KUNST CULTUUR Theatercircus in jubilerend De Meerse Dj Tiësto wint Popprijs 2002 Bee Gee met getormenteerde ziel 'Jeans' spettert weer als vanomi Hoofddorpse schouwburg viert tienjarig bestaan met eigen productie Weinig nieuws op Noorderslag Sinfoniëtta Voorschot speelt vol overgave 'Perfecte afstemming bij BrabantC Gestolen tapes Beatles op cd den haag - Goed nieuws voor Beatles-fans. Platenmaatschap pij EMI wil een nieuwe cd uit brengen met tot dusver niet eerder uitgebrachte opnamen van de Beatles. De nummers staan op tapes die vrijdag in de buurt van Amsterdam zijn aan getroffen bij de aanhouding van drie mannen die vermoedelijk van plan waren illegale cd's te verkopen. De banden zijn in de jaren zeventig gestolen uit een studio in Twickenham. Het ma teriaal bestaat uit zo'n vijfhon derd banden, die bekend staan als de 'Get Back Sessions'. De tapes bevatten zowel complete liedjes als flarden van songs. Filmproducent Du Mée overleden den haag - Op 67-jarige leeftijd is in Amsterdam Rob du Mée overleden, producent van suc cesvolle Nederlandse speelfilms uit de eerste helft van de jaren zeventig. Met 'De Inbreker' en 'Naakt Over De Schutting' maakte hij Rijk de Gooijer toen tot een van de populairste film acteurs van ons land. Rob du Mée schreef eerst kritieken voor Vrij Nederland en het tijdschrift Skoop en ontwikkelde zich later tot filmproducent waarbij hij Jvooral succesrijk is geweest als partner van regisseur Frans Weisz. Met hem maakte Du Mée achtereenvolgens 'De In breker' (1972), 'Naakt Over De Schutting' (1973), 'Rooie Sien' f1975) en 'Heb Meeüj, Iet!' (1975). Na het floppen van 'Heb Meelij, Jet!' trok de producent zich radicaal terug uit de film industrie. Beethoven nu 'Werelderfgoed' Berlijn - De muziekafdeling van de Duitse Staatsbibliotheek ip Berlijn was er natuurlijk al superzuinig op, maar nu heeft de Unesco gisteravond het daar bewaarde originele manuscript van Beethovens Negende Sym fonie officieel tot 'Werelderf goed' verklaard. Dat betekent dat het voortaan pico bello on derhouden moet en zal wor den. Het van doorhalingen, ,weggegumde fragmenten en door-elkaar-geklieder vergeven manuscript telt bijna tweehon derd bladzijden. Slechts enkele kleine delen ontbreken uit het dossier dat in de bibliotheek aan de beroemde avenue Unter den Linden wordt gekoesterd. Filmregisseur Fukasaku dood Tokio - De Japanse filmregis seur Kini Fukasaku is gisteren in een ziekenhuis in Tokio overleden aan de gevolgen van prostaatkanker. Fukasakudie weieens werd omschreven als de nestor van de Japanse B- film, heeft in totaal 62 films ge maakt, waaronder veel gang sterfilms. Battle Royal', een megahit in Azië en publieksfa voriet tijdens het Filmfestival Rotterdam 2001, maakte in Ja- pan maar ook in andere landen de tongen los. Ik maandag 13 januari door Joke Dieben-Frerichs hoofddorp - Schouwburg De Meerse in Hoofddorp bestaat tien jaar en heel de Haarlemmermeer zal weten dat dit een feestsei- zoen is. In september werd het seizoen knallend geopend met openluchtspektael 'Camping'. El ke maand is er een speciale jubel- voorstelling. Hoogtepunt moet de eigen productie 'Cirque du Lac' worden die van donderdag tot en met zondag vijf keer in De Meer se te zien is. In de door schouwburgdirecteur Jan Gras samengestelde circus voorstelling wordt opgetreden door artiesten die nauw aan De Meerse verwant zijn. 'Cirque du Lac' verwijst met een knipoog naar het bekende 'Cirque du So- leil', de voorstelling waarmee Nederland andere vormen van circus leerde waarderen. Gras: „We hebben die titel een beetje gejat. 