KUNST CULTUUR
Theatercircus in jubilerend De Meerse
Dj Tiësto wint
Popprijs 2002
Bee Gee met getormenteerde ziel
'Jeans' spettert weer als vanomi
Hoofddorpse schouwburg viert tienjarig bestaan met eigen productie
Weinig nieuws op Noorderslag
Sinfoniëtta Voorschot
speelt vol overgave
'Perfecte afstemming bij BrabantC
Gestolen tapes
Beatles op cd
den haag - Goed nieuws voor
Beatles-fans. Platenmaatschap
pij EMI wil een nieuwe cd uit
brengen met tot dusver niet
eerder uitgebrachte opnamen
van de Beatles. De nummers
staan op tapes die vrijdag in de
buurt van Amsterdam zijn aan
getroffen bij de aanhouding van
drie mannen die vermoedelijk
van plan waren illegale cd's te
verkopen. De banden zijn in de
jaren zeventig gestolen uit een
studio in Twickenham. Het ma
teriaal bestaat uit zo'n vijfhon
derd banden, die bekend staan
als de 'Get Back Sessions'. De
tapes bevatten zowel complete
liedjes als flarden van songs.
Filmproducent
Du Mée overleden
den haag - Op 67-jarige leeftijd
is in Amsterdam Rob du Mée
overleden, producent van suc
cesvolle Nederlandse speelfilms
uit de eerste helft van de jaren
zeventig. Met 'De Inbreker' en
'Naakt Over De Schutting'
maakte hij Rijk de Gooijer toen
tot een van de populairste film
acteurs van ons land. Rob du
Mée schreef eerst kritieken voor
Vrij Nederland en het tijdschrift
Skoop en ontwikkelde zich later
tot filmproducent waarbij hij
Jvooral succesrijk is geweest als
partner van regisseur Frans
Weisz. Met hem maakte Du
Mée achtereenvolgens 'De In
breker' (1972), 'Naakt Over De
Schutting' (1973), 'Rooie Sien'
f1975) en 'Heb Meeüj, Iet!'
(1975). Na het floppen van 'Heb
Meelij, Jet!' trok de producent
zich radicaal terug uit de film
industrie.
Beethoven nu
'Werelderfgoed'
Berlijn - De muziekafdeling
van de Duitse Staatsbibliotheek
ip Berlijn was er natuurlijk al
superzuinig op, maar nu heeft
de Unesco gisteravond het daar
bewaarde originele manuscript
van Beethovens Negende Sym
fonie officieel tot 'Werelderf
goed' verklaard. Dat betekent
dat het voortaan pico bello on
derhouden moet en zal wor
den. Het van doorhalingen,
,weggegumde fragmenten en
door-elkaar-geklieder vergeven
manuscript telt bijna tweehon
derd bladzijden. Slechts enkele
kleine delen ontbreken uit het
dossier dat in de bibliotheek
aan de beroemde avenue Unter
den Linden wordt gekoesterd.
Filmregisseur
Fukasaku dood
Tokio - De Japanse filmregis
seur Kini Fukasaku is gisteren
in een ziekenhuis in Tokio
overleden aan de gevolgen van
prostaatkanker. Fukasakudie
weieens werd omschreven als
de nestor van de Japanse B-
film, heeft in totaal 62 films ge
maakt, waaronder veel gang
sterfilms. Battle Royal', een
megahit in Azië en publieksfa
voriet tijdens het Filmfestival
Rotterdam 2001, maakte in Ja-
pan maar ook in andere landen
de tongen los.
Ik
maandag 13 januari
door Joke Dieben-Frerichs
hoofddorp - Schouwburg De
Meerse in Hoofddorp bestaat tien
jaar en heel de Haarlemmermeer
zal weten dat dit een feestsei-
zoen is. In september werd het
seizoen knallend geopend met
openluchtspektael 'Camping'. El
ke maand is er een speciale jubel-
voorstelling. Hoogtepunt moet
de eigen productie 'Cirque du Lac'
worden die van donderdag tot en
met zondag vijf keer in De Meer
se te zien is.
