KUNST CULTUUR 'Ik ben volwassener geworden' Mondriaan experimenteert in Gemeentemuseum Den Haag Weifelachtige Kerbosch in monoloog Vox Humana: smullen van de bekende kerstkrans Paul McCartney zet zijn naam voor John Lennon Exultate Deo op z'n best in de zachte passages zaterdag 21 DECEMBER 2002 positie Hotz De Universiteitsbiblio- eeft een kleine tentoon- )j ingericht met werk van i ijver F.B. Hotz. Aanlei- ^arvoor is de theater- Tling 'Het Geluid van tot en met 12 januari ïspeeld in de busremise nexxion aan de Rijns- J. Hotz werd in Lei oren en woonde tot zijn I Oegstgeest. Op de ex- Vijn enkele zeldzame bi- uitgaven te zien. De ■jstelling is tot en met 31 Ite bekijken. goed, terug aan den rijn - voor zes porstellingen in het tater geldt begin volgend Jt goed. geld terug'. Als fuelling niet bevalt, kan jeker zijn geld terug krij- icteur Guido Creuwels deze actie: „Ik ver tij toneel geen volle zaal, halfvolle zou mooi voorverkoop van deze nog achter bij de prog- te actie geldt voor voor in van Keesen Co lle^neelschuur (5/2), Gro in Public (29/3), Het 0/4), Het Laagland ju(in nog een van de To- gfjjur (8/5). Het Alphense Tieeft één keer eerder ie gevoerd en toen echts een enkeling zijn Ug- Ruim 30 werken die nog nooit in een Nederlands museum te zien waren qde North Sea in Afrika ad - Isaac Hayes, Archie Andreas Vollenweider Vloeimans zijn enkele artiesten die optreden de Zuid Afrikaanse ver- aapstad van het North z Festival. Het evene voor de vierde keer en laats van 28 en 29 maart, tival is een initiatief van ika en de organisatie jj jaarlijkse Haagse evene- Ir worden over twee da- - iOOO mensen verwacht in ■^od Hope Centre. in raad van efmuseum (dam - Oud-premier pk wordt per 1 januari jl1de raad van toezicht van Jahting Het Rijksmusum in örjdam. Naast Kok neemt lf1Jsen van de Putte vanaf 1 4l in de raad. Hij is part- Van Doome advocaten pissen in Amsterdam, last is hij plaatsvervan- kadsheer van het ge- tof in de hoofdstad. Kok ksen van de Putte vervul- |e van de drie functies iend jaar vrijkomen. De ping van de derde vaca- Jgt later, aldus het Rijks- ^ur maakt -boekomslag Ag - De Amerikaanse r Lawrence Krauser zal zijn bezoek aan Neder- ■•april zelf de boekomsla- IIIkon van een oplage van IHemplaren van zijn de- mpian 'Lemon'. De boe- idfden geproduceerd met rle voorkant en een ge- v< ug en achterkant, zo oekblad. Krauser, to- rijver, filmmaker en ad kunstenaar uit Seatt- tiildert en nummert de Voorkanten en voorziet Cen stempel van naam den haag/anp - De tentoonstel ling 'Mondriaan: op weg naar ab stractie' in het Gemeentemuse um Den Haag telt ruim 30 (van de 110) werken die tot nu toe nooit in een Nederlands museum te zien waren. Dit klinkt ongelo felijk maar de expositie, die van daag opent, gaat vooral over het vroege werk van Piet Mondriaan (1872-1944). De laatste grote overzichtsten toonstelling rond de beroemde Nederlandse kunstschilder was in 1994 in het Gemeentemuse um. Maar daarbij lag de nadruk op het abstracte werk met de bekende vierkanten en recht hoeken in primaire kleuren. Het Gemeentemuseum pro beert, zoals de titel vermeldt, het publiek te laten zien hoe de ar tiest zich van traditioneel ont wikkelde naar abstract. De ten toonstelling begint in 1893 met Mondriaans vroegste schilderij en (landschappen, stadsgezich ten) en gaat door tot 1914. De kunstenaar heeft rich dan la ten inspireren door het kubisme van Picasso en Braque. Hij maakt rijn eerste serie abstracte schilderijen met vierkanten en Een medewerker van