'Opa had wel wat met billen, ja' 'Geluid van Hotz' in Leidse remise KUNST CULTUUR Nieuwe Ayckbou! blijft in de luchf hangen Cliff laat twee gezichten zien Het Krui(| en hong in de wer! Overzichtsexpositie schilderijen en tekeningen van Jan Sluijters Je staat hier midden in de alledaagse realiteit' Antje Monteiro. Foto: Frans van Zijst Kerst-cd van musicalsterren Amsterdam - Bastiaan Ragas heeft het initiatief genomen tot het uitbrengen van een kerst-cd volgezongen door zangers en zangeressen uit Nederlandse musicals. De opbrengst van de cd 'X-mas feelings' is bestemd voor de stichting Opkikker, die de wensen van ernstig zieke kinderen probeert te vervullen. Het album biedt bekende kerst liedjes in moderne arrange menten zoals 'Christmastime', 'Let it snow', "White Christmas', gezongen door onder anderen Linda Wagemakers, Laura Vlas blom, Maaike Widdershoven, Tony Neef, Antje Monteiro, Ve ra Mann, Joke de Kruijf, Nur- laila Karim en Tooske Breugem. De cd is te koop bij de theaters waar een Van den Ende-pro- ductie staat of via de website www.opkikker.nl Heruitgave van oeuvre Simenon utrecht - Uitgeverij Bruna be gint volgend jaar met een heruitgave van het complete oeuvre van Georges Simenon. In vier jaar tijd worden zowel de 83 titels waarin de vermaar de commissaris Maigret mis drijven oplost als de 117 gewo ne romans van de Belgische veelschrijver opnieuw uitge bracht. Volgend jaar wordt in ternationaal de honderdste ge boortedag van Simenon her dacht. Simenon was tijdens zijn leven de meest de verkochte schrijver ter wereld. Naar schat ting zijn er meer dan 500 mil joen exemplaren van zijn boe ken verkocht. Chagall trekt 50.000 bezoekers Amsterdam - Het Joods Histo- risch Museum heeft in acht we ken 50.000 bezoekers gehad voor de tentoonstelling 'Mare Chagall, Het Joods Theater'. De instelling krijgt normaal onge veer 100.000 belangstellenden in een jaar over de vloer. De ex positie, met onder meer zeven monumentale wandschilderin gen op doek, is wegens het gro te succes verlengd tot en met 19 januari. Daarna moeten de doeken naar een overzichtsten toonstelling in Le Grand Palais in Parijs. Chagall (1887-1985) schilderde de werken in 1920 voor het Joods Theater in Mos kou. theater recensif Dick van Teylingtf Dood Paard speelt Cinindrestr van en mei Gillis Biesheuvel» Green, Manja Topper en Oi Woensel Gezien: LAKtheater' 6 december 1 Philip Freriks speelt dit een voorstelling waarin, ventig keer een zin bej 'Ik herinner mij'. De thi kers van Dood Paard f grotere tegenstelling di hebben honderden j geschreven en geleerdl ginnen met 'Ik kan f voorstellen dat'. Elke1 monteren en improvij die weer in een andere de. Na de voorstelling procédé aanstekelijk. 5 Voor twee schermen 1 filmde stadsgezichten, I waterschappen zegge! Biesheuvel, Manja Toj Oscar van Woensel hun aan de zijkant zorgt t Green voor het geluidsd „Ik kan me niet voorst» er in Nederland meer: zijn dan mensen. Datl wicht van alle insectei kaar groter is dan datJ mensen bij elkaar. Dal vier minuten iemand honger sterft. Grijs heq is in het huidige modeb meeste bowlingbanen 1 ana liggen. Er uit één 1 honderd hamburgers g universum eindig, doö grensd is. Dat je zeg mijn naam is Corrie." Uit die botsing van sf( dachten en werelden langzamerhand iets oj de moraal van de vod kan noemen: de ongelij een wereld die aan de kant steeds gelijker wo dat er in elke grote