'Sinds Zilveren Veer helemaal in de lift'
KUNST CULTUUR
'Zingen én spelen, dat
is toch wel iets anders'
De obsessies van een diva*
Rijksmuseum wijkt uit naar Nieuwe Kerk
Prijs voor Hans Hof Ensemb
Genomineerden presenteren zich in alle uithoeken van de Leidse Schouwburg
Potter-fi[
wordt stfj
beveiligd,
Document
over acteur l
Gerard The
woensdag 13 novemb
De drie DJ Monty's in 'Saturday
Night Fever". Foto: ANP
'Saturday Night'
gaat langer door
utrecht - De musical 'Saturday
Night Fever' gaat langer door.
Er zijn 56 extra voorstellingen
geboekt. Dit is besloten als ge
volg van de grote publieke be
langstelling toen bekend werd
dat 'Saturday Night Fever' gaat
stoppen. De laatste keer dat de
ze discomusical te zien is in het
Utrechtse Beatrix Theater, is
zondag 23 februari 2003.
Floofdrolspelers van het eerste
uur, Joost de Jong en Chantal
Janzen, zijn tot het einde van de
speelperiode te zien.
Concert Nama
afgelast
leiden - Het concert van Nama
morgen in de Stadsgehoorzaal
van Leiden is afgelast. Het op
treden wordt verplaatst naar
volgend voorjaar. De datum is
nog niet definitief vastgesteld.
De toegangsbewijzen voor het
concert blijven geldig voor de
nieuwe datum. Nama bestaat
onder meer uit twee ex-leden
van Zap Mama.
Schilderijen in
beslag genomen
Amsterdam - De politie heeft
gisteren een aantal schilderijen
in beslag genomen bij Gallery
Donkersloot in Amsterdam.
Kunstenaar Peter Donkersloot
heeft een conflict met de gale
rie. Volgens de schilder ver
koopt de galerie werk van hem
zonder zijn toestemming. Don
kersloot stelt dat de werken bij
de galerie illegale kopieën van
zijn originelen zijn. Hij deed
aangifte van schending van het
auteursrecht.
Berry Kievits
(89) overleden
Amsterdam - De cabaretière en
revue-artieste Berry Kievits is
op 89-jarige leeftijd in haar
woonplaats Amsterdam overle
den. Ze debuteerde op haar
vierde in het gezelschap van
haar vader Bertus Kievits. De
artieste maakte in de jaren di
rect na de Tweede Wereldoor
log een tiental revues voor de
KRO. Ze deed dat onder ande
ren samen met haar echtgenoot
Gerard Walden (broer van Willy
Walden) en Herbert Joeks. Later
speelde zij in het Theater van
de Lach van John Lanting en
had ze een rol in de film 'Rem
brandt' van Tom Manders.
Amsterdam - Het Rijksmuseum
in Amsterdam organiseert vanaf
2005 tentoonstellingen in de
Nieuwe Kerk. Het museum doet
dat, omdat het de komende ja
ren voor het grootste deel geslo
ten is wegens een verbouwing
en nieuwbouw.
De directie van de instelling
maakte dat gisteren bekend tij
dens een vooruitblik op de ko
mende verbouwingsjaren. Eer
der ging de Nieuwe Kerk al een
samenwerking aan met het Ste
delijk Museum in Amsterdam
dat ook bouwplannen heeft.
Het Rijksmuseum krijgt vanaf
december tot medio 2008 de
grootste restauratie, nieuwbouw
en verbouwing uit zijn geschie
denis te verwerken. De operatie
kost circa 200 miljoen euro. Via
tentoonstellingen in de kerk en
bruiklenen en exposities in an
dere musea in binnen- en bui
tenland probeert het museum
zoveel mogelijk voor het publiek
zichtbaar te blijven.
Vanaf 20 december is in de Phi-
lipsvleugel van het museum een
presentatie van de topstukken
van uit de zeventiende eeuw in
gericht, zodat er voor het pu
bliek toch iets te zien blijft. Die
tentoonstelling blijft tot midden
2008.
Onder de titel 'Rijksmuseum
aan de....' zullen delen van de
vaste verzameling tijdelijk wor
den uitgeleend aan musea in
Maastricht, Enschede, Assen en
Den Haag. Met vijf andere in
stellingen is het Rijksmuseum
nog in onderhandeling.
