Overeenkomsten in geloof Jezus is niet op 25 december geboren De deken en de imam: moslims moeten meer open zijn Dit jaar vielen sinterklaas en het suikerfeest op dezelfde dag. Vorig jaar viel het sui kerfeest. dat het einde van de rama dan aangeeft, samen met het kerst feest. Op het eerste gezicht ont breekt elke overeenkomst tussen de ze feesten, maar bij een nadere be schouwing lijkt het met de verschil len wel mee te vallen. Dat is in ieder geval de conclusie van de gesprekspartners, deken Bosman en imam Marzouk. Voor veel chris tenen zal het wellicht een verrassing zijn, maar ook moslims mogen deel nemen aan het geboortefeest van Jezus. Hij is immers de laat- ste profeet vóór Mohammed. En net als bij de christenen en jo- den geldt Mozes M/m voor islam als een en gelden Abraham, Isaac en Jacob Deken Bosman als de aartsvaders. En joden, christe- Foto: GPD/ nen en moslims erkennen Het Boek Cees Zorn als leidraad voor het leven. „Net als jullie staan wij stil bij de ge boorte van Jezus", legt imam Mar zouk uit. „Hij is een profeet, net als Mozes. Iedere moslim moet dat ge loven. Wie dat niet gelooft, is geen moslim." Bosman: „Maar het is geen groot feest zoals bij de christenen?" Marzouk: „Nee. De geboortedag van de profeet Mohammed is voor ons belangrijker. Op die dag gaan we naar de moskee en praten over zijn leven. Zijn geboorte vieren wij niet op een bepaalde dag, maar elke dag van ons le- 1 „.7 ven." 4 Bosman: „De christenen zien H - Kerstmis als een hoogtepunt. De onderliggende gedachte God in ons men- sen is geboren. Die gedachte Imam Marzouk houden wij, de gelovigen, elke dag in Foto: GPD/ ons achterhoofd. Maar welk islami- Cees Zorn tisch feest lijkt qua viering het meest op het kerstfeest?" Kerstmis, zo maakt hij duidelijk, is toch een beet je een sentimenteel feest, met grote symbolische betekenis. De imam is even stil, hij denkt na. „Het zal het suikerfeest zijn. Dat is het grootste feest dat de islamitische wereld kent. Op die dag geef je ie dereen cadeautjes. Daarnaast is het net als Kerstmis een familiefeest. De ZATERD 21 DECE 2002 Net als de christenen staan ook moslims stil bij de geboorte van Jezus. Deken André Bosman en imam en rechtsgeleerde Aulad Abdellah Marzouk zien meer overeenkomsten tussen het christelijk en islamitisch geloof, blijkt uit een tweegesprek, waarin ook het onderwerp integratie uitvoerig besproken wordt. De imam: 'Niet-integreren van moslims is een belemmering voor de samenleving'. door Nikkie Post en Louis Burgers Een non aanschouwt een gebedsdienst van moslims tijdens een ontmoetingsdag in de Mevalana-moskee in Rotterdam. Foto: GPD/Robin Utrecht familie gaat 's ochtends naar de moskee en komt vervolgens samen om te eten. Kerstmis is overigens niet de enige overeenkomst tussen onze twee geloven. Beide godsdien sten preken respect voor het geloof van een ander en proberen de ar moede te bestrijden." Toch bestaan er volgens Marzouk veel misverstanden over de islam. „In deze tijd hebben mensen weinig kennis van het geloof. Een gods dienst heeft bepaalde regels, die ie dereen moet volgen. Je moet vijf keer per dag bidden zoals de profeet heeft gezegd. Wij hebben recht streeks contact met God. Als iemand een zonde heeft begaan, kan hij zich rechtstreeks tot God richten om te biechten. Voor de rest zal hij zelf op lossingen moeten bedenken. Bosman: „Mag Ik daaruit conclude ren dat rituelen in de islam minder veranderlijk zijn dan die van het christendom? Als ik zeshonderd jaar terug zou gaan in de tijd, zou ik mijn rituelen niet meer herkennen. Toen ik priester