KUNST CULTUUR ledereen weet gewoon alles van me' gorges Hanna gelooft niet in schoonheid alleen' Extra seizoen voor musical Sound of Music R4 Acteur zet meisje de zaal uit Internationale Büchdag in bieb Louis Smith overtuigt met natuurlijk spel vrijdag 6 DECEMBER 2002 ere Crystal liro ES - Acteurs Billy Robert DeNiro pose voor een publici- >or de nieuwe come- b That' waarin ze :rst samen spelen, elt in de film een van een gevangene, b met veel mentale de gevangenis ver- eelfilm ging gisteren ïigde Staten in pre- en met ilbon let lijkt allemaal de liefhebbers moe- ïletten: de zojuist eerde Nationale Mu- alleen te gebruiken ellingen van de man bedacht: Joop van Die voorwaarde staat j de achterzijde van maar dergelijke rtjes worden snel ofd gezien. Van den ;ert met zijn vondst n de markt van de leatercadeaubon af Die algemene thea- :hter voor alle thea- het hele land te ge- srper lioni dood Italiaanse ontwer- jCastiglioni is maan- irige leeftijd in zijn Milaan overleden. ;old als een pionier van de industrië- "ing. Gedurende zijn "jarige loopbaan loze kunstobjecten die in musea over reld te zien zijn. Tot ^hde innovatieve ob- )ort onder meer de indro, die naar de en stoel van een gemaakt. In de ja- n zestig trok hij de net zijn lampen die tnde vormgeving had hij zich bij het de tafellamp Snoo- >pireren door de ge- stripheld. door Hans Visser Amsterdam - De musical 'The Sound of Music' krijgt volgend seizoen geen opvolger. In plaats daarvan gaat pro ducent Stageholding van Joop van den Ende nog een heel seizoen met deze theaterhit, die op dit moment overal volle zalen trekt, op reis. Direc teur Erwin van Lambaart van Stage holding: „Wel brengen we het volgen de seizoen een nieuwe versie van het programma 'Musicals in concert'. Daarnaast gaat intussen 'Aida' door en wordt in de loop van volgend jaar in het Utrechtse Beatrix Theater 'Ma ma Mia' verwacht, een show rond de liedjes van de Abba." „We zouden met een grote nieuwe nationale tour kunnen komen, maar daarvoor moeten we dan wel de nodi ge grote theaters kunnen vinden. Bo vendien kost het dan weer veel in spanning om ervoor te zorgen dat we elke keer een zaalbezetting halen van minimaal 75 procent per voorstelling. Terwijl we ons komend seizoen ook moeten bezig houden met onder meer 'Mama Mia', de theaters in Duitsland en de uitbreiding naar Spanje Daar komt bij dat een aantal theaters volgend jaar wegens verbou wing niet beschikbaar is." Kandidaat voor een volgende grote reisproductie in het najaar van 2004 is 'The King and I' van Richard Rodgers en Oscar Hammerstein, de makers van 'The Sound of Music'. „Het is een echte klassieker en het publiek stelt de grote herkenbaarheid van zo'n pro ductie erg op prijs", aldus Van Lam baart. Over de bezetting van de hoofd rollen in 'Mama Mia' wordt nog on derhandeld. Wel staat vast dat Coot van Does- burgh en Daniël Cohen, die al eerder tal van musicals vertaalden, de musi cal van Nederlandse teksten gaan voorzien. „Dat is lang voor onmogelijk gehouden, omdat het publiek te veel gehecht zou zijn aan de originele En- gelse teksten. Maar bij onze productie die nu sinds kort in Hamburg loopt, bleek zo'n vertaling toch enorm aan te slaan." Begin volgend jaar wordt duidelijk of Van den Ende aan de Mamixsiraat in Amsterdam kan beginnen met het verbouwen van het Nieuwe de la Mar, Theater in combinatie met de ver bouw van drie naastgelegen bio scoopzalen, tot een nieuw complex van drie theaterzalen. De komst van een groot musicaltheater bij de RAI in de hoofdstad acht Van Lambaart nu voor 75 procent zeker. 