KUNST CULTUUR 'Ik ervaar dit beroep niet als slopend' Met andere ogen naar Alphens erfgoed kijken Venice als voorspelbaar kersttoetje leur Jan Decleir poseert liefdesbrieven R7 arry Potter' favoriete iderboek aller tijden ^isseur Hill overleden door Theo de With kvalt [Jasperina Een Amerikaanse vve- pper heeft in een bi- »k in Oxford een onbe- anuscript ontdekt van inald Reuel Tolkien, de r van het epos 'The the Rings'. Het gaat om enschappelijk com- r op en een vertaling meer dan duizend jaar ïldendicht Beowulf. Tol ls als hoogleraar Ger- taalkunde in Oxford end deskundige voor id-Engelse sage over de owulf en het monster 1. De vondst is gedaan Amerikaanse taalkun- ichael Drout. In de zo- 12003 wordt het manu- epubliceerd. alphen aan den run - Drie beeldend kunstenaars is ge vraagd hun visie te geven op het cultureel erfgoed van Alphen aan den Rijn. Ze moeten daar mee duidelijk maken dat Alphen meer is dan een uit zijn voegen gegroeid betondorp. De historie van de stad gaat terug tot de komst van de Romeinen bijna tweeduizend jaar geleden. In het nieuwe stadhuis en het Cen trum Beeldende Kunst (CBK) to nen zij hun ideeën. In de hal van het stadhuis, een ontwerp van architect Erick van Egeraat, wordt volop gesjouwd met kisten en dozen. Alsof de verhuizing van het ambtenaren korps al niet een maand achter de mg is. De Alphense kunstenaar Frits Garenfeld en zijn collega Astrid van der Horst uit Nieuwkoop zijn druk bezig met de bouw van een installatie. Ze behoren offi cieel niet tot de drie kunstenaars die door de provincie Zuid-Hol land zijn aangewezen om met andere ogen naar Alphen te kij ken. Maar misschien hebben zij wel het interessantste project onder hun hoede. Garenfeld en Van der Horst bouwen namelijk een tijdelijk kunstwerk van de archeologi sche vondsten die bij de bouw van het nieuwe stadshart uit de Alphense bodem zijn gehaald. Omdat het toenmalige Alba- nianae een verdedigingswerk langs de Oude Rijn - destijds de noordgrens van het Romeinse rijk - was, hebben archeologen veel sporen uit die tijd gevon den. „De opgravingen verdwijnen in het depot", vertelt Cees Ver boom die namens het CBK bij de manifestatie 'Met andere ogen' betrokken is. „Ze worden daardoor aan het oog onttrok ken. Ze worden opgeslagen in dozen en kisten en verdwijnen achter dikke muren. Zo'n depot is een gesloten gebouw. Daarom is het idee ontstaan het depot tijdelijk te verplaatsen naar het stadhuis, dat met al zijn glas In de hal van het Alphense stadhuis zijn (vlnr) Astrid van der Horst, Frits Garenfeld en Cees Verboom aan het puzzelen met archeologische bodemvondsten. Foto: Mark Lamers juist het toppunt van transpa rantie is." Verboom benadrukt dat men sen niet moeten verwachten dat ze uitgebreid alle archeologische vondsten kunnen bewonderen. „Het gaat niet om een museale opstelling", zegt hij. „We willen juist een idee geven hoe de bo demschatten worden opgesla gen. Misschien kun je soms door plexiglas in een van de do zen kijken." Deze tijdelijke in stallatie wordt gecombineerd met de film die Marjon Boek- schoten en Leen van 't Hof over de opgravingen in het Alphense centrum hebben gemaakt. De film wordt donderdag 20 febru ari ook vertoond in het CBK. Het CBK, het eerste gebouw dat in het kader van de vernieuwing van het stadshart werd neerge zet, vormt tot 9 maart het decor voor de tentoonstelling 'Met an dere ogen'. De expositie wordt vrijdag 3 januari geopend, ge lijktijdig met de officiële ope ning van het nieuwe stadhuis. Er is werk te zien van de Wad- dinxveense kunstenares Thea Schultz en haar collega's Hans Wilschut uit Rotterdam en Hans Muller uit Amsterdam. Schultz bouwt in het CBK een kunstwerk op dat het