Van kraakactie tot keurig kunstencentrum De vier seizoenen als inspiratiebron KUNST CULTUUR Mallebrootje stoomt op naar het Catshuis Meer dan 2000 euh voor kaartje Stone Haagweg 4 viert tweede lustrum Landelijk festivafc stand uf comedi Jan Tekstra opvolger S van der Ploeg bij De K| vrijdag 10 JANUARI 200)1 Leonardo DiCaprio. Foto: AP/Herbert Knosowski DiCaprio in Berlijn berlijn - Acteur Leonardo Di Caprio poseerde gewillig voor de fotografen, gisteren, tijdens een persconferentie in Berlijn. DiCaprio was in de Duitse hoofdstad om de première van zijn nieuwe film Gangs of New York' te promoten. De film zal op 15 februari het Berlin Inter national Film Festival afsluiten. Extra voorstelling 'Geluid van Hotz' leiden - Vanwege de grote be langstelling wordt morgenmid dag een extra voorstelling ge speeld van 'Het Geluid van Hotz'. Acteur Leo Hogenboom speelt en vertelt in 'Het Geluid van Hotz' een verhaal van de vorig jaar overleden Leidse schrijver F.B. Hotz. Alle voor stellingen die tot en met zon dag waren gepland zijn uitver kocht Voor de extra voorstel ling. zaterdag om 16.00 uur, zijn kaarten te reserveren bij de Leidse Schouwburg (tel. 071- 5131943 - 5131944) en bij Café De Bontekoe (tel. 071-5141094). Goed jaar boekwinkels den haag - De boekwinkels hebben vooralsnog weinig ge merkt van een economische dip. Sterker nog, de handel is meer dan tevreden over de sin terklaas- en kerstverkopen. Dat blijkt uit een rondgang van het Boekblad langs een aantal boekwinkels en ketens. Boek handelketen AKO noteerde een 'fantastische afsluiting van een heel goed jaar'. Ook Bruna kijkt terug op een goede maand. Vol gens Boekblad was de omzet in de decembermaand niet gelijk matig opgebouwd. Na een piek tot aan 5 december zakten de verkopen in. Doordat kerst en nieuwjaar midden in de week vielen, was de vakantieperiode daarna als geheel echter onge kend succesvol. 'Drakenbloed' wordt verlengd leiden - De tentoonstelling 'Drakenbloed en Bevergeil, me dicijnen van vroeger' in Muse um Boerhaave te Leiden is we gens succes verlengd tot en met 9 maart 2003. De tentoonstel ling over de zin en de onzin van ambachtelijke geneesmiddelen heeft sinds de opening op 20 september 2002 veel bezoekers getrokken. Striptekenaar De Smet dood amsterdjvm - Peter de Smet, te kenaar van onder meer de strips 'De Generaal' en 'Viva Zapapa', is maandag op 58-jari- ge leeftijd in zijn woonplaats Amsterdam overleden. 'De Ge neraal' verscheen onder meer in het weekblad Pep (later Ep- po). Ook kwamen er veertien speciale albums van. Verder te kende hij series als 'Fulco', 'Jo ris PK', 'Fiedel', 'Lodewijk', 'De Meester' en 'Otto en Olivier' en 'Oscar'. In 1985 ontving de door zijn collega's zeer hoog aange slagen De Smet de Stripschap- prijs voor zijn gehele werk. Cursus Italiaanse meesters leiden/alphen/sassenheim - Over enkele weken begint in Leiden, Sassenheim en Alphen a#n den Rijn een cursus kunst geschiedenis met als onder werp '500 jaar Italiaanse mees ters'. Tijdens de cursus wordt onder meer een bezoek ge bracht aan de tentoonstelling 'De Rijkdom van Stroganoff in de Nieuwe Kerk in Amsterdam. Inschrijven kan bij de stichting Vrije Academie, telefoonnum mer 020-4185050, of via de in ternetsite: www.kunstgeschie- denis.nl. Vormgeving PTT onderzocht breda - Museum De Beyerd in Breda heeft van de Mondriaan- stichting bijna 100.000 euro ge kregen om onderzoek te doen naar de vormgeving bij de PTT en diens opvolgers. De activitei ten van het bedrijf op het ge bied van design staan in hoog aanzien. Het Design Museum in Londen wijdde er al eens een expositie aan. De Beyerd is be zig zich te ontwikkelen tot mu seum voor grafische vormge ving. door Erwin Tuil den haag/gpd - Hij was er niet bij. Een acute vliegende hooi koorts verhinderde gisteren dat het bekende Tweede-Kamerlid drs. Mallebrootje uit Eist, tevens bedenker van de afwerkplek voor konijnen, het eerste exem plaar van zijn laatste boek kon