KUNST CULTUUR 'Mij past alleen maar nederigheid' spavnelt«Li BRONNEN Buitenbeeld van Richard Deacon in Haarlemmermeer VAN INSPIRATIE R7 DONDERDAG 28 NOVEMBER 2002 Inspiratie door een reclamespotje voor een pizzaketen - linaties voor Is Award ic dam - De nominaties stVPRO Joris Ivens Award |0 teravond bekendge- in Kanshebbers voor deze s zijn 'Bowling for Co- van de Amerikaan Mi- 2io loore, 'Stevie' door Steve VS) en 'Tishel-Hush' Russische documentai- r Victor Kossakovsky. De :ns Award is een com- ior lange films op het lamse documentaire- >FA. Aan de prijs, die •ond wordt uitgereikt, irag van 12.500 euro :n. Diezelfde avond ook de winnaars van de Wolf (voor de beste •umentaire) en de prijs iternationale filmkri- •ndgemaakt. ibrandt van iljoen vals ti - Een aan Rembrandt ireven schilderij dat veilinghuis in het Ca- Quebec voor meer dan ;n euro werd verkocht, |et van de meester zelf. fstwerk was aangeboden |n Argentijn. Uit onder- Duitsland is gebleken 'om een werk van een t van Rembrandt gaat, 'recteur Olivier Chali- het veilinghuis. „Het is is wel iets waard, maar ijk genoeg geen 12 mil iar", voegde hij eraan koper krijgt zijn geld te- ïet schilderij gaat terug oorspronkelijke eige- rij brengt eten talent •am - Dichter des Va- Gerrit Komrij presen- komende vijfjaar twin- iebundels met werk van 9felent of vergeten dich- eerste twee delen zijn lc#ek verschenen. „Het ef niet om gevestigde maar om onbekende", schrijver, die de reeks persoonlijke hobby "omrij's eerste ontdek- 'hilip Hoome (1964). idel heet 'Niets met ;12 in de serie bestaat keuze uit het onbe- platte en walgelijke vie- van vergeten dichters ion van Rusting en Jan nder de titel 'De Drek- regisseur overleden - In zijn woonplaats is de van oorsprong ilowaakse filmregisseur 'isz op 76-jarige leeftijd Bn. Zijn grootste succes p Reisz in 1981 met de _|ee uur durende drama- le French Lieutenant's Meryl Streep kreeg Kr vertolking van Sarah een oscarnominatie, ps ook de drijvende Ichter films als 'Every- 5ns' (1990), 'Sweet I' (1985) en "Who'll Stop l' (1978). door Aart van der Kuijl Haarlemmermeer - Zijn beelden zijn aangekocht door alle belang rijke musea in de wereld en Ri chard Deacon vervulde opdrach ten voor monumentale buiten- beelden in Antwerpen, Montreal, Tokyo, New Castle en op vele an dere plaatsen. Nederlandse mu sea als het Stedelijk, Kröller-Möl- ler en het Bonnefanten hebben wel kleinschalige binnenbeelden van zijn hand, maar er stond nog nergens een beeld op een buiten locatie. Nu is het dan zover, in Haarlemmermeer langs de A205. Het beeld wordt morgen officieel onthuld. Dat het twaalf meter hoge bui tenbeeld van Deacon niet in Groningen terecht is gekomen, maar in Haarlemmermeer is een speling van het lot waar de kun stenaar zelf een stevig aandeel in had. Deacon, een van 's we relds gerenommeerde beeld houwers, had zich namelijk le lijk vergist: „Gaandeweg bleek het beeld dat in een passage vlakbij het NS-station zou ko men te staan, veel duurder zou uitvallen (375 duizend euro). Een calculatiefout. Ik kon zo het contract niet tekenen. Het was gewoon niet mogelijk om het beeld voor minder maken." Dankzij de stevige bemoeienis van collega beeldhouwer Mari Boeijen, al weer enige tijd advi seur van de rijksbouwmeester kon het beeld alsnog gereali seerd worden en ontfermde de provincie Noord-Holland zich over de sculptuur. Het beeld draagt de poëtische titel 'You cannot see the wood from the trees'. De Engelse beeldhouwer is te vreden met de nieuwe plek, vlakbij het Rottepoldeiplein aan de A205 tussen de Schipholweg, de Drie Merenweg en de A9. Al moet hij toegeven dat de vorige plaats ook zo zijn charme had. De mensen zouden in Gronin gen onder het beeld doorlopen. Van onderaf bekeken geeft dat een mooie perspectivische wer king en een lijnenspel van hori zontalen en verticalen. „Maar hier is het ook fraai, zonder meer. Niet midden in de stad, maar in de polder. Dat licht, die wolkenluchten. Kijk, die wolk daar, die heeft zo goed als de omtrek van de bovenkant van mijn beeld." Deacon, getooid met een knal oranje wollen muts over zijn