KUNST CULTUUR De krachtige invloed van dans op muziek Kroontjespen, een goed glas wijn en volle maan J Het 'Stedelijk' blijft toch in het centrum van Amsterdam Angst voor ouderdom verlamt fantasie Sinterklaasliedjes in popjasje R6 '4 Balkenende debatteert met duivel woensdag 4 DECEMBER 2002 öwitsch. :uters ur Klaus itsch dood De Duitse acteur öwitsch is gisteren in len op 66-jarige leeftijd len. Hij leed aan pancre- er. Löwitsch verwierf on er bekendheid door zijn st Hanna Schygulla in de ie Ehe der Maria Braun' iner Werner Fassbinder. visie speelde hij de rol :ective Peter Strohm. a concert ré Hazes dam - Op maandag 23 :ft André Hazes een ex- :ert in de Amsterdam Zijn concert op 21 juni is leis compleet uitver- Het is de eerste keer dat derlandse artiest in dit een avondvullend pro- i verzorgt. Internationa- theden als Micheal Jack- na Turner en Celine Di jen Hazes voor. stant olen dam - Het schilderij iet Hond' van Constant open weekeinde gesto- je galerie Delaive aan de lgracht in Amsterdam, lek, met een waarde van ;er 35.000 euro, werd uit gehaald en meegeno- e galeriehouder heeft in aangifte gedaan bij de Er zijn geen braakspo- ngetroffen. Constant e het werk in 1990. Ie theater recensie Susanne Lammers "Snowbirds' door Golden Palace. Regie: Ingrid Kuijpers Muziek: Kees van Zantwijk. Gezien: 3/12, LAKtheater. Leiden Nog te zien: vanavond, aldaar 14/12, Parktheater, Alphen a/d Rijn Het oorspronkelijke plan was een remake van een BBC-docu- mentaire over vitale Ameri kaanse bejaarden die met hun campers aan de dood proberen te ontsnappen. Maar het enige dat daar nog aan herinnert, is de naam van de voorstelling. 'Snowbirds' is een volkomen Hollandse voorstelling gewor den, waaruit alle levenswil weg- geregend is. Met het decor roept Golden Palace een troos teloos beeld op van een gezel schapsruimte in een parochie huis: een van grove flintstones gebouwde open haard en lelijke stoelen van donkergrijs plastic. Een ideale plek om je 85ste ver jaardag te vieren. Want de groep vindt zo'n leeftijd be paald niet gezegend. Voor Golden Palace is de ou derdom een schrikbeeld. Het lijf weigert en de dood ligt op de loer. En de angst voor de ou derdom werkt blijkbaar ook verlammend op de fantasie. De tien acteurs zijn een tienkoppig bejaard monster, allemaal op identieke wijze bezig de tijd te vullen die nog rest. De een strompelt, de volgende schui felt en weer een ander houdt zich manmoedig recht op hoge hakken, maar geen van deze bejaarden kan de miesheid ont snappen door een beetje berus ting, een laconieke houding of desnoods doodgewone opstan digheid. Van omgaan met het onafwendbaar verstrijken van je eigen tijd is geen sprake, Gol den Palace komt niet verder dan het een beetje neerbuigend naspelen van een ochtend in een imaginair bejaardenhuis. Het zijn allemaal sociale kruk ken, van wie het laagje bescha ving bovendien bedenkelijk is gaan cracqueleren. Op zichzelf gericht, of op zijn minst niet in staat zich in de ander in te le ven. De sketchjes waarin die leeg heid getoond wordt, zijn vaak een beetje hol. De ideetjes zijn gemakkelijk en de overduidelij ke trots van de spelers op hun verrichtingen doet dan ook vreemd aan. Het bizarste is het gebrek aan verleden van deze bejaarden: alleen Rense Roy- aards haalt nog wel eens herin neringen op. Dat ondermijnt de geloofwaardigheid fors. Toch heeft Golden Palace een troef: Kees van Zantwijk achter de vleugel. Door hem transfor meert 'Snowbirds' tot een uitje van een babyboom-bejaarden koor dat zich behalve aan op zwepende opera te buiten gaat aan Neil Youngs 'Heart of Gold', Kate Bush' 'Wuthering Heights' en zelfs aan James Browns 'Sex Machine'. En de zacht en lief gezongen medley van oude