KUNST CULTUUR I Eerste vrouw bij Wiener Philharmoniker 'Dat Idols vind ik veel te hard' Schubertbal, feest tot in de kleine uurtjes Gratis boek voor jeuj over watersnoodram 'Carme blijft plat bordkart Prijsvraag gedichtendag Rockers naar Lichtenvoorde Kelly Osbourne naar Melkweg Miljoen voor debuutroman Van Gogh-expo uitgesteld theater recensie Winand van de Kan Voorstelling: 'Carmen' van Biieille solisten, koor en orkest van h< Theater Lodz o.l.v. Lukas Beik Regie: Aus Greidanus. Gezie schouwburg, Rotterdam. Nog o.a.: 19/1, Zoetermeer, 26/ Amsterdam. Het lijkt zon goed idee: Nederlandse regisseur werk met een Oost-Ei operagezelschap voo tournee langs de vade j0 2 theaters. Operahuis g 2 feb want verzekerd van op' en inkomsten, en het blij, want voorzien vanP' f overtuigende product) een frisse regie. Het kan uitstekend wei 11-1: 11-1: 12-1 13-2 17-1 17-1 18-1 25-2 2 2 tuige de wervelende ei 2 feb ring die Erik Vos twee 2 feb leden met de Opera vai stan maakte van 'FalstafF. Maar of het een goed plan was Stichting Internationale Producties om een zonder opera-erv: Polen te sturen? Aus mag dan bij Toneelj Appel zijn sporen hebben als acteur en in de operawereld met deze productie Carmen' zijn debuut. In zijn toelichting zegt zijn op eigenheid en Maar in het eindresulti we daar helaas weinig rug: Greidanus' 'Carme zo plat als bordkarton, ze gebaren, statische p een koor dat tijdens d netjes in een kringetje de solisten staat op Waren dat niet juist de clichés die men wilde den door de inzet van v regisseurs? Dan kun je het de Spe nor Ernesto Grisales lijks kwalijk nemen dat bloedeloze Don José 115 dan mag je het bariton' Skrla niet euvel duiden Escamillo blijft steken iijg-; Ie bravoure. Gebrek aan passie ook Orkest van het Grote Lodz. Dat speelt onder J22-; van de jonge dirigent Beikircher nogal on{ reerd. Van Bizets zinc24-ï verklanking van het zi bestaan blijft zo weinig Maar de vrouwelijke h( len maakten bij de p (er wordt gewerkt m< verschillende casts) Erg geraffineerd is de van de Russische praan Galia Ibragimi schien niet, maar ze h< karaktervolle stem krachtige uitstraling, tegen deze Carmen oj weet dat hij zich in de men stort. De ster avond was evenwel Koreaanse sopraan Est Uitgedost als een st< met korte broek en geeft ze Don José's ou< Micaëla, een ontwa] spontaniteit. Fraai zijn ook de dec< Guus van Geffen. Die met eenvoudige middi juiste sfeer. Een kunst d danus zich in zijn opi nog eigen moet zien te 1 1 m leiderdorp - In het kader van de landelijke gedichtendag, die op 30 januari voor de vierde keer wordt gehouden, heeft de openbare bibliotheek van Lei derdorp een prijsvraag bedacht. De bibliotheek heeft van twaalf dichters een bekend gedicht ge selecteerd en gebundeld in een boekje. Bezoekers kunnen tot 28 januari raden welk gedicht bij welke dichter hoort Onder de goede inzendingen worden drie cadeaubonnen verloot. lichtenvoorde - Deep Purple, Status Quo en Uriah Heep zijn op 27 juni in het Gelderse Lichtenvoorde live te bewonde ren. Ze treden met onder ande ren Lynyrd Skynyrd, LA Doors en Wishbone Ash op tijdens het Arrow Classic Rock Festival in de Achterhoek. Het evenement wordt georganiseerd door im presariaat Mojo Concerts en de radiozender Arrow Classic Rock. Het is volgens de initia tiefnemers voor het eerst dat er een festival komt uitsluitend gewijd aan 'klassieke rock'. Zo'n 12.500 mensen kunnen er terecht. De kaartverkoop begint vandaag. muziek recensie Lidy van der Spek Schubertbal: dans en muziek o.l.v. Maria Angad Gaur, m.m.v vier pianisten en