KUNST CULTUUR De wonderlijke wereld van theatergroep Pels Lingua Musica zingt verstild en hoopvol Lord Of The Rings: Imposant middendeel doet verlangen naar slotakkoord! Mooie momenten van Vox L JAmsterdamse regievoorkomt 3 oktoberfeest in Trianon Betoverende Notenkraker Warme sfeer op winters zangfesf' Earring in Groenoordhallen maandag l6 DECEM door Herman Joustra leiden - Veelzeggender kan het eigenlijk niet. Bij aanvang van de vertoning van de documen taire 'Leidens Ontzet' is de zaal van Trianon goed gevuld. Mis schien iets meer dan tweehon derd man zijn op deze druilerige zondagmiddag naar de bio scoop aan de Breestraat geko men. Voor een middagje 3 okto ber is een echte Leienaar kenne lijk wel te porren. Maar halver wege de film, tijdens de pauze, stapt de een na de ander op. Zwaar teleurgesteld. „Zo kun je dat wel zeggen ja", mort Ruud Lorrier, uitbater van 't Praethuys. Hij is een van de velen die richting uitgang beent. „Al moet ik er eerlijk bijzeggen dat ik zometeen moet werken. Laat ik het zo zeggen: erg inte ressant was het niet." Rens Heruer, bestuurslid van de 3 October Vereeniging staat er ook beteuterd bij, maar blijft wel hangen. „Ik vind dat ik tot het eind moet kijken", zegt hij. Wat er mankeert aan de docu mentaire van de Hilversumse producer Johan Chhanai? „Van alles. Noem het maar de Am sterdamse regie. De documen taire is duidelijk gemaakt door iemand van buitenaf. Zonder draaiboek. Dat kon ook bijna niet anders. Ik geloof dat ze pas een dag of twee van tevoren be sloten te gaan filmen." Een beetje Leidenaar ziet dat ook. Tijdens het eerste deel zit Frans Horst, een van de vele BL'ers (Bekende Leidenaars) al te mokken. Het eerste stuk, over de reveille kan nog wel op zijn goedkeuring rekenen, ook al worden alleen muzikanten en hoogwaardigheidsbekleders prominent in beeld gebracht en niet de zingende meute. Maar dan, bij de uitreiking van haring en wittebrood, moppert hij: „Hé, ze zijn de koraalzang in het Van der Werfpark vergeten." De herdenkingsdienst in de Pie terskerk duurt hem ook te lang. En dan de optocht. Horst: „Waarom zijn ze niet naar de opstelling in de Breestraat ge gaan? En ze filmen alleen activi teiten. De documentaire laat hun 3 oktober zien, niet dat van de Leienaars. Die vieren feest en dat brengen ze niet in beeld." Het wordt van kwaad tot erger. Horst wordt bijna boos als de documentaire een dik kwartier blijft steken op de Garenmarkt bij optredens van breakdancers, een theaterachtig fanfareclupje en flamencodansers. .Alsof het déél gebeurt. Geen kroeg te zien, terwijl juist dat de plekken zijn waar flink wordt gefeest." Nog maar veertig of vijftig men sen blijven ook voor het tweede deel. Na de pauze is het even leuk als twee Leidse meisjes straatinterviews afnemen („Kun je wat Leids zeggen?" „Ja. Leipe postduif en koeken Maar dat is het dan re dames beginnen film heen te kletse eet ik lekker een bij-ja, altijd lekker Om tegen het eind bij het vuurwerk i park. „Dat heb nooit gezien. Praci Na afloop blijken i zussen Mulder de weinigen te hon documentaire heb „Mooi verbouwd 1 non. En die film u Gaan ze dat vaker Fans herdenken Boudewijn Büch Amsterdam - Ongeveer zeventig bewonderaars hebben zaterdag in de Openbare Bibliotheek in Amsterdam de onlangs overle den schrijver Boudewijn Büch herdacht. Met een in memori- am en lezingen van Büch-fans en schrijvers als Theodore Hol man en Martin Ros werd een eerbetoon gebracht aan de au teur. De herdenking werd geor ganiseerd door het Boudewijn Büch Gezelschap Büchmania, een literair genootschap dat in september werd opgericht. Het gezelschap was al voor de plot