BRONNEN KUNST CULTUUR VAN INSPIRATIE Geluid van Hotz in een busremise ,lkik houdt het een jaartje voor gezien Blues Brothers zonder baritonsax Teder, vurig, lieflijk, zwoel en woest Zeldzame Stradivarius verkocht mg voor het drama, een doodzonde Nieuw Escher Museum in Den Haag PRONKSTUKKEN UIT HET OUDE SYRIË 1 NOV 2002 - 9 MOT 2003 BÜKSMUSEUM VAN OUDHEDEN. LEIDEN RESERVEER NU UW KAARTJES: 0900 - 6 600 600 (c 0.10 Pit) Of www BfiONNENVANINSPIRAnLNl donderdag 14 NOVEMBER 2002 door Rody van der Pols leiden - In de busremise van Connexxion. pal naast Centraal Station Leiden, gaat op 12 de cember een muziektheatervoor- stelling in première. Het stuk. dat vier weken lang te zien zal zijn, is gebaseerd op een verhaal van de twee jaar geleden in Oegstgeest overleden schrijver F.B. Hotz. Tijdens de uitvoering in de enorme hal, waar inmiddels een podium is verrezen, zullen de bussen gewoon af en aan blijven rijden. „We hebben al met de chauffeurs afgesproken dat ze een beetje zachtjes aan doen", zegt Frans Bik met een grote grijns. Hij is een van de initia tiefnemers van het stuk, die zich verenigd hebben in de stichting Bontekoespelen. Deze stichting, vernoemd naar Café Bontekoe waar de eerste plannen ontstonden én waarvan Bik eigenaar is, stelt zich tot doel theaterproducties op weinig voor de hand liggende locaties te maken, bestemd voor een breed publiek. „Met Leidse mensen en Leidse onderwer pen", vat Bik samen. En hoewel de met een P.C. Hooftprijs on derscheiden Hotz strikt geno men een Oegstgeestenaar is, heeft dit eerste stuk van Bonte koespelen een zeer Leidse in houd: het treinongeluk in 1926 nabij station De Vink. Die gebeurtenis inspireerde Hotz tot het schrijven van het verhaal 'De Voetnoot', dat nu weer als basis voor het theater stuk dient. In dat verhaal be schrijft Hotz hoe een vierjarige jongen een vreemd geluid hoort dat als onweer uit de grond op stijgt. Zijn zoektocht naar de oorsprong van dit geluid heeft grote consequenties voor de rest van zijn leven. Behalve dat de busremise pal naast het treinspoor ligt, is het nog om een andere reden een zeer toepasselijke locatie: Hotz groeide op een steenworp af stand op, in een huis aan de Rijnsburgerweg tegenover de busremise. „Dat was toen nog de tramremise. En het is bekend dat Hotz iets met trams had", zegt Bik. „Dat komt ook in zijn verhalen tot uitdrukking. Hij heeft daar ongetwijfeld als klein jongetje staan kijken hoe de trams af en aan reden. Voor het schrijven, vormgeven en uitvoeren van 'Het geluid van Hotz' nam Bontekoespelen pro fessionele theatermakers in de arm. Acteur Leo Hogenboom, die recentelijk nog in de films 'Kruimeltje' en Pietje Bell speel de, praat en speelt het stuk aan elkaar. Nicole Linssen, die al een groot aantal voorstellingen in zowel Nederland als België maakte, is verantwoordelijk voor de regie. En Bart Visser, die eer der 'Psycho' regisseerde, zorgde voor beelden, geluiden, muziek en installaties, die een belangrij ke rol spelen in het stuk. Ook 'rondom' het stuk is er van alles te doen. Zo is het mogelijk om voor de voorstelling te dine ren. En na afloop is er iedere avond een nazit. Typisch het soort activiteiten waarmee Bon tekoespelen een publiek pro beert te bereiken dat normaal gesproken niet zo snel de Schouwburg of het LAKtheater zal binnenlopen. Bik: „Eten vooraf, een borreltje na afloop, met dat soort dingen willen er een echt uitje van maken. Zo proberen we de mensen als het ware bij de arm mee naar bin nen te voeren. Het een en ander zal vergezeld gaan van - hoe kan het ook an ders - jazzmuziek. Immers, voordat Hotz zich op het schrij ven toelegde, was hij jazzmusi cus. Zijn speurtocht naar rele vante jazzplaten leverde Bik nog een leuke ontdekking op. „Tij dens een bezoek aan die platen zaak in de Vrouwensteeg vertel de ik die jongen achter de kassa over ons project. Hij wist me toen te vertellen dat Hotz daar tot kort voor zijn dood regelma tig kwam om platen uit te zoe ken, vaak geassisteerd door zijn zoon én met een loep bij de hand, omdat hij zo slecht zag. Grappig hè. hoe de dingen zo kunnen samenvallen." 