werd, moesten we nog ze ven keer per dag bidden. Dat is nu buiten het klooster teruggebracht tot drie keer. Het doopsel verandert niet, wel hoe je het viert" Marzouk; „De vijf zuilen: Allah be staat en Mohammed is zijn profeet: vijf keer per dag bidden; aan de ar men geven; een keer in je leven op bedevaart naar Mekka en de rama dan zullen nooit veranderen. De ma nier waarop moslims samenleven met anderen, daar is wel vernieu wing mogelijk. Dat geldt ook, zegt hij, voor de inrichting van je eigen leven. Daardoor kunnen moslims zich ook in de westerse samenleving thuisvoelen. In Rotterdam wordt gediscussieerd over de omvang van een nieuwe moskee. Waar komen de spannin gen tussen de godsdiensten van daan? „Het is onwetendheid van mensen", denkt Marzouk. „Iedereen denkt voor zichzelf. Mensen praten in hun huizen graag over de anderen zonder dat ze de achtergronden we ten. Gelovigen moeten een grotere rol in de samenleving spelen. Zij luisteren naar de geestelijke leiders. Die moeten samenwerken en de on wetendheid wegnemen." Bosman knikt instemmend. Hij her kent het onbegrip. „De tegenstelling groeit door angst van het onbekende van onze kant. Mensen in het Wes ten hebben geen geloof meer om op terug te vallen, daardoor wordt iets onbekends vanzelf een bedreiging. De angst is gebaseerd op beelden uit het verleden. Zo hebben mensen het begrip jihad verkeerd verstaan. Het gaat in de eerste plaats om de strijd in jezelf, niet om een heilige oorlog tegen de ongelovigen. Je proeft voortdurend de angst. Mensen blij ven zeggen: 'ja, maar'." Marzouk vindt die angst een beetje vreemd. „Moslims in Nederland wil- len geen oorlog. Een jihad zal hier nooit plaatsvinden. Ze willen juist met niet-moslims discussiëren over het geloof en ze willen een bijdrage leveren aan de samenleving. Dat wordt ook in de moskee gezegd. Wij willen graag discussiëren, maar dat beschouwen wij niet als een poging tot bekering. Of iemand moslim wil worden, dat is zijn zaak. Het gaat mis wanneer religies anderen willen bekeren." Wat heeft de islam, naast de kennis making met het suikerfeest, de Ne derlandse samenleving nog meer te bieden? Marzouk: „Daar kun je nooit een compleet antwoord op geven. De moslims vrezen niet voor hun posi tie, ze willen graag integreren. Voor al de tweede generatie moet leren hoe de islam omgaat met niet-mos lims. Als moslims zelf de islam goed begrijpen, dan werkt dat stabilise rend voor de samenleving. Daarom voorzie ik geen conflicten." Bosman bekijkt het vanuit een iets ander perspectief.Als het goed gaat, dan krijgen we heel diverse manieren van omgaan met God. Ei genlijk gaat het daarbij om het diep ste in jezelf, om je hele mens-zijn. Je ontmoet verschillende religies en ziet dat elke religie slechts een deel van de waarheid uitdraagt. Daarvoor is wel openheid nodig. Marzouk: „Ik vind dat moslims meer open naar anderen moeten zijn en meer moeten willen weten van an deren. Op die manier kun je meer begrip kweken. Je moet ook willen veranderen. Je moet meer hier leven dan in je geboorteland. Je moet we ten wat de normen en waarden zijn van het land waar je leeft en actief contact zoeken met Nederlanders. De vrouwen zouden niet alleen thuis moeten zitten, maar zij zouden de taal moeten leren en kennis moeten verspreiden. Niet integreren is een belemmering voor de samenleving." Bosman, die indertijd bij de opening van de grote Rotterdamse moskee als enige niet-moslim het woord mocht voeren, constateert een ander probleem: „Is het dan niet veel beter om in de moskee Nederlands te pra ten? Dat is wel zo praktisch. De