- Een stuk frisser was het spel van tenorsaxofonist Micha van der Wekken, wiens begeleiding ook een stuk gemotiveerder klonk. Ook hier was Kaarsgaard van de partij en veel beter op zijn plaats. Van der Wekken heeft een mooie toon en doet in zijn soepel getimede improvisaties een beetje aan Dexter Gordon denken. Juist minder samen hangend was zijn spel in de ei gen composities. De Armeense pianist David Sa- tyan beperkte zich wijselijk tot standards waarmee hij harmo nisch goed de weg wist. Satyan had in het korte interview vooraf te kennen gegeven Herbie Han cock en Chick Corea te bewon deren, maar juist hun swingen de lichtvoetigheid was bij hem ver te zoeken. Liever verliest hij zich in romantische uitweidin gen waarbij van ritmische span ning nauwelijks sprake is. Puur technisch is Satyan het niveau van de belofte reeds ver ontste gen. Echt leuk werd het pas met Joa chim Badenhorst, oorspronke lijk uit Antwerpen. Hij heeft een moderne, gevarieerde speelwij ze gepaaid aan een expressieve toon op alle drie de instrumen ten die hij hanteert: de basklari net, de klarinet en de tenorsaxo foon. In al zijn stukken zat een interessante ontwikkeling, mede door het intuïtieve samenspel met zijn begeleiders, Mare De- muth op bas en Anders Holst Jensen op drums. De Duitse zangeres Sabine Küh- lich daarentegen leek zich niet op haar gemak te voelen in de halflege Waag, gehandicapt door een slechte versterking van haar zangmicrofoon. Ze was slecht te verstaan, maar ook op de toonvastheid was een en an der aan te merken. Ritmisch klopte het meestal wel, maar zie J 'Sf «i Klihlich moet meer varing opdoen om kerheid te overwinnea De jongste kandi< tienjarige altsaxofc Roelofs maakte het makkelijk door 1. kelde improvisaties standards en een ei spelen met slechts ding van pianist Jaj kerk. Dat hij toch (fi wist vast te houden, Roelofs. De jury beslo dat Satyan, Badenhors.g( lofs later deze weer hoofdprijs van 1250 en strijden, hoewel Van ken deze kans ook diend. flos- N npr iilif iS- F rijl <UW Rigter en Landesbergen gehuldigd bij opening jazzweek Valse noot bij opening leiden - Woensdag tijdens de Kroegentocht zijn ze natuurlijk weer zo nuchter als een bob, maar afgelopen zaterdag bij de officiële opening van de Leidse Blues- en Jazzweek kon er in de Waag wel een biertje af voor de chauffeurs van Connexxion. Bij Henk Koelewijn, die al 23 jaar de borrelbus bestuurt, liep bij het proosten met de tientallen sponsors het schuim langs zijn imposante snor. Tegelijkertijd liep de overige genodigden het water uit de mond. De hoofd sponsor van de jazzweek mag dan een van de grootste brou werijen ter wereld zijn, een rondje voor de zaak kon er niet vanaf. Freddy zou, had hij het geweten, zich een paar kilome ter verderop in Noordwijk om draaien in z'n graf. Valse noot bij de opening van het muziek festival. Zuster Klivia naar Berlijn Berlijn - De Nederlandse speel film 'Ja Zuster, Nee Zuster', met Loes Luca als zuster Klivia, is geselecteerd voor de competitie van het Filmfestival van Berlijn, van 6 tot en met 16 februari. De film moet het opnemen tegen onder meer nieuwe films van Zhang Yimou en Spike Lee. In het eveneens geselecteerde Confessions of A Dangereous Mind' (het regiedebuut van Ge orge Clooney) speelt Rutger Hauer een belangrijke rol. amsterdam/gpd - Het Holland Festival presenteert in juni circa dertig nationale en internatio nale producties op het gebied van theater, muziektheater, mu ziek, dans