'Cirque du Lac' is een voorstelling waarmee we de ziel van de schouwburg willen blootleggen. Precies: een staal kaart tonen van wat hier zoal te zien is. Bij al die disciplines - to neel, mime, cabaret, dans, acro batiek, film, zang, muziek - heb ben we groepen gezocht. Niet zomaar groepen, maar artiesten die hier thuis zijn, die bij De Meerse horen. En van hen dan niet meteen de grote namen, die de schouwburg moeiteloos uit verkopen. Nee, we hebben 't meer gezocht in de vernieuwen de groepen waarvoor je als pro grammeur je best moet doen om de zaal vol te krijgen. Arties ten die prikkelend theater bren gen met spannende, verrassen de acts." Aan de voorstelling werkt een heel gezelschap mee. Zoals de van het programma Wolfshon ger' bekende musici Alex Roeka, Peter van Os en Jaco Benckhuij- sen; dansacrobatiekgroep Cor pus, momenteel op tournee met muziekgroep Flairck; muzikaal cabaretier Eric Kollen multi-in strumentalist en zangeres Fay Lovsky, dansgroep Gafili Dance; dansgroep Harriët Bode; de met hun programma 'Tijdelijk tekort aan chronisch geluk' scorende Maarten van Roozendaal Egon Kracht; actrice Margót Ros en mimespeler Rob van Reijn. Van animatiefilmer Michael Du- dok de Wit wordt zijn Oscarwin nende productie 'Father Daughter' vertoond. Rode draad door dit bonte thea- terpalet vormen de optredens van slagwerkgroep Percossa, voor deze gelegenheid aange vuld met accordeonist Michiel Ockeloen. Die accordeonist - voor de echt melancholieke cir cussfeer - is een vondst van 'Cir que du Lac'-regisseur Fred Flo- russe. Deze voormalige cabare tier was vorig jaar verantwoor delijk voor de succesvolle pol derproductie 'De Sirene van Haarlemmermeer'. Daarnaast stelt hij voor De Meerse al jaren lang de seizoenspresentatie 'Herfstsonate' samen. Voelt Florusse zich zo langza merhand niet een soort huisre gisseur? „Nou", reageert de kleinkunstspecialist, „ik heb wel heel veel met de Haarlemmer meer. Niet alleen omdat ik er twaalf jaar heb gewoond, maar ook omdat ik Jan Gras zo'n goeie directeur vind. Een man met hart voor de kleinkunst. Dat vind ik niet alleen, ook de arties ten gaan voor Jan door het vuur. Dat merkte ik toen ik zijn vaste klanten voor dit programma be naderde. Ze wilden allemaal hartstikke graag meewerken. Margót Ros studeert zelfs speci aal voor dit programma het ca baretnummer 'Circusvrouwen' van Fien de la Mar in." Net als in de 'Herfstsonate'- voorstellingen brengen in 'Cir que du Lac' de artiesten alle maal een (aangepast) stukje uit hun programma. Daarmee houdt de overeenkomst op, zegt Florusse. „Dit wordt geen pre sentatie, maar een doorlopende voorstelling. Qua sfeer vormt Percossa het fundament. Bij een Indonesische act van dansacro batiekgroep Corpus bijvoor beeld spelen ze niet van echt te onderscheiden gamelanmuziek op jampotjes, vaasjes en glaas jes. Prachtig. Daarnaast gaan ze samen met Eric Koller de over gangen tussen de acts zó maken dat al die onderdelen program- Maarten van Roozenq Foto: Lex van Rossen J matisch één geheel 'Cirque du Lac'. Te 18 en 19 januari, zondag 19 januari uur, De Meerse, 3, Hoofddorp, 5563707. groningen/anp/gpd - De Ne derlandse dj Tiësto heeft de jaar lijkse Popprijs gewonnen. Dat werd zaterdagavond bekend ge maakt tijdens het Noorderslag- festival in Groningen. De jury noemde Tiësto, die eind vorig jaar ook al werd gekozen tot de eerste niet-Britse nummer i in de toonaangevende top-ioo van Dj Magazine, „een wereldreiziger in muziek." De Popprijs is een initiatief van de BV Pop en wordt uitgereikt aan de band of artiest die het afgelopen jaar de belangrijkste bijdrage leverde aan de Neder landse popmuziek. Eerdere winnaars van de Popprijs wa ren Arling Cameron (2001), Postmen (2000) en Junkie XL (1999). Tiësto, die in werkelijk heid Tijs Verwest heet, reageer de via een vooraf ingesproken boodschap verheugd op de prijs. Dat was te volgen op een groot videoscherm. Volgens de dj is de prijs een bewijs dat dance-dj's nu werkelijk serieus worden genomen. Het Noorderslagfestival, dat dit jaar voor de zeventiende keer werd gehouden, wordt be schouwd als de start van het nieuwe popjaar. De bands die het afgelopen jaar het belang rijkst zijn bevonden, mogen in de Oosterpoort hun kunsten vertonen voor de vanuit het he le land toegesnelde