selinge dood van Büch van plan een dergelijk evenement te houden. De bijeenkomst die werd aangekondigd als de 1ste Internationale Büchdag veran derde nu van een discussiemid dag in een herdenkingsbijeen komst. Het gezelschap wil ook een literaire Büch-prijs in het leven roepen. Hoofdprijs voor Esion lisse - Esion heeft dit weekein de de eerste prijs in de wacht gesleept van de Band van de Bollenstreek Award. In de finale bleef de metalgroep uit Lisse Flesh, Stone Free en Trick or Treat voor. De finale van deze talentenjacht vond plaats in Magnifiosi in Lisse. Esion won behalve een bokaal en een waardebon van 200 euro ook onder meer een automatische inschrijving bij de Grote Prijs ïyan Zuid Holland en een dag studio-opnames. Gitarist Lovin' Spoonful dood toronto - De gitarist van de popgroep Lovin' Spoonful, Zal Yanovski, is vrijdag op 58-jarige leeftijd aan een hartaanval overleden. Lovin' Spoonful werd in 1965 opgericht. Beken de nummers als 'Do You Belie- Jye In Magie', 'Daydream' en /Summer In The City' werden destijds alleen door platen van de Beatles overtroffen. Het weekblad Time noemde Lovin' Spoonful indertijd met The Mamma's and the Pappa's de belangrijkste popgroep in de "Verenigde Staten. Documentaire bekroond londen - IDA, de internationale organisatie van documentaire makers, heeft 'Bowling for Co lumbine' van de Amerikaan Mi chael Moore uitgeroepen tot beste documentaire aller tijden. Moore bezet met zijn in 1989 gemaakte film 'Roger and Me' ook de derde plaats. 'Bowling <for Columbine' is een ironische aanklacht tegen het wapenbezit -jn de VS. Moore concentreert zich op de schietpartij in de Co lumbine High School in Little ton, Colorado in 1999. Twee jongens schoten toen twaalf scholieren en een leraar dood voor zij zelfmoord pleegden. De documentaire opende dit jaar jiet Internationale Documenta ry Festival Amsterdam (IDFA) en kreeg daar de publieksprijs. ,De leden van IDA plaatsten The Thin Blue Line op de tweede plaats. muziek recensie Susanne Lammers Concert: Kamerkoor Lingua Musica o.l.v. Maria van Nieukerken. M.m.v. Cees van der Poel (orgel), Francis van Broekhuizen (sopraan) en Job Hubatka (bariton) Gehoord: 14/12, Lokhorstkerk, Leiden. 'Don't sing Christmas carols any more!'luidt de laatste regel van het laatste lied. Kamerkoor Lingua Musica zingt duidelijke taal, het mag dan bijna Kerst mis zijn, een kerstconcert geven ze niet. Ondanks de swingende Calypso Carol, het mierzoete Italiaanse kerstliedje en het breed uitpakkende 'Hark the herald angels sing' van de solis ten. wil het koor toch niet te veel op de kersttoer gaan. Lingua Musica wil liever serieus genomen worden met muziek die de luisteraar niet zo gemak kelijk komt aanwaaien, en die je niet met een muzikaal 'Chinese dinner syndrome' opzadelt. Dus zingt Lingua Musica een prachtig 'De profundis clamavi' van Vïc Nees, waarin het zijn gave koorklank voluit kan etale ren, fijnzinnig kan spelen met dynamiek en ritmiek en dwin gend zijn expressieve kwalitei ten kan laten horen. Heel bijzonder is ook de Canti- ca pro Tempore Natali, deel I van Herman Strategier. Korte, krachtige stukjes, met bijzonde re harmonieën, aantrekkelijke tempi en overtuigende cli maxen, waar het koor zich vol in stort. De balans tussen de stemgroepen is buitengewoon, al laten de sopranen soms wat al te felle hoge halen horen. De beste prestatie levert het koor echter in het vriendelijke en hoopvolle Requiem van Ga briel Faure'. Lingua Musica zingt verstild en laat de harmo nieën genotvol opbloeien en uitklinken. In het Offertorium mengen alten en tenoren hun klankkleur tot een werkelijk beeldschoon