KUNST CULTUUR Kunst biedt troost in grimmig 2002 Kellendonkpijs voor Henk van Woerden Wilfried Finkers stapt over naar cabaretduo Huis Johannes Vermeer herleeft op internet Licht in de duisternis amsterdam/anp - Wilfried Fin- kers, de broer van cabaretier Herman Finkers, heeft zich aan gesloten bij cabaretduo Emesto Marcellino. In het nieuwe jaar trekt hij met hen het land door met hun nieuwe show 'NAT'. De Tukker werkte in de voorberei ding al mee aan 'NAT' en speel de ook mee in een aantal try- outs. Emesto Marcellino wonnen in 1993 het Cameretten Festival. Finkers kwam afgelopen voor jaar met hen in contact en ze besloten te gaan samenwerken. Wilfried Finkers werkte tot dus ver altijd mee aan de shows van zijn broer. Omdat Herman Finkers al een tijdje ziek is, zag zijn broer zich gedwongen naar iets anders uit te kijken. Herman Finkers kampt met chronische lymfati sche leukemie die onbehandel baar is. Qua levensverwachting is het de mildste vorm van leu kemie, zo geeft zus en impresa rio Angelique Finkers aan. Er zijn volgens haar gevallen be kend van mensen met deze ziekte die nog twintig jaar ble ven leven. De familie hoopt dat de wetenschap in de tussentijd een remedie voor de ziekte vindt. Of Herman Finkers nog terug keert op de planken is niet dui delijk. „We kunnen geen toe komstplan maken", geeft zijn zus aan. „Herman schrijft wel, maar al het hele jaar lijdt hij eveneens aan de ziekte van Pfeiffer. Die ziekte blijkt nu aan het zakken te zijn. De leukemie is al wel actief, maar gedraagt zich rustig. Het is nu zaak de ziekte van Pfeiffer goed uit te zieken en daarna valt te bezien hoeveel moeheid er overblijft ten gevolge van de leukemie." leiden - De Frans Kellendonk- prijs 2003 is toegekend aan de auteur Henk van Woerden. De prijs, die de Maatschappij der Nederlandse Letterkunde jaar lijks toekent, bestaat uit een oor konde en een bedrag van 5000 euro. Op 17 februari wordt de prijs uitgereikt in de Katholieke Uni versiteit van Nijmegen. Van Woerden werd in 1947 in Leiden geboren en verhuisde op 9-jari- ge leeftijd naar Zuid-Afrika. „Er waart een immense onrust door het werk van Henk van Woerden", stelt de jury in het rapport. „De hoofdpersonen en de meeste bijfiguren zijn voort durend op weg, van de ene plek naar de andere, van het ene huis naar het andere, van het ene land en het ene continent naar het andere, niet als een tijdelijke onderbreking van hun gewone leven, ter afwisseling van een overigens geregeld bestaan, maar als zijnswijze, noodge dwongen." En: „Terloops is zijn stijl. Op bijna laconieke toon vertelt hij over de lotgevallen van zijn hoofdpersonen. Hoe zwaar hun leven ook mag zijn, Henk van Woerden maakt het met zijn schrijfwijze net draag lijk licht." Van Woerden werd al eerder on derscheiden. Zo kreeg hij in 1994 de Geertjan Lubberhuizen- prijs, de prozadebuutprijs voor het Nederlandse taalgebied, toe gekend. PD/PR en Film »r 'Tweeling' rdam - De film 'De Twee- an regisseur Ben Som- irt heeft in twee weken tijd jan 100.000 bezoekers ge- n en daarmee een Gou- lm verdiend. Die prijs uitgereikt aan films die dan 75.000 bezoekers n en is ingesteld om de landse film te stimuleren, veeling' is de verfilming ;t succesvolle boek van ster Tessa de Loo over )uitse tweelingzusjes die iren twintig van elkaar n gescheiden. lere tijden istuitleen pi aan den rijn - De Litleen Rijnstreek in Al- laan den Rijn wijzigt per 1 ri haar openingstijden. De «telling op vrijdagavond It. In plaats daarvan is de li voortaan op woendag- I en zondagmiddag ge- I. Directeur