Elektroshocks voor Juliana GESPREK VAN DE DAG '-ém dens van De Kast' Corrv K°" i De eindeloze spiraal van kopen, kopen en kopen Hetzelfde Roman over Koude Oorlog op Soestdijk bezorgt koude rillingen HOC 152 MENSELIJK In de Jaarbeurs in Utrecht vond gisteren voor de zesde keer het festival 'Maak de droom waar' plaats, een muziekfeest be stemd voor verstandelijk en meervoudig gehandicapten en hun begeleiders. Zij hadden gratis toegang en vervoer. Dit t jaar waren er onder meer optre- nings, Ronnie Tober en Henk ■H» Westbroek. De gehandicapten hadden de artiesten door mid del van een enquête zelf uitge kozen. De zogenaamde Frekie-trofee, die jaarlijks tijdens het festival wordt uitgereikt, ging naar JAN SMIT wegens zijn bijzondere inzet voor mensen met een verstandelijke en/of lichamelijke handicap. Smit treedt al sinds de eer ste editie belangeloos tijdens het festival op. De presenta tie van het evenement was in handen van Erika Terpstra, die vorig jaar de Frekie-trofee won. Foto: GPD De Britse regering heeft geld uitgetrokken voor de ontwik keling van de eerste REGENMACHINE ter wereld. Londen verleent 160.000 euro subsidie aan een onderzoek van de universiteit van Edinburgh. Wetenschapper Stephen Salter ontwierp een windturbine van ongeveer zestig me ter hoogte in de vorm van een eierklutser. Geplaatst op een catamaran moet het draaiende gevaarte water uit zee opzuigen. Het water wordt verneveld om op die manier wolken te laten ontstaan. Volgens hoogleraar Salter kan zijn machine tegen minimale kosten een belangrijke bij drage aan de strijd tegen de droogte leveren. De regenma ker in spe hoopt dat zijn uitvinding uiteindelijk ook leidt tot vrede in het Midden-Oosten. Hij wijst erop dat Israël de Westelijke Jordaanoever bezet houdt omdat het gebied in 40 procent van de Israëlische waterbehoefte voorziet. Het derde gala van de KONINGINNEN VAN DE NACHT, wordt 16 de cember voorlopig ook het laatste. Initiatief neemster van het project voor tippelaarsters van de Keileweg, de Rotter damse columniste CAR RIE, zoekt andere ma nieren om zich in te zet ten voor 'haar' meiden. Zo geeft ze morgenmiddag de af trap van een ontwerpwedstrijd voor een rosse buurt of eroscentrum in Rotterdam. ,,We willen de gemeente graag een aantal ontwerpen aanbieden voor een rosse buurt of een eroscentrum waar vrouwen normaal hun werk kunnen doen. 8 Maart, op vrouwendag, worden de inzen dingen tentoongesteld." Burgemeester en wethouders hebben aangekondigd dat de tippelzone aan de Keileweg 31 december 2005 sluit. ,,De politiek hijgt ia onze nek. Maar ik heb nog geen enkel teken gekregen dat iemand zich ermee bezighoudt hoe het daarna verder moet. En dat zal toch moeten", aldus Carrie. Foto: GPD Jeanine Schreurs, het gezicht van Zuinigheid met Stijl. Foto: GPD/Diana Scheilen Terwijl de winkeletalages, een paar dagen na het sinterklaas feest, alweer vol liggen met kerstgeschenken, klinkt vanuit het zuiden van Nederland de roep om collectieve soberheid. Kort na de Internationale Niet- Winkeldag vertelt woordvoerder Jeanine Schreurs van de organi satie 'Zuinigheid met Stijl' over de genoegens van het 'consu- minderen'. Nog niet zo heel lang geleden vergeleek menig Nederlander zijn materiële succes met dat van zijn buren. Tegenwoordig spiegelt bijna iedereen zijn ei gen welvaart aan de materiële welstand van de echte rijken. Het is een verschuiving die vol gens Jeanine Schreurs uit Maas tricht