REGIO Duizend madammen in feestelijke pakjes Sonja Krul uit Weteringbrug spaart en verkoopt Barbies Lammenadig HDC 970 VRIJDAG 13 DECEMBk NAVRAAG Weervrouwen en -mannen liggen in deze koude decembermaand onder vuur. Zij zouden met hun al te optimistische voorspellingen op radio en televisie schaatsers te vlug het ijs opjagen. Met alle gevaren van dien. MAARTEN NOORT üit Oegstgeest is directeur van weerbedrijf Meteo Con sult en weet wat weersver wachtingen waard zijn. Zetten Envin KrolU Mar jan de Hond en consorten ons inderdaad op een dwaalspoor? .lik wil geen kritiek leveren op de weersverwachtingen óp de televisie. Hoogstens kun je stellen dat veel weermannen en -vrouwen in hun optimisme steeds Wezen op de 'koude oplos sing', terwijl het in Neder land juist de warme kant is Opgegaan. Het luistert ove rigens nauw, want hier werd het warmer maar in puitsland bleef het koud." Moet een weerkundige langer dan een week i>oor- dit kijken? ,,Tot vijf dagen kun je het weer nog aardig voorspel len. Maar als je een dag of tien vooruit kijkt, kun je alleen bepaalde tendensen signaleren. Hen weersverwachting is voor een belangrijk deel natuurkunde, maar je weet nooit precies hoe het uitpakt. Ik kan je zeggen dat het nu hoog in de lucht regent. Maar zulke druppels kunnen verdam pen of beneden juist voor ijzel zorgen." Hoe groot is de verantivoordelijkheid van weervoorspellers? ,jAls je nu het ijs opstapt, is dat je eigen verantwoordelijkheid. Schaatsers kunnen zich nooit verschuilen achter een verkeerde weersverwachting. Je kunt het wel omdraaien. Als de kans op ijzel bestaat, zijn waarschuwingen van weermannen en -vrouwen van grote waarde." Zelf wel eens een voorspelling gedaan? „Dat doe ik regelmatig. Nu kan ik je voorspellen dat je snel moet ?ijn als je nog het ijs op wilt. Want de ergste kou is voorlopig uit de lucht." Wanneer bindt u de schaatsen onder? „Eigenlijk had ik gisteren op het ijs moeten staan. Maar mijn dochter heeft pas vandaag vrij. dus dan ga ik met haar schaatsen. Dat doen wij dan op een landijsbaan in de buurt, 's Ochtends zul len die nog wel open zijn. Het is onder deze omstandigheden uit gesloten dat ik hier in de buurt open water opzoek. Ik woon bij het Oegstgeester Kanaal. Daarop ligt vanwege de stevige wind van de afgelopen dagen nog geen vliesje ijs. Om te schaatsen zou ik nog wel naar het noorden van het land kunnen afreizen. Daar is het pet een paar graden kouder. Mocht ik dat doen, dan is dat wel in strijd met mijn voorspelling van daarnet dat ik naar een landijs baan in de buurt ga." foto: Mark Lamers tekst: Tim Brouwer de Koning UIT DE ARCHIEVEN ANNO 1952, Zaterdag 13 December LEIDEN - In het kader van de actie, welke allerwege wordt gevoerd om te komen tot de bouw van een nieuw Diaconessenhuis nabij de Houtlaan, werd in de Marekerk een bijeenkomst gehouden. Na een ibleidend woord van ds. DJ. Vossers, wees de voorzitter van het be- ëtuur, prof. dr. J.N. Bakhuizen v.d. Brink op de plaats, welke het Dia conessenhuis in de Leidse samenleving en ver daarbuiten inneemt, bm vervolgens stil te staan bij de plannen tot nieuwbouw, waarvoor enorme financiële offers worden gevraagd. Prof. Bakhuizen v.d. Brink, die ook iets vertelde over de sfeer in het Huis waar de verpleging geschiedt in het licht en de kracht van het Évangelie, wees er voorts op, dat het Huis met een groot ruimtege brek - nog steeds is er een Ipnge wachtlijst van patiën ten - te kampen heeft. Met aanhaling van het tekst woord uit