palet, waarmee bariton Job Hubatka met lichte toets verder schildert. Toch neigt de ingetogenheid soms een beetje naar het futloze, zo als in het Agnus Dei, dat boven dien hevig contrasteert met het door sopraan Francis van Broekhuizen als romantische opera-aria gezongen Pie Jesu. Maar vol overgave klinkt dan weer het Libera me, door koor en bariton, waarin angst en vrees voor de dag des oordeels plaats maken voor helder en in tens verklankt godsvertrouwen. Amsterdam - Geen ballet is zo met de winterse feestda gen verbonden als 'De Notenkraker* op muziek van Tsjai- kovski. Wie het stuk wil zien, kan tot en met i januari in het Muziektheater in Amsterdam terecht. Daar ging afge lopen zaterdag 'Notenkraker en Muizenkoning' door het Nationaal Ballet in première. Dit kassucces van Wayne Eagling en Toer van Schayk staat bekend om zijn magi strale decors en betoverende kostuums. Ook zijn er steeds wisselende solistenbezettingen. In het balte meer Sofiane Sylve, Tamas Solymosi, en Jah^ hansen Foto: WFA/Michel Utrecht =t film recensie Fritz de Jong The Lord Of The Rings: The Two Towers. Regie: Peter Jackson Met Elijah Wood, Ian McKellen. Viggo Mortensen, Sean Asbn. Te zien: Trianon en Luxor, Leiden. Onlangs verscheen een sublieme dvd-box met een uitge breide versie van The Fellowship Of The Ring', de eerste aflevering van de film trilogie naar Tolkiens fantasy-mijl paal 'In De Ban Van De Ring1. In bioscoopversie kwam het verhaal niet altijd even soepel uit de verf, doordat de regisseur te weinig tijd uittrok voor de uitdieping van zijn karakters. Dat euvel is in de dvd-versie dubbel en dwars goed gemaakt door de naadloze toevoeging van ruim een half uur aan nieuwe scènes. De personages beginnen te ademen, en veel meer dan eerst het geval was leren we Midden-Aarde kennen als een schitterende wereld die het waard is om te beschermen tegen het verwoestende Kwaad dat haar bedreigt. Het ziet er naar uit dat de tweede aflevering in de trilogie, 'The Two Towers', eveneens pas op zijn juiste waarde ge schat kan worden bij het beschikbaar komen van de dvd. Volgens geruchten wilde de regisseur de film maar liefst drie kwartier langer maken dan de filmmaatschappij hem toestond. Zonder de voorafgaande gebeurtenissen samen te vatten gooit 'The Two Towers' de kijker meteen in het diepe. Wie het eerste deel gemist heeft zal dan ook direct de draad kwijt zijn. Wie deel één wel zag, zal zich herinneren dat het uit mensen, hobbits, een elf en een dwerg bestaande reisgezelschap uiteenviel, nadat het koers had gezet naar het duistere land Mordor. Daar moet de magische Ring vernietigd worden voordat de ultieme slechterik Sauron hem kan gebruiken om de wereld zijn wil op te leggen. Net als Tolkiens boek schakelt de film voortdurend heen en weer tussen de verschillende avonturen die de leden van het uiteengeslagen gezelschap beleven. Het eerste uur kenmerkt zich andermaal door een ietwat gehaaste vertel trant. Dat wordt goeddeels gecompenseerd door de we derom fenomenale vormgeving en trucages. Maar het ver haal komt pas echt tot leven vanaf de mysterieuze droom- scène waarin de door Viggo Mortensen met zeer veel schwung gespeelde zwaardvechter Aragorn over grote af stand contact legt met zijn geliefde, de schone elfenvrou- we Arwen (Liv Tyler). 'The Two Towers' is over de hele linie een dan het feeërieke 'The Fellowship Of The Rd Midden-Aarde nikken de troepen van Saurtfj eindelijk uitmondt in een verbijsterende v£ Goed en Kwaad. Maar regelmatig ontstijgt P strijdgewoel om in een meeslepende bewegü* re blik te gunnen op het slagveld. De kijker k> het gevoel dat hij deel uitmaakt van het chaf toneel, zonder dat hij ook maar een mom* zicht verliest. 