KUNST CULTUUR Spetterend concert jubilerend Kameleon Javier Guzman amuseert met 'Sinterklaasconferenc*j Vrolijk, maar soms rommelend concert Com nu met Sangh Crescendo houdi operette levend Kleurige plaatjes op de muurWaarlijk een wonder! De lyriek van een romantisch*! drankzuchtige, eenzame wol£ Blijvend Applausprijs voor Ramses 'Tijd voor Thijs' wint Kids E Kees Brouwer (De Bintangs) overled Toneelstuk over Annie M.G. Amsterdam - Het leven van An nie M.G. Schmidt wordt onder werp van een toneelstuk. Het stuk, 'Annie M.G.- Dochter van de Dominee' gaat op 3 septem ber volgend jaar in première. Het strik is geschreven door Ton Vorstenbosch en wordt ge regisseerd door Mette Bouhuijs. De voorstelling gaat over hoe een vrouw uit de anonimiteit zich kan opwerken tot de meest geliefde schrijfster van het land. Vorstenbosch en Bouhuijs werkten eerder samen aan Wil- helmina: Je Maintiendrai' uit 1998. Extra concert Robbie Williams Amsterdam - De Britse popster Robbie Williams geeft komende zomer niet een, maar twee con certen in de Amsterdam ArenA. De kaartjes voor het optreden op 18 juli waren zaterdagmor gen zo snel uitverkocht, dat werd besloten tot een extra concert op 17 juli. Kuifje verfilmd in Amerika brussel - Een van de stripal bums van Kuifje wordt binnen kort verfilmd door de Ameri kaanse producenten Dream Works van Steven Spielberg en Universal Pictures. De uitgeve rij Moulinsart, die de belangen van de erven van Hergé, de schepper van Kuifje, behartigt, heeft een contract gesloten met de Amerikanen. Het is niet be kend welk album van Kuifje wordt uitgekozen, maar het moet een soort 'superproduc tie' worden, vergelijkbaar met de verfilming van de Harry Pot ter boeken. MAANDAG 25 NOVEMBER E muziek recensie Lidy van der Spek Concert: Zanggroep Kameleon o.l.v. Arkadi Gankin, m m v Catelijne Smit, piano. Vincent Schoonderwoerd, accordeon en het Russisch-Oekraïens Zang- en Dansensemble Kalinka o.l.v. Grigori Sarolea. choreografie Olimjon Beknazarov. Gehoord: 23/11, De Ridderhof, Koudekerk aan den Rijn. Kameleon doet zijn naam eer aan, kleurt natuurlijkweg mee met de (folkloristische) omstan digheden. Zo stond Kameleon een half jaar onder leiding en onder invloed van de Russische diligente Irina Pozniakova. Ze trok haar koor mee op grotere hoogte en naar oosterse/aziati- sche sferen. Nu Irina moeder is geworden heeft een andere ras- muzikant, de Rus Arkadi Gan kin, het heft in handen gekre gen. Gankin is niet alleen een bevlogen dirigent maar hij be speelt ook bloedmooi de accor deon, waarmee hij een schwung creëert die vanzelf tot enthousiast zingen leidt Bo vendien beschikt Kameleon ook nog eens over een geweldige begeleider in de pianist Catelij ne Smit. Zij hanteert diezelfde vanzelfsprekendheid, speelt or ganisch, muzikaal en adequaat. En als je dan ook nog de Rus- sisch-Oekraïnse dans-, zang en speelgroep Kalinka uit Rotter dam haalt, dan kan een 40-jarig jubileumconcert niet meer stuk. Onder leiding van een spetterende dirigent, Grigori Sarolea, ook al zo'n man die tot in z'n botten muzikaal is, brengt Kalinka een wervelende show, vol vaart, humor, elegan ce, en discipline zonder star heid. In kleurrijke kledij zingt het koor reuze helder en 'zinggraag', en word je met de balalaika, gitaar, viool, contra bas, tamboerijn en ander klap- en kletswerk feestelijk door de Russische folklore heen ge sleurd met sprankelende, sier lijke dansen op de voorgrond. Kameleon zingt mooi vóór de pauze, maar nadat het tot twee maal toe Kalinka heeft horen feestvieren, swingt en zindert het koor onder leiding van Gan kin nog veel meer. In levendige ritmes, grappige dynamische effecten, sfeervolle uithalen zin gen ze in Duits, Russisch, Ame rikaans (spirituals), en tot slot een smeuige medley van oud- Hollandse liedjes. Opzwepend speelt Gankin (met de accor- deonnist Vincent Schoonder woerd), het 'Twietje tjerèn' waarin