een strijkkwartet Gehoord: 10/1, Lokhorstkerk, Leiden. Het is eigenlijk een workshop die gaat over de roots van het klassiek ballet, over dansen en reidansen die daaraan vooraf gaan. Aan zo'n 80 mensen leert de specialist op het gebied van de historische dans, Maria Ang ad Gaur de contradans, de polka, wals en polonaise. Dat is een serieuze zaak, waar je best bij mag lachen, maar niet zo hard mag kakelen dat Angad Gaur moet schreeuwen om ge hoord te worden. Ze heeft haar volkje goed onder de duim, probeert in korte tijd zoveel mogelijk dansen in te studeren. Want om een uur of tien begint het echte Schubertbal waar niet gehost maar elegant, gracieus, ontspannen zal worden gerei- danst. Op de houten vloer van de Lok horstkerk is het goed oefenen. Van piepjong tot oeroud doet mee. Twee schattige meisjes in baljurkjes met linten, echte lak schoentjes oefenen even hard als twee montere grijze vrien dinnen. De meeste 'leerlingen' zijn prachtig uitgedost in wijde cirkelrokken, glanzende robes met ruches, rokkostuum of pal- frenierspak, maar ook keurig in 't pak inclusief stropdas. De sfeer is ontspannen en jolig, maar onder de strakke leiding van Maria Angad Gaur loopt niets uit de hand. De pianist Pieter van Doom be geleidt de eerste wankele pasjes op de dansvloer. Maar vooraf moeten de paren elkaar beha gen, elkaar uitnodigend aankij ken waarop de révérence volgt. Pas dén mag de dans een aan vang nemen. Het ad hoe ge vormde strijkkwartet preludeert speciaal voor die hoofse bui ging en zet dan in een hups tempo de polka in. Zo'n dans bestaat uit een aantal figuren die stuk voor stuk moeten wor den ingestudeerd. Ze worden voorgedanst door twee verge vorderde leerlingen van Angad Gaur, gekleed in beeldig roze- den haag/gpd - Kinderen die van lezen houden en iets meer over de watersnoodramp van 1953 willen weten, kunnen van internet gratis 'Peddelen in de Palingstraat' downloaden. Het is de bedoeling dat met name do centen het werk printen en voorlezen voor scholieren uit de groepen 7 en 8. In het boekje verhaalt auteur Adriaan Broos over zijn eigen ervaringen; hij maakte als kind de watersnood ramp mee. De hoofdpersonen van het ver haal zijn Jas (11) en zijn vriendin Fanny (13). Ze wonen in Vlissin- gen. Op de laatste zaterdag avond van januari 1953 beleven ze samen nog een leuk avontuur - ze gappen steenkolen. De och tend ema ziet de wereld er voor hen anders uit: het dorp is deels verdwenen onder water. De hui zen waar Jas en Fanny zijn droog gebleven omdi een dijk staan, maar velt huizen waaronder die v« den en de opa en oma zijn ondergelopen. Jas ei gaan met een kano del langs om mensen uit narde posities te redden. Broos: „Het verhaal is 1 P procent autobiografiscl d einde heb ik fictief gema y dat een jeugdboek een g( H de moet hebben, althi vind ik." Dat het niet is ven heeft twee redene vaste uitgever Ellesy vil verhaal te streekgeboni Broos zelf heeft problem J het idee geld te verdien iets waar zoveel mensen van hebben ondervondi verhaal staat tot 12 maar - net (www.watersnoodrar (advertentie) Nieuwe violiste wordt angstvallig buiten de publiciteit gehouden den haag/gpd - Er is een scheurtje gekomen in het mannenbastion dat Wiener Philharmoniker heet. Het beroemde orkest dat iedere nieuwjaars dag de polka's en walsen vanuit de Gouden Zaal van de Wiener Musikverein de wereld inslingert, heeft voor het eerst in zijn 158-jarig bestaan een vrouw in zijn gelederen opgenomen. Het gaat om de 27-jarige violiste Ursula Plaichinger. Ze speelde reeds mee tijdens het concert op 1 januari. De