KUNST CULTUUR 'Ideale schoondochter word ik nooit' k Schilderijen vanuit de lucht Eigentijdse thematiek met lichte toets Wibi Soer virtuoos, n onder de n Van Vliet in Schouwburg LEiDENln tegenstelling tot wat er gisteren in de Uitbijlage stond, treedt Paul van Vliet op 21 en 22 november niet op in de Stadsgehoorzaal, maar in de Leidse Schouwburg. Op dat po dium zette hij ooit als student zijn eerste stappen op weg naar een glanzende theatercarrière die momenteel geheel in het te ken staat van Unicef. Kaarten voor het optreden, waarvan de opbrengst ten goede komt aan het kinderfonds van de VN. zijn verkrijgbaar aan de kassa. Nieuw boekje Biesheuvel leiden - Het heeft een tijd ge duurd, maar Maarten Biesheu vel heeft weer een boek uitge bracht, bij uitgeverij Meulen- hof. Een boekje in dit geval, van 64 bladzijden. De Leidse schrij ver gaf het de lange titel mee 'Oude geschiedenis van Pa die leefde als een dier want hij schaamde zich nergens voor en hij was erg practisch'. Het werkje bevat, zoals gebruikelijk bij Biesheuvel, een serie korte verhalen. Coasters-lid overleden las vegas - Billy Guy, een van de originele leden van de Ame rikaanse doo-wopgroep The Coasters, is op 66-jarige leeftijd overleden. De groep, waarvan de muziek een aanstekelijke combinatie vormde van doo- wop, rhythm blues en rock- 'n-roll, is bekend van nummers als Searchin', Yakety Yak, Char lie Brown, Youngblood en Poi son Ivy. zaterdag 16 november theater recensie Wijnand Zeilstra Voorstelling: 'Niet eens in de gaten dat het de mooiste tijd was'. Tekst Ton Vorstenbosch. Regie: Mette Bouhuijs. Spel: Trudy de Jong, Liz Snoijink, Margo Dames, Wivineke van Groningen en Nina Deuss. Gezien: 15/11, schouwburg Leiden. ,,Ik aarzel tussen een facelift en een scheiding." Dilemma van een eigentijdse carrièrevrouw. Het is één van die oneliners waarmee auteur Ton Vorsten bosch gretig rondstrooit in zijn nieuwste stuk. Daarin laat hij vijf vrouwen aan het woord ko men. Vier van hen zijn zaken vrouwen tussen de veertig en vijftig. Op hun survivaltocht door de Sinaï-woestijn worden zij vergezeld door een jonge stagiaire die met haar jeugdig heid nog eens extra de angst voor het verouderingsproces bij de anderen aanwakkert. Vorstenbosch speelt handig in op tal van eigentijdse thema's. Zo gaat het over de uitzicht loosheid van het Midden-Oos tenconflict tot borstkankeron derzoek en bedrijfsmalversa- ties. Deze grote thematiek staat vooral op de achtergrond. In de gesprekken draait het bij hen om kwaaltjes, relationele zor gen, onderlinge irritaties en persoonlijke frustraties. En dat alles meestal met een vilein sausje overgoten. De vijf actrices geven elkaar de ruimte, ze zijn in het spel goed tegen elkaar opgewassen. Hun spel is genoeglijk. Dat kan ook makkelijk, omdat ieders aan deel in het stuk ongeveer even groot is. Bovendien biedt dit stuk natuurlijk ook dankbaar materiaal; eigentijds toneel van eigen bodem met een lichte toets - wat wil je nog meer? Hoewel sommige hilarische momenten tot overdrijving zouden kunnen verleiden, heeft regisseuse Mette Bouhuijs haar spelers hiervoor behoed, lammer alleen is de licht frag mentarische structuur van het stuk. Sommige scènes zijn zo kort dat ze nauwelijks iets lijken bij te dragen. En hier en daar valt enig gemakkelijk effectbe jag te bespeuren. Liz Snoijink in avondjurk (in de woestijn??!!) begint bijvoorbeeld ineens met een playback-act of Trudy de Jong geeft het startsein voor het zingen van hun clublied. Daar naast blijft de bedoeling van het slot - de dames een tijd later te rug in regenachtig Nederland - een beetje vaag. Desondanks valt ei een hoop te genieten van deze vijf vrouwen, wier onder linge solidariteit op drijfzand