Huisje, boompje en een klein feestje MEDIA KLM laat zich in de kaart kijken door RTL-camera 'Voor mij is het geen drama' 'Ik ben niet bang voor eigen emoties' T>inet wil er ruimte >r pop- en uwsradio Dte kijk op nieuws in üogramma DrinSane 4 Jubilerend Eigen Huis Tuin dankt succes aan gezelligheidsfactor HOC 648 ZATERDAG 7 DECEMBER 2002 ig/anp - Het kabinet Ijdag besloten dat er ernatieve popzenders komen, bij de verdeling M-frequenties voor com- kej radiostations. In totaal enhte te verdelen voor ne- ders. in bestaande commerci- ïit^ers kunnen meedingen dujn nieuwe vergunning, uni moet ingaan en zal kkfoor acht jaar. Daarnaast pite voor twee nieuwko- ie commerciële radiobe- kunnen een bedrijfsplan q en een bod uitbren- n partij kan niet meer e zenders bezitten. )inet heeft vijf zenders ngekleurd. Het gaat be- n twee alternatieve pop- die zich niet uitsluitend 3J"op de hitlijsten, om een ender, een zender met pdstalige muziek en een die ldassieke muziek rrejzz uitzendt. De andere iders mogen hun pro ving zelf invullen, ook frequenties voor "gelijke commerciële ra- 1 vthikbaar. Zenders moe- daarvoor in aanmerking nnfcn, een deel van hun ar|ma's besteden aan de iar ze actief zijn. juiet nam vrijdag na ja- roolitiek en juridisch ge- een beslissing over de »t van de commerciële iders. Van de zeven be- jzenders was al duidelijk een bod uit moesten i voor een plekje in de tr M. Bosma van Color- is tevreden met het be- - n station zit op de kabel i landelijke dekking van detnt en zou graag ook in op FM willen. „Ik ben Ie boel is opengebroken, imarkt zat al jaren dicht zich nu eindelijk ver- er^. Iedereen heeft nu een ^ga van de Vereniging rciële Radiostations raarin commerciële zen en die al op FM uitzen- z,r1riet blij met de uitwer- tr het kabinet. „Dit geeft nah enkele duidelijkheid", im - Een 'insane' kijk op vvs is wat de makers van ve actualiteitenrubriek n voor ogen hebben. De woordspeling op de imatitel, YorinSane, is t Maar wat bedoelen ze 'gestoorde' benadering ptualiteit? tjpt het kennelijk niet", esentator Roel Kyvelos, rfvan zijn rol in de soap st en als presentator van te ver bij SBS. Tja. Het is Kisane' van te worden: e dagen geen actuali- Dgramma meer gelan- jrden zonder dat een Igen kijk op het nieuws èloofd. Het nieuwe ada- eg van de gebaande pa- pctiviteit is niet langer telijk en de mening van pe man in de straat is Catherine Keyl stopt voortijdig met programma Keyl Catherine Keyl: „Het is maar de vraag of het zo slecht scoort. Er zijn al collega's die me gebeld hebben van: vijfhonderdduizend kijkers slecht scoren? Wat is dit? Als wij dat hadden zouden we heel blij zijn." Foto: Willem ten Veldhuys hilversum/mediaredactie - De TROS haalt de talkshow Keyl op 21 december van het scherm. Het programma trekt zaterdag avond op Nederland 1 te weinig kijkers (rond de vijfhonderddui zend) en is inhoudelijk niet sterk genoeg. Een paar maanden geleden werd Keyl nog binnengehaald als beproefd kijkcijferkanon en nu toch de eerste mislukking. Presentatrice en eindredactrice Catherine Keyl reageert. Wat vindt u daarvan? Ik vind er een heleboel van, maar wacht liever met uitlatin gen. De TROS en de producent zijn nog in onderhandeling over de afkoopregeling. En we moe ten nog drie afleveringen. Ik wil niemand frustreren en demoti veren, zo ver dat al niet gebeurd is. Voor mij is het geen drama. Op 21 december is de laatste, twee dagen daarna begint mijn programma bij de EO en in april