KUNST CULTUUR K3 als vrolijke biggetjes in nieuwe musical Eerste Schubertbal in Leiden Kroniek van een Leids kerkkoor Toonaangevend ensemble speelt met bravoure Topjaar voor Nederlandse bioscope Within Temptation. Foto: ANP/Mark Prins Zilveren Harpen 2002 toegekend Hilversum - De Eindhovense reggaeband Beef, de Haarlemse hiphoppers van Relax en gothicband Within Temptation uit Waddinxveen zijn de win naars van de Zilveren Harpen 2002. Dat is een aanmoedi gingsprijs die jaarlijks wordt uitgereikt aan veelbelovende Nederlandse muzikanten. De winnaars krijgen hun prijs 24 februari overhandigd tijdens het Harpengala. Dan worden ook de Gouden Harpen (geves tigde artiesten) en de Export prijs 2002 uitgereikt. Conamus maakt de winnaars van de Gou den Harpen volgende week be kend. 44 Aanmeldingen cabaretfestival leiden - Het 25ste Leids Cabaret Festival heeft 44 aanmeldingen binnengekregen. Dat heeft het organiserende Harry Kies Thea- terprodukties laten weten. Het festival, van 10 tot en met 15 fe bruari, is al jaren een spring plank voor jonge cabaretiers. Uiteindelijk doen tien acts mee aan de voorrondes en de finale. Een eerste schifting onder de aanmeldingen is deze week. De overblijvers mogen auditie doen waarbij de definitieve se lectie plaatsvindt. Veiling schilderij Wilhelmina Amsterdam - Veilinghuis Chris tie's in Amsterdam veilt 21 ja nuari een schilderij dat is ge maakt door koningin Wilhelmi na. De vorstin had een passie voor schilderen. Zij leerde aan de Haagse Academie de basis van de schilderkunst. Veel van haar werk is in bezit van prinses Juliana en het gebeurt niet vaak dat het werk van Wilhelmina op een veiling wordt aangeboden. Een adellijke familie doet dat nu wel. Het doek heet 'Avond aan het Bygdinmeer, Noorwe gen' en werd circa 1932 tijdens een vakantie geschilderd. muziek recensie Lidy van der Spek Concert Venice Baroque Orchestra o.l.v. Andrea Marcon, m.m.v. Giuliano Carmignola, viool. Gehoord: 7/1 Stadsgehoorzaal, Leiden. 'Het Venice Baroque Orchestra is opgericht in 1997 en gold al snel als een van de toonaange vende barokensembles', meldt het programma. Dat hebben ze na één lustrum vlug voor elkaar als je bedenkt dat alleen Neder land al ritselt van toonaange vende barokorkesten. Het wekt in elk geval hoge verwachtingen. Dit Venetiaanse ensemble is met recht op en top Italiaans. Bravour, hartstocht en virtuosi teit draagt het hoog in het vaan del, zeker in samenspel met de violist Giuliano Carmignola. Hij soleert fabelachtig in maar liefst drie concerten; twee van Loca- telli, een van Tartini, beiden 18e eeuwse Italiaanse componisten. In deze eeuw maakt het solo concert in Italië furore, met na me het vioolconcert. De rollen voor de solist en voor het orkest zijn lang niet gelijkwaardig meer. Het orkest legt het funda ment in breed opgezette passa ges waarin de thema's duidelijk te horen zijn. De solopartijen worden solistischer dan ooit; vi taal, gevarieerd en rijk aan spec taculair virtuoze figuraties. Twee compositorische principes val len op: het steeds teugkeren van een bepaald thema en een op eenvolging van verwante toon aarden. Dit soort concerten is Giuliano Carmignola op het lijf geschre ven. Net als Paganini vertoont hij op verbluffende wijze zijn kunsten, pronkt hij (ook richting orkestleden) met zijn virtuoze techniek, die hij in Locatelli's eerste en tweede vioolconcert (in d en c) maximaal kan etale ren. Heftig uitslaand hanteert hij de strijkstok in zeer ritmische snelle delen, afgewisseld met prachtige cantabile melodieën waarin hij zijn 17de-eeuwse vi ool bijna menselijk laat Het orkest speelt alertjg; haaid. Het heldere, iets coloriet verkleurt re*l door een sprankelendi cimbel en een elegante!" D beide verrassend fel kurf'S€ halen. Er wordt zo zwiep11' musiceerd dat je je s?r v vraagt, hoe