wir| een Kruidvat zit. Hong! over ongeremde conl de ellende van asielzol genover de talloze opwl ten die aan het einde voorstelling over de vlo ven. In zo'n wereld leven mag, nee, dat moet gezi den. Dood Paard zet hi ernst naast elkaar, dwingend te worden: wat je ermee doet. D, een aardige, maar ook. blijvende voorstelling c ik. De begin-twintiger me het theater uitliep, niet. "Ik kan me niet voi dat je dit durft te verti kan me niet voorstella met deze quasi-kuni shit met een muziekje geld kan verdienen." ij werkt. i theater recensie Wijnand Zeilstra Voorstelling: FlatZooi van Alan Ayckbourn. Spel: Lottie Hellingman e.a. Regie: Andy Daal. Gezien: 6/12, schouwburg Leiden. Ayckboums populariteit is ongekend. De uiterst produc tieve blijspelauteur heeft we derom een nieuw stuk uitge bracht. Het is nog maar net in Engeland in première ge gaan. In blind vertrouwen op zijn grote vakmanschap speelt ook al direct een Ne derlandstalige bewerking van zijn nieuwste stuk in onze theaters. Dat is een alerte reactie. Toch is die snelheid een beetje voorbarig geweest. Juist de schrijver die zijn spelers zo vaak perfect materiaal aan reikt, laat hen in dit nieuwe stuk nu toch beduidend in de steek. Het verhaal blijft in de lucht hangen. Maar liefst drie ondankbare vrouwenrollen bevat dit stuk waar dan ook nauwelijks iets van te maken valt. Ellen Röhrman mag geforceerd leuk doen om het stuk op gang te brengen. Hannah van der Sande is een geheimzin nige assistente die op de ach tergrond moet blijven. En Marja Ueuwen mag een duistere transactie afronden. Ook zij krijgt nauwelijk) bladzijden tekst. Alle aandacht gaat uit Lottie Hellingman die i appartementencomplex de conciërge komt v» gen. Hellingman gooit energie in haar rol van loze actrice Trudy BI: We zien haar versierpo] jegens de buurman, wordt nog even een d« toneelspeelster als ze t merkwaardig complo* recht blijkt te zijn gekf Het levert aanvankelijk? le grappige momente) maar meer echter niet een vlak personage v? eenmaal helaas weinig f ken - al haar inzet ten sj Voor Serge-Henri Val( zijn handlangers in h< Olaf Malmberg en Feenstra, valt er ook rf kelijk weinig eer aan hr verhaalgegeven te beJ Valcke draait wel erg f lend op de automatisd loot en Feenstra heeft ondankbare flutrol als der genoemde dames. Malmberg kan iets di de zogenaamde buun de versiertoer. Ook zijl sonage blijft een schel cliché. 'FlatZooi' is gee spel, geen klucht, gee* medy en geen thriller. I' een warrelige mengel1 Zeven acteurs staan woorden maar met bj' vend weinig inhoud <i neel. Waar is het Ayckt# kwaliteitskeurmerk geb^ muziek recensie Louis Du Moulin concert: Cliff Richard met achttienkoppig orkest. Gezien: 5/12. Ahoy'. Rotterdam. Goed bekeken van Sir Cliff om de con currentie aan te gaan met de Sint. Want waar bijvoorbeeld Moby twee jaar gele den in Ahoy' duidelijk hinder onder vond van de verjaardag van de goed heiligman, leek de Britse popveteraan (62) eerder gebaat bij de keuze voor pakjesavond: het Rotterdamse sportpa leis was niet alleen tot de laatste plaats bezet, maar eveneens in een lossere bui dan waarmee Richard maar al te vaak wordt geconfronteerd. Het surprise-element bestond wat hem betreft uit het presenteren van twee sterk verschillende showhelften. Voor de pauze etaleerde de eeuwig jeugdige Bachelor Boy zichzelf meer als laid back, grotendeels aan de hand van zijn vorig jaar