het Gemeentemuseum kijkt of een van de twee zelfportretten van Piet Mondriaan recht hangt naast het schilderij 'De Rode Boom'. Foto: ANP/Toussaint Kluiters rechthoeken in dan nog ge mengde kleuren. „Een ontdek king die we deden was dat hij in rijn vroegere periode steeds in serie werkte", zegt conservator Hans Janssen. „Van een thema maakte hij versies in verschillen de stijlen: het ene werk is zon der lijnen en met donkere kleu ren, het andere vlak met dikke lijnen en heldere kleuren. Mondriaan was constant aan het experimenteren." In de tentoonstelling hangen zoveel mogelijk de diverse uit voeringen van hetzelfde onder werp naast elkaar. Janssen riet de eerste link met het latere ab stracte werk in 1905 in 'Boerde rij Geinrust in de nevel', een 'Boy wonder' Craig David heeft zijn dolkstoten al gehad door Louis Du Moulin parus - Craig David ontpopte zich anderhalfjaar geleden tot 'boy wonder' van de Britse r&b. Inmiddels is de vroegbloeier (21) uit Southampton gekomen met een tweede album dat nogal vyat vragen oproept. Arrogantie? Seksverslaving? Streepbaardje wil er niets van weten. „Ik ben alleen maar een stuk volwassener ge worden." Zijn debuutalbum 'Bom To Do It' werd zonder enig trompetge schal op de markt geslingerd. De opvolger 'Slicker Than Your Average' is een kleine twee jaar later aanleiding voor een waar mediacircus in hartje Parijs. Deels omdat Craig David is uit gegroeid tot een absolute mega ster, maar ook door rijn verwis seling van platenfirma: het klei ne Britse label Wildstar Records heeft hem 'doorverkocht' aan de Amerikaanse reus Warner Mu sic. Die lucratieve overstap moet de Brit meer kansen bieden in 's werelds belangrijkste afzetge bied, waar hij met rijn eerste vi sitekaartje reeds behoorlijk boerde: een miljoen albums in de Verenigde Staten op een to tale verkoop van ruim zeven miljoen. Deze wetenschap ge koppeld aan het 'veramerikani seerde' geluid van rijn tweede langspeler heeft onder de snel ste cd-volgers nogal wat wenk brauwen doen fronzen. Tot gro te verbazing van Craig David himself, zo blijkt. „Laat ik vooropstellen dat ik mijn bewondering voor Ameri kaanse collega's als R. Kelly en Puff Daddy nooit onder stoelen of banken heb gestoken. Maar dat wil nog niet zeggen dat ik me aan hun muzikale ideeën wil optrekken", aldus The first true artist of the 21-st century (vol gens Warner). „Je moet niet ver geten dat ik mijn eerste album nog als provinciale tiener heb gemaakt, maar dat ik intussen veel meer een man van de we reld ben geworden. Mijn muzi kale horizon heeft zich zo enorm verbreed. Waardoor ik pop als etiket veel meer de la ding van 'Slicker Than Your Average' vind dekken dan r&b. Ik wil trouwens ook helemaal niet als typisch Brits of Ameri kaans te herkennen rijn, maar een eigen internationale, uni versele sound neerzetten, die als nieuw wordt ervaren." Craig David: Je moet niet vergeten dat ik mijn eerste album nog als provinciale tiener heb gemaakt. Publiciteitsfoto: GPD Zijn ontwikkeling van verken nende nieuwkomer tot erkend talent met grote (commerciële) waarde voor de muziekindustrie komt duidelijker tot uiting in de verse liedjesteksten. Uiteraard heeft het giga-succes rijn leven danig versoepeld, maar vlak de keerzijden ervan niet uit, luidt meer dan eens de strekking. Met name het titelnummer is verras send bitter gestemd en uit te leggen als een voorschotje op zowel geïncasseerde als komen de kritiek. „Ik heb meer van mezelf willen blootgeven", verduidelijkt Da vid, „dus ben ik niet om