managers, boekers en andere bobo's. Het is de grootste vleeskeuring van de Nederlandse popmuziek. Natuurlijk is er ook het gewone publiek dat zich als vanouds in allerlei bochten wringt om in warme zalen een glimp op te vangen van de hipste artiesten. Van Spinvis bijvoorbeeld. De doe-het-zelver uit Nieuwegein maakte de meest bijzondere Nederlandse popplaat van 2002. De plaat is een ingenieus knutselwerk, maar op het podi um is Spinvis gewoon een band. Zo gewoon dat het zelfs een beetje saai wordt, zeker ook omdat zijn sterke Nederlands talige teksten moeilijk te ver staan zijn. Saai wordt het niet in de grote zaal. Daar staan de voorspelba re oude bekenden: Green Li zard, Anouk, Krezip en Beef. Dit zijn de artiesten die weten hoe het moet. Ze brengen solide shows, professioneel en met veel charisma. Van een min stens even hoog niveau is de Haarlemse hiphopformatie Re lax die alles in zich heeft om heel groot te worden. De band is hecht en strak, de voorman heeft een onweerstaanbare uit straling en ze maken toeganke lijke, en hele vette hiphop. Ver der is het toch een beetje mager jaar voor Noorderslag. De grote zaal is gevuld met acts die we - uitgezonderd Beef - al jaren kennen. En zoals het er nu naar uitziet zal dat volgend jaar niet anders zijn. Anouk tijdens het festival Noorderslag. Oude bekende die weet hoe het moet. Foto: WFA muziek recensie Udy van der Spek Concert: Sinfoniëtta Voorschoten o.l.v Hendrik Jan Brethouwer, m.m.v Barbara Wurfbain, verteller Gehoord: 12/1, Ambachts- en Baljuwhuis, Voorschoten. mW Begonnen als Barokensemble in 1981 is het huidige Sinfoniët ta Voorschoten uitgegroeid tot een volwassen kamerorkest dat zich voornamelijk bezighoudt met muziek tot ca 1770. Maar uitzonderingen moeten kun nen. Zo stond gistermiddag ook de Suite in D van de tamelijk onbekende Amerikaan Arthur Bird op het programma, die hij in 1889 componeerde. Sinfo niëtta speelde van deze Suite voor blazers het laatste deel. Toendertijd was dit hele stuk opgedragen aan de Franse flui tist Claude Paul Taffanel en zijn Parijse blazersensemble, maar in dit deel heeft de hoorn een prominente rol. Je kunt je af vragen wat dit Franse ensemble van deze uitvoering zou hebben gevonden, maar één ding is ze ker, de Voorschotense amateur- blazers spelen onder leiding van hun enthousiaste .dirigent Hendrik Jan Brethouwer vol overgave, en bloedserieus. Om beurten laten de twee hoornisten de melodie horen die aan het eind mooi wordt vergezeld door de klarinet. Ook de fagotten komen interessant aan bod, zoals in een frase waarin deze grote jongens van boven naar beneden komen hobbelen. Al spelend wordt het gezamenlijk coloriet warmer, meer uitgebalanceerd in veel kleurigheid. De hobo speelt een grappig hoekig thema en de fluit fladdert (soms wat te zwak) boven de donkere hoom/fagot- bodem. Het Allegro is 'con ftio- rloj leb i co' gecomponeerd, i betekent als 'opgaf* vuur'. Niettemin woi l^e ge passages afgewis vriendelijke bijna pas r1 lodieën die fraai, brfc"' speeld worden. Na enig planologisd van blazers en strijkei Don Quichotte-suite Telemann ruim a and muzikaal als vocaal Wurfbain vertelt tusi len professioneel en P* korte, functionele uit Cervante's wereli boek 'Don Quijote Panza' (1604). De mu door deze inform; naam programmatisd Réveil de Quixotte' de strijkers de Graaf r zuchtend wakker wi klarinet fungeert als wekker die afloopt o dig wijsje. Don Quijol strijde tegen de Wi Het orkest Iaat de mo loeihard draaien: er t ker agressief gespeelt celli en een pittige Ook in deel vier is kommer en kwel als over zijn grote imag liefde Prinses Dulcint hier geeft Sinfoniëtta-. moedige sfeer goed w II Het laatste deel, de dromen van de stoko staat bol van hoofse, ridderlijke schermi ®t Sinfoniëtta Voorsch» kleurrijk en verrassei draailier de bourdon ten), waar omheen een gekwelde maakt. Tot slot moet het c in het zonnetje woi Met zijn tempovas spel houdt de