In de door schouwburgdirecteur
Jan Gras samengestelde circus
voorstelling wordt opgetreden
door artiesten die nauw aan De
Meerse verwant zijn. 'Cirque du
Lac' verwijst met een knipoog
naar het bekende 'Cirque du So-
leil', de voorstelling waarmee
Nederland andere vormen van
circus leerde waarderen. Gras:
„We hebben die titel een beetje
gejat. 'Cirque du Lac' is een
voorstelling waarmee we de ziel
van de schouwburg willen
blootleggen. Precies: een staal
kaart tonen van wat hier zoal te
zien is. Bij al die disciplines - to
neel, mime, cabaret, dans, acro
batiek, film, zang, muziek - heb
ben we groepen gezocht. Niet
zomaar groepen, maar artiesten
die hier thuis zijn, die bij De
Meerse horen. En van hen dan
niet meteen de grote namen, die
de schouwburg moeiteloos uit
verkopen. Nee, we hebben 't
meer gezocht in de vernieuwen
de groepen waarvoor je als pro
grammeur je best moet doen
om de zaal vol te krijgen. Arties
ten die prikkelend theater bren
gen met spannende, verrassen
de acts."
Aan de voorstelling werkt een
heel gezelschap mee. Zoals de
van het programma Wolfshon
ger' bekende musici Alex Roeka,
Peter van Os en Jaco Benckhuij-
sen; dansacrobatiekgroep Cor
pus, momenteel op tournee met
muziekgroep Flairck; muzikaal
cabaretier Eric Kollen multi-in
strumentalist en zangeres Fay
Lovsky, dansgroep Gafili Dance;
dansgroep Harriët Bode; de met
hun programma 'Tijdelijk tekort
aan chronisch geluk' scorende
Maarten van Roozendaal
Egon Kracht; actrice Margót Ros
en mimespeler Rob van Reijn.
Van animatiefilmer Michael Du-
dok de Wit wordt zijn Oscarwin
nende productie 'Father
Daughter' vertoond.
Rode draad door dit bonte thea-
terpalet vormen de optredens
van slagwerkgroep Percossa,
voor deze gelegenheid aange
vuld met accordeonist Michiel
Ockeloen. Die accordeonist -
voor de echt melancholieke cir
cussfeer - is een vondst van 'Cir
que du Lac'-regisseur Fred Flo-
russe. Deze voormalige cabare
tier was vorig jaar verantwoor
delijk voor de succesvolle pol
derproductie 'De Sirene van
Haarlemmermeer'. Daarnaast
stelt hij voor De Meerse al jaren
lang de seizoenspresentatie
'Herfstsonate' samen.
Voelt Florusse zich zo langza
merhand niet een soort huisre
gisseur? „Nou", reageert de
kleinkunstspecialist, „ik heb wel
heel veel met de Haarlemmer
meer. Niet alleen omdat ik er
twaalf jaar heb gewoond, maar
ook omdat ik Jan Gras zo'n
goeie directeur vind. Een man
met hart voor de kleinkunst. Dat
vind ik niet alleen, ook de arties
ten gaan voor Jan door het vuur.
Dat merkte ik toen ik zijn vaste
klanten voor dit programma be
naderde. Ze wilden allemaal
hartstikke graag meewerken.
Margót Ros studeert zelfs speci
aal voor dit programma het ca
baretnummer 'Circusvrouwen'
van Fien de la Mar in."
Net als in de 'Herfstsonate'-
voorstellingen brengen in 'Cir
que du Lac' de artiesten alle
maal een (aangepast) stukje uit
hun programma. Daarmee
houdt de overeenkomst op, zegt
Florusse. „Dit wordt geen pre
sentatie, maar een doorlopende
voorstelling. Qua sfeer vormt
Percossa het fundament. Bij een
Indonesische act van dansacro
batiekgroep Corpus bijvoor
beeld spelen ze niet van echt te
onderscheiden gamelanmuziek
op jampotjes, vaasjes en glaas
jes. Prachtig. Daarnaast gaan ze
samen met Eric Koller de over
gangen tussen de acts zó maken
dat al die onderdelen program-
Maarten van Roozenq
Foto: Lex van Rossen J
matisch één geheel
'Cirque du Lac'. Te
18 en 19 januari,
zondag 19 januari
uur, De Meerse,
3, Hoofddorp,
5563707.
