KUNST CULTUUR
r
1W M
Van actuele misstanden tot obligate softporno
Blues Jazzweek heeft zijn eigen 'Idols'
Ongekende klasse
Freek de Jonge
Nieuwe Potter
nu al bestseller
'Het bewijs'
naar Nederland
Cinefleur Festival
op zondag
Zes jonge talenten in de race voor Stad Leiden Jazz Award
Oscar-reuzen in gereedheid gebracht
Geen sprake van verdere popularisering International Film Festival Rotterdam
Nacht van de Wansmaak:
vier uur schaamteloze pulp
Harp
zorge
puur
1 j J r 1
Litera
missie
naar I
Auteur J.K. Rowling van de Harry
Potter-reeks. Foto: EPA
tos anceles - Het vijfde deel uit
de populaire Harry Potter-reeks
komt pas in juni uit, maar is nu
al een bestseller. On line boek
verkopers lieten gisteren weten
dat binnen 24 uur na de be
kendmaking van de publicatie
datum, de voorverkoop op gro
te schaal op gang kwam via het
internet. De fans hebben drie
jaar moeten wachten op het
boek 'Harry Potter and the Or
der of the Phoenix'wem J.K.
Rowling. Deel vier over de we
reldberoemde tovenaarsleerling
kwam uit in juli 2000. De eerste
vier delen van Harry Potter
staan nog steeds op bestseller
lijsten over de hele wereld. De
verfilmingen van de eerste twee
delen hebben inmiddels meer
dan 1,7 miljard euro opge
bracht.
Amsterdam - Actrice Carice van
Houten gaat de hoofdrol ver
vullen in het toneelstuk 'Het
Bewijs' (Proof) van de Ameri
kaanse David Auburn. Theater
producent Joop van den Ende
haalt het stuk naar Nederland.
Proof, dat in oktober 2000 op
Broadway in première ging,
werd door de vakjury van de
Tony Awards uitgeroepen tot
beste Amerikaanse toneelstuk
van dat jaar. Naast Carice van
Houten (békend van de film
'Minoes' en de musical 'Fox
trot') speelt Jules Hamel in 'Het
Bewijs'.
leiden - Het Cinefleur Festival
wordt aanstaande zondag ge
houden in het Vliedand College
aan de Apollolaan in Leiden en
niet zoals gisteren in deze krant
stond op zaterdag. Aan het
Cinefleur Festival wordt meege
daan door vijf verenigingen van
amateurfilmers uit Leiden, Lis-
se, Noordwijk, Haarlem en
Aalsmeer. Een jury beoordeelt
de inzendingen. Het festival be
gint om 13.00 uur.
leiden - Het is een beetje het
'Idols' van de Jazzweek: de strijd
om de Stad Leiden Jazz Award. Ze
zijn jong, getalenteerd, gedreven
en willen boven alles op het podi
um staan. Morgen nemen de zes
geselecteerde deelnemers het
vanaf 14.00 uur tegen elkaar op
in de Waag, vlak nadat de officië
le aftrap is gegeven voor de 23ste
Leidse Blues Jazzweek.
Net als tijdens voorgaande afle
veringen is het weer een inter
nationaal gezelschap dat voor
deze talentenjacht is uitgekozen.
Naast twee deelnemers uit Ne-
derland, zijn de kanshebbers af
komstig uit Denemarken, België,
Duitsland en zelfs Armenië.
Daarvan gaan er slechts drie
door naar de finale, die op don
derdagavond vanaf 20.15 uur in
Café Einstein wordt gehouden.
De winnaar krijgt behalve een
geldprijs van 1250 euro ook een
optreden op het podium van de
Stadsgehoorzaal ujdens de laz-
zin' van volgend jaar.
De jongste deelnemer is Joris
Roelofs, slechts achttien jaar
oud, maar nu al met een in
drukwekkende reeks prijzen op
zijn naam: winnaar van de Pim
Jacobs Prijs, 'beste saxofonist'
van het Nationale Haarlemmer
meer Big Band Concours en
winnaar van het Prinses Christi
na Concours Jazz. Op zijn
twaalfde speelde Roelofs het
klarinetconcert van Mozart, op
zijn dertiende improviseerde hij
al op de altsaxofoon tijdens
jamsessies in de Amsterdamse
café's.
De enige vrouwelijk deelneem
ster - en tevens enige vocaliste -
is de Sabine Kühlich uit Duits
land. De 29-jarige zette reeds op
haar vijfde de eerste schreden
op het muziekpad. In 1998 be
gon ze in Maastricht met de stu
die lazz-zang en in 2000 ver
volgde ze haar opleiding in op
het conservatorium in Amster
dam. Kühlich heeft in de meest
uiteenlopende formaties opge
treden. van bigbands tot rock 'n
roll, en bracht verscheidene cd's
uit.