de ver velende effecten van het ster rijn heengegaan. Ik heb al heel wat dolkstoten in de rug gekre gen, puur uit jaloezie of gewoon omdat men mij niet goed wist te plaatsen. Ik kan niet zeggen dat die laffe aanvallen mij geen pijn hebben gedaan. En nu wacht mij vast en zeker nog meer ve nijn, omdat ik de zogeheten 'UK garage scene' achter me zou hebben gelaten. Mijn gevoelens daarover heb ik daarom van me afgeschreven, ik heb er zelf nog wat aan en misschien zet ik an dere mensen aan het denken. Een deel van het publiek zal het er mee eens rijn, maar ik weet intussen ook wel me door zo uitdagend op te stellen de kans op tegengestelde reacties van zelf enorm toeneemt." In de ban van seks, zal hem ook nog wel voor de voeten gewor pen blijven worden, weet Craig. „Ik hou ervan en vind het ook reuze belangrijk, maar is dat zo gek? Ik ben jong, gewild en ook nog op zoek. Er komt een hele boel vrouwelijk schoon op mijn pad en daar proef ik graag van, zoals ik met "What's Your Flava?' op een speelse manier heb wil len aangeven" Naar eigen gevoel is David sinds zijn doorbraak juist minder gaan navelstaren. Niet in de laatste plaats doordat hij de ter roristische aanslagen in New York en Washington op 11 sep tember 2001 zeer bewust mee maakte. „Die dag heeft mijn kijk op het leven beslist danig veran derd", bekent David, die rijn 'ontdekking van de aarde' heeft verwoord in het pakkende 'Slic ker'-slotakkoord "World Filled With Love'. „Dingen waar ik me voorheen verschrikkelijk druk over kon maken, zoals de keuze van een kledingstuk voor een bepaalde gelegenheid of ander materialistische gedoe, waren opeens lang niet meer zo be langrijk. Mensen, in feite je dier baren daar gaat het toch alle maal om in het leven." Met het spuien van wijsheden moet hij voorlopig nog wel op passen, want hoe je het ook theater recensie Wijnand Zeilstra ng: 'Jesus, my boy'. Script: John lenfepel; Michiel Kerbosch. Regie: 2 2laan Nortier. Gezien: 20/12, Schouwburg Leiden. erttologen ligt altijd het risi- laaiheid op de loer. Er is (per definitie geen dia loog met mede-acteurs mogelijk en nauwelijks of geen (caba reteske) interactie met het pu bliek. De acteur staat kwetsbaar in zijn eentje op het podium. Ook Michiel Kerbosch ontkomt niet geheel aan die saaiheid. Ook bij hem zie je duidelijk de kwetsbaarheid die zo eigen is aan een monoloog. Hij probeert rijn verhaal nadrukkelijlCleven- dig te houden, wat soms ge woon niet lukt omdat hij merk waardige pauzes inlast. Dan stokt het geheel. Kerbosch is een sympathieke acteur die zeker op toneel graag op de lach vanuit de zaal speelt. Dat rit er bij deze 'satire' niet in. Het begin is aardig. Jozef vertelt het kerstverhaal nu eens uit rijn perspectief. Bijna altijd wordt hij als oude man afgebeeld, hij was echter ten tijde van de geboorte 23 jaar oud. Dit Jozef-perspec tief leidt tot humorvolle elemen ten in het eeuwenoude kerstver haal. Kerbosch kan echter minder uit de voeten met het tweede deel van de voorstelling, als hij over de kruisdood van Jezus moet gaan praten. Dan verliest het verhaal rijn lichtheid, waarmee Kerbosch in rijn houding zicht baar worstelt. Mede door rijn somtijds vreemde timing maakt Kerbosch in deze monoloog een weifelachtige indruk. londen - Paul McCartney heeft het besluit verdedigd om op rijn nieuwe cd Back in the U.S. Live 2002 de beroemde Len- non-McCartneycredits bij lied jes van de Beatles om te draai en en te veranderen in 'ge schreven door Paul McCartney en John Lennon'. De ex-Beatle is