Man bijt hond: het is zoals het is
Blauwbekkend wachten
op sint en zijn pieten
MEDIA
Parool wil steun
van Bedrijfsfonds
'Weer geweld van
Franse televisie'
Witteman
- naar NOVA
V-aanhang
't meest tv
Een blik achter de deur van de gewone man
HDC 648
zaterdag l6 NOVEMBER 2002
jm/anp - VARA-presen-
id Witteman stapt niet
het vernieuwde NOVA
RA). Dat heeft een
erder van zijn omroep
bevestigd. Omdat voor
j geen opvolging was
bij het dagelijkse pro-
B&W, wil hij daar nog
;lde mee dat de verhui-
de NOVA-redactie naar
A/NPS- gebouw niet in
maar zomer 2003 rond
leeft dus geen definitief
1", aldus de zegs-
s in zijn opvolging is
en de verhuizing is
in zou hij alsnog naar
innen gaan.
briek werkt al maanden
restyling, maar dat gaat
ten en stoten. De vroe-
ientatoren zagen de bui
n en vertrokken voortij -
iet scherm. Het nieuwe
latthijs van Nieuwkerk
Rottenberg, maakt mo-
proefuitzendingen. Ge-
K., ierd nog naar andere
itoren, maar Witteman
us niet zijn. Het nieuwe
lijliegint volgens een NPS-
erder op 27 januari.
m/anp - Nederland 2 is
lct rlairst onder PvdA-kie-
l,n iet minst in trek bij de
RTL 4 valt het meest in
ik bij de aanhang van
it i derland 1 trekt vooral
refan SGP, Christenunie
uit onderzoek van bu-
imart en NOS Kijk- en
iderzoek in de laatste
n oktober. Hierin werd
ig afgezet tegen politie-
;ur. Gemiddeld keken
ten 2 uur en 20 minu-
vond televisie. Aanhan-
PvdA keken het meest
politieke stromingen:
d 20 minuten langer
■emiddelde.
journaal is bij bijna al
pen het populairste
ulletin. Alleen LPF-
s kijken liever naar
bvs.
Volgende maand wordt de 500ste aflevering van Man bijt hond uitge
zonden. Het van origine Vlaamse programma heeft in ons land tussen
de 450.000 en 500.000 kijkers en is genomineerd voor de Rembrandt,
de commerciële variant op de Televizierring. „Als je wilt zien waar Ne
derland zich echt mee bezig houdt, dan moetje naar ons kijken." Een
reportage.
door Jacques Hendriks
Hilversum - Bart Grimbergen,
vanaf het begin mede-samen
steller van het programma, is
deze ochtend al om kwart over
zeven op de redactie in Hilver
sum te vinden. Hij schrijft de
hoofdpunten uit het nieuws op
een schoolbord. Zeven andere
redacteuren (de vroege ploeg)
vallen even later binnen en stor
ten zich op de ochtendbladen.
Om acht uur begint een brain
stormsessie. Dagelijks haakt
Man Bijt Hond met twee zoge
naamde hots op eigen wijze in
op de actualiteit.Als je wilt zien
waar Nederland zich echt mee
bezig houdt, dan moet je naar
ons kijken. Wij maken het gewo
ne bijzonder, in het Journaal zie
je vooral excessen", legt Grim
bergen uit.
Naast de twee hots zitten er ze
ven minder actuele, eerder op
genomen onderwerpen in de
uitzending. Inspiratie daarvoor
haalt de redactie uit regionale
kranten en zelfs kleinschalige
huis-aan-huis-bladen. Of er
wordt spontaan bij zomaar een
huis aangeklopt en gekeken wat
deze mensen bezighoudt.
Man bijt hond is bezig aan zijn
vierde seizoen in Nederland.
Het wordt gezien als een van de
paradepaardjes van de NCRV.