1 Alanis Morissette legt haar ziel bloot in live dvd/cd door Hanneke van den Berg Rotterdam - Een dvd met een live-con cert uit Rotterdam en als extraatje een cd met daarop acht overblijvertjes van haar vorige cd 'Under rug swept'. Dat lijkt toch verdacht veel op geldklopperij. Maar Alanis Morissette ontkent dat met kracht. „Ik had voor 'Under rug swept' te veel nummers geschreven, dat wist ik. Destijds koos ik intuïtief een paar songs. De rest zou ik voor een later tijdstip be waren. Dit zijn geen afdankertjes. Een paar daarvan behoren tot het beste wat ik ooit geschreven heb." Ook op de nieuwe dvd/cd, 'Feast on scraps', blijkt dat Morissette het hart op de tong heeft liggen. De teksten zijn persoonlijker dan ooit. Het is alsof je in haar dagboek zit te lezen. „Het heeft lang geduurd voordat ik mijn hele ziel en zaligheid zo op straat durfde te leg gen, maar ik kan je zeggen: het voelt ge weldig. Ik hoef nooit meer na te denken aan wie ik nu precies wat heb verteld en wat ik heb verzwegen voor sommi gen. Iedereen weet gewoon alles van me. Nou ja, in ieder geval heel wat." Opvallend is dat ze tijdens haar live concerten, zoals ook te zien op de dvd, andere bandleden om zich heen heeft dan in de studio. „Voor mijn laatste wereldtournee heb ik mijn studioband inderdaad thuisgelaten. Ik had het ge voel dat ze het niet vol zouden houden om zolang van huis te zijn. Een wereld tournee is dodelijk vermoeiend en daar moet je echt veel zin in hebben. Anders werkt het niet. Ik geloof niet dat ze het leuk vonden op het moment dat ik het meedeelde. Maar ja, ik moet wel maan denlang dag in dag uit met ze samen zijn en ik vind dat ik dan het recht heb om daarover te beslissen." De dvd bevat een groot deel van een li ve-concert in Rotterdam, eerder dit jaar. Tussen de bedrijven door biedt Morissette een kijkje achter de scher men en korte interviewfragmenten. Opvallend is dat ze daarin tegenover haar band graag de clown uithangt. „Ik heb het altijd al leuk gevonden om lek ker expressief te zijn. Alleen durfde ik dat lang niet te tonen. Nu ben ik daar niet meer bang voor. Ik weet nu wat ik waard ben als mens en het kan me niet meer schelen als niet iedereen mij op handen draagt." De 28-jarige Morissette heeft een lange weg afgelegd. Al op tienjarige leeftijd deed ze mee aan een tv-show en vanaf dat moment was haar 'gewone' jeugd voorbij. „Als ik terugkijk op mijn leven tot nu toe, heb ik nergens spijt van. Ik ben geworden wie ik nu ben door alles wat ik vroeger heb meegemaakt. Maar als ik ooit zelf een dochter krijg die ook graag het podium op wil, zal ik wel pro beren haar wat af te remmen. Ik zal haar duidelijk maken dat ze ook af en toe gewoon onbezorgd lol moet kun nen maken. Mijn ouders legden vroe ger een grote druk op mij. Voor hen was productief zijn het hoogste goed. Een dag nietsdoen was voor hen weg gegooide tijd. Dat werd me af en toe wel te veel. Maar ja, ik deed wat er van me werd verwacht." Conflicten hebben altijd een grote rol gespeeld in haar songteksten. Toch heeft de huidige situatie in de Verenig de Staten - de aanslagen op 11 septem ber en de dreigende oorlog met Irak - volgens haar geen invloed gehad op haar gemoedstoestand of op de inhoud van haar liedjes. „Ik heb altijd al ge schreven over de noodzaak conflicten vreedzaam op te lossen. Maar