fenomeen 'tijd' tot onderwerp heeft. Ze plaatst op een schijnbaar wille keurige manier een twintigtal houten frames, die doen denken aan kinderbedjes, in de ruimte. Met snoeren van looplampen worden ze met elkaar verbon den. Hans Wilschut toont foto's die hij maakte van een voornamelijk nachtelijk Alphen. Zijn stedelijke landschappen lijken soms net filmdecors met een vervreem dend licht en zonder levende wezens. In het nieuwe stadhuis hangt Wilschut een grote foto van de Alphense hefbrug bij nacht. Muller heeft zich verdiept in de Romeinse opgravingen. Hij werd getroffen door het verhaal van keizer Caligula, die zo ge haat werd om zijn wreedheden dat een vloek over hem werd uitgesproken. Borstbeelden werden stukgeslagen, portretten overgeschilderd en munten met zijn afbeelding omgesmolten. Dat gegeven heeft de Amster dammer als uitgangspunt geno men voor zijn bijdrage aan 'Met andere ogen'. In het Alphense stadhuis toont hij een lichtobject in de vorm van een levensgrote munt. Met behulp van kleine lichtjes wor den beelden en teksten geani meerd. 'Met andere ogen', 3/1 t/m 9/3, Stadhuis en Centrum Beelden de Kunst, Castellumstraat, Al phen aan den Rijn. iAC - Jasperina de Jong jjict applaus in ontvangst /ie vrijdagavond in de Ko ike Schouwburg van Den ||aar allerlaatste voorstel- n 'Mariene' heeft ge- ■Deze musical over het Man Mariene Dietrich ging Ijclit jaar in de Leidse Kburg in première. Met j il neemt De Jong af- fvan het toneel. „Ik was Keuzer dan voor de pre- Jasperina de Jong begin Sbij Cabaret Lurelei en 1 furore met onewo- pws. ekend werk tien ontdekt maandag 30 DECEMBER 2002 muziek recensie Peter Ouwerkerk Concert: Venice, Christmas Tour. Gezien: zaterdag in Nighttown, Rotterdam. Nog te zien: vandaag Tivoli Utrecht, morgen in Staatslotenjshow, 2 jan. Paradiso Amsterdam, 3 jan. Oosterpoort Groningen, 5 jan. Podium Hardenberg. Een beetje vreemd is het wel: Kerstmis is voorbij en Venice begint in Nederland aan een zesdaagse Christmas Tour. Lichtjes over het hele podi um, twee knipperende kerst bomen, zelfs een in sfeer op getuigd drumstel - maar de vrees van een twee uur du rende, stille kerstnacht blijkt ongegrond. Drie jaar geleden bracht het Califomische he renkwartet een kerst-cd uit, maar in de tour komt de kerstgedachte slechts spora disch voorbij. De klassiekers zijn zo handig in de rest ver weven, dat je denkt: 'Hé...!', in plaats van 'Hoho.' Het tekent de kwaliteit van Venice, maar het onder streept ook meteen de beper king van de vooral in Neder land wereldberoemde coun- try/folk-rockband: de stem men klinken even sterk, fra giel als zuiver, maar hoe staat het met de herkenbare eigen heid? Toen Venice voor Nederland werd ontdekt door Jan-Dou- we Kroeske en er prachtige akoestische sets werden be legd, leken de nazaten van Beach Boys, Eagles en CSN &Y geboren. Covers die niet onderdeden voor het origi neel, aangevuld met en al gauw gedomineerd door ei gen werk. Maar Venice 'pakt' niet we reldwijd, is zelfs geen topact in de VS. Misschien is het de leeftijd - royale veertigers, de tijd van idool voorbij. Mis schien de gedateerdheid van de stijl - countryrock, dat kennen we nu wel. Misschien is het iets anders. En als je Venice dan voor het eerst live beleeft, en het uit blijven van de grote door braak probeert te verklaren, dan hoor je waarom het Ve- nice-repertoire niet van de straathoek is, maar er nog wel steeds 'Wooden Ships' varen. De thrill van Venice zit 'm in de uitvoering, niet in de onsterfelijkheid van de lied jes. De teksten zijn oké, de live uitvoering ook, maar het is te vlak, te veel van hetzelfde, het ontbreekt aan spanning en aan gimmick. Niks leukers dan samen songs