KUNST 8f CULTUUR Musea onthutst over recente kunstroven Hollandse meesterwerken op Schiphol teZS^oudh^n Eten of gegeten worde Voorproefje Youp in Leidse Schouwburg Rapper Nelly verzamelt prijzen Bond weer op hummer 1 in VS Koningin opent Van Abbemuseum Beelden gestolen Koninklijk huis laakt auteur Tomas Ross Leidse musea extra alert maar geen extra maatregelen Egyptisch Museum honderd jaar Muziek" overwe concert^ af te stc dinsdag lo decemb door Wijnand Zeilstra leiden - Youp van 't Hek pro beert zijn oudejaarsconference in Leiden uit. En het levert de vertrouwde beelden op. Om kwart over acht zitten vijfhon derd mensen in de schouwburg op zijn eindejaarsbespiegelin- gen te wachten. Vijf kwartier la ter stroomt de zaal leeg, waarna om even na tienen een nieuwe zaal met vijfhonderd fans in spanning afwacht wat er gaat komen. Steeds twee voorstellin gen per avond - wat een vak, fiapper Nelly. Foto: Reuters las vegas - Rapper Nelly heeft gisteren de ene prijs na de an- riere in de wacht gesleept. De muzikant kreeg liefst zes onder scheidingen toegekend tijdens de 2002 Billboard Music Awards Show in de MGM Arena in Las Vegas. De belangrijkste onderscheiding was die voor artiest van het jaar'. 10s angeles - De nieuwste Ja mes Bond is op dit moment de succesvolste film in de Ameri kaanse bioscopen. In een nek- aan-nek race met Harry Potter heroverde 'Die Another Day" iruim twee weken na de premiè- je van beide films de kopposi tie. Het jongste avontuur van de JBritse geheim agent 007 bracht tot nu toe 120,2 miljoen dollar in het laatje. 'Harry Potter en de £eheime Kamer' leek een week geleden nog de best bezochte film te worden. De Britse tove naarsleerling kwam afgelopen weekeinde niet verder dan de derde plaats, blijkt uit cijfers van de Amerikaanse bioscopen. ,:«L -eindhoven - Koningin Beatrix -opent op vrijdag 17 januari het vernieuwde en uitgebreide Van Abbemuseum in Eindhoven. Dankzij de nieuwbouw, een ontwerp van architect Abel Ca- •hen, is de tentoonstellingsruim te vier maal zo groot geworden. Daardoor is het mogelijk om voortaan gelijktijdig werken uit de eigen collectie en wisselten toonstellingen te laten zien. Op .19 januari gaat het museum open voor het publiek met de tentoonstelling 'Over wij, About we', bestaande uit de belang rijkste werken uit de eigen col lectie, aangevuld met nieuwe aanwinsten die door verschil lende kunstenaars speciaal voor de nieuwbouw zijn gemaakt. de bilt - Uit de beeldentuin van kunstenaar Jits Bakker in De Bilt zijn naar nu blijkt in de nacht van vrijdag op zaterdag twaalf beeldhouwwerken gesto len. Het gaat om elf bronzen sculpturen en een marmeren beeld van de beeldhouwer. De werken vertegenwoordigen een gezamenlijke waarde van zo'n 130.000 euro. Het gaat om één van de grootste beeldenroven uit de Nederlandse geschiede nis. In oktober werden ook al vier sculpturen van Bakker ge roofd. den haag/gpd - Het koninklijk huis is 'not amused' over de jongste thriller 'Omwille van de kroon' van misdaadauteur To mas Ross. Hoofddirecteur Eef Brouwers van de Rijksvoorlich tingsdienst heeft de schrijver in ^een brief laten weten dat som mige beweringen in zijn boek grievend en beledigend zijn en -inbreuk maken op de 'persoon lijke levenssfeer' van leden van het koninklijk huis. Ross' thriller behandelt de Greet Hofmans-affaire, die zich af speelde in de jaren vijftig. Ook "gaat de schrijver in op de rol van prins Bemhard tijdens de Twee de Wereldoorlog. De toenmalige .prins-gemaal zou twee zonen hebben verwekt bij een Engelse dame, een bewering die volgens Brouwers onjuist is. Ook zou Bernhard tijdens de Tweede Wereldoorlog een brief met vre desvoorstellen aan nazi-topman Himmler hebben geschreven. Brouwers heeft het bij het NIOD nagevraagd en stelt dat van die kant met stelligheid wordt ont kend dat een dergelijke brief zou bestaan. Volgens Ross