Kameleon sfeervol en omfloerst homogeen over een verloren liefde verhaalt. Hun 'oude' diligente Irina Pomiako- va soleert voor en na de pauze met een kruidig Russisch volks lied. Met haar typerend Ooster se timbre, donker, gloedvol en expressief, diep uit haar borst kas vibrerend steelt ze de show. Arkadi Gankin begeleidt haar; laat z'n accordeon hartstochte lijk zingen, meesterlijk trekkend aan maat en ritme. door Wijnand Zeilstra leiden - De naam is misschien verwarrend: de Sinterklaascon ference gaat namelijk helemaal niet over de goedheiligman. Met geen woord wordt over hem ge rept. Het is gewoon een terug blik op het afgelopen jaar, net als een 'gewone' oudejaarscon ference. Alleen wilde Javier Guz man de concurrentie van Youp, Freek en alle anderen te slim af zijn. Dus kiest hij het eerste de beste decemberfeest als speel- datum en introduceert daarbij tegelijkertijd het begrip 'Sinter klaasconference'. In de Leidse Schouwburg von den gisteravond de televisie-op- namen hiervoor plaats. En dat zal geen toeval zijn. In deze schouwburg namelijk won Guz man in februari van dit jaar het Leids Cabaretfestival. Nog geen jaar later dus staan er vier came ra's opgesteld om zijn verrich tingen te registreren. Dan moet je als aanstormend cabaretta lent wel lef hebben. Dat heeft deze half-Spaanse, half-Neder- landse Javier Guzman dan ook zeker. Mocht deze Sinterklaas conference een echte traditie worden, dan heeft de Leidse Schouwburg de primeur in elk geval ook voor de komende twee jaar veilig gesteld. Schouw burgdirecteur Bart van Mossel liet gisteravond weten hiervoor al een contract met Guzman te hebben gesloten. Met verwondering kijkt Javier Guzman terug op het roerige af gelopen jaar. Een paar stevige grappen schuwt hij daarbij niet. Als hij zijn woede en verbazing combineert, levert dat de leuk ste momenten op. De 24-jarige Guzman laveert in zijn aanpak tussen stand-up comedy en ca baret. Gewapend met zijn erva ringen uit het rappe comedian- circuit en zijn opleiding aan de Amsterdamse Kleinkunst Aca demie laat hij vele hoogte- en vooral dieptepunten d passeren. Opmerkinge Volkert, Pim, Maxima Melkert, Bin Laden, Bi zijn dan ook onvermijdej^ vallend is bovendien d byboomers het bij h( eens moeten ontgelden. Wie deze 'coming man' werk wil zien en niet tot visie-uitzending wil kan vanavond nog in schouwburg terecht C en 22.00 uur). muziek recensie Lidy van der Spek Concert C.O.V. Com nu met Sangh o.l.v. Henk Gijzen, m.m.v. Djoke Winkler Prins, sopraan, Marjolein Niels, sopraan, José Scholte, alt, Frank Fritschy, tenor, Robbert Muuse, bariton, Anton Doomheim, orgel en het Randstedelijk Begeleidings Orkest. Gehoord: 22/11, Gereformeerde Kerk, Sassenheim. 'Een vrolijk concert bij pauken slag' zou je de uitvoering van 'Com nu met Sangh' kunnen noemen. De hele avond was doortrokken van pauken, én trompetjes. Dat begon al met een in het Te Deum van de 17de-eeuwse componist Mare Antoine Charpentier, waarin de paukenist een indrukwekkende solo gaf als voorspel op de overbekende Eurovisie-tune met vol orkest. Weinig mensen weten dat deze leuke en sterke melodie uit dit Te Deum komt. Het lag voornamelijk aan het verende orkest, dat maat en rit me strak in de hand hield, en aan het aangenaam voortvaren de tempo dat dirigent Henk Gij zen zijn koor oplegde, dat dit loflied tot een goed einde kwam. Vooral de sopranen hadden het zwaar in de hoge lichtste registers. Homogeniteit en een mooi gezamenlijk colo- riet lieten op zich wachten tot in het 'Pleni sunt coeli et terra'; ook daarna ging het nogal eens rommelen. De 'Messe de Minu- it',eveneens van Charpentier ving aan met een onzeker en ongelijk 'Kyrie eleison'. Anton Doornheim kon zich tus sen de delen flink uitleven op zijn kleine orgeltje in allerhan de grappige 'chansons de Noël', kerstliedjes die toendertijd veel vuldig werden gezongen. Hoe origineel de programmakeuze