overhandigen aan kamervoor zitter Frans Weisglas. Volgens schrijver Remco Campert, die namens de illustere parlementa riër de honneurs waarnam, was de parlementariër gekluisterd aan zijn bedstee en werd zijn voorhoofd gebet met streek- brandewijn door het jonge ding uit de achterban. Pleitbezorger van verplichte inburgering van Siamese poezen Desondanks was de presentatie van het werkje 'De lijst Malle brootje' volgens aanwezigen het eerste politieke event van enig belang dit jaar. Het kamerlid, te vens uitvinder van het feest- hoedje voor pluimvee, wil defi nitief zijn stempel gaan drukken op de Nederlandse politiek On der de slogan 'Geef ze hun vet, Mallebrootje in het kabinet!' hoopt hij de grote sprong voor uit te maken. Een bezinningsweek in een va kantiehuisje in Scheveningen deed wonderen. Daar ontdekte het kamerlid, een groot pleitbe zorger van de verplichte inbur gering van Siamese poezen, dat hij de jeugdige kiezersgeneratie verwaarloosd had. Het jonge ding uit de achterban is deze campagne hét geheime wapen. Drs. Mallebrootje gaat ervoor, zo liet Campert weten. Volgens de uitgever van drs. Mallebrootje, de Bezige Bij, was de val van het kabinet op 16 ok tober jongstleden directe aanlei ding voor de publikatie. Zoals Weisglas het na ontvangst van het eerste exemplaar uitdrukt: „Balkenende had een boek, Bomhoff had een boek, Bolke- stein had een boek en boer Biet had in zijn kast ook boek" Mal lebrootje kon niet achterblijven. Het boek van het bekende ka merlid, tevens uitvinder van de opvouwbare gootsteenontstop per, is een bundeling van zijn beslommeringen sinds 1996. De drs., van huis uit cultureel an tropoloog, duikt dan op in een radiodiscussie geleid door de journaliste Ans Palingbroek. Hij beziet vanaf het Binnenhof en vanuit zijn pied-è-terre aan de Haagse Denneweg de ontwikke lingen in het land en denkt daar zo het zijne van. Als een van de eerste politici praat hij regelma tig met zijn achterban in onder meer het eetcafé 't Hooivorkje en hij heeft dankzij zijn veelvul dig contact met Boer Biet ook als geen ander inzicht in de kop zorgen van agrarisch Nederland. Campert begeleidt Mallebrootje regelmatig en beschrijft de be spiegelingen in De Vol Veel politici waagden j een boek, maar drs. Mal tje vindt daarnaast ook n uit, zoals de bewaai voor wind. Geestschrijvc pert wilde wel een einde 1 aan de hoog oplopende f ring over de vraag of hetï lid uit Eist in Utrecht of j land komt. Met aan grenzende waarschijn]) heeft die laatste provi politiek coryfee als drs brootje in huis. De Lijst Mallebrootje Remco Campert. Uit£ Bezige Bij, ISBN 90 2341 Prijs, 9,90 euro. door Theo de With leiden - Een grimmige kraakactie was het niet. De bezetting van de voormalige ambachtsschool aan de Haagweg verliep voorspoedig. Geen Amsterdamse taferelen aan de rand van de Leidse binnen stad. Kunstenaars namen hun in trek in het vervallen pand en daarmee was in 1993 het kun stencentrum Haagweg 4 gebo ren. Niemand had destijds dur ven vermoeden dat anno 2003 het tienjarig bestaan zou worden gevierd. En er is reden tot feest, vindt voorzitter Bernadette Drenth. Kunstencentrum Haagweg 4 is van de ondergang gered. De laatste jaren hingen telkens donkere wolken boven het schoolgebouw, dat ingeklemd ligt tussen het spoor en de Rijn en Schiekade. Cultuurwethou der Alexander Pechtold wist de donderbui te verjagen. In zijn ateliemota sprak hij een jaar ge leden het verlossende woord: het kunstencentrum wordt gele galiseerd en blijft behouden. „In 1993 werden hier trainingen gehouden met politiehonden en er bivakkeerden soms zwer vers", weet Drenth. „Veel weer stand was er dus niet toen kun stenaars vanwege het nijpende tekort aan ateliers in Leiden hun oog op dit gebouw lieten val len." Ze was zelf niet bij de kraakactie betrokken. Pas een paar maanden later nam Drenth, opgeleid als textiel- vormgever, haar intrek in Haag weg 4. „Eigenlijk is de school maar drie weken gekraakt ge