heeft Bemhard wel degelijk twee zonen bij een 'Engelse dame' verwekt Hij noemt drie boeken waarin deze gegevens te vinden zijn. Ook de brief die Bernhard op 24 april 1942 aan Himmler zou hebben geschreven duikt volgens Ross in veel literatuur op. wat een bedrijf. Beide voorstellingen beginnen op exact dezelfde manier: na een kort inleidend muziekje komt Youp op, zegt bij wijze van mededeling vooraf dat hij na dit programma definitief gaat stop pen, maakt de grap af, en de eerste lachsalvo is binnen één minuut een feit. Want dat 'stop pen' is natuurlijk maar spel, Youp 'speelt' Youp luidt immers de programmatische titel. Als kind nam hij zich al voor later nooit te gaan werken en alleen maar te blijven spelen. Het lijkt hem aardig te zijn gelukt. Het is een rare gewoonte, maar menigeen gaat na het zien van zo'n proefvoorstelling op oude jaarsavond kijken, of er nog veel veranderd is. Het lijkt alsof Youp dit keer op alles gerekend heeft. December duurt nog wel even, en wie kan nu al weten, hoe dit turbulente jaar zal aflopen. De verhaalstructuur van zijn confe rence is losser dan ooit. Er zou dus eventueel van alles kunnen veranderen. De absurditeit van voetbalvandalisme of in saai heid vastgelopen relaties zijn fa voriete Ypup-onderwerpen. Ze komen ook nu weer in rijke ma te voor. Die kunnen er dus uit, als dat nodig mocht zijn. De gekte van 2002 komt trou wens in het eerste deel van de conference volop aan bod. Wie dacht dat een cabaretier deze gekte nauwelijks nog met een grap kan overtreffen, heeft het mis. Youp heeft in veel gevallen toch weer een vorm gevonden om alle absurditeiten als zoda nig te ontmaskeren. Het is la chen en je schamen tegelijk - van de bouwfraude tot en met Pim, van de koninklijke bruiloft tot en met het pretparkenover schot of 'de grimmige sfeer in ons welvarende land. Wie om kijkt, verbaast zich, en Youp weet als geen ander die verba zing aan te wakkeren. Vanavond mag Leiden nog tweemaal voorproeven. Het uit eindelijke gerecht wordt op ou dejaarsavond door de VARA op gediend. leiden - De Nederlandse muse umwereld heeft onthutst gerea geerd op de roof van twee schil derijen uit het Van Gogh Muse um, zaterdag, en de diamantroof uit het Museon in Den Haag, vo rige week zondagnacht. Dat in twee toch als goed beveiligd be schouwde musea kon worden in gebroken, had niemand ver wacht. Ook Jetteke Bolten, directeur van Stedelijk Museum De La kenhal in Leiden, toont zich ge schokt. „Het is moeilijk om het boeventuig tegen te houden. Enerzijds moeten wij als musea streven naar zoveel mogelijk openheid. We mogen geen ge sloten burcht zijn. Die openheid heeft echter een keerzijde. Je kunt blijkbaar, zoals in het Van Gogh Museum, zomaar een ruit inslaan. Gelukkig heeft De La kenhal niet zoveel ramen.'' Bolten zat een paar jaar geleden in een commissie die de beveili ging van de Nederlandse musea onder de loep heeft genomen. „Een van de aanbevelingen was dat musea de beveiliging moes ten aanscherpen. Dat advies is over het algemeen goed opge volgd. Ook De Lakenhal heeft een aantal verbeteringen aange bracht. Ik zeg niet welke. Met zulke informatie ben ik alleen maar criminelen ten dienste", aldus de directeur van het Leid se museum. Naar aanleiding van de nieuwe kunstroven heeft zij geen extra maatregelen ge troffen. Voor het Museum voor Volken kunde geldt hetzelfde. „Wel vormt dit voor ons een aanlei ding om alle procedures nog eens goed door te nemen", zegt directeur Steven Engelsman. „Waar zitten de onzorgvuldig heden, waar verslapt de aan dacht?" Ook voor Engelsman geldt dat hij ervoor wil waken zijn museum tot een fort te ver bouwen. „Je kunt overal wel ge- uniformeerde, barse bewakers neerzetten die bij het minste of geringste ingrijpen, maar daar mee maak je het museum niet aantrekkelijker. Beveiliging is belangrijk, maar niet prioriteit nummer één." Een