clave strijkers rinkelend geeft aan het orkest finishing touch. di IN MEMORIAM Maurice Gibb, de bassist van het wereldberoemde poptrio Bee Gees, is zondagochtend overle den in een ziekenhuis in Miami Beach. Gibb is 53 jaar geworden. Hij werd woensdag in het Mount Sinai ziekenhuis opge nomen met ernstige maagklach ten. Kort voordat hij donderdag een spoedoperatie onderging aan zijn ingewanden was hij ge reanimeerd na een hartstilstand. Daarna bleef zijn toestand kri tiek. Zijn 35 minuten oudere twee lingbroer Robin was in het zie kenhuis toen Maurice overleed, evenals Gibbs tweede vrouw en kinderen, andere leden van de familie en een aantal vrienden. Naast bassist was Maurice ook keyboardspeler van de Bee Gees. De band bestond uit Mau rice, Robin en hun oudste broer, de met een falsetstem gezegen de Barry. Hun jongste broer en tieneridool Andy, die succes had met een solocarrière, overleed in 1988 op 30-jarige leeftijd als gevolg van drugsgebruik. Maurice Emest Gibb, geboren op 22 december 1949 op het Britse eiland Man, trad al op zesjarige leeftijd op met Robin en Barry. In hun toenmalige woonplaats Manchester hadden ze een playbackact met populai re songs uit die tijd. Nadat het gezin Gibb in 1958 naar Austra lië was geëmigreerd, ging het trio zich Bee Gees noemen, een afkorting van de Brothers Gibb. Een jaar later hadden de drie al een eigen televisieshow in Au stralië. In 1967, toen zij net had den besloten hun geluk te gaan beproeven in Engeland, werden ze Down Under tot 'Groep van het Jaar' gebombardeerd. Bee Gee Maurice Gibb (links) hier met zijn broers Robin en Barry tijdens een optreden in Londen, in 1998. Foto: EPA/Michael Stephens In Engeland kwam het succes sneL Hits als 'New York Mining Disaster 1941', 'Holiday" en 'To Love Somebody' volgden. In 1971 scoorden zij met How Can You Mend A Broken Heart' hun eerste nummer 1-hit in de Ver enigde Staten. „Aan geld dach ten we niet", zei Maurice in een interview in 1999. „We wilden alleen maar steiTen zijn. De Beatles waren ons grote voor beeld: hun uitstraling hun kle ding en de manier waarop ze in het leven stonden, dat was voor ons pure magie." Maurice heeft ook de keerzijden van het artiestenbestaan na drukkelijk ervaren. Roem en geld gingen gepaard met drank, Maurice Gibb (1949-2002) drugs en geruzie. Terwijl Robin succesvol solo aan de weg tim merde (met o.a. 'Saved By The Bell'), kozen Barry en Maurice ervoor te trouwen en veel geld uit te geven. Maurice huwde in 1969 de Britse zangeres Lulu die hij had ontmoet bij de opnamen van het tv-programma Top of the Pops. Maurice raakte aan de drank en na afloop van de par ty's die Lulu en hij gaven had den zij geregeld hooglopende ruzies. Chris Hutchins, een voormalige persagent van de Bee Gees, noemde Maurice 'een getor menteerde ziel'. „Zijn drinkge drag heeft zijn lichamelijk func tioneren geruïneerd. Hij is enorm verzwakt door wat hij zichzelf heeft aangedaan in die verschrikkelijke destructieve ja ren." Volgens Hutchins strandde Maurice' huwelijk met Lulu in 1973 als gevolg van zijn drank problemen. Het duo bleef trou wens vrienden. In 2002 traden ze nog samen op. Robin en zijn broers gingen in het begin van de jaren zeventig weer samen optreden. Zij hadden wel enkele hits, maar de verkoop viel tegen. Hun album 'Children of the World' behaalde echter de plati- nastatus. Een van de populairste nummers was de discohit "You Should Be Dancing'. Hun grootste succes kwam met de soundtrack van de film 'Sa turday Night Fever' in 1977, waarop hits als 'Stayin' Alive', 'More Than A Woman', How Deep Is Your Love' en 'Night Fe ver' stonden. Met veertig mil joen verkochte exemplaren was de elpee de best verkochte soundtrack ooit. Maurice claim de ooit dat hij de hits op dat al bum in een paar uur tijd had ge schreven. Na dit discosucces volgde het album 'Spirits Having Flown', waarvan 20 miljoen exemplaren werden verkocht. In die jaren verhuisde