OUD NIEUW 'Na vijftien jaar is dj eindelijk geen vies woord Oud Oud nieuws vijf over., de stormachtige carrière van Javier Guzman Oude kranten van mei en juni 28 WD'er Weisglas wordt ge kozen tot voorzitter van de Twee de Kamer. 29 De Rijnsburgse politiek stemt voor fusie met Katwijk en Valkenburg. 3 Een actiefeest van Eurodus- nie op de Burcht in Leiden wordt door de politie uiteengeslagen. 5 Wethouder Vergeer van VVar- mond Anders legt al na tien wec ken zijn functie neef. Pr u Vandalen vernielen de mo numentale muur rond de Oude Toren in Warmond met graffiti. 12 Het college van Warmond wil niet fuseren met buurge meenten, de provincie denkt daar anders over. 4 Hakan K. moet van eenj. se rechter in Alanya weer ®j in. I 23 Iran wordt getroffen een aardbeving waarbij ho den mensen om het leven men. 27 Bestuurscrisis binneT LPF. Dosten Langendamj hun vertrouwen in het intej[ bestuur op. 28 CDA, LPF en VVD slif een regeerakkoord. j 28 De Franse supermar[l gant Casino neemt het nofii dende Laurus over. |v Nel van Holland 10 Pim Fortuyn wordt begra ven in Driehuis-Westerveld. Dui zenden mensen nemen afscheid langs de route die de lijkwagen aflegt. 15 Het CDA wint de verkiezin gen, de LPF wordt de tweede partij van Nederland. PvdA en VVD verliezen flink. Ad Melkert treedt af als PvdA-leider. 14 De boormachine Aurora die de HSL-tunnel graaft begeeft het na zeven maanden noeste ar beid. 14 ieerlittgen van de Zoeter- woudse Westwoud Basisschool worcten ziek na het drinken van met verontreinigd water aange maakte limonade in het museum voor Volkenkunde. 15 Museum De Lakenhal krijgt een Rembrandt in bruikleen. 17 De Leidse bioloog Roêlant Jonker wordt na betaling van los geld vrijgelaten door Colombi aanse rebellen. 18 De conciërge van een Ha- zerswoudse basisschool wordt op non-actief gesteld na verdenkin gen van seksueel misbruik. 2 Mannen die jongetje in Al phen aan den Rijn van vijf hoog opvingen gehuldigd. 5 Ravage op snelweg door over stekende eenden. 7 Portaal wil huizen op volks tuinen 'Ons Buiten'. 13 Miljoenenschade door brand in nieuwe stadhuis Al phen. 15 Leiden na Kamerverkiezin- 20 Keukenhof heeft weinig 29 Hoogmadese boerderij getiTiöe net:f|dA-stadlast van de Floriade. wordt museumstuk. 14 Leidse burgemeester Post ma stapt op na kritiek gemeente raad op functioneren. ZATERDAG 28 DECEMBER 20 Remy (dj) en Petra (moeder van Remy, ex-zangeres en Stadsgehoorzaal-directeur) Unger over popmuziek Gitaar, bas en drumstel. Deze klassieke bezetting vormde de cennialang de motor achter de popmuziek. Maar de tijden veran deren. De popster van vandaag de dag reist met een koffer vol platen de wereld rond. Een ge sprek met Petra en Remy Unger, moeder en zoon, over een tijdvak waarin twee draaitafels voldoen de zijn om een mensenmassa in beweging te zetten. Stadsgehoor zaal-directeur Petra was geduren de de jaren zeventig zangeres in de Leo Unger Band. Remy is een gevierd dj, die meerdere prijzen in de wacht sleepte. Tegenwoor dig houdt hij zich vooral bezig met het produceren van house- platen. etra: „Dj's zijn sterren ge worden, ja. Ik merk dat wel eens aan de reactie van jonge mensen wanneer ik vertel dat ik de moeder van Remy ben. Hun bewondering grenst soms echt aan aanbidding." Remy: „Dat beeld van de dj als popster, daar heb ik soms toch nog wel een beetje moeite mee. Ik wil mijn eigen vak niet afval len natuurlijk, maar ik vind het wel een beetje enge vergelij king. De Stones bijvoorbeeld, die staan daar met een hele band, die brengen met zijn al len iets voor elkaar. Ik kan dan wel