Op 9 december gaat de depen
dance van het museum op
Schiphol open. Daar komen
zo'n tien werken van Hollandse
Meesters te hangen, waaronder
Rembrandts portret van Saskia
van Uylenburgh. In de Nieuwe
Kerk komen drie grote herfst-
tentoonstellingen in 2005, 2006
en 2007.
Het Rijksprentenkabinet is van
plan samen met het Gemeente
archief Amsterdam twee tot vier
exposities per jaar op te zetten
in het voormalige ABN-AMRO
gebouw aan de Vijzelgracht. Het
accent komt te liggen op prent
kunst en fotografie uit de negen-
tiendee en twintigstee eeuw. De
Amsterdamse wethouder Dales
hoopt met zulke maatregelen te
voorkomen dat toeristen de ko
mende jaren de hoofdstad links
laten liggen.
Tussen 2004 en 2008 wil het
Rijksmuseum twee tentoonstel
lingen met hoogtepunten uit de
Gouden Eeuw laten rondreizen
door Europa, de Verenigde Sta
ten en Japan.
door Rody van der Pols
leiden - Dat de Zilveren Veer een
cultuurprijs is, had zelfs de blinde
of dove bezoeker van het gala
gisteravond nog begrepen. Met
een al bij de entree van de Leidse
Schouwburg waait het veelstem
mige gezang van het Hartkoor-
uitgenodigd door Kunst in de
Kerk - de genodigden tegemoet,
terwijl iemand van het Rijnlands
Architecten Platform (RAP) stem
biljetten voor de mooiste nieuw
bouw van Leiden uitdeelt. Boven
aan de trap rollen de portretten
van fotograaf Jan Scheerder in de
vorm van een diashow over de
wand. Om nog maar te zwijgen
van de gedichten die her en der
zijn opgehangen.
Maar veel tijd om dat alles op te
nemen, is er niet. Want het is
dringen geblazen is de gangen
en hallen van de schouwburg.
Iedereen wil nog even iets drin
ken, nog even iemand begroe
ten voordat het allemaal begint.
Fotograaf Jan Scheerder om
helst de ene na de andere 'fan'.
Ja, hij vindt het wel spannend.
Zeker aangezien hij net te horen
heeft gekregen dat hij ook het
podium even moet bestijgen.
„Gelukkig heb ik me niet als ca
baretier geafficheerd. Ik kan dus
rustig afgaan."
Meer nog dan in de voorgaande
jaren staat dit keer de presenta
tie van de vijf genomineerden
centraal. Dat gebeurt niet alleen
door middel van videofilmpjes,
ook worden de kanshebbers een
voor een op het podium geroe
pen om aan de tand gevoeld te
worden door gastvrouw Paula
Patricio. Zo laten Eric van Brug
gen en Han Ruijgrok van Kunst
in de Kerk zien hoe ze de Waalse
Kerk aan de Leidse Breestraat
elke koopzondag in een cultuur
tempel omtoveren. Joosje van
Geest van het RAP legt uit hoe
belangrijk het is om de discussie
over architectuur levendig te
houden. Jan Scheerder vertelt
waarom het portretteren van
mensen zijn passie is. En Cees
'b
amsterdam - Films 1
teur Warner Bros heg 1
ge beveiligingsman
opgelegd aan bioge
ploitanten om te voji
dat de nieuwe Harren
film wordt gekopieeijei
Potter en de Geheim]
gaat in Nederland oj
vember in première. 1
De distributeur wil df
ke bioscoop een boj
geplaatst waarop sta
mera's verboden zijijel
jassen en tassen daaigi
den gecontroleerd. Bi c
personeel moet dat irc
ten houden en ook tija
film moet het door al
rondlopen om te kjC
niemand de film on<
Wamer Bros wil ve|i
filmrollen worden oei
gen in een afgeslotede
kluis of kast. De rolleig,
de bioscoop niet uit. <sl
vangsten en verzeiaj
van de diverse rollenpc
in een logboek worde
teerd, terwijl onbj
filmcabines altijd n
worden afgesloten.
W. Wolfers, direct»
Wamer Bros, geeft to
maatregelen heel strfiF
„Verleden jaar hebo
ook goed opgelet, iêc
regels zijn aangeschc
dat piraterij via interri
nog hogere vlucht hie
nomen." v,
Naar de eerste Po{
gingen in Nederlandg
joen mensen. Wolff
wacht dat aantal te e
of te overtreffen.