ben ik terug bij de TROS." een programma slecht is? „Daar kun je natuurlijk over discussiëren. Want is dit pro gramma niet succesvol als je de best scorende programma's van de andere netten tegenover je hebt staan? Het is maar de vraag of het zo slecht scoort. Er zijn al collega's die me gebeld hebben van: vijfhonderddui zend kijkers slecht scoren? Wat is dit? Als wij dat hadden zou den we heel blij zijn." Uw programma stopt voortijdig. Toch niet leuk, stoppen omdat De TROS zegt dat u het eens bent met de beslissing te stop pen. „Het is in onderling overleg be sloten. Als ik had gezegd, jon gens dit programma is het ein de en het wordt goed, dan had den ze er natuurlijk anders te genover gestaan, dan nu ik ook zo mijn twijfels heb." Twijfels? „Niet over wat ik presteer. Vol gens mij maak ik een heel goed programma, maar de vraag is of de omstandigheden zo gunstig zijn, de plek, de tijd en de zen der." Dan kan het programma ook naar een andere tijd, dag of zen der? „Misschien moet je wel over andere dingen nadenken. Mis schien zijn we wel verzadigd met talkshows. Dat zou natuur lijk ook kunnen. Maar daar moet ik eerst over nadenken." Geen diepe teleurstelling? „Nee. En ik ben ook niet werk loos. De eerste telefoontjes van andere zenders zijn al weer bin nen. Maar dat kan niet. Ik zit gewoon vast bij de TROS." Raar Volgens de TROS gaat u tot het voorjaar in retraite. Teleurge steld? „Dat vond ik ook een raar woord. Alsof ik met pensioen ga of depressief ben. Ik ga gewoon nadenken over een nieuw pro gramma. Wat ik bij de EO doe, is goed bevallen. Daar maak ik een talkshow op lokatie. Dat heet dan ineens een portret. Maar of ik daar mee doorga, weet ik niet." Myrna, Rob en Nico. Noem deze drie namen en slechts een enke ling zal de schouders ophalen. Al tien jaar kruipt klussend en tui nierend Nederland op zaterdag avond zes uur massaal voor de buis om inspiratie op te doen bij Eigen Huis Tuin. Een kijkje in de keuken van drie bevlogen mooimakers. door Martin Ruesink Hilversum - Nee, een feestje vie ren ze niet, hoewel er voldoende aanleiding is. Tien jaar Eigen Huis Tuin mag met recht een mijlpaal worden genoemd. Nog altijd kijken elke keer zo'n 1,3 miljoen mensen naar het maga zine. dat het eerste structureel gesponsorde programma op de Nederlandse tv was en de weg bereidde voor een hele stoet van tuin- en klusprogramma's. „Ik wil mezelf helemaal niet op de borst kloppen, maar wij heb ben het allemaal bedacht", zegt tuinman Rob Verlinden (52). Een doordeweekse avond, 19.00 uur. Nico, Rob en Myma zijn neergeploft in misschien wel de bekendste huiskamer van Ne derland. 'De Boerderij' achter de rivierdijk vormt al zeven jaar het decor van de 'moeder aller klus programma's'. Waar die boerde rij staat, moet een geheim blij ven. „Eigen Huis Tuin is toch vooral een beetje een mysterie en dat willen we graag zo hou den,zegt Verlinden. Maar waarom toch geen feestje? „Omdat we hier gewoon het he le jaar door feest hebben", zegt Nico Zwinkels (57) nuchter, Myma Goossen (40) knikt: „Wij hebben elke veertien dagen op vrijdag ons feestje, als we alle drie op de boerderij zijn voor de gezamenlijke stukjes. Ons feest je, ja dat noemen we echt zo." Eigen Huis Tuin heeft volgens Rob Verlinden (I.), Myrna Goossen (m.) en Nico Zwinkels (r.) vormen het presentatieteam van Eigen Huis Tuin. Foto: GPD/Roland de Bruin de makers zelfs na tien jaar nog te kampen met vooroordelen en misverstanden. Vooroordeel