begrijpen dat mensen zeg gen dat dj's met andermans ve ren pronken. Hoewel het na tuurlijk niet zo simpel ligt. Zo ben ik zelf al een tijdje bezig met maken van muziek. Op sommige avonden is de helft van wat ik draai eigen werk. Petra: „Ik wil daar graag even op reageren. In eerste instantie was ik erg verbaasd over de grenzeloze populariteit van dj's. Maar ik ben zelf ook een aantal keer naar zo'n houseparty ge weest en ik kon ook niet stil blijven staan. Ie wordt echt meegezogen in die muziek. En dan merk je ook dat iedere dj op zijn eigen manier draait. Ze hebben echt allemaal hun ei gen stijl. Remy draait bijvoor beeld ontzettend strak. Ik heb hem een aantal keer gehoord en dat viel me iedere keer op nieuw op. Er zit ook veel muzi kaliteit in zijn manier van draai en. Dj's zijn dus niet zomaar in wisselbaar. Als ik hem dan zo bezig zie, moet ik wel eens denken aan Remy als klein jongetje. We na men hem af en toe mee naar kinderconcerten en tijdens één daarvan werd hij echt verliefd op de viool. Als klein ventje zat hij uren met zijn hippiekrulle tjes op de viool te oefenen. En later ging hij drummen. Iets van die muzikaliteit die hij als klein jongetje al had, klinkt wel door in zijn manier van dj'en." Remy:Als ik nu op een viool zou spelen, zouden jullie hard wegrennen. Maar ja, ik heb op een bepaalde manier wel iets meegekregen van de muzikale omgeving waarin ik opgroeide, denk ik. Als kinderen gingen we altijd mee naar de optredens van onze ouders. En ook in de studio zaten we er altijd bij. Daar verheugde ik me altijd op, want daar stond een flipperkast Petra en Remy Unger. Foto: Hielco Kuipers waarop je gratis kon spelen. Wat ik me ook goed herinner, is het enorme soundsystem dat we thuis hadden. Als ik niet naar school wilde, verstopte ik me wel eens in een van de speakers." Petra: „Dat ik zangeres in een band ben geweest, is eigenlijk heel toevallig zo ontstaan. Ik trouwde met Leo, een muzi kant, die voor de lol eens een liedje voor ons samen schreef. 'Don't mind the daisies' heette het. Op een gegeven moment hebben we dat op de radio ge zongen. Dat ging zo aardig dat ik ben blijven zingen in de Leo Unger Band. Met Hans Van- denburg op gitaar - die later bij Gruppo Sportivo verder is ge gaan - en Cor van der Beek, die ook bij Shocking Blue heeft ge speeld, op drums. In die tijd leerde ik ook mensen als Her man van Veen, Wally Tax en Thijs van Leer kennen. In Den Haag was toen een hele leven dige muziekscene. Ie kwam el kaar overal tegen. Het was ei genlijk wel een gek leven. Want naast het zingen in de band had ik ook nog een baan bij het Residentie Orkest en zorgde ik voor mijn kinderen. Bij ons thuis was het een komen en gaan van muzikanten. Veel Amerikanen ook, die af en toe een tijdje bij ons inwoonden. De kinderen spraken zo op hele jonge leeftijd al Engels." Remy: „Dat sfeertje van zo'n band kan ik me nog wel herin neren. Dat idee van samen iets tot stand brengen, dat heb je als dj nauwelijks. Dat is af en toe wel jammer. Het dj-bestaan kan soms heel eenzaam zijn. Zeker als je een avond wat minder hebt gedraaid. Dat is ook een van de redenen waarom ik sa men met iemand anders af en toe een soort live dj-act doe. Naast de draaitafels staan er dan ook een paar synthesizers en samplers op het podium. Dan heb je wel wat meer dat sa- men-sta-je-sterk-gevoel. Aan de andere kant: ik zou er ontzet tend veel moeite mee hebben om al te veel in het middelpunt van de belangstelling te staan. Daar heb je in een band veel meer mee te maken. Ik ben twee keer tot de beste techno-dj