het trio naar Florida. Maurice trouwde met Yvonne en met haar kreeg hij twee kinderen. Zij stond aan de basis van zijn succesvolle strijd tegen alcoholisme. „Het leven is mooi zonder drank", vertelde hij in 1997 in de TV show. In de jaren tachtig ging het met de groep zelf wat minder, maar de broers schreven en produ ceerden wel hits voor Barbra Streisand, Diana Ross en Dion- ne Warwick. Ook schreven zij de door Dolly Parton en Kenny Ro gers gezongen hit 'Islands in the Stream'. In de jaren negentig maakten de Bee Gees nog drie studioalbums en gingen ze op wereldtournee. In 1990 ontvingen ze een Ameri can Lifetime Achievement Award, een Brit Award en kre gen zij een plaats in de Rock and Roll Hall of Fame. Hun laatste cd, 'This is where I came in', brachten ze in 2001 uit. Peter Kuijt theater recensie Wijnand Zeilstra Voorstelling: 'Jeans 12' door de Stichting Jeans Muzikale leiding/arrangementen: Bert Stoots. Gezien: 11/01, schouwburg Leiden. Twaalf maal hetzelfde kunstje opvoeren, en toch geen sleetse plekken vertonen. De 'Jeans'- formule blijkt nog .steeds te kunnen spetteren. En over be langstelling niet te klagen: de Leidse Schouwburg is nage noeg uitverkocht. Dat zegt iets, in de amusementssector zijn deze 'kijkcijfers' nu eenmaal van belang. Het lijkt eenvoudig. Zet een paar jonge artiesten bij elkaar, selecteer een flinke hoeveelheid bekende liedjes en formeer een doeltreffend begeleidend band je. De ingrediënten zijn welis waar stuk voor stuk te benoe men, dat hoeft echter niet auto matisch tot een succesformule te leiden. Toch is 'Jeans' dat in de afgelopen jaren geworden. Waarschijnlijk ligt het geheim van de formule in het enthousi asme en de zorgvuldigheid waarmee 'Jeans' steeds weer op de planken wordt gebracht. De show loopt als een trein, het lichtplan is fraai en het aantal kledingchangementen benadert de frequentie van een mode show. Aldus combineert ook 'Jeans 12' opnieuw de meest uiteenlopende muziekstijlen: van een stukje Rolling Stones, via Liesbeth List/Ramses Shaffy en een Duitse Schlag parodie tot gospel, Sisters en 'Sofietje' Lion. 'Jeans' wil een feestji Artistieke pretenties 2 of nauwelijks. Dat d< menten betrekkelijk 1 van opzet zijn en dat aanpak de muziek in 1 lijf van gelijkvormigh geperst, moet je maa nemen. Het feestkara voorop. Als tenslotte U woestbare hit van G) nor 'I will survive' kli de hele zaal het deur*1 dat The Hermes Hous ooit eens aan heeft to Het feestje is op dat, compleet. Alleen de burgstoelen staan - et in de weg. muziek recensie Hans Keijzers Concert Brabantia met Smalltown Romeos, The Watchman en J. W. Roy. Gezien:12/1, Q-bus, Leiden Zanger Eric van Dijsseldonk verontschuldigt zich aan het eind van de set dat zijn stem niet helemaal tiptop is. Zijn bandje de Smalltown Romeos heeft dan al een dik half uur la ten zien dat het flink wat te melden heeft. Natuurlijk is er het gelikte doortimmerde sin gletje 'Superman or Charlie Brown'. Live zetten de Romeos nog eens een extra tandje bij met een stevige hoofdrol voor het to the point gitaarspel van van Dijsseldonk. The Watchman met een a. Ad van Meurs geeft even duidelijk aan dat we niet de Canadese Watchmen op bezoek hebben. De akoestische set van Van Meurs staat in het teken van het album 'Carnival of Circumstan ce' en kan, ook door de feno menale mix, van begin tot eind worden ingelijst. Zijn ogen schijnlijk simpele folky set met bluesy ondertoon wordt door gitarist Stephan Jankowski ge raffineerd aangevuld met prachtige doorlopende loopjes. Bij 'Legal Fool' heeft Jankowski weer een geraffineerde slide en bij 'Take my Blues Away' brengt Van Meurs Ankie Keultjes, mix er en producer van zijn werk, achter het mengpaneel in stel ling. Eerst met een verdwaalde mondharmonicasolo, maar iets later met een betoverende tweede stem. Van Dijsseldonk en Gabriel Peters makefile

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 2003 | | pagina 6