KUNST CULTUUR Richard Wagner was een soort Documentaire over 'Het hart van de Alphenaar' 'Ik had al heel jong iets met klei' 'Messiah' als een mooi schilderij ie theatertour "„Meeuwis Josine Meurs beschrijft: Wagnercultus in Nederland Onbekende brieven van Reve ontdekt Recordbezoek voor het Bijbels Museum euwis. Archieffoto fyïuus Meeuwis maakt ti en februari voor het Tijn carrière een tour- de Nederlandse thea- ^ïingt zijn oudere num- eiax ook materiaal van %e cd. Daarvoor is on- niren door Daniël Lo- ^ascal Jakobsen tekst geleverd. De regie eatertour is in handen ^Galema. De tournee i Meeuwis op 31 ja- r de Stadsgehoorzaal Clausprijs Chafik - De Marokkaanse schrijver Mo- Chafik heeft vandaag Prins Clausprijs 2002 e!,n. Hij kreeg de prijs J00 euro uit handen Willem-Alexander. nrdt bekroond vanwe- |ezet voor de emancipa- !e Berbercultuur. De j jubliceerde onder Berber-Arabisch >oek en het Manifeste volgens het fonds 'af- punt voor de emanci- nde Berbertaai- en cul- Jgtips iamantroof - De politie Haaglan- na de diverse televi- dingen over de dia- n in het Museon veertig .Q^ps binnengekregen. er via 'Opsporing politieberichten en n ilè zender TV West p rs gevraagd te reage- !nïhalve week geleden niljoenendiefstal in Dn in Den Haag n({ tips van kijkers be kwel de daders als de j pamanten. onist Bob overleden ha - Tenorsaxofonist is, naar nu be- iworden, vorige week to-ongeluk in New iet leven gekomen, ge de jaren tachtig j naam onder een Jiek toen Miles Davis Igvoor zijn band. Drie iet de legendarische ft 'on tour' geweest. :e twee cd's met Ier zijn eigen naam ftt> Berg een kleine door Theo de With alphen aan den run - Een stadshart is meer dan alleen ge bouwen. Het bestaat bij de gra tie van mensen die er willen werken, winkelen en uitgaan. Met dat uitgangspunt werkte de Alphense filmmaakster Annette Lameijer de afgelopen maanden aan een documentaire over de bouw van een nieuw stadshart in haar woonplaats. De film 'Het hart van de Alphenaar' gaat van daag in première in het Parkthe ater. In haar documentaire portret teert Lameijer vijf stadgenoten. Zij laat hen aan het woord over het stadshart en datgene waar hun eigen hart naar uitgaat. Hun hobby, hun passie. Predi kant Gilbert Baudet vertelt bij voorbeeld over zijn 'verslaving' aan het schaakspel, terwijl de 11-jarige Else Marie Veraart laat zien hoe ze haar best doet een balletdanseres te worden. Deze beelden heeft de filmmaakster versneden met opnamen van de sloop van oude panden in het Alphense centrum en de bouw van het nieuwe stadhuis. „De plannen voor het stadshart houden mij al jaren bezig", ver telt Annette Lameijer. „In 1996 zijn we met een aantal kunste naars onder aanvoering van Ma rianne Meester een tegenactie begonnen: het Meesterplan. Ik stond toen vrij kritisch tegen over de plannen. Inmiddels ben ik positiever gestemd. Een stad met de omvang van Alphen kan niet zonder een goed theater, winkels en expositieruimte. An ders wordt het een slaapstad. Mensen willen niet voortdurend naar Leiden, Den Haag of Am sterdam om uit te gaan." Voor haar film deed Lameijer een beroep op de subsidiepot van 200.000 euro die het ge meentebestuur in het leven had geroepen om met culturele pro jecten de bouwoverlast te ver zachten. Eerder werden daaruit onder meer een fotografiepro ject van Alpha Nuova, voorstel lingen van 'Ship of Fools' en een megakoor dat optrad met Ernst Daniël Smid bekostigd. „Eind april kreeg ik groen licht, maar toen was ik al begonnen met fil men. Anders had ik mooie mo menten in de sloop gemist." De laatste opnamen maakte ze twee weken geleden bij de ver huizing van de ambtenaren van het oude stadskantoor naar het spraakmakende glazen gebouw van Erick van Egeraat. „Dat leek me een mooi moment om te stoppen. Het totale stadshart is pas in 2006 voltooid. Daar kan ik niet op wachten. Ik heb nu een jaar aan de film gewerkt en dat is lang genoeg." De