Nehemia 'God in de hemel zal het ons doen gelukken en wij Zijne knechten zullen ons opma ken en bouwen', wekte spreker allen op zich in te zetten voor de bouw van een groot en modern ingericht christelijk ziekenhuis, dat getuigt van de christelijke eenheid, bewogenheid en naastenliefde. Anno 1977, dinsdag 13 december LEIDEN - Op de publieke tri bune in de raadzaal was gisteravond het actiecomi té, dat tegen de ontslag aanvrage door de Grofsme derij strijdt, met diverse spandoeken aanwezig. Eoto: archief Leidsch Dagblad Foto's in deze rubriek kunnen worden nabesteld door binnen veertien dagen na plaatsing 2,50 (voor een exemplaar van 13 bij 18 in zwart wit) over te maken op gironummer 57055 Ln.v. Dagbladuitgeverij Damiate b.v. Postbus 507, 2003 PA Haarlem, onder vermelding van Leidsch Dagblad, ANNO d.d. (datum van plaatsing) of door contante betaling aan de balie van nel Leidsch Dagblad, Rooseveltstraat 82 te Leiden. U krijgt de foto binnen drie weken thuisgestuurd. 1 COLOFON Leidsch Dagblad Directie. B.M. Essen berg, G.P. Arnold W.MJ. Bouterse (adjunct) E-mail: directie@damiate.hdc.nl Hoofdredactie: Jan Geert Majoor. Kees van der Malen, Léon Klein Schiphorst (adjunct) E-mail: redactie.ld@damiate.hdcnl HOOFDKANTOOR Rooseveltstraat 82, Leiden, tel. 071-5 356 356 Postadres: Postbus 54,2300 AB Leiden. Redactie fax 071-5 356 415 Advertentie fax 071-5 323 508 Familieberichten fax 023-5 '5° 5^7 ADVERTENTIES 071-5 356 300 Sprinters (rubrieksadv072-519 6868 ABONNEESERVICE 071-5128 030 E'mail. abonneeservice@hdc.nl ABONNEMENTEN BijTooruitbetaling (acceptgiro) p/m €19,60 (alleetLautjnc) pTkw €55,00 p/j €210,60 Abonnees die ons een machtiging verstrekken tét het automatisch afschrijven van het abonnementsgeld ontvangen €0,50 korting per betaling. VERZENDING PER POST Voor abonnementen die per post (binnenland) worden verzonden geldt een toeslag van €0,50 aan portokosten per verschijndag. GEEN KRANT ONTVANGEN? Voor nabezorging: 071-5128 030 ma t/m vr: 18-19 30 uur, za: 10-13 uur AUTEURSRECHTEN Alle auteursrechten en databankrechten ten aanzien van (de inhoud van) deze uitgave worden uitdrukkelijk voorbehouden. Deze rechten berusten bij HDC Uitgeverij Zuid BV cq. de betreffende auteur. HDC Uitgeverij Zuid BV, 2002 De publicatierechten van werken van beeldende kunstenaars aangesloten bij een CISAC-organisatie zijn geregeld met Stichting Beeldrecht te Amstelveen. HDC Uitgeverij Zuid BV is belast met de verwerking van gegevens van abonnees van dit dagblad. Deze gegevens kunnen tevens worden gebruikt om gerichte informatie over voordeelaanbiedingen te geven, zowel door onszelf als door derden. Heeft u hier bezwaar tegen, dan kunt u dat schriftelijk laten weten aan HDC Uitgeverij Zuid BV, Afdeling Lezersservice, postbus 503,2003 PA Haarlem. Ze bestaan: mannen die Barbies spa ren. En nee, dat zijn geen mietjes, waarschuwt Sonja Krul (34). De eige naresse van gespecialiseerde Barbie- winkel 'Sonja's Dreamdolls' in Wete ringbrug kent haar pappenheimers. Jeugdsentiment is vaak de drijfveer van mannelijke liefhebbers van de ranke pop in kokette kleertjes. „Vroe ger was er niet veel speelgoed. Als je alleen zussen had, speelde je als jon gen automatisch met hun poppen. Eerlijk gezegd vindt mijn man ze ook mooi", aldus Krul, die zelf ook fana tiek verzamelaar is. Barbies sparen is een kwestie van kiezen. Producent Mattel heeft sinds een jaar of tien de verzamelaars- markt ontdekt en er gaat geen maand voorbij of er wordt een