Jan WilP111 Vriend (ook een felle mi met zijn CombattimenPt 1 sort deze 'razende' cdse zou interpreteren. Het Venice Baroque ösfe toont zijn kwaliteiten Paa ook zonder solist. De Siif^c c en het Concert in g v<dei kers van Vivaldi winnei311" schoonheid van Balac' Galuppi, ofschoon de cl de ties beduidend veel mflns gemeen hebben. Kpk spetterende allegro's, la slepende largo's, gespefj een zelfde schwung, brs tige dynamiek en virtuoil1 trant. Een uitvoeringspra een muzikale uitsmijPe voorlopig naar meer smdBi amsterdam/anp - De Nederlandse bioscopen ver kochten in 2002 24 miljoen kaartjes. De best be zochte film van het afgelopen jaar was het pas in november in omloop gekomen tweede deel van Harry Potter. De nieuwe avonturen van de tove naarsleerling trokken in 2002 al 1.475.000 bezoe kers. Over 2001 werden iets minder bezoeken aan de bios gebracht, namelijk 23,8 miljoen in totaal. De recette steeg afgelopen jaar naar 156 miljoen euro, 5 procent meer dan in 2001. Het lijkt er dus op dat de Nederlandse filmthea ters weinig te lijden hebben van de economische recessie, zo bleek gisteren uit de nieuwjaarstoe spraak van voorzitter Wolfers van de Nederlandse Federatie voor de Cinematografie (NFQ. „Na de spectaculaire groei in 2000 en 2001 wist de bran che het resultaat vast te houden." De afgelopen kerstperiode was zelfs een extra goede tijd voor het vaderlandse filmwezen: er kwam 14 procent meer bezoek dan in dezelfde periode in 20lV€ De meeste groei zat hem niet alleen in ltr8 maar ook in het begin van het afgelopen jfe1 begin werd nog gemarkeerd door 'Lor(Pr Rings', deel 1, het eind dus door 'Harry' deel 2 en ook wel door onder meer 'Pie||| 'Lord of the Rings', deel 1 was na 'Harry deel 2 de best bezochte film. De rolprent i I boek van Tolkien trok over het gehele afi jaar 1.347.000 mensen. 'Ocean's Eleven' i? op de derde plaats met 807.000 belangstellj^1 Van de Nederlandse films haalde de in 'Pl 2002 verschenen Volle Maan' met 454.00(Pn kers de meeste mensen binnen, gevolg' 'Minoes' en 'Pietje Bell'. 'Ja zuster, nee,n kwam op de vierde plaats uit. Al deze films trokken ook meer dan 400.0d®' sen. Op de vijfde plaats kwam 'Oesters vi Kee', met 143.000 verkochte kaartjes dus minder populair. In Leiden en de regio bestaat grote belangstelling voor professionele en amateuristische kunstbeoefening. Heilig Vuur volgt stad- en regiogenoten die musiceren, zingen, dansen, toneelspelen, fotograferen of op andere wijze actief zijn. Vandaag: Hans de Kruijs uit Leiden. Eigenlijk ligt het boekje er al twee maanden. Maar aan het zoeken van de publiciteit dacht Hans de Kruijs in eerste instan tie niet. Tot de belangstelling voor zijn kroniek over het 125- jarig bestaan van het SL Petrus Herenkoor wel erg groot bleek. Al meer dan honderd exempla ren zijn er inmiddels verkocht „Net belde er nog iemand, die in één keer drie exemplaren be stelde", zegt de Leidenaar en thousiast. „Er is vooral veel in teresse van de kant van de kin deren en kleinkinderen van de mensen die in het boekje voor komen." Het idee voor het boekwerk werd twee jaar geleden op een jaarvergadering geboren. De Kruijs: „Ik heb toen gezegd: ik wil wel een kroniek schrijven ter gelegenheid van het 125-ja- rig bestaan van ons koor. Niet met de bedoeling om er een heel boekwerk van te maken." Maar dat werd het dus wel. Dik een jaar verdiepte De Kruijs zich in jaarverslagen en notu len. „Soms dacht ik wek waar ben ik aan begonnen?" Maar het resultaat is er naar bijna zestig pagina's waarin de ge schiedenis van het koor uit de doeken wordt gedaan. Hoogtepunten als de oprichting van het dameskoor in 1967 en de uitbreiding van het Petrus orgel in 1982 passeren de revue. Maar ook minder blijde gebeur tenissen, met als absoluut diep tepunt het afbranden van de SL Petruskerk aan de