kortgeschoren rode haar, onder breekt zijn verhaal en maakt er direct een foto van. Hij vervolgt: „Doordat het boven op een ta lud is gesitueerd, heeft het een wat hoger standpunt. En omdat het verkeer er omheen rijdt op verschillende hoogten, zie je het telkens veranderen. Nee, ik ben zeer tevreden." Zoals in al zijn sculpturen is het object in principe abstract. En ook nu is de vorm een verbin ding tussen het organische en het structurele, maar zijn er al lerlei associaties mogelijk met zaken uit de werkelijkheid. De acon kijkt altijd als een beeld houwer: „In dit geval kwam de inspiratie doordat ik een recla mespotje van de Pizzahut zag op tv. Hierin zie je dat de onder en bovenkant van een pizza van Richard Deacon bij zijn buitenbeeld in Haarlemmermeer: „De kaasslierten zijn bronzen staken geworden." Foto: United Photos De Boer/Milan de Bie elkaar af worden gehaald. On dertussen zie je dan nog de kaasslierten hangen tussen die twee identieke vormen. Dat vind ik heel interessant, die ruimte tussen twee vlakken. De kaas- slierten zijn bronzen staken ge worden die niet loodrecht staan, maar lichtelijk gedraaid zijn." De wolkachtige vormen van roestvrij staal zijn in feite niet meer dan een brede meande rende contour. Alsof je kijkt naar de omtrek van provincie Over ijssel. Het zijn tekeningen die zijn ontstaan naar aanleiding van een fotoserie die ik maakte op een open plaats in een bos. Doordat ik vanuit één centraal punt ronddraaide en telkens fo to maakte ontstond er een soort van panorama van een open plek. Dat vind ik heel interes sant: de binnen- en buitenkant van een lijn." Deacons panorama verklaart ook de titel die vertaald het Hol landse spreekwoord 'je kunt door de bomen het bos niet meer zien' oplevert. P/Jasper Juinen Hazes r Arena id am - Als eerste Neder- artiest geeft volkszanger Hazes op 21 juni 2003 jndvullend concert in •tbalstadion Amsterdam Hazes zingt zowel klas- uit zijn oeuvre als mate- in zijn nieuwe cd 'Strijd- Ook hoopt de zanger n te kunnen instuderen ernationale artiesten, bij zijn laatste concert in mpisch Stadion. Het is pval zeker dat Johnny comt. Het dak van het Istadion blijft zo goed als icht. Om problemen met »stiek en de verstaan- id te voorkomen komt er laagd podium in de van het voetbalveld. •or is de afstand van het i voor toeschouwers groot en is er plaats i.000 bezoekers. De xkoop begint zaterdag I [00 uur. muziek ontmoet en me daarbij steeds op het standpunt gesteld dat ik van die mensen kon leren. Niet dat ik me met hen kon me ten. Ik heb het nu over artiesten als B.B. King, John Lee Hooker, Miles Davis en Herbie Hancock. Vergeleken bij hen zag ik mezelf als een student die nog een lan ge weg te gaan had." „Blues is de fundering van mijn muziek," betoogt Carlos Santa- na. Jimmy Reed en Lightnin' Hopkins waren mijn grote inspi ratiebronnen. De soul en een voud in hun gitaarspel fasci neerden me mateloos. Daarom zal ik in mijn muziek altijd de blues blijven eren. Zelfs al inte greer ik nog zoveel Latijns-Ame rikaanse invloeden. Ik haal in mijn muziek muren tussen cul turen neer. Want muren zijn er om neergehaald te worden. Die zijn immers gebouwd uit angst. Het is mijn taak om zoveel mo gelijk mensen blij te maken. Muziek werkt voor dat doel veel beter dan politiek of religie. Ik bedoel: ik kan als muzikant veel meer doen voor het welzijn van de mens dan een politicus of dominee. Ik breng met mijn liedjes de boodschap dat alle mensen gelijk zijn." „Het heeft allemaal niets te ma ken met leeftijd. Ik ben nu 55, maar het beste van mijn leven moet nog komen. Dat geldt voor iedereen die ouder wordt, je moet er alleen in geloven. Denk niet dat ik iets bijzonders ben, integendeel. Wat mij van veel anderen onderscheidt is mijn geloof in mezelf. Want je bent wat je denkt dat je bent. Als je denkt dat je waardeloos bent, dan ben je waardeloos. Maar als je denkt dat je goed bent, dan ben je goed. Denk dus positief en alles komt goed." „Veel 50-plussers krijgen de pressieve buien. Maar die roe pen ze zelf op. En als oudere muzikanten vinden dat ze niet meer meetellen, dan hebben