ook was, ook in deze mis wist 'Com nu met Sangh' zich maar met moeite staande te houden. Toch waren er genoeg pluspun ten, zoals het geestige hoekige ritme rond het 'Hosanna in ex- celsis' en het 'Agnus Dei', waar in het Randstedelijk Begelei dingsorkest de verlegging van accenten heel duidelijk liet ho ren. Ook de koorzang had zeker fraaie momenten. Maar de Nelson Messe van Haydn lag 'Com nu met Sangh' het meest na aan het hart. Me stemsoorten kregen body, waardoor hier pas van een hechte samenklank gesproken kon worden. Zo werd met na me in het laatste deel van het Credo prachtig evocatief gezon gen, werden dynamische con trasten mooi gedoseerd, ging er van het koor kracht en overtui ging uit. Van de solisten excelleerden de bariton Robbert Muuse en de sopraan Djoke Winkler Prins. Muuse heeft een indrukwek kend warm en donker timbre waar hij ontspannen en uitge balanceerd gebruik van maakt. Winkler Prins kan grote zalen aan met haar opera-achtige vi brerende stem, die ze voor deze mis functioneel inzette. operette recensie Susanne Lammers Voorstelling: Crétin Mariza van Emmerich Kalman door het Leids Operettegezelschap Crescendo. Muzikale leiding: Rutger van Leyden. Regie: Lida Spaans Gehoord: 23/11, Stadsgehoorzaal, Leiden Een ouderwets romantische operette wilde Crescendo - en dat is 'Grafin Mariza', geschre ven door Emmerich Kalman in 1924, tot in de details. Voor de liefdesverwikkelingen van de rijke gravin op haar Hongaarse landgoed heeft het gezelschap zich uitgeleefd in de decors en de kostumering, in de grime en vooral ook in de kokette krullen van de talloze pruiken. Maar hoe feestelijk de aankleding ook is, het plezier en de toewijding spreken het meest uit de muzi kale prestaties van Crescendo. Om te beginnen is daar het Or kest van Crescendo, dat ieder jaar opnieuw geformeerd wordt en intensief bij de repetities be trokken is. En dat is te horen, zelfs door de soms akelig blik kerige versterking heen. Ver scholen in de bak leggen ze het fundament. Rutger van Leyden zweept zijn 35 muzikanten op tot het summum van operet- tesk speelplezier: de muziek klinkt smeuïg en vrolijk, fluwe lig soepel met de juiste dosis zi geunerachtige sentimentaliteit en tegelijk heel kordaat. Boven dien spelen ze buitengewoon alert en dienstbaar aan de zan gers. De walsen krijgen een heerlijk fondant-laagje, kleine scheutjes jazz ja componist gebruikte oi pg en dan een beetje pit to< gen, spelen ze gepeperd Zit de versterking het oi ,g regeld in de weg, voor gers is het vaak een u Het volzingen van de hoorzaal gaat als vanze blijft genoeg energie o een lied ook te present! neke van Geuns (als de heeft het overigens nodig, haar hoge sopra; moeiteloos boven alles in de zwaar aangezett passages. Van Geuns sp vendien een volstrekt waardige Mariza. D vrouw van de wereld zo veel mannen begeer i jaagd wordt, dat ze er en dochtig én arrogant van den is, geeft ze overtuij 9rt stalte binnen de greru.10 het genre. Want het is 40 lijk wel operette, en al het Oostenrijkse adagii on Lage is hofinungslos, ab W.; ernst - geldt, dan hier. Het verhaal mag dan e kere ondertoon hebben T/C eenzaamheid en het lejidt in een glitterwereld aangesneden, drukken den die thema's nooit. Daarvoor zorgen el 3 rukkelijke aria's en due zich altijd onmiddellijk hart nestelen, zoals 'Ich lb l traumen', 'Komm' Ci{ natuurlijk het beroemi jö" ja, mein Lieb, sag' ja'. D cendo dit erfgoed in L« vend houdt, is niet hun 9® ste verdienste. Amsterdam - Ramses Shaffy (69) is gisteren met de Blijvend Applausprijs 2002 onderscheiden voor zijn „opmerkelijke en bijzondere" bijdragen aan het Ne derlandse theater. Hij kreeg de prijs in theater De Kleine Komedie in Amsterdam. De prijs, die tweejaarlijks wordt uitgereikt, is voor mensen die opvallende en algemeen gewaardeerde bijdragen aan het Nederlandse theaterleven leve ren. De onderscheiding bestaat uit een bronzen