Het lijkt zo'n simpel te maken
programma. In amper een half
uurtje passeren negen piepklei
ne items de revue, waarin ge
knipoogd wordt naar de actuali
teit en we Holland op z'n smalst
zien. Een team van redacteuren,
verslaggevers, camera- en ge
luidsmannen en technici werkt
met name tijdens de vier uit
zenddagen (dinsdag tot en met
vrijdag) lang en onder grote
druk: om zes uur móet de band
klaar zijn.
Uit het ochtendoverleg komen
zo'n vijf actuele onderwerpen.
De redactie gaat er mee aan de
slag. Is het idee te verwezenlij
ken, zijn de geschikte mensen te
vinden, willen die ook meewer
ken en is de afstand tot Hilver
sum niet te groot? De tijd dringt
namelijk, de hele dag.
Verdedigen
Een van de mogelijke onderwer
pen is het succes van de SP.
Fractievoorzitter Jan Marijnis-
sen werkte vroeger als lasser in
een fabriek in Oss, dus gaat een
redacteur op zoek naar collega's
uit die tijd. Het idee strandt, de
fabriek uil niet meewerken. Het
gebeurt zelden dat ze 'nee' te
horen krijgen, zegt Hans Dek
ker, een van de verslaggevers.
„We hebben een goede naam,
het gebeurt niet vaak dat we ons
moeten verdedigen."
Dat blijkt even later. Inhakend
op het nieuws dat het huis van
Pim Fortuyn een door butler
Herman gerund museum wordt,
wil Dekker op bezoek bij een
ander museum aan huis en de
eigenaar om nuttige tips voor
butler Herman vragen. Al snel
komt de redactie uit bij Jan An
derson, voormalig eigenaar van
een drogisterij-keten. Hij runt al
jaren bij wijze van hobby een
streekmuseum in de grote
schuur naast zijn woning in
Vlaardingen en wil graag mee
werken.
Hans Dekker stapt om half elf
het Man-bijt-hond-busje in met
een camera- en een geluidsman.
Om twee uur moet hij terug zijn
om te monteren. In Vlaardingen
aangekomen, blijkt de eigenaar
van het lieflijke museumpje al
snel een fan: „Met Man bijt
hond begint mijn televisie
avond." En een fan van Pim
Fortuyn, horen we tijdens het
Man bijt hond-verslaggever Hans Dekker interviewt eigenaar Jan Anderson over zijn Streekmuseum in Vlaardingen. Foto: GPD
interview dat liefst veertig minu
ten band oplevert. De Vlaardin-
ger blijkt een spraakwaterval.
Spotten
Er volgt nog een korte opname
sessie bij het huis van Pim For
tuyn in Rotterdam. Jan Ander
son gaat weer naar zijn streek
museum, de cameraploeg snelt
terug naar Hilversum. Dekker
kruipt in de bus meteen achter
een monitor om te 'spotten'. Hij
bekijkt de opnames en noteert
waar de meest geschikte uit
spraken en beelden zitten. 'Ziet
er goed uit, jongens', roept Dek
ker. Terug in het AKN-gebouw
in Hilversum duikt hij met een
editor' achter de montagetafel.
Van die circa veertig minuten
mogen maar 3 minuten en 20
seconden overblijven.
Dankzij de computer kunnen ze
met de beelden en het geluid
knippen en plakken wat ze wil
len, toch valt het niet mee de
woordenstroom van Jan Ander
son bondig én aantrekkelijk sa
men te vatten. Desondanks ligt
het eindproduct ruim voor de
deadline klaar.
Hoogste tijd voor mede-samen
steller Michael Abspoel om in
zijn hokje te kruipen en de on
derwerpen aan elkaar te praten.
Ook Abspoel is al vanaf het be
gin betrokken bij het program
ma. Zijn normale stem klinkt
beduidend anders dan zijn
plechtige tv-stem. „Dat hoort
erbij, het leven is ook theater.
Man bijt hond is als het leven,
het zit tussen twee uitersten in.
Het is heel Hollands, heel aards.
Maar soms tonen we ook weer
het theatrale van het leven."