'The Two Towers' doet reikhalzend uitzien!) versie, die ongetwijfeld weer rijker, grootsP lanceerder zal uitpakken. Maar na dit impo£ deel kijk ik nog meer uit naar het reeds koord, 'The Return Of The King'. Helaas m? nog een jaar op wachten. 0 r muziek recensie Maarten Baanders Concert 'Let it snow' door Sempre Avanti o.l.v. Jan de Vries. Gehoord: 14/12, Rijnlands Lyceum. Oegstgeest. De mensen waren nog maar net uit de grijze winterkou de aula van het Rijnlands Lyceum binnengekomen, of ze kregen opnieuw een bar, winters tafe reel voorgeschoteld. Op het achterdoek hing een schilde ring met schaatsers, kale knot wilgen en besneeuwde boerde rijen. 'Let it snow' heette het programma van Sempre Avanti toepasselijk, maar er werd wel meteen bij gezegd dat de winter ook betekent: warmte, gezellig heid en een sfeer van wijn, kaas en knetterend haardvuur. Sempre Avanti had deze sfeer makers niet nodig om het pu bliek vanaf de eerste noot de kou te doen vergeten, ook al was het hele eerste gedeelte aan de winter gewijd. Of het nu vro lijke nummers waren of liedjes met een ernstige levenswijs heid, het koor zong ze recht uit het hart, terwijl het orkest met zijn bijzondere samenstelling er een fraaie klank aan toevoegde en de rijkgeschakeerde kos tuums en genot voor het oog waren. Vooral de solozangers hadden allure. 'Only love' werd met gevoel en overgave gezon gen en de solisten in 'All I ask of you' hadden de uitstraling van musicalsterren. Romantiek werd niet geschuwd en het overwegend oudere publiek bleek hier niet ongevoelig voor. Dat gold ook voor het tweede programmaonderdeel, waarin een jaren zestig-sfeer werd op geroepen met nummers van de Beatles. Veel medewerkers van Sempre Avanti zullen in die tijd zelf jong geweest zijn. De num mers werden dan ook met I zichtbaar plezi&i Swingend stonda lid in hun kleu% tuums. „Je zouj; gaan staan," qk mand tussen het; zo n reactie kun ju- geslaagde show^v buy me love' k\vaf€ swingender uit (ft het destijds zelfsh; In de pauzes werje kers efficiënt vantj en een drankje feestelijke stem% te verhogen. Dim hoogtepunt in hjr dat bestond uitit Zacht klonken mers als 'I'm d»e white Christmas',F Heimwee naar d werd vertolkt inh over 'kerstmis I" thuis'. Sempre A» gevoel voor noS_ zorgde het pub een fantastische n leiden - Wat ouder, dat wel, maar nog steeds met dezelfde karakteris tieke verbetenheid op het gezicht. Zanger Barry Hay en consorten wa ren zaterdag weer eens neergestreken in de Groenoordhallen. Golden Earring putte daarbij uit een rijke verzameling hits. Foto: Eric Taal theater recensie Maarten Baanders Voorstelling: 'Nur zur Ennnerung' door Pels. Gezien: 14/12 LAKtheater Leiden 'Je hoofd is een kamer. Je kunt erin ronddwalen. Overal zijn deurtjes, kastjes, waarin herin neringen opgeborgen zijn. Mensen, goede en slechte ge dachten, angsten, je eerste vriendin, situaties op school: de deurtjes gaan open en dicht en in een stroom rennen de herin neringen door de kamer. 'Nur zur Erinnerung' van theater groep Pels heeft vanaf het eer ste moment een tintelende spanning. In een grote wand lichten de deurtjes één voor één op en dan begint het echte dra ma. Een kastje gaat open en een naakte man rolt er in foe tushouding uit. Zijn eerste, on gerichte glibberbewegingen zijn aandoenlijk, fascinerend en roepen een wonderlijke wereld op, die zweeft tussen het dierlij ke en het sprookjesachtige. Wat een vondst om dan een groep mensen het toneel te la ten betreden die iets onverbid delijk, alledaags uitstralen en die het weerloze wezen zijn plaats