groningen/anp/gpd - De Ne
derlandse dj Tiësto heeft de jaar
lijkse Popprijs gewonnen. Dat
werd zaterdagavond bekend ge
maakt tijdens het Noorderslag-
festival in Groningen. De jury
noemde Tiësto, die eind vorig
jaar ook al werd gekozen tot de
eerste niet-Britse nummer i in
de toonaangevende top-ioo van
Dj Magazine, „een wereldreiziger
in muziek."
De Popprijs is een initiatief van
de BV Pop en wordt uitgereikt
aan de band of artiest die het
afgelopen jaar de belangrijkste
bijdrage leverde aan de Neder
landse popmuziek. Eerdere
winnaars van de Popprijs wa
ren Arling Cameron (2001),
Postmen (2000) en Junkie XL
(1999). Tiësto, die in werkelijk
heid Tijs Verwest heet, reageer
de via een vooraf ingesproken
boodschap verheugd op de
prijs. Dat was te volgen op een
groot videoscherm. Volgens de
dj is de prijs een bewijs dat
dance-dj's nu werkelijk serieus
worden genomen.
Het Noorderslagfestival, dat dit
jaar voor de zeventiende keer
werd gehouden, wordt be
schouwd als de start van het
nieuwe popjaar. De bands die
het afgelopen jaar het belang
rijkst zijn bevonden, mogen in
de Oosterpoort hun kunsten
vertonen voor de vanuit het he
le land toegesnelde managers,
boekers en andere bobo's. Het
is de grootste vleeskeuring van
de Nederlandse popmuziek.
Natuurlijk is er ook het gewone
publiek dat zich als vanouds in
allerlei bochten wringt om in
warme zalen een glimp op te
vangen van de hipste artiesten.
Van Spinvis bijvoorbeeld. De
doe-het-zelver uit Nieuwegein
maakte de meest bijzondere
Nederlandse popplaat van
2002. De plaat is een ingenieus
knutselwerk, maar op het podi
um is Spinvis gewoon een
band. Zo gewoon dat het zelfs
een beetje saai wordt, zeker ook
omdat zijn sterke Nederlands
talige teksten moeilijk te ver
staan zijn.
Saai wordt het niet in de grote
zaal. Daar staan de voorspelba
re oude bekenden: Green Li
zard, Anouk, Krezip en Beef. Dit
zijn de artiesten die weten hoe
het moet. Ze brengen solide
shows, professioneel en met
veel charisma. Van een min
stens even hoog niveau is de
Haarlemse hiphopformatie Re
lax die alles in zich heeft om
heel groot te worden. De band
is hecht en strak, de voorman
heeft een onweerstaanbare uit
straling en ze maken toeganke
lijke, en hele vette hiphop. Ver
der is het toch een beetje mager
jaar voor Noorderslag. De grote
zaal is gevuld met acts die we -
uitgezonderd Beef - al jaren
kennen. En zoals het er nu naar
uitziet zal dat volgend jaar niet
anders zijn.
Anouk tijdens het festival Noorderslag. Oude bekende die weet hoe het moet. Foto: WFA
muziek recensie
Udy van der Spek
Concert: Sinfoniëtta Voorschoten o.l.v
Hendrik Jan Brethouwer, m.m.v Barbara
Wurfbain, verteller Gehoord: 12/1,
Ambachts- en Baljuwhuis, Voorschoten.
mW
Begonnen als Barokensemble
in 1981 is het huidige Sinfoniët
ta Voorschoten uitgegroeid tot
een volwassen kamerorkest dat
zich voornamelijk bezighoudt
met muziek tot ca 1770. Maar
uitzonderingen moeten kun
nen. Zo stond gistermiddag ook
de Suite in D van de tamelijk
onbekende Amerikaan Arthur
Bird op het programma, die hij
in 1889 componeerde. Sinfo
niëtta speelde van deze Suite
voor blazers het laatste deel.