mede de oorzaak is van de eindeloze spiraal van kopen, ko pen en nog eens kopen waarin veel westerlingen gevangen zit ten. „In de jaren zestig wilde ieder een net zo'n auto als de buren hadden. Tegenwoordig zie je zelfs in een blad als Libelle kerstkleding en kerstinterieurs zoals miljonair Bill Gates die heeft", moppert Schreurs. Deze week nog las ze vol verbijstering een advertentie voor een dagje shoppen in New York, a raison van 200 euro. „Ik wil geen mo raalridder zijn, maar een hele dag reizen om acht uur te kun nen winkelen. Het klinkt mis schien alsof ik een trien ben, maar het is decadent" Schreurs is het gezicht van Zui nigheid met Stijl. De stichting geeft het blad Genoeg uit, een uitgave die is voortgekomen uit de Vrekkenkrant De Maas trichtse communicatiedeskun dige raakte door persoonlijke perikelen bij de stichting betrok ken. „Ik had een druk leven met een baan in Amsterdam bij een kleine stichting die verdragen voor duurzame ontwikkeling uitwerkt met landen als Benin, Buthan en Costa Rica. In Buthan liep ik een tropische ziekte op, waardoor ik uiteinde lijk mijn baan verloor. Om weer greep te krijgen op mijn financi en zocht ik informatie bij Zui nigheid met Stijl." Wat begon als een speurtocht naar tips om met een kleiner in komen rond te kunnen komen, werd uiteindelijk ideologische gedrevenheid. „Ik heb echt het gevoel dat ik deel uitmaak van een maatschappelijke beweging die op gang is gekomen", zegt Schreurs. „Steeds meer mensen zijn het zat om zich steeds maar opgejaagd te voelen en gevan gen te zitten in die spiraal van werken, geld verdienen en ko pen. Als je uit die spiraal ont snapt, ontstaat er zoveel meer rust en aandacht in je bestaan. Op mijn reizen heb ik in de praktijk gezien hoe onze over daad ten koste gaat van andere delen van de wereld." Schreurs zegt het liefst op een creatieve manier dingen op te knappen die ze vindt of krijgt. „Ik zeg niet dat je helemaal niets mag kopen. Maar van kopen word je in elk geval niet gelukki ger. Mensen hoeven ook niet het gevoel te hebben dat ze te kortschieten omdat ze een mini muminkomen hebben. Weinig geld betekent niet dat je geen mogelijkheden hebt. Goedheid, aandacht hebben voor elkaar en persoonlijke groei zijn belangrij ker." Bij de tegenwerping dat het voor haar makkelijker is om te min deren dan voor iemand met een uitkering, wijst ze op de vele tips en ideeën die Zuinigheid met Stijl via internet verstrekt.Als je kind bijvoorbeeld om dure merkkleding vraagt, kun je af spreken dat één keer per jaar een merkbroek kan, maar geen tien keer. Of je spreekt af dat je kind ook zelf meehelpt om geld te verdienen voor die broek. Zuinigheid uit zich ook in ver standig keuzen maken: jezelf de vraag stellen of je iets echt nodig hebt." Jaco Meijer Fictie of waarheid? Koningin Juliana moest in de jaren vijftig haar aversie tegen de bewape ningswedloop bekopen met een gedwongen opname in een psychiatrische kliniek. In een tijd waarin de angst voor het Rode Gevaar met de dag groeide, zag het kabinet-Drees de pacifistische idealen van het staatshoofd als een bedreiging voor de staatsveiligheid. Zolang de feiten niet boven water komen, zal de Greet Hofmans-affaire de Oranjes blijven achter volgen. De Bloemendaalse socioloog en scena rioschrijver Hans Galesloot (49) bestudeerde het drama uit de jaren vijftig en vulde de open gaten in de puzzel op met fictie. Het resultaat is een historische roman