grootste rooms-katholieke gemeen schap in Rotterdam is de Kaapverdi- sche gemeenschap. Die mensen spreken Portugees, dus wordt de dtenst in het Portugees gegeven. Maar nu, met de tweede generatie. gaan we langzaam over op Neder lands." Opnieuw blijken de twee mannen het eens. De imam denkt dat de ver andering van de spreektaal in de moskee goed is. Niet alleen om de angst bij de Nederlanders weg te ne men, maar ook om de eigen jeugd naar de moskee te krijgen. „Veel jon geren komen niet meer naar de moskee. Ze denken: Wat moet ik daar doen met die oude mensen? Bovendien verstaan een hoop jonge ren het gebed niet. Ze hebben nooit Arabisch geleerd." De moskeeën hebben hiervoor al een oplossing gevonden. „Enkele moskeeën zijn begonnen met het vertalen van de laatste tien minuten van het vrijdag gebed in het Nederlands. Over enke le jaren, hoop ik, zal het vrijdagge bed in het Nederlands worden ge predikt. Anders verstaat niemand het meer!" Als Nederlands de voertaal wordt, zou vanzelf blijken dat in de mos keeën geen extreme ideeën worden geuit, hoopt de imam. „Er wordt ge praat over de rol van de samenleving en de rol van de moslim daarin." De jongeren zouden het gebed kunnen verstaan en begrijpen wat er vanuit het geloof van hun verwacht wordt in de maatschappij. Dat zou een hoop botsingen tussen christenen en moslims kunnen voorkomen. Marzouk: „Dan komen er geen con flicten." Foto: Visual (Collectie Elisabeth Houtzager, Bijbels Openluchtmuseum) Kerstmis is een feest van traditie en symbolen. Maar wat klopt er nog van en waar komen bepaalde gewoonten vandaan? door Wilma de Cort Met Kerstmis viert de christelijke kerk de geboorte van Jezus. Maar over jaar en datum van diens ge boorte bestaat geen absolute zeker heid. In de bijbel is immers geen precieze datum terug te vinden. Het was de Romeinse keizer Con- stantijn die in het jaar 336 de 25ste december uitriep tot de geboortedag van Jezus. Tot dan werd die dag in het gehele Middellandse-Zeegebied gevierd als de geboortedag van Mi thras, de god van de onoverwinnelij ke zon. De eerste tot het christen dom bekeerde keizer van het Ro meinse rijk wilde die feestdag graag verchristelijken. Daarom Werd voort aan Christus, licht der wereld, op 25 december geëerd. Ook in Germaanse streken nam Kerstmis de plaats in van een oud heidens zonnefeest. Daar was aan vankelijk het Joelfeest: het feest van de nieuwe zon, gewijd aan de zon- negodin Freyja en de oppergod Wo- dan. Op welke dag Jezus wel is geboren, weet niemand. Sommigen menen dat Jezus rond het Joodse Pasen, in het voorjaar, werd geboren, maar er is bijna geen maand die niet door geleerden is genoemd. Een geboorte in december is echter onwaarschijn lijk omdat volgens het verhaal in het bijbelboek Lucas schaapherders 's nachts in het open veld over hun kudde waakten toen Christus werd geboren. Dat ligt met winterse tem peraturen niet voor de hand. Ster van Bethlehem Tal van wetenschappers hebben ge probeerd het verschijnsel van de Ster van Bethlehem te verklaren. Ze zoeken het daarbij in opvallende he melverschijnselen. Een van de theorieën is dat de Ster der Wijzen een nova of supernova was, dat wil zeggen een ster die in een flits helderder wordt. Populair der is de opvatting dat de Ster van Bethlehem een komeet is geweest. Een komeet blijft een hele poos zichtbaar en verplaatst zich tijdens haar verschijning tussen de sterren. Daardoor zou ze 'de weg kunnen to nen'. Lange tijd werd deze verklaring ech ter niet geaccepteerd omdat het ver schijnen van een komeet in oude tij den als onheilsboodschap