één: de drie presentatoren' ste ken alleen eventjes de handen uit de mouwen als de camera draait. Rob lacht: „Kijk eens naar die rouwranden onder m'n nagels, die zitten er niet voor niets. Het komend weekeinde heb ik voor het eerst in drie we ken vrij." Nico: „We zijn vijf da gen per week keihard aan het werk. In het begin had ik er nog een baantje bij, maar dat lukt niet meer. Tien tot twaalf uur werken levert een band met veertig minuten ruw filmmateri aal op, daar zie je op tv vier mi nuten van terug. Tel maar uit hoe lang we bezig zijn." Nog een vooroordeel: de pre sentatoren zijn niet half zo han dig als ze lijken. Nico zou nog geen hamer kunnen vasthou den, zoals onlangs Manuella Kemp in een tv-programma suggereerde. „Daar heeft ze me inmiddels haar excuses voor aangeboden", verzucht Nico, „zo ken ik ons Maantje ook he lemaal niet, ze heeft een fantas tisch jaar in Eigen Huis Tuin meegedaan." Misverstand drie: wie Rob of Ni co thuis op bezoek krijgt, .krijgt gratis een nieuwe vijver of bad kamer. Nico: „We vragen altijd vooraf wat de mensen zelf heb ben begroot voor een klus en gaan met dat budget aan slag. Mochten we daar niet helemaal mee uitkomen, dan valt er meestal nog wel een mouw aan te passen." Vooroordeel vier: Rob plant elke tuin zo bomvol, dat na afloop van de opnamen de helft er weer uit moet. „Flauwekul, ik vind nou eenmaal dat je niet twee of drie jaar hoeft te wach ten op een mooie volle tuin. Het verwijt dat ik er voor kapitalen in plant, snap ik niet helemaal. Kijk eens hoeveel bakstenen er in een huis gaan, daar hoor je toch ook niemand over?" Misverstand vijf: sponsors bepa len de inhoud van het program ma. Rob: „We hebben onlangs nog de prijs voor het beste ge sponsorde programma gekre gen. Wij prijzen geen specifieke producten van sponsors aan, we geven alleen informatie over een bepaald type product. We heb ben hele prettige sponsors, die ons vertrouwen dat we een goed programma maken waar zij zich aan willen verbinden." Kracht De kracht van Eigen Huis Tuin zit 'm volgens de makers in de opzet van het programma: veel korte items, met voor ieder wat wils. Alles is zeer 'scherp' gemonteerd, zodat niet elke ha merslag of spitbeweging wordt getoond. „Het is infotainment, we brengen vooral gezelligheid in de huiskamers. We zijn be wust geen trendsetters, maar trendvolgers, hebben soms iets oubolligs. Eigen Huis Tuin is ook een beetje camp. Kijk, niet iedereen in Nederland woont in een paleis, maar we willen alle maal wel graag de uitstraling van een paleis." Verlinden blijkt net zo makkelijk over het tv-vak, programmafor- mats en kijkersdoelgroepen te praten als over sierheesters, be gonia's en tuinvijvers. Hij was het ook die al in de jaren 80 on der de indruk raakte van het BBC tuinprogramma Gardener's World en zijn eigen 'tuinhoekje' begon in AVRO's Service salon. Pas veel later, met zijn eigen tuinprogramma Flora Magazine bij RTL, kwam de grote door braak. „Nico had in die tijd zijn eigen klusprogramma Eigen huis, plek onder de zon bij RTL. We zaten allebei op een rottige tijd, aan het eind van de zaterdagmid dag. Toen het idee ontstond om samen een klus- en tuinierpro gramma te maken, dachten de meesten dat het wel een flop zou worden. Gelukkig zag Bert van der Veer, die toen program madirecteur was, het wel zit ten." En zo begon in 1992 Eigen Huis Tuin aan zijn onstuitbare op mars. Nico en Rob kregen assis tentie van een presentatrice, Marceline