Mischa Wekken studeert jazz-
saxofoon aan het Koninklijk
Conservatorium in Den Haag en
is met name in jazz uit de jaren
vijftig geïnteresseerd. Datzelfde
conservatorium wordt bezocht
door Mads Söndergaard uit De
nemarken, een pianist die regel
matig op de radio te horen is.
Ook de Armeniër David Satyan
heeft piano als specialisatie. En
kele jaren geleden won hij de in-
theater recensie
Wijnand Zeilstra
Voorstelling: 'De Stemming' door Freek de Jonge. Gezien: 16/1, schouwburg
Leiden. TV-uitzending: dinsdag 21 januari.
We hadden nog een oudejaarsconference tegoed. Freek de
Jonge had immers zijn bijdrage uitgesteld om er een verkie
zingsconference van te maken. 'De Stemming' is een perfect
verhaal geworden. Freeks aanpak getuigt weer eens van on
gekende klasse. Scherpe, soms zelfs vlijmscherpe grappen
lanceert hij binnen een context waarin actualiteit en be
schouwelijke momenten ruim baan krijgen. Mocht bijvoor
beeld Wouter Bos een dezer dagen de 'MP'-kandidaat van
de PvdA bekend maken, dan zal Freek daar gegarandeerd
alsnog op inspringen.
Als vanouds zit De Jonge zijn publiek dicht op de huid.
Wanneer we te enthousiast klappen, krijgen we het verzoek
dat niet te doen; het roept bij hem associaties met een lijk
wagen op. Wanneer we te vaak met 'Oohh' reageren, wordt
ons dat kwalijk genomen. Tja, zo luidt zijn verweer, door al
dat gepraat over de wenselijkheid van normen en waarden
valt de bodem uit tachtig procent van de grappen. Dus we
moeten maar tegen een stootje kunnen. Bovendien gaan
programma's bij Freek eigenlijk heel vaak over normen en
waarden. En aldus neemt hij de dwaasheden van het afgelo
pen jaar onder de loep. Of het nu gaat om het werven van
ministerkandidaten in het burencircuit. om prinselijke in
terventies via De Telegraaf of LPF-parlementariërs met
vreemde complottheorieën. Daarbij worden stevige tikken
uitgedeeld. Hij blikt terug, verwerkt daarin vanzelfsprekend
de vele opmerkelijke gebeurtenissen van het afgelopen jaar
en heeft voor de begrafenis van prins Claus een metafoor
gevonden die je pas in de loop van zijn verhaal door hebt.
En natuurlijk is er veel aandacht voor de verkiezingen. Hij
demonstreert aan de hand van de populaire wens 'met je
luie reet op het strand' te kunnen liggen, hoe je verkiezings
retoriek opbouwt Hij roept dat vanaf het spreekgestoelte
annex preekstoel die in het toneelbeeld fantasierijk is weer
gegeven. Ook worden we in verkiezingstijd dagelijks met tal
van opiniepeilingen om de oren geslagen. Op dat terrein
doet Freek eveneens een stevige duit in het zakje. Soms zijn
er beschouwelijke momenten, waarop hij vat probeert te
krijgen op wat ons zo al overkomt.
Politici vrezen naar zijn zeggen nu al zijn commentaar na
het laatste lijsttrekkersdebat. 'Ja, ja, ik ben een factor!', voegt
hij daar pesterig aan toe. Het is Freek op zijn best.
santa clarita - Kunstenaar Rick Roberts bedekt een enorme 'Oscar-reus' met een goudkleurig verflaagje. De ruim vijftig decorstukken, tussen
de 2 en 8 meter groot, staan momenteel opgeslagen in een grote loods, waar ze opgepoetst en in gereedheid worden gebracht voor de Oscar
uitreiking op 23 maart. Op 11 februari worden de genomineerden voor de prestigieuze onderscheiding bekend gemaakt.
Foto: AP Photo/Jill Connelly
door Marc Floor
Rotterdam - Het gaat uitstekend
met het International Film Festi
val Rotterdam (IFFR). Vorig jaar
werd met de verkoop van bijna
350.000 kaartjes een nieuw be
zoekersrecord gevestigd en inter
nationaal timmerde het evene
ment aan de weg als nooit tevo
ren. Alle reden tot feest maar het
IFFR houdt het op de 32e editie -
die plaatsheeft van 22 januari tot
en met 2 februari - zoals altijd be
scheiden.
Hoewel directeuren Simon Field
en Sandra den Hamer steeds
meer hun best doen om ook de
liefhebbers van andere kunst
disciplines binnen te halen is er
dit jaar geen sprake van een ver
dere popularisering. Tegen de
nationale trend in kiest het festi
val er niet voor om de drempel
zodanig te verlagen dat er een
heel nieuw publiek mee kan
worden gewonnen.