verschenen coveralbum Wanted'. Daarbij imponeerde Cliff zelf vocaal vrijwel voortdurend, maar bleef de aanvulling van zijn achttienkoppig orkest (inclusief acht strijkers!) opval lend bescheiden. Bij de opening van het tweede gedeelte maakte Richard de 9500 fans - in meer derheid nog altijd meisjes van dertig- plus - met 'Bom To Rock 'n Roll' met een duidelijk dat de klok flink was ver zet. In feite dook hij om de haverklap meer dan veertig jaar terug in de tijd. Naar de jaren dat met name The Everly Brothers, Buddy Holly, Jerry Lee Lewis, natuurlijk Elvis en even later hijzelf met The Shadows stonden voor 'wild ge raas'. Dat Presley zijn absolute voor beeld was geweest, ook voor hem de enige echte King, bekende hij wat graag. Maar hij plakte er wel meteen aan vast dat hij hem twee jaar geleden toch maar mooi voorbij was gestreefd: qua Britse hitsingles gemeten naar het aantal weken in de verkooplijsten. „Maar inmiddels heeft Elvis dus weer wel flink gescoord. En omdat hij dat heeft gedaan, terwijl hij niet meer leeft, weet ik niet wat ik nu moet doen", grapte Richard zich naar een vlammen de eerbetoon aan zijn inspiratiebron toe. Het repertoire was dan wel belegen, de vertolking plus de algehele omlijsting (met centraal in het decor een immens, slim gebruikt video-oog) verre van. De zelfde Cliff die zegt eigenlijk nog zo te hunkeren naar nieuwe platensuccessen is dankzij zijn geweldige vakmanschap en dito gedrevenheid de laatste die der gelijke houvast nodig heeft. Het moet wel raar lopen wil hij niet in de voet sporen treden van 'oudgedienden' als Sinatra en Aznavour. door Piter Bergstra assen - Jan Sluijters (1881-1957) maakte duizenden schilderijen en tekeningen. Het liefst schilderde hij vrouwen: zijn eigen vrouw, zijn dochters, maar ook betaalde modellen. Het Drents Museum laat de komende maanden een overzicht zien van Sluijters' vrou wen. Er hangt ook een portretje van zijn kleindochter Else, educa tief medewerkster van het muse um. Ze gaat rondleidingen ver zorgen. We staan voor een wand met schilderijen van dames in door zichtige hemdjes. „Dit zijn de 'chemises'. Met 'chemise verte' ben ik opgegroeid." Else Gerrit- sen-Sluijters, kleindochter van de schilder, wijst op een stuk met een dame in een groen af zakkend niksigheidje. „Het is waarschijnlijk een prostitué ge weest. Haar houding heeft iets onderdanigs, maar ook iets se reens en ontroerends. Je gaat compassie voelen als je het veel ziet." Else Sluijters' ouderlijk huis in Breda hing vol schilderijen van haar opa. Ook veel naakten, dat vonden ze als kinderen doodge woon. „We zeiden: 'O, de blote billen van oma'." Ze vond het veel gekker dat haar vriendinne tjes zo moesten giechelen om die naakten aan de muur. Opa werd in de familie als geni aal beschouwd. „Hij werd ge adoreerd." Ze heeft hem nau welijks gekend, hij overleed op haar zevende, maar ze herinnert zich zijn atelier aan het Olym- piaplein in Amsterdam. „Het stond er hutjemutje vol schilde rijen en accessoires - vazen, pot ten, doeken en banken die je te rugziet op zijn schilderijen. Dat was spannend en interessant." Opa liet zich aan de kleinkinde ren niet veel gelegen liggen. „Hij was aardig en vriendelijk, maar liet je gauw gaan. Hij werkte al tijd, zeven dagen in de week, van 's ochtends acht tot 's mid dags vier. Dan ging hij naar Arti voor een biljartje, een sigaartje, een borreltje." Toch