in de wereld geven. Deze combinatie van een ongewone droomwereld met het gewone geeft de voorstelling een surrea listische sfeer. Het drama zet zich voort in een kamer vol on verwachte deurtjes, waardoor lichaamsdelen naar binnen ge stoken worden en mensen ver schijnen en verdwijnen. Onze ker laat de man het op zich af komen. Het levert opgejaagde situaties op, vervreemdende ontmoetingen, wilde achtervol gingsscènes en verwarring in bed. De hoofdpersoon leeft in een koude, eenzame wereld. De mensen om hem heen zijn ob jectief, onaantastbaar, niet te beïnvloeden. Maar hoe tragisch zijn naïeve verwarring ook is, de razendsnelle, scherp op el kaar aansluitende bewegingen en de absurde situaties zijn ook lachwekkend. Je moet soms denken aan Magritte als de man aan de tafel zit en met tal loze armen eet, drinkt, rookt en leest. De vondsten zijn niet eens zo heel ingewikkeld. De meeste zijn wel te doorzien. Ze ontlenen hun kracht vooral aan de timing. De verrassingseffec ten komen steeds op een mo ment en uit een hoek waar je ze niet verwacht. De truc aan de tafel waarachter de performers gezamenlijk met hoofd en ledematen een vreemd geproportioneerd li chaam samenstellen is mis schien wat afgezaagd, maar het past wel in deze spookachtige wereld waarin de eenheid van het menselijk lichaam niet van zelfsprekend is. En dan krijgt de voorstelling weer een verrassend vervolg in een verstilde dans van de vrou wen en een reeks tableaux vi- vants met de grote groep alle daagse mensen. Hier wordt een mooi contrast neergezet met hectische bewe gingen en blijkt weer eens hoe sterk eenvoud kan zijn. muziek recensie Lidy van der Spek Concert: Vox Laeta o.l.v. Jos Beijer m.m.v Wendy Rijken, harp en Bert Mooiman, orgel Gehoord: 15/12, Jacobus de Meerdere kerk. Oude Wetenng. Het adventsconcert van 'Vox Laeta' is een ware 'ceremony of carols'. Louter en alleen Engel se componisten staan op het programma; van William Byrd tot Benjamin Britten. Ook de organist Bert Mooiman speelt Engelse muziek; een Prelude, en in een opgewekt tempo een stralende Gavotte van Samuel Wesley. De harpiste Wendy Rijken is de enige die een omweggetje naar Frankrijk maakt met het ro mantische 'Clair de Lune', een dans uit de 'Suite Bergamas- que' van Claude Debussy. Rij ken fraseert haar spel door dacht maar heel veel klank haalt ze nog niet uit haar in strument. Bovendien beheerst zij het notenbeeld niet, wat soms storende herhalingen of een minder prettige harmonie oplevert. Vox Laeta opent met Byrd's 'O magnum Mysterium', in een mooie homogene samenklank en een aangenaam pianissimo. In het middenregister zingt het koor o.l.v. Jos Beijer fraai; met lichte zuivere sopranen, goede warmkleurende mannenstem men en heldere alten. In de hoogste noten worden de so pranen behoorlijk schel en on zeker, zoals in het tweede en achtste couplet van Britten's 'In freezing Winter night'De harp tinkelt licht als wiegelende ijspegeltjes. Zo is het ook bij de mannen, in een lager register beduidend overtuigender ('Deck the Hall' van David Will- cocks) dan in de hogere regio nen waar de sanf® schrijnt. Niettemin zijn t menten in de als in de Procd sopranen in een®15 de welhaast Grejj®1 prachtig volhoir 1 Yole!' is altijd we^13 uitsmijter, evoct° gezongen. Mark^ zinnen door de de stemmen tegfd< in 'As dew in Ap het 'Deo GraciaF uitslaande oproep In het laatste b,ai kerstliedjes tiereP1 ten van het orgel V( ding-dong belief tig staccato. Totf0 Laeta het Rhyme' van Peré1 lend vertolkt send wijduitv monie in het waarna het 'Goi een zegen de kerf

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 2002 | | pagina 6