woordvoerster van het Rijksmuseum van Oudheden zegt dat het museum aan het Leidse Rapenburg ervan uitgaat optimaal beveiligd te zijn. „Wel zijn we momenteel extra alert, maar nadere details daarover willen onze beveiligingsmensen niet geven. Annemarie Veis Heijn, directeur van de Nederlandse Museum vereniging zegt dat de twee ro ven de museumwereld in beroe ring hebben gebracht. „Het ge beurde roept een gevoel van on veiligheid op. Kennelijk kan in goed beveiligde musea geroofd worden. Dat hadden we zeker niet verwacht." De vereniging, waaraan vier honderd musea zijn verbonden, heeft een handleiding voor be veiliging van musea uitgegeven. Ook verzorgt de vereniging cur sussen en werkgroepen 'beveili ging musea'. Volgens Veis Heijn zijn Nederlandse musea over het algemeen beveiligd op 'in ternationaal niveau'. De twee beroofde musea al helemaal. „Beide hebben zowel camera bewaking als bemande beveili ging", aldus Veis Heijn. „Er zijn overigens twee soorten bewaking: die van overdag en 's nachts. Overdag is beveiliging moeilijk. Je moet schipperen tussen veiligheid en toeganke lijkheid. 's Nachts zou de bevei liging toch potdicht moeten zit ten." Naar aanleiding van de diefstal len komt de museumbranche waarschijnlijk deze week bij el kaar om te praten over maatre gelen. Het ministerie van On derwijs, Cultuur en Weten schappen, de Inspectie Cultuur bezit en het Instituut Collectie Nederland (ICN) heeft ze uitge nodigd voor een gesprek om over oplossingen te praten. De museumvereniging wil met name dat het (on)veiligheidsbe- wustzijn bij musea wordt ver sterkt. „Een Intomart-onderzoek wees enige tijd geleden uit dat daaraan nog het een en ander schort", aldus Veis Heijn. „De wereld is veranderd, onveiliger geworden en daar hebben mu sea ook mee te maken", geeft de verenigingsdirecteur aan. „Met die diamantenroof uit het Mu seon dachten we nog dat dat misschien eerder bij dat soort voorwerpen kan voorkomen. Maar nu het ook weer met schil derijen is gebeurd, heeft ieder een het idee dat het hen ook kan overkomen." De gestolen schilderijen van Van Gogh waren niet verzekerd, omdat ze in bezit zijn van het Rijk. Veis Heijn noemt dat 'ver standig beleid'. „De verzeke ringspremies zijn gewoon te hoog om voltallige collecties te kunnen verzekeren. En door de huidige ontwikkelingen zullen die premies waarschijnlijk nog verder stijgen. caïro - Het is wellicht het bekendste gezicht uit de oudheid, dat van Tutanchamon. En een mooie foto levert het sowieso op. Het gouden masker van de farao is een van de topattracties van het Egyptisch Museum in Cairo dat gisteren begon met de viering van het honderdjarig bestaan. Foto: AP/Amr Nabil AMSTERDAM/ANP Schiphol heeft als allereerste luchthaven in de wereld een eigen museum. Kroonprins Willem-Alexander opende gisteren het Rijksmuse um Amsterdam Schiphol. Reizi gers kunnen nu naast al dan niet belastingvrij winkelen of een kopje koffie drinken, beken de Hollandse meesterwerken bekijken, voordat ze het vlieg tuig instappen. Het museum is een dependance van het Rijksmuseum in Am sterdam. In de goudkleurige 'zwevende' ruimte van 160 vier kante meter zijn tien kunstwer ken te zien uit de 17de eeuw, de Gouden Eeuw. Het gaat om ne gen schilderijen van onder an deren Jan Steen, Jacob van Ruis- dael en Pieter de Hooch en een tegeltableau van Comelis Bou- meester dat speciaal voor dit museum opnieuw is gerestau reerd. Ook hangt er een werk van Rembrandt, een portret van zijn (vermoedelijke) echtgenote Saskia van Uylenburgh. Behalve deze werken zijn kleine tijdelijke tentoonstellingen te zien. Mo menteel is dat een collectie glas- serviezen en siervazen, Dutch Design Glass from the 1920's. De ruimte is ontworpen door architectenbureau Benthem Crouwel Naco. Volgens J. Ben them is specifiek gekozen voor de kleur goud. „Niet alleen van wege de Gouden