gold hij als een echte familieman, ze heeft haar vader nooit horen klagen over gebrek aan aandacht van zijn beroemde pa. De familie moest wel model zit ten, haar vader weigerde op een gegeven moment nog naakt te poseren. Verder viel dat poseren geweldig mee. „Je moest ge woon gaan zitten, je babbelde wat, moest even die kant uitkij ken, en dan kon hij weer ver der." Zelf heeft ze één keer ge poseerd, als tweejarige kleuter. Het geaquarelleerde portretje hangt op de expositie, het is haar eigen bezit, zoals wel meer op de tentoonstelling. Die beslaat twee grote zalen. In de tweede veel naakten, mooie schilderijen van mooie en min der mooie vrouwen. Veel kon ten. „Opa had wel wat met bil len, ja." Zelfs de naaktmodellen verstoorden niet de familierust. „Hij was een liefhebber, niet al leen van vrouwen die beant woordden aan het schoonheids ideaal. Maar van wat ik heb meegekregen was hij geen rok kenjager, grootmoeder liep het atelier gewoon in en uit. fri die tijd was niet elke dame bereid bloot te poseren, het waren wel dames van een zekere allure. Als ze kwamen legde hij een lapje stof over de sofa, daar moesten ze dan op liggen. Als de dames weer weg waren verdween ook het lapje. Keurig netjes." Op de tentoonstelling hangt een moeilijk kijkende vrouw met één ontblote borst. Goed mogelijk dat dit Sluijters' eerste vrouw was. Hij trouwde twee keer, zijn eerste vrouw, van wie ook een groot, traditioneel geschilderd portret te zien is, had niet zoveel feeling met het kunstenaarsbe staan. Elses oma, Greet, wel. Ze was een vrouw van de wereld, volgens Else 'een vrouw met drama'. Ze hangt in vele versies Jan Sluijters schilderde het liefst vrouwen, mooie en minder mooie vrouwen. Publiciteitsfoto's in het Drents Museum, ook drie keer als oude dame. „Zo kan ik zien hoe ik er later uitzie", zegt de kleindochter, die vindt dat ze sprekend op haar grootmoeder lijkt. 'Jan Sluijters. Vrouwen!' Tot en met 9 maart 2003. Drents Mu seum, Assen, di t/m zo 11.00- 17.00 uur. Op afspraak rondlei dingen door Sluijters' klein dochter. door Rody van der Pols leiden - Het is een onwaarschijn lijke plek voor een theaterstuk: de busremise van Connexxion aan de Rijnsburgerweg in Leiden. Een koude, ongezellige loods, waar de adem in condenswolken je mond uitdrijft. Toch is het uit gerekend hier waar het team van de nieuwe Stichting Bontekoe- spelen al enkele weken bezig is om 'Het Geluid van Hotz' vorm te geven, een muziektheatervoor stelling die aanstaande donder dag in première gaat. „Het is soms wel een gevecht met de lo catie, ja." Een lasapparaat spat oogver blindende lichtflitsen in het rond. De witblauwe vonken werpen grillige schaduwen op de grauwe loodswanden. Bo venop een stellage zijn twee mannen bezig spotlights te in stalleren. Een leiding sist en fluit. Ergens ratelt een karretje over de oneffen Moer, gevolgd door de diepe brom van een Connexxion-bus die voorbij rolt Een plek die verder af staat van de serene rust in een verduister de theaterzaal is moeilijk in te denken. „Tja, je staat hier mid den in de alledaagse realiteit", zegt Bart Visser, die samen met Nicole Linssen de artistieke lei ding over het eerste project van stichting Bontekoespelen heeft. „Het is heel wat anders dan de 'zwarte doos' van het theater, waar je geen idee hebt of het buiten regent of dat de zon schijnt. Maar dat is nu juist de uitdaging van locatietheater. Het