en multimedia. On der de kunstenaars die daarbij een belangrijke rol spelen bevin den zich Pina Bausch, Trisha Brown, Peter Eötvös, Heiner Goebbels, Anna Teresa De Keersmaeker, Reinbert de Leeuw, Christoph Marthaler en John Zom. Geen van de produc ties is eerder in Nederland te zien geweest Het festival speelt zich dit jaar af van 5 tot en met 29 juni in vijftien theaters en op andere locaties in Amsterdam. Het festival wordt in het Amster damse Muziektheater geopend met de opera 'Le Balcon' van Peter Eötvös, gebaseerd op het gelijknamige toneelstuk van Jean Genet. Twee door Schubert geïnspireerde producties zijn 'Die schone Müllerin' van Chris toph Marthaler (Schauspielhaus Zürich) en "Winterreise' van Trisha Brown (Trisha Brown Dance Company). Bovendien heeft Reinbert de Leeuw voor Barbara Sukowa en het Schön- berg Ensemble een programma samengesteld, gebaseerd op lie deren van Schubert en Schu mann. Beroemde stukken in nieuwe ensceneringen zijn een door Thomas Ostermeier geregisseer de, moderne interpretatie van 'Het poppenhuis' van Ibsen (Schaubühne am Lehniner Platz) en 'Drie zuster' van Tsje- chov (Ivo van Hove en Toneel groep Amsterdam). In de cate gorie muziek neemt het project 'De elektrische gitaar' een be langrijke plaats in. Onderzocht zal worden hoe dit instrument functioneert in orkest- en en- sembleverband. Op het terrein van de dans zijn er naast Win terreise' van Trisha Brown twee producties van zowel Pina Bausch als Anna Teresa De Keersmaeker. Het Tanztheater Wuppertal komt met 'Agua' en 'Kontakthof naar Theater Carré, terwijl Rosas in de Amsterdamse Stadsschouwburg 'Once' en een gloednieuw ballet van De Keers maeker uitpoert. door Ad van Kaam vervolg van voorpagina leiden - De organisatie van de Leidse Blues- Jazzweek had er eerst 23 jaar over nagedacht, dus je kunt niet stellen dat ze over één nacht ijs zijn gegaan. En ei genlijk wilde voorzitter Dick Wansink wachten tot de 25ste af levering van het jaarlijkse evene ment. Maar, omdat je nooit weet wat er in de tussentijd allemaal gebeurt en omdat elk zichzelf respecterend festival er eentje heeft, besloot hij om er nu maar mee voor de dag te komen. De Key Bird Award wordt voortaan elk jaar uitgereikt aan iemand die zich in het Leidse verdienstelijk heeft gemaakt voor de jazz of de blues. De eerste ging meteen naar twee man: Frits Landesber gen (70) en Bob Rigter (68). De twee krasse knarren, zoals ze afgelopen week in de Uitbijlage van deze krant stonden afge schilderd, waren afgelopen za terdag onder 'valse' voorwend selen naar de Waag gelokt, zoge naamd om de opening van de Leidse Blues- en Jazzweek wat extra cachet te geven. Maar nog voordat burgemeester Wolter Lemstra het officiële startsein daarvoor gaf, riep hij bigband leider Landesbergen en saxofo nist Rigter bij zich op het podi um. Daar kreeg het nietsver moedende tweetal een fraai Delftsblauw bord in de muzikale handen gedrukt - voor hun ge hele oeuvre. Een geste die de aan jazz verslingerde autodidac ten zichtbaar op prijs stelden. Met het tappen van het traditio nele biertje, als gebaar naar de hoofdsponsor van de jazzweek, besloot Lemstra vervolgens nog even te wachten met de opening van de Blues- Jazzweek om eerst een paar aardige ontboe zemingen te doen voor een ad interim-burgemeester. Met lui- De eerste Key Bird Awards waren voor Bob Rigter (I) en Frits Landesbergen. Foto: Dick Hogewoning de stem en met een frivoliteit die deed denken aan