ze het leven niet begrepen. Want voor jonge mensen maakt het niet uit hoe oud een artiest is. Het gaat hen om de muziek." „In deze eeuw zal de wereld be seffen dat we geen dominees en politici nodig hebben om een betere maatschappij te krijgen. Wat we nodig hebben is het ge loof dat we allemaal even be langrijk zijn. Als iedereen dat beseft, zal zelfs de paus zijn baantje kwijtraken. Want hij is een van de mannen die anderen alleen maar angst aanpraat En het instituut dat hij vertegen woordigt, kost veel te veel geld. Geld waarmee beter de armoede en honger in de wereld kan wor den bestreden. Je kunt op een zondag beter geen geld in de collectezak van de kerk gooien. Koop er maar een paar schoe nen voor een dakloze voor. Dan ben je op de goede weg." theater* recensie Maarten Baanders Voorstelling: 'Mais oui, je suis Lowie' door LaMelis/Productiehuis Brabant Gezien: 27/11, LAKtheater Leiden. Er is maar weinig nodig om een spannend verhaal te maken. Dat beweerde Alfred Hitchcock. Spannende muziek, een paar at tributen, een revolver, meer ei genlijk niet. Hitchcocks woor- 'den zijn te horen aan het begin van 'Mais oui, je suis Lowie', een choreografie van Helma Melis. De danser en de twee danseressen in deze voorstelling laten zien dat ze met nog min der toe kunnen. Alleen de ver beelding is al genoeg om een spannend verhaal op het toneel te zetten. De bewegingen die Rikke Bae- wert, Stefan Ernst en Caroline Lieffers maken zien er wonder lijk uit Ze hebben iets van kin deren die totaal in hun spel en hun fantasie opgaan. In een sur realistisch aandoende kamer met doodgewone sanseviria's, waartussen grote metalen sprin khanen verstopt zijn, spelen ze hun spel. Ze zijn een beetje middeleeuws gekleed. De dan ser doet ook aan een rover den ken, met zijn ooglap en scherm- gebaren. Ze bewegen fier, doen alsof ze een lasso werpen en draaien hoe langer hoe feller rond totdat ze duizelig op de grond vallen. Ze wankelen, spartelen, lopen vrolijk dansend of wuivend door de kamer en kunnen dan ineens amechtig op de vloer liggen of rondkronkelen. Soms heeft al leen een bewegende hand al voldoende zeggingskracht. Eén van de danseressen krimpt dra matisch ineen, alsof ze door een kogel getroffen is. De snelle overgangen van wild naar dromerig geeft de dansers iets argeloos', alsof ze telkens een nieuwe inval krijgen. In hun motoriek leggen ze vaak iets houterigs. Ze bewegen dan stram, met stijve schouders en plotselinge verslappingen, zoals bij een poppetje waarvan de le dematen ontspannen kunnen worden door touwtjes te laten vieren. En als ze op de kleine ge blokte podiumpjes staan, spat ten de vonken eraf bij het tap dansen. De dansers spelen hun spel prachtig. Je ziet dat zich een ver haal in hun hoofd afspeelt. Waar dat verhaal over gaat, weet je niet precies. Dat is ook niet no dig. De toeschouwer kan het verhaal zelf invullen, of gewoon open genieten van een wereld waarin zich alles met een eigen aandoenlijke logica voltrekt. Het enige dat vaststaat is, dat het verhaal spannend is. De sugges tieve muziek draagt daar flink aan bij. Jammer is dat de voor stelling aan het eind een wen ding krijgt die de sfeer verstoort. Een van de danseressen gaat zingen en als er dan geswingd wordt op de Beegees, komt er een soort vlakheid op je af die teleurstelt na het onbekommer de spel van daarvoor. (advertentie) Meestergitarist Carlos Santana opnieuw best verkopende artiest van Amerika door Harry de Jong Amsterdam - Meer dan dertig jaar geleden was hij de held van Woodstock en anno 2002 heeft hij met 'Shaman' het best verko pende album van de Verenigde Staten gemaakt. Een kunstje dat hij twee jaar geleden ook al flikte met de cd 'Supernatural', waar van eveneens miljoenen exem plaren over de toonbank gingen. Meestergitarist Carlos Santana is dan ook in zijn element. Dat de dollars binnenstromen, vindt hij bijzaak. Het feit dat hij na zoveel jaar nog steeds artistieke erken ning krijgt en niet als een 'golden oldie' de nachtclubs af hoeft te struinen, weegt voor hem veel zwaarder. Niemand kan Carlos Santana enig opportunisme