blijkt te zijn gebouwd. «OgN .an-Hi muziek recensi Susanne Lamme g wit! Jitgev Anouk terug van zwangerschapsverlof met keiharde cd door Louis Du Moulin den haag - Anouk heeft er zelf geen sluitende verklaring voor. Terugkomend van een rimpelloos verlopen zwangerschapsverlof en dan zo heftig, soms ouderwets zwaarmoedig uithalen. Hou je vast, kan er als sticker op de hoes van haar nieuwe album 'Gradua ted Fooi'. „Ik wilde gewoon weer flink mijn scheur opentrekken", bekent Nederlands enige rockdi- Waarom het gegaan is zoals het gegaan is, weet ik niet pre cies", zegt Anouk (27). „Voordat ik de studio inging dacht ik juist een mooie, rustige plaat te gaan (advertentie) - "-tm j www.leidschdagblad.nl maken. Maar op het laatste mo ment heb ik de hele boel over hoop gegooid en is deze keihar de plaat eruit gerold. Zal wel iets te maken hebben met de be hoefte om weer grote shows en festivals te doen. Dat soort din gen heb ik best gemist, nu moet het er maar snel weer van ko men." Temidden van al haar huiselijk geluk (met 'Postman' Remon Stotijn en hun zeven maanden oude zoontje Benjahmin) is haar innerlijke onrust er zeker niet minder op geworden. Zoe kende was ze, is ze en zal Anouk altijd blijven. Denkt ze alles ein delijk voor elkaar te hebben, dan is er toch prompt weer die drift naar iets heel anders, vaak het tegenovergestelde. „Vermoeiend", geeft ze onmid dellijk toe, „maar zo ben ik nu eenmaal en dat weet ik dus zo langzamerhand ook wel van mezelf, dus kan ik er beter mee omgaan. Bovendien, die golfbe wegingen leveren natuurlijk veel spannends op. Deze cd ook weer, die klinkt echt als een beest. Je hoeft er niet van te houden, maar je gaat mij niet vertellen dat het geen goeie plaat is. Wie zoiets roept, heeft geen oren aan zijn hoofd." Twijfels maar al te vaak op het emotionele vlak, zelfverzekerd heid meer dan ooit aan het pro fessionele front. Niemand ver telt mij nog wat ik wel en niet moet doen, die bijzondere luxe zit opgesloten in de status die de Haagse blondine sinds haar doorbraak in 1997 middels 'No- body's Wife met vallen en op staan heeft veroverd. Vandaar bijvoorbeeld het ontbreken van een akoestisch rustpunt op 'Graduated Fooi'. „De platenmaatschappij en de fans zouden daar vast heel blij mee zijn geweest, maar ik had er dit keer geen trek in. Ik wilde te rug naar de basis, dus ook geen toetsen, maar gitaar, bas en drums. Niets was makkelijker geweest om iets in de geest van 'Sacrifice' en 'Michel' er tussen te zetten, maar dat trucje wilde ik nu even niet uit de kast halen. Zou ik onwijs laf van mezelf hebben gevonden en waar het uiteindelijk toch op neerkomt is dat je jezelf kunt blijven aankij ken als je voor de spiegel staat", aldus La Teeuwe, bij haar ren tree maar liefst 26 kilo afgeslankt en derhalve ook lijfelijk super strak. In feite nam ze slechts op een belangrijk kruispunt in het hele traject tussen schrijven en af ronding enig risico: voor de eindmix ging ze in zee met de gerenommeerde, in New York gevestigde geluidstovenaar Mi chael Brauer, die ze had ontdekt via Coldplay's vorige album 'Pa rachutes'. „Wat die man met Coldplay heeft gedaan, klonk zo monstergoed. Als dit genie ooit mijn plaat zou kunnen mixen, dacht ik meteen en heb hem toen op goed geluk een demo- tje opgestuurd. Ik kreeg daarop vrijwel meteen een ja", recapi tuleert Anouk. „Die vent voelde precies'aan wat ik wil." Die Amerikaanse touch is min of meer toeval, omdat Brauer net zo goed elders gestationeerd had kunnen zijn. Haar verblijf in The Big Apple heeft bij haar ook niet direct geleid tot nieuwe ver overingsplannen van die bijpas sende markt. „Ik wil het nog wel eens proberen, hoor. En er dan ook keihard voor werken, maar het probleem