door Yoko Ono, de weduwe van John Lennon, beschuldigd van 'Beatle-revisionisme' om dat hij zou proberen 'de ge schiedenis te herschrijven'. McCartney zegt dat het tijd is dat hij eer naar werken krijgt. „Het is eerlijk en correct dat ik de erkenning krijg voor de liedjes die ik geschreven heb en die ook door John als zoda nig erkend rijn." De nieuwe cd is gemaakt na de tournee die McCartney maakte door de Verenigde Staten. klein werk in olieverf. Volgens Janssen gebruikt Mondriaan hier, zij het nog gemengd, zijn bekende kleuren geel, blauw, rood en wit. Een van de zalen is precies inge richt zoals de Mondriaan-expo- sitie in 1909 in Amsterdam. Het schilderij 'De rode boom' hangt daarom tussen twee intrigeren de, getekende zelfportretten. Janssen heeft op basis van kunstkritieken achterhaald in welke volgorde de werken moesten hangen. Ook van de partij is 'De rode wolk' waarmee de artiest in 1907 tevergeefs een studiebeurs pro beerde te bemachtigen. Het schilderij werd afgewezen en zelfs zijn Haagse School-kunst- broeder Jacob Maris moest er niets van hebben. „Als Mondri aan zo doorgaat, kan hij er beter mee ophouden", zou deze heb ben gezegd. Mondriaan heeft niet geluisterd. Van de werken rijn er 66 van het Gemeentemuseum en 44 van buitenlandse musea. De ten toonstelling is georganiseerd door het Musée D'Orsay in Pa rijs en was verder ook te zien in het Kimbell Art Museum in Fort Worth (VS). 'Mondriaan: op weg naar abstractie' is te zien tot en met 20 april. muziek recensie Lidy van der Spek Kerstconcert Rijnlands Chr. Mannenkoor 'Vox Humana' o.l.v. Sander van Marion, m.m.v. Martine Straesser, sopraan, Frank Fritschy, tenor, Peter Arink, bas-bariton en een begeleidingsensemble. Gehoord: 20/12, Stadsgehoorzaal, Leiden, Een grote vijfpuntige ster hangt boven Vox Humana' rozig zilver te glanzen. De Stadsgehoorzaal is omgetoverd in een rood-witte bloementuin; lange kaarsen flakkeren aan weerskanten van het koor. De sfeer is 'wunder- bar', als na de traditionele Intra- da uit alle mannenkelen een schattig honingzoet 'Stille Nacht' en een licht gescandeerd 'Nu syt Wellecome' klinkt. Licht als een schapenwolkje, warm en wollig als een vachtje. Vox Hu mana kan werkelijk prachtig ho mogeen en fluisterzacht zingen, meestal in een pittig tempo. Kom daar maar eens om in ge mengde koren. Dan volgen wat minder beken de kerstliederen, vrolijk begeleid door een rinkelende tamboerijn, dansende orgelbegeleiding en laaiende trombones. Solisten zingen duetten en solotjes die bepaald niet inspireren. Het zijn kleine kerstdraakjes. Veel sfeervoller en romantischer speelt de harpiste in Vers la Source'; je hoort de belletjes van diep uit de bron opborrelen. In de spiritual 'Yes my Lord' wordt als vanouds soepel en swingend gezongen. Hobo en dwarsfluit, zacht geroffel van het slagwerk, mooi staccato pianospel bege leiden de mannen in een mars achtig heel sterk gezongen 'Door de woestijn komen wij saam', waarop helder wordt ge soleerd door de tenor Frank Fritschy. Er waait een Oosters mysterieus windje over, weer weggevaagd door de bas Peter Arink met rijn Kozak-donkere timbre. De 'menselijke stem' juicht tot slot ritmisch strak alert en zeer adequaat begeleid door het orgel alsof de herders haastig stappend naar de kribbe gaan. Uedjes als 'Mary's Boy Child', 'A new King bom today', And man will live for evermore' rijn op Vox Humana's, of veel meer nog op Van Marions lijf geschreven. Het is een lust voor het oor om zo'n grote groep mannen uit bundig en zwierig te