De kracht van het zes jaar gele
den door de Belgische produc
tiemaatschappij Woestijnvis be
dachte programma is volgens
Abspoel de blik achter de deur
van de gewone man. „Daar is ie
dereen nieuwsgierig naar/Ieder
huisje heeft zijn kruisje. Opval
lend in vergelijking met België is
dat de gemiddelde Nederlander
daar heel gemakkelijk over
praat. Zeker bij mensen die in
rijtjeshuizen wonen, mogen we
bijna altijd zo naar binnen."
Bij Man bijt hond gelden niet de
traditionele journalistieke vra
gen Wie, Wat, Waar, Waarom,
Wanneer? Abspoel geeft wat
voorbeelden van de andere be
nadering van nieuws. „Bij het
huwelijk van Alexander en
Maxima hebben we twee man
nen geïnterviewd die de rode lo
per in de kerk moesten stofzui
gen. En na de moord op Pim
Fortuyn maakten we een item
over het rouwproces van zijn
hondjes. Daarbij is timing erg
belangrijk. Dat kun je niet uit
zenden op de dag van de begra
fenis."
Ondeugd
De NCRV was onlangs volop in
het nieuws vanwege het conflict
met Paul de Leeuw. De omroep-
leiding bleek te veel moeite te
hebben met diens humor. Man
bijt hond is toch ook wel eens
ondeugend? „Sommige men
sen, zeker binnen de traditione
le achterban, hebben daar wel
eens moeite mee", erkent Ab
spoel, „maar over het algemeen
valt dat wel mee omdat we als
uitgangspunt hanteren 'het is
zoals het is'. In onze items laten
we mensen volledig in hun
waarde. Rond de verkiezingen
hadden we nonnen in de uit
zending die geloofden dat bid
den voor Balkenende meer ze
tels voor het CDA op zou leve
ren. Hoe serieuzer je dat neer
zet, hoe beter. Je laat die men
sen in hun waarde, maar een
goede verstaander kan er ook de
humor van inzien."
Rond half zes worden enkele
koele pilsen aangerukt. De
deadline is vlot gehaald, het nog
aanwezige deel van de redactie
kijkt ontspannen naar het eind
resultaat. Tevreden geluiden
overheersen. Man bijt hond
heeft het bijzondere weer ge
woon gemaakt en het gewone
bijzonder.
Man Bijt Hond, elke dinsdag tot
en met vrijdag, Nederland 1,
19.00 uur (NCRV)
Lot Lohr haalt in Zaltbommel de goedheilig man binnen
)Ofoique Brandt
at!
ma - Recentelijk stond
et Rotterdams Philhar-
Orkest op de planken
jrr muziek van Prokofjev
jong publiek het ver-
a Peter en de Wolf te ver-
nnenkort gaat ze het
met acteurscollectief
ard om de Ilias tot le-
w engen. Maar vanmid-
f 12 uur staat actrice
veel beter bekend als
,0' ïsamstraat, heel ge
en vermoedelijk
ücend in de haven van
imel om samen met Rik
loom en Aldith Hunkar
as een feestelijke in-
iscfcezorgen.
d ;oedheilig man zal het
kl wennen zijn. Jarenlang
eAart Staartjes als spe-
ilaggever de ontvangst
P'fnt in Nederland. Toen
echter besloot een
11 etten achter het meren
de zijn tv-activiteiten - hij
1 p :1 te zien als mijnheer
m. ïsamstraat -, liet hij de
en ook te stoppen met
iten. „Ik ga niet tegen
'n rerken", zegt Lot Lohr.
n het op onze eigen
en dan zien we wel of
iat."
Lohr en Hoogendoom
ndaag in het door
iet door 'Zoutbommel'
)pte stadje ronddwalen
j, iting van de sint. Dieu-
ok, de presentatrice van
i jrklaasjournaal dat da-
m kwart voor zes op Ne-
te zien is, houdt de
lingen vanaf een cen-
in het oog. Wie het
isjournaal de afgelo-
ïn gevolgd heeft, weet al
nkomst wellicht niet
ku I zonder problemen zal
helpt het dat Lohr al
end is met sinterklaas,
(ezegd met zijn alter
onp van der Vlugt. Het tv-
an Lohr was immers
drol in Sanne, de begin
htig nogal befaamde
igdserie van Eric Oost-
r een meisje dat samen
vriendje geheel vol-
ijdgeest strijdt tegen
ens. Van der Vlugt
n die reeks haar vader,
dje van toen is 'in het
amsterdam/anp - Het verzelf
standigde Parool hoopt op een
bijdrage van het Bedrijfsfonds
voor de Pers van 2 3 miljoen
euro.