Zo is er dit jaar opnieuw geko
zen voor een niet al te toeganke
lijk hoofdthema. Stond op de
vorige editie de vraag centraal
"What is Cinema?', de discussie
moet nu een vervolg krijgen in
het programma (Bases upon]
True Stories'. Aan de hand van
films, video's en installaties wil
het festival onderzoeken op wel
ke manieren en met welke me
dia hedendaagse filmmakers de
werkelijkheid proberen weer te
geven in hun werk.
Die toevoeging 'met welke me
dia' stelt meteen een aantal Rot
terdamse kunstinstellingen in
staat aan te haken bij het film
festival. Zowel Museum Boij-
mans Van Beuningen als het
Nederlands fotomuseum (dat
komende zaterdag officieel
open gaat) scharen zich met een
aantal installaties onder het
hoofdthema. Twee andere Rot
terdamse kunstinstellingen,
7^nt. CBK en Witte de Vyph,
*0 'w
rotterdam/gpd - Ook te zien op het 32e International Film
Festival Rotterdam (22 januari-2 februari): 'Blacula, de
zwarte Vampier', 'Emanuelle en de laatste der kannibalen'
en 'Excessen in de Folterkelder'. Net als twee jaar geleden
wordt onder de vlag van het filmfestival een hele avond ge
wijd aan het allerslechtste wat de cinema heeft voortge
bracht. Tijdens 'De Nacht van de Wansmaak. Reloaded'
praat Max Rockatansky (een pseudoniem van Jan Verheyen)
vier uur lang fragmenten aan elkaar uit films die vanwege
hun abominabele kwaliteit vooral uitpakken als comedy.
'De Nacht van de Wansmaak' is een initiatief van Jan Doen-
se en Jan Verheyen, twee liefhebbers van de schaamteloze
pulpfilm. Doense is directeur van het Festival van de Fan
tastische Film, Verheyen Belgisch filmmaker en presentator
van een tv-programma rond de cultfilm. Het duo struint
heel Europa af voor gênant filmmateriaal, dat wordt opge
duikeld bij filmmusea en verzamelaars. Met de meer dan
avondvullende 'Nacht van de Wansmaak' willen ze vooral
mensen vermaken 'die zich genoeg hebben verveeld met
politiek correcte arthouse-films'.
'De Nacht van de Wansmaak. Reloaded', 31 januari in het
oude Luxor Theater, vanaf 22.30 uur. Toegangsprijs 17,50
euro. Daarna tournee door Nederland.
Fragment uit de film 'De arm van Jezus'. Huub van Tienhoven speelt Hendrik IJzerman, een mijnwerker die droomt van een bestaan in Ameri
ka. De film is het speelfilmdebuut van documentairemaker André van der Hout en genomineerd voor een Tiger Award. In de film, waarin alle
rollen worden gespeeld door de leden van muziekgroep De Kift, verwerkte hij beelden uit zo'n veertig historische filmpjes, veelal gemaakt in
het vroegere Rotterdam. Publiciteitsfoto
voegen zich weer bij het vaste
festivalonderdeel Exploding Ci
nema, dat dit jaar als thema
'Static' heeft en zich richt op
electriciteit.
Het hoofdprogramma bevat
weer enkele honderden speel
films, documentaires en korte
films, waarvan de bekendste al
furore hebben gemaakt op an
dere festivals. Veel is te ver
wachten van 'Russian Ark', het
imponerende filmproject van
Alexandr Sokurov, dat bestaat
uit één anderhalf uur durend
shot. Ook het eerdergenoemde
'The Magdalene Sisters' van Pe
ter Mullan, uiterst actueel over
de seksuele misstanden in de
katholieke kerk, heeft internatio
naal al de tongen losgemaakt.
Ook hoge ogen gooit 'Le Fils', de
nieuwe film van de Belgische
gebroeders Dardenne, met een
magistrale hoofdrol voor hun
vaste kracht Olivier Gourmet
(winnaar Gouden Palm Beste
acteur) en 'Spider' van David
Cronenberg ('Crash', 'eXisteZ).
Andere bekende films zijn 'The
Man without a Past' van Aki
Kaurismaki (Grand grix, Can
nes), 'Gerry' van Gus van Sant
(met Matt Damon), 'Ten' van
Abbas Kiarostami (competitie
Cannes en 'Punch-Drunk Love'
van Paul Thomas Anderson. De
langverwachte opvolger van
'Magnolia' pakt uit als een ro
mantisch drama, met hoofdrol
len voor Adam Sandler en Emily
Watson ('Breaking the Waves').