Cees Goe- koop in zijn beste dagen, vond Lemstra dat het hoog tijd was voor een leuk feest na de letter lijk en figuurlijk donkere dagen rond Kerst. ,,Ik was met oudjaar 's nachts in de stad en en ik kan u verzekeren dat dat geen pretje was. Al die vernielingen, het ging me echt aan het hart. Dat is ook Leiden en dat is jammer. Maar gelukkig heeft Leiden vooral goede kanten en die laten we deze week uitgebreid zien." Hoewel hij zelf geen instrument bespeelt (.Alleen kerkorgel, maar dat komt misschien nog een andere keer van pas") be kende Lemstra in de Waag voor een publiek van voornamelijk sponsors en genodigden een enthousiast liefhebber te zijn van jazz. „Bij jazz gaat het om improviseren en als je dat goed kunt, ben je een hartstochtelijk en gelukkig mens. Ik ga deze week op kroegentocht, ook al is het verkiezingsavond, en ik ga naar Laura Fygi, die ik zeer be wonder. Het mooie van dit festi val is, behalve de uitstraling die het heeft, dat het zonder een cent gemeentelijke subsidie tot stand komt. Dat is zeldzaam. Daar ben ik trots op. Laat alle sponsors die dit mogelijk maken daarom op het podium komen voor een toost. Proost op de mooiste stad van Nederland!" muziek recensie Ken Vos Concert: Ab Baars Trio met Misha Mengelberg en MariTtte Rouppe van der Voort. Gezien: 18/1Hot House in de Burcht, Leiden. Stilistisch is de muziek van Ab Baars met gemak de meest vooruitstrevende die gedurende de jazzweek te horen zal zijn. De rietblazer (klarinet en tenorsax) presenteert in zijn huidige tour nee een soort overzicht van wat het trio de laatste tien jaar aan de luisteraars voorschotelde. Om dat extra feestelijk te maken nodigde Baars voor elk concert enkele gasten uit. In Leiden wa ren dat de instant composing- icoon Misha Mengelberg en de avant-garde saxofoniste en flui tiste Maritte Rouppe van der Voort. In telkens wisselende be zettingen werden spontane im provisaties en stukken uit het triorepertoire gespeeld. Het concert werd wat 'zoekerig' ingezet met een duo-improvisa tie van pianist Mengelberg en bassist Wilbert de Joode, waarin de karaktereigenschappen van beiden goed tot uiting kwamen. Mengelberg over de toetsen huppelend en relativerend, De Joode geconcentreerd de vaart erin houdend. Daarna was het de beurt aan enkele composities van Baars, die meestal streng van vorm zijn en toch veel inter pretatievrijheid voor de musici bieden. Baars zette m< ge, soms rauwe gelui waarop De Joode en Martin van Duynhov zorgden dat het g»teg( soms onorthodoxe t iens extra dynamiek en drii 8.11 Mengelberg, soms nai horen, is een soort jo jhi gezelschap met altijd 1 eet muzikaal commentaai251 uit de jazztraditie put. met haar intense, schedi wijze een soort sparrii Ieh voor Baars. Dit kwam we de spontane improvis [q; al tot uiting in de kleu p,ra gende stukken van s.1 Baars bewonderde l John Carter die een m wicht vormen tegen d|.25 tisch aandoende co BS van Baars. Pq Enige aandacht werdfetie: steed aan de stukke# 2i Baars zich laat inspir e" de traditionele muzier 1 Noord-Amerikaanse die door de repetereéssc vaak een hypnotiser AF vreemdend karakter h [q de tweede set kwam n: ming er goed in, voon r. 2 rake interventies vail berg na een prachtige -li dingrijke improvisatiaBpc Joode en Van DuynhB toegift, een zinderen van John Carter waae. zelf vooral stevige uitjfeit onder meer dubbelton d se lucht op de klarinet passende climax aan hf 21 theater recensie Wijnand Zeilstra Voorstelling: 