KUNST CULTUUR vj Première met 'pornopret' in Leidse Schouwburg Expositie Maori's en tatoeages 'Papua Leeft!' Gerard Reve-dè Leidse antiquai Meeslepende bewegingen op het ritme van Stravinsky 'Iedereen roept dat ze hem goed hebben geken Franse Amélie draait ja in Nederlandse bioscop dinsdag 3 december 2<f Leonardo DiCaprio. Foto: Reuters DiCaprio in film over atoombom los angeles - Filmster Leonar do DiCaprio heeft de hoofdrol gekregen in de nieuwe film Bombshell', over de ontwikke ling van de atoombom. De film wordt geregisseerd door Lasse Halstrom, bekend van onder meer 'Chocolat' (2000) en 'The Cider House Rules' (1999). Di Caprio speelt Theodore Hall. de jongste deelnemer in het Man hattan Project. Hall zou gehei me informatie hebben doorge speeld aan de Russen. Galeriebonden gaan fuseren ^sterdam - De twee galerie- bonden die Nederland rijk is, de Nederlandse Vereniging van Galeriehouders (NVG) en de Galeriebond Nederland (GbN), fuseren binnenkort tot de Ne derlandse Galerie Associatie (NGA). Het is de bedoeling dat dé nieuwe koepelorganisatie een bureau opzet met aan het hoofd een directeur die de be langen van de leden behartigt. De secretaris van de NVG sluit niet uit dat er al volgend jaar éen nationaal galerieweekend ónder de nieuwe vlag kan wor den gehouden. De vorige editie \-an het weekeinde kon niet doorgaan vooral vanwege het ontbreken van de nodige spon sors en het uitblijven van subsi die. Oorlogskunst terug naar familie roETERMEER - Demissionair staatssecretaris Van Leeuwen •(Cultuur) heeft een verzoek tot teruggave van oorlogskunst ge honoreerd. Het gaat om het schilderij 'Portret van een vrouw met een kleine hond'. De joodse eigenaar heeft dit schil derij tijdens de Tweede Wereld oorlog op onvrijwillige wijze verloren. Van Leeuwen neemt hiermee het advies over van de adviescommissie Restitutiever- zoeken Cultuurgoederen en Tweede Wereldoorlog om het kunstwerk terug te geven aan de erfgenaam van de oorspron kelijke eigenaar. Potter verslaat lames Bond Los angeles - 'Harry Potter en de Geheime Kamer' was afgelo pen weekeinde de best bezoch te film in de Verenigde Staten. Het tweede avontuur van de to venaarsleerling veroverde daar mee de koppositie op James Bond, die vorig weekeinde na de première van beide films de meeste inkomsten boekte. In de nek-aan-nekrace tussen de twee bekendste Britten in de Amerikaanse bioscopen bracht Potter de afgelopen dagen on geveer 32,2 miljoen euro in het laatje. Het twintigste avontuur van geheim agent Bond, 'Die Another Day", bleef op 31 mil joen euro steken, blijkt uit schattingen van de filmstudio's. door Wijnand Zeilstra leiden - In de Leidse Schouwburg gaat morgen avond het nieuwe programma van De Bloeiende Maagden in première. Hoewel 'nieuw'? In juni van dit jaar stonden ze al met 'Lege maag' in Leiden. Een inspeel periode van maar liefst vier maanden - dat is opmerkelijk. Volgens Ingrid Wender, één van de Bloeiende Maagden, is de reden hiervoor heel eenvoudig: „In april zouden we al in première gaan. De voorstelling was toen echter nog niet af. Daar na was het meer een kwestie van logistiek. Niet alle zalen, waarin we op dat moment speelden, hebben nu eenmaal de capaciteit om de landelijke pers uit te nodigen. En om nu vlak voor de zomerstop in première te gaan, is ook een beetje vreemd. Dus na een in- Bloeiende Maagden brengen publiek in verwarring speelperiode in november is het Leiden ge worden." Als in april de voorstelling niet 'af was, dan maakt dat nieuwsgierig naar wat er nadien ge wijzigd is. Volgens Ingrid Wender is er veel ge beurd. De hoeveelheid tekst is aanzienlijk toe genomen: aanvankelijk besloeg dat niet meer dan één A4-tje. Daarnaast is hun optreden „duidelijker in een context geplaatst." Minou Bosua, haar tegenspeelster, speelt de engel die het mens-zijn aan den lijve wil erva ren. Zelf vervult Ingrid Wender de rol van gast vrouw in een soort televisieprogramma dat aan de wens van de engel tegemoet wil ko men. Aldus