verwijten, want de man die zich ooit een weg knokte van het armoedige Mexicaanse platteland naar de internationale top, leeft nog al tijd voor zijn gitaar. En voor zijn medemens, want een groot deel van de opbrengst van zijn nieu we plaat gaat naar Artsen Zon der Grenzen. „Mij past alleen maar nederig heid bij zoveel succes," zegt Santana bescheiden. Op 'Sha man' werkt hij net als op 'Super natural' samen met een eerste keur aan muzikanten uit de meest uiteenlopende genres. Zo gaat zijn gitaar onder andere duels aan met de stemmen van Michelle Branch, Seal, Macy Gray, Chad Kroeger en Dido. In het sluitstuk 'Novus' komt zelfs niemand minder dan operazan ger Placido Domingo opdraven. „Ik heb dagen en nachten ach tereen aan de basis van de lied jes gewerkt", vertelt Santana. Als er weer eentje af was, over legde ik met producer Clive Da- vis wie we voor de zangpartijen zouden moeten vragen. En ver volgens belden we hem of haar op." Volgens Santana waren de reacties unaniem enthousiast. „Ze vonden het stuk voor stuk een eer om met mij te werken." Carlos Santana is een onverbe terlijke wereldverbeteraar met een grote hang naar spiritualiteit en mystiek. Dat blijkt ook nu weer uit de titel van z'n album. ,,'Shaman' betekent heilige, of medicijnman", legt hij uit. „Hij is iemand die evenwicht in je le ven kan brengen. Bob Marley maakte me ooit attent op de 'Shaman'. Ja, Bob was een man van grote spiritualiteit. Hij ver stond de kunst om het leven te vieren, als je begrijpt wat ik be doel. Zelf ben ik nog steeds be- Carlos Santana: „Als oudere muzikanten vinden dat ze niet meer meetellen, dan hebben ze het leven niet begrepen." Foto: GPD zig die kunst onder de knie te krijgen. Maar je moet er veel voor doen. Anderen helpen, bij voorbeeld." „Samen met mijn vriend Harry Belafonte ben ik bezig plannen te ontwikkelen om ons daad werkelijk in te zetten voor de ar moede in sommige Zuid-Afri kaanse landen. We willen aan aids-preventie doen en de be woners helpen hun land vrucht baar te maken. Daarnaast willen we hen van boeken over spiritu aliteit voorzien. Geen religieuze, want dat is een comipte busi ness die alleen maar om geld draait. Ik voel me erg betrokken bij Zuid-Afrika. Ik heb daar ook heel wat bevriende muzikanten wonen. Zij leren me de muzikale taal van hun land." Vier jaar geleden heeft Carlos Santana samen met zijn' vrouw Deborah de stichting Milagro in het leven geroepen, die zich het lot aantrekt van misdeelde kin deren over de hele wereld. „Kin deren hebben de toekomst en ze moeten allemaal een gelijke kans krijgen om vooruit te ko men", vindt de meestergitarist. „We moeten er een eind aan maken dat ze in sommige lan den hun lichaam op straat ver kopen om aan geld te komen. Want er zijn zoveel andere ma nieren. Deborah en ik hebben het goed en we kunnen ons fi nancieel veel veroorloven. Daar om is het onze plicht om wat voor anderen te doen." Carlos Santana zit op de praats toel en slaat steeds meer aan het fantaseren. „Ik denk er sterk over een eigen televisiestation te beginnen dat 24 uur per dag mooie natuurbeelden en spiri- T tuele muziek uitzendt. Want er zijn zoveel mooie dingen op de ze planeet die je op zo'n kanaal kunt laten zien. Én het is nou eenmaal zo dat hoe meer mooie dingen je ziet, hoe gelukkiger je als mens wordt. Wij zijn wat we op de televisie zien. En aange zien de tv alleen troep en slecht nieuws uitzendt, zijn de kijkers ook niet gelukkig. Zelf heeft Carlos Santana daar nooit last van gehad. „Als ik te rugkijk op mijn leven, is het ei genlijk een aaneenschakeling van triomfen. Hoewel ik vaak door een woestijn ben gegaan, is mijn leven niet gevuld met tragedies en tegenslagen. Ik heb me altijd positief opgesteld en ik heb nooit meer willen zijn dan ik ben. Ik heb aan het begin van mijn carrière de groten der aar de in de rock-, blues- en jazz- PRONKSTUKKEN UIT HET OUDE SYRIË 1 NOV 2002 - 9 MRT 2003 RIJKSMUSEUM VAN OUDMEDEN. LEIDEN RESERVEER NU UW KAARTJES: 0900 - 6 600 600 0.10 Pü.) OF WWW.BRONNENVANINSPIRATIE.NL V

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 2002 | | pagina 19