schrijven, zingen en merken dat ook het publiek ze omarmt. Maar waar blijft de vonk van Don Henley achter de drums, het sentiment van David Crosby, de genialiteit van Brian Wil son? De titelsong van de laatste cd Welcome to the rest of your life' staat eigenlijk model. Wel een wat steviger aanzet, een paar veelbelovende tussen- maten ook, maar een einde dat wegzakt als het leven zelf. Venice is close harmony tot in de perfectie, maar soms net zo voorspelbaar als het kerstboomlicht. De Belgische acteur leir doet nu ook als beel denaar van zich spre- 7 januari tot en met 30 loseert hij in het Chas ter in Breda een nog on- aantal werken, vooma- fctsen. Éldend kunstenaar is De- Ij het grote publiek nau- bekend. Hij beschouwt j ook vooral als een hob- st het acteerwerk. „Er zit veel druk achter als bij :ren", aldus Decleir. „De jn veel meer van mij per- el van de etsen zijn vol- Decleir 'liefdesbrieven', sen zijn voor mij een ma- n iets te vertellen", zegt de kunstenaar. „De inhoud van een echte liefdesbrief heeft toch iets banaals". Ook is er een aantal zelfportret ten van Decleir te zien, steeds in een ander personage. „Ik heb mezelf bijvoorbeeld getekend als Shakespeare". Decleir (1946) begon in het the ater maar bereikte een miljoe nenpubliek met zijn optredens in speelfilms. Hij debuteerde in 1971 in 'Mira' van Fons Rade makers. Andere opmerkelijke rollen vertolkte hij onder meer in 'Sil de Strandjutter', 'Karak ter', 'Retour Den Haag' en 'Ne gen dagen van de gier'. Decleir werd verscheidene keren onder scheiden. Hij speelde in de Os carwinnende film 'Antonia'. >am/gpd - 'Harry Potter' duizenden kinderen ver tot het meest favoriete >oek aller tijden. Dat is bekend gemaakt in de amse Kunsthal, waar de week van de grootste kin- cententoonstelling ooit erland feestelijk werd in- end tweede werd het Achtste groepers huilen in de Nederlandse schrij- ques Vriens, die zelf ook ig was in de Kunsthal en voor de honderden kin- n ouders. titoonstelling 'Wonder- an Pietje Bell tot Harry 11 blijkt een groot succes. I Joit bezochten in Neder- >veel mensen een boe- wsitie. Vorige week ver- tbde de Kunsthal de $ste bezoeker. „Het I Js dat hiervan vijftig pro- T)lwassen en vijftig pro- nd is", zegt projectcoör- L. Selles van de Konink- bliotheek Scholen uit derland, met zo'n 40.000 c - De Amerikaanse filmregisseur George Roy Hill, die Paul en Robert Redford met 'Butch Cassidy and the Sundance fhe Sting" tot een van de meest gevierde vriendenparen van od maakte, is op 81-jarige leeftijd overleden. Na de films wnan en Redford, goed voor in totaal elf Oscars waaronder beste film en beste regie, maakte Hill ook 'The World Ac- :o Garp' en 'Slap Shot', een sportfilm. Zijn regisseursloop- ügdëun988 mëTTunny Farm', een komedie met Chevy Kitty Courbois met speciaal voor haar geschreven toneelstuk in Leidse Schouwburg schoolkinderen, brachten een bezoek aan de tentoonstelling. De expositie, door de Koninklij ke Bibliotheek en de Kunsthal Rotterdam opgezet, laat de ge schiedenis zien van het Neder landse kinderboek. De tentoon stelling, die in oktober geopend werd door minister-president Balkenende, is helemaal inge richt voor kinderen. Er zijn elf ruimtes, alle met een apart the ma, waarbij interactief met boe ken gewerkt wordt. Van grieze len tot strips. Kinderen kunnen in de kinderboekenfabriek een eigen boek maken, met de in spiratie die ze tijdens de ten toonstelling hebben opgedaan. Rondom staan boeken van de achttiende eeuw tot aan de nieuwste 'Harry Potter' tentoon gesteld. Fragiele oude exempla ren kan men digitaal doorblade ren. De vitrines zijn opgenomen in een 160 meter lange en vier meter hoge wand, die versierd is met de ruggen