KUNST CULTUUR Van Morrison kan niet stuk Inspraak Startnotitie N11 Zoeterwoude - Alphen aan den Rijn Educatieve voorstelling over Chinese monniken Niet meer gezellig naar de musical in Moskou Inspraakpunt Belgische uitgever vg stripboeken overledi In goed anderhalf uur bevestigde Van Morrison opnieuw dat hij tot de absolute top van zijn generatie behoort. Foto: WFA theater recensie Maarten Baanders Voorstelling: 'De mystieke kracht van de Shaolin monniken uit China'. Gezien: 16/11 Leidse Schouwburg. Het publiek in de Leidse Schouwburg telde zaterdag avond veel vechtsportliefheb bers. Dat zij op de Chinese Sha olin Monniken afkwamen was begrijpelijk, want wat deze kungfu-experts lieten zien was een absoluut perfecte li- chaamsbeheersing. Ze hebben er een lange geestelijke en li chamelijke leerschool voor moeten doorlopen. Met stok ken, zwaarden en lansen, maar ook met de blote hand maakten de in het oranje geklede monni ken spectaculaire vechtbewe- gingen, krachtig en tegelijk be weeglijk als vlammen in de storm. Het ging zo snel dat een tegenstander nauwelijks de tijd kreeg om aan te vallen. Keel klanken begeleidden de uitha len en de behendige sprongen, salto's en valtechnieken. Ze lie pen op hun handen, golfden op hun buik over de vloer of je zag ze zittend touwtje springen. Het programma had een edu catieve opzet. Een jongetje kreeg uitgelegd wat de 1500 jaar oude Shaolin-traditie inhield, hoe de monniken het geheim van Chi, de levensenergie, leer den kennen en hoe zij vanuit een geestelijke harmonie hun lichaam konden beheersen. Het decor toonde de Shaolintempel in de bergen van Henan. De deuren gingen open om het jongetje op te nemen. Kaalge schoren kwam hij terug. Een oude leermeester wijdde hem in. „Zoek innerlijke harmonie en ook naar buiten zul je in evenwicht zijn." „Elke aanval moet rust én beweging bevat ten, traag én snel zijn." „Ver acht je tegenstander nooit. Zijn kracht wordt de jouwe als je die weet te benutten." Bij deze en andere wijsheden werden ver bijsterende stunts uitgehaald. Liggen op messen, een stok op het hoofd kapot laten slaan, op de buik op een speerpunt ba lanceren: ze doorstonden het moeiteloos. Afdrukken van de messen in het rugvlees was het enige spoor dat je zag. Tot ie ders verrassing bleek het jonge tje - niet ouder dan een jaar of tien - al een indrukwekkend hoog stadium op zijn leerweg bereikt te hebben. Adembene mend was het zoals hij zijn energie in zijn navel concen treerde, er een aardewerken kom op drukte en deze zo vast zette dat hij eraan opgetild kon worden. Het programma had een hoog stuntgehalte, maar er werd niet voorbijgegaan aan de spirituele achtergrond, de lange weg naar innerlijke wijsheid die ten grondslag ligt aan de kungfu- technieken. Fascinerend was ook de concentratie voor elke oefening. Het was een mysterie hoe in luttele seconden de li chaamsenergie opgeroepen werd die nodig was om de won deren te verrichten. Met een eerbiedig gebaar werd iedere oefening afgesloten, als een dankbetuiging aan de traditie en de natuur waarvan de mon nik deze kunst te leen heeft. door Frank Hendrickx moskou - Moskou vergaapte zich de laatste jaren aan musi cals als 'Metro', 'Notre Dame de Paris' en '42nd Street'. Maar het recente gijzeldrama in een mu sicaltheater heeft Broadway aan de Moskva een gevoelige klap toegebracht. De Russische versie van de mu sical 'Chicago' was voorbestemd alle records te breken. Popster nummer 1, Philip Kirkorov, speelt de hoofdrol en Ruslands levende legende Alla Poegatsjo- va doet dienst als producer van het spektakel. De start van de musical in theater Estrada aan de rivier de Moskva, recht te genover het Kremlin, was een doorslaand succes. Voormalige president Boris Jeltsin liet zich schaterlachend fotograferen en zelfs patriarch Aleksej II, hoofd van de Orthodoxe kerk, kwam bij hoge uitzondering naar het theater om de 'nieuwe kunst vorm' te aanschouwen. Chicago was de show van de eeuw, aldus de