Oerlemans, voorzitter van mu
ziekvereniging DSS, bezweert
dat zijn muzikanten tegen het
professionele aanzitten.
Niet aanwezig is schrijver Abdel-
kader Benali, die momenteel in
de Verenigde Staten zijn werk
promoot Zijn absentie wordt
ruimschoots goedgemaakt door
een optreden van acteur Tjerk
de Ridder. Deze vertolkt een
gloednieuwe monoloog van de
auteur van Marokkaanse af
komst, getiteld 'Ben ik bezeten?'.
Die bezetenheid slaat op het on
beredeneerde verlangen van de
hoofdpersoon om ogenblikkelijk
de eerste de beste vrouw te be
zwangeren. Uit de zaal klinkt ge
grinnik wanneer hij zijn onbe
holpen pogingen uit de doeken
doet om de kassajuffrouw van
een supermarkt zover te krijgen.
Wanneer dat niet werkt, grijpt
hij naar het laatste redmiddel
van iedere wanhopige: de televi
sie.
Het is niet het enige optreden
dat de bezoekers krijgen voorge
schoteld. De avond wordt ge
opend met een dansvoorstelling
van Dance Works uit Rotter
dam. Niet de meest gemakkelij
ke kost. Op muziek die soms wel
iets wegheeft van de atonale
hort-en-stoot begeleiding van
een Tom Jerry-cartoon tonen
de dansers en danseressen hun
souplesse. De vloeiende en tol
lende bewegingen lijken af en
toe wel afgekeken van de repeti
tie voor een kungfu-film.
Muziekvereniging DSS levert
een bijdrage aan de avond in de
vorm van een saxofoonkwartet,
dat de koperen klanken van de
sopraan-, tenor-, alt- en bariton
sax prachtig laat samenvloeien.
Net zoals de donkere stem van
Stef Bos mooi samen gaat met
zijn sobere pianospel. De tekst
en liedjesschrijver brengt onder
meer zijn hit 'Papa' ten gehore.
Voorafgaand daaraan vertelt hij
hoe de inspiratie voor dit num
mer plotseling kwam toen hij
zijn vader naar zijn handen zag
kijken. „Fuck, dacht ik bij me
zelf. Ik doe dat op dezelfde ma
nier."
Pas na het optreden van Bos
worden de genomineerden uit
hun spanning verlost: DSS
sleept de Zilveren Veer én 3500
Zanger Stef Bos
hield met onder
meer zijn lied
'Papa' de vijf
genomineerden
voor de Zilve
ren Veer 2002
euro in de wacht, de rest gaat
met vijfhonderd euro naar huis.
Wat de cultuurprijs de muziek
vereniging verder nog op gaat
leveren, moet het komend jaar
blijken. Atelier Kunst Vlieg
werk, de winnaar van vorig jaar,
heeft er in ieder geval zijn voor
deel mee gedaan, vertelt Huib
van den Wijngaard, dit jaar als
jurylid aanwezig. „We hebben
meer klanten, we hebben meer
aansluiting bij de Leidse kunst
wereld. Kortom, we zitten sinds
de Zilveren Veer helemaal in de
lift."
amsterdam/anp - FUn
Pieter Verhoeff gaat e|
mentaire maken over
Gerard Thoolen die idl
1996 op 53-jarige leel
leed. De titel van de ck1
taire wordt 'Alles korf'
van'.
In de documentaire,
volgend jaar wordt
wordt een beeld gesc c
Thoolen als persoon er,
„Ik ben op zoek naar h(r
Gerard Thoolen, de me
teur, die voor zichzelf 1
ste raadsel was. 'Alles
gens van' moet een fik
over de tragiek van (r
met ene groot talent,
geefs probeerde zijn lot
pen", aldus Verhoeff.
Thoolen ontving een u
Kalf voor beste acteur
rollen in de films 'De II.
(1984) en 'De MannetjtS
(1983).
In Leiden en de regio bestaat grote belangstelling voor
professionele en amateuristische kunstbeoefening. Heilig Vuur
volgt stad- en regiogenoten die musiceren, zingen, dansen,
toneelspelen, fotograferen of op andere wijze actief zijn.
Vandaag: jongerenkoor Meerburg uit Zoeterwoude-Rijndijk.
De kapstok bezwijkt bijna on
der de jassen en sjaals. In rap
tempo verwisselen de aanwezi
gen hun eigen garderobe voor,
in het geval van de dames, lan
ge rokken en hoofddoekjes en,
in het geval van de heren, wijd
vallende broeken en tulbanden.