nieuw, begerenswaardig exemplaar de wereld in geslingerd, weet Krul. „Ooit dacht Uc ik wil alles hebben. Maar dat kan gewoon niet. Ie zou een museum zo groot als Nederland nodig hebben." Desalniettemin heeft de 34-jarige liefhebster een indrukwekkende col lectie van zo'n duizend poppen op weten te bouwen. Grinnikend: „Maar als ik ga tellen, schrik ik waar schijnlijk" Kruis eigen criterium bij de aanschaf van Barbies is simpel: ze moet de pop vooral móói vinden. Dwangmatige neigingen om series compleet te krijgen zijn haar vreemd. „Er is geen bepaald type waar ik op val, alhoewel ik wel een bontjesfreak ben." De Barbies die in Nederlandse speel goedwinkels liggen, zijn niet aan Sonja Krul besteed. Voor haar eigen liefhebberij beperkt ze zich tot oude exemplaren uit de jaren zestig en ze ventig en de nieuwe, luxueuze verza melaarsuitvoeringen. Alhoewel de scheidslijn tussen collectors items en speelgoed niet altijd helder is, erkent ze. „De grens trek je zelf. Ik heb dure Barbies als verzamelobject in mijn vitrine staan, die twee huizen ver derop bij wijze van spreken bij ie mand in de speelgoedkist van een klein meisje liggen." Sjieke uitvoeringen van Barbie - plastic én porseleinen madammen in feestelijke jurken, opgestoken haar en parelkettingen om de nek - vullen de planken van twee grote vi trines in Kruis woonkamer. Van donkere schonen met geblondeerd haar tot bruidjes en Parisiennes in jarretel en bustier. 'Pronkstukjes' noemt de Weteringbrugse ze.Als je kijkt naar hoe de jurken zijn gemaakt en ontworpen, denk ik: het is af." In de huiskamer staan vooral luxu euze collectors-items die de laatste jaren zijn uitgebracht. Maar de echte 'schat' van Krul staat op zolder. In de donkere ruimte - de duisternis moet het verkleuren van de kunst stoffen lijfjes voorkomen - staan honderden oude poppen uit de ja ren zestig en zeventig, waar nog mee is gespeeld. Het zijn exemplaren uit de tijd dat Kruis onuitroeibare liefde voor Barbie ontstond. „Mijn eerste pop was een Cindy", bekent Krul met een grijns. „Ik had als meisje dus ook 'neppers', want de echte Barbie was prijziger. Mijn eerste Barbie kreeg ik van een ouder nichtje. Als kind heb ik me er suf mee gespeeld. En dat is nooit over- Er zijn een paar lichaamsdelen waarvan niemand kan zeggen waar ze precies zitten. De lur ven, bijvoorbeeld. Geen mens heeft lurven, maar toch kun je iemand erbij vastpakken. Je bedoelt er over het algemeen mee dat je dat met enige kracht en stevigheid doet. Maar kennelijk kan die hande ling ook met een zekere tedere warmte geschieden. De acht- tiende-eeuwse dichter Jan Zoet schrijft in elk geval over een situatie waarin zachtheid en liefde is te verwachten: 'Zoen, en zab, en vatje Bruid By de lappen, en de lurven'. En dat betekent natuurlijk zo veel als: 'zoen je bruidje eens flink, sabbel en zuig op haar lipjes en pak haar beet, om hels haar'. Een ander onduidelijk li chaamsdeel zijn de hurken. Je kunt erop zitten, maar als je er 00 zit, waar zit je dan op? Nie mand kan ze aanwijzen. De herkomst van het-woord is van een andere categorie dan die gegaan. Ik frutselde met breiwerk zelf kleertjes, mijn vader maakte een bed. Ik denk wel eens: ik had toen moeten hebben wat ik nu heb." Toen Kruis middelbare schoolperio de aanbrak, liet ze Barbie even rus ten. „Want toen werd het toch raar gevonden op die leeftijd. Maar ik bleef wel altijd kijken in speelgoed winkels. Ik kwam er alleen niet meer openlijk voor uit." Van de spullen die ze had, werd