die leest als een trein, maar ook een boek dat een hypothese bevat waar de historici niet meer omheen kunnen. Op Juliana is - met medewerking van haar echtgenoot Bem- hard - een koele karaktermoord gepleegd, stelt Galesloot. Hoe anders is te verklaren dat zij in stemde met de verbanning van haar hartsvrien din Greet Hofmans van het hof? Galesloot is een geroutineerde scenario schrijver, die zowel voor de Duitse als de Nederlandse televisie ('Medisch Centrum West') produceert. Of zijn eerste roman 'Mevrouw Majesteit' ook een succes wordt, moet blijken. De schrijver heeft al ervaren dat zijn boek op een muur van weerstand stuit. Daags na verschijning sabelde het Algemeen Dagblad de 'kas teelroman' van Galesloot neer. De hoofdredactie van de Telegraaf besloot op het laatste moment een voltooid ar tikel over het boek uit de kolommen te weren. Galesloot: „Ik ben daar erg van ge schrokken. Henk Hofland (NRC-jour- nalist, red.) zei van de week tegen me, dat dit altijd gebeurt als je iets minder rooskleurig over het koningshuis schrijft. Zonder het goed te lezen wil len ze het killen voordat het op gang komt. Curieus hoor. Waarom moet het Nederlandse volk zo blind adoreren?" Toch zal de zaak steeds opnieuw wor den opgerakeld, voorspelt Galesloot. Als je zegt: 'Hier heeft niemand wat mee te maken en het blijft allemaal geheim', dan roep je dat gewoon over jezelf af." Het drama - volgens Galesloot - in het kort. Juliana was sterk gekant te gen de bewapeningswedloop en be schikte in haar vrienden- en kennis senkring over een grote groep mede standers, niet zelden religieus geïn spireerd. Haar echtgenoot Bemhard onderhield juist warme contacten met de wapenindustrie, die jaren la ter zouden uitmonden in een volgen de affaire: Lockheed. Het huwelijk kwam onder zulke hoge druk te staan, dat Juliana in 1955 overwoog te scheiden. In die dagen zou dat ongetwijfeld hebben geleid tot aftreden en het einde van de monarchie, iets wat noch het kabinet, noch Bemhard wenste. En dus werd er gezocht naar een stok om de hond mee te slaan. Die stok was Greet Hofmans, de zweverige hartsvriendin van de vorstin. Gedemo- niseerd tot een gebedsgenezeres van het kaliber Raspoetin werd ze ervan beticht de kwade genius achter het ontwrichte huwelijk te zijn. Terwijl Ju liana door de voordeur richting kliniek werd af gevoerd, moest Hofmans het paleis via de ach terdeur voorgoed verlaten. Citaat: „Na vijf dagen in de kliniek onderging Ju liana een elektroshockbehandeling. De procedu re duurde slechts enkele minuten. Ze lag gedro geerd op een behandeltafel. Ze onderging de stroomstoten met een leren bitje in de haar mond, zodat ze tijdens de korte stuiptrekkingen niet op haar tong kon bijten. Op de tiende dag had Juliana een eindgesprek met dokter Hoelen. 'Hoe gaat het met u?', vroeg Hoelen. 'Goed', zei ze 'Hoe bent u hier gekomen?', vroeg de zenuw arts. Juliana dacht na, keek in het rond en haalde haar schouders op. 