Toendertijd was dit hele stuk
opgedragen aan de Franse flui
tist Claude Paul Taffanel en zijn
Parijse blazersensemble, maar
in dit deel heeft de hoorn een
prominente rol. Je kunt je af
vragen wat dit Franse ensemble
van deze uitvoering zou hebben
gevonden, maar één ding is ze
ker, de Voorschotense amateur-
blazers spelen onder leiding
van hun enthousiaste .dirigent
Hendrik Jan Brethouwer vol
overgave, en bloedserieus.
Om beurten laten de twee
hoornisten de melodie horen
die aan het eind mooi wordt
vergezeld door de klarinet. Ook
de fagotten komen interessant
aan bod, zoals in een frase
waarin deze grote jongens van
boven naar beneden komen
hobbelen. Al spelend wordt het
gezamenlijk coloriet warmer,
meer uitgebalanceerd in veel
kleurigheid. De hobo speelt een
grappig hoekig thema en de
fluit fladdert (soms wat te zwak)
boven de donkere hoom/fagot-
bodem. Het Allegro is 'con ftio-
rloj
leb
i
co' gecomponeerd, i
betekent als 'opgaf*
vuur'. Niettemin woi l^e
ge passages afgewis
vriendelijke bijna pas r1
lodieën die fraai, brfc"'
speeld worden.
Na enig planologisd
van blazers en strijkei
Don Quichotte-suite
Telemann ruim a and
muzikaal als vocaal
Wurfbain vertelt tusi
len professioneel en P*
korte, functionele
uit Cervante's wereli
boek 'Don Quijote
Panza' (1604). De mu
door deze inform;
naam programmatisd
Réveil de Quixotte'
de strijkers de Graaf r
zuchtend wakker wi
klarinet fungeert als
wekker die afloopt o
dig wijsje. Don Quijol
strijde tegen de Wi
Het orkest Iaat de mo
loeihard draaien: er t
ker agressief gespeelt
celli en een pittige
Ook in deel vier is
kommer en kwel als
over zijn grote imag
liefde Prinses Dulcint
hier geeft Sinfoniëtta-.
moedige sfeer goed w II
Het laatste deel, de
dromen van de stoko
staat bol van hoofse,
ridderlijke schermi ®t
Sinfoniëtta Voorsch»
kleurrijk en verrassei
draailier de bourdon
ten), waar omheen
een gekwelde
maakt.
Tot slot moet het c
in het zonnetje woi
Met zijn tempovas
spel houdt de clave
strijkers rinkelend
geeft aan het orkest
finishing touch.
di
IN MEMORIAM
Maurice Gibb, de bassist van het
wereldberoemde poptrio Bee
Gees, is zondagochtend overle
den in een ziekenhuis in Miami
Beach. Gibb is 53 jaar geworden.
Hij werd woensdag in het
Mount Sinai ziekenhuis opge
nomen met ernstige maagklach
ten. Kort voordat hij donderdag
een spoedoperatie onderging
aan zijn ingewanden was hij ge
reanimeerd na een hartstilstand.
Daarna bleef zijn toestand kri
tiek.
Zijn 35 minuten oudere twee
lingbroer Robin was in het zie
kenhuis toen Maurice overleed,
evenals Gibbs tweede vrouw en
kinderen, andere leden van de
familie en een aantal vrienden.
Naast bassist was Maurice ook
keyboardspeler van de Bee
Gees. De band bestond uit Mau
rice, Robin en hun oudste broer,
de met een falsetstem gezegen
de Barry. Hun jongste broer en
tieneridool Andy, die succes had
met een solocarrière, overleed
in 1988 op 30-jarige leeftijd als
gevolg van drugsgebruik.
Maurice Emest Gibb, geboren
op 22 december 1949 op het
Britse eiland Man, trad al op
zesjarige leeftijd op met Robin
en Barry. In hun toenmalige
woonplaats Manchester hadden
ze een playbackact met populai
re songs uit die tijd. Nadat het
gezin Gibb in 1958 naar Austra
lië was geëmigreerd, ging het
trio zich Bee Gees noemen, een
afkorting van de Brothers Gibb.