liedjes, van de olie man en de motten en ook het reisje langs de Rijn, klinkt door hem zo dromerig en ingetogen, dat het eventjes lijkt of deze oudjes toch een heel leven ach ter zich hebben liggen. Bomb the Bass en Tsjaikovski samen bij Scapino Ballet hi Waldron [iVleden r ii - De Amerikaanse jazz- t Mal Waldron is maan- 77-jarige leeftijd in 'il overleden. Hij maakte furore als begeleider van -•es Billie Holiday aan het an haar carrière. Verder v^e Waldron met groothe- 0 de jazzwereld als Eric a y, Charlie Mingus en Ste- Waldron bracht eerder twee albums uit. door Rinus van der Heijden Rotterdam Tsjaikovski ruim een eeuw laten overbruggen. Voor die opdracht heeft choreo graaf Ed Wubbe zich gesteld in zijn avondvullende voorstelling 'Tsjaikovski, P.I.', die morgen - op sinterklaasavond - in Rotter dam in première gaat. Vijf, zes jaar al liep Ed Wubbe rond met het plan 'iets' te gaan doen met het Vioolconcert in D, opus 35 van Pjotr Iljitsj Tsjai kovski. Maar dat 'iets' had tijd nodig om vorm te krijgen. Nu is het zo ver: het Vioolconcert is het tweeledig handvat voor 'Tsjaikovski, P.I.'. Een avondvul lende voorstelling waarvoor de bijna 110 jaar geleden overleden componist zelf, plus DJ Tim Si- menon, beter bekend als Bomb the Bass, de muziek leveren. De nieuwste choreografie van Ed Wubbe, huischoreograaf en artistiek directeur van Scapino Ballet Rotterdam, valt dan ook in twee delen uiteen. In het eer ste zet Wubbe Tsjaikovski's Vi oolconcert autonoom in, in de tweede helft heeft Simenon er een veelal elektronische visie op losgelaten. De DJ, muzikant en producer wist alles van dance, maar niets van dans of van Tsjaikovski. „Het Vioolconcert is romantisch en lyrisch tegelijk, een typisch product van de negentiende eeuw", zegt Ed Wubbe. „Met 'Tsjaikovski, P.I.' wil ik zo'n 150 jaar overbruggen. Voor deel twee moest ik iets hebben van nu. Scapino Ballet Rotterdam treedt geregeld op het Low lands-festival op. De directeur ervan zei: ga eens praten met Tim Simenon. Dat heb ik ge daan en daarbij bleek dat Tim heel weinig wist van Tsjaikovski. Dat was precies wat ik zocht, ie mand uit een heel andere we reld, die onbevangen met dat Vioolconcert aan de gang kon." Ed Wubbe wilde niet dat Sime non van het Vioolconcert pop muziek ging maken. „Ik wilde meer iets filmisch, iets heftigs. In zijn compositie duiken ver basterde fragmenten op van Tsjaikovski. Het is een werk met ballen geworden, compromis loos, hard en zakelijk. Het oor spronkelijke werk, bekend bij een breed publiek, is een warm bad. De compositie van Tim toont de tijd van nu: individua listisch, ontworteld, een soort onheil." Met de muziek in de hand moest ook Ed Wubbe een mon sterklus gaan klaren, die van de dans. „Werken met dat Viool concert is een enorme uitda ging. Hoewel het werk niet is ge schreven voor dans, zit er heel veel in dat herinnert aan 'Het Zwanenmeer'. Toen de dansers het voor het eerst hoorden, gin gen ze er automatisch klassiek op bewegen. Hoe moet je zoiets vertalen in moderne dans? Hoe moet je de ritmiek en harmonie verwerken? In het laatste deel zitten folkloristische elementen, hoe moet je daarmee omgaan? De muziek is echter zo orga nisch dat zij in moderne dans kan functioneren." In Part 1 heeft de choreograaf, in nauwe samenwerking met de Leiderdorpse vormgever Geert van der Velden, lichtontwerper Tom van Noorden en kostuum ontwerper Pamela Homoet de wereld van Tsjaikovski in dans en beeld willen vastleggen. „Bij de kostuums zijn we uitgegaan van schermkleding uit die tijd. De dansers bewegen zich dus in het wit, in een omgeving waarin vroeger werd geschermd. Dat gebeurde niet in sporthallen, maar in mooi gedecoreerde za len. Elite en gegoede burgerij droegen