Schopman. Marceli- ne ging en Myma Goossen kwam. Myma ging en Manuela Kemp kwam. Na Manuela, Irene Moors en Minoesch Jorissen, keerde Myma vijf jaar geleden op het oude nest terug. Myma: „Ik heb geen spijt van de andere dingen die ik voor tv heb ge daan, zo zit ik niet in elkaar. Maar achteraf had ik graag al die jaren dit programma willen doen". Myma Goossen is de verbinden de schakel in het programma. Zij is meestal op de boerderij, waar ze zich in haar atelier be zighoudt met creatieve klussen en interieur-ideeën. „Myma houdt de boel scherp, ze kan ontzettend zeiken", zegt Rob plagerig, „ze denkt constant na of het wel logisch is wat we doen, of er geen rare overgan gen tussen opnamen zitten en dat soort dingen. Tien jaar Eigen Huis Tuin. Je zou verwachten dat de makers steeds geroutineerder worden, beter op elkaar ingespeeld raken en dus ook steeds makkelijker hun programma in elkaar draai en. „Dat is een grote misvat ting", vindt Nico Zwinkels, „elke klus moet toch maar weer ge daan worden. Ik zat vanmorgen al om half zeven in de auto, op weg naar een huis waar we een afdak moesten maken. Allemaal hoeken in verstek zagen, dat doe ik natuurlijk zelf." Verlinden: „Eigen Huis Tuin maken wordt steeds moeilijker, omdat we constant de lat hoger leggen. Als je op routine zou gaan draaien, zakt de boel in el kaar. We zijn het laatste jaar bij voorbeeld erg met de muziek bezig geweest, er zitten tegen woordig veel meer stevige pop nummers onder de items dan vroeger." De routine van de makers heeft er wel toe geleid, dat er minder bloopers worden gemaakt tij dens de opnamen. Daarom is het populaire blokje missers aan het eind van het programma in middels geschrapt. „Dat is aan de ene kant wel jammer, maar je moet je afvragen of een blooper blokje met alleen maar verspre kingen nog wel zo leuk is", zegt Myma. Eigen Huis Tuin, elke zater dag, 18.10 uur, RTL 4. RADIOGEZICHT KLM-toestel op Schiphol. Foto: GPD/Dijkstra igekke benadering idt YorinSane er niet fcn op het nieuws te zit- fcekert Kyvelos. Het arbij natuurlijk mooi uit tuten als het Binnenhof /wjordig de trekken van r Tenhuis beginnen te ver- Wij gaan als YorinSane ,er\ Binnenhof, waarbij een lek zou kunnen zijn de zaken daar te vergelij- ieen andere branche", Kyvelos dan toch maar ïvan de sluier op. „En in anJaarsuitzending kijken Is andere actualiteiten- ima's terug op het voor- i met aandacht voor de 00ja Claus en Fortuyn en iring van de euro en zo. toen we alles wat zich in Idnieuws aandient, ik ons niet zo snel bij de l van Saddam Hoessein /e'i. Voorop staat de eigen- rptoist, die is belangrijker hieuws zelf." YorinSane tee niet een typisch Irogramma, het is meer lent. „Infotainment ja, 70/jpresenteert het pro- i samen met 3FM-deejay Brinkman. 101 Lange ne, vanaf vanavond om ir bij Yorin. schiphol - Een KLM-vliegtuig op Schiphol staat heel hard olie te lekken. Een passagier gaat door het lint als hij wordt geweigerd voor een vlucht naar de Antillen. Dit na een negatief reisadvies van de autoriteiten, die hem be schouwen als een mogelijke drugskoerier. Vliegtuigmaaltij den moeten worden weggekiep- erd omdat ze niet goed gekoeld zijn. O ja, en de broodjes zijn weer eens te donker afgebakken. In navolging van televisieseries over de gang van zaken bij de luchthaven Schiphol, Easyjet en chartermaatschappij DutchBird zijn vanaf maandagavond nu ook de lotgevallen van KLM- personeel en -passagiers te vol gen. Voor de docu-soap Vlie gende