Dat zei hoofdredacteur E. van
Gruijthuijsen gisteren. Op grond
van de eerste gesprekken met
het fonds zegt Van Gruijthuijsen
positief gestemd te zijn.
Het Parool maakte afgelopen
woensdag bekend zelfstandig
verder te gaan. De Amsterdamse
krant wil uit het uitgeverscon
cern PCM treden. Dat lijkt te
lukken, al zijn de definitieve
handtekeningen nog niet gezet.
„Maar dat is juridische haarklo
verij, daar komen we wel uit",
geeft de hoofdredacteur aan.
In Amsterdam wordt een uitge
verij opgericht, die als tijdelijke
naam Onverveerd NV (naar het
Parool-devies: 'vrij, onverveerd')
draagt. Later wordt die naam
waarschijnlijk gewijzigd.
Belangrijkste aandeelhouder is
Stichting Het Nieuwe Parool die
voor 7 miljoen euro een belang
van 35 procent in de onderne
ming krijgt. De Vlaamse uitgever
De Persgroep neemt als 'strate
gische partner' een belang van
33 procent ter waarde van 4 mil
joen euro. Particulieren en Pa
rool-medewerkers kunnen ook
geld steken in het nieuwe Parool
voor in totaal 4 miljoen euro.
Volgens Van Gruijthuijsen zal
dat bedrag waarschijnlijk wat la
ger komen te liggen.
Compact
Op de Parool-redactie verdwij
nen 12 van de 112 banen. Bij
huis-aan-huis-tak Weekmedia
wordt de redactie gehalveerd
naar vijftien man en samenge
voegd met de Parool- redactie.
De krant ziet zich daartoe ge
dwongen, omdat bijvoorbeeld
het gratis Amsterdams Stads
blad in de praktijk functioneert
als een concurrent van Het Pa
rool.
Van Gruijthuijsen vindt dat zijn
krant nu al compact is en zeker
niet dunner moet worden.
parus/anp - Een door de Franse
regering ingestelde commissie
heeft aanbevolen geweld en seks
van de tv te weren tot 22.30 uur.
In juni stelde de regering een
commissie samen om te bekij
ken of de televisie een rol speelt
bij de toenemende geweldda
digheid in de samenleving en of
er bepaalde maatregelen nodig
zijn. De commissie onder lei
ding van de filosoof Blandine
Kriegel is tot de conclusie geko
men dat tv-beelden inderdaad
een rol spelen bij het toenemen
de geweld.
De commissie stelt daarom een
verbod voor op de uitzending
van geweld of pornografie op tij
den waarop kinderen mogelijk
televisie kijken. Als het aan de
commissie ligt moet het verbod
gelden tot 22.30 uur.
In de commissie zaten onder
meer medewerkers uit de me
dia, de filmwereld, de psychia
trie, journalisitiek, gezondheids
zorg en rechtsgeleerdheid.
De commissie stelt vast dat bij
de keuring van 102 films in ver
schillende Europse landen de
Franse keuring 62 films 'voor al
le leeftijden' betitelde. In Duits
land, Nederland en Groot-Brit-
tannië kregen dezelfde films res
pectievelijk slechts 16, 22 en 29
het etiket 'alle leeftijden' opge
plakt.
De commissie doet schokkende
uitspraken over de psychologi
sche gevolgen van pornografie
en geweld op de tv. Vooral op
jongere kinderen kunnen beel
den van extreem geweld of por
nografie een 'verwoestende wer
king' hebben op de normale
ontwikkeling in de hersenen. Ze
verstoren het evenwicht van de
jonge persoonlijkheid en bepa
len in negatieve zin de kijk op
sekssualiteit. Ze verlagen rem
mingen en het schuldgevoel bij
het gebruik van geweld.