Russische media, een beves tiging van het succes van de musical in Rusland. Een dikke maand later trekt 'Chicago' zelfs in het weekeinde geen volle zalen meer. „Er zijn nog kaartjes genoeg", laat de yrouw achter de kassa monter weten. Gezellig naar de musical heeft in Moskou sinds 23 okto ber een wrange bijsmaak gekre gen. De herinneringen aan het gijzeldrama in het Nord-Ost theater zijn nog vers. Bij het be gin van de tweede acte van de immens populaire musical 'Nord-Ost' stormde een groep zwaargewapende Tsjetsjenen de bühne op. Minstens 128 musi calliefhebbers kwamen uitein delijk om het leven. Niet echt re clame voor een gezellig avondje uit. Voor het drama gold 'Nord-Ost' juist als een doorbraak voor het genre musical in Rusland. In de Sovjet-Unie stond het genre te boek als bourgeois, al waren er wel roek-opera's, zoals het be roemde 'Oenona en Avos' dat nog steeds wordt opgevoerd. Pas in 1999 werd de eerste echte musical, 'Metro', opgevoerd in Moskou. Het bleek een succes. Na 'Metro' trokken ook 'Bureau Geluk' en 'Notre Dame de Paris' volle zalen. De nieuwe midden klasse van Moskou permitteerde zich de kaartjes, die vanaf 30 dollar over de toonbank gingen. 'Nord-Ost', de duurste musical uit de Russische geschiedenis, stevent volgens de producers nu af op een faillissement, ondanks de toegezegde financiële steun van Russische oliebaronnen. Het theater aan de Doebrovka- straat is de komende maanden niet bespeelbaar, een uitwijk mogelijkheid is er niet De 320 medewerkers krijgen volgende week ontslag aangezegd, tenzij er nog een grote weldoener op het toneel verschijnt. Ook ande re producties hebben te lijden onder het gijzelingsdrama De al maanden geleden aangekon digde musical Witches of East- wick' is voor onbepaalde tijd uitgesteld. Gedurende de periode 19 november tot en met 16 december 2002 ligt de Startnotitie N11 Zoeterwoude - Alphen aan den Rijn ter inzage. De Startnotitie doorloopt een proce dure overeenkomstig de Tracéwet en de Wet milieu beheer. Op grond daarvan kunt u tot en met 16 december 2002 uw mening op de inhoud van de Startnotitie kenbaar maken. De N11 Zoeterwoude - Alphen aan den Rijn Het wegvak Zoeterwoude - Alphen aan den Rijn is een onderdeel van de N11 die de A4 en A12 verbindt. Dit wegvak is op 16 december 1999 opengesteld voor het verkeer. Per rijrichting werd om diverse wettelijke redenen per richting slechts één rijstrook in gebruik genomen, hoewel per richting twee rijstroken beschik baar waren. Op 27 januari 2000 is om meerdere redenen het wegvak toch volledig opengesteld. Vanaf dit moment is de N11 tussen Zoeterwoude en Alphen aan den Rijn in gebruik als autoweg met twee rijstroken per rijrichting. Deze situatie is echter strijdig met de bestemmingsplannen, waarin slechts één rijstrook per rijrichting is opgenomen. Procedure In de bestemmingsplannen is de weg opgenomen als een autoweg met één rijstrook per rijrichting zonder middenberm en zonder vluchtstroken. De gemeenten Zoeterwoude en Rijnwoude zijn bereid de N11 in hun bestemmingsplannen in te passen als autoweg met twee gescheiden rijbanen met elk twee rijstroken. Voor de inpassing is een zogenaamd tracébesluit nodig. Met de Startnotitie wordt een procedure gestart conform de Tracéwet en het Besluit milieu-effectrapportage. Dit is nodig om uiteindelijk een tracébesluit te kunnen De procedure voor de N11 betreft een uitzonderlijke situatie. Het gaat namelijk om de formeel vereiste besluit vorming voor een al gerealiseerde wegverbreding. Deze besluitvorming is nodig om de verbreding van de autoweg volgens de wettelijke kaders te regelen. De Startnotitie Het doel van de Tracé/m.e.r.-procedure voor het betref fende wegvak van de N11 is: - het alsnog doorlopen van de wettelijk vereiste besluit vorming - het toetsen of aanvullende (milieu)maatregelen nood zakelijk zijn en of voldaan is aan de vereisten op het gebied van veiligheid. De Startnotitie is het plan van aanpak voor het onder zoek in het kader van de Tracé/m.e.r.