Hollanders van RTL 4 heeft de nationale luchtvaart- trots de deuren wijd opengezet. Producent Visible TV en de KLM laten in de 13-delige serie zien dat er veel misgaat in de lucht vaart. Veel kijkers kunnen daar over als ervaringsdeskundigen op het gebied van vertragingen meepraten, maar meestal weten zij niet wat er zich achter de schermen afspeelt. Vliegende Hollanders beoogt hen alsnog een kijkje in de keuken te ver schaffen. De Koninklijke Luchtvaart Maatschappij krijgt wel eens het verwijt niet open genoeg te zijn, zo stelt KLM-woordvoerder Frank Houben. De onderne ming heeft zich dit verwijt aan getrokken. „We geven in de se rie een indruk hoe het voor en achter de schermen toegaat. Ge voelige onderwerpen schuwen we niet, zoals het weigeren van passagiers op Antillenvluchten. Het is de praktijk. Onze mede werkers hebben er iedere dag mee te maken." De camera ploeg kreeg volgens Houben alle vrijheid, waarbij er alleen beper kingen waren opgelegd ter be scherming van de privacy van personen en gevoelige bedrijfs informatie. „Wij hadden er de laatste hand in, maar we heb ben nooit tegen ze gezegd: dit en dit mag je niet uitzenden." Dat er in de eerste aflevering vooral problemen aan de orde komen, kan Houben zich goed voorstellen. „Een vliegtuig tonen dat op tijd vertrekt is voor de kij ker niet leuk. Het is vooral inte ressant als er dingen misgaan. De tv-kijker krijgt de complexi teit te zien van de KLM. Het is een realistisch verslag." Uiteindelijk worden de meeste problemen wel opgelost, ook al is daar soms kunst- en vliegwerk voor nodig. Het is vooral dit as pect dat de KLM wil benadruk ken: onze medewerkers doen hun uiterste best om alles in goede banen te leiden. Het blauw van de KLM garandeert net even meer zorg en service dan de bonte kleurentinten van de concurrentie, zo is de impli ciete boodschap. Het toestel met de olielekkage wordt nog diezelfde dag door twee grondwerktuigkundigen gerepareerd, zo blijkt aan het einde van de eerste aflevering. Voor de geplande vlucht naar Lagos wordt een ander vliegtuig geregeld. Soms komen de zaken ook automatisch op hun pootjes terecht. Het toestel naar de An tillen was eigenlijk overboekt, maar dankzij de weigering van potentiële drugssmokkelaars blijkt er vlak voor vertrek toch nog genoeg plaats aan boord. Maar niet alle passagiers zijn te vredengesteld. „Het is niet goed wat de KLM doet", zegt een bo ze vrouw die niet mee mag. Vliegende Hollanders, maandag avond 9 december om 22.00 uur op RTL 4. Richard Mooyman Naam: Hans Haffmans Leeftijd: 41 Radioprogramma: NPS Opera Live, Mati nee op de vrije zaterdag, de KRO maandag avond op Radio 4 Omroep: NPS, KRO, VARA Hoe ben je bij de radio terechtgekomen? Dat is een toevalstreffer. Ik studeerde gitaar aan het Sweelinck Conservatorium in Am sterdam. Maar eigenlijk had ik meer de be hoefte om mijn gitaar weg te zetten en het publiek uit te leggen wat ik aan het doen was. Ik had tijdens mijn studie een keer een stemtest bij de EO gedaan. Van de 100 kan didaten was ik de enige die Debussy goed uitsprak. Zo ben ik in eerste instantie om roeper geworden.' Radio-cv? Toen ik als omroeper werkte heb ik allerlei cursussen gevolgd: logopedie en presenta tietechnieken. Uiteindelijk ben ik bij de EO naar Radio 4 gegaan, want klassieke muziek is het enige waarin ik echt geïnteresseerd ben. Zo'n vijf jaar geleden ben ik met herrie weggegaan bij de EO en heb het jaar daarna bij ongeveer alle omroepen