verkozen. Op zo'n podium staan en dan een dankwoord tot de menigte richten, dat is mijn grootste nachtmerrie. Ie bent trots, je bent blij, maar ik klap op zo'n moment echt to taal dicht." Petra: „Grappig dat je dat zegt. Ik kan me nog goed mijn eerste gedachte herinneren toen Re my vertelde dat hij dj wilde worden. Ik dacht meteen: maar dat kan jij helemaal niet. Ik had toen nog het beeld in mijn hoofd van die kerels die de plaatjes aan elkaar babbelen, die ouderwetse diskjockeys. Wat Remy doet, is natuurlijk heel iets anders: die staat daar achter zijn draaitafels te doen waar hij goed in is. Dat timide van Remy heeft hij niet van een vreemde. Ik her ken dat ook heel erg bij mezelf. Als ik vroeger op het podium stond, verstopte ik mezelf af en toe ook het liefst achter een versterker, wilde ik het liefst in het decor opgaan. Heel onzeker was ik soms. Ik was wel heel zeker in mijn rol achter de schermen. Want ik was ook de manager van de band, ik deed de publiciteit, ik zorgde voor de contracten. Eind jaren zeventig zijn we er mee opgehouden. Na tien jaar. Dat ging zo. Hans Vanden- burgh ging verder met Gruppo Sportivo, waardoor we niet al leen een gitarist kwijt waren, maar ook een stem. En veel van onze liedjes waren helemaal ge baseerd op drie stemmen. Leo wilde toen een heel nieuw re pertoire schrijven en dat doe je niet zomaar van de ene op de andere dag. Ik kreeg toen veel meer tijd voor de kinderen en vond dat toch ook wel heel fijn." Remy: „De hedendaagse mu ziek houd ik heel slecht bij. Mo menteel zit ik de hele dag in de studio. Als ik dan thuiskom, vind ik stilte ook best fijn. Op mijn eigen vakgebied volg ik de ontwikkelingen wel op de voet. Ik heb een aantal platenzaken waar ik al jaren kom, waar ze me goed kennen. Daar leggen ze van alles voor me apart. Daarnaast krijg ik ook veel 'pro mo's' thuisgestuurd. Bij mijn keuze let ik totaal niet op genres. Ie merkt dat mensen je graag in een hokje onder brengen, je stijl onder een noe mer willen vangen, maar daar doe ik niet aan mee. Ik dral les door elkaar. Alleen inkd1 pertjes, van die cheesy nun I mertjes, die vermijd ik. Heir moet wel een beetje stoer tr energiek zijn. De afgelopen tien, twaalf jr heeft er wel een omwentef plaatsgevonden. Toen ik dfc house net ontdekte, riepeiL radiopresentatoren nog: di allemaal alleen maar boen boem, van die muziek voer mensen die XTC slikken. Tbr genwoordig wordt er nietfe ders gedraaid, is het L mainstream geworden. Djf sto, dat is gewoon een por Of dat terecht is? jazeker. |g hem al jaren en die jongen; heeft zo hard gewerkt, zijrj ces is helemaal verdiend. Ij jongen is ook 'echt'. Hij isj verpersoonlijking van de li voor de muziek. Nee, ik g<J niet dat hij het voor het gd doet. Die verhalen over déi surde gages die dj's zouder vangen, zijn trouwens oolh overdreven. Toen Tiësto l|i bij Barend en Van Dorp att fel zat, kwam dat nog ter ke. Toen hij vertelde wat hja voor een avondje draaienkl veer verdiende, zei lort Kac de hoofdredacteur van Qui je bent gek, René Froger vd dient in één avond veel mji dan jij. En in feite doen zeji precies hetzelfde. Tiësto zés zo'n hele zaal op zijn kopje dat betreft is de erkenning dj's na tien, vijftien jaar ei$ lijk krijgen wel terecht. Djl/ eindelijk geen vies woord Ie meer." fe Rody van der Pols en Theo de With algemeen regionaal 6 Volgens een opiniepeiling van Intomart wordt de LPF bij de ver kiezingen de grootste partij. 1 De gemeenteraad van Leiden is ontevreden over burgemeester Postma. 16 Woltêr Lemstra (CDA) waarnemend burgemeester van Leiden. 