horen zin gen. Ook delen uit de kerstmusi cal 'The Promise of Chrismas' schallen en jubelen over de rijen kerststerren. Alle instrumenten krijgen ruimschoots de gelegen heid om solerend hun kunsten te vertonen. Met dit concert neemt Sander van Marion na 32 jaar afscheid van rijn geliefde Vox Humana. Hij heeft ze onbetwist uitste kend leren zingen maar jammer genoeg heeft hij heel weinig ge daan aan authentieke, originele repertoirevemieuwing. Zo bleef dit afscheidconcert niet meer dan een groot aantal stukken van een lekkere, maar overbe kende kerstkrans. wendt of keert, hij komt nog pas kijken. Dat besef drong weer eens tot hem door tijdens het samenwerken met Sting, rijn duetpartner in 'Rise Fall', voor Craig David een regelrechte piekervaring. „Ik heb hem mijn proefversie van 'Rise Fall' op gestuurd. Hij reageerde enthou siast, heeft zich vrijgemaakt en zich als een oudere wijze vriend voor mij ingezet. Alles bij elkaar een hele ontspannen, pure co productie. Zoals hij, na dertig jaar nog even integer, gedreven en nauwgezet, hoop ik zelf ook te worden," zegt CD, die overi gens wel voorzichtig blijft inzake 'eentweetjes'. „Justin Timberla- ke wordt al enige tijd gesugge reerd en dat klopt ook. Zodra onze agenda's het toelaten gaan we eens kijken hoe we met el kaar tot iets moois kunnen ko- muziek recensie Susanne Lammers Kerstconcert: Exultate Deo o.l.v. Leo den Broeder. M.m.v. Nelleke den Broeder, Geraint Roberts, Willem de Vries en instrumentalisten. Gehoord: 20/12, Dorpskerk, Voorschoten. Afwisselend en beeldend, zij het suikerzoet, is de kerstcanta te Bethlehem van de Engels man J.H. Maunder. Het is bijna een musical, ook al wordt er door de Christelijke Oratorium vereniging Exultate Deo alleen gezongen. Het instrumentale ensemble, bestaande uit Frank den Herder (cello), Seth Heeren (piano), Berdine van Bemmel (fluit), Hans Roskam (hobo) en Hans Hovius (fagot), leidt het stuk mooi in. Ze houden het puur en helder en daarop kan sopraan Nelleke den Broeder de sfeer van de stralende kerstnacht mooi gestalte geven. Het koor ringt vervolgens van de verwarring van de herders en tenor Geraint Roberts legt geruststellend uit welk wonder hier geschiedt. Vervolgens worden de drie ko ningen geïntroduceerd, gezon gen door Roberts en bas Willem de Vries, en worden wij ge maand ons ook over te geven aan die kleine Koning in Zijn kribbe. Het koor is op zijn best in de zachte passages, zoals 'Only a little village' en het schattige, op kousenvoeten ge zongen 'O softly, softly'. Dan is de concentratie het grootst, zijn de-verschillende stemgroepen mooi in balans, is de klankkleur het zuiverst en de deemoed het overtuigendst. Bij de dubbelfor- te stukken moeten de mannen zich forceren eiWervlakt de ex pressie. Na de pauze volgt een keur aan kerstliederen, afwisselend in stijl en toon, hoewel weinig ori gineel. Organist An dries Stam is wat nadrukkelijker aanwezig met opvallende tussenspelletjes tussen de liederen, maar ook het ensemble krijgt de ruimte, bijvoorbeeld in het met veel oog voor de instrumentalisten gearrangeerde 'Komt allen teza men'. Exultate Deo zingt fris en vrolijk met een swingende pia no in 'Go, go to Bethlehem', licht en puntig in 'Ding, dong, merrily on high', en statig en indrukwekkend in de 'Tidings of comfort and joy'. En natuur lijk is er ook ruimte voor een little drummer boy', Fabian de Ruyter, die zich met ontroeren de ernst van rijn taak kwijt. i

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 2002 | | pagina 25