komen beiden in tal van erotische fantasieën terecht, waartoe zij per telefoon op drachten krijgen van een onbekende. Door die ontmoeting van engel en mens wil len De Bloeiende Maagden volgens Ingrid Wender het verhaal een metafysische dimen sie meegeven. Wender „Die engel staat voor de ziel. Dat heeft met mijn wereldbeeld te ma ken. Ik geloof namelijk dat we allemaal zielen zijn die tijdelijk een lichaam hebben. Mijn rol van gastvrouw staat voor onze moderne we reld, waarin we als mens niet goed met onze gevoelens weten om te gaan, zoeken naar mo gelijkheden met onze ziel in contact te komen. Daartegenover staat de engel als 'amoreel' we zen, dus buiten de moraal staand, die in ons verhaal een lichaam wil krijgen om fysiek te kunnen ervaren. De confrontatie met de por nowereld is dan symbool voor de situatie, waarin seks en liefde het meest extreem ont koppeld zijn geraakt." In de uitwerking van dit gegeven gaan Ingrid Wender en Manou Bosua in elk geval heel ver. Een groot deel van de voorstelling spelen ze geheel naakt. Ze rennen, springen, dansen en rollebollen over het podium en maken heel wat 'pornopret'. Dan loop je het risico van re censenten het verwijt van effectbejag te krij gen. Wender ontkent ten stelligste dat van enig ef fectbejag sprake zou zijn: „Zo maak je zo'n voorstelling niet. Je gaat niet aan een tafel zit ten om dit allemaal rationeel te bedenken. Er is een heel proces van improvisaties voor no dig, waarin als het ware een ruwe.0 ontstaat. Die diamant ga je slijpen, opc stelling in wording ga je een redacti/r sen." is Wat wij in dit programma doen, rp sterk de schaamte aan. Dat merk je u ties in de zaal. Dat merk je ook in gej; met mensen achteraf. Er blijkt na de»i ling vaak veel verwarring te bestai vraagt zich af, waar men nu eigenlijk keken heeft. Mensen blijken uit hun,, concept te zijn geslagen. Dat is wat w delijk heel graag willen. Dat de me»< direct goed begrijpen, wat er allemaaf is gebeurd. Maar daar moet je je wel len openstellen. Recensenten doen k het algemeen veel minder. Die gaan dc rationeler te werk. Daarom missen Dv ten naar mijn mening vaak de boot." e leiden - In 2003 presenteert het Rijksmuseum voor Volkenkunde in Leiden een grote overzichts tentoonstelling over het Ka- moro-volk uit Papua (Nieuw- Guinea). Een wereldprimeur. Behalve een selectie uit de his torische collectie zijn ook voor werpen te zien die recentelijk zijn gemaakt. Kamoro houtsnij ders komen naar Nederland om hier hun kunnen te demonstre ren en hun werk te verkopen. De Kamoro, ongeveer 18000 mensen, leven aan de zuidwest kust van Nieuw-Guinea. Sinds jaar en dag vormen sago en vis de voornaamste middelen van bestaan. Vanaf 1828 werden ver schillende expedities onderno men om het kustgebied in kaart te brengen en de bewoners, flo ra en fauna te leren kennen. Ex peditieleden brachten van alles mee terug naar ons land, zoals geprepareerde planten en die ren, gebruiksvoorwerpen en houtsnijwerk. Het Rijksmuseum voor Volkenkunde kreeg op de ze manier de oudste en belang rijkste Kamoro-verzameling ter wereld in handen. De tentoonstelling begint met een overzicht van enkele be langrijke expedities en toont voorwerpen die daar verzameld zijn: bewerkte prauwvoorste vens en peddels, voorouderpa nelen, trommen, maskers en ge bruiksvoorwerpen. Voorwerpen die veelal begin twintigste eeuw in het museum zijn beland. Jaarlijks terugkerende feesten en rituelen, een belangrijke rode draad in het leven, maken veel duidelijk over hoe de Kamoro in het leven staan. Feesten begelei den belangrijke overgangen in het leven zoals die naar volwas senheid, dood en nieuw leven. In de afgelopen eeuw kregen de Kamoro te maken met belang rijke invloeden van buitenaf. De inmenging in het leven en leef gebied had grote gevolgen. Dat de Kamoro-cultuur niet is ver dwenen, blijkt nu de afgelopen jaren het Kamoro Art festival wordt georganiseerd in het dorp Pigapu. Voor het jaarlijks terug kerende festival, waaraan een