22 Veerpont maakt aantrekke lijke fietsroute rond Kaag moge lijk. regionaal 6 Een wilde achtervolging door de Leidse binnenstad eindigt na een crash op de Blauwpoorts- brug in het water. 8 De Leidse hoogleraar Nasr Abu Zayd ontvangt de Freedom of Worship Award. 10 De temperatuur loopt zo hoog op tijdens de Leidse mara thon dat het loopevenement als de traagste editie ooit in de boe ken gaat. algemeen k 6 De 'Twee van Putten' dl. een schadeclaim in van ruF miljoen euro voor de tijd d onterecht vast hebben gezp voor moord. b ie 8 Eloise Sophie Beatrix If ce, het eerste kleinkind va; ningin Beatrix en prins Cla/ komt ter wereld. tr ir 6 Pim Fortuyn wordt vermoord in het mediapark in Hilversum. 10 Bij een treinongeval in Groot-Brittannië komen zeven mensen om het leven. 23 Er ontstaat ophef over de vrijlating van de Turkse moorde naar en verkrachter Hakan K. 20 De Leidse universiteit vormt samen met elf Europese partners een prestigieuze liga van topuniversiteiten. De muur bij de begraafplaats in Warmond wordt beklad. Foto: Dick Hogewoning tekst: Herman Joustra foto: privé-archief Sinds Javier Guzman in februari het Leids Cabaret Festival won, is zijn carrière niet te stuiten. Zo presenteerde de Nederlander van Spaanse afkomst het satirische televisieJ gramma De 100% AB Show en maaide hij het gras voor de voeten van de gevestigde oudejaarsconferenciers weg met zijn sinterklaasconference. In januari gaat zijn soloprl gramma 'Bot' in première. Is Guzman een blijvertje of niet? Wijnand Zeilstra, theaterre censent van het Leidsch Dag blad: „Guzman is zeker geen eendagsvlieg. Hij heeft flair, hij heeft een theaterpersoonlijk heid, hij heeft timing. Boven dien legt hij een ontzettende gedrevenheid aan de dag. Aan de andere kant gaat het wel erg snel allemaal. Te snel wat mij betreft. In dat opzicht drijft hij mee op de cabarethype, die nog steeds niet over zijn hoogte punt is. Zijn show heeft bijvoor beeld wel een groot babbelge halte. Wat dat betreft zou hij best eens - en dat geldt voor bijna al zijn generatiegenoten - bij een goede tekstschrijver te rade mogen gaan." Femke Warmerdam, gymnasi um-vier leerling van het Leids Bonaventura College, zag een optreden van Guzman tijdens Kunstshot, het Leidse cultuur- festival voor CKV-leerlingen: „Voor Kunstshot ben ik ook nog naar Museum Boerhaave en een dansvoorstelling ge weest, maar ik vond het optre den van lavier Guzman het leukst. Hij vroeg bijvoorbeeld op welke school we zaten en maakte daar dan grappen over. Verder ging het ook over poli tiek. Bijvoorbeeld dat Balke nende pas loskomt als hij zes tien glazen Roosvicee op heeft. Ia, ik kon het allemaal wel vol gen. Hij is toch meer van onze leeftijd. Bart van Mossel, directeur van de Leidse Schouwburg: „Ja, Guzman is wel een blijvertje. Ik deelde de kritiek van de jury van het Cabaret Festival des tijds wel dat zijn programma nog te weinig inhoud had. Maar sindsdien zie je hem echt met de voorstelling groeien. Ook in houdelijk. Die sinterklaasconfe rence vormde wat dat betreft de omslag. Die is ook veel politie ker, met veel meer boosheid. Hij geeft daar echt een stem aan zijn generatie. En daarbij heeft hij het talent om het pu bliek uit zijn hand te laten eten. Of zijn carrière niet te snel gaat? Nee, dat denk ik niet. Javier is iemand die met beide benen op de grond staat, die let wel op zichzelf." Onno Innemee, Leids cabare tier: „De carrière van Guzman is minder stormachtig dan hij op het eerste gezicht lijkt. Hij is jong, maar hij heeft al heel veel ervaring. Zo'n vijf, zes jaar gele den zag