Loes van »en hoopt hiermee tege- te komen aan de wens om feningstijden buiten de Buren te verruimen. Veel lees klagen over het ge- lan parkeerruimte bij het Um Beeldende Kunst. mers. Met ingang van 17 januari is via de website wwiv.johannes- vermeer.info te zien hoe de wo ning was gebouwd en hoe de kunstenaar de ruimtes had inge richt. De historicus maakte voor de driedimensionale digitale ma quette verder gebruik van beeld materiaal van het Rijksmuseum in Amsterdam. Kaldenbach laat in het digitale Vermeerhuis circa 150 huishoudelijke voorwerpen zien. De presentatie van het project is op 17 januari in de Maria van Jessekerk, die is gebouwd op de plek waar eerst het Vermeerhuis stond. leiden - De galerie van het Leids Universitair Medisch Centrum (LUMC) brengt licht in deze donkerste dagen van het jaar. Beeldend kunste naar Herman Kuijer toont er een zevental lichtschilderijen. In zijn werk speelt Kuijer met licht en kleur. „Zonder licht is er geen kleur en kleu ren veranderen het licht', zegt hij. In het academische ziekenhuis is bij voorbeeld te zien hoe hij op diverse gekleurde dragers tl-buizen in contrasterende kleuren heeft bevestigd. De tentoonstelling van Her man Kuijer blijft tot en met 9 februari te zien in de galerie van het LUMC. Publiciteitsfoto delft - Liefhebbers van Johan nes Vermeer kunnen vanaf half januari een bezoek brengen aan het huis van de 17de-eeuwse Delftse schilder. Een virtueel huis, dat wel, want het echte pand aan de Oude Langendijk in Delft moest in de negentien de eeuw plaatsmaken voor een kerk. Kunsthistoricus Kees Kal denbach reconstrueerde de wo ning en de inventaris. Kaldenbach gebruikte onder meer een inventarislijst die werd opgesteld nadat Johannes Ver meer in 1675 overleed. Die lijst vermeldt niet alleen alle voor werpen die in het huis stonden, maar ook de namen van alle ka- nesh, het mooiste theater van 2002 volgens Frank Groothof. Foto: GPD gevallen kabinetten, de eerste politieke I sinds 1672, sombere economische lellingen, treinen met vierkante wielen, ire euro; het jaar 2002 blonk niet uit in |sme. Toch waren er ook mooie dingen, jrealiteit even te grimmig is, biedt de plaats en tijd voor troost en verbeel- IVat was voor Nederlandse kunstenaars tenlopende disciplines het mooiste van gelopen jaar? Groothof, theatermaker: 'Gil- ilgamesh-epos is een geschenk! Het achtig, inspirerend en actueel. Het is st bewaard gebleven verhaal van de eid. Over de avonturen van Gil de legendarische koning van Uruk. oning heerst als een tiran over zijn s zijn vriend Enkidu in één van hun lenlijke avonturen sterft, wordt Gil- ih bang voor de dood en gaat hij op tiaar het eeuwige leven. Uiteindelijk bereikt hij Utnapishtim, de enige mens die de zondvloed heeft overleefd en van de Go den het eeuwige leven heeft gekregen. Van hem leert Gilgamesh te berusten in het feit dat de Goden, toen ze de mensen schiepen, het eeuwige leven voor zichzelf hebben ge houden en de mensen de dood als lot heb ben gegeven. Toen de vijfduizend jaar oude kleitabletten waar het verhaal op staat in 1839 in Mesopotamië (nu Irak) werden ont dekt, stortten geleerden uit de hele wereld zich erop om de geheimzinnige teksten te vertalen. Het duurde nog honderd jaar voordat men het spijkerschrift kon ontcijfe ren. Toen ontdekte men iets geweldigs: een poë tisch kunstwerk dat de mensheid na vijfdui zend jaar opnieuw een inspirerende kijk op de zin van het leven zou geven: Staar je niet blind op een leven na de dood, maar geniet nu het nog kan: 'Een vlinder op het water, denkt niet over