Pornografie moet volgens de
commissie helemaal naar speci
ale commerciële zenders die al
leen tegen betaling kunnen wor
den bekeken.
RADIOGEZICHT
Lot Lohr: „We doen het op onze eigen manier, en dan zien we wel of het aanslaat."
Foto: GPD
echt' nog steeds haar vriend.
Niet lang na haar rol in Sanne
kwam de inmiddels 39-jarige
Lohr op de Arnhemse toneel
school terecht. Dat ze die oplei
ding wilde gaan doen wist ze al
jaren. Als dochter van de direc
teur van de Haarlemse Schouw
burg groeide ze min of meer
tussen de coulissen op. „Ik was
nergens goed in op school, maar
dat toneelspelen vond ik prach
tig. Ik ging veel met mijn vader
mee, en ik wist: dat wil ik later
ook."
Nog tijdens haar toneeloplei
ding werd haar gevraagd auditie
te doen voor Sesamstraat. „Ka
thleen Warners, die destijds de
productie van Sesamstraat deed
was op zoek naar een type ou
dere zus. Ze had me in een an
der filmpje gezien en vroeg me
te auditeren. Zelf had ik nooit
aan zo'n rol gedacht, ik zat hele
maal niet in die 'kinderhoek',
maar ik deed het toch maar."
Inmiddels behoort Lohr met
veertien jaar ervaring tot de ou
de rotten van Sesamstraat. Ge
durende een half jaar moeten de
actcois een week per maand
opdraven. Daarnaast zijn ze vrij
om andere dingen te doen. Lohr
spreekt veel tekenfilms in en
vervult regelmatig gastrollen bij
het Amsterdamse gezelschap
Dood Paard. Reclame doet ze
niet: „Dat strookt niet met mijn
werk in Sesamstraat."
Wat haar betreft is het ook wel
genoeg zo. „Ik heb niet de bran
dende ambitie om heel veel met
mijn hoofd op de buis te komen
of glansrollen in het theater te
spelen. Dan kunnen ze denken:
dat is dat vrouwtje van die kin-
derdingen maar dat interesseert
me geen bal. Bij mij loopt alles
een beetje vanzelf. Toen ik kin
deren kreeg werkte mijn vriend
nogal veel op de toneelschool.
Ik dacht: we kunnen toch niet
allemaal voortdurend wég zijn?
Daarbij is Sesamstraat vreselijk
leuk om te doen. Heel familiair,
een echt gezelschap dat gelukkig
niet al te veel op eikaars lip zit.
Niet voor niets blijft iedereen zo
lang hangen. Dat was ook zo
leuk met Lex Goudsmit. Op het
laatst was hij best kwakkelig en
oud, diep in de tachtig. Soms
wist hij het niet helemaal meer
en dan zorgde de rest dat zo'n
scène toch goed liep. Of we zei
den weer eens wat voor."
De actrice realiseert zich bijna
dagelijks hoe groot de impact
van Sesamstraat is. Vrijwel elk
kind in Nederland kent haar als
de wat betweterige Lot. Op
straat, in het zwembad, overal
wordt ze aangesproken. „Se
samstraat is een vast rustpunt in
het leven van kinderen. En dat
rustige, dat kalme tempo probe
ren we er ook echt in te houden.
Vaste dingen die terugkomen,
herkenbare dingen. Herkenning
is erg belangrijk, al houden we
de verhaaltjes klein. Daarnaast
is het mooi meegenomen als we
kinderen bijvoorbeeld op een
speelse manier leren tellen.
Maar vooral: speels. Als het
maar niet belerend is. Een pro
gramma dat enorm door de
knieën gaat om de kijkertjes te
behagen is stierlijk vervelend,
ook voor kinderen zelf. Het is
leuker als ze uitgedaagd wor
den, als ze me iets horen zeggen
en denken: dat klopt helemaal
niet! Dat is niet waar, stom
mens!"