Een jaar later hadden de drie al
een eigen televisieshow in Au
stralië. In 1967, toen zij net had
den besloten hun geluk te gaan
beproeven in Engeland, werden
ze Down Under tot 'Groep van
het Jaar' gebombardeerd.
Bee Gee Maurice Gibb (links) hier met zijn broers Robin en Barry tijdens een optreden in Londen, in 1998.
Foto: EPA/Michael Stephens
In Engeland kwam het succes
sneL Hits als 'New York Mining
Disaster 1941', 'Holiday" en 'To
Love Somebody' volgden. In
1971 scoorden zij met How Can
You Mend A Broken Heart' hun
eerste nummer 1-hit in de Ver
enigde Staten. „Aan geld dach
ten we niet", zei Maurice in een
interview in 1999. „We wilden
alleen maar steiTen zijn. De
Beatles waren ons grote voor
beeld: hun uitstraling hun kle
ding en de manier waarop ze in
het leven stonden, dat was voor
ons pure magie."
Maurice heeft ook de keerzijden
van het artiestenbestaan na
drukkelijk ervaren. Roem en
geld gingen gepaard met drank,
Maurice Gibb
(1949-2002)
drugs en geruzie. Terwijl Robin
succesvol solo aan de weg tim
merde (met o.a. 'Saved By The
Bell'), kozen Barry en Maurice
ervoor te trouwen en veel geld
uit te geven. Maurice huwde in
1969 de Britse zangeres Lulu die
hij had ontmoet bij de opnamen
van het tv-programma Top of
the Pops. Maurice raakte aan de
drank en na afloop van de par
ty's die Lulu en hij gaven had
den zij geregeld hooglopende
ruzies.
Chris Hutchins, een voormalige
persagent van de Bee Gees,
noemde Maurice 'een getor
menteerde ziel'. „Zijn drinkge
drag heeft zijn lichamelijk func
tioneren geruïneerd. Hij is
enorm verzwakt door wat hij
zichzelf heeft aangedaan in die
verschrikkelijke destructieve ja
ren."
Volgens Hutchins strandde
Maurice' huwelijk met Lulu in
1973 als gevolg van zijn drank
problemen. Het duo bleef trou
wens vrienden. In 2002 traden
ze nog samen op. Robin en zijn
broers gingen in het begin van
de jaren zeventig weer samen
optreden. Zij hadden wel enkele
hits, maar de verkoop viel tegen.
Hun album 'Children of the
World' behaalde echter de plati-
nastatus. Een van de populairste
nummers was de discohit "You
Should Be Dancing'.
Hun grootste succes kwam met
de soundtrack van de film 'Sa
turday Night Fever' in 1977,
waarop hits als 'Stayin' Alive',
'More Than A Woman', How
Deep Is Your Love' en 'Night Fe
ver' stonden. Met veertig mil
joen verkochte exemplaren was
de elpee de best verkochte
soundtrack ooit. Maurice claim
de ooit dat hij de hits op dat al
bum in een paar uur tijd had ge
schreven. Na dit discosucces
volgde het album 'Spirits Having
Flown', waarvan 20 miljoen
exemplaren werden verkocht.
In die jaren verhuisde het trio
naar Florida. Maurice trouwde
met Yvonne en met haar kreeg
hij twee kinderen. Zij stond aan
de basis van zijn succesvolle
strijd tegen alcoholisme. „Het
leven is mooi zonder drank",
vertelde hij in 1997 in de TV
show.
In de jaren tachtig ging het met
de groep zelf wat minder, maar
de broers schreven en produ
ceerden wel hits voor Barbra
Streisand, Diana Ross en Dion-
ne Warwick. Ook schreven zij de
door Dolly Parton en Kenny Ro
gers gezongen hit 'Islands in the
Stream'.
In de jaren negentig maakten de
Bee Gees nog drie studioalbums
en gingen ze op wereldtournee.