'Het geluid van Hotz' gaat op 12 december in première in de busremise van Connexxion naast Leiden Centraal en is daarna nog tot 12 januari 2003 iedere donderdag tot en met zondag te zien. Kaarten kun nen bij de Leidse Schouwburg worden gereserveerd. londen - Bij het veilinghuis Christie's in Londen is gisteren een zeldzame viool van de beroemde Italiaanse vioolbouwer Antonio Stradivari geveild. De uit 1726 daterende Stradivarius werd voor 959.360 euro verkocht. Aanvankelijk was de verwachting dat het in strument, een van de vijfhonderd van de vioolbouwer op de wereld, ongeveer 1.3 miljoen euro zou opbrengen. De beginprijs was vast gesteld op 780.000 euro. Het instrument verkeert nog in prima staat Stradivari, die cello's en violen maakte, werd geboren in 1644. Hij begon zijn vioolbouwerij in het Noord-Italiaanse plaatsje Cremona dichtbij Milaan en werkte er tot zijn dood in 1737. Jteijer ert De schrijvende huis- Meijer signeert mor- tlvan 19.00 tot 20.30 iundel 'Kopstoot en iktijkverhalen' bij el'De Kier in Leider - jle zaterdagbijlage Er- £t Leidsch Dagblad pu- Jeijer elke week een k getint verhaal. Ze ijundeld in een boek. t is voor de kinder- i het LUMC. >ptf)p zondagmiddag 17 es er wordt om 15.30 uur lenjeit De Burcht (Burg- hojn Leiden) een popquiz evp. Jan van der Plas, re- itsjran het poptijdschrift jt j de OOR-Popencyclo- pedt op als spelleider. Die is gratis. E'cal Jakob ide Wetering tering - Twijfel, angst posheid, maar ook ge- ip en liefde. Het hele emoties komt langs in ;al Jakob, die morgen, ;en zondag wordt op- in een geheel uitver- jereformeerde Kerk in ^tering. Aan de musical Jjneer dan honderd ■gnee van diverse kerk- Biappen. Het idee voor Kt ontstond ruim een "4len. Daarbij was de in- 1 de samenwerkende peer actief aan de weg immeren. De samen- an de groep en het en ne waarmee werd sa- :rkt reikte tot ver bui enzen van de dorpen ganiserende kerkge- ippen. muziek recensie Maarten Baanders Concert werken van Nielsen, Gneg en Rimski-Korsakov door Holland Symfonia o.l.v. Luke Dollman. Gehoord: 13/11 Stadsgehoorzaal Leiden. Je kreeg heel wat van de wereld te horen in het concert dat het nieuwe orkest Holland Symfo nia (samengesteld uit het Ne derlands Balletorkest en het Noordhollands Philharmonisch Orkest) gisteren liet horen in de Stadsgehoorzaal. Een Deense componist nam de luisteraar mee naar een onherbergzaam eiland en een Russische com ponist riep Arabische sferen op. Er werd geopend met de Rap sodie-ouverture 'Een denkbeel dige reis naar de Faeroer Eilan den' van Carl Nielsen. De don kere introductie, gevolgd door een krachtige climax en een voudige melodieën met grillige wendingen, kreeg van Holland Symfonia een sterke uitvoering, waarin de sfeer van door golven omspoelde, rotsachtige eilan den sterk tot zijn recht kwam. Vervolgens voegde zich de pia nist HSkon Austbo bij het or kest voor een uitvoering van het pianoconcert van de Noorse componist Grieg. Het was met een duidelijk dat de solist koos voor een forse, heldere en reso lute aanpak. Grieg voegde zich met dit werk in de traditie van de virtuoze romantiek en daar past zo'n vertolking goed bij. De robuuste aanpak van Aust bo kreeg echter ook iets grofs, doordat er nogal wat slordig heidjes voorkwamen in de snel le passages en dikke accoorden. De keuze van 'Sheherazade' van Rimski-Korsakov was bij zonder gelukkig. Het orkest kon al zijn klankkwaliteiten laten horen in dit schitterend geor kestreerde werk. 