witte Ideding. Dat sjieke hoort bij het Vioolconcert." Part 2 is een afspiegeling van deze tijd. Decoraties zijn ver vangen door Andy-Warholaf- beeldingen, kleding is zo divers als maar zijn kan. .Allerlei stij len kunnen tegenwoordig naast elkaar bestaan. Dat gegeven ge bruik ik ook in de dans. Is het eerste deel een eenheid van danstaal, in het tweede ben ik niet stijlvast gebleven." Ed Wubbe is een groot voor stander van het werken met klassieke muziek. Eerder zette hij al choreografieën op compo sities van Bach, Handel, Schu bert, Vivaldi en Rameau. „Ik blijf dat een uitdaging vinden. Jam mer dat anderen dat zo weinig doen. Dans heeft naar mijn me ning een krachtige invloed op muziek. Andersom geldt dat ook. Als je dans bij muziek zet, ga je muziek anders ervaren. Zij kan toegankelijker worden. Het is een uitdaging om te zien hoe dans en muziek zich op den duur gaan verhouden." Scapino Ballet: 5, 6 en 7 de cember in de Rotterdamse Schouwburg. In voorjaar tour nee door het land. De IJslandse danseres Bryndis Brynjolfsdottier in de voorstelling 'Tsjaikovski, P.I.'. Publiciteitsfoto In Leiden en de regio bestaat grote belangstelling voor - essionele en amateuristische kunstbeoefening. Heilig Vuur Jlgt stad- en regiogenoten die musiceren, zingen, dansen, Jjneelspelen, fotograferen of op andere wijze actief zijn. Vandaag: dichter Sander Waalkamp uit Leiden. Itc of de schrijfmachine, nee achter zal je Sander Waal- p (28) niet snel aantreffen. I de balpen vermijdt de Lei- lar als het even kan. „Ei- Ijk schrijf ik alleen gedich- het een kroontjespen", ver- Ie dichter, gezeten aan een waarop verscheidene Ro- ;e zuiltjes als kaarsenstan- Is dienst doen. „Net als mijn grote literaire teelden, Gerard Reve. •m? Omdat het een hele activiteit is. Je hoort de ^je bent geconcentreerd op ormen van de letters, op de ^Scen die je aan het papier ®prtrouwt." Iroontjespen is slechts een de rituelen die voor de stu- klassieke talen onlosmake- tet zijn dichterschap ver- len zijn. Net zoals een goed ijn. En een volle maan le nachthemel. Want, zo Waalkamp ontdekt, die zijn dichtersbloed onver- lelijk sneller stromen. „Bo- ijn gedichten schrijf ik al- datum", verklaart hij ig. „Zo kwam ik er op jeven moment achter vlak voor en tijdens de maan het meest produc- :n. Eigenlijk is dat ook niet zo gek, als je bedenkt dat ik als kind al met de maan bezig was. Op nachten dat 'ie vol was, kon ik nooit slapen. Nog steeds niet trouwens." Inmiddels heeft hij dit schrijven in de periode rond volle maan tot een ritueel verheven. „Ik heb het wel een beetje geculti veerd ja. Wanneer er een volle maan aan zit te komen, bel ik bewust minder vrienden, houd ik mijn agenda leeg. Ik richt mijn blik als het ware op onein dig. Op die manier ontstaat er een 'stilte' in mezelf, waarin de gedichten zich plotseling kun nen aandienen. Soms begint dat met een zin, een paar woor den. Een andere keer met een beeld. Van een strand, een heu vel of een verlaten straat, waar naar zich dan als vanzelf de woorden voegen." Oie 'stilte' waaruit zijn poëzie ontstaat, probeert Waalkamp ook visueel weer te geven. In zijn onlangs verschenen dicht bundel 'Beelden' heeft hij de gedichten om die reden na drukkelijk met wit omringd. „Ik vergelijk het altijd met een pia nist die voordat hij begint te spelen een paar seconden stilte in acht neemt. Zo is het ook met poëzie. Die moet niet met- Sander Waalkamp: „Dichten is een hele fysieke activiteit. Je hoort de pen." Foto: Hielco Kuipers een links bovenaan de bladzijde beginnen. Ieder gedicht ver beeldt een andere wereld, een andere kosmos. Je moet de le zer ertoe aanzetten om ook even de tijd te nemen zich daarop in te stellen. Niet alleen met de