beeldje en een geldbedrag van 2500 euro. Tijdens de uitreiking traden onder anderen Liesbeth List, Paul de Munnik, Huub van der Lubbe en Boude- wijn de Groot op. Ramses Shaffy werd bekend met liederen als 'Sammy*, 'Pastorale' en 'Zing, ve^ht, huil, bid, lach, werk en bewonder*. Met Liesbeth List vormde hij jarenlang een duo. Tot 1997 speelde hij in theaterprogramma's. Foto: ANP/Ed Oudenaarden Amsterdam - Het scenario van de documentaire 'Tijd voor Thijs' is gisteren op het interna tionale documentairefestival ID- FA in Amsterdam bekroond met de zogenoemde Realiserings- prijs Kids Docs. Filmmaker Joost van Ginkel schreef het draaiboek naar een idee van de jonge Thijs Tel. Kinderen tussen de 8 en 13 jaar waren in het voorjaar opgeroepen ideeën te Magische toverlantaarn laat de tijden van weleer herleven door Herman Joustra oegstceest - Boeml Knal! Klap! Vroeger, heel vroeger ging het er met de toverlantaarn heel an ders aan toe dan nu. In de tijd dat er nog geen elektriciteit was en de plaatjes op een andere manier vertoond moesten wor den aan het publiek. Kaarsjes? Die gaven bij lange na niet ge noeg licht om een mooie prent op de muur te projecteren. Gas wel. Of beter gezegd, een meng sel van gas en zuurstof. Een juis te verhouding was vereist, an ders ontstond er een knap ex plosief goedje. En dat leidde zo af en toe wel eens tot ongeluk ken. Maar dat was vroeger. Nu is er elektriciteit. Een aantal lampen, vele honderden Watts tezamen, zorgen voor haarscherpe afbeel dingen op de muren van kasteel Oud-Poelgeest, waar het theater - want zo kun je het gerust noe men - van Herman Bollaert en de zijnen gisteren was neerge streken. Met zijn latema magica, de magische lantaarn, oftewel de toverlantaarn. Want een to verlantaarn was het heel vroeger natuurlijk wel, in de tijd zonder televisie en film. Kleurige plaat jes op de muur, soms nog bewe gend ook. Waarlijk een wonder! Bollaert weet in een mum van tijd dat gevoel weer op te roe pen. Daar verschijnt een harle kijn op de muur. Met naast zich een grijnzende gedaante. En daar figt een kerel in zijn bed, terwijl een muis (of is het een rat) langzaam naar boven kruipt. Totdat hij in de mond van de nietsvermoedende slaper verdwijnt Oh, gruwel! Oeps, daar komen twee paar deugnieten van een koude ker mis thuis. Het begint als een leveren voor een kort 2.1 mentaire. De prijsvraag ie T ruim 170 inzendingen ('B; filmmakers werkten sari de kinderen de tien bes stellen uit tot scenario's voor Thijs' neemt Thijs rte een dag mee in zijn bele j. tijd. Hij fantaseert hoe zouden verlopen als de staat, achteruit loopt 0 of langzamer gaat q6n opc theater recensie Dick van Teylingen Voorstelling: Wolfshonger. Theaterconcert van Alex Roefca (zang, gitaar), Jaco Benckhuijsen (toetsen). Peter van Os (accordeon) en Reijer Zwart (contrabas en mandoline). Gezien: 23/11, Leidse Schouwburg. Bijna een jaar geleden trakteer de Alex Roeka Leiden op een van die avonden die net iets meer hebben dan een mooi be vredigend theaterbezoek. Er ge beurde werkelijk iets tussen de Brabantse bard en het publiek dat het avontuur aandurfde om niet bij voorbaat voor de zeker heid van een bekende naam te kiezen. Roeka gaat niet de ge schiedenis in als de nachtegaal van Ravenstein, maar hij schil dert prachtige liedjes, en sfeer weet hij te maken. Omdat je zulke samenzweerde rige avonden nou eenmaal niet geheim kunt houden, zaten er ongeveer twee keer zoveel men sen in de zaal als toen. Dat ging onvermijdelijk ten koste van iets van de verrassing en intimi teit van de eerste keer, maar het was goed om Roeka terug te zien. Zijn programma van nu heet 'Wolfshonger', maar het heeft veel gemeen met 'In de wildernis: een verzameling mooie liedjes' met aankondi gingen vol zwarte humor. "Ik ben nogal een tijdje verzeild ge raakt aan de onderkant van de maatschappij, en dat geeft je mooi de kans om de funda menten van