Langebrug in 1933, komen aan de orde. Over dat laatste feit schrijft De Kruijs: „De ochtend van deze mooie zomerdag, zo mooi begonnen met het huwelijk van het echt paar Verburg-de Best, zal 's avonds ontaarden in een infer no van vuur dat de gehele kerk in vuur en vlam zette. De au teur van deze geschiedschrij ving hield met zijn ouders va kantie in Noordwijk en vandaar uit kon men aan de rand van de duinen de kerk duidelijk zien branden." In maart van 1936 wordt de verkocht Hans de Kruijs van zijn kroniek van het St. Petruskoor. Al meer dan honderd exemplaren Foto: Dick Hogewoning nieuwgebouwde St. Petruskerk aan de Lammenschansweg in gebruik genomen, waarvan de markante kerktoren nu de om slag van het boekje siert. Ook binnenin is het boekje uitbun dig geïllustreerd met krantenar tikelen en foto's van optredens, koorreisjes en jubilea, eerst nog zwart-wit, daarna in kleur. Behalve het kroniekgedeelte be vat het boek ook een uitgebreid hoofdstuk over 125 jaar kerk muziek van de hand van erelid en organist Gé Bots. Hierin worden enkele ontwikkelingen in de repertoirekeuze van het Sint Petrus Herenkoor uiteen gezet. Daarin blijkt het koor niet altijd de vrije hand te heb ben gehad. Zo werd begin twin tigste eeuw de 'Bisschoppelijke Commissie tot goedkeuring van kerkelijk muzikale composities' in het leven geroepen, die - in overeenstemming met de mu zikale eisen van Paus Pius X - de bladmuziek van 'sentimen tele' componisten als Verhulst, Van Bree en Vïotta vorderde en vernietigde. Dit vaak onder luid protest van de koren, die dol waren op deze romantische stukken. Naast muzikale koerswijzigin gen hebben zich binnen het koor ook de nodige sociale ver anderingen voltrokken. „Vroe ger had je bijvoorbeeld de weekdienst", zegt De Kruijs. „Wie weekdienst had, kon op geroepen worden om te komen zingen bij de huwelijksmissen, de uitvaartdiensten en de ge zongen missen op de feestda gen en op de eerste vrijdag van de maand. Wie niet kwam, kon op een geldboete rekenen." In de loop van de jaren zestig werd dit systeem afgeschaft Niet zonder reden: de mensen kregen steeds minder tijd om zich al te veel aan een koor te verplichten, constateert De Kruijs. „Dat heeft helaas ook tot een teruggang van het aantal koorleden geleid. Momenteel telt het mannenkoor nog maar zo'n tien leden. Wat dat betreft zou het mooiste cadeau dat het koor zich kan wensen - zo staat in de epiloog van dit boekje - natuurlijk een flink aantal nieu we leden zijn." '125 jaar SL Petrus Herenkoor' kan voor 10 euro besteld wor den bij Hans de Kruijs, teL 071-5321114. Rody van der Pols door Theo de With leiden - Een rijtuig stopt in de sprookjesachtig besneeuwde Pieters kerkstraat. Een jongedame in ruisen de baljurk stapt uit om haar entree te maken op het nieuwjaarsbal. Er klinkt romantische muziek van Schubert. Een pianist en een strijkkwartet ver leiden de gasten tot het maken van een dansje. Een jongeman in rokkos- tuum maakt een buiging en zwiert weg met de dame aan zijn zijde. Het zou een tafereeltje uit de negen tiende eeuw kunnen zijn, maar het is toch echt 2003. Organisator Clare Wesselius stelt het zich althans zo voor, maar mocht het iets minder ro mantisch uitpakken, is zij ook tevre den. Zij heeft het initiatief genomen voor het Schubertbal dat vrijdag avond in de Lokhorstkerk plaats vindt. „Ik heb iets dergelijks een paar jaar geleden meegemaakt in Utrecht. Het was zo'n leuke avond dat ik met een het plan heb opgevat om een soortgelijk evenement in Leiden te organiseren." Wesselius was wegens haar bemoeie- Mooie kleding gewenst, naaldhakken thuis laten nissen met het Leids Projectkoor twee jaar geleden genomineerd voor de Zilveren Veer. Aan die nominatie hield ze een geldbedrag van duizend gulden over. Het leek haar een aardig idee dat geld te gebruiken voor