bouwactiviteiten heeft ze in zwart-wit gefilmd. De portretten van de vijf Alphenaren zijn er in kleur tussendoor geweven. Ze variëren in leeftijd van 11 tot 63 jaar. Lameijer: „Ik wilde zoveel mogelijk verschillende leeftijden en levensstijlen. Van predikant tot putjesschepper. En dat be doel ik letterlijk, want ook direc teur Peter Tillemans van de Al phense Rioolspecialist (ARS) komt aan het woord. Hij is be smet met het rioolvirus en put jesschepper is voor hem een geuzennaam." „Voor mij was de belangrijkste voorwaarde dat ze een verhaal en mooie ogen hadden", ver volgt de filmmaakster. „Ik zit ze met de camera vrij dicht op de huid en ik hou ervan als mensen met sprekende ogen de lens in kijken. Er is met alle vijf een band ontstaan." De 35 minuten durende documentaire is de eerste grote film van Lameijer. Ze heeft wel filmpjes in eigen beheer gemaakt en items ge draaid voor zenders als TV West en SBS. „Ik ben altijd gefascineerd ge weest door bewegende beelden. Misschien had ik de filmacade mie moeten doen, maar ik heb een omweg gemaakt via de schrijvende en fotograferende journalistiek. Het meest voel ik me echter filmmaker. Ik zou het liefst documentaires en speel films voor kinderen maken." Predikant Gilbert Baudet is een van de vijf geportretteerde Alphena ren. Archieffoto 'Het hart van de Alphenaar* gaat vanmiddag om 16.00 uur in première in het Parktheater in Alphen aan den Rijn. De film wordt 3 januari uitgezon- door Rody van der Pols leiden - Een theaterhervormer en muzikaal vernieuwer, maar ook een antisemiet en 'sekteleider'. De Duitse componist Richard Wagner (1843-1914) was behalve een van de meest invloedrijke kunstenaars van de negentiende eeuw, ook zeker een van de meest controversiële. Verguisd en aanbeden. Ook in Nederland, constateert Josine Meurs in het proefschrift, waarop zij onlangs aan de Leidse universiteit promo veerde. Het is vandaag de dag moeilijk voor te stellen wat voor een op winding zich in 1876 van cul- tuurminnend Europa meester maakte. Alle ogen waren die zo mer gericht op Bayreuth, het Beierse provincieplaatsje waar de vierdelige cyclus 'Der Ring des Nibelungen' in première zou gaan. Forse bedragen wer den neergeteld voor een plekje in het Festspieltheater, de 'kunsttempel' die hier onder de strikte supervisie van Wagner was verrezen. Zijn belofte was ook niet gering: niets minder dan de 'volkomen illusie' stelde de componist zijn publiek in het vooruitzicht. Om die te bereiken had Wagner een aantal revolutionaire veran deringen doorgevoerd. Verande ringen die tot op de dag van vandaag een stempel op de the aterpraktijk drukken. Een or kestbak buiten het zicht van de toeschouwers bijvoorbeeld. „In die tijd was het normaal dat je de muzikanten op hun instru menten zag ploeteren", vertelt de Leidse. „Nu hoorden de toe schouwers muziek zonder te zien hoe die gemaakt werd. Voor ons - gewend als we zijn aan radio's en cd-spelers - is het bijna niet voor te stellen hoe magisch dat destijds gevonden werd." Een andere belangrijke innova tie, hoe triviaal die nu ook klinkt, was een verduisterde zaal en een verlicht podium. „Door allerlei technische gebreken was vaak het omgekeerde het geval. Daardoor had het publiek meer oog voor elkaar dan voor het podium." Bovendien liet Wag ner zijn muzikanten eindeloos oefenen. In een tijd waarin twee repetities als voldoende werden beschouwd een ongelofelijke luxe. Het resultaat was er dan ook naar: de muziek klonk oor- strelend. In veel andere opzichten viel de première echter tegen. De de cors overtuigenden bijvoorbeeld absoluut niet. En nog veel te leurstellender: de hooggestemde theorieën over het Gesamt- kunstwerk bleken wel wat al te idealistisch. „Uitgangspunt voor zijn theorie vormt de Griekse tragedie", legt Meurs uit. „Daar in kwamen volgens hem alle kunstvormen op een ideale ma nier samen. De Griekse samen leving had echter één