-procedure. Waar kunt u de Startnotitie inzien? De startnotitie N11 Zoeterwoude - Alphen aan den Rijn kunt u van 19 november tot en met 16 december 2002 gedurende de reguliere openingstijden inzien op de volgende locaties: - de gemeentehuizen van Zoeterwoude, Rijnwoude, Alphen aan den Rijn; - de (hoofd)vestigingen van de in bovengenoemde gemeenten gevestigde openbare bibliotheken; - het provinciehuis van Zuid-Holland in Den Haag; - de bibliotheek van Rijkswaterstaat, directie Zuid- Holland in Rotterdam; - de bibliotheken van de Ministeries van Verkeer en Waterstaat en van Volkshuisvesting, Ruimtelijke Ordening en Milieubeheer, beide in Den Haag. De Startnotitie blijft na 16 december 2002 voor inzage beschikbaar in het kantoor van Rijkswaterstaat, directie Zuid-Holland. Op dit adres kunt u tevens kennis nemen van de aan de Startnotitie ten grondslag liggende werk documenten. Het Inspraakpunt bundelt alle reacties en stuurt deze onder andere naar de Ministers van Verkeer en Water staat en van Volkshuisvesting, Ruimtelijke Ordening en Milieubeheer en de Commissie voor de milieu-effect- rapportage. Deze commissie adviseert beide ministers over de inhoudelijke opzet van het onderzoek. Mede op basis van dit advies en de inspraakreacties stellen de ministers vervolgens de richtlijnen vast. De richtlijnen vormen het vertrekpunt voor het opstellen van de Trajectnota/MER. Op deze Trajectnota/MER kunt u te zijner tijd opnieuw inspreken. Zo spoedig mogelijk na afloop van de inspraaktermijn kunt u de door het Inspraakpunt ontvangen reacties inzien op de locaties waar momenteel de Startnotitie ter inzage ligt. Meer informatie Voor meer informatie over de Startnotitie kunt u contact opnemen met Rijkswaterstaat, Antwoordnummer 5537, 3000 VB Rotterdam, telefoon 010 - 402 61 21, e-mail: n-11 -z-a@dzh.rws.minvenw.nl. Voor inlichtingen over de inspraakprocedure kunt u zich wenden tot het Inspraakpunt Verkeer en Waterstaat, telefoon 070 - 351 96 00. Inloopspreekuur Met eventuele vragen kunt u ook terecht op een inloop spreekuur. Van 16.30 uur tot 19.30 uur staan mede werkers van Rijkswaterstaat voor u klaar om vragen te beantwoorden. Het inloopspreekuur wordt gehouden op: Dinsdag 26 november Gemeentehuis van Rijnwoude Frederik van Eedenplein 4 Hazerswoude Rijndijk wild kin pla. ooit zegt de |raa laat a to leef m z )or£ e vc iscf Rijn in i *g werk ir" v ger .Za verk off ha Fiei nd I Verkeer en Waterstaat maandag l8 NOVEM muziek recensie Peter Hovestad Van Momson: 'Down the road again' Gezien: 15/11 Carré. Amsterdam. It's just a job you know', zong Van Morrison weer in theater Carré in Amsterdam. Het komt uit 'Why must I always explain? het lijflied over zijn afschuw van de status als rockheld. 't Is maar gewoon z'n werk, schreeuwt hij. Waarbij Neder land een mazzeltje heeft. Want als de stugge Ier dan toch regel matig het podium op moet, dan graag in wonderful Holland'. Voor de vierde keer in twaalf maanden gaf hij hier een paar concerten. De liefde is wederzijds. Nergens zijn Morrisons concerten zo snel uitverkocht als in Neder land, hoe vaak hij ook komt. Zijn Hollandse fans slikten hun verdriet dapper weg toen er een einde kwam aan een indruk wekkende reeks marathoncon certen die tot drieënhalf uur duurden. En ze vergaven het Morrison dat hij sommige con certen begon af te raffelen om dat hij zijn vliegtuig moest ha len. Zijn Nederlandse publiek komt altijd terug. Omdat Van Morrison altijd anders en altijd onvoorspelbaar is. Morrison tourt voor zijn doen al lang met dezelfde begelei dingsband. Zo'n zes man staat er meestal achter hem: ritme sectie, blazers en toetsen. Dat gezelschap voegt zich makkelijk in zijn rol, is veelzijdig, vakbe kwaam, maar biedt veel minder energie en spektakel dan ande re begeleiders uit het recente verleden. Het kwam Morrison dit jaar in het buitenland zelfs op gemopper over lusteloos heid te staan. In Nederland komt diezelfde band telkens