is dat je daar zo'n verdomd goeie actrice moet zijn", spreekt ze uit eigen erva ring. „Je moet iedereen z'n reet likken en dan maar afwachten wat er gebeurt. Ik had na- een paar weken pijn in mijn smoel van het lachen, maar het werkte allemaal niet. Het belangrijkste is toch dat je een platenmaat schappij achter je hebt, die min stens een miljoen dollar wil in vesteren om je te promoten." Ergens tussen Alanis Morissette en Madonna moet er voor haar in The States een plek te winnen zijn. Qua wilskracht en vrijge vochtenheid lijkt ze amper on der te doen voor laatstgenoem de collega, die ze ook met name om die kwaliteiten zegt te waar deren. „Het zingen van haar vind ik nergens naar klinken, maar het blijft verschrikkelijk knap hoe iemand dan op basis van haar appearance zo groot kan worden. Ik hoop wel dat ze weet wanneer ze moet stoppen en niet zolang doorgaat als Mi chael Jackson. Die man was echt de King of Pop en staat er nu als een zielig ventje bij", meent Anouk, die ook vreest dat Concert: Wibi Soerjadi meti Brahms, Chopin, Liszt e.a. 15/11, Stadsgehoorzaal, ••hied lis. I jikeli Zijn vingervlugge teqjejt, verbijsterend, zijn vi enorm. Maar het is gei BUW gen naar Wibi Soerjadi jam ren. Want ook al speel t da fenomenaal, dat is gee jedi die blijft boeien. En wel om muziek gaaien zijn interpretaties zw; enjs de maat. lt De twee nocturnes va j blijven in het aanstelle jjng gen. Gevoeligheid wor e st nueerd door een h rubato in een toch al e po en veel pianissimi de muziek uit elkaar, )t0'« vervolgens de boel we kaar met veel pedaal. Dezelfde tactiek past Brahms en diens bred '0I di wordt daar onverdra van. Het overdreven r0[|b aarzelen reduceert mezzo opus 118 noXjs d zeur. Iets interessante! »t aanpak in de Ballade ;tdo: no.3, waarin Soerjadi men ziek telkens stilzet voortstuwt, op die m^jss rusteloosheid creëri schij prikkelt. De muzikale leegheid der op bij de veeleisi de noleeuwen-stukken v Liszts 'Reminiscences Dat e vi vol Bersti SU bek bev Stor st 1 St Anouk: „Je hoeft er niet van te houden, maar je gaat mij niet vertellen dat het geen goeie plaat is." Foto: GPD/PR Morissette door haar megasuc- ces de weg is kwijtgeraakt. „Haar vond ik fantastisch toen ze met rock bezig was, maar ze is zo doorgeslagen naar die In- dia-shit dat ik denk van 'Haal nou maar weer eens die sjaal van je nek en doe normaal'. De pittige dame is een soort Zen vrouwtje geworden." Wat ze met beide Amerikaanse vakzusters absoluut deelt, is de voorbeeldfunctie voor zoveel vrouwen van rondom haar leef tijd. Al houden die niet direct van Anouks muzikale bood schappen, ze hebben haar wel hoog zitten vanwege haar stoere opstelling. „Ik kan doen wat ik wil. Zou ik ineens met reggae komen, dan wordt dat ge pruimd. Dat heb je kunnen zien aan die gouden voortanden, die nu op een stokje als een soort trofeetje thuis opgesteld staan. Iedereen vond het maar raar, dat het er niet uitzag, maar men accepteerde het wel. Men weet van mij dat ik nooit een ideale Schoondochter zal worden, dat ik zomaar ineens mijn kop kan kaal scheren en kan dat hebben, omdat het Anouk is." ma, Grande Fantaisie' oeke lini is hypertheatrale bijna camp. Soerjadi b stuk met de vereiste speelt zangerig en fee razend knap. Maar belandt hij toch via van sentimentele zelf king in larmoyante oi heid. De goddelijke de opera 'Norma' vererf een orkaan van zware den en alsmaar doord de toonladders, pia acrobatiek en krachtpa Het fijnzinnigst speeld di de Etude de ComuierT 'Leggierezza', waarin h ziek bijna een staat v; parantie liet bereiken. Het overtuigendste be(j muzikale wansmaak eigen compositie een onuitstaatbaar pe nd, c speelde notenstroom, Kam! veel nootjes in het 'lBrsv; deel en doorgalloperi