'Dat herinner ik me niet meer'." Het schrijven van zijn 'op feiten gebaseerde ro man' kostte Galesloot acht maanden, maar er gingen jaren aan vooraf waarin hij zich naast zijn werk in archieven begroef. „Ik ben helemaal niet zo geboeid door het koningshuis, maar alleen door deze affaire. De films van Oliver Stone over JFK en Nixon fascineerden me en ik vroeg me af of er zich een soortgelijke affaire in Nederland had afgespeeld, al kom je dan natuurlijk wel te recht in zaken van kruideniersproporties. Nixon heeft uit wrok tegen zijn vader een oorlog ver oorzaakt in Cambodja en Vietnam, dat is toch een drama met heel andere dimensies." „Op een gegeven mement dacht ik: 'Die affaire- Hofmans zit heel anders in elkaar dan tot nu toe is gepresenteerd'. Een van mijn aanwijzingen daarvoor is de briefwisseling over deze zaak tus sen Carl Romme, de fractieleider van de KVP, en Eduard Hoelen, psychiater en directeur van de Ursulakliniek in Wassenaar. Die brieven worden bewaard in het nationaal archief, maar ik was de eerste die ze onder ogen kreeg." Romme was een autoritai re katholieke politicus en een communisten vreter. In de rooms-ro- de coalitie van die da gen speelde hij een zeer invloedrijke rol. Onder historici is al langer be kend dat de spanningen op Soestdijk indertijd zo hoog waren opgelopen, dat er een plan klaar lag om Juliana op te nemen in de kliniek van Hoelen. Maar volgens Galesloot wijst de vriendschap tus sen Romme en Hoelen erop dat het ook daadwerkelijk is ge beurd. „Hoe anders kun je die karak terverandering van Juliana verklaren? Ik heb door de jaren heen een netwerk opgebouwd van intimi van de koninklijke familie en van mensen die Juliana en Bemhard in die tijd van nabij heb ben meegemaakt. Geen van hen heeft me Greet Hofmans. Foto: archief gezegd dat deze hypothese absolute onzin F Keihard bewijs heb ik niet, dit boek is de v# van de fictieschrijver. Maar ik zou zeggen: i me maar aan. Zeg maar dat het smaad is. (f het rapport van de commissie-Beel maar or fel. In dat rapport, dat nog steeds geheim if moet het behandelingsadvies van Juliana z? Het oordeel van Galesloot over Juliana valtF merkelijk positiever uit dan zijn oordeel ovi, haar tegenspeler, Bemhard. De Duitse prin wordt afgeschilderd als een onverbeterlijke kenjager die zijn vrouw keihard belazerde, k in geldzaken als in huwelijkstrouw. „Ik ziet dit boek als een rehabilitatie van Jul Ze is ten onrechte afgeschilderd als een vol incompetente vrouw, gevoelig voor zweveif heid." Met behulp van de psychiatrie zou (f stin monddood zijn gemaakt. „Hoe deden f vroeger in de Sovjetunie? Als je zit opgeschf met een dissident die je niet kunt slaan en f( zij luistert ook niet, wat kun je dan nog doej psychiatrie is voor dit soort zaken al zo vaal bruikt. Wat zich hier heeft afgespeeld, lijkt f een beetje op de DDR indertijd. Een procef ter gesloten deuren, zonder onafhankelijk P zoek." Opgesloten in een glazen huis leidde Julian' uiterst moeilijk leven. Galesloot: „Elk barstf er in kwam, moest worden weggepoetst. Jei niet zeggen dat ze een vrij mens is geweestji heeft te maken gehad met een enorme vod en betutteling. De schrijver vraagt zich dal af hoe vrijwillig de oude vorstin inmiddels i openbare leven is verdwenen. „We weten if toch weer niet wat er aan de hand is? Misstr' is ze wel helemaal niet zo dement, maar is r' woon heel vrijpostig, en hebben ze aan het!1 zoiets van: Blijf jij even binnen zeg." r Kees van der Linden Hans Galesloot, Mevrouw Majesteit - R Roman over het leven van koningin Juliana. Uitgeverij Arena, 19,50 euro. 11 Er is niets veranderd. Alleen heet de gri meur nu visagiste. Maar ze is nog steeds de vriendin van het zusje van de regisseur. En liaar enige werkerva ring is, net als vroeger, het kleuren van zwarte pieten voor het buurt feest. Ik heb het over de eindexamen films die de studenten van Film- en Media-academies ieder jaar moeten afleveren. Sotns