van allerlei ver schillende kinderboeken. De kinderboekententoonstelling is te zien tot en met 5 januari. door Max Smith Amsterdam - In juli is ze 65 ge worden. Toch peinst actrice Kitty Courbois er niet over om met pensioen te gaan. Daar voelt ze zich te vitaal voor. Bovendien kan ze onverminderd kiezen uit een veelheid van aanbiedingen. Als gastactrice blijft ze deel uitma ken van Toneelgroep Amsterdam met onder meer een rol in 'Barm hartige Samaritanen'. „Met pensioen gaan is toch heel raar voor toneelspelers? Je crea tiviteit gaat gewoon door. Die houdt niet plotsklaps op met je 65ste. Ik heb er absoluut nog veel zin in en denk nog lang niet aan stoppen." Kitty Courbois heeft een stem als een klok. Maar bij het slaken van deze hartenkreten galmt het extra door de lege kantine van de Am sterdamse Stadsschouwburg. Even volmondig laat ze erop volgen: „Nee, ik heb godzijdank ook geen afscheidsfeestje van Toneelgroep Amsterdam ge had." Op 13 juli van dit jaar is Kitty Courbois 65 geworden. Na een loopbaan van 42 jaar als ac trice is ze nu officieel met pensi oen. Maar Toneelgroep Amster dam, waar ze sinds de oprich ting in 1987 deel van uitmaakt, wil haar niet laten gaan. De ko mende tijd blijft ze aan dit ge zelschap verbonden. De Ameri kaanse schrijver en regisseur Ri chard Maxwell schreef speciaal voor Kitty Courbois het toneel stuk 'Barmhartige Samaritanen'. Het is vrijdag 3 januari in de Leidse Schouwburg te zien. Het lesgeven op de toneelschool heeft ze evenmin opgegeven. „Ik hoef niet bang te zijn dat ik mij zal vervelen," schertst ze. „Ik zit in de ouwedagenfase. Maar daar merk je niks van als je maar blijft doorwerken. Ik krijg geluk kig nog altijd de ene leuke aan bieding na de andere. Geen dag heb ik tegen die naderende pen sionering op gezien, omdat ik wist dat ik straks nog uit zoveel verschillende dingen kan kie zen." „Ik ervaar dit beroep niet als slopend. Ik heb ook niet het ge voel dat ik alles al een keer ge speeld heb. Die busreizen naar de theaters overal in het land vind ik in tegenstelling tot mijn collega's niet zo vervelend. Ik lees veel in de bus. Overdag re peteren en 's avonds spelen, dat wil ik niet meer. Dan heb je he lemaal geen vrije tijd. Als ik een drukke periode heb, vind ik het heerlijk om vrij te zijn, maar dat duurt maar een dag of tien. Dan wil ik toch weer naar het to neel." „Wanneer ik helemaal geen tek sten meer uit het hoofd kan le ren, of als ik niet meer gevraagd word, dan ga ik de hele Russi sche Bibliotheek lezen die ik eens op een feestje van Van Oorschot heb gewonnen. Tek sten leren vind ik nog steeds een crime." Haar gezicht drukt gru wel uit. „Al op school had ik er moeite mee. Wonderwel ben ik heel goed in talen. Ik haal er met gemak negens voor. Maar to neelteksten, getallen en plaatsen uit het hoofd leren is voor mij een hele opgave. Ik weet niet eens waar sommige steden in ons land precies liggen." Na de overname van het artis tiek leiderschap van Gerardjan Rijnders door Ivo van Hove in 2000 is Toneelgroep Amsterdam volgens Kitty Courbois een to taal ander gezelschap geworden. „Ik dacht ik ga toch weg en heb daarom een pittig gesprek met Ivo gevoerd over hoe het hier aan toegaat." Lachend: „Won derwel klikte het toen juist wel tussen ons. Ik houd van dit ge zelschap, van de Amsterdamse Stadsschouwburg waar ik het grootste deel van mijn toneelja ren heb doorgebracht. Na de to neelschool in Arnhem ben ik hier in 1960 bij de Nederlandse Comedie van Guus Oster be gonnen. Tot het ophield te be staan. Toen werd het Het Am sterdams Toneel. Daarna ben ik naar Baal gegaan. Later vroeg Gerardjan Itijnders mij voor To neelgroep Amsterdam. Ik houd van een