Wiener Philharmoniker gaf zijn verzet tegen het toelaten van vrouwen al in 1996 op, nadat de Oostenrijkse overheid had gedreigd met een sub sidiestop. Maar in al die jaren heeft geen enkele vrouw de verplichte vijf audities glansrijk door staan. Het leidde bij Henriette Bruckner, docente aan het Weense conservatorium, tot de uitspraak dat 'vrouwen honderdvijftig procent beter moeten zijn dan mannen'. De toelating van een vrouw tot het orkest is niet bij alle leden goed gevallen. De violist Otto Nessi- zius, die in 1987 met pensioen ging, maar bij tijd en wijle voor zijn collega's invalt, noemde de ban destijds een zegen. „Want vrouwen klitten altijd samen en vormen intriges." Het orkest heeft in het verleden overigens al eer der een vrouw moeten toelaten, zij het tijdelijk. Harpiste Anna Lelkes speelde mee omdat er een tekort was aan mannelijke harpspelers. Maar tij dens haar optredens werd haar naam niet ge noemd in de programmaboekjes en verscheen ze ook niet breeduit op televisie. s De cameralieden moesten focussen op de mannelijke orkestleden en alleen Lelkes' handen eventjes in beeld bren gen. Lelkes zelf was trouwens een van de grootste tegenstanders van vrouwen in het orkest, zelfs na dat de Oostenrijkse dirigent Hans Swarowsky haar eens had toegeworpen: „Jouw plaats is achter het aanrecht." De nieuwe violiste Plaichinger wordt overigens angstvallig buiten de publiciteit gehou den. Aanvragen voor interviews met haar worden steevast geweigerd. Volgens een woordvoerder mag een orkestlid geen interviews geven, om te voorkomen dat hij of zij als individu te veel aan dacht krijgt. „Het orkest is een eenheid." wit Steeds wordt een figuur toegevoegd, die separaat wordt geoefend, waarbij je naar voren en naar achter stapt, wisselt van partner, terechtkomt in groep jes van drie en weer terugtript naar de beginstand, alles rustig, relaxed en vrolijk. De muziek helpt en stimuleert en als die even hapert is Angad Gaur er snel bij om met rit misch tellen de maat aan te ge ven. Sommigen springen als op de eerste de beste boerenklom- pendans. Anderen zweven sier lijk met handjes in de zij en ele gante tussenpasjes wat volgens de meesteres ook niet de be doeling is. Ze hielden het in vroeger tijden uren vol, dus niet overdrijven, maar losjes, de handen langszij houden. En dan komt die leuke 'La Bohé mienne' aan bod, naar elkaar toe, van elkaar af, rug aan rug, gezicht naar gezicht, én hak én teen én hup op z'n plaats, mooi hoor! De allerkleinste krijgt kriebel onder haar lange rok en de al leroudste grijpt even naar haar rug, maar de sfeer blijft vrolijk en joyeus. Er wordt gefeest tot in de kleine uurtjes bij rozen geur en en quatre-mains, bij zoete wijn en snarenspel. Kelly Osbourne: 'Papa don't pre ach'. Foto: Reuters/Fred Prouser Amsterdam - Kelly Osbourne treedt op 21 januari op in de Melkweg in Amsterdam. Uniek, volgens platenmaatschappij So ny, want het is de tweede offici ële show sinds de dochter van rocker Ozzy het muzikale pad heeft gekozen. Kelly en Ozzy zijn samen met hun andere ge zinsleden regelmatig op tv te zien in de reallife soap 'The Os- boumes'. De opstandige Kelly besloot in de voetsporen van haar vader te treden en maakte een cover van het Madonna nummer 'Papa don't preach". Inmiddels werkt ze aan een al bum en in Amsterdam laat ze daar al wat van horen. Dat al bum gaat 'Shut Up' heten en verschijnt 3 februari. In de Melkweg treedt ze samen op met Good Charlotte, bekend van het nummer 'Lifestyles of the rich and famous'. rijswuk - Ze heeft nog nooit eerder