De traditionele 'vrienden van
het festival' ontbreken dit jaar
ook niet in het programma. Zo
zijn er nieuwe films te zien van
de Japanner Mike 'Audition'
Takashi ('Dead or Ali^|É Final'),
de Zuid-Koreaan Fruit Chan
('Public Toilet'), de Britse film
maakster Lynne Ramsey ('Mor-
vern Cellar') en de Zweed Lukas
Moodysson ('Lilya 4-Ever'). In
teressante curiositeiten zijn '24
Hour Party People', een film van
Michael Winterbottom over de
excentrieke platenbaas van Joy
Division, New Order en de Hap
py Mondays, en 'Baaadassss Ci
nema', een documentair over
zicht van de Blaxplotation-films,
met medewerking van Pam
Grier en Samuel L Jackspn.
Het vaste j-
Filmmakers in Focus is dit jaar
aan de magere kant Meest in
het oog springt Guy Maddin,
een Canadees die inspiratie
vindt in de begindagen van de
cinema. De Indiase filmmaker
Girish Kasaravalli heeft in eigen
land nogal wat filmprijzen op
zijn naam staan, maar zal in
Rotterdam met zijn tamelijk
sentimentele filmverhalen min
der weerklank vinden. Dat geldt
ook voor de Fransman Jean-
Claude Brisseau, de derde Film
maker in Focus, die zijn hand
niet omdraait voor een staaltje
obligate softpomo ('Choses Se-
crètes').
Meer kan worden verwacht van
de Tiger-competitie, de film
wedstrijd voor internationaal ta
lent dat nog maar één of twee
films heeft gemaakt. Na een ja
renlang verblijf in de schaduw
festival q£derdeelzijn-de Tiger Awards - r^worden
er jaarlijks drie uitgedeeld -
meer naar voren getreden als
Rotterdamse kweekvijver voor
talent. Christopher Nolan ('Me
mento', 'Insomnia') mag nog al
tijd gelden als het beste voor
beeld, maar er zijn de laatste ja
ren meer interessante namen
uit voortgekomen.
Op de gastenlijst staan dit jaar
tot slot Paul Thomas Anderson,
alle Filmmakers in Focus, Elia
Suleiman, Diego Lerman, Ed
Lachman en Larry Clark (ma
kers van 'Ken Park'), de gebroe
ders Dardenne en Claire Denis.
Wie het na een week artfilms al
lemaal even te veel wordt kan
terecht bij de Nacht van de
Wansmaak. Het evenement met
de meest wanstaltige momenten
uit de geschiedenis van de cine
ma start dit jaar zijn Nederland
se tournee op het Rotterdams
filmfestival. et
Anke Anderso
riëtte Gort
meer dan vijf j
de afwerking,
in het samen
eens zo te m
aan de durf w
den in de mi,.,
wat voor mu
hard aan een
toire en dat
want zoveel is 1 j
niet geschrevei
voor cello-piai h°n!
spelen, maar v
ba en clavecirpjo
moeilijker.
Zo overheerste!
2e Sonata in I
gamba en claj
genaam. De r
son in rap ten#
nauwelijks gel
er soms een f
nen ontstaat j
lank zich mof
moet banen,
ge sonate die I
gespeeld word
melodieuze Af
geraffineerd
matiës omhooj
ste deel verdij
loopjes van de^
harpklank.
Maar er staaif
menten van
tegenover. Naf
evergreens,
en Après un
brengt dit duo
kleine juweeltj
als drie delen
'From Jewish
dil' (Hebrew
Bantock (1886
zame, iets klaf
nen zijn Marii
geschreven. Tx
kere volle tooi
glijdt in ijle dr
biedt krachtig
spel.
Ook de 'Disco|
gelsman E. Ril
wordt een dif
sprek tussen c
ontlokt uit haa
ge diepe zuc
harp fel reaga
sonante akkoi
nauwelijks will
In Toumiers
dans le bois'
het bos) tooi
een hele tede
spel. Spranki
borrelt omhoo
een paar drup]
springen, evei
springerig ria
het water in g(
ders wegstroo
son fijnzinnig
een snelle Mai
per in grappij
me, afwissele
sfeervolle dyn
duo een origin
muziek met ve
Vlaanderen v Fot
teurs af naar
van Parijs, de
Die wordt van
de Franse hoo L
De Nederland;
teratuur krijgt T
aandacht. >st r
Onder de auti
Mulisch, Claustot 0
Andere namen
kort bekendgi
verantwoordel
Literair Produl
genfonds. Met J^r
de missie n^23.(
schijnlijk de xpri
landse literal Drd'
sinds Nederlai
werpunkt' was
se van Frankfui
De Franse ovi
langrijk bij in d