bladspiegel, maar ook met de typografie van zijn bundel heeft de dichter zich nadrukkelijk bemoeid. Dat kon ook, aangezien hij het boekwerkje in eigen beheer heeft uitgegeven. Zo heeft hij bewust voor het lettertype Old Style gekozen. Daarmee sluit hij qua lay-out aan bij de vroegste drukken van Nijhoffs bundels 'De wandelaar' en Vormen', werken die in de jaren twintig en dertig van de vorige eeuw veel stof deden opwaaien en waaraan Waalkamp schatplich tig is. Sowieso leest de dichter het liefst literatuur die zijn eeuwig heidswaarde al bewezen heeft. Want met de moderne litera tuur heeft hij weinig op. „Op Gerard Reve na vind ik vrijwel alles wat na de Tweede Wereld oorlog is verschenen rotzooi", zegt de dichter. Onder het mot to 'ken je klassiekers' zoekt de Leidenaar zijn heil liever bij dichters als Hendrik Marsman, A Roland Holst en J.C. Bloem, de literaire kopstukken van het interbellum. En dat zouden meer dichters moeten doen, vindt de schrijver.Als musicus is het toch ook ondenkbaar dat je het werk van Mozart of Haydn niet kent. Of dat je je nooit in contrapunctie of de compositieleer hebt verdiept. Zo is het ook met poëzie." 'Beelden' van Sander Waal kamp is verkrijgbaar bij boek handel Kooyker (Breestraat 93, Leiden) en Antiquariaat Ai- oloZ (Botermarkt 8, Leiden). Rody van der Pols Groningen - Balkenende gaat met de duivel, sinterklaas, Mohammed en een buiten aards wezen in debat over waarden en normen. Althans, een acteur speelt de rol van de demissionaire premier in het nieuwe toneelstuk 'Sym pathy for the Devil' van het Noord Nederlands Toneel. De zeer eigentijdse bewer king van Goethe's klassieker 'Faust' gaat volgende week in Groningen in première In de moderne 'Faust' wedt de duivel met sinterklaas in plaats van God dat de mens zich altijd en overal in de nesten zal werken. Hoe goed het de mens ook zal gaan, hij zal altijd vooral zien wat hij niet heeft, is de inzet van de duivel. „In het oorspronkelijke stuk van Goethe staat God voor het goede en de duivel voor het kwade", zegt auteur Koos Terpstra. „In deze versie zegt de duivel juist allemaal goede en nuttige dingen. De duivel heeft er geen belang meer bij de mensen tot het slechte te verleiden. Die grens is vol gens hem al lang gepasseerd. De thematiek van 'Faust' is ingehaald door de werkelijk heid. Er deugt zoveel niet, maar omwille van de orde en de welvaart accepteren we het blindelings." In 'Sympathy for the Devil' leeft hoofdrolspeler Faust in het heden, een tijd die Terp stra ziet als „een nachtmer rie". Met róllen voor Balke nende, LPF-fractievoorzitter Herben, Ronald McDonald en zelfs de Teletubbies pro beert de auteur die gedachte te vangen in een toneelbeeld dat mensen gemakkelijk her kennen. „Elke toneelmaker probeert een metafoor van een auteur ie vertalen naar de huidige tijd. Ik doe dit door in het stuk personages op te voeren die iedereen kent als iconen van bepaalde stromingen." Dat in het stuk zwarte piet overhoop wordt geschoten en bekende Nederlanders in tweeën worden gehakt, is overigens niet bedoeld om te shockeren. „Je kan toch niet meer shockeren tegenwoor dig", stelt Terpstra. „Ik hoop wel dat het mensen aanzet tot nadenken over de wereld waar zij deel van uitmaken. Stel eerst je eigen normen en waarden eens ter discussie voordat je anderen op hun bek slaat, omdat zij niet vol gens jouw normen en waar den leven." theater recensie Theo de With 'Dag Sinterklaasje' van VOF de Kunst. Gezien. 