hebben ze bij die pro jecten acteurs nodig. En dan word je gevraagd om voor een fles wijn een dag of wat toneel te spelen. Zesendertig jaar geleden - ik zat nog op de Toneel school - deed ik voor het eerst mee en af gelopen week was de tot nu toe laatste keer. En geloof me: er is in al die jaren niets veranderd. De regisseur is nog de zelfde ambitieuze jongeman en in zijn kielzog fungeren klas- en schoolgenoten nog steeds als producent, cameraman, da me van de catering en opnameleider. Ook de financiering is hetzelfde gebleven. De school stelt een klein potje ter beschik king en de rest wordt betaald door de fami lie van de studenten. De vader van de ge luidsman heeft het bestelbusje ter beschik king gesteld, de broodjes worden geleverd door een oom van de producent en de kle ding is bij elkaar geritseld door de moeder van de opnameleider. Het is niet algemeen bekend maar de debuutfilm van de Paul Verhoevens van morgen worden altijd weer betaald door vaders, moeders, ooms en tan tes. Bij al die films, ik heb nu een keer of acht meegedaan, wordt steeds dezelfde fout ge maakt: tegenslag wordt niet ingecalculeerd. Tegenslag kost tijd en geld en wordt dus niet in de toch al krappe begroting meegenomen. Iedere jeugdige producent gaat er optimis tisch van uit dat in zijn film alles gladjes zal verlopen. Maar dat gebeurt natuurlijk nooit. Bij mijn debuut zat een fout snoertje ons dwars. Daardoor stoorde de microfoon steeds. Lastig, vooral omdat het zondag was met alle winkels dicht. Toen eindelijk ie mandszwager, die bij een technisch bedrijf werkte, het juiste snoertje had gebracht, was het twee uur later. De afgelopen week zat de pech in een afivezig schroevendraaiertje. Voor de film was het nodig dat een auto, een fraaie oldtimer, door een wasstraat ging. De buitenspiegel moest worden inge klapt. De spiegel van die oldtimer kon al leen worden losgeschroefd. Werkje van een minuut. Mits de juiste schroevendraaier aanwezig was. Of de juiste inbussleutel - dat weet ik niet meer. Vijf steeds kwadere tele foontjes en anderhalf uur verder kon de au to pas gewassen worden. Nog iets dat al die films gemeenschappelijk hebben: het gebrek aan comfort zoals warmte en sanitair. Allemaal niet zo erg als je in de bewoonde wereld filmt maar verve lend als de opnames in de middle of nowhe re plaatsvinden. Dan ga je een simpel' toch missen. Ik heb helaas nooit mee#f maakt dat de oom van de regisseur inBc mische toiletten handelde. En zo stom ei afgelopen week in dezelfde drassige pP1 waar ik jaren geleden ook ql stond. M zelfde kou in mijn botten. En naast stond ook nu het onvermijdelijke nicl van de opnameleider, dezelfde jongdi II van dertig jaar geleden volgens mij. meisje dat eigenlijk in de verplegingz u maar dat het leuk vond om de filmwPr leren kennen en dat na de eerste dag 1 |a blijven hangen. Kwam goed uit want u frouw van de catering was na twee di |e vertrokken voor een lang weekend in P3 dennen met haar moeder. En dus wasf1^ als altijd een invaller nodig om de bof31 hammen te smeren. 'er Geloof me, er is in al die jaren niets va n derd. Alleen zeggen ze nu meneer teg^0} November 1956. Greet Hofmans heeft het paleis verlaten, de dreiging van een scheiding tussen Juliana en Bemhard is uit de lucht. Het koninklijk paar neemt een bloemetje in ontvangst van twee Hongaarse meisjes. Foto: archief

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 2002 | | pagina 2