Leven is liegen Aanwakkerende begeerte De taal staat bol van de leugens bijlage 2002 De taal staat bol van de leugens. Mooie leugens en gruwelijke leugens. Volgens de filosoof Nietzsche is elk taalgebruik fundamenteel een loochening van de werkelijkheid. door Cees van Hoore De leugen is de belang rijkste peiler van onze beschaving. We liegen niet alleen met onze mond, maar met ons hele gezicht, 's Morgens, als we onze collega's zien, produceren we een glim lach en wensen hen een goede, sterker nog: een bijzonder goede morgen. Terwijl we sommigen wel met een drietand naar de onderste regionen van de hel zouden willen stoten, hen ach terna roepend: 'Branden, kreng!' We liegen. We liegen erop los. Om mensen niet tegen de haren in te strijken, om ze niet te bele digen, om ze niet verdrietig te maken. Leven is liegen. Het hele sociale circus draait om de leu gen. Wie niet wil liegen, moet zijn mond laten afplakken met tape. Zondig In het Oude Testament, zo be toogt Karei-Wilhelm Merks in de essaybundel 'De moeilijke waar heid', had het negende gebod vooral een juridische betekenis. Het betekende dat je voor de rechtbank niet mocht verklaren dat je buurman de os van een ander had gestolen als je dat zelf had gedaan. Het is kerkvader Augustinus ge weest die dit gebod heeft uitge breid naar de leugen zoals die in de sociale context wordt ge bruikt. Augustinus hamerde op het absoluut zondige van het lie gen, ook daar waar door de waarheid te spreken mensen zouden worden geraakt. Het ging hem om de reinheid van de ziel die voorrang had op de soci ale verantwoordelijkheid van mensen. Het vermoeden dringt zich op dat dit weer eens een zeer listige en ook wrede manier van de prelaten was om de gelo vigen te laten gehoorzamen aan het heersende gezag, ook al was dit gezag abject. Voorbeeld: 'Waarom heeft u de Duitsers verteld dat er joden za ten ondergedoken in het achter huis?' 'De kerk zegt dat ik niet mag liegen, edelachtbare'. Leugens zijn op het moment dat ze worden uitgesproken vaak moeilijk te herkennen. Wat wel meteen in het oog springt, is de manier waarop mensen probe ren de waarheid te verhullen. Vooral politici hebben daar het patent op. Toen Balkenende, na zijn grote overwinning met het CDA, werd gevraagd of hij mi nister-president wilde worden antwoordde hij met de frase: 'Ik zal niet voor mijn verantwoorde lijkheden weglopen'. Wat hij na tuurlijk bedoelde, was: 'Ik wil dolgraag een keer op dat pluche zitten. Ik heb het er met mijn vrouw over gehad en die zegt: 'Denk erom hoor, als je geen mi nister-president wordt, hou ik vanavond de slaapkamerdeur op slot'. Loochening Volgens de filosoof Nietzsche is elk taalgebruik fundamenteel een loochening van de werke lijkheid. Hoogleraar Groot van de Erasmus Universiteit in Rot terdam heeft een verhelderend college over Nietzsche's ideeën hieromtrent gegeven. Groot: 'We noemen een boek een boek en stellen het daarmee gelijk aan andere boeken. We laten bij voorbeeld ongenoemd dat het een zwaar boek is, op grond waarvan we het ook een 'last' zouden kunnen noemen. De naam boek zegt maar iets heel beperkts over het wezen van een Foto: Hans van Weel boek, het is een uitgebleekt, ab stract concept'. Spreken is weglaten, dwaalspo ren aanbrengen. Schrijven ook. De geschreven taal kan een uit stalkast zijn van veel schoons. Vooral in de literatuur is dat het geval. En het mooie is nu, dat zowel de leugen als de waarheid daarin opflakkeren met de sereniteit van een kaars op het altaar. De romanwereld is een werkelijkheid op zich en daarin maakt het niet uit of dingen waar zijn of onwaar. De leugen wordt gebruikt als verleider. Wat goed en mooi geschreven is, is waar. Een goede roman geeft juist de werkelijkheid buiten het boek iets leugenachtigs. Het is net als het bekijken van een mooie film tijdens een mid dagvoorstelling. Als je naar buiten komt, doet de dag onwerkelijk aan. De wereld is een beetje onwaar ge worden. Dat doet goede li teratuur ook. Er zijn dikke boeken ge schreven over leugenaars en oplichters. In 'Hochsta- pler Felix Krull' van Tho mas Mann en in 'Het We reldtijdschrift' van Willem Elsschot, kom je twee van die figuren tegen. Wie de belevenissen van deze schurken leest, vat meteen sympathie voor hen op. Misschien wel omdat zij zo openlijk durven laten zien wat wij doen in het verbor gene. Gij zult geen valse getuigenis spreken tegen uw naaste De ondertoon van Al Bundy Mag je mee doen aan de Postcodeloterij of lap je dan het Tiende Gebod aan je laars? Waarom