ik weet ook dat mensen hardleers zijn en moei te hebben om vreedzaam naast elkaar te leven. Zet twee mensen in een ruim te bij elkaar en je kunt er vergif op inne men dat er ooit ruzie ontstaat. Als er op zo'n microniveau al geen vrede kan zijn, hoe kunnen mensen dan verwach ten dat landen wel zonder problemen naast elkaar kunnen leven? En de na schok na 11 september? Ach, uiteinde lijk dutten mensen altijd weer in. Dat heeft de geschiedenis wel bewezen. Ook dit keer zullen de mensen lang zaam maar zeker weer in slaap worden gesust. En iets zal ze altijd weer wakker schudden." Ofschoon Alanis Morissette bezweert de nieuwe dvd/cd niet uit puur com merciële motieven op de markt te heb ben gebracht, geeft ze toe dat commer cieel succes wel degelijk van belang is voor haar. „Wat ik doe, doe ik niet om het geld, maar het is wel prettig om we reldwijd succes te hebben omdat ik op die manier veel mensen kan bereiken. Wat ik voel en denk wil ik graag met zo veel mogelijk mensen delen en het idee dat er op elk uur van de dag ergens ter wereld mensen naar mijn muziek zitten te luisteren en me toelaten in hun le ven, houdt mij op de been." De dvd/cd 'Feast on scraps' verschijnt 13 december. eindhoven/gpd - Acteur Ludo Hoogmartens van het Noord Nederlands Toneel (NNT) heeft een meisje 'hardhandig' uit de zaal gezet tijdens een voorstel ling van 'Othello' in Eindho ven. De vijftienjarige Julia Driessen zegt dat ze 'op een bijzonder pijnlijke manier' is beetgepakt en verwacht nu ex cuses. Het meisje was met school vriendinnen naar de Stads schouwburg gegaan voor het schoolvak culturele en kunst zinnige vorming. Volgens Hoogmartens gedroeg haar groepje zich 'behoorlijk irri tant', zegt NNT-voorlichtster Petra van der Meer. Na her haalde waarschuwingen heeft hij haar toen aangepakt. Dit zou niet hardhandig gebeurd zijn. Het NNT zoekt contact met het meisje. Van der Meen „We willen precies uitzoeken wat er is gebeurd." Leerlingen van culturele en kunstzinnige vorming zijn va ker een bron van ergernis. ;n februari het een scholier de monstratief een scheet in de richting van de acteurs tijdens een voorstelling van toneel groep Aluin in het Kruithuis in Groningen. Maar het NNT heeft doorgaans veel succes bij scholieren met 'Othello', zegt Van der Meer. Alanis Morissette: „Wat ik doe, doe ik niet om het geld, maar het is wel prettig om wereldwijd succes te hebben." Publiciteitsfoto Amsterdam - Het Boudewijn Büch Gezelschap Büchmania houdt op 14 december de eerste internationale dag gewijd aan de 23 november overleden auteur. Het gezelschap was al voor het verscheiden van de schrijver van plan om een dergelijk evene ment te houden. De Internatio nale Büchdag is in de Centrale Openbare Bibliotheek in Am sterdam. Op het programma staan een 'In Memoriam' en le zingen van onder anderen The odore Holman en Martin Ros op het programma. Verder is er een expositie met een overzicht van het oeuvre van Büch. Egyptische kunstenaar strijkt neer in Leids projectatelier lc With Dr sommige voorbijgangers is prikken. Een man in camou- i staat achter de ramen van ntrum Haagweg 4. Het is een t kunstenaar Georges Hanna _akt van zijn eigen lichaam, iktober werkt hij dagelijks in projectatelier van het lm. „Ik wil uiting geven aan 9 die ik om me heen ervaar." inna (37) komt oorspronke- pte, maar woont bijna tien Ierland. In Cairo volgde hij lemie. .Aansluitend wilde ik West-Europa studeren. In leeg ik geen