Wie niet beter weet, zou den
ken dat hij op een oosterse ba
zaar is beland. Het gefiguur
zaagde, bijna twee meter hoge
faraomasker dat tegen het al
taar steunt, maakt het Egypti
sche decor voor de musical 'Jo
seph and the Amazing Techni
color Dreamcoat' compleet.
Want dat is de musical die jon
gerenkoor Meerburg uit Zoeter
woude-Rijndijk komend week
einde opvoert. Dat wil zeggen:
het jongerenkoor plus een tij
delijke versterking van een klei
ne honderd man. En die is hard
nodig ook. Alleen al op het po
dium staan straks ruim vijftig
spelers, die onder begeleiding
van een achtkoppige band de
Engelstalige liedjes van het be
roemde musicalkoppel Andrew
Lloyd Webber en Tim Rice ten
gehore brengen. Tezamen ver
tellen de liedjes het bijbelse ver
haal van Jozef, een van de
twaalf zonen van Jacob, en zijn
dromen.
Het idee voor dit enorme pro
ject onstond anderhalf jaar ge
leden achter een biertje in de
tuin. „Ik was bijna twintig jaar
als dirigent aan het koor ver
bonden en dus wilden we wel
iets speciaals doen", zegt Jos
van Eyk „En eigenlijk waren we
wel gecharmeerd van het idee
om een musical op te voeren",
vult Pascal Hoogenboom, die
de rol van Jozef speelt, aan.
„Het probleem was dat ons
koor maar 25 mensen telt, niet
voldoende voor zo'n enorme
productie."
Dus werden een paar adverten
ties geplaatst met een oproep
aan 'iedereen die iets kon'.
„Daarmee bleken we een grote
'trukendoos' te hebben open
getrokken", herinnert Hoogen
boom zich. „Die avond zat het
hier bomvol met mensen die al
lemaal wel iets wilden - met de
cors, met kleding - maar naar
eigen zeggen niet konden zin
gen." Van Eyk „Wat moesten
we aan met al die mensen? Uit
'wanhoop' ben ik maar een
Koorleden repeteren in zelfgemaakte kostuums. Linksonder Pascal Hoogenboom in de rol van Jozef.
Foto: Henk Bouwman
nummer gaan instuderen. En
het wonderlijke was dat toen
vrijwel iedereen plotseling zei:
dit heb ik eigenlijk altijd al ge
wild, maar nooit gedurfd. Blijk
baar moesten ze even die
drempel over."
Met de nieuwe aanwas kon het
koor in februari met repeteren
beginnen. Ondertussen was het
nieuws over het musicalproject
het hele dorp rondgegaan,
waardoor opnieuw een aantal
mensen zich bij het project
aansloot. Binnen de kortste ke
ren was er een ploeg van 120
man in de weer. Hoogenboom:
„De inzet is ongekend. Sommi
ge mensen hebben wekenlang
knopen aan de kostuums gezet,
anderen stonden de hele tijd op
het toneel in de spotlights.
Maar iedereen was even onmis
baar."
Erg belangrijk was ook het werk
van Jackie Labordus, benadruk
ken de dirigent en de hoofdrol
speler, die halverwege de voor
bereidingen voor de regie werd
aangetrokken. „We zijn toch
een koor. Geen musicalvereni
ging, geen toneelvereniging.
Dus om het visueel aantrekke
lijk te maken, hadden we ie
mand van buitenaf nodig", zegt
Hoogenboom. „Dat was wel
even wennen. Zingen, dat kun
nen we. Maar zingen én spelen,
dat is toch wel iets anders."
De avondvoorstellingen op 15
en 16 november zijn uitver
kocht. Wel zijn er nog kaarten
voor de matinee op zaterdag
16 november om 13.30 uur in
de Meerburgkerk, Hoge Rijn
dijk 16 in Zoeterwoude-Rijn
dijk. Voor reserveringen: tel.
071-5222748.
Rody van der Pols
theater recensie
Maarten Baanders
Voorstelling: 'Diva' door Anoukvandijk
Dance Company. Gezien: 5/11
Toneelschuur Haarlem. In Leiden te zien
op 16/11, LAKtheater.