Intocht sinterklaas, vandaag,
NPS, Nederland 3,12.00 uur.
Naam: Ron Kas
Leeftijd: 39
Radioprogramma('s): KRO's
Adres Onbekend
Omroep: Radio 2
Altijd al bij de radio willen wer
ken?
Ja, op school draaide ik met een
paar vrienden met een krakke
mikkig bakkie al bloedfanatiek
onze favoriete plaatjesop de
Badhoevedorpse New Rock 80.
Het luisterpubliek groeide ge
staag bij de ziekenomroep van
het Slotervaart Ziekenhuis (Ra
dio Domino). Daar kon veel:
wedstrijdverslag bij Ajax en elke
zondagavond een quiz op de
afdeling met de minst zieken.
Hoe ben je bij de radio terecht
gekomen?
Uiteindelijk toch via een om
weg: ik heb eerst rechten gestu
deerd (een familiekwaal), en na
wat juridische projecten geluk
kig voor de postacademische
opleiding journalistiek in
Utrecht gekozen. Die opleiding
leverde een stageplaats op bij
de KRO. Bij Dingen Die gebeu
ren werd ik van muzieksamen-
steller uiteindelijk presentator.
Wat herinner je van je allereer
ste uitzending?
Foto: Ton Kastermans
Een regenachtige dinsdagmor
gen rond kwart voor 9. Met ver
zwakte darmen op de wc na
een doorwaakte nacht. Ik zou
voor het eerst Dingen Die Ge-
beuren gaan doen. Drie uur
lang. Ik zag het ineens als ein
deloze tunnel voor me. Alleen
op de actualiteitenzender Radio
1.
Wat is leuk aan radiomaken?
Dat je met bijna niks, een mi
crofoon, een bureaulamp en
een slaperige kop zo veel te
weeg kunt brengen.
Dat je opverende stadions zo.
dichtbij kunt brengen, dat je de
wereld zonder opsmuk,
schmink en lichten zomaar
dichtbij haalt. Het is leuk om
weg te dwalen in een gesprek,
te vergeten dat de microfoon
openstaat.
Is radiomaken moeilijk?
Ik denk dat het goed is het je
zelf moeilijk te maken. Ik ben
van de actualiteit tussen het
amusement geraakt. Dat vraagt
om een heel andere voorberei
ding, tempo, een andere toon
ook. Gelukkig is de spanning,
de adrenaline nu wel onder
controle.
Wat voor presentator ben je?
Eentje die de spanningsboog
vooral zoekt in goed luisteren
en vertrouwen van de gast win
nen. Ik erger me aan mensen
die vooral graag naar zichzelf
luisteren, alsmaar de leukste
willen zijn en opgefokt con
fronterend achter de microfoon
zitten.
Heb je een bepaald ritueel tij
dens het presenteren?
Ritueel is een groot woord,
maar eerst worden de spotjes in
de studio zorgvuldig gedimd,
na een laatste blik op de tele
tekstpagina's 101 en 601, kruip
ik met een glas water in de
hand als vanzelf dicht op de
Word je wel eens aan je stem
herkend op straat?
Zelden. Gasten zeggen vaak dat
ze me van televisie kennen,
maar dat lijkt me stug.
Krijg je veel reacties van luiste
raars?
Adres Onbekend brengt men
sen bij elkaat dat is natuurlijk
dankbaar wok. Er komen veel
dankbrieven binnen, bloemen,
flessen
Favoriete programma?
Langs de Lijn, Radio 1 journaal.
Favoriete presentator?
Rob Trip. Blij dat-ie weg is bij
Nova en vaker vroeg op kan
voor Radio 1.
Met welke muziek zou je stiltes
opvullen?
Roxy Music, Japan (David Sylvi
an). Ik krijg behoefte aan meer
stiltes.
Voor welk programma zou je de
overstap naar tv maken?
Ik sta niet te dringen. Op tv pre
senteren staat net zo ver bij me
vandaan als weer als jurist wer-
kenmaar: Studio Sport. Of een
nieuwsprogramma.