een Schubertbal in Leiden. De zoektocht naar een geschikte plek bracht haar in de Lokhorstkerk. „Het moest niet te groot zijn en bovendien was er de noodzaak van een houten vloer. Een vloer van steen geeft een te grote kans op blessures." Historisch dansspecialiste Maria Ang- ad Gauer is gestrikt voor het wegwijs maken van het publiek in de dans passen. „Zij legt bijvoorbeeld uit hoe de landler moet worden gedanst en doet met een aantal dansers de pas sen voor. De gasten mogen het ver volgens proberen. Een pianist zorgt ondertussen voor de begeleidende muziek. Na een half uur oefenen moet het lukken om met z'n allen de landler te dansen. Daarna kan stap voor stap de polonaise worden aan geleerd. En dan heb ik het niet over zo'n lange rij hossende mensen op een bruiloft, maar over het dansen van bepaalde figuren", aldus de orga nisator. Omdat Wesselius aan een spierziekte lijdt en daardoor aan een rolstoel ge bonden is, kan zij zelf niet meedan sen. Ach, ik vind het enig om te zien. Het is een prachtig gezicht Bij een concert kun je toch ook van de mu ziek genieten zonder zelf mee te mu siceren. Bovendien beleef ik enorm veel lol aan het organiseren van zo'n evenement" De Leidse beschrijft zichzelf als een Tegelnicht'. „Ik heb overdag tijd beschikbaar en die be steed ik graag nuttig." Samen met haar partner Wim de Ru is ze bijvoorbeeld al vijftien jaar de motor achter het Leids Projectkoor. Eens per jaar stellen ze een ad hoe koor samen van geoefende en onge oefende zangers om projectmatig in een paar maanden tijd een muziek stuk in te studeren. Ze hebben afgelo pen zaterdag de eerste repetitie ge had voor de Carmina Burana van Carl Orff. Het monumentale werk wordt eind juni twee keer uitgevoerd in de Hooglandse Kerk. „De belang stelling is enorm", vertelt Clare Wes selius. „Er zijn al meer dan tweehon derd deelnemers en nog dagelijks ko men er telefoontjes binnen van men sen die mee willen doen." Het Schubertbal is wat kleinschaliger van opzet. Er is ruimte voor circa 75 mensen, want er moet voldoende plaats overblijven om te dansen. De kerkbanken kunnen worden benut om even uit te blazen of te genieten van de muziek van Schubert en een aantal tijdgenoten. „Wim de Ru is sa men met Maria Angad Gauer naar de Koninklijke Bibliotheek in Den Haag geweest om muziek uit te zoeken. Die wordt ten gehore gebracht door een aantal pianisten en een strijkkwartet van conservatoriumstudenten. Ik denk dat zo'n bal aantrekkelijk is voor jong en oud. Ik heb al gehoord dat een paar ouders hun kinderen mee brengen. Vanaf een jaar of tien kan iedereen meedoen. Het zou leuk zijn als iedereen zich een beetje mooi aankleedt. Alleen naaldhakken kun nen de dames thuis laten. Platte schoenen zijn beter geschikt om bij voorbeeld zijwaarts te huppelen." Schubertbal, vrijdag 10 januari, 19.00 uur, Lokhorstkerk, Pieters kerkstraat 1, Leiden, entree 16,50 euro, meer informatie: teL 071- 5760332. Clare Wesselius. Archieffoto: Hielco Kuipers door Jacques Hendriks schelle - Wie haalt het in zijn hoofd om 'ja' te zeggen tegen de aanbieding om de titelrollen in de musical 'De 3 Biggetjes' te spe len? K3 natuurlijk. Vanaf 4 april zijn de Vlaamse kinderpopster ren, voorzien van varkensneuzen, -oren en -staart te bewonderen in Antwerpen. Kathleen Aerts, Karen Damen en Kristel Verbeke zitten er hele maal niet mee om straks knor rend en met krulstaart door het leven te gaan. „Het is weer eens wat anders dan onze rollen als de feeën in de musical 'Doorn roosje'. Toen we de ontwerpen van de biggetjes zagen, waren we gelijk enthousiast. Het zijn geen lelijke, dikke varkens, maar schattige, vrolijke biggetjes", lacht Kathleen. „Het zijn alle maal dierenrollen in deze pro ductie, dus dan is het niet raar. Bovendien blijven wij herken baar als K3", voegt Kristel toe. De