hebben we om onze begeerte te vermommen dan het alibi van de goede doelen nodig? Een oproep anders te kijken naar Al Bundy. door John Oomkes 'Ik had vannacht last van een nare droom. Een grote, roodharige mug in legging boog zich over me heen en zoog geld uit mijn broekzak'. Zelden was het taalgebruik grover, de humor platter, maar de metafoor treffender dan bij Al Bundy, de geboren loser uit Married... With Children - een van de populairste sitcoms uit de historie van de Amerikaanse, en ook onze televisie. Al Bundy herkennen we allemaal. Zijn huiskamer is die van de buren, maar beslist niet van ons. We lachen ons slap over zijn biografie. Die is weliswaar kort en zakelijk, maar ze is zeker niet die van u of mij: „Envy me. That's my wife. Those are my kids and I sell woman's shoes." De opnamen voor de tv-serie zijn me dio jaren negentig gestaakt, maar de beelden worden regelmatig herhaald. We zien dus nog altijd grijnzend toe hoe moeder Peggy Bundy er altijd jon ger uit wil zien dan haar stupide, hoeri ge dochter Kelly. We stellen gretig vast dat zoon Bud het hele sper doorziet, maar dat ook deze zwakkeling zijn le ven niet op orde kan brengen. Married With Children gaat ondanks de geruststellende warme stem van Frank Sinatra ('Love and marriage') in de her kenningstune niet uitsluitend over de crisis die het gezin als hoeksteen van de samenleving doormaakt. De ondertoon van de scenario's reikt verder. Al Bundy stelt onze normen en waarden ter dis cussie. Verbond Een Amerikaans tv-programma dat het over hebzucht heeft. Het was en is bijna een daad van rebellie in een samenle ving die zozeer is opgetrokken uit be geerte, dat consumentenbestedingen een belangrijke indicator zijn voor Wall Street. Al Bundy gaat vooral over het laatste gebod, dat het meest verstrek kende van de tien is. Er staat geschreven: 'Je zult niets bege ren dat niet van jou is'. Centraal staat het begrip begeren - dat is fundamen teel iets anders dan verlangen, wensen of hunkeren naar. Impliciet wil dat tiende gebod zeggen dat je niet iets zal begeren dat jou niet gegeven is. De mens zelf is dus verantwoordelijk voor zijn begeerte, het heimelijke, in het hart opgesloten verbond van jaloezie en na Married...With Children. Al Bundy stelt onze normen en waarden ter discussie. Publiciteitsfoto ijver. Ons hele economische systeem is opgebouwd uit het verleiden van de consument. Reclame daagt je voortdu rend uit tot het leiden van het leven dat je tot dusverre nog ontging. Promotie smeert je een behoefte aan waarvan je niet eens wist dat je 'm had. En we le ven er naar zonder ons af te vragen of we die begeerten wel moeten voeden. Je bent een zonderling als je niet durft te 'dromen', durft te begeren. In vrijwel elk westers land, en zeker in Nederland bestaan groots opgezette lo terijen waarbij een deel van de op brengst naar een goed doel gaat en je zelf ook met je neus in de boter kunt vallen. De kleurrijke enveloppe die om de paar weken in je brievenbus valt, maakt zelfs duidelijk dat je buren bij een gunstige loting wel kunnen profite ren van 'het geluk' en jij niet. Boven dien: als jij nu wint of niet, je doet er hoe dan ook iets goeds mee. Of niet? Wat zou er fout zijn aan die vorm van begeerte? Je doet er immers geen naas te schade mee? De eigen verantwoordelijkheid van de mens lijkt er hier niet meer toe te doen. Het is alsof de mens die eigen verant woordelijkheid niet meer kan dragen. Begeerte is, in andere woorden, een hartstocht geworden die je niet meer onder controle hebt. Zo'n loterij wak kert alleen maar die begeerte aan. Die afweging dat anderen er ook van profi teren, is goed beschouwd alleen een smoesje. Begeerte laat zich vooral ver talen in geldzucht. De filosofie daarach ter heeft onze samenleving zo zeer doortrokken, dat we vaak hard optre den tegen onze naasten uit de Tien Ge boden die niet over voldoende geld be schikken. Begeerte is bij Al Bundy vertaald in het vruchteloze streven van een dubbeltje om een kwartje te worden. Geldzucht, gedoemd niks op te leveren. Vrouw en kinderen gezegend met een gat in de hand. Soms een waarschuwing van Al Bundy tegen die begeerte, die niets ont ziende en heilloze geldzucht. „Remem ber our motto, folks: we ain't got it." Gij zult niet begeren uws naasten huis, gij zult niet begeren uws naasten vrouw, noch zijn dienstknecht, noch zijn dienstmaagd, noch zijn rund, noch zijn ezel, noch iets dat van uw naaste is

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 2002 | | pagina 29