weer tot leven, omdat Van the Man hier vrijwel altijd saxofo- niste Candy Dulfer als 'special guest' inzet. Zo ook in Carré. Met Dulfer op het toneel groei de het plezier bij Morrison, wat afstraalde op de band én op het publiek. Bovendien bleek als geheime wapen ook de inmid dels 62-jarige Chris Farlowe te zijn meegenomen. Farlowe im poneerde met z'n nog altijd krachtige soulgeluid en werkte in de duetten behoorlijk op Morrisons lachspieren. Het gaf Carré een sfeer waarin elk num mer, klassieker of niet, met ge juich werd ontvangen en elke solo een open doekje kreeg. Terecht overigens, want in goed anderhalf uur bevestigde Van Morrison opnieuw dat hij tot de absolute top van zijn generatie behoort. Geen flauwekul met lichtshows of andere visuele trucs. Hij biedt muziek puur en houdt het voor fans en zichzelf boeiend door telkens weer wat anders uit dat ongelooflijke re pertoire te halen of arrange menten compleet overhoop te gooien. Natuurlijk stond de jongste cd 'Down the road again' centraal, met gedenkwaardige uitvoerin gen van onder meer 'Fast train' en 'Only a dream'. Maar hij greep ook weer eens terug op 'Listen to the lion', zowat dertig jaar geleden al live vastgelegd. En met het ook zowat dertig jaar oude 'Streets of Arklow* bracht hij voor het eerst sinds lange tijd ook de mystieke Ierse sfeer weer eens in de zaal. Morrison wisselde opvallend vaak van instrument. Bediende zich net zo makkelijk van akoestische en elektrische gi taar als van mondharmonica of saxofoon. En stelde tot zijn ge noegen vast dat hij erin slaagde zijn publiek muisstil te krijgen op het moment dat zijn muziek het vroeg. Op zijn manier wist hij zelfs met z'n publiek te com municeren. Op het luide ver zoek om Did you get healed' reageerde hij ad rem: 'Yes I did'. Waarna hij weer onver stoorbaar inzette. Zelfs de alou de afsluiter 'Gloria' klonk uit eindelijk niet afgezaagd. brussel - Charles Dupuis, de uitgever wiens familie bedrijf achter het succes zat van stripfiguren als Robbe does, Lucky Luke en de Smurfen, is vorige week op 84-jarige leeftijd overleden. Hij is afgelopen weekeinde begraven in zijn thuisstad Marcinelle in het zuiden van België. In 1938 richtte Dupuis' va der lean het weekblad Rob bedoes op om te concurre ren met Disney's blad van Mickey Mouse en andere Amerikaanse import. De toen 20-jarige Charles werd artistiek leider van het blad. Hij trok tekenaars aan die beroemd werden in België en in andere landen, en die strips een status als serieu ze kunstvorm verleenden. Franquin, de tekenaar van Guust Flater en Marsupila- mi; Peyo, geestelijk vader van de Smurfen; en Morris, irin atn nke ielft J|ind« reö bII om 00 de bedenker van 1 ke, zijn enkele van naars die door Duj den ontdekt. r „Deze man creë stijl, een verzoi waar al die strii geboren werden t noten werden culturele identiteit chard Miller, de W mai nister van cultuur. Onder leiding vat tste Dupuis breidde defcelli rij na de Tweede eAl oorlog haar activit de succes uit met sü te si en tekenfilms v foc scoop en televisie t ging met pensioei rdo> toen de familie h fiet verkocht. Het be< irw echter onder naam bestaan enfcijri] weekblad Robbed lij den nu nog stei exemplaren per v^jhei kocht. in (advertentie) enj tie1 Ire r ikke Hoe kunt u inspreken? Ie c U kunt schriftelijk op de Startnotitie N11 Zoeterwoude - Alphen aan den Rijn reageren. Het gaat daarbij om de vraag wat volgens u moet worden onderzocht om zicht te krijgen op de beste oplossing van het bestaande probleem. Uw reactie kunt u uiterlijk 16 december 2002 sturen naar: Inspraakpunt Verkeer en Waterstaat Startnotitie N11 Zoeterwoude - Alphen aan den Rijn Postbus 30316 2500 GH Den Haag rWat gebeurt er met uw reactie? ,cyL Behalve per post kunt u ook reageren via internet: www.inpraakvenw.nl. Indien u dat wenst, kunt u verzoeken om vertrouwelijke behandeling van uw persoonlijke gegevens. |sit

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 2002 | | pagina 12