gewerkt. Wat herinner je van je allereerste uitzending? Ik weet nog dat er iemand voor mij zat die praatte een minuut vol tot de piepjes. Met volzinnen. Dat vond ik onvoorstelbaar knap. Ik zat daarna ontzettend te klooien met de lichtjes. Wit, groen en je kreeg rood van de technicus. Maar ik wist gelukkig precies wat ik wilde zeggen. Wat is leuk aan radiomaken? Dat je zo direct in contact bent met muziek Of het nu in een spreekcel of in een concert zaal is. Het is geweldig om te vertellen wat je ziet en de luisteraar daar deelgenoot van te maken. Vooral bij een opera is dat een uit daging. Het is heerlijk om mensen mee te laten gaan in de muziek. Is radiomaken moeilijk? Ja, je moet van een uur 60 minuten maken waarin je de luisteraar radio laat beleven als een podium waar ze een beeld bij hebben. Je moet de muziek vrijlaten en tegelijkertijd Hans Haffmans Foto: Ton Kastermans waar mogelijk als presentator bijdragen aan het beeld van het sprookje. Dat is niet altijd makkelijk Bij een groot stuk, een sympho- nie van Mahler van een uur bijvoorbeeld kun je alleen maar hopen dat het een mooie uitvoering is. Wat voor presentator ben jij? Ik ben niet bang voor eigen emoties. Als ik ontroerd ben zeg ik dat, zonder het aan te dikken. Een NOB-technicus zei laatst tegen me dat hij thuis aan mijn stem kan horen of ik een goed of een slecht concert aan elkaar zat te praten. Heb je een ritueel tijdens het presenteren? Ik presenteer vanaf zoveel verschillende lo caties, Vredenburg, het Concertgebouw, dat ik niet echt een ritueel heb. Maar om me lekker en veilig te voelen zorg ik er wel voor dat ik altijd ruim op tijd op de locatie ben. Ik wil voelen hoe het zit. Je hoort het altijd als een presentator net binnen is. Krijg je veel reacties van luisteraars? Ja heel soms. Van mensen die bijvoorbeeld de auto langs de kant van de weg gezet heb ben omdat ze de muziek zo mooi vonden. Veel mensen willen weten wat ze gehoord hebben. We hebben veel gemotiveerde luis teraars en die willen ook vaak hun mening kwijt. Er zijn in Nederland opvallend veel mensen die verstand hebben van muziek Luister je veel naar de radio? Het Radio 1 Journaal in de auto en de BBC World Service. En via de satelliet naar BBC radio 3 en Skandinavische klassieke radio. Mijn vrouw komt uit Denemarken. Favoriete presentator? De Radio 1 Joumaalpresentatoren zijn goed: Rob Trip, Menno Remeijer en Harmke Pij pers. Met welke muziek zou je stiltes opvullen? Dit is zo maar een lijstje, morgen ziet het er weer anders uit: Desprez, Monteverdi, Pur- cell, Bach, Mozart, Schuböt, Bruckner, Stra vinsky, Messiaen, Ligeti,fptear ook oude blues, Bill Withers. Popmuziek volg ik niet maar ik luister liever naar 3FM dan naar Ra dio 2 Voor welk programma zou je de overstap naar tv maken? Een overstap zou ik nooit maken. Daarvoor is radio te leuk Televisie erbij doen lijkt me wel prima. Ik zou wel warm kunnen worden voor een langlopende portretserie met in ternationale en nationale componisten, beeldende kunstenaars of architecten.Dat mag ook best met mij buiten beeld. Het moet in ieder geval met cultuur te maken hebben. Susanne van Velzen In Opera Live presenteert Hans Haffmans vanavond (Radio 4, 19.00- 23.00 uur) live vanuit het Muziektheater in Amsterdam de Clementie vcui Keizer Titus. Woensdag is Haffmans voor de NPS live bij de opening van de Nederlandse Muziekdagen in Utrecht.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 2002 | | pagina 31