een roman gepubli ceerd, maar nu al heeft de 21- jarige Cecelia Ahem, dochter van de Ierse minister-president, een miljoen dollar gevangen voor haar manuscript 'I love you'. De Amerikaanse uitgever Hyperion telde dat bedrag deze week neer voor de debuutro man over een jonge vrouw wier man overlijdt aan een hersen tumor. Hij laat haar voor iedere maand na zijn dood een brief na. De Nederlandse uitgeverij Vassallucci brengt het boek de ze zomer al in Nederland uit. breda - Het Breda's Museum heeft besloten zijn Van Goghtentoonstelling in het ka der van het Van Gogh-herden- kingsjaar 2003 uit te stellen tot 2004. Het bleef voor het muse um te lang onzeker of het mini mumaantal van vijftien erkende werken van Van Gogh beschik baar zou zijn. Het Van Gogh Museum in Amsterdam liet in december weten dat het, we gens de schilderijenroof eerder die maand, het bruikleenbeleid ging heroverwegen. Daardoor zou het Breda's Museum pas in januari te horen krijgen of het lenen van enkele werken kon doorgaan. Ook enkele andere aangevraagde werken bleken niet beschikbaar bleken omdat de eigenaar er andere plannen mee had. Barry Hay is altijd op zoek naar nieuw muzikaal talent door Monique van Oostrum Amsterdam - Slaat de nieuwe cd 'Millbrook U.SA' aan, dan staan de koffers zo klaar: „Het buiten land. Té waanzinnig!" Optreden zit in zijn bloed. Een leven zonder is voor hem ondenkbaar. Barry Hay is misschien wel een dagje ouder, „maar nog lang niet opge geven!" Het was even zoeken naar de juiste 'chicks'. Maar nu gaat de meidenband van Barry Hay Ne derland toch echt veroveren. „Ik heb 350 muzikanten de re vue zien passeren. Nu stéén ze er. De vonken vliegen er vanaf. Ik ben bijzonder trots. Bad Can dy is een échte band. Hardcore rock-'n-roll. Niks playbacken met wat ingestudeerde dansjes. Natuurlijk heb je altijd weer mensen die roepen dat het geld- klopperij is. 'Ach, sodemieter op', denk ik dan. Die meiden hebben a hell of a time. Ik ben er nu zijdelings bij betrokken. Help ze met teksten, geef af en toe wat tips. Zelf heb ik zoveel geleerd. Iets daarvan overdra gen, dat vind ik gewoon heel erg leuk." Hay is altijd op zoek naar zang talent „Ik hoor aan de timing, aan de uitspraak, of iets goed is. Daar heb ik best oor voor, ja." Dat ook tv-programma's zoals 'Starmaker' of 'Idols' speuren naar nieuw muzikaal talent, vindt hij helemaal niets. „Pffif, dat 'Idols', ik vind het maar cru, veel te hard. Als Jemey (Kaag man, jurylid, red.) daar zelf zou staan, nou dan konden we la chen. Plaatsvervangende schaamte. Het is nieuw amuse ment geworden, hè. Natuurlijk moeten bandjes zichzelf forme ren. Maar er is te veel afleiding. Ze zitten 24 uur per dag achter de computer. Dat is geen drijf veer." „Toeren in het buitenland is het waanzinnigste wat er is. Lekker reizen. Dolle bende, met de crew op stap. Nou, als de nieu we plaat een beetje succes heeft.. Ik zal je vertellen, dan staan mijn koffers zo klaar. Deep Purple heeft ons gevraagd voor hun voorprogramma. Maar al die oude knarren op het podi um, dat kun je de mensen niet aandoen. Trouwens voorpro gramma's, daar hebben we geen trek in. De nieuwe cd is in Ame rika opgenomen. De yanks een beetje kietelen, hè. Twee weken geleden speelde de band van David Letterman nog 'Radar Lo- Bariy Hay: „Als Jemey Kaagman daar zelf zou staan, dan konden we lachen. Plaatsvervangende schaamte." Foto: GPD/Evert Jan Daniels ve'. Geen probleem dat ze steeds wepr over dat nummer beginnen. Het is toch geen 'Una paloma blanca' - met alle res pect natuurlijk." „Als we aan een