kunstveiling gekoppeld is, wordt op grote schaal houtsnijwerk ge maakt, met traditionele en nieu we vormen en motieven. Dan sen worden weer opgevoerd, ce remoniële huizen gebouwd en rituelen uitgevoerd. De tentoonstelling 'Papua leeft! - Ontmoet de Kamoro' is te zien van 15 februari t/m 31 augustus 2003 in Volkenkunde. IC leiden - Het Leidse antiquariaat AioloZ houdt op zaterdag 14 de cember een manifestatie ter ge legenheid van de 79ste verjaar dag van Gerard Reve. De bijeen komst, in dierentuin Artis in Amsterdam, wordt ondermeer opgeluisterd door Teigetje en Woelrat, twee voormalige le venspartners van Reve. Zij geven met behulp van een diapresen tatie en een smalfilmpje een im pressie van hun jaren met de 'volksschrijver'. Cabaretier Die- derik van Vleuten vertelt over de 'vreugden en verschrikkingen' van het verzamelen van Reve. Maar minstens zo belangrijk, vindt antiquaar Piet van Win den, is het 'Comité Gerard Reve 80 jaar' dat die dag opgericht wordt. Het comité gaat zich ko mend jaar bezighouden met het voorbereiden van een gepaste viering van de tachtigste verjaar dag van de schrijver. Daar hoort in elk geval een 'nationaal ge schenk' bij, zegt Van Winden. Wat de Leidenaar betreft wordt dat - indien realiseerbaar - een Reve-museum. Een basiscollectie is er al, ver klapt de antiquaar. „We hebben contact gelegd met een Reve- verzamelaar die zijn collectie in de verkoop wil doen. Die collec tie bestaat behalve uit boeken, handschriften en ongepubli ceerd werk ook uit hele per soonlijke voorwerpen, zoals een bril die hij vaak droeg tijdens het signeren, een boodschappen lijstje, dat soort zaken. De neer slag van een rampzalig leven, kortom." Een deel van de col lectie zal op de Reve-dag al ten toongesteld worden. Als het museumplan spaak loopt wil Van Winden er sowie so voor zorgen dat deze collectie volledig beschreven een catalogus. „Op dib blijft hij in elk geval cr bestaan." Het is de t) dat de catalogus ook tachtigste verjaardag \m voltooid is. d Dat Artis als locatie vooij nifestatie is gekozen, is. vallig. Reve woonde eei i jaar dicht in de buurti dierentuin. Hij zwierf J matig rond in de hoop/( gen op te pikken, zoals h boek 'Bezorgde oude schrijft cl Het is inmiddels de ded dat AioloZ zich voor en dag inzet. Het Leidse a. aat was ook de drijvenie achter de viering van du ste verjaardag van 'De it in de Allerheiligste Ha Amsterdam. In '99, orgc AioloZ een Reve-manffi Artis. il Piet van Winden is liefhebber van het „Toen ik op mijn zestie het eerst 'Nader tot U*C anderde mijn leven op :e ter zou hij regelmatig volkschrijver over de t men, met hem corresp. en telefoneren. „Tot zijl Joop Schafthuizen er o'f of andere manier gen!1 had, toen was het afgeld De 250 beschikbare t kaarten voor het evenei^1 wacht Van Winden zor. blemen kwijt te rakeif heeft altijd de meest pende types aangesprc je tegen een chique X begint over Reves pli zijn ze niet meer te hoi£ zo goed als een zestienj, Weltschmerz leidende E! kop met hem kan weglcP: e3d Publiciteitsfoto: Patricia Steur Amsterdam - Nieuw Zeeland is beroemd om zijn oorspronkelij ke bevolking, de tatoeagedra- gende Maori's. Vooral de ge zichtstatoeages, de 'tako moko' van de mannen baren veel op zien. Bijvoorbeeld tijdens de buiten landse optredens van het Nieuw-Zeelandse rugbyteam. Vooraf aan iedere wedstrijd voe ren de spelers van de All Blacks een oorlogsdans uit van de Ma ori's, waarmee zij hun tegen standers met wijdopen gesperde ogen en woeste bewegingen als het ware de oorlog veridaren. Fotograaf Patricia Steur heeft zich vier jaar lang samen met de tatoeagekunstenaar Gordon Toi Hatfield, zelf afkomstig uit de Ngapuhi clan, verdiept in de Maori-cultuur. Het resultaat is een intrigerende fototentoon stelling waarin niet alleen wordt getoond hoe oeroude tradities voortleven, maar ook hoe deze zijn geïntegreerd in het dagelijks leven. Steur, die al eerder aan dacht besteedde aan tatoeages in haar boek 'The Rockstar En- cyicopedia' heeft meerdere