werd op gevat. Historische kronieken tonen echter aan dat kometen ook positie ve voorboden konden zijn. Maar omdat er rond de tijd van Christus' geboorte niet zoveel komeetmeldin gen waren, is er nog een derde ver klaring in zwang gekomen. De Ster van Bethlehem zou een nauwe sa- menstand zijn geweest van de pla neten Jupiter en Venus aan de avondhemel. Planetaria over de hele wereld heb ben intussen lezingen of voorstellin gen gehouden over de Ster der Wij zen. De theorie van de samenstand van twee planeten wordt nu het meest aangehangen. Kerstboom De oorsprong van de kerstboom voert terug naar Duitsland. Beweerd wordt dat de Duitse theoloog en kerkhervormer Maarten Luther (1483-1546) als eerste binnenshuis een kerstboom versierde. Volgens de overlevering maakte hij op kerst avond een boswandeling toen de he mel was bezaaid met sterren. Hij zou zo ontroerd zijn geraakt door de pracht, dat hij het beeld probeerde te herscheppen voor zijn kinderen door een naaldboom in huis te halen en te voorzien van kaarsen. Maar er is niets dat van deze gebeurtenis ge tuigt. Al in de voorchristelijke tijd speelden bomen en groenblijvende takken een godsdienstige rol, bijvoorbeeld als symbool van het leven of als ver blijfplaats van goden. Hulst zou symbool staan voor de doornen kroon van Christus en de besjes voor zijn bloeddruppels. Kerstman Onze Sint Nicolaas of sinterklaas, hier vereerd als patroon van de kin deren, werd door de Amerikanen omgedoopt tot Santa Claus. Sinter klaas was in het jaar 300 een bis schop in het Turkse Myra die zijn bezittingen aan arme kinderen gaf en heilig werd verklaard nadat hij twee kinderen weer tot leven zou hebben gewekt. De kerstman is dus in feite een kloon van Sinterklaas, die door Hollandse kolonisten werd meegenomen naar Nieuw Amster dam (New York). Cruciaal in de ontwikkeling van het type Santa Claus is een gedicht ge weest van de Amerikaan Clement C. Moore. Hij schreef in 1822 voor zijn kinderen een gedicht over de Nico- laaslegende. Een kunstenaar maakte er een tekening bij en verbeeldde Santa Claus als een Hollands boer tje. Tientallen jaren later, toen het gedicht opnieuw werd gepubliceerd, kwam er een andere tekening bij: een mannetje met wit haar, gehuld in dierenvellen met een zak op zijn rug. Coca Cola, op zoek naar een aan sprekend figuur om zijn frisdrank aan te prijzen, maakte er in 1931 een vrolijk heerschap van. De kerstman werd een dikke vrolijkerd met glim mende wangetjes, gestoken in een rood-wit pak, de kleuren van Coca Cola. Kerstkaarten Kerstkaarten werden in 1865 voor het eerst op grote schaal gedrukt. De Brit John Callcott Horsley (1817- 1903) maakte op verzoek van zijn vriend en museumdirecteur Sir Hen ry Cole de eerste kerstkaart. Cole was te druk met projecten als het Victoria and Albert Museum, het Royal College of Music en de Albert Hall om al zijn relaties handgeschre ven kaarten te versturen. Horsley le verde de eerste kerstkaart in 1843 af en Cole liet er duizend van drukken op karton en daarna in donker sepia met de hand inkleuren. De afbeel ding had niets christelijks. Ze stelde een feestende familie voor met de glazen met alcohol geheven. Het on derschrift, 'Een vrolijk kerstfeest en een gelukkig nieuwjaar' is tot op de dag van vandaag hetzelfde gebleven. De kerstkaarten werden op een adres in Londen verkocht maar de belangstelling voor de kerstgroet was minimaal. Pas toen er in 1870 een laag posttarief kwam voor het ver sturen van kaarten, raakte ook de kerstkaart in zwang.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 2002 | | pagina 38