weest. Daarna is er een stichting opgericht en een contract geslo ten met de Dienst der Domei nen, die toen nog eigenaar was van het pand. Dat is in 1996 door de gemeente Leiden over genomen." Bijna honderd kunstenaars heb ben vandaag de dag onderdak in Haagweg 4. Op een enkele zondagschilder na werkt het overgrote deel professioneel. Het zijn niet alleen beeldend kunstenaars, maar ook fotogra fen, grafisch vormgevers en the atermakers. „Die diversiteit leidt tot een kruisbestuiving. Het is voor het culturele klimaat van een stad heel vruchtbaar als kunstenaars elkaar ontmoeten en ideeën uitwisselen", beweert de voorzitter. Overigens is dit nog een discussiepunt met de gemeente. Pechtold heeft het in zijn nota over een 'ateliercom plex'. Drenth vindt dat een te magere omschrijving. „Het moet een culturele broedplaats zijn. Er is een theaterschool in dit pand, een grafische werk plaats, een expositieruimte en een gastatelier. We willen meer zijn dan een verzamelgebouw van ateliers." Om een aanzet te geven tot dis cussie over het kunstencentrum organiseert Haagweg 4 in zijn jubileumjaar het zogeheten Kunstcomplex. „Wat willen we in Leiden? Wie bedienen de kunstenaars eigenlijk? Hoe ha len we Jantje Leienaar binnen? Over dat soort vragen willen we discussiëren." De aftrap wordt gegeven met de tentoonstelling 'De kleren van de kunstenaar'. In de expositieruimte wordt tot en met 2 februari letterlijk met verf besmeurde en bespatte werkkleding getoond. „De kle ren zijn ingelijst en hangen aan de muur. Is dit nu kunst of niet? Het is natuurlijk een knipoog naar het sprookje over de kleren van de keizer." De tentoonstelling is vrijdag 17 januari ook het decor voor de forumdiscussie 'Kunst is niks, alles is kunst'. Onder leiding van wethouder Pechtold discussië ren tal van betrokkenen over het kunstklimaat in Leiden. „Ik ben van mening dat een levendige stad niet zondfer hedendaagse kunstenaars kan", zegt Berna dette Drenth. „Maar ook onder nemer Chris Verplancke doet mee. Hij vindt dat Leiden zich helemaal op Rembrandt moet richten, want dat levert tenmin ste toeristen op." Het jubileumjaar is opgedeeld in drie thema's: kunst am bacht, kunst wetenschap en kunst vertellen. Drenth richt zich vooral op de ambachtelijke kant. In februari is er een ten toonstelling van vijf kunstenaars die op een ambachtelijke ma nier werken. Ze geven ook work shops. „Het is kunst die voor ie dereen te snappen is." Die lage drempel is er ook voor een pro ject dat in maart en april wordt gedaan met Kunst en Vliegwerk, een atelier voor verstandelijk ge handicapten. „Zij willen weg uit het zorgcir cuit en serieus worden geno men in de kunstwereld", weet Drenth. „De integratie verloopt echter moeizaam. Wij gaan een handje helpen. Twaalf kunste naars van Haagweg 4 worden aan een gehandicapte kunste naar gekoppeld en gaan samen aan het werk" Die samenwer king moet resulteren in een ex positie, een boekje en een video. De ambachtelijke uitsmijter volgt in december als de Haagse kunstenaar Lichel van den Ende van het kunstencentrum een 'gekkenhuis' maakt. Van den Ende ontwerpt de meest buiten issige kostuums en gebruikt die voor performances. In Haagweg 4 wordt het publiek onder het motto 'Ondraaglijk' een aantal dagen langs allerlei scènes in de oude ambachtsschool gevoerd. „Het is slechts een greep uit het programma", zegt de voorzitter. „Er staat het hele jaar nog veel te gebeuren. We willen ons dui delijk manifesteren in de stad." 