KUNST 8f CULTUUR Eerbetoon aan Herman Brood en Rosa Kin De mooie vrienden van Mario Testino PRINCES Cliinese componist Tan Dun: multicultureel in een opera over the§ Mahler moet, maai mag het iets mindei Brad Pitt speelt in verfilming van de Iliéi 'Ajs NEW LOOK BY MARTO TESTINO PLUS: THE PRINCESS REBUILDS HER LIFE by CATHY HORYN .Sf dinsdag 7 januari 2003 •dl ljeug Lind; 18-j in A Leidse Blues Jazzweek beleeft 23ste aflevering Tombraider 2 in de maak hongkong - De film Tombrai- der was een kaskraker van je welste, Tombraider 2 kon dan ook bijna niet uitblijven. Op dit moment vinden de opnamen voor de nieuwe film plaats in Hongkong. Ook nu speelt Ange lina Jolie de hoofdrol. Het script is gebaseerd op een verhaal van Kirk Petrucelli en Lloyd Levin. Jolie moet het dit keer opne men tegen de briljante schurk Chen Lo, de leider van een Chi nees misdaadsyndicaat. Acteur Massimo Girotti overleden rome - De Italiaanse filmacteur Massimo Girotti, wiens carrière de gloriedagen van de Italiaan se cinema omspande en die werkte met grootheden als Vit- torio De Sica en Roberto Rosel- lini, is zondag op 84-jarige leef tijd overleden. Girotti had voor het eerst succes met zijn rol in 'Ossessione' (Obsessie) van re gisseur Luchino Visconti, een film gebaseerd op het Ameri kaanse filmdrama 'The Post man Always Rings Twice'. Hij speelde verder in Bernardo Ber- tolucci's 'Last Tango in Paris' en recenter in 'II Mostro' (Het Monster) van Roberto Benigni. Nieuw album Golden Earring rijswuk - 'Albino Moon', zo heet de nieuwe single van de Golden Earring. Het schijfj e komt 20 januari uit en wordt op 24 februari gevolgd door het nieuwe studioalbum 'Millbrook USA'. Het vorige studioalbum van de Haagse band 'Paradise in distress' kwam voorjaar 1999 uit. Het nieuwe album is opge nomen in Amerika, in Mill brook, wat de naam van het werk verklaart De laatste single dateert van augustus 2000. Toen maakte de band voor de Nederlandse delegatie naar de Olympische Spelen het num mer "Yes, we're on fire'. De laat ste toptiennotering behaalden de Hagenaars in 1991 ('Going to the run'). Concert voor dove kinderen utrecht - In Muziekcentrum Vredenburg in Utrecht vindt op 21 januari een concert plaats voor dove en slechthorende kinderen. Het Nederlands Stu denten Orkest speelt voor hen Le Sacre du Printemps van Stravinsky. Om de kinderen de muziek te laten zien en voelen wordt het stuk begeleid door een balletdanser en een zoge naamde gebarenpoëet. Daar naast krijgen alle kinderen een ballon waarmee ze de trillingen van de muziek kunnen opvan gen. In de weken voor het con cert worden op scholen voor dove en slechthorende kinde ren workshops gegeven over het muziekstuk en de in het stuk voorkomende instrumen ten. Het concert vindt plaats in het kader van het landelijk pro ject Ongehoord Goed, dat als doel heeft dove en slechthoren de kinderen kennis te laten ma ken met muziek. door Theo de With leiden - Hans Dulfer, Mathilde Santing, Laura Fygi en Chris Bar ber zijn de grootste namen in de 23ste Leidse Blues Jazzweek. Voorzitter Dick Wansink maakte gisteravond het programma be kend van het jaarlijks terugkeren de evenement. Het staat op de agenda van 17 tot en met 26 ja nuari. Het programma van de Blues Jazzweek bevat bekende ele menten als de kroegentocht in de Leidse binnenstad en de Jaz- zin' in de Stadsgehoorzaal. „Het zijn onderdelen die niet stuk te krijgen zijn", zegt Wansink. Voor de kroegentocht hebben zich 46 cafés aangemeld en woensdag 