Eeuw, maar ook om aandacht te trekken en toch de kunst te respecteren." Onder het museum kunnen mensen souvenirs kopen in de Rijksmuseum Shop. Het Rijks museum in Amsterdam en Schiphol hebben ieder de helft van de kosten voor de expositie ruimte, ongeveer 2,5 miljoen eu ro, betaald. De exploitatie van de 'Gouden Box', zoals het mi- nimuseum ook wel wordt ge noemd, zal grotendeels door de opbrengst van de winkel wor den bekostigd. De initiatiefnemers verwachten dat het museum een succes wordt. De miljoenen passagiers die bijvoorbeeld alleen Schiphol aandoen, omdat ze moeten overstappen, kunnen op deze manier makkelijk kennis maken met de Nederlandse cultuur. Voor Schiphol is het „een parel Londen/leiden - Enkele van de grootste musea ter wereld heb ben een verklaring ondertekend waarin zij zeggen niet van plan te zijn oudheidkundige kunst werken 'terug te geven' aan de landen waar de objecten van daan komen. De directeuren van achttien musea, waaronder ook het Rijksmuseum in Am sterdam, hebben hun handteke ning gezet onder de verklaring die is opgesteld door het Metro politan Museum in New York. De instellingen zeggen dat zij functioneren als 'universele mu sea' waarvan de hele wereld kan profiteren. Volgens de directeu ren zou onder meer de kunst uit de klassieke oudheid tegen woordig niet bewonderd wor den, als musea de kunstwerken niet ten toon stellen. Het grote publiek raakte op deze manier doordrongen van de waarde die bijvoorbeeld klassieke Griekse beelden hebben voor de moder ne wereld en de mensheid als geheel. De afgelopen jaren hebben veel landen waarvandaan in het ver leden kunstwerken naar wester se musea zijn verscheept, de te ruggave van de objecten geëist. Sommige, veelal kleinere, voor werpen zijn teruggegeven, maar musea hebben aan de meeste claims tot nu toe geen gehoor gegeven. De musea die het document hebben ondertekend, zeggen dat de manier waarop de objec ten in het verleden in het bezit van de musea zijn gekomen, niet te vergelijken is met wat nu de illegale kunsthandel of roof wordt genoemd. Steven Engelsman, directeur van het Rijksmuseum voor Vol kenkunde in Leiden, is dat met de ondertekenaars eens. „Je kan nieuw recht niet op een oude si tuatie toepassen." Toch behoort hij niet tot de ondertekenaars van de verklaring. Hij vindt het te ver gaan om tegen elke vorm van retoumering te pleiten. „Je moet dat per geval bekijken. Momenteel proberen een aantal landen om menselijke resten van hun inheemse bevolking te rug in bezit te krijgen. In zo'n geval vind ik dat je zo'n aan vraag moet honoreren." t 1 1 door Herman Joustra ii leiden - Puur reke :l zien is het een eenti lossing. De jaarlijk 11 concertzaal Q-bus e gelijk aan het jaarlij het Muziekhuis. Afs zaal zou de finani| men dan ook in sen. Maar een prett j is het niet want he heet natuurlijk nie* zo. Johan Andrée, r de Stichting Muzie >1 dan ook dat het n t komen. Maar daar\| hulp van de gem .Anders is het wat e einde verhaal en ;c nog keihard voor mk ken om te voorkoi einde zich niet uit! hele Muziekhuis." Een paar weken 1 Andrée de perikeli uit de doeken tijdei 11 dering van de raae voor cultuur, waai 1 ting voor 2003 were Bij die gelegenheid li gemeente financiee e gen. „Want de sii r pend. We hebben structureel tekort v i ro. Dan houdt het 1 r keer op. Afgelopen ten we even dat we niet meer konden h Zover kwam het niet, maar schetst van de situatie. I problemen zijn di voeren op de Leid: van Popmuzikant! Die zou in Het NI* programmering vai zaal Q-bus verzorg! huur voor haar reki „Maar al snel na c 1997 ging het mis. e mering was geen verliezen stapelden Uiteindelijk moest huis de prograi1 plichtingen van de j overnemen, inclus 1 „Toen dachten we gaat zich wel tei misschien zal de g ons een compel1 treffen." Dat geb niet. „Tot overmas zegt Andrée, schuldeisers van d! stoep met navorde door, en