'De kleren van de kunstenaar', t/m 2 februari, Haagweg 4, Lei den. Open: vr, za en zo 13-17 uur. Debat 'Kunst is niks, alles is kunst', vrijdag 17 januari, 20.00 uur. Meer informatie: www.4rt.nl. Bernadette Drenth temidden van 'De kleren van de kunstenaar*. Is dit nu kunst of niet? Foto: Dick Hogewoning |pen< 744 s inve arnhem/gpd - Stand U| n medy krijgt zijn eigen I, dan lijke festival. Het evenen,rhe dat vier dagen gaat dir^, wordt in november in m( hem gehouden. Tijden wee Culture Comedy Award aut0 als het festival gaat h (49 wordt door een vakjurj gemaakt wie zich het ste Nederlandstalige up comedy-talent mag men. De vijftien get neerden voor de hoofi worden geselecteerd tij nja voorrondes eind septa ;i]er in Arnhem, Eindhove rer^ Amsterdam. ^d e Het festival is een init 10p van de stichting Cultun re b medy, die sinds twee J.us ijvert voor de promotiipiaa stand up comedy, een 1 e - Verenigde Staten afkon theatervorm waarbij eei morist improviserend nauw contact met ht bliek grappen en anel debiteert. Volgens Jai lem van Bokhorst van re Comedy was de tijt cj voor een prijs. „Stand u j^j medy is een blijvertje ken en niet meer \v mei denken uit theaters, clu 0I culturele centra." Van Bokhorst rekent dat zich enkele tientalle medians voor de voor ,55, tie zullen aanmelden. K (on daten moeten een actren maximaal tien mii voorbereiden. Grappen gen alleen in het Neder worden verteld. Er m geen rekwisieten worde bruikt. „Een microfoo 2(M talent, meer heb je nieste' dig", aldus de organisat ht, Op de slotavond, 15 ntfcc.i ber, strijden zes grappt M01 kers om de Award erfdho een publieksprijs. Me# formatie: www.culturetfceé dy.nl. FM 5(1 ocl DAM 1 eGi tw opv Ua door Gerrit van den Hoven den bosch- Vivaldi's Vier Jaarge tijden klinkt door de zalen van het Noordbrabants Museum in Den Bosch. Vanzelfsprekend is het standaardwerk van de Itali aanse componist (1678-1741) te horen tijdens de expositie De Vier Jaargetijden. De vier jaargetijden waren in de kunst tussen 1500 en 1750 een belangrijk thema. Het Noord brabants Museum probeert in samenwerking met het Stedelijk Museum Vander Kelen-Mertens uit Leuven het thema inzichte lijk te maken. Want voor de hui dige moderne mens, die op groeit met centrale verwarming, verwarmde auto's en automati sche klok op de computer, is het haast niet meer voor te stellen hoe belangrijk en bepalend de wisseling van de seizoenen was voor de Middeleeuwers. De winter bijvoorbeeld was een lange en donkere periode waar in voor de meeste mensen vrij wel niets te doen was. De land bouw was in de Middeleeuwen de grootste werkgever en met het invallen van de vorst was het met het werk buiten gedaan. Voor de boeren was het zaak om in de periode ervoor het werk klaar te hebben, te zorgen dat er voldoende voedsel en brandstof was om de lange winter te kun nen overbruggen. Met een beet je geluk kon schaatsplezier de periode nog enigszins verkorten. De Middeleeuwse mens stond dichter bij de natuur: de kos mos, de wereld en de tijd wer den ervaren als een geheel. Het cyclische denken beheerste het leven en dat uitte zich in de kunst. Heel fraai komt alles sa men in de uur- en wijzerplaat die terecht is geplaatst aan het begin van de tentoonstelling. alkmaar/gpd - Op de illegale markt worden in Nederland en het buitenland momenteel re- cordprijzen geboden voor kaartjes voor de concerten die de Rolling Stones dit jaar in Ne derland geven. Twee kaartjes voor het optreden dat de Stones op 16 augustus in het Utrechtse Vredenburg geven zijn recent via een internetveiling voor ruim 2000 euro per stuk ver kocht. Eerder gingen voor dit concert al kaartjes voor 1500 euro per stuk van de hand. De oorspronkelijke prijs van de tickets voor Vredenburg was 51 euro. Sinds de kaarten in de verkoop kwamen worden ze aangeboden op 's werelds grootste veilingsite E-bay. Hier zijn ook toegangsbewijzen voor de optredens van de Stones in Rotterdam (Ahoy' en D( 2C en Amsterdam (Arena) °'a De kaarten voor Utrecht verreweg het meeste omdat Vredenburg stoelen wordt gezien tiem concert'. Tweeduizend euro vo< t kaartje is zelfs voor Stc grippen een record. Via worden bijvoorbeeld oo ten geveild voor het com de band op 18 januari in dison Square Garden York geeft en daan rj 'slechts' ruim 600 euro £ra den. Qj.f Kaarten voor de concert Arena, Ahoy" en De ren momenteel zo'n 11 op. De prijzen van deze j varieerden in de voorn van 56 tot 126 euro. Dit