ik hem ook al regelma tig optreden. Een blijvertje, ja dat is hij wel. Door zijn talent, maar ook zeker door zijn gren zeloze ambitie. Hij wil zo graag op dat podium staan, zo ie mand komt er wel. Bij het Leids Cabaret Festival kreeg hij de kritiek te weinig inhoud te heb ben. Met zijn sinterklaasconfe rence heeft hij dat heel knap ondervangen. Hij is zo ambiti eus dat hij zelfs bereid is de in houd van zijn programma aan te passen." Geert Vriend, werkzaamf Harry Kies Producties e nisator Leids Cabaret Fej „Zeker te weten is Guzmsf blijvertje. Iemand die c_ leeftijd al tot zoveel in stal verdwijnt niet zomaar v het toneel. Zeker zijn sintf klaasconference vond ik ff de actualiteit erg sterk. I duidelijk een eigen stijl a# ontwikkelen. Eigenheid if1 langrijk voor een cabaret» is inderdaad als een k omhoog geschoten, maai gebeurt wel vaker bij van het Leids Cabaret F Denk aan Sanne Wallis c Vries, Najib Amhali en Sal Kroos. Het wil heus niet zj dat je vervolgens diep valj Burgemeester Postma verlaat het Leidse stadhuis. Foto: Mark Lamers Uiteindelijk hakten de leden de knoop maar door. Het Leiderdorps Operette Gezelschap kampte al jaren met een teruglopend ledental. En na het vertrek van de zo geliefde Jack de Bie was men er niet in geslaagd een waardig vervanger te vinden voor deze muzikaal leider. Een duidelijk geval van jammer-maar-helaas dus. Opheffing van het gezelschap was nog de enige optie. Aldus geschiedde in september. Medeoprichtster en erelid Nel van Holland (74) betreurt het nog steeds dat het zo ver heeft moeten komen, maar het ging eenvoudigweg niet meer, zegt ze. „Geen aanwas, hè. De kem van het gezelschap was er al vanaf de op richting. En dat was ruim negentien jaar geleden. De meeste leden waren dus vooral ouderen." Dochter Ellen van Holland, ook al vanaf het begin van de partij, beaamt dat. „Ik was de jongste. En ik ben nu 40 jaar." Maar goed, een hogere leeftijd is nog tot daar aan toe, met weinig leden valt er geen fatsoenlijke uitvoering meer te ge ven. Nel van Holland: „We zaten op het laatst zo rond de twintig leden. Dat zijn er ooit wel vijftig, zestig geweest." Maar wellicht nog bejangrijker was het vertrek van Jack de Bie. Ellen van Hol land: „Hij was twee-in-één: pianist én di rigent. En allebei op hoog niveau. Hij heeft de vereniging ook op een hoog ni veau gebracht." Nel van Holland: „Maar hij had het druk. Volgde weer een diri gentencursus, was concertpianist en leidde nog een operettegezelschap in Den Haag. Het was voor hem op een ge geven moment niet meer te combineren. Nou, het lukte ons niet een gelijke, laat staan een betere te vinden." Einde oefening dus voor het Leiderdorps Operette Gezelschap. Door omstandig heden. Niet omdat operette niet populair meer zou zijn. Nel van Holland: „Operet- te nQg overa] maar weet je wat het volgens mij is? Er zijn geen echte verenigingsmensen meer. Dat merkje als kleine vereniging. Bij een grote vereniging zegt men niet zo gauw op, men heeft eerder het gevoel echt lid ergens van te zijn. Bij een Ideine vereniging veel minder. Zeker als niet iedereen er is op een repetitie. Hoe kleiner je wordt, hoe meer dat tegen je gaat werken." Wat er blijft is een stapel foto's en een paar videobanden. „En heel veel mooie herinneringen", zucht Nel van Holland. „Zo speelde ik ooit eens een van de hoofdrollen in 'De Zigeunerbaron'. En een gekke rol in de 'Czardafürstin', daarin danste ik zelfs de cancan. En nog veel meer leuke rollen, te veel om op te noemen."

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 2002 | | pagina 32