gebrek: slavernij. Hierdoor viel het Ge- samtkunstwerk uiteen in aantal afzonderlijke kunstvormpjes, die op zichzelf weinig te betekenen hadden. Daarom pleitte Wagner voor een maatschappelijke om wenteling: in een nieuwe, ideale samenleving zou het Gesamt- kunstwerk opnieuw kunnen ontstaan." Deze filosofie had Wagner ech ter geformuleerd in zijn revolu tionaire, in ballingschap door gebrachte jaren toen hij nog droomde van een nieuw Duits land. Inmiddels maakte Wagner Josine Meurs: „De ideeën en innovaties van Wagner drukken tot op de dag van vandaag een stempel op de theaterpraktijk." Foto: Henk Bouwman zelf deel uit van de gevestigde orde. Van het beloofde, ideale kunstwerk en de bijhorende re volutie kwam in Bayreuth dan ook weinig terecht. De droom die zoveel negentiende-eeuwse kunstenaars had geïnspireerd spatte uiteen. Toch had dit nau welijks gevolgen voor zijn popu lariteit. „Veel van zijn aanhan gers verdedigden hem ook in de trant van: je moet die theorieën niet zo letterlijk nemen." Hetzelfde gold voor zijn antise mitische schotschriften; ook die konden de groeiende populari teit van de componist niet te genhouden. „Want over de jo den heeft Wagner een aantal vunzige stukken geschreven", zegt Meurs. „Hij beweert daarin onder meer dat joden alleen kunst kunnen imiteren, dat zij niet in staat zijn om zelf iets te creëren. Zo heeft hij geen goed woord over voor de joodse com ponist Mendelssohn. Die zou al leen kunnen imiteren." Ook in Nederland groeide het publiek in de jaren die volgden alleen maar: gedurende de jaren negentig was er sprake van een ware Wagner-hype. Waren er in 1876 bij de première tien Neder landers onder het publiek, in de zomer van 1894 ondernamen meer dan vierhonderd landge noten de omslachtige treinreis van anderhalve dag naar Bay reuth. Het plaatsje was inmid dels uitgegroeid tot een pel grimsoord. „Veel mensen gin gen daar naar toe met het idee de verlossing deelachtig te wor den. Het is nu moeilijk voor te stellen, maar voor veel van die mensen was Wagner een soort profeet." "Wagner in Nederland', Josine Meurs, Walburg Pers, 29,95 eu- '3 den op TV West en bij de offici ële opening van het nieuwe stadhuis. Daarna volgt een tournee langs buurthuizen en scholen. schoorl/anp - Schrijver Tom Rooduijn heeft in diverse privé- collecties circa vijftig onbekende brieven van Gerard Reve ont dekt. Ze zijn deels opgenomen in zijn bosk 'Revelaties - Gerard Reve over zijn Werk Leven', dat deze week verschijnt. Reve wordt zaterdag 79 jaar. De brieven bieden volgens Kees de Bakker van uitgeverij Conser ve „een uniek inzicht in de peni bele omstandigheden waarin de schrijver in en rond zijn ramp jaar 1966 verkeerde". In de lente van dat jaar was Reve hopeloos verliefd op de veel jongere Robert B. in Den Haag. Hij kreeg geen respons van de door hem begeerde jongeling, hetgeen leidde tot hevig drank gebruik. Hij raakte in een deliri um en kwam in een ziekenhuis terecht. Een collectie van onge veer dertig brieven geeft deze periode in het leven van Reve minitieus weer. Robert B. woont nu in Canada. Verder zijn er brieven die Reve tussen 1957 en 1969 schreef aan de ouders van de vriendin van Wim Schumacher, de eerste man met wie hij een langdurige relatie had. In deze twaalf brie ven en kaarten schrijft Reve over zijn slechte woonomstandighe den, zijn werk, wederom zijn drankgebruik, de dood van zijn moeder en zijn reizen naar En geland. Wim Schumacher over leed in 1983. In 1968 en 1969 richtte Reve ne gen brieven aan Willem L., die hij in 'Het Boek van Violet en Dood' opvoerde als de mededo- genloze jongen. De destijds 18- jarige, zieke L. bracht Reve tot lange bespiegelingen over ziek te, dood en geselingen. L. woont momenteel in Zwitserland. De brieven worden gepubli ceerd met de instemming van Reve en zijn partner Joop Schafthuizen. muziek recensie Lidy van der Spek Concert 'Messiah' door Nederlandse