22 januari is op al die adressen live muziek te horen. De Jazzin' speelt zich af in vier zalen van de Stadsgehoorzaal en belooft optredens van onder an deren Joke Bruijs, Chris Barber en Young Sinatra's. De 23ste Leidse Blues Jazzweek wordt zaterdag 18 ja nuari officieel geopend in De Waag. Hans Dulfer doet de avond ervoor alvast de war- ming-up. De muzikant staat op vrijdagavond samen met de Leidse bands ID en George Ex perience in De Waag. Na de offi ciële opening barst de strijd om de Jazz Award los. Zes conserva toriumstudenten, van wie slechts twee van Nederlandse afkomst, gaan met elkaar de competitie aan om de fel be geerde prijs. Op donderdag 23 januari wordt de winnaar be kend gemaakt. Opvallend in de Blues Jazzweek is dat er twee zogehe ten 'tributes' geprogrammeerd staan. Op zondag 19 januari wordt er in De Waag een eerbe toon gebracht aan Herman Brood. De zanger die in de zo mer van 2001 zelfmoord pleeg de door van het Hilton Hotel te springen was vooral popmuzi kant, maar had ook een bluesy kant. De tweede tribute is gewijd aan Rosa King. Zij heeft diverse ke ren opgetreden in de Leidse Jazzweek. Twee jaar geleden overleed ze onverwacht. Voor het 'Rosa King Memorial' op vrijdag 24 januari in De Waag zijn tal van muzikanten uitgeno digd die in het verleden met haar hebben gespeeld. Ze bewij zen King op die manier de laat ste eer. Mathilde Santing is op woensdag 22 januari van de par tij op het zogeheten Highland Concert in de Hooglandse Kerk. Ze is daarmee na vijf jaar afwe- Expositie Peruaanse lichtmagiër in Fotografiemuseum door Mekhior Zeeman Amsterdam - Een feest voor het oog, dat zijn de stralende portretten van de Peru aanse lichtmagiër, de fotograaf Mario Testino die tot eind maart in het Fotogra fiemuseum Foam in Amsterdam hangen. Hij fotografeert zijn vrienden en vriendin nen van de beau monde van hun mooiste kant en dat gaat hem ogenschijnlijk moei teloos af. Madonna met Kind Het is een bekend beeld in de kunstgeschiedenis, zeker sinds het tweede van de Tien Geboden vrijer wordt geïnterpreteerd. Tot ver in de Middeleeuwen was het zo ongeveer het enige wat Europese kunstenaars moch ten afbeelden, met een louter evangelise rende missie. Het goddelijk gezin, door de afwezige biologische vader terugge bracht tot de Madonna met haar vaak ouwelijke kind Jezus op schoot, was een classic, sterken een icoon. Maar eind twintigste eeuw, meer precies: in 1997, na zoveel voorgangers, weet de Peruaanse fotograaf Mario Testino er toch een geheel nieuwe invulling aan te geven. Volkomen seculier en zo letterlijk als het maar zijn kan voor iemand die zich de laatste twee decennia niet van de wereld in al zijn verschijningsvormen heeft afgezonderd. Madonna, de popster, met haar kind Lourdes op schoot Ook hier een afwezige biologische vader en geen ouwelijk maar een juist heel levend kind - een meisje in dit geval - en in de verste verte geen evangelisatiebood- schap. Het is een uitzonderlijke foto voor Testi no uit de portrettengalerij die nu in het Fotografiemuseum Amsterdam, het Fo am. hangt - maar het is onmiskenbaar een Testino. Waar de modefotograaf ei genlijk vooral heel glamoureuze foto's maakt voor de mondiale en mondaine modebladen is dit een heel huiselijk tafe reel: de popdiva zit er ontspannen bij, denkelijk in haar eigen keuken. Het kind heeft net te eten gekregen en blikt nu vol energie in de camera. Maar wat het zo Testino maakt, is de uiterlijke perfectie - het is een prachtig plaatje. Dat