niets weggegooid. Eenmaal getrouwd en op zichzelf wonend, interesseerde het Krul niet meer wat de buitenwereld dacht. „Toen ik de ruimte had, stond alles meteen in huis." Met ruimhartige instemming van haar man, die niet alleen zelf Barbies mooi vindt, maar er in eigen vitrinekasten een Action Man-collectie op nahoudt. Van zijn kant dus geen verwijten over 'kin derachtige poppen'. Voor Sonja zit de kick van de oude Barbies in het compleet krijgen van de kledingsetjes. „Een pop waarmee is gespeeld, is meestal niet compleet. Een hond is er ooit met een hoedje vandoor gegaan, of een schoentje is in een stofzuiger verdwenen. In ca talogi staat precies beschreven waar setjes uit hebben bestaan. Bij parti culieren zoek je dan naar de dingen die nog kwijt zijn. En zo tut je een eind heen", klinkt het met de nodige zelfspot. Kast na kast glimlacht Barbie de schaarse bezoeker toe die Krul op zolder rondleidt. Aan tientallen voe ten liggen kleine kaartjes met daarop de mededeling wat er nog mist aan haar op het oog compleet lijkende outfit: 'mist gouden tasje', 'mist sleutelbos', 'mist elastieken hoofd band', 'mist witte hond'. Juist al die accessoires vormen voor krul de charme van de oudere poppen. „Zie je de details? Het zijn allemaal net kleine mensjes. Links en rechts doemt Ken op, maar Barbies vriend speelt duidelijk een ondergeschikte rol in de collectie van Krul. En dat geldt voor de mees te Barbiefans, denkt ze. „Hij is toch minder, hè. Ken moet een pak aan, en dan heb je het na drie verschil lende kleuren wel gehad. Met Barbie kan je meer qua outfit. Meisjes wil len toch eerder een meisjespop dan een vent." Sinds 1996 heeft Krul haar eigen Barbiewinkel aan huis. Daar ver koopt ze alleen bijzondere exemplaren die in Amerika worden uitgegeven en in Ne derland niet via de reguliere speelgoedwinkels zijn te krijgen. Zoals dure porseleinen exempla ren, die weggaan voor soms wel 360 euro per stuk. Dat verklaart meteen waarom haar zaak in de avonduren en het weekeinde is geopend, grin nikt ze. „Om dat te kunnen betalen, heb je een baan nodig." Ook donkergetinte damespoppen, die in Nederland vaak alleen in blan ke variant op de markt verschijnen, worden door Krul geïmporteerd. Of de series van legendes: Elvis, Marilyn Monroe en James Dean. Ook Barbie in Harley-Davidsonoutfit, uitgedost als godin of met een Japans gezichtje zijn niet zo snel bij Bart Smit, Inter- toys of Blokker terug te vinden, maar wel op de schappen van Sonja's Dreamdolls. Komend weekeinde is ze met een se lectie uit haar aanbod te vinden op de speciale Barbie Kerstbeurs die in Dordrecht wordt gehouden. „Het leuke van zo'n beurs is d$ daar merken dat ze niet fe die gek op Barbie zijn. Sol kennen alleen wat ze in a goedwinkel vinden. Op (fe je zien wat je dan allema» Ilse Thoonsen Sonja Krul, Barbieverzamelaar en eigenaresse van Barbiewinkel 'Sonja's Dreamdolls' in Weteringbrug: „Als kind heb ik me er suf mee gespeeld. En da^ overgegaan." Foto: United Photos De Boer/Milan de Bie LEIDS DIALECT van lurven. Hurken is eigenlijk een werkwoord. Het betekent 'een ineengedoken houding aannemen door de knieën te buigen'. (Het is verwant aan curve 'kromme lijn'.) En ook: 'zo'n ineengedoken houding aannemen om zijn gevoeg te doen', zoals het Woordenboek der Nederlandsche Taal het zo fraai ouderwets en archaïsch definieert. Waar dé lendenen zitten we ten we wel, aan het beneden deel van de rug. Als je je daar niet goed voelt, een beetje een lam gevoel hebt in die