voet aan de IfJederland lukte het wel. Ik -aeuwsgierig naar moderne zijn er alleen heel klas- dingen. Alsof er na de Twee- oorlog geen nieuwe kunst- H zijn ontstaan. In de musea aandacht besteed aan Ik wilde het werk van gag eens in het echt zien en dn een boek." Ede aan de Rietveld Acade- n de Rijksacademie in Am- Elk heb geprobeerd het wes- "1n te begrijpen. In het begin êt niets van. Ik kom uit een cultuur. Inmiddels ben ik Ëot een multicultureel per- oosterse manier van expres- 0 looit kwijt. Ik meng dat met t westen opgedane vaardig- dit jaar was ik voor het lange tijd weer in Cairo. a nu ook een vreemdeling. In voel ik me meer thuis, maar -liet voor de volle honderd zich gevestigd in Den Hel- inmiddels geëxposeerd in r galerie Tanya Rumpff en Haarlem. „Het is lastig om een eigen plek te vinden. Het kunste naarschap is niet in de eerste plaats leuk. Ik wil functioneel zijn in de sa menleving. De mensen moeten iets aan mijn kunst hebben, zoals ook muziek kan troosten. Ik geloof niet in schoon heid alleen. Er moet meer zijn. Ik wil een dialoog tot stand brengen." De kunstenaar kwam in contact met het projectatelier in Leiden, omdat een collega van de Rijksacademie er ook heeft gewerkt. „Het sprak mij heel erg aan om op een nieuwe plek neer te strijken en daar een tijdje te werken. Dat is toch iets anders dan je werk uit je atelier meenemen voor een expositie in een galerie. Je begint in een lege ruimte. Ik heb me door deze plek en de stad Leiden laten beïnvloeden." „Er lopen ontzettend veel mensen langs op weg naar school of de winkels. Vaak werpen ze een blik naar binnen. Ze zijn nieuwsgierig naar wat hier ge beurt. Ik ben die gezichten gaan vast leggen. Zo nu en dan ren ik naar buiten om mensen te fotograferen. De inspira tie daarvoor is eigenlijk in Egypte ont staan. Ik ben erg onder de indruk ge raakt van de zogeheten Fayoem-por- tretten. Die zijn rond 300 na Christus geschilderd om op sarcofagen te plaat sen. Het zijn gewone mensen, portret ten uit het dagelijks leven. Vermoed wordt dat ze eerst aan de muur hebben gehangén bij de mensen thuis. Later werden ze dus op het graf gezet, zodat iedereen de overledene herkende. Ik heb dat naar de moderne tijd vertaalt door mensen te fotograferen zoals ze zijn. Niet opgemaakt, maar real life. Ik til ze eigenlijk even uit het dagelijks le ven." Hanna heeft in Egypte 120 mensen op de foto gezet en in Nederland ook. De 240 portretten toont hij in het projecta telier. Hij houdt ze keurig gescheiden van elkaar. „Ze horen ook niet bij el kaar. Nederlanders hebben een ander soort blik. Ze kijken heel anders dan Egyptenaren. Ik zou best nog naar In dia of Mexico willen om uit te zoeken hoe mensen daar kijken." De meeste tijd in het projectatelier heeft hij besteed aan het bouwen van een installatie. Het lijkt op een hut, zo als ook jongens van een jaar of tien die bouwen. Op het dak staat een pop in camouflagekleuren en een onderbroek. Er knippert een blauwachtig licht en er klinken knettergeluiden. In het onder ste gedeelte bevinden zich nog twee poppen, maar die worden door een ca- mouflagenet aan het oog onttrokken. Op een schommel zit een tweede af gietsel van Hanna. Een boa en een stra lenkrans geven deze figuur een vrien delijker uitstraling. „Ik heb ook Leidse elementen in de in stallatie verwerkt. Die kleuren en die brugreling heb in de stad gezien. Tij dens het fotograferen heb ik een hele tijd gepraat met een oude