In 1990 ontvingen ze een Ameri
can Lifetime Achievement
Award, een Brit Award en kre
gen zij een plaats in de Rock and
Roll Hall of Fame. Hun laatste
cd, 'This is where I came in',
brachten ze in 2001 uit.
Peter Kuijt
theater recensie
Wijnand Zeilstra
Voorstelling: 'Jeans 12' door de Stichting
Jeans Muzikale leiding/arrangementen:
Bert Stoots. Gezien: 11/01, schouwburg
Leiden.
Twaalf maal hetzelfde kunstje
opvoeren, en toch geen sleetse
plekken vertonen. De 'Jeans'-
formule blijkt nog .steeds te
kunnen spetteren. En over be
langstelling niet te klagen: de
Leidse Schouwburg is nage
noeg uitverkocht. Dat zegt iets,
in de amusementssector zijn
deze 'kijkcijfers' nu eenmaal
van belang.
Het lijkt eenvoudig. Zet een
paar jonge artiesten bij elkaar,
selecteer een flinke hoeveelheid
bekende liedjes en formeer een
doeltreffend begeleidend band
je. De ingrediënten zijn welis
waar stuk voor stuk te benoe
men, dat hoeft echter niet auto
matisch tot een succesformule
te leiden. Toch is 'Jeans' dat in
de afgelopen jaren geworden.
Waarschijnlijk ligt het geheim
van de formule in het enthousi
asme en de zorgvuldigheid
waarmee 'Jeans' steeds weer op
de planken wordt gebracht. De
show loopt als een trein, het
lichtplan is fraai en het aantal
kledingchangementen benadert
de frequentie van een mode
show. Aldus combineert ook
'Jeans 12' opnieuw de meest
uiteenlopende muziekstijlen:
van een stukje Rolling Stones,
via Liesbeth List/Ramses Shaffy
en een Duitse Schlag
parodie tot gospel,
Sisters en 'Sofietje'
Lion.
'Jeans' wil een feestji
Artistieke pretenties 2
of nauwelijks. Dat d<
menten betrekkelijk 1
van opzet zijn en dat
aanpak de muziek in 1
lijf van gelijkvormigh
geperst, moet je maa
nemen. Het feestkara
voorop. Als tenslotte U
woestbare hit van G)
nor 'I will survive' kli
de hele zaal het deur*1
dat The Hermes Hous
ooit eens aan heeft to
Het feestje is op dat,
compleet. Alleen de
burgstoelen staan - et
in de weg.
muziek recensie
Hans Keijzers
Concert Brabantia met Smalltown
Romeos, The Watchman en J. W. Roy.
Gezien:12/1, Q-bus, Leiden
Zanger Eric van Dijsseldonk
verontschuldigt zich aan het
eind van de set dat zijn stem
niet helemaal tiptop is. Zijn
bandje de Smalltown Romeos
heeft dan al een dik half uur la
ten zien dat het flink wat te
melden heeft. Natuurlijk is er
het gelikte doortimmerde sin
gletje 'Superman or Charlie
Brown'. Live zetten de Romeos
nog eens een extra tandje bij
met een stevige hoofdrol voor
het to the point gitaarspel van
van Dijsseldonk.
The Watchman met een a. Ad
van Meurs geeft even duidelijk
aan dat we niet de Canadese
Watchmen op bezoek hebben.
De akoestische set van Van
Meurs staat in het teken van het
album 'Carnival of Circumstan
ce' en kan, ook door de feno
menale mix, van begin tot eind
worden ingelijst. Zijn ogen
schijnlijk simpele folky set met
bluesy ondertoon wordt door
gitarist Stephan Jankowski ge
raffineerd aangevuld met
prachtige doorlopende loopjes.
Bij 'Legal Fool' heeft Jankowski
weer een geraffineerde slide en
bij 'Take my Blues Away' brengt
Van Meurs Ankie Keultjes, mix
er en producer van zijn werk,
achter het mengpaneel in stel
ling. Eerst met een verdwaalde
mondharmonicasolo, maar iets
later met een betoverende
tweede stem.
Van Dijsseldonk en
Gabriel Peters makefile