zijn alle foto's van Testino: het zijn werkelijk stralende portretten. Op het oog staat de fotograaf op vertrou welijke voet met de rich and famous' van deze wereld; het lijkt net of hij innig met ze is bevriend en omdat hij als foto graaf nu eenmaal toch altijd een camera bij zich heeft, maakt hij foto's van ze. Hij fotografeert de beroemdheden alsof ze zijn vrienden of vriendinnen zijn, maar het zijn wel meteen de mooiste vriendin nen en vrienden die je je maar kunt voor stellen: Elizabeth Hurley, Naomi Camp bell, Kate Moss, Cameron Diaz, Matt Dil lon, Keanu Reeves. 'In Mario's wereld is iedereen mooi en het leven is altijd plezierig1, zegt Alexan dra Shulman van de Britse Vogue. 'Ieder een wordt graag gefotografeerd door Ma rio', aldus de hoofdredacteur van de Amerikaanse editie van Vogue, Anna Wintour. Dat blijkt als je de portretten bekijkt. Wie wil er niet op zijn mooist worden gefotografeerd? Die schoonheid is tot op grote hoogte naturel, Testino gebruikt geen computer om zijn beelden te manipuleren, van on effenheden te ontdoen, zoals de Neder landse fotografe Inez van Lamsweerde doet Modellen als Giselle Bundchen en Kate Moss hebben sproeten en die zie je ook. Een verwaaide haar wordt niet weg geretoucheerd, wat Paul Huf wel zou hebben gedaan. De feestvreugde van de foto's wordt ver hoogd door het overdadige kleurgebruik van Testino: een rooie jurk is een heel rooie jurk. Een flink deel van fotograferen EXCLUSIVE: A STUNNING PORTFOLIO OF De beroemde cover van Vanity Fair met een foto van Mario Testino van prinses Diana uit 1997. Foto: Mario Testino is ook belichten en daarin is Testino een magiër. Een mooi voorbeeld daarvan tref je in een portret van de actrice Gwyneth Paltrow. Haar op het oog zijdezachte lichte blouse wordt vanachter zo belicht dat de camera er niet van schrikt, maar het licht vangt dat door en langs de plooien van de blouse strijkt en streelt. De werkelijkheid is al mooi, maar kan natuurlijk altijd nog een handje worden geholpen. Dat hebben de modebladen ook door. Ze huren Testino dan ook graag in, allemaal: Vanity Fair, Vogue, Harper's Bazaar, W Magazine. Alle modehuizen in de wereld hebben zijn nummer in hun rolodex. Die foto's hangen nu in Amsterdam, net als eigen werk, niet in opdracht gemaakt. De tentoonstelling in het Foam heeft vorig jaar furore gemaakt in de National Port rait Gallery in Londen. De honderd foto's die daar hingen, zijn niet allemaal in Ne derland te zien, maar hier hangen weer foto's die in Londen niet zijn getoond. De portretten zijn naar onderwerp gerang schikt; zo hebben wijlen prinses Diana, Kate Moss en Madonna eigen wanden, wat noodt tot vergelijken. Er is één nadeel aan de expositie van Testino in het Foam: waar hij zelf veel aandacht besteedt aan de belichting van zijn portretten doet het Foam dat niet. Het is te hard en te schel, waardoor je je in rare lichaamshoudingen moet wrin gen om de reflectie van de tl-bakken uit het beeld te bannen. Zonde van die Ma donna met Kind. Portretten van Mario Testino, t/m 23 maart, Foam Amsterdam. Keizersgracht 609, dagelijks van 10 tot 17 uur, do. en vr. 10 tot 21 uur. zigheid terug in de Leidse Jazzweek. In de theaters is ze de komende tijd te zien met een programma van Nederlandstali ge liedjes, maar in de Hoogland se Kerk laat ze zich van haar 'jazzy' kant zien. Laura Fygi, ooit begonnen in de sexy meidengroep Centerfold, is minder lang afwezig geweest. „Vorig jaar was ze een van de toppers", zegt Dick Wansink. „Daarom