'Sheherazade' is een onderhoudend, fantasie rijk werk met heldere thema's en arabesk-achtige versierin gen. Het was prachtig te horen hoe het orkest zich hoe langer hoe meer door deze muziek liet meeslepen. Vooral de delen 3 en 4 werden door gedrevenheid gekenmerkt. De vioolsoliste, die het lieflijke thema van Shehe razade tegenover dat van de brute sultan vertolkte, speelde met een opmerkelijk raffine ment. De manoeuvres van de vrouw die haar leven moest zien te redden door de sultan verhalen te vertellen, kwamen in al hun wendbaarheid tot ui ting: teder en vurig tegelijk in het begin, later lieflijk, zwoel en woest, en eindigend met een sereniteit die door het publiek ademloos werd gevolgd. De di rigent wist de kracht van de thema's, die zich als een span nend verhaal ontwikkelden, met treffend gekozen tempo wisselingen sterk uit te buiten. Bovendien hield hij het orkest in een goed evenwicht, waar door de kringelende, soms hu moristische figuurtjes van de blazers mooi afstaken tegen de warme strijkersklanken. idra Put l.:| Sten sleur was het nog imaar het werd wel tijd pp die nog in de diepvries ®eens te ontdooien. Daar- 'Skik dit najaar nog een ebreid door Nederland ilgens een jaartje op fte gaan. Of dat het Skik betekent? „Mwaw, zo luidt het motto van aniel Lohues. Ibums en alle zalen een r te hebben gezien, is de Drentse formatie ai geworden een jaartje ers te doen. Het was viertal 'nog net geen aar voordat het 'een ge- oestand' zou worden, ze zelf ingegrepen. Nog I in december toert de "ri)or Nederland en daar- pe stekker er tijdelijk uit. |rd voor ons tijd om de ■ü'die we eigenlijk altijd ,.ps van plan waren te -4i ook echt een keer uit l,.p", vertelt zanger Daniel [„Maarten, onze bassist, •rbeeld toen we met innen, een wereldreis 'at werd toen een jaar maar Skik werd in- succesvol. Het ging zo taal, dat het er uitein- :t van kwam. Inmiddels ht jaar verder." Idreis van Maarten van blijkt niet de enige re- f Skik om een jaartje op "ief te gaan. Daniel Lo- JBt zelf begin december 'ton Rouge, Louisiana. een vakantie, maar •luesplaat op te nemen Amerikaanse blues in neef en Skik-gitarist rdink gaat met hem theater recensie Dick van Teylingen Voorstelling: The Official Tribute to The Blues Brothers. Regie: Simon Foster Choreografie: Michael King Met Bob Fosko, Frans van Deursen, the Bluettes en vele andere musici. Gezien 13/11 in de Leidse Schouwburg. Twee roadies slepen voor het concert een kist door de zaal op de onhandigste manier die je kan bedenken. Op het podium maken ze een bord klaar voor de groep waarvoor ze werken, maar de letters stribbelen tegen en de L blijkt zelfs helemaal on vindbaar. „Het kan nog wel een uurtje duren", krijgt de zaal te horen, maar gelukkig valt het mee. Daar zijn The Blues Bro thers, Nederlandse versie. The- Official Tribute is min of meer gebaseerd op de film die beroemd werd dankzij de uit stekende muziek en het record aantal in puin gereden auto's. Het verhaal is zo bekend dat va ge echo's genoeg zijn om de herinnering op te roepen. En het gaat in een theaterconcert ook niet om een verhaal. Het gaat om Everybody Needs So mebody to Love, Sweet Home Chicago, Hey Bartender, Flip, Flop Fly. Shake your Tail- feather, Hold On, I'm Coming en die andere soul en rhythm bluesklassiekers die Jake en El- wood Blues nieuw leven inblie zen. Bob Fosko en Frans van Deur sen nemen hun rollen voor hun rekening en maken een mooi avondje feest. Ze imiteren hun voorbeelden gelukkig niet en maken van de voorstelling geen levend museum, maar houden vast aan hun eigen sterke kan ten. Fosko (van De Raggende Manne en veel tv- en filmoptre dens) is een aanstekelijke thea terman en vertrouwt daar soms leater recensie 1 ^usanne Lammers ng: Romeo en Julia door De kcpn Kepler Fontys Academie ma Eindhoven. Regie: Wim el: Kim Zonneveld, Ruud van n jlnas Boer e.a. Gezien: 13/11, r, Leiden. Nog te zien: 14 en daar, 