'Gerardus Jacobus Marie', theaterconcert door Gé Reinders. Begeleiding: Marcel Broersma, gitaar, en Lucas Beukers (contra)bas. Gezien: 18/1, Leidse Schouwburg. Ruim een jaar geleden was hij hier ook, de troubadour van het Limburgse lied. Duidelijk is meteen dat een theaterconcert van Gé Reinders vaste rituelen kent Hij begint met een lesje Roermonds voor beginners, hij kletst op onbevangen wijze de liedjes aan elkaar, hij sluit af met toegiften, waaronder in elk geval zijn vaste tophit 'Blaasmuziek' oftewel 'Bloasmeziek' en 'Slui tingstijd' oftewel 'Sjloetingstied'. Een avondje Gé Reinders bete kent dus onvermijdelijk de oren scherpen voor zuidelijke klan ken. Ook bij vaste Reinders-fans van boven de grote rivieren gaat het overigens met die verstaan baarheid wel eens fout. Zo ver telt hij op gemoedelijke toon hoe hij ooit eens het verzoek kreeg om het nummer 'Aardbei en met thee' ten gehore te bren gen. Inderdaad klinkt de titel zo op het eerste gehoor, als hij het zingt. De echte titel luidt echter 'Aad waere mit dich', wat wil zeggen 'oud worden met jou'. Het is trouwens een mooi liedje dat tegelijk ook heel kenmer kend is voor het werk van Gé Reinders: een beetje romantisch en tegelijk ook weer heel nuch ter. Overwin je de - in feite maar kleine - taalbarrière, dan hoor je min of meer alledaagse over peinzingen die op geestige, lichtpoëtische wijze zijn ver woord. Ook de daarbij behoren de muziek is qua structuur het toonbeeld van eenvoud. Vaak zijn het eenvoudige akkoorden die echter uiterst efficiënt zijn ingezet. Bovendien krijgt Rein ders de steun van zijn vaste be geleiders die ook dit keer uitste kend werk verrichten. In 'Gerardus Jacobus Marie' combineert Gé Reinders oud met nieuw materiaal. Het geheel biedt puur luistergenot voor de liefhebbers van zijn authentiek geluid, dat duidelijk optimaal tot zijn recht komt in de intieme sfeer van de Leidse Schouw burg. Groningen - De expositie 'Fatale vrouwen' in het Groninger Museum is zaterdag geopend door een echte femme fatale. Diva Joan Collins (midden) was uitgenodigd de tentoonstelling te openen. De actrice maakte in de jaren tachtig furore als het kren gerige personage Alexis in de televisieserie 'Dynast/. De expositie in het Groninger Museum is samengesteld door gastconser vator Henk van Os. Hij koos voor schilderijen waarop fatale vrouwen als Cleopatra, Salomé en Medea staan afgebeeld. Ze zijn gemaakt door kunstenaars als Edvard Munch, Gustave Moreau en Max Klinger. De tentoonstelling blijft tot 4 mei te zien. Foto: ANP/Olaf Kraak muziek recensie Susanne Lammers Concert: Nederlands Studenten Orkest o.l.v. Jurjen Hempel M.m.v. Floris Mijnders (cello). Met werk van Stravinsky, Dvorak en Lann. Gehoord. 18/1, Stadsgehoorzaal, Leiden. Nog te horen: 20/1, De Doelen, Rotterdam; 25/1, Concertgebouw, Amsterdam. Elf dagen repeteren, elf dagen spe len. Het blijft een klein wonder hoe het»Nederlands Studenten Orkest, elk jaar weer helemaal opnieuw sa mengesteld, zo'n hoog niveau kan bereiken. Het enthousiasme en de motivatie moeten enorm zijn. Dat is zelfs te horën in het ope- ningswerk 'Gardener of the stream' van Vanessa Lann, een jonge Ameri kaanse componiste. Lann geeft wis kunde en muziek aan de Leidse Webster University, maar de Rijn haalt bepaald niet het beste in haar boven. Haar 'zoektocht naar de grenzen van het hoorbare' resulteert in een extreem trage melodie, die langzaam dichtgroeit, een uitgerek te toonladder die een