familiegevoel. Privé, maar ook in mijn werk." Die hang naar familiaire gezel ligheid heeft ze van huis uit meegekregen. Ze is in Nijmegen geboren en opgegroeid. Haar vader was juwelier. Het gezin telde vijf kinderen, maar op ver zoek van meneer pastoor waren er altijd een paar pleegkinderen bij. In de oorlogsjaren herberg den ze diverse onderduikers. „Bij ons thuis was het altijd ge zellig druk. Zelfs na de dood van mijn vader. Die stierf toen ik ne gen was. Als klein meisje herin ner ik me dat we in de tuin 's zondags kaboutertje speelden met het hele gezin. Dan kwa men mensen uit de buurt kijken en moesten ze een paar centen betalen, waar mijn moeder li monade van maakte. Als een van de eersten hadden we thuis televisie. Dan kwamen jan en al Kitty Courbois: „Ik zit in de ouwedagenfase, maar daar merkje niks van als je blijft doorwerken." Foto: GPD/Brand Overeem leman met ons meekijken." Na de Middelbare Meisjes school werkte ze op een recla mebureau. Dat beviel haar voor geen meter. De avondacademie hield ze eveneens snel voor ge zien, nadat een leraar onom wonden tegen haar zei: 'Houd er maar onmiddellijk mee op, wantje kan niks'. Alweer hoofdzakelijk voor de lol ging ze met een groepje, waar Ted de Braak eveneens deel van uitmaakte, op tournee tijdens de aanleg van de Noordoostpolders waar de werklieden werden ver aan mijn moeder en die zei: 'Hier kind, heb je een tientje - want dat kostte het toen - ga maar toelatingsexamen doen'. Tot mijn stomme verbazing slaagde ik. Dat was in 1957 en drie jaar later stond ik in de Am sterdamse Stadsschouwburg op het toneel. En dat voor iemand die voordien alleen maar de 'Gijsbrecht' had gezien en het ook nog eens een vreselijke voorstelling vond." Courbois heeft van alles ge speeld: op het toneel, op televi sie, in films. „Toen ik nog een jonge actrice was, heb ik al oude wijven vertolkt. Dat ouder ma ken gebeurde met latex op je ge zicht. Zeiden collega's tegen me: dat moet je niet doen, word je straks niet meer voor andere rollen gevraagd. Niks van waar. Moest ik daarna opeens een kind van negen zijn." Over haar jongste rol in het brandnieuwe stuk 'Barmhartige Samaritanen' is ze goed te spre ken: „Het gaat over een hechte liefde tussen twee ouderen. Tus sen een heilsoldate en een alco holist, die door Cas Enklaar wordt gespeeld. Als er maar ty pische dingen aan een rol zitten, vind ik het leuk om die te doen." Foto's uit haar jonge jaren to nen aan hoe aantrekkelijk ze als jonge vrouw was. Naar aanlei ding van haar eerste speelfilms, waaronder 'Het gangstermeisje' is ze wel eens vergeleken met de Italiaanse ster en schoonheid Anna Magnani. Kitty Courbois heeft dit niet als zodanig erva ren. Ze diskwalificeerde zichzelf als te dik en deed op het neuro tische af allerhande vermage ringskuren. „Die aanleg voor dikte heb ik nog en daarom zit ik momenteel bij Weight Wat chers. Ik ben net negen kilo af gevallen." Kitty Courbois geeft toe dat ze aanvankelijk enigszins moeite had met het ouder worden. „Tien jaar geleden had ik het sterker dan nu. Het is nu niet zo dat als ik in de spiegel kijk ijdel denk: oh, wat een schoonheid! Maar ik vind dat ik op mijn 65ste er best nog patent uitzie." maakt met cabareteske optre dens. Kitty Courbois zong Fran se liedjes. Dat deed ze dermate talentvol dat een vriendin die bij Toon Hermans speelde haar ad viseerde naar de toneelschool te gaan. Kitty Courbois: „Dat vertelde ik 'Barmhartige Samaritanen', vrijdag 3/1, 20.15 uur Leidse Schouwburg. Verder te zien in o.a. Stadsschouwburg Amster dam (9-11/1), Koninklijke Schouwburg, Den Haag (5/2) en Rotterdamse Schouwburg (6/2).

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 2002 | | pagina 17