werk in de hoekdelen. De toegift, een fanta Rossini's Barbier van verzacht het leed maar Want Soerjadi laat het rpma sen, maar marcher! Soerjadi is glanzende, n spetterende, buitenk verder niets. Hij diept niets uit, 1 niets toe. fee e \s) Vosk ego n. In Ian (Tvrien >p hi Jacol Uitg A J Bootjes op het droge, gestald voor de winter. Foto's: GPD/Karel Tomeï door Angelique Spaninks eindhoven - Het lijken wel abstracte schilderijen, soms met heldere kleurvlakken en scherpe lijnen dan weer grillig van vorm en kleur. Maar van manipulatie van de werkelijkheid is geen sprake. De heldere kleur vlakken blijken opgestapelde kratjes en de grillige bo men in het wit blijken een bevroren zandbank in de waddenzee. Iedere foto in het boek 'High over Holland' toont Ne derland zoals vrijwel niemand het ooit ziet. Luchtfo- tograaf Karei Tomeï heeft er een scherp oog voor. Hangend uit een helikopter of een vliegtuigje legt hij nu al jaren met grote precisie de meest spectaculaire patronen in het landschap vast. Daarbij maakt het hem nauwelijks uit of het om maagdelijke natuur gaat of om dichtbevolkte steden - overal weet hij composi ties uit te lichten die verrassend tot de verbeelding Een fruitboomgaard in bloei. Gestapelde kratten in het depot van een spreken. 'High over Holland' heet het nieuwste boek van Tomeï. Honderd grote, kleurrijke foto's van zijn hand worden daarin aangevuld met teksten geschre ven door historicus Han van der Horst. Gezamenlijk geven ze een beeld van hoe we hier in Nederland omgaan met wonen en recreëren, indu strie en natuur, water en landbouw. En dan niet zoals gebruikelijk op straatniveau, maar gezien vanuit de lucht vanaf zo'n honderd tot zeshonderd meter hoog te. Na bijna 30 jaar luchtfotografie vanaf zijn thuisbasis Eindhoven Airport is Tomeï nog altijd niet op Neder land uitgekeken. „Dat komt omdat alles, juist nu, enorm verandert. Er wordt verschrikkelijk in het land schap gerommeld. Met beide benen op de grond zie je daar altijd maar een stukje van, maar vanuit de lucht heb je het overzicht. Neem al die vinexwijken die her en der verrijzen. Die zijn soms bijna volgens Amerikaanse patronen opgebouwd. Of neem de geor dende manier waarop wij ons tegenwoordig verma ken: in strak op een rij geplaatste strandhuisjes met allemaal hetzelfde windschermpje erbij om nog iets van privacy te ervaren of op een van de tientallen golfbanen met witte, zanderige bunkers die her en der uit de grond gestampt worden." Wie denkt dat Tomeï rollen luchtfilm - een speciale soort vijftien centimeter dikke film - volschiet, heeft het mis. Hij selecteert heel precies en kient de beoog de oogst van iedere vlucht vooraf helemaal uit. „Ik weet precies wat ik wil en wat er nodig is om dat beeld te krijgen. De lichtval bijvoorbeeld en de ma nier van aanvliegen is van cruciaal belang. Vaak is het dan een kwestie van nauwkeurig invliegen; je hebt maar een fractie van een seconde de tijd en e een goede positie om te kunnen schieten. dat ik werk met vaste piloten gaat het zelden l dat betreft is luchtfotografie echt teamwork, naast is inspiratie natuurlijk onmisbaar, vlucht moet je je ogen open hebben, dat is 1 nende van dit vak. Dan kan je altijd later n( jjj rugkomen voor een optimaal beeld. Het idee voor 'High over Holland' is een afge B w een eerdere publicatie: het fotoboek 'The waarin de Nederlandse mores in woord en b den uitgelegd voor toeristen en buitenlaifjg graag voorbij de clichés wilden kijken. Dat b< ,n een succesnummer; het is toe aan een zesf^ wat betekent dat er in vier jaar tijd bijna 25.0 plaren van verkocht zijn. Zeker voor een kostbaar fotoboek is dat heel lijk.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 2002 | | pagina 20