hebben we haar op veler verzoek meteen terugge vraagd. En het wordt weer een iV FAIR teeri f. Liri flskrc rij de knaller." Fygi treedt dorujjon^ 23 januari op in de Stadsgt zaal. Andere hoogtepunten U|g|( programma van de Blu Jazzweek zijn de stommfgH 'The General' van Buster K die in het Volkshuis doiN - K Houdini's ter plekke van epen v wordt voorzien, de jazznfaaki voor 55-plussers in de fesch landse Kerk en de gospelget v in de Lutherse Kerk wairvoc zondag 26 januari de Jazrht i' mee wordt afgesloten. kanci (ever tind dew icht e ||n M tradi erec muziek recensie Aad van der Ven Concert: Nationaal Jeugd Orkest o.l.v. Mark Wigglesworth Werken van Beethoven en Mahler Gehoord: 4/1 Concertgebouw, Amsterdam. Nog te horen: 9/1 Muziekcentrum Vredenburg, Utrecht; 11/1 Concertzaal, Tilburg en 12/1 Hanzehof, Zutphen. Dirigenten willen Mahler, orkes ten willen Mahler en het publiek wil Mahler. En als het geen Mahler is, dan is het Sjostako- vitsj. Enerzijds kreeg men vanaf de jaren vijftig steeds meer ge voel voor de subtiliteiten van de oude muziek, anderzijds kwam in het orkestrepertoire steeds meer de nadruk te liggen op groot, groter, grootst. Zeker jeugdorkesten, voortva rend als ze zijn, pakken liever uit met Mahler en Sjostakovitsj dan dat ze Mendelssohn of een vroe ge symfonie van Schubert spe len. En hoeveel noten er ook in de partituren van die eerste twee staan, eigenlijk zijn Men delssohn en Schubert moeilij ker. Want bij de laatste twee hoor je ze ook allemaal. Het Nationaal Jeugd Orkest heeft voor zijn jaarlijkse winter- toumee de Vijfde van Beethoven en de Vijfde van Mahler op het programma gezet. Het zijn twee van de meest martiale strijdwa gens uit de stallen van het sym fonieorkest. Ook in dit geval komt Mahler het best tot zijn recht. De uitvoering van de symfonie met het geliefde Ada- gietto - bekend van de film 'Death in Venice' - was een fan tastische prestatie waarvoor de dirigent Mark Wigglesworth en het orkest in gelijke mate hulde verdienen. In Beethoven viel duidelijker te merken dat dit niet een homo geen orkest is, maar een groep jonge musici - vooral gevorder de conservatoriumstudenten - die telkens opnieuw door mid del van audities voor een tour nee wordt samengesteld. Het grote strijkerskorps mag dan een royale klank produceren, het is een klank die weinig kern 'lacl heeft, waardoor vooral passages een beetje Aooam worden. In een werk als Ben a vens Vijfde, zo sterk afhaaer o van een pregnante articreek merk je dat. Daar komt bjLar de aanpak van Wiggleswoifst ir treem snel en fel is. Dit is «n ui een driftige dan een drasten sche Beethoven. anv£ Deze Britse dirigent, die brba hij was toen 25 - het Konl we hin-cncours in Amsterdam gin en inmiddels al voor de Were rijkste orkesten in Berlijn, voo York en Chicago heeft geiepr heeft interessante ideeënwer betreft accentuering en in al trastwerking. Maar er liepttWc dens de Matinee op de Vrij terdag iets teveel noten dogg] kaar. Mahler echter werd de letter en naar de geest o|C0 hoog professioneel niveai realiseerd. Met zulke jonge- Ri< sici hoeven de Nederlandie ro kesten zich over hun toekoi in althans als het om de kwe Mi gaat - geen zorgen te makelde 1 Van de eerste, fantast Adi trompetsolo tot het juicH var slotakkoord was dit een eilop rende uitvoering, die bovefish tal van artistiek niet alleen lts: 6 staande, maar ook opmerljste i episodes bevatte. Zo mistop i Wigglesworth de treurflnu waarmee de symfonie begij starheid in het