Handelvereniging o.l.v. Thijs Kramer, m.m.v. Ellen Schuring, sopraan, Helena Rasker, alt, Ludwig van Gijsegem, tenor, Pieter Hendriks, bas-bariton, Jan Jansen, klavecimbel, Wybe Kooimans, orgel en het Randstedelijk Begeleidings Orkest Gehoord: 10/12, St. Agathakerk, Lisse. Herhalingen: 18/12 Grote Kerk Naarden, 22/12 Concertgebouw Amsterdam. Hij is een muzikaal exegeet in hart en nieren, kan als geen an der uitleggen. Dirigent Thijs Kramer is een geweldige inter preet. Niets ontgaat hem. Zon der dwingelandij houdt hij ie dereen bij de les; zijn les over Handels 'Messiah', en die spreekt boekdelen. Iisse kon zich gisteravond ver heugen in een veelzeggende, uiterst muzikale uitvoering. Koor, orkest en solisten waren eensgezind in de greep van Kra mer. Vanuit één visie werd ge zongen, gespeeld en gesoleerd; niet omdat het moest maar om dat het vanzelfsprekend ont stond. Dat wil niet zeggen dat de Nederlandse Handelvereni ging geheel vlekkeloos zong, dat de akoestiek perfect was voor zoveel zangers, dat sa menzang en spel altijd feilloos gelijktijdig verliep. Maar het waren slechts stofjes op een aangrijpend mooi schilderij. Thijs Kramer gaf elk koor een zeer persoonlijke kleur, creëer de tempowisselingen die func tioneel en verrassend bijdroe gen aan de diepgang van stuk ken uit het eerste en tweede testament, maakte zeer door dacht gebruik van oplaaiende en uitdovende dynamiek. Voor al voor de pauze koos Kramer zijn tempi vrij langzaam, zoals in 'O thou that tellest good ti dings to Zion', wellicht om het belang van de vreugdevolle tij ding te benadrukken. En zo kon ook de sopraan Ellen Schuring haar ziel en zaligheid leggen in het duet 'Come unto Him'. Ze kreeg alle tijd om met haar hel der kristallen stem dit aanbod te vieren. Op het intens gezon gen 'And He will give you rest' reageerde het orkest spontaan en uitnodigend. In het duet 'O death, where is thy sting?' mengden de stem men van Ludwig van Gijsegem (tenor) en Helena Rasker (alt) zich fraai in een wollig warm coloriet. Pieter Hendriks maak te van het indrukwekkende re citatief 'Behold, I will tell you a mystery" gevolgd door de arfe 'The trumpet shall sound' een onvergetelijk en onvergankelijk testament. Zelden speelde de eerste cellist van het Randste delijk zo overtuigend muzikaal en alert, straalde het trompet geschal zo genuanceerd, stre ken de eerste en tweede violen zo zilverzacht, danste het klave cimbel zo tinkelend. Als 'Hij' daar werkelijk boven het ster rendak ziet en luistert, is het laatste glorieuze koor 'Blessing and honour, glory and power be unto Him, for ever and ever, Amen' zeker iflet onopgemerkt gebleven. amsterdam/gpd - Het Bijbels Museum stevent dit jaar af op een recordaantal van 38.000 be zoekers. In aanwezigheid van koningin Beatrix vierde het mu seum gisteren zijn 150-jarig be staan met de opening van drie nieuwe vaste opstellingen rond de collectie van grondlegger do minee Leendert Schouten. De predikant (1825-1905) trok in zijn pastorie van heinde en verre tienduizenden bezoekers met zijn schaalmodel van de Taber nakel, volgens bijbelse overleve ring de 'Tent van God' die het volk van Israël tijdens de reis van veertig jaar door de woestijn met zich meevoerde, en de Ark des Verbonds, de heilige kist waarin de Tien Geboden wer den bewaard. Directeur J. Boonstra herinner de er in zijn toespraak aan dat het voortbestaan van het Bijbels Museum een aantal keren aan een zijden draadje heeft gehan gen. I11 de jaren zestig van de vorige eeuw was dat het geval vanwege de ontkerkelijking. In de jaren tachtig bleek het in 1975 door de toenmalige prinses Beatrix geopende onderkomen in de twee statige monumentale panden aan de Herengracht van de hand van de zeventiende- eeuwse architect Philip Ving- boons ernstig in verval geraaid:. Met rijkssteun is het gelukt de panden met de best bewaarde authentieke keuken uit de zes tiende eeuw en de