de samenleving te bestuderen." Roeka's helden zijn Céline en Brei. In dat rijtje zijn meer ver wanten te bedenken: romanti sche, drankzuchtige, eenzame wolven als Slauerhoff, Jim Mor rison, Malcolm Lowry, noem maar op. Bij Alex Roeka rijmt goot op dood en feest op beest. Als hij 'café' zegt, 'drank' of 'drog', trekken zijn ogen zich nog dieper terug in hun harige grotten en fluistert hij nog een toontje zachter. Een overdosis sex, drugs en rock 'n roll van de zelfkant kan onuitstaanbaar ko ket overkomen, maar Roeka komt authentiek over en om zeilt de klippen met zelfspot en sterke teksten. Over Gerda bij voorbeeld, de 'vleesetende bloem' uit het café. "Ze is vies en vet, zat en heet. kwaad, hard en wreed, straks de kale roept dat huis toe gaan, ben ik ha en loop achter haar aan als een paard in een klein bed, d'r hoeven het plafond. Achter hafr ker van nachtkonmgin de tederheid van een ka De muziek van Alex me het liefst als je elk< toets en elke pluk van kunt horen. 'Noem 't g de', het liedje waarme de Annie M.G. Schi voor het beste theater het jaar 1999 kreeg, zinj alleen met gitaar en act en het is prachtig. Zijn ders hebben niets m< dan hun instrumenten, voegingen als percir elektronica maken de niet welsprekender. H< hoe beter. Daarom zijn hier en daar nogal ovi duceerde cd's ook geen ging voor zijn optrede derlandstalige bandje drums en achtergron Ch ressen hebben we geno ka heeft veel meer te Zoals zaterdagavond in se Schouwburg. De toverlantaarn weet in een mum van tijd het gevoel van weleer op te roepen. Foto: Henk Bouwman geintje. De belhamels willen de nietsvermoedende Diogenes, die ligt te slapen in een ton, een poets bakken. Dus begieten ze hem met water. En rollen ze hem in vliegende vaart de weg af. Maar zie, het recht zegeviert. De twee blijven haken achter een paar spijkers in de ton en worden in vliegende vaart plat gewalst. Boontje komt om zijn loontje. Zo vliegen de gedachten naar vroeger jaren, de zoete herinne ringen. Naar de plaatjes in de geschiedenisboeken. Die nu nog eens bewegen ook. Daar staat de verbannen Napoleon op Elba voor zich uit te staren. Ook hij denkt aan vroeger. Aan zijn veldtocht in Rusland bijvoor beeld. Hij staat voor Moskou. En wat is dat? Daar schieten de eer ste vlammen uit de huizen. Bin nen de kortste keren staat bijna heel Moskou in brand. Het gaat verder. „En toen sprak God, het worde licht", galmt Bollaert. De zon, de maan, de sterren, ze kruipen langs de muur omhoog. Acrobaten, jong leurs, een stromend beekje, zwemmende goudvissen in een kom, een serenade onder een balkon, een schip dat vergaat, een zwerm bijen om een bijen korf, zwevende elfjes, van alles passeert de revue. Met een be zielde Bollaert als commentatgr. Zijn Vlaamse tongval maakt het geheel nog nostalgischer, in een tijd dat het Amsterdams de voertaal op televisie is gewor den. Maar dat is televisie. Dit is de toverlantaarn. Een wereld op zich. Een wereld om te koeste ren. „Ik zou u gaarne wat geven", zegt Bollaert aan het eind van zijn voorstelling. „Maar dat kan ik niet. Ik heb niks. Ik kan u al leen de herinnering geven.10 door Peter Bruyn heemstede - Als je met Kees Brouwer over muziek praatte kwam vroeger of later altijd die zin: 'Ik ben een gevoelsmens.' En dat uit de mond van mis schien wel de hardst op de trommels meppende drummer van Nederland. Maar het was waar. Uiteindelijk werd Kees zijn gevoel hem de baas. Afgelo pen vrijdagavond stapte de drummer van de Bintangs uit het leven. Hij was 42 jaar. De Heemsteedse slagwerker maakte een moeilijke periode in zijn pri- véleven door. Maar deze beslis sing had niemand verwacht. Kees Brouwer was de benjamin van de groep, maar tegelijkertijd de drummer die het langst bij de Bintangs achter het slagwerk zat. Brouwer werd Bintang rp n| f icc J n si e( r I n, WE lio V an d

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 2002 | | pagina 16