ritme vai»g| andere interpretaties. En Adagietto gleed soepel e|fl pressief voorbij, zonder de kende ritmen van Jaap vanio - den en het Residentie Orkfgoi hun recente uitvoering. Kopi v< een geweldige Mahler vafnei Nationaal Jeugd Orkest, te r< Wat krijgen de matineebiste kers a.s. zaterdag te hiwas Mahler. Dan wordt rijn Zeil set symfonie gespeeld door heprgii terdams Philharmonisch Qete onder leiding van Valeri Gefl Ri Het Nationaal Jeugd Orkesfonc volgend jaar Mahilers NegL d aan, met Friedemann Layfan dirigent. Bernard Haitinfcwir toch bepaald niet onversó Ve tegenover deze componist Jtriji heeft eens gezegd dat hetprlc standig zou rijn één seizoei lemaal geen Mahler te sp Om daarna weer iets Mss«|0 genover diens muziek te sta lie -M >jar nia. berlun/afp - De Duitse cineast Wolfgang Petersen begint in april met de opnamen van rijn verfilming van de Ilias, het be roemde heldendicht van de Griekse dichter Homerus over de oorlog van Troje. De Ameri kaanse acteur Brad Pitt zal de rol van Achilles spelen. Petersen wil een oorlogsdrama maken zonder dat er alleen sprake is van de goeden tegen de slech ten. „De zwartwit-wereld van een George Bush is absoluut niet geschikt voor dit materi aal", aldus Petersen. De film gaat ongeveer 140 mil joen euro kosten. De opnamen is sla ikke rijn vooral in Europa en Miet t ko. ort Homerus leefde vermoefijft ongeveer achthonderd jaari Christus. Zijn Ilias bestaa 16.000 verzen over de Troja oorlog. Het komt tot een h tepunt als Achilles, een va: grootste strijders uit rijn lil rijn Trojaanse rivaal Hl doodt. Petersens eerdere film, Boot', uit 1981 kreeg twee1ASK car-nominaties. Daarin wo^ a de commandant en bemai^ a van een Duitse onderzee^ gevolgd tijdens de Tweede^co reldoorlog. at e door Aad van der Ven Amsterdam - Een opera over thee. Maar ook een klassiek lief desdrama. Voor deze combinatie tekent de in China geboren, in New York wonende componist Tan Dun. Hij dirigeert zelfde pro ductie bij de Nederlandse Opera. Tan Dun (1957) is dus geen be roepsdirigent, maar een compo nist die met enthousiasme rijn muziek uitvoert Vanavond be leeft de bekendste componist die China heeft voortgebracht de Nederlandse première van rijn opera 'Tea'. Het werk, een liefdesdrama in combinatie met een legende over het drinken van thee in Japan en China, is tot stand gekomen als copro ductie van zalen in die twee lan den plus de Nederlandse Opera en het Amsterdamse Muziek theater. De door Pierre Audi geregisseer de voorstelling ging in oktober in Tokio in première. Na vijf voorstellingen zal 'Tea' van Am sterdam naar Sjanghai worden getransporteerd. Nederland heeft een steentje bijgedragen aan rijn carrière, geeft Tan Dun toe. Ook enkele van rijn Chinese collega's kre gen hier in een vroeg stadium voet aan de grond. Het in Am sterdam gevestigde Nieuw En semble introduceerde hier rond 1990 diverse interessante voor beelden van muziek uit het Chi na van na de Culturele Revolu tie. Die van Tan Dun viel met een op door de vitaliteit en de bijna kinderlijke vreugde waar mee hij zich op allerlei stijlen stort en Oost en West door el kaar gooit, waarbij hij Westerse muziekinstrumenten 'Chinees' laat klinken, maar tegelijk ge bruik maakt van Europese com positietechnieken. Sommigen vinden rijn behen digheid een beetje verdacht Ze ker nadat hij een pasklare sym fonie had afgeleverd naar aan leiding van de hereniging van Hongkong met de Chinese Volksrepubliek en hij twee jaar later een World Symphony for