dames zijn gestoken in roze jurkjes, maar de pruiken zijn ka rakteristiek zwart, rood en blond en dus kan iedere fan aanwijzen wie welke K is. De familiemusical 'De 3 Bigge tjes' is een productie van Studio 100. Het verhaal begint waar de bekende tekenfilm eindigt De grote boze wolf - in dit geval niet Midas maar de zeer eng gegri meerde Baltimoor (Dirk Lavrij- sen) - vertelt zijn drie, inmiddels volwassen zoons over de frus tratie van zijn leven. Over de 'Van nu af aan eet K3 nooit nie meer varkensvlees' K3 als schattige, vrolijke biggetjes. Omdat de zangeressen zijn voorzien van zwarte, rode en blonde pruik, kan iedere fan aanwijzen wie wel ke K is. Foto: GPD/Kees van Dongen drie biggetjes die hem jaren ge- de slachtoffers zijn de drie Het is voor het eerst dat Studio leden te slim af waren. Balti- dochters van de slimste big, 100 met een 'eigen' verhaal moor zint op wraak en schakelt Knirrie, Knarrie en Knorrie. komt Eerder brachten Gert Ver- daar zijn zoons voor in. Beoog- Juist, K3. hulst en de zijnen bestaande sprookjes (onder meer Doorn roosje, Sneeuwwitje, Robin Hood) op de bühne. Opmerke lijk in deze musical is de mu ziek. Rock 'n roll als de wolf cen traal staat, vrolijke songs met een countrysausje als de bigge tjes zingen. „Zo willen we het contrast tussen goed en kwaad benadrukken", aldus Verhulst. Daarmee klinkt de muziek met een ook wat minder kinderach tig dan we van K3 gewend zijn. „Het is dan ook een familie spektakel. We willen voorkomen dat ouders gillend weglopen." In de loop van deze maand be ginnen de repetities en de opna- mën voor de Biggetjes-cd, cfie in maart als opwarmer uitgebracht wordt. De musical zelf draait van 4 tot en met 27 april in de Koningin Elisabethzaal in Ant werpen en van 17 tot en met 25 mei in het Congrestheater in Hasselt. Niet in Nederland, dus. „Een kwestie van keuzes ma ken", verklaart Gert Verhulst „Zouden we de musical ook in Nederland doen, dan bleef er geen tijd over voor concerten van K3. We zijn 'bij jullie' wel met andere dingen voor het sei zoen 2003-2004 bezig, maar daar mag ik nog niets over zeg gen. Het zou wel iets in de trant van 'Doornroosje' kunnen wor den, dat zonder K3 nog tot 2 maart in Nederland te zien is." K3 zelf vindt de combinatie van musical én liedjesoptredens ide aal. Als we alleen nog voor mu sical kiezen, zouden we daar mee vooral de zeer jeugdige fans ongelukkig maken", denkt Kath leen. „Waar we zingen maakt niet uit, éls we maar kunnen zingen", knort Kristel tevreden. Plannen om ermee te stoppen, hebben de drie ondanks vage net geruchten allerminst, .pdioi zou je zo'n succesvolle ook stopzetten", reag^gj hulst geïrriteerd. „De co lopen nog. Bovendien||0 alle partijen de intentie te verlengen. De meisje* - D er veel schik in en zijn ifnale de vriendinnen van elkeen A Dat zeggen de dames fit ve Bovendien, benadrukkejHet maar eens, ze vinden pm niet te oud (tussen de ïeilif voor de liedjes die zetegli' „Op onze albums hoor jupp stijlen door elkaar, ojchit stemmen zorgen bij ewrijd. een happy sound, die bi| oud inslaat", zegt Karegg gint pardoes te niezen, genneus blijkt niesbestéflC blijft zitten waar hij 2 jeukt wel een beetje", r Hf Karen. egei Rest nog één gewetens\|0an de dames. Eten ze zelf m varkensvlees? „Ik eet lie(KN zegt Kathleen. „Ik ben ondi er", zegt Kristel trots. „Jsse vlees? Eeeuh, is dat eerpns< vraagt Karen. Dan ijk 2 een slimme ingeving Pjn „Van nu af aan eet K3 idan meer varkensvlees.<doi fctie 'De 3 Biggetjes', musi K3. Regie: Gert Verhip ziek: Johan Vandenei zien in Antwerpen (K0T Elisabethzaal) van 4 april en in Hasselt (Cr R' theater) van 17 t/m Erei Tickets (vanuit Ned1 d( 0900-20.22.640 (20 ctfch via de website wwvfs v< 100.be. drii l. H tkei ivet De lefa

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 2003 | | pagina 18