nieuw album werken, denk ik altijd: "Waar ha len we het in godsnaam weer vandaan?' Eén song gaat over Herman Brood. Ik voelde me verplicht. Toen hij zelfmoord pleegde, woonde ik nog maar net in Amsterdam. Ik wist dat het slecht met hem ging, wilde hem nog opbeuren. Met één tekst had ik zoveel moeite. In dat nummer haal ik herinnerin gen op aan mensen die later be roemd zijn geworden. Scully bij voorbeeld, die uit de "X-files'. Toen ze zestien was, is ze mee geweest op tournee. Mocht niet van haar moeder, maar ze zei gewoon 'fuck you'. Stout meisje. Wij waren veel ouder, maar nog erg fris, haha. Ze vond ons ook wel leuk geloof ik." .Alles verandert als je kinderen krijgt Het leven draait niet meer om jou. Je bent je vrijheid kwijt De kinderen gaan voor, 85 pro cent is voor hen. Ze krijgen veel, maar niet alles, haha. Ontbijten met de kinderen, sorry hoor, dat is voor mij een brug te ver. Wel breng ik de kleine elke dag naar de crèche, overhoor Bella met huiswerk. Voor sinterklaas moest ik haar nog helpen met een rijmpje. Was natuurlijk weer op het randje. Vindt ze préchtig. Een echte rebel. Zo was ik nog niet op die leeftijd. Ze gaat over al heel soepel mee om. Eén keer vroeg ze: 'Pap, jij bent toch be roemd?' 'Ach, dat valt wel mee', zei ik. Maar dat ik zo'n rare kwi bus ben, imponeert haar wel. Vaak probeert ze me uit. 'Dat doe jij toch ook pap?' Nou, dan hééft ze me gewoon. In feite ben ik veel te makkelijk." „Laatst waren we in het Con grescentrum. Een echte thuis wedstrijd. In Den Haag zet het publiek zijn allerbeste beentje voor. We zijn van hen. Die com motie om mijn vertrek, ik had wel wat verwacht. Maar zoiets? Wat deed ik nu voor die stad? Een beetje boodschappen doen, hallo zeggen. Maar goed, het is natuurlijk leuker dan dat ze denken 'weer een lui minder'. Vanaf mijn veertiende heb ik in Den Haag gewoond, zo'n dertig jaar. Ooit zal ik wel in het bui tenland belanden. Ik heb geen zin om uiteindelijk als oude zak in Nederland te eindigen." „In Den Haag heb ik alleen nog kennissen. Henk Schiffmacher, één van mijn beste vrienden - buiten de band dan, wij zijn broertjes - woont in Amsterdam. Jan Cremer. Interessante, heel leuke mensen. In Den Haag kwam ik Hans Vandenburg wel eens tegen. Dat was dan het meest verheffende wat er in drie weken gebeurde." „Den Haag heeft niet de span ning die ik in Amsterdam voel. Wat ik hier allemaal meemaak! Laatst was ik in de Supperclub, supertrendy. Komen beeldscho ne vrouwen op me af, blijken het transseksuelen te zijn die vertellen dat ze over een week worden geopereerd. Haha. In een andere club, Panama, stond gewoon een bigband te spelen! De dansvloer was afgeladen. .Amsterdam heeft zoveel te bie den. De Heineken Music Hall is perfect, Paradiso, de Melkweg. Voorlopig ga ik hier niet weg. Niet dat ik een hekel heb aan Den Haag. Ze zijn er meer down to earth. In Amsterdam hebben ze misschien Ellen ten Damme. Nou, Den Haag heeft Anouk. Ha, dan weet ik het wel. Ja, voor een avondje uit dan." „Ik ben nu 54. Daar zit ik niet mee. Mijn vrouw is twintig jaar jonger, voor haar is het belang rijker, haha. Jezus, ik heb het veel te druk om daar bij stil te staan. Ik leef misschien uitbun dig, maar zorg wel goed voor mezelf. Dat mijn broek niet te strak zit Natuurlijk is uiterlijk belangrijk. Ik ben nog niet opge geven." De contradans, de polka, wals en polonaise, een serieuze zaak. Foto: Mark Lamers Bouwkundigen en civieltechnici opg Zeker zijn van een baan? www.continu.nl

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 2003 | | pagina 28