3/12, Leidse Schouwburg. Sinterklaas zadelde gisteren veel ouders die met hun kinde ren in de Leidse Schouwburg zaten op met een groot pro bleem. „Zet vanavond niet één schoen, maar zet er twee", luidt zijn advies nadat hij enthousi ast is toegezongen. „Ik zal er hoogst persoonlijk voor zorgen dat ze gevuld worden." Daar sta je dan als ouder die heel ver antwoord alleen in het week einde een schoencadeautje toe staat. Bij wie rust hier eigenlijk het gezag? De goedheiligman maakt pas in de laatste helft van het pro gramma 'Dag Sinterklaasje' zijn intrede. Tot die tijd kunnen de jongens van VOF de Kunst dol len met de kinderen in de zaal. Ooit werden ze groot met hits als 'Suzanne' en 'Een kopje kof fie', maar inmiddels heeft VOF de Kunst een nieuwe doelgroep aangeboord: kinderen. Het pro ject 'Dag Giraf werd jaren gele den zo'n succes dat de groep zich helemaal op popmuziek voor kinderen heeft gestort. Zanger Nol Havens ontpopt zich als entertainer die de taal van kinderen spreekt. Hij waakt ervoor daarbij door de knieën te gaan. Havens blijft trouw aan zichzelf. In het decor van een schijnende maan en een roken de schoorsteen voorziet hij al oude sinterklaasliedjes van een fris popjasje. Dat is een verade ming nu je dezer weken in win kelcentra voortdurend wordt 'getrakteerd' op kwelende kin derkoortjes. Toch blijven het weinig span nende liedjes. Het 'trippel trap pel trippel trap' van het paard en het ondeugende 'koekoek' na het lekkers in een of andere hoek zijn zo onderhand aan vervanging toe. Gelukkig wordt er aan meuw repertoire ge werkt. Er wordt bijvoorbeeld een lied ten gehore gebracht over de vraag of er ook witte zwarte pieten bestaan. Een an der nummer gaat over Ivo Kra mer, die liever net zo'n choco ladeletter zou krijgen als zijn broer Martijn. „De letter I is maar één streep, net een cho coladereep", zingt Nol Havens. Ivo vraagt de eerste letter van zijn achternaam erbij. „Dat ben ik." Na drie kwartier heeft sinter klaas toch zijn weg gevonden door mistig Leiden. Hij pro beert zijn partijtje mee te bla zen in VOF de Kunst, maar komt niet verder dan het na bootsen van de stoomboot op de saxofoon. Als hij de kinderen uitnodigt met de band mee te zingen, staan er binnen mum van tijd meer kinderen op het podium dan er nog in de zaal zitten. De jeugdige theaterbe zoekers genieten met volle teu gen. Zij hebben hun heerlijk avondje alvast te pakken. Extra geld voor renovatie en nieuwbouw Museumplein amsterdam/gpd - Het Stedelijk Museum blijft in het centrum van Amsterdam en krijgt toch extra geld van de gemeente om naast de renovatie van het ou de gebouw aan de Paulus Pot- tërstraat nieuwbouw aan de kant van het Museumplein te realiseren. Het college van B en W besloot gisteravond laat in elk geval meer uit te trekken voor het Stedelijk dan de eerder gereser veerde 57,6 miljoen euro. Om hoeveel extra gemeentelijke middelen het gaat, wordt nog bekendgemaakt. De woord voerder bevestigt dat op de huidige locatie van het muse um cultureel-commerciële ac tiviteiten als een grand café en een auditorium worden ont wikkeld. Het college maakte half sep tember bekend dat de nieuw bouw naar een ontwerp van de Portugese architect Siza dat na twee jaar voorbereidingen al bestekklaar was, in zijn geheel werd afgeblazen omdat de ge meente de financiering niet rond kreeg. Als alternatief koos het college voor onderzoek naar de mogelijke vestiging van een dependance van het Stede lijk op de Zuidas nabij de AIO. Cultuurwethouder Hannah Belliot opperde eind septem ber bovendien het Stedelijk in zijn geheel te verhuizen omdat 'jongeren er niet tegenop zien de tram en de metro naar de Zuidas te nemen'. De plaïinen van het college leidden tot massale protesten in de natio nale en internationale kunst wereld omdat het Stedelijk als belangrijkste museum voor moderne kunst in Nederland niet uit het hart van de hoofd stad zou moeten verdwijnen.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 2002 | | pagina 17