Anouk van Dijk moet een ironi
sche kijk hebben op het ster
rendom. Bij het woord 'Diva',
de titel van haar choreografie,
stel je je een stralende, rimpel
loze, expressieve en vrije vrouw
voor, die alles wat knellend en
beperkend in het leven is ver
achter zich heeft gelaten. In
plaats daarvan zien we in 'Diva'
zeven vrouwen dansend als
poppen, stram en gevangen
binnen de begrenzingen die nu
eenmaal aan de beweeglijkheid
van poppen gesteld zijn.
Het begrip 'Diva' blijkt vooral
tragisch te zijn en vrouwen on
vrij te maken, omdat ze moeten
voldoen aan de glamourwetten.
Houterig bewegen de danseres
sen achteruit, met voorbeeldig
naar achteren getrokken schou
ders. Hun buigingen en armge
baren hebben op het eerste ge
zicht iets grappigs, maar zijn ei
genlijk onnatuurlijk en formeel.
Maar het blijft niet bij deze ui
terlijke dwang. Langzamerhand
breekt er een heel scala aan
persoonlijke impulsen, obses
sies en verlangens naar buiten,
die een diva, zolang ze voor het
voetlicht staat, verborgen moet
houden. Vooral als het om ob
sessies gaat (dikke buiken,
overtollig vet) wordt ironie niet
geschuwd. Maar er zijn ook so
lo's waarin de wanhoop er
spartelend uitkomt of waarin
onzekerheid en kwetsbaarheid
de boventoon voeren. In dit
laatste, gedanst door Anne Af-
fourtit, overheerst het serieuze
en ontroerende, vooral door het
contrast met andere solo's,
waarin de vrijheid en energie
van de golvende lichamen en
wild uitschietende armen en
benen en golvende afspatten.
En telkens slaan de dwang van
de poppenmotoriek en de on
gemakken van het diva-bestaan
weer toe. Ze staan onwennig of
bewegingloos op een voetstuk
of lopen zwikkend op hoge
hakken.
De voorstelling krijgt iets schrij
nends als de vrouwen ook hun
onaardige eigenschap i
vrije teugel geven. Ze
len, manipuleren ell
chaam op een niet zacl ri
manier en vechten zei
ties op solo's waarin 1
zich eindelijk eens uitle I
nen behoorlijk destruc i
Gelukkig maakt een
rend volksdansje aan j
alles weer goed. c
'Diva' is een onderh i
voorstelling. Er is veel t(
de choreografie is voor
langrijk deel gebaseer
persoonlijkheden ach
danseressen. Mooi is l
trast dat wordt opgeboi
sen de houterige popt
en de vrije, energiek l)
gingsexplosies, waarin r
gen temperament van
seressen naar buiten k(
mor voorkomt dat der
zwaar wordt. Wel zou i si
stelling spannender ei|
achtiger kunnen. Somn n
sages duren te lang eri
sende wendingen, z<
playbackscène ('I wann
ved by you'), waarin
plotseling peinzend
met het lied mee te
zouden er meer mogen
amstelveen/anp - Natasja Kensmil, Ralph van
Raat en het Hans Hof Ensemble hebben de Philip
Morris Prijs voor respectievelijk beeldende kunst,
muziek en dans gewonnen. Ze kregen de prijs (elk
25.000 euro en een sculptuur) gisteren uitgereikt
in Amstelveen.
De prijs van de Philip Morris Finest Selection
Foundation wordt sinds 1991 uitgereikt. Hoewel
de trofee haar wortels heeft in de tabakswereld,
verwacht de organisatie geen problemen in ver
band met de wet op tabaksreclame die vorige
week van kracht werd. „De prijs is van de founda
tion en niet van het tabaksmerk", zegt een woord
voerder van de organisatie.
Volgens de jury verbindt Kensmil „de traditie van
de schilderkunst met hedendaagse thei
De juryleden kozen haar unaniem na een
bezoek. „Ralph van Raat maakt schijnbaa
gankelijke muziek toegankelijk met een
waardelijke inzet en een directe emotion
gingskracht", aldus het rapport over deze
Van Raat won in 1999 als jongste deelnei
het Gaudeamus Concours. De vier leden
Hans Hof Ensemble lijken volgens de j
hun danstheater de ideale formule te heb
vonden. De voorstellingen creëren volj
juryleden „een werkelijkheid met een tic:
poëtisch en grappig". Het gezelschap woi
de Charlotte Köhlerpijs en de Lucas Hov
ductieprijs.