is soms een gevecht, maar je krijgt er ontzettend veel voor terug. De sfeer, de omgevings geluiden, noem maar op." „Soms is het ook wel bizar", vult Linssen aan. „Staat Leo Hogen- boom, de acteur die het verhaal vertelt, vol concentratie na te denken over een stuk tekst, een bepaalde passage, en dan komt er ineens een buschauffeur langslopen die heel droog van Repetitie in de busremise van Connexxion aan de Rijnsburgerweg: onwaarschijnlijke plek voor een theaterstuk. Foto: Taco van der Eb 'hoi' groet. Op zo'n moment moeten we daar heel erg om la- 'chen." Een roodwit afeetlint markeert de ruimte waar het decor lang zaam vorm krijgt. Voor de tribu ne die plaats biedt aan zo'n honderd toeschouwers strekt zich een langwerpige ruimte uit. Her en der liggen blauw, oranje en geel geverfde staalplaten op de vloer. Het patroon is net iets te regelmatig en geordend om toevallig te zijn. Visser knikt en laat een A4-tje zien waarop de onderlinge afstanden van de platen nauwkeurig zijn aangege ven. „Dit verbeeldt een schilde rij van Bart van der Leek", ver klaart hij, „de Stijl-schilder van wie ook een doek op het omslag van 'De Voetnoot' staat." 'De Voetnoot' is het verhaal van de Oegstgeestse schrijver F.B. Hotz dat het uitgangspunt is van het theaterstuk. Daarin hoort een vierjarig jongetje een vreemd geluid dat als onweer uit de grond opstijgt. Zijn zoek tocht naar de oorsprong van dit geluid heeft grote consequenties voor de rest van zijn leven. Overeenkomstig het verhaal spelen geluid en muziek ook in de theaterversie een belangrijke rol. Een deel daarvan staat op band, een ander deel wordt live geproduceerd. Daartoe zijn on der meer een aantal rechthoeki ge staalplaten opgehangen die door kleine elektromotortjes aan het trillen worden gebracht. Een onaards gedreun is het gevolg. Daarnaast speurde Visser meni ge platenzaak af, op zoek naar jazz uit de jaren twintig, het tijd vak waardoor Hotz zo gefasci neerd was. „Die muziek keert terug in het stuk, soms door de computer bewerkt, in andere gevallen onversneden." Behalve dat er van alles te be luisteren valt, is er ook een hele boel te zien. Het decor speelt een belangrijke rol, benadrukt Ernst Dullemond, de in knalro de overall gehulde vormgever. Met een rekenmachientje in zijn hand wijst hij naar een stalen geraamte. „Kijk, daar plaatsen we straks glas voor en dan is het een vitrine. Op het toneel ko men een aantal van die vitrines te staan, die we vullen met ob jecten die direct of indirect een rol in het verhaal spelen. Kippen bijvoorbeeld. Ja, ze hebben ruimte genoeg, dus het is heel diervriendelijk allemaal. En in die vitrine daar komen kolen. Die verwijzen naar het stoom- treintje dat halverwege de jaren twintig bij station De Vink ver ongelukte, Hotz' inspiratiebron voor het verhaal. In feite is deze loods straks één groot Hotz-mu seum." 'Het Geluid van Hotz' van 12 december (première) t/m 12 januari, elke week van donder dag tot en met zondag, in de busremise van Connexxion, Rijnsburgerweg in Leiden. Aanvang: zondagen 16.00 uur, andere dagen om 20.30 uur. Kaartverkoop bij de Leidse Schouwburg: tel. 071- 5131943/44 - of bij Café De Bontekoe (Hooglandsekerk- Choorsteeg 13). Op donderdag, vrijdag en zaterdag bestaat de mogelijkheid te dineren. Be zoekers wordt aangeraden zich warm te kleden.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 2002 | | pagina 20