ex posities gemaakt over onder werpen als bekende musici, au teurs en acteurs. Haar interesse voor tatoeagekunst heeft zich inmiddels ontwikkeld tot een ware passie. Dedicated by blood', Toewij ding door afkomst', is te zien tot en met 9 februari. Nederlands Scheepvaartmuseum Amster dam, Kattenburgplein 1, Am sterdam. Openingstijden: dins dag tot en met zondag van 10.00-17.00 uur. Tijdens de Kerstvakantie ook op maanda gen geopend. Amsterdam/anp - De Franse film 'Le fabuleux destin d'Am lain' van regisseur Jean-Pierre Jeunet draait al een jaar or ken in een groot aantal Nederlandse bioscopen. Dat is eenl zeker voor een Franse film. De film heeft ondertussen i>- 330.000 bezoekers getrokken. 'Amélie' vertelt het verhaal van een jong meisje dat zich stelt de levens van vrienden en onbekenden een positieve te geven. Niet alleen in Nederland is de film een succes. In Ne trok 'Amélie' al acht miljoen bezoekers, terwijl ook in AnL cords werden gebroken met een opbrengst van 30 miljoens' vier maanden. Om de veijaardag van 'Amélie' te vieren,la' toegangskaartje voor de film op 5 december één euro. De fing der meer nog te zien in Amsterdam, Rotterdam en Den Haa theater recensie Maarten Baanders Voorstelling: Johan Inger Programma door Nederlands Dans Theater 2. Gezien: 2/12, Leidse Schouwburg. Jong, speels, pretentieloos. De choreografieën van Johan In ger zijn de juniorengroep van het Nederlands Dans Theater (NDT2) op het lijf geschreven. Inger houdt van verhaaltjes. Een momentopname kan voor hem genoeg zijn om een hele choreografie te maken. Hoe simpel het verhaalgege ven ook is, het wordt met een naar alle kanten zwevende fantasie uitgewerkt en dit geeft zijn choreografieën een eigen charme. 'Mellantid' begint met een vrolijke pose voor een groeps foto. Een danser maakt zich los en begint een eenzame so lo. Met gespreide armen pro beert hij tevergeefs te vliegen. Het is moeilijk voorstelbaar dat bij NDT2 iets niet van de grond komt en er volgt dan ook een reeks vlotte, energie ke en grappige scènes met vier dansers en twee danse ressen. Vooral het herenkwar tet met zijn bruuske sprongen en draai- en zwaaibewegin- gen heeft een sterk effect. De latere scènes waarin een vrouw jacht maakt op man nen, ademen de onschuld van cartoons. De groepsdansen zijn een en al lichtheid en de dansers schuiven vloeiend te rug in de pose die ze in het begin aannamen voor de groepsfoto. Weer maakt die ene danser zich los. Kennelijk hebben zijn avonturen met de anderen hem op het juiste idee gebracht: wie wil vliegen, stapt gewoon in een vliegtuig. In Dream Play" is het uit gangspunt nog simpeler. Een man ziet een vrouw passeren en onmiddellijk breekt in zijn hoofd een droom los. Man nen en vrouwen dansen wild, extatisch op 'Le Sacre du Printemps' van Stravinsky. Ze maken ferme stappen, krach tige armzwaaien en de hoof den schudden heftig mee. Ook in een loom duet duurt de gedrevenheid tussen man en vrouw voort. 'Dream Party1 gaat over de wilde, niet over de intieme kant van erotiek. De bewegingen zijn niet revo lutionair, maar vormen een meeslepende weergave van de gloed, het ritme en de zin dering die van Stravinsky's muziek afspatten. 'Out of Breath' maakt precies waar wat de titel belooft. Rondom een scheef in de grond verzonken ovale muur maken de dansers afmattende bewegingen. Grillig, fel of in eens traag schieten ze voorbij, kronkelend, de armen zwaai end of wild schuddend als stijve poppen. De duetten zijn ruw en rusteloos. Nerveus til len ze elkaar op. Er wordt rondom de muur gerend, ze proberen elkaar tegen te hou den en telkens keert de obses sie terug om op de muur te klimmen. Daar ligt dan ook het eindpunt. Als een vrouw erop zit en omkijkt, is er ein delijk rust. Het is een mooie afsluiting van een simpel en leuk uitgewerkt gegeven. Patrick Buch verbaasd dat zijn broer zo veel vrienden heeft door Leo van der Velde vervolg van voorpagina wassenaar - De familie Buch is bedroefd en kwaad tegelijker tijd. Over