20/11Toneelschuur, Haarlem. en van Kepler heeft de de gouden eieren ont- issieke stukken in een d jasje, gespeeld door ensen. Het begon met ;one waarin tussen de acteurs een zestienja- prachtig rebels con- Dat tilde het stuk :e het drama invoel- lar. Toen speelden ze maar daarin was de issen oud en jong al •legder en dus minder d. En nu hebben ze es Romeo en Julia vertaald naar een video-clip. Ik vond het ergerlijk. De bodem is eruit gehaald. Het belangrijk ste thema in dit aangrijpende liefdesverhaal - individualiteit versus groepsdwang, het in op stand komen tegen een opge legd 'wij-gevoel' - is volkomen ondergesneeuwd. Deze versie wordt ombazeld door praatjes over seks en agressie en dat re sulteert in een tot in het onbe hoorlijke teruggebrachte, love- story met veel vertoon van bot machismo. Alles moest plat. Het drama is afgedaald naar een hedendaagse disco waarin opgeschoten pubers de dienst uitmaken, de adellijke families zijn veranderd in maffioos straattuig dat vrouwen goed vindt voor maar één ding en in die stuitende ranzigheid vliegt je soms zomaar een flard Sha kespeare om de oren: 'Ruik je de nacht, als een teer parfum?' De zwaarste rollen zijn voor Ruud van Bree en Kim Zonne veld. Zij moeten in deze hyste rische versimpeling de oprech- „Ik wil niet een jaar vooruit denken", zegt Daniel Lohues van Skik (tweede van rechts). „Het is meer het moment zelf waar ik over nadenk." Foto: GPD Dat het geplande sabatical year mogelijk een definitief einde be tekent voor Skik kan Lohues niet met een ja of een nee beant woorden. „Mwaw, alles kan", luidt zijn motto. „Ik wil niet een jaar vooruit denken. Het is meer het moment zelf waar ik over nadenk. Al kan ik wel zeggen dat ik in mijn hoofd al ideeën heb voor een nieuw Skik-album. Of dat er ook komt? Mwaw, kan. Het enige wat ik zeker weet, is dat ik morgen weer wakker word." Om Skik een waardig afscheid te geven voordat de Drentse groep een jaartje de diepvries ingaat, is het viertal momenteel bezig met een tournee door Nederland. Voor de fans de kans om live al het nieuwe materiaal van het in mei verschenen album 'Tof en ouder werk als hun eerste hit 'Op fletse' te horen. Het opnemen van een blues plaat heeft bij de zanger van Skik altijd al in het achterhoofd gezeten. „Ik zat een keer op de fiets en toen dacht ik: 'Ik wil een bluesplaat maken'. Het kwam er alleen nooit van. Blues kun je ook niet zomaar maken, daar moet je je eerst in verdiepen." Lohues reisde de afgelopen ja ren heel wat heen en weer tus sen Nederland en Amerika en Canada, zijn favoriete oorden. Daar deed hij allerlei muzikale ideeën op. „Ik heb me laten in spireren door het landschap en door de nationale en lokale mu ziekhelden. Het is er zo weids, misschien wel een beetje zoals Erica waar ik woon, maar dan nog veel en veel vrijer. Nee, het waren geen vakanties die ik maakte. Vakantie vind ik wan neer je elke dag een ijsje eet. Ik ben daar met mijn laptop en een paar keer met m'n meisje geweest. Ik heb er veel geschre ven." Even is Lohues stil. „Ik ben langs alle belangrijke blues steden geweest", zegt hij als een blije jongen. „Ik heb op dezelfde stoep gelopen als waar vele grootheden zijn geweest." Lohues heeft zelf al wel het één en ander op papier staan. „Ze ventien nummers zijn nu klaar", klinkt het trots, „maar die ko men natuurlijk niet allemaal op die plaat. We moeten selecte ren." Wanneer hem gevraagd wordt of hij het soms wil gaan proberen te maken in Amerika verschijnt er een glimlach op zijn gezicht. „Als ik dat zou wil len, dan was ik nooit een Drentstalig popbandje met de naam Skik begonnen zegt hij spottend. „Dan kies je niet voor een zwaar dialect dat geen hond verstaat." Skik, 16/11 Nighttown Rotter dam, 21/11 Speakers Delft, 22/11 So What Gouda, 23/11 LVC Leiden en 30/11 Patronaat Haarlem. Meer informatie: www.skik.nl wat te veel op, Van Deursen (veel musical- en filmrollen) zit steviger in zijn rol als de minder exuberante Elwood. Hun pol derversie van de broers heeft de voor- en nadelen van een min der strakke taakopvatting: en thousiasme en nonchalance. Het is goed wat ze doen, maar het mag gemiddeld wel wat ge mener en preciezer. Dat geldt zeker ook voor de blazers; die klinken alsof ze 's morgens al vroeg les hadden gegeven op de muziekschool, maar dat kan een kwestie zijn van de geluids man. Een blazerssectie van twee man is ook wel heel dun bezet: vooral een baritonsax wordt erg gemist. De solo's van gitarist Wouter Planteijdt ko men ook wat braaf over, maar Cyril Directie (ex-Kane) zit be vlogen te drummen. Het duurt een tijdje, maar uit eindelijk komt de zaal uit de stoelen, mede dankzij de sterk sfeerverhogende zang van De Bluettes: midden de impone rende verschijning Bryan B., aan weerszijden Joanne West- maas en Nyjolene Grey. Vooral die laatste is een grote belofte, zeker als het programmaboekje klopt: ze is pas 22 en zingt gla zen kapot. Ik geloof het. te ware liefde verbeelden. En dat lukt ze ook nog. Niet op het feest waar ze elkaar ontmoeten, daar zuigt de choreografie alle aandacht naar zich toe. Niet in de nachtelijke ontmoeting, daar leiden de blauw verlichte naak te lijven de aandacht af. Maar wel in de allerlaatste scene, als Romeo treurt bij het doodsbed van Julia, en vooral als Julia treurt om haar zojuist gestor ven geliefde. Over de rest kun je beter zwij gen. Het is leuk dat De Wetten van Kepler zoveel dans en mu ziek mengt in zijn voorstellin gen, maar waarom moeten de andere figuren zo van bordkar ton blijven? Romeo's rivaal mag niet meer zijn dan een eikel die zichzelf belachelijk moet ma ken, haar broer is een asociale domkop, de dames zijn weg werpartikelen. De Wetten van Kepler is blijkbaar bang voor het drama. Dat is een doodzon de voor een theatergroep die zichzelf serieus wenst te ne men. den haag - Hand met spiegelende bol; het is maar een van de vele werken van Escher die te zien zijn in het nieuwe Escher Museum in Den Haag dat zon dag zijn deuren opent. Directeur Wim van Krimpen van het Gemeentemuseum Den Haag is ervan over tuigd: het nieuwe museumwordt een wereldattrac tie. „Hiermee gaan we de boer op in Japan en Ame rika. De internationale aantrekkingskracht van de kunstenaar M.C. Escher is enorm." Van Krimpen vertelt met passie over zijn nieuwe museum, dat is gevestigd in Paleis Lange Voorhout in het Centrum van Den Haag. 'Paleis' is een wat weidse benaming voor een groot stadshuis, het winterverblijf van koningin Emma en het werkpa leis van koningin Juliana. „Maar het is natuurlijk een prachtige locatie in het centrum van Den Haag, vlakbij Mauritshuis en Binnenhof. Dat gaat zeker bijdragen aan het succes van 'Escher in het Paleis' zoals het museum officieel gaat heten," aldus Van Krimpen. Hij is van plan om niet alleen in het bui tenland bezoekers te trekken. Ook in Nederland verwacht hij een belangstelling die niet alleen groot., maar ook breed is. „Ik denk dat dit voor schoolkinderen een attractie zal zijn, die gaat wed ijveren met het Land van Ooit of het Archeon." Het Gemeentemuseum heeft al decennia lang een band met Escher (Leeuwarden 1898 - Hilversum 1972), die een deel van zijn leven in Den Haag heeft gewoond. Het museum bezit de grootste Escher- collectie ter wereld. Ter gelegenheid van zijn hon derdste verjaardag trok in 1998 een tijdelijke expo sitie aan het Voorhout in enkele maanden tijd meer dan 50.000 bezoekers. Van Krimpen verwacht met de permanente tentoonstelling per jaar tussen de 80.000 en 10.000 bezoekers te trekken: „En dan is dit kleine museum wel goed vol, hoor." Foto: (©Cordon Art BV, Baarn (advertentie)

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 2002 | | pagina 19