the Millennium' aan rijn oeuvre had toegevoegd. Kortom, als we aan 'globalisering' in de muziek denken, met alle gevolgen van dien, dan denken we aan Tan Dun. Dat weet hij natuurlijk. Maar hij rit er niet mee, zegt hij. „Multi cultureel, zo ben ik nu eenmaal. Ik woon al bijna de helft van mijn leven in New York. Dat is mijn stad. Ik voel me geen Chi nees, geen Amerikaan, maar New Yorker. Die stad is een we reld op zichzelf. Eigenlijk net zo iets als Amsterdam. Alle landen, alle continenten komen er bij el kaar. En dat hoor je in mijn mu ziek." Zoals al rijn generatiegenoten tijdens de Culturele Revolutie stond hij op blote voeten in de rijstvelden. Toen de politieke dooi intrad kreeg hij een baantje als arrangeur en bespeler van de knieviool bij een operagroep in Peking. Westerse muziek werd toen nog met mondjesmaat ge tolereerd. Toen Tan Dun de Vijf de van Beethoven hoorde was hij er van ondersteboven. Begin jaren tachtig ging hij in Amerika studeren. Sindsdien is hij alleen naar China teruggegaan voor rijn jaarlijke vakantie bij rijn ou ders. In het Westen behoort hij nu tot de succesvolste compo nisten van rijn generatie, krijgt hij opdrachten van de belang rijkste orkesten en operahuizen. Mensen vragen hem vaak waar om hij voor de vocale partijen in rijn muziek de Engelse taal ge bruikt, niet de Chinese. Omdat het Engels nu rijn taal is. Punt uit. De schoonheid van de natuur, de helderheid van het water, de zuiverheid van berglucht, dat al les inspireert hem, zegt hij, ter wijl hij weer een sigaret op steekt. Hij spreekt over het sja manisme. Daarmee is hij opge groeid. In alles schuilt een ziel, in water, in steen in de bladeren van een boom. Hij brengt een van de legenden in herinnering, die de ontdekking van de thee verklaren. Een van de Chinese keizers, lang voor onze jaartel ling, had een kom met heet wa ter in rijn hand waarin plotse ling een blaadje van een theestruik viel. De geur beviel hem en hij waagde het er op. Daarna wilde hij nog nauwelijks iets anders drinken. Voor thee drinken nemen de mensen in het Verre Oosten de tijd, legt Tan Dun uit. Zowel in China als in Japan rijn er theeceremonieën, waarvoor men zich in een aparte ruimte, soms een paviljoen in de tuin, terugtrekt. De opera toont dat er niettemin een groot verschil be staat tussen de manieren waar op dat in deze landen gebeurt. Japanners maken er bijna een religieus ritueel van, terwijl de Chinezen er meer aards, vrolij ker ook, mee omgaan. In de opera vechten twee man nen om het bezit van het legen darische Boek van de Thee, dat alle geheimen bevat die te ma ken hebben met de bereiding van het heerlijke vocht. De strij ders rijn de broer van een Chi nese prinses en haar Japanse minnaar. De prinses trachten de vechtenden te scheiden en wordt per ongeluk doodg£w ken. Badend in het bloed hr|sJ rij een theepot omhoog, f eJ om de ziel te zuiveren. p e ,}n jei Water, steen en wind rijn' langrijk in Tea'. De rol vaitt>( water spreekt voor zich, die het aardewerk ook en met fr wordt het vuur aangebkren Tan Dun geeft de natuurgn den in rijn muziek weer, war: vooral het water prominent! e( werig is. Er komen dan ookr ven en teiltjes van diverse ar111 tingen in het orkest te staan.»311 Mooi ook dat deze opera inlmï sterdam wordt opgevoerd^ stad van de Oost-Indische O pagnie, die als eersten de fn', naar het Westen bracht r. Dun kijkt slim. Ook dat detPe hem niet ontgaan.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 2003 | | pagina 18