later. Kijk eens hoe de zon zijn kleuren beschijnt. Wees een vlinder voor je verdwijnt.' De enige manier waarop je kunt doorleven is door de dingen die je achterlaat." Barbara Stok, striptekenaar: 'Ghost World' „Naar de bioscoop gaan is een van mijn grote hobby's. Ik ontdekte door de sneak preview dat ik van bijna alle soorten films kan houden. Door een film hoef ik even twee uur niets meer met mijn eigen leven te maken hebben en kan ik helemaal wegdro- Theaterregisseur Dirk Tanghe. Foto: GPD tentoonstelling 'Dokument Neder land: FEEST!' van Morad Boucha- kour, die vind ik erg indrukwekkend en mooi. Hij is erin geslaagd om de achterkant van de Nederlandse feest cultuur te portretteren. Hij laat vele facetten van de samenleving aan de hand van het thema feest zien. Twee oudere dames die met hun verse per manentje een gebakje zitten te eten, het typische beeld van de borrelende Nederlander op een van de vele re cepties. Op een prachtige manier toont hij een ontroerend soort men selijkheid. Zo'n receptie is meestal helemaal niet zo feestelijk. In Vrij Ne derland las ik een citaat van de schrij ver Martin Walser, dat ik een treffende om schrijving vond van de ze tentoonstelling: g „Het inzicht in de le- I lijkste werkelijkheid is ook een vorm van schoonheid." Ook het beeld van een school- kas in de Bijlmer, van kinderen in afwachting van het Sinterklaas feest. Er zijn op de foto geen Sint en Piet te be kennen, toch zie je meteen dat hun hart vol verwachting klopt. De foto's op de exposi tie vertellen niet tien, maar wel dertig mini- verhaaltjes. Samen vor men ze het verhaal achter dat grote kleine Nederland." Dirk Tanghe, theaterregisseur: 'Een veelheid aan dingen' „Op muzikaal gebied ben ik het afge lopen jaar zeer beïnvloed door de opera 'Eman' van Verdi. De hunke rende liefde en de mineur... Prachtig. De hele dag. Als ik opsta, als ik ga strijken... Ik draai hem helemaal grijs, krijg er kippenvel van en gebruik de emotionele beelden die ik ermee as socieer in mijn voorstelling 'Night and Day". Maar ik ben een spons. De vraag om één kunstwerk uit te kiezen, is eigenlijk onmogelijk voor mij. Ik leef voor een veelheid aan dingen. Ik heb duizend inktvistentakels voor de meest uiteenlopende kunstwerken. Ik put mijn inspiratie eruit, ik kan niet zonder het genot dat de kunst mij le vert. Mijn werkkamer staat vol met foto's, boeken, mode, filosofische stukken. Mijn huis is een grote doos vol leuke dingen en prikkelingen. Op een groot schoolbord schrijf en teken ik de inspiratie daarvan uit. Een kunstwerk is geen fluitende jongen die onder de douche staat. Het is een compositie. Er zit vaak een heel leven achter. De drijfveer, de absolute noodzaak van kunstenaars inspireert mij het meest. Een kunstwerk is een stuk leven, een stuk ziel. Dus eigenlijk kan het ook een fluitende jongen on der de douche zijn. Ik kan geen thea ter maken zonder de kunst om me heen. Theater is zo vluchtig als schrij ven in het zand. Niets wat ik met mijn voorstellingen laat zien is voor de tastbare eeuwigheid. Maar misschien blijft er wel iets eeuwig in iemands hart achter. In de kleine zwarte doos waar ik met mijn gezelschap voorstel lingen maak, kan ik de kunsten van uit alle invalshoeken de kans geven." Van boven naar beneden: 'Feest' van Morad Bouchakour, Barbara Stok met 'Ghost World en olieverfwerk van Herman Gordijn.Foto's: GPD Judith Herzberg, dichter: 'Her man Gordijn' „Ik vind het niet zo voor de hand liggend om drie oude vrouwen achter een kinderwa gen te zetten. Dat heb ik nog nooit gezien als