beetje gesabo- teerd wordt. Het NSO speelt desal niettemin erg geconcentreerd en verzorgd. Zelfs het moedwillig per verteren van de klank van de instru menten gebeurt met grote toewij ding. In het Celloconcert in b van Anton- in Dvorak komt de nadruk te liggen op de niet geringe ensemblekwali teiten van het NSO. Vooral in het middendeel overtuigt het samen spel van de keur aan solisten uit het orkest met cellist Floris Mijnders. Hij laat zijn cello vooral intiem en droefgeestig wijs klinken, hij bezielt met ingehouden kracht^ en lyriek, zonder nu direct te leiden. De elegi sche sfeer wordt helaas wel verbro ken door de hevig contrasterende tuttipassages. Die vitaliteit is wel op haar plaats in het laatste werk, Le Sacre du Prin- temps van Igor Stravinsky. De ver beelding van een heidens offerritu eel waarin een meisje zich dood moet dansen, krijgt door het NSO bijna tastbaar vorm. Beheerst, scherp spel, met waar nodig een ronde volle klank, en een adembe nemende expressie. De dreiging be gint klein, met die griezelig kale fa gotsolo, wordt langzifem aangevuld met een donkere klarinet en wordt voltooid met snerpend koper. Het orkest speelt ritmisch onberispelijk, de strijkers lijken wel slaginstru menten en de blazers werpen hun blaffende accenten er ijzingwek kend precies overheen. Razend knap is de spanningsopbouw, van plechtige sereniteit naar onversne den primitieve bloeddorst, zich steeds verder ontvouwend, tot de spanning tot het uiterste is opge rekt. Jurjen Hempel en het Neder lands Studenten Orkest treffen Stra vinsky's muziek in al haar gruwelij ke schoonheid. t muziek recensie Herman Joustra Concert: XXL Tribute To Brood. Gezien: 19/1, De Vi vervolg van voorpagina Mare Steenvoorden zou zeker hoge ogi in een Herman-Brood-lookalikeweds zanger heeft dezelfde zwartgeverfde maakt op het podium dezelfde beweginl of hij kramp heeft in de schouders en[ oksels. Bovendien komt zijn zang i" buurt, hij heeft nagenoeg hetzelfde kreuntje als Herman Brood. Tja, als jel maal in huis hebt, dan wil je dat natuuj horen en zien ook. Maar da's moeilijk in de galmbak diet heet. 'XXL Tribute To Brood' zwoegt I zoveel is wel te zien. Maar te horen? H brij, waarin bassdrum, de bas en de solol af en toe de zang) maar net zijn te oil den. Gitarist Hans Wildschut beaamt twee sets de problemen. Omdat De II grote stenen massa is, kaatst het geld wanden weer terug. „Sla ik een snaar a die een fractie van een seconde later te( dan iets zachter." Geen wonder dus t in de luide passages niet altijd even s gaat. Maar goed, het had nog een stuk bero kund. Het publiek, dat in groten getale ii men, zorgt in elk geval voor een beetje n' demping. En als na de onderbreking blijkt dat d?' flink hebben gesleuteld aan het geluid, 'fj[ stukje aangenamer toeven in De Waag. ii0 Steenvoorden kreunt en brabbelt als Broan beste dagen, tegen een decor van blauv$( lampen, heel veel rook, op het plafond f 1 teerde dia's van Brood en het gloeiend» van een biergigant op de muur. c De begeleidingsband, inclusief twee Bombita's, schudt het hele repertoire rf uit de mouw. iet Het heeft niets met jazz te maken, een tf° blues, maar alles met het feest der hei „Zou het goed doen met de Peurbakkl zegt muziekliefhebber en uitbater Stöxen. „Op het waterpodium voor An/^ jaardag. En misschien is het ook wel iè en 3 oktober." Precies, die sfeer ademtig bute To Brood.T I

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 2003 | | pagina 14