streek, dan ben je lamlendig. Je bent tot niets in staan. Te beroerd en te krachteloos om iets te ondernemen. Je zou eigenlijk maar het liefst in je bedje wil len blijven liggen, met een kop warme melk met anijs. In Leiden ben je niet lamlen dig, maar lammenadig. Het eerder genoemde grote Woor denboek denkt dat het een verbastering is van lam en on genadig. Dat zou kunnen, maar ik ga er eerder vanuit dat het gewoon de vervorming is van lamlendig. De Leienaar zag geen enkel verband meer tussen zijn beroerde fysieke toestand en zijn lendenen en maakte van lendig gewoon (- me)nadig. Overigens: niet alleen de Leie naar sprak over lammenadig. Ook de schrijver Lodewijk van Deyssel kende het blijkbaar, want hij schrijft in een van zijn verzamelde opstellen: 'Als de speeltijd om was, dan moest iedereen weg, en de lange lammenadige uren van studie en klas was Willem in de ellen de van zijn eentje'. Lammena dig behoorde, denk ik, in Van Deyssels tijd tot het wat infor mele taalgebruik. Naar mijn idee komt het vandaag de dag nergens in Nederland nog voor, alleeen in Leiden en om geving en dus is het een echt Leids dialectwoord. Verbasteringen. Er wordt nogal ruw omgesprongen met de taal in Leiden. Soms lijkt het er wel eens op dat de Leie naar een woordje omhoog- gooit, het weer probeert op te vangen, maar het door zijn handen heen laat glippen, zo dat het op de grond terecht komt. Het is wat beschadigd, maar daar bekreunt hij zich niet om. Hij pakt het op en doet net of er geen deuken en butsen in zitten. Voor hem is het woord heel gebleven. En zo maakt hij van het woord prinsemarij, dat in het Bar goens gebruikt wordt om er de politie mee aan te duiden, met één lettertje verschil: prinsela- rij. Hier is de beschadiging vrij gering gebleven. Een voor beeld van die prinselarij lees ik in het boek van Wout Bodrij 'Een stem uit de achterbuurt'. In de wijk de Kamp, de buurt tussen Turfmarkt, Oude Vest, Mare en Haarlemmerstraat, werd vroeger nogal eens ge vochten. De politie was dan snel ter plekke om de zaak te sussen. Maar de kinderen van de Kamp lieten per liedtekst weten dat ze lak hadden aan die agenten. Ze zongen: Wij zijn niet bang wij zijn niet bang voor de Leidse prinselarij. Nog een paar bewijzen van de gebrekkige Leidse jongleer- kunst. U kent het rare woord apegapen dat een schertsende uitbreiding is van gapen. Het betekent 'het zo benauwd hebben dat je naar adem ligt te happen'. Vandaar dat gapen Maar de Leienaar heeft het niet over apegapen, maar over apegaaien. Geen enkele relatie meer met die gapende open mond. Er is weer niet veel ver anderd, maar toch wel ingrij pend. Nog groter is de vervorming van het woord barbier. Die is in het Leids omgedoopt tot de barrebok. Waarom? Ik zoek al tijd naar een verklaring, maar die is er helaas niet altijd te vinden. Ook in dit geval niet. Bok is een schelch een norse of onbe rel. Waren de Leid onaangename ma mijn jeugd had ik 1 voor wie ik bang vi de ruw je hoofd va kant naar de ande zorgvuldig met de dat je regelmatig e je hoofd kreeg. Als in Leiden even gei als mijn Bergse kv begrijp ik de bena bok. Maar ik geef 1 graag voor een bel Met veel dank aar velaar, Willem Ko( Magchielse (Alma kens (Middelburg Vriens, mevrouw! en Peter van Zette Reacties en tips v briek kunt u stun redactie van deze bus 54, 2300 AB I der vermelding vi brieksnaam 'Leid mailen naar de ai ook: heestermans Hans Heesterman^

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 2002 | | pagina 10