alle verhalen en nog meer op alle mensen die zich nu opwerpen als Boudewijns vrien den. Broer Patrick: „Bij Barend en Van Dorp, in de kranten en tijdschriften, iedereen roept dat ze hem goed hebben gekend. De meeste verhalen rond 'Boud' en het gezin Buch zijn niet waar." „We waren een doorsnee gezin en een scheiding betekende in die tijd nogal wat in een dorp als Wassenaar. Overigens zijn mijn ouders niet in 1958 gescheiden, zoals Boudewijn beweerde, maar pas in 1963. En tegen de wil van mijn vader, want die was streng katholiek." Na het vertrek van haar man moest mevrouw Buch zorgen voor zes zonen. Patrick, de vijf de zoon, is acht jaar jonger dan Boudewijn, die in 1948 werd ge boren. Net zo gedreven pratend als zijn broer doet hij in Hotel Duinoord zijn verhaal. „Mijn va der heeft nooit actief bij het ver zet gezeten en ook niet na de oorlog in een toneeluniform ge lopen om Duitse toeristen te be keuren. Hij kwam uit Den Aaag, werkte bij de gemeente en trouwde in 1942 met mijn moe der om te ontkomen aan een eventuele tewerkstelling in Duitsland. Buch zegt dat de familie gebukt gaat onder de leugens die nu de ronde doen. „We hebben er al lemaal last van. Toen mijn vader hertrouwde gaf hij zelf aan geen behoefte meer te hebben aan onze bezoeken. Daarna heeft vrijwel niemand hem nog ge zien." Na het overlijden van zijn vader zei Boudewijn Büch tegen men sen als neerlandicus dr. Harry Prick en prof. F.Bastet dat de zoons miljoenen guldens had den geërfd. „We hebben alle maal zevenhonderd gulden ge kregen. Daar gaat het niet om, maar toen ik mijn broer met dat verhaal confronteerde, viel dat slecht. Er was geen sprake van ruzie of haat", voegt Patrick er nadrukkelijk aan toe. „Maar we vermeden alle con tact, want hij kwam nog wel bij mijn moeder. Zo ging dat altijd. Boudewijn had steeds een nieu we kring van mensen om zich heen tot er nieuwe vrienden bij kwamen. Als hij daar geen vat op kon krijgen, verdween hij voorgoed uit hun leven en jkoos andere kennissen. Vaak vergat hij ook gewoon mensen. Begin jaren tachtig heb ik hem daar mee geconfronteerd. Hij heeft me alleen aangekeken en koos ervoor niets meer van zich te la ten horen. Boudewijn zat in een onomkeerbaar proces van pa thologisch liegen. En als iemand dat merkte, dan wendde hij zich af." Patrick vertelt zonder wrok en zonder te oordelen omdat hij zeker weet dat zijn broer daar erg onder gebukt ging. „Nog maals, zijn eenzaamheid ver oorzaakte hij zelf. Die nachtelij ke gedrevenheid. Ik ben geen psychiater, maar ik zou het wel uitgezocht willen zien. Ik denk dat zulke eenzaamheid komt doordat die mensen ook verla tingsangst hebben. Zich niet willen hechten, geen vrienden kunnen hebben, omdat ze bang zijn gekwetst te worden. Boude wijn creëerde een wereld die niet bestaat. Toch was ik waan zinnig gek op hem en hij op mij, zijn jongere broertje. Patrick zegt dat zijn beroemde broer alles deed om aandacht te krijgen. „Toen hij zestien was reed hij bestellingen voor de apotheek. Dan nam hij allerlei dingen mee die hij op zijn ka mertje bewaarde in een afgeslo ten gifkast. Zijn klasgenoten kwamen dan kijken. Tijdens de oorlog in Vietnam merkten we niet of hij nou voor of tegen was. Toch kwam hij thuis met Amerikaanse telefoonboeken en daar scheurde hij pagina's uit Of we maar even brieven wilden schrijven naar wildvreemde mensen om te protesteren. Dan stond hij in het middelpunt, maar dan hoorde je er niks meer over." „Hij probeerde altijd dingen te weten die een ander niet weet. Bij Barend en Van Dorp aften vaak mensen aan tafel'Vo door enige kennis wo^€ hinderd. Dan is het lefna vertellen over een boek do's uit 1903. De breuk53 als broers was onvrijv nood geboren. Je kunt J met elkaar eens zijn, L zocht het dan in een r van elkaar vermijden. H3- zo zijn, maar puur uli houd. Boudewijn leé"e liefst in een wereld zoajj* in zijn romans vertelioh somberte die hij nodig 1°

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 2002 | | pagina 18