man, die mij veel heeft verteld over Leiden in oor logstijd. Dat deed me beseffen dat we nu ook eigenlijk in een periode van oorlog leven. Er is een voortdurende dreiging. Dat heb ik willen uitdrukken. Ik voel die dreiging aan den lijve. Sinds 11 september word ik als buitenlander anders bekeken." Georges Hanna legt nu de laatste hand aan enkele schilderijen. „Ik werk tot het laatste moment door. Het gaat me niet zo zeer om het exposeren. Het werk proces vind ik het belangrijkst. In dat opzicht heeft het projectatelier abso luut geboden waarvoor het bedoeld is." Het werk van Georges Hanna is te zien op za 14, zo 15, vr 20, za 21 en zo 22 december in het projectatelier, Haagweg 4, Leiden. Tot die tijd is het werkproces te volgen. muziek recensie Ken Vos Concert' Rein de Graaff Trio met Louis Smith en Benjamin Herman. Gezien: 5/12, Sociëteit De Burcht, Leiden. In zijn onvermoeibare drang zijn jazzhelden naar Nederland te halen, ook wel eens gekscherend de eeuwige bopcursus ge noemd, heeft pianist Rein de Graaf dit maal trompet tist Louis Smith gestrikt. Smith (Memphis, 1931) maakte naam op het toen toonaangevende Blue No- te-label, aan het eind van de jaren vijftig, om een jaar of twintig daarna weer op het specialistische Deense label Steeple Chase platen te maken. Gisteravond bleek Smith een introverte muzikant die zich in scherp aangesneden hard- bop het meest op zijn ge mak voelt. Aanvankelijk leek Smith moeite te heb ben met het mondstuk van zijn blaasinstrument, maar gaandeweg won zijn spel aan soeplesse. Tweede gastblazer was alt saxofonist Benjamin Her man die zijn reputatie deels aan zijn gedegen kennis van de hardbop te danken heeft. De vaste rol van zowel drummer Eric Ineke als contrabassist Ma- rius Beets bleek gister avond van het begin af goed uit te pakken met ontspannen swingend spel van beiden. Op het programma stond materiaal dat de trompet tist het beste lag, naast en kele stukken van hem zelf, bekende standards die het best tot uiting komen met een goede kennis van het bebopvocabulaire. Smith doet met zijn natuurlijk klinkende gevoel voor swing gekoppeld aan hel der melodisch spel aan zijn voorbeeld Clifford Brown denken. Dat zijn intonatie een betrekkelijk smalle bandbreedte heeft en zijn articulatie niet vlekkeloos is, werd hem gisteren door het publiek makkelijk ver geven. De bevlogen, vir tuoze soli, in de trant van Cannonball Adderley, van Benjamin Herman hadden in hun uitbundigheid ken nelijk een positief effect op het spel van de Amerikaan se veteraan. De Graaff, die in zijn solowerk voor krachtige ritmische accen ten koos, bleek als altijd een effectieve HÉelysator. In het laatste half uur klonk het kwintet op zijn best. Smith kon zich con centreren op de opbouw van zijn soli en er werd door de bandleden goed geanticipeerd op eikaars spel. In het laatste stuk, 'Bye Bye Blackbird', leek de groep als een echte een heid te musiceren, in plaats van de ervaren ver zameling professionele muzikanten die zij nog aan het begin van de avond was. Louis Smiths spel overtuigt door zijn natuur lijke balans tussen melodie en ritmiek, maar aan de hem door de geschiedenis opgedrongen status van le gende te voldoen, is wat veel gevraagd. Kunstenaar Georges Hanna poseert in zijn installatie bij de schommelende man, waarvoor hij een afgietsel van zijn eigen li chaam maakte. Foto: Henk Bouwman

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 2002 | | pagina 19