paneel, gemaakt rond 1500, is afkomstig uit het Leuvense museum en is een absoluut top stuk. Oorspronkelijk diende het pa neel als wijzerplaat van een uur werk met kalender. In zes cirkels zijn figuren en taferelen aange bracht. De binnenste toont de tekens van de dierenriem, ver volgens komen in schilderingen de typische bezigheden in de twaalf maanden, daarna volgen de uren van de dag in Romeinse cijfers. De vierde ring toont de activiteiten van de zogenaamde planetenkinderen. Volgens de astrologie beïnvloeden de pla neten alle aspecten van het be staan. Elk van de zeven plane- tengoden krijgt een aantal tafe relen waarin mensen figureren met diverse bezigheden die aan de goden zijn gerelateerd. De witte band daarna is ingeruimd voor de dagen van het jaar. De laatste cirkel aan de buitenkant tenslotte geeft een overzicht van alle dagen in elke maand. De ex positie wordt begeleid door een catalogus waarin in zeven arti kelen een beeld van het thema wordt geschetst. Mede dankzij de eigen collectie die als basis diende en een groot aantal bruiklenen, zijn de ma kers erin geslaagd een selectie te maken die het thema treffend il lustreert. In Den Bosch start de expositie met een algemeen ge deelte. Vervolgens is in vier ge deelten per jaargetijde een beeld gegeven. Oude landbouwwerk tuigen uit de Brabantica-collec- tie van het Bossche museum omlijsten het geheel. De expositie leent zich bij uit stek ook voor een groot aantal educatieve activiteiten. Er is een boekje gemaakt voor kinderen van 9 tot 12 jaar, er zijn compu terprogramma's waarmee ge bladerd kan worden in Middel eeuwse getijdenboeken, er is een speciale website en een concertprogramma. Hoewel incidenteel kunstenaars zich nog wel aan de vier jaarge tijden wijdden (zo is in de Cal- dic Collection, momenteel te zien in Boijmans van Beuningen in Rotterdam, nog een vier de len tellend schilderij van Pyke Koch opgenomen) verdween het thema na 1750 gaandeweg. Niet echter in de animatie. In het Noordbrabants Museum worden, met dank aan het Ne derlands Instituut voor Anima tiefilm, drie relatief nieuwe ani matiefilms getoond: het met een Oscar bekroonde 'Father and Daughter' (2000) van Michael Dudok de Wit en films van Paul Driessen en Maarten Koopman. Kennelijk is het cyclische karak ter van het thema voor teke naars nog wel een inspiratie bron. 'De Vier Jaargetijden' t/m 21 april in Het Noodbrabants Mu seum, Verwersstraat 41, Den Bosch. Geopend: di t/m vr 10- 17 uur za, zo en feestdagen 12- 17 uur. Catalogus 35 euro (ge bonden) en 24,50 euro (paper back). leeuwarden/anp Zanger, componist, gitarist en producer Jan Tekstra wordt de nieuwe zanger van de Friese popgroep De Kast. Hij volgt Syb van der Ploeg op die in december af scheid nam om met drummer Nico Oudhuijse een Engelstalige poprockgroep op te richten. Volgens de 38-jarige Jan Tekstra uit het Friese Heeg klikte het meteen tussen hem en de band leden van De Kast. „Zowel mu zikaal als persoonlijk", aldus de zanger. De Kast is van plan om met de nieuwe blikvanger op dezelfde voet verder te gaan. „We zijn al druk bezig met het schrijven van nieuwe liedjes. Ik verwacht dat het album van de nieuwe Kast na de zomer in de winkel ligt. Rond die tijd touren we ook door Nederland." riel De nieuwe zanger be?d mensen hem zullen vei en met Syb van der Ploeg, n i daar nuchter mee om. haar als Syb heeft, zo we ik" Volgens de zanger de zijn stem heel andenjBr heeft een roek-sound, mijn stem meer in de van pop en soul gaat." Tekstra is vooral beki en liedjesschrijver voor on dd deren Marco Borsato, 4lde List, Herman Brood, Vfcjk Lois Lane en Tom Park nk der maakte hij muziek ders voor tv-series en do he taires. Ook werkte hij als ei muzikant voor vele ai zie waaronder de groep K ga, 1997/1998 was Tekstra n >rb leider van de Borsato-b tad dens zijn tour 'De Waart) itste ■foon cht ing nst l' »g<

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 2003 | | pagina 16