plafondschil deringen van Jacob de Wit in volle glorie te herstellen. Boon stra: „We kunnen hier ook in de toekomst laten zien dat de bijbel een belangrijk onderdeel van onze cultuur was, is en zal blij ven. We zijn er voor gelovigen en niet-gelovigen, voor autoch toon en allochtoon." Jeiden en de regio bestaat grote belangstelling voor s inele en amateuristische kunstbeoefening. Heilig Vuur tad- en regiogenoten die musiceren, zingen, dansen, ^spelen, fotograferen of op andere wijze actief zijn. E Vandaag: Judith Bloedjes uit Leiden. zifer van Judith Bloedjes "Iven, op de eerste ver- Groot raam, dus veel l8iral aan de muur hangt vooral borden, be zinken platen met >1. Of veilig geklemd 1 gevouwen rand van 1 een enveloppe, lingkleurige houten o^en vier stoeptegels, dfle poten van een oven r®at is de oven waarin ze >°imiek bakt. „Die wordt l8| Vandaar de tegels. Islen ook heet, maar ;ntoor mijn gevoel toch a3e de hitte tegen voor vloer. Mijn ovenbou- eSiat het niet nodig is, Dloe het toch. Dat vind veilig idee. Ik heb een brandalarm." öedjes vervaardigt por- hoedjes en "Wiiek. „Ik had al heel iet klei. Ik kom uit 'n en opwoensdag- 1 ik altijd naar het irk, naar een crea- etvan Loon. Werken met :k, klei. Daar had ik zo'n plezier in, dat vond ik zo geweldig. Dat ge voel is altijd gebleven." Ook tijdens haar opleidingen, agogisch werk (activiteitenbe geleiding) en creatieve therapie. „Uiteindelijk kwam ik in de leer bij meneer Breuker van Het Gil de. Dat is een club van oudere mensen die hun professie, hun ambacht willen uitdragen. Nou, meneer Breuker, die vroeger werkte bij pottenbakkerij Groe- neveld in Voorschoten, was echt een ambachtsman. Van hem leerde ik echt pottenbak ken. Hij was 84, had de ziekte van Parkinson, maar als hij ach ter de schopschijf zat, viel dat helemaal van hem af. Dan zat hij stil, in opperste concentra tie." Zelf werkt ze ook nog steeds veel met de schopschijf, de schijf die het plateau in bewe ging zet waarop de pottenbak ker de klei in de juiste vorm kneedt. „Daar kan ik heel pre cies mee werken. Heel fijn en secuur. Maar ik heb ook een elektrisch aangestuurde. Dat gaat sneller. Dat is vooral heer- Judith Bloedjes wil haar voorwerpen iets extra's meegeven. „Ik wil dat er naar gekeken wordt met respect." Foto: Hielco Kuipers lijk met grote voorwerpen." Want klein, groot, rond, ovaal, golvend of strak, ze maakt kera miek in allerlei vormen. „En echt niet alleen borden en mokken. Als ik alleen maar mokken zou draaien zou ik kriegel worden. Ik probeer ook een grote variëteit in vormen aan te brengen. Binnen de standaardvormen voor potten en vazen is veel mogelijk." Bloedjes wil haar voorwerpen ook iets extra's meegeven. „Ik wil dat er naar gekeken wordt met respect. Ik wil dat ze meer zijn dan gebruiksvoorwerpen. Voor mijn keramiek zoek ik steeds een drager. Üoor die dragers van wol en zink bij voorbeeld worden ze als het ware opgetild. Vorm én functie, daar kijk ik naar." Dat ze veel vuldig zink gebruikt is logisch, zegt ze. „Ik maak mijn glazuren voor mijn keramiek ook zelf. Zink, in poedervorm, is een van de elementen van dat glazuur. Ik vind het leuk dat het zink, na voltooiing van het keramiek, dan weer op een andere manier terugkomt. Bovendien vind ik zink mooi. De werking van het water zit er in. Het leeft." En dan die hoedjes die ze maakt. Simpel, zonder opsmuk en in uiteenlopende vormen. „Dat ik die hoedjes maak, is ei genlijk uit nood geboren. Ik maak al een tijd hoedspelden van keramiek. Voor een exposi tie zocht ik een tijdje terug bij passende hoeden. Die heb ik niet gevonden, dan maak ik ze maar zelf, dacht ik. Ja, inder daad, ik maak een heleboel." Sieraden, objecten en hoedjes zijn te zien en te koop bij Van Manen aan tafel, Hogewoerd 21, Leiden en bij Casa Blanca, Hogewoerd 12, Leiden. Herman Joustra &l

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 2002 | | pagina 17