door inte strubbelingen, ble» ons lange tijd nie boekhouding op <j den. En dat is noi subsidie in aanm< men." Die subsidie, 38.; 1 jaar, heeft Het Mjj laatste jaren niet gen, zegt Andrée. de jaarlijkse huur 1 pand, van 64.698,91 financiële problem* deels verklaard. Ini de accountant dei 1999 goedgekeurd naar verwachting 1 ook d'e cijfers van I zijn ingediend. Natuurlijk zijn er' sten, maar die zijn niet voldoende. „Pi teren hier zo'n ze\ Dat zijn ongeveer» muzikanten. Dat is! kerntaak, het ven oefenfaciliteiten vd kanten. De muziej hier ook lessen. Ik: wekelijks vierhonc muziek beoefenet wel wat Op, maar» Met het afstoten va men we een eindj dat we daarmee 1 helft van het tekort! pen. Maar we doei lijk liever niet. We I op de gemeente." j Verantwoordelijk Alexander Pechtolij nog geen commenij Kroonprins Willem-Alexander opende het dependance van het Rijksmuseum op de luchthaven Schiphol. Foto: ANP/Peter de Jong op de kroon" van de al bestaan de 24-uurs stad, zei D. Flink, di recteur Retail van Schiphol. „In zo'n metropool mag een muse um niet ontbreken." Ook het Rijksmuseum is blij met de de pendance. Het is volgens hen belangrijk de collectie toeganke lijk te maken voor een zo groot mogelijk publiek. Bovendien is het een „mooie etalage" als het Rijksmuseum in de hoofdstad de komende jaren wordt ver bouwd. Angst voor diefstal, na de roven in twee musea afgelopen week, is er niet. Aangezien de plek zo bijzonder is voor een museum is goed nagedacht over de beveili ging, zegt A Visser van het Insti tuut Collectie Nederland (ICN), dat onderzoek deed naar de in vloed van trillingen, klimaat en beveiliging. De werken zijn in twee speciale vitrines van bij zonder veilig glas geplaatst. Bo vendien is het gebied waar het Rijksmuseum Schiphol ligt al zeer veilig, omdat het achter de paspoortcontrole is en er volop bewakers van de luchthaven en de Koninklijke Marechaussee rondlopen. Het museum gaat om 07.00 uur open en sluit om 20.00 uur. De toegang is gratis. theater recensie Susanne Lammers Voorstelling: 'Erik of het klein insectenboek' door Beumer Drost. Naar het boek van Godfried Bomans. Tekstbewerking: Tom Sijtsma. Regie: Henk van Ulsen. Spel. Peter Drost. Vormgeving: Tom Schenk. Gezien: 8/12, Leidse Schouwburg. Een wereld waarin wespen wo nen in een rode chrysant, hun angel in de paraplubak zetten en contrabas spelen op een le vende bromvlieg. Dat opschrij ven is op zich niet zo moeilijk, dat laten zien is hogere tover kunde. Beumer Drost hebben voor het verbeelden van 'Erik of het klein insectenboek' niet veel meer nodig dan licht en een soepel wit doek dat door een ingenieus systeem van ka trollen alle mogelijke vormen kan aannemen. Het doek, met de vorm van een spinneweb, begint als de groe ne Wollewei op het schilderij in Eriks slaapkamertje en wordt met evenveel gemak een schit terende vlinder als een kwaad aardige spin, een donker tor- renhol of een lichtdoorschenen slakkenhuisje. Dat dat simpel ogende, maar razend knappe decor de aandacht niet volledig opzuigt, toont de kwaliteiten van Peter Drost. Hij speelt in zijn eentje Erik en het hele insectenvolk dat de Wollewei bewoont. En hij doet dat perfect. Elk dier krijgt een volstrekt eigen typering - er is geen verwarring mogelijk. De Haagse wesp, die als een Vespa door de lucht zoemt, zijn zeven zeer huwbare dochters en zijn vrouw zijn reuze hommel met de alj Amsterdamse klinkt volkomen a| pasontloken vlindl waar je onmidde verliefd op worcj nog knapper dan gen is de snelhj Drost tussen de dieren heen en we) Toch is 'Erik of h« tenboek' niet sprookjesachtig 1 ook een rare, wrej beesten die elkaaij kijken. Ook Erik j aan het dilemma ten worden', maa gruwelijk dat ookj vergeleken bij dj mensen-wereld v| eindelijk terugkeel verwijten ze je dat tasie hebt.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 2002 | | pagina 20