onderwerp voor een schilderij. Het is knap zoals Herman Gordijn dat heeft ge daan. Ik houd van de manier waarop hij zijn belangstelling vormgeeft. Wat hij schildert is grappig, eigenzinnig en tech nisch heel knap. Of ik kan ver tellen waarom? Dat blijkt vol gens mij uit het werk zelf wel, mensen kunnen dat op het beeld goed zien. De bezetenheid waarmee hij met een thema om gaat, vind ik bijzonder. In de expositie in het Stedelijk Museum in Amsterdam zijn som mige tekeningen en schilderijen diverse ke ren uitgewerkt, in an dere kleuren met een andere intentie. De de tails verschillen. Het ene laat meer aan de fantasie van de toe schouwer over dan het andere. Ik kan niet zeggen wat voor ge dachten voor mij ach ter een beeld zitten. Ik vind dat dit juist niet hoeft, dat is niet de be doeling. Het is een schilderij. Dat blijft verf op een doek. Meer kan ik daar niet over vertellen." Anton Corbijn, fotograaf: 'a. somebody, strijen, holland' „Het afgelopen jaar was voor mij zo vol dat het werk van an deren langs me heen is gegaan. Ik voel dat ik dat ontzettend mis. Voor mij was het belang rijkste dit jaar mijn nieuwste boek, daarin ben ik alleen maar met mezelf bezig geweest. Om eens niet zozeer de aandacht op de ander te leggen, meer uit me zelf te halen en minder afhanke lijk te zijn van de ander. Ik heb mezelf als overleden muzikant gefotografeerd. Onder meer als a. marley, a. cobain, a. hendrix en a. lennon. Ze zijn verzameld in het boek: 'a. somebody, strijen, holland.' De vraag aan mezelf was: is het niet alleen iets voor teen agers om je idolen te fotograferen? In hoe verre zijn ze voor mij nog relevant? Ik ben teruggegaan naar het eiland waar ik ben op gegroeid, de Hoeksche Waard. Daar was ik nooit meer geweest. Daar komt de inspiratie en de oorsprong van mijn obsessie van daan: ik ben weg gegaan, keerde nooit terug want ik sloot daar geen vriendschappen voor het leven. Als volwassene deed ik dat juist wel. Het resultaat van de terugkeer is heel positief. Ik ben ervan overtuigd dat ik door dit project sterker in mijn werk sta. Ik hoop dat het ook voor anderen relevant kan zijn en dat mensen het esthetisch interes sant vinden." men, met de hoofdpersonen mee kruipen in hun belevenissen.. De film 'Ghost World' was een van de grote favorieten van het af gelopen jaar. Die gaat over twee meisjes die net klaar zijn met hun middelbare school. Er gebeurt eigenlijk niet zo veel in, terwijl de film van het begin tot het eind heel erg boei end is. Omdat het verhaal laat zien hoe deze jonge vrouwen in het leven staan. Gewone sympathieke meisjes, die normale dingen doen. Een stuk realistischer dan de gero mantiseerde stereotype rollenverdeling tus sen man en vrouw in veel Amerikaanse films. Het verhaal is trouwens gebaseerd op een stripboek van Steve Claws, dat is een van de beste striptekenaars uit Amerika. Voor mij als striptekenaar is dat natuurlijk Anton Corbijn: a. lennon. Foto: GPD een interessante bijkomstigheid, überhaupt is het wel leuk dat daardoor mensen mis schien wat meer aandacht aan strips beste den. Er zijn echt vreselijk veel mooie strip boeken, mensen weten niet dat stripboeken onder de volwassen, serieuze literatuur val len." René Appel, thrillerschrijver: 'Dokument Nederland: Feest!' „Carnaval